duminică, iunie 16, 2024

Joia seara, la TVR Cultural

1.19 zile din viața lui Ștefan Caragioiu

Zavera este al cincilea film din cariera regizorului Andrei Gruszincki. A ieșit pe ecrane în toamna anului 2019, după Traseu, Cealaltă Irina, Quod erat demonstrandum și O faptă bună.

Iar înainte de a merge și eu  mai departe și a vă spune ceea ce cred despre filmul difuzat zilele trecute de TVR Cultural,  mi se pare și onest, și creștinește să lămuresc două probleme de lexicologie și semantică. Chestiuni cu care ar putea să se confrunte spectatorii ceva mai atenți la ceea ce scrie pe generic.

Zaveră este un cuvânt ale cărui origini se pierd în istoria altminteri destul de încâlcită a răscoalei conduse de Tudor Vladimirescu ca și în aceea revoltei grecilor contra asupririi turcești. Din anul 1821. Conform Dexonline, cuvântul mai poate fi folosit astăzi ca sinonim pentru revoltă sau poate chiar pentru revoluție. Pe același generic mai figurează și cuvântul gimnopedie. Cuvântul își are originea într-o sărbătoare a Antichității. Anual în Sparta se organiza o sărbătoare în cinstea luptătorilor morți la Tyrea. Dicționarul mai face referire la Trei gimnopedii, lucrări pentru pian ale lui Erik Satie din care se amestecă citate în coloana sonoră a filmului. Așa cum ne înștiințează genericul de final. E vorba despre o coloană în perfectă concordanță cu ritmul deloc grăbit, voit leneș, deliberat nedramatic al filmului. O coloană sonoră de care s-a ocupat cu folos Cristian Lolea.

În Zavera, ca în majoritatea filmelor din Noul Val, mai mult sau mai puțin influențate de metoda artistică și estetica lui Cristi Puiu, se întâmplă relativ puține lucruri. Nic, de profesie arhitect, și Ștefan, inginer constructor, sunt nu doar cei mai buni prieteni, sunt și asociați în afaceri. Nic interpretat de Șerban Pavlu, este în firmă un factotum. Ștefan, jucat, cum se spune, ca la carte de Dorian Boguța, este convins că lucrurile merg ca pe roate. Chiar se complace cu gândul acesta. Situația asigurând-i o anume comoditate,  Se va convinge de contrariu în cele 19 zile de după moartea aparent neașteptată a lui Nic. Spun aparent fiindcă Nic se dovedește a fi fost maestrul absolut al ascunderii adevărului și în ceea ce privește problemele lui grave de sănătate.

Firma este, de fapt, în pragul falimentului. Nu mai are nici un ban în cont, este incapabilă să își plătească datoriile scadente, angajații și furnizorii. Ștefan descoperă toate acestea și ajunge la concluzia că Nic a fost un impostor al cărui fals succes s-a bazat eminamente pe relații. toate acestea se întâmplă în intervalul celor 19 zile. Din care filmul ne arată doar șapte. O face cu ajutorul cam limitat și marcat de o indiferență bizară al contabilei Nona pe care o joacă cam prea impersonal Medeea Marinescu. Camera lui Tudor Panduru insistă doar asupra lui Ștefan. Foarte puțin asupra Roxanei. Care fusese și ea privită până la momentul crizei ca ceva sau cineva util.

În decursul celor 19 zile lucrurile devin din ce în ce mai proaste și în interiorul familiei lui Ștefan. Care se contrazice nu doar cu cele două fiice fără cusur jucate de Ioana și Maria Talașman, ci și cu propria soție (Ioana Flora) și cu cicălitoare-i mamă (Coca Bloos). Mai izbucnesc conflicte și cu mama lui Nic care, oricum, nu prea avea despre Ștefan o părere bună (Liana Mărgineanu), și cu cel de-al treilea asociat din firmă, un anume Marius (Dan Tudor). Se mai răscolește nițeluș și trecutul detaliindu-se câte ceva din ceea ce îi spusese Ștefan lui Nic doar cu câteva minute înaintea sfârșitului acestuia. Iar ceea ce părea că se pregătește încă de la parastasul de după înmormântare se desăvârșește la capătul primei perioade de doliu. În timpul pomenirii aferente și a datului de pomană lucrurilor mortului.

Scos din fire de oamenii cu morgă, care una vorbesc și alta fumează, Ștefan aruncă în aer toate miturile legate de omni -priceperea lui Nic. Secvența respectivă e cea mai vie, cea mai dinamică din film. Cea mai relevantă pentru capacitatea regizorului de a surprinde pe peliculă autenticul palpit al vieții. Cea mai străină de locurile comune din arsenalul Noului Val. Devenite prin repetare excesivă absolut plictisitoare. Secvența arată că Ștefan a devenit un altul. Străinul s-a  metamorfozat în omul care se revoltă. 

SAGA FILM

ZAVERA

Scenariul: Andrei Gruzsincki, Mircea Stăiculescu

Regia: Andrei Gruzsincki

Producător:  Alexandru Teodorescu

Imaginea:Tudor Panduru

Scenografia: Raluca Ioanovici

Costume: Brândușa Ioan

Montajul: Dana Bunescu

Coloana sonoră: Cristian Lolea

Cu: Dorian Boguță (Ștefan Caragioiu), Ioana Flora (Roxana), Șerban Pavlu (Nic),Dan Tudor (Marius),  Medeea Marinescu (Nona), Coca Bloos (Mama Tia), Liana Mărgineanu (Venera),Ana Ioana Macaria (Magda) Ioana Talașman (Ioana), Maria Talașman (Maria)

2.Ca în telenovele

Mario Diament este un dramaturg argentinan în mare vogă. Piesele lui jucându-se și dincolo de fruntariile țării în care trăiește. Tango (u) final, mai demult, și Cartea lui Ruth în 2022 s-au jucat și pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din București, Prima într-un spectacol regizat de Moshe Yassur, cea de-a doua văzând luminile rampei în regia mult mai tânărului Eugen Gyemant.

Blind Date se pare că a fost tare pe placul lui Andrei Zincă. Cunoscut nu doar în calitatea de fiu al autorului de romane polițiste Haralamb Zincă, ci și în aceea de absolvent al IATC-ului bucureștean. Nici la regie, nici la actorie. A avut o apariție episodică în filmul Un om în loden. Care ecraniza (prost) Moartea vine pe bandă de magnetofon

Stabilit încă de la jumătatea anilor 80 în Statele Unite unde a făcut o frumoasă carieră în special în calitate de regizor de seriale de televiziune, multe dintre ele situate ca stil și estetică în vecinătatea telenovelei, Andrei Zincă a revenit periodic în țară.  În 2006-2007, el a fost cel ce a regizat La urgență, un serial în 15 episoade, care nu s-ar putea spune că nu a făcut rating atunci când a fost difuzat pe primul canal al Televiziunii publice. Nici nu prea se putea să nu fie astfel. Serialul nu era defel rău, avea  dinamism, avea și acțiune și, în plus, dispunea și de o distribuție de mâna întâi. Nu prea cred că, după producția în chestiune, TVR să mai fi reușit să mobilizeze pentru o înfăptuire de-a sa atâta lume bună. Victor Rebengiuc, Adrian Titieni, Ilarion Ciobanu, Catrinel Dumitrescu,  Claudiu Istodor, Daniela Nane, Iulian Postelnicu, Ștefan Velniciuc, Diana Dumbravă, Magda Catone, Jean Constantin,  Eugenia Bosînceanu, Florin Piersic jr. Horațiu Mălăele, Luminița Stoianovici, Marius Chivu, Radu Iacoban, Sorin Cociș, Natașa Raab și mulți, mulți alții. Nu-i vorbă, de când președinte-director general al SRTV este un anume Dan- Cristian Turturică și mare șef mare peste oropsita Casa de producție s-a ajuns ex-condamnatul penal Mihai Predescu, TVR nu mai mobilizează pe nimeni. Nu trezește decât entuziasmele coclite ale UNITER și ale președintelui acestuia, Dragoș Buhagiar. Că doar nu degeaba i-a dat un premiu și l-a lăsat sa spună de toate pe scena recentei Gale UNITER.

Așadar, plăcându-i lui Andrei Zincă piesa argentinianului Mario Diament, a transformat-o în scenariu de film avîndu- l alături pe dramaturgul și scenaristul Adrian Lustig. În 2013, scenariul s-a metamorfozat în lung metraj. Puzzle însemnând debutul în lung-metraj al lui Andrei Zincă.

Regizorul a recurs la vechea și încercata formulă. A mizat totul pe distribuție. Andrei Zincă a reușit ceea ce nu a izbutit Andrei Șerban atunci când a montat la unteatru celebrul Pescăruș al lui Cehov. Adică să-l readucă în atenția publicului românesc pe de multă vreme plecatul Dan Nuțu. Căruia i-a încredințat un rol  care i se potrivea de minune. Acela al scriitorului Sabin Vianu. Care și orb, și pare-se că și lipsit de inspirație nu a mai scris de vreo 20 de ani nimic. Are o casă frumoasă, moștenire de familie, cu care a gajat mari împrumuturi. Și pe care nu are cum să le plătească. Așa că ajunge pe mâna executorului judecătoresc Ștefan Manea interpretat de Adrian Titieni. Nu pot să nu observ ca numele mai tuturor personajelor din film sunt atât de frumoase, de căutate, seamănă de la o poștă a pseudonime. Respectivul Manea care nu seamănă defel cu fermecătorul personaj din Visul unei nopți de iarnă, ( e drept, prenumele aceluia e Alexandru) deși în Puzzle joacă și Rodica Mandache, ajunge să fie foarte bun prieten cu cel pe care ar trebui să îl gonească din casă. Fapt ce stârnește furia mai marilor din firmă. Un diavol pe nume Novac, jucat comme il fallait de Vladimir Găitan și un ins aparent ceva mai omenos pe care îl cheamă Trică. Or, Trică a fost ultimul rol din cariera actorului Șerban Ionescu.

Manea e căsătorit cu o anume Lena, psiholog și psihanalist cu faimă, nițeluș cam isterică și care ține morțiș să își petreacă viitorul concediu în Maldive. Că așa face astăzi toată lumea bună. Cert e că mariajul celor doi nu prea merge. Așa că Ștefan Manea devine o țintă facilă pentru tânăra pictoriță Gloria Mátyas (e, cred, rolul ce a prilejuit debutul în film al actriței Skovrán Tünde de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca) care îl stoarce de 20.000 de euro pe bărbatul la andropauză. Gloria este, de fapt,  fiica unei foste balerine, astăzi antrenoare de fitness pentru persoane de vârsta a treia,  care este pacienta de astăzi a Lenei. O joacă Ioana Pavelescu. Veronica a trăit un bizar început de poveste de dragoste cu Sabin Vianu. Cei doi, Sabin și Veronica, ajung să se cunoască, de fapt,  doar la bătrânețe. Sabin îi identifică peste zeci de an parfumul. După ce în poveste mai intervin un omor prin imprudență, o crimă și o concediere. Așa, ca în telenovele.

Filmul acesta transmis și retransmis pe feluritele canale ale Televiziunii publice (eu l-am revăzut pe TVR Cultural) a costat binișor peste un milion de euro.     

CASTEL FILMS
PUZZLE
Regia: Andrei Zincă

Scenariul: Andrei Zincă și Adrian Lustig după o piesă de Mario Diament

Producători : Vlad Păunescu,Alina David, Andrei Zincă, Joel Soisson, Pierre Spengler

Imaginea: Dan Alexandru

Montaj: Sergiu Arsenie

Coloana sonoră: Viorel Mănoiu

Decoruri; Călin Papură

Cu: Adrian Titieni (Ștefan Manea), Cătălina Mustață (Lena Manea), Rodica Mandache (Florica), Ioana Pavelescu (Veronica Mátyas), Skovrán Tünde (Gloria Mátyas), Dan Nuțu (Sabin Vianu), Șerban Ionescu (Trică), Vladimir Găitan (Novac), Mihai Smarandache (Nick)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro