miercuri, octombrie 20, 2021

Jurnal de cărți

Tatiana Niculescu și cubul Rubik

Tatiana Niculescu a debutat editorial în anul 2006 cu Spovedanie la Tanacu, scriere rapid devenită best-seller.

Au contat, desigur, dramatismul faptelor, curajul autoarei de a pătrunde și a spune adevăruri incomode despre o lume, cea a așezămintelor religioase, despre care se șușoteau multe, însă mai nimeni nu îndrăznea să dezvăluie secrete și să spună ceea ce gândește cu voce tare. Un rol important în succesul cărții a avut și faptul că Spovedanie la Tanacu, dar și volumul următor purtând aceeași semnătură, Cartea judecătorilor, au fost topite în scenariul dramatic al unui spectacol regizat de Andrei Șerban eficient, adică cu rost purtat în felurite festivaluri naționale și nu numai. A urmat filmul lui Cristian Mungiu După dealuri.

De atunci, din 2006, fișa de creație a Tatianei Niculescu s-a îmbogățit cu cărți de calibre felurite, din punctul meu de vedere cele mai reușite fiind cele ale căror personaje principale sunt membri ai familiei regale a României (de la Regina Maria la Carol al II lea și la Mihai I), Corneliu Zelea Codreanu, Arsenie Boca sau Nae Ionescu.

Nu, în nici una dintre aceste cărți Tatiana Niculescu nici nu a vrut, nici nu a reușit să se substituie profesioniștilor scrisului istoric. A recurs la documente, a făcut apel la bibliografie, însă scrierile sale au rămas, și foarte bine că lucrurile au stat astfel, la perspective asumat personale.

În  aceleași cadre se situează și cea mai recentă carte a autoarei, carte ce se cheamă Nepovestitele iubiri și care are subtitlul 7 minibiografii sentimentale. Acum, trebuie spus, că iubirile despre care Tatiana Niculescu ne povestește în cele mai puțin de 175 de pagini ale volumului (Editura Humanitas, București, 2021) nu au fost până la acest moment de grație chiar în totalitate nepovestite. Însăși autoarea cărții a aflat despre ele prin intermediul unei povestiri. Una “filtrată de amintiri, dorințe ori distilări sentimentale ulterioare”. În momentul acela, ceva s-a întâmplat, a urmat un declic, un detaliu poate până atunci signifiant și-a spus cuvântul. A urmat fie o operație de identificare a unor martori, misiune aproape imposibilă deoarece fiind vorba despre întâmplări consumate cu zeci de ani din urmă aceștia s-au prăpădit precum protagoniștii (doar unii dintre ei cu expunere publică, așa cum au fost Neagu Djuvara, principesa Elisabeta a României și William Frank Arhur Ratingan. Boierul caracalean Constantin Poroineanu, Florence Baker), fie cercetarea unor documente. La rândul lor, puține, cele mai multe eliptice, dacă nu cumva chiar complet dezamăgitoare. Și totuși, un sâmbure de adevăr trebuie să fi existat, iar el a stimulat imaginația Tatianei Niculescu. Că doar nu degeaba la cursurile de Teoria literaturii se tot vorbește despre câte surprize se ascund dincolo de acel Incipit ‘’Marchiza ieși la ora 5 ‘’.

Și astfel Tatiana Niculescu și-a asumat misiunea de secretar. De deținător și de împărtășitor de secrete, delegând funcția de povestitor unui martor sau cuiva care a găsit din întâmplare un document ce i-a trezit atenția. Mărturisește Tatiana Niculescu în Un cuvânt înainte: “Scriindu-le așa cum mi-am închipuit eu  că s-au petrecut, am schimbat adesea povestitorul, care este mereu altul decât cel care s-a aflat la originea versiunii inițiale. De aceea am numit aceste istorii de dragoste nepovestitele iubiri, adică acele părți, versiuni ale întâmplărilor niciodată istorisite până acum, dar având și ele dreptul de a fi măcar gândite. Acest exercițiu de imaginație este comun oricărui scriitor, iar ideea reflectorilor în literatură a existat și înainte să o teoretizeze Henry James”.

Cine își imaginează că Nepovestitele iubiri vor fi doar sursa unei lecturi fără probleme, simple, digestive, că noul volum semnat de Tatiana Niculescu înseamnă o carte de vacanță (mai ales de vacanță a minții) și nimic mai mult se înșală. Sunt atâtea detalii, răsturnări de situații, enigme, semne de întrebare (îndeosebi în prima povestire, cea care nu, nu dă seama, ci propune o versiune despre iubirea interzisă dintre Nicolae și Mathilde) încât se cere din partea cititorului ca atenția să-i fie mereu trează.

Tatiana Niculescu spune în mai sus  menționatul cuvânt înainte că, scriind, s-a dus cu gîndul la filmul lui Akira Kurosawa Rashomon. Posibil. Eu am avut impresia că fiecare povestire e asemenea cubului Rubik.

Tatiana Niculescu- NEPOVESTITELE IUBIRI- 7 minibiografii sentimentale ; Editura Humanitas, București, 2021

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Odăjdiile clanului Soprano

În statutul BOR art. 149, cauzele se introduc pe rolul consistoriului doar cu aprobarea episcopului sau patriarhului.  Hotărîrile devin executorii doar după...

Criză economică sau nu? Furtuna Perfectă necesară unui ”crash”

Semne de criză economică sunt tot timpul. Într-un sens, crize economice, mai mult sau mai puțin extinse, la nivel de ramură, la...

România, octombrie 2021 : eşec statal şi paralizie politică

Eşecul statal şi paralizia politică sunt semnele sub care stă România zilelor acestea.   Statul român se înfăţişează cetăţenilor acestei ţări  astfel cum...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.