duminică, octombrie 2, 2022

Jurnal de cărți

Despre o parte dintre femeile din literatura română

Alfabetul doamnelor. De la doamna B. La doamna T. (Editura Humanitas, București, 2021 reprezintă ediția a doua, revăzută și adăugită, a unei cărți a Ioanei Pârvulescu. Una din vremea începuturilor editoriale ale autoarei. Carte apărută prima oară în 1999 la editura Crater. Variantei inițiale i s-au adăugat acum, conform mărturiei scriitoarei, încă trei capitole, plus un indice de personaje feminine. Pare-se că și o seamă de corecturi tacite.

În excelentul Prolog al cărții (o bine cumpănită invitație la lectură), Ioana Pârvulescu mărturisește că, la momentul primei ediții, îi era necunoscut un articol al lui Mihail Sebastian, apărut în 1935. Intitulat cu mult umor Articol numai pentru domni.  Un text în care autorul cărții intitulate Femei avertiza că ”intrarea femeilor în literatură va schimba optica asupra literaturii și asupra personajelor, construite până atunci numai din perspectiva bărbaților”. În Epilogul Alfabetului, Ioana Pîrvulescu scrie: “După Primul Război Mondial, femeile descoperă telefonul, independența, rochia strâmtă pe coapse și scurtă până la genunchi, vocea à la Garbo, râsul cu gropițe à la Marian Marsh, privirea voalată à la Myrna Loy, tunsura à la garçonne  și romanul La Garçonne, experiețele amoroase ale eroinei lui Victor Margueritte, mașina de scris, ochelarii de soare (negri), bicicleta, Charlestonul, Movila, Sinaia, Balcicul, radioul, cura de slăbire, țigaretul, pijama, automobilul,  ciorapii de mătase, mașina de spălat, feminismul, sala de cinema, publicistica, revistele pentru femei. Ele nu mai sunt un element de decor și nici apatice muze. Provoacă reacții. Seduc ori provoacă antipatii….În oglinda domnilor, apar când ca vrăjitoare, când ca misterioase zeițe, când ca scorpii, când ca vietăți îmblânzite, mai rar ca femei. Cine e ea?

Urmărirea tuturor acestor evoluții, dar și posibile răspunsuri la întrebarea din final propune cartea Ioanei Pârvulescu. În care se examinează și cu minuție, și cu acribie, dar și cu nedezmințită plăcere a scrisului (păcere abil transmisă cititorului) traseul personajului feminin în literatura română de la doamna B. din nuvela O alergare la cai  de C. Negruzzi la doamna T. din arhicunoscutul roman al lui Camil Petrescu. Ioana Pârvulescu nu nutrește nici pe departe ambiția exhaustivității, operează o selecție în conformitate cu propriile opțiuni și propriile gusturi. Nu impune, ci propune. Și astfel se naște o carte ce oferă „o tipologie a personajelor feminine din literatura română”, carte ce „combină critica și istoria literară cu istoria mentalităților, sociologia cu istoria culturală, experiența de viață cu cea de bibliotecă: în fond cam tot ceea ce folosim când citim și judecăm literatura fără mânie și părtinire ”.

Absența mâniei și a părtinirii mi se par un avantaj evident și major al cărții. Alfabetul doamnelor  nu s-a situat la prima ediție, nu se situează nici acum, la a doua ediție din anul 2021,sub semnul feminismului agresiv. Care face azi ravagii. Întruchipare a gândirii politic corecte în funcție de care se zice că s-ar cuveni judecat totul. Așa că Ioana Pârvulescu nu lansează diatribe la adresa felului în care Nicolae Filimon, de pildă, o prezintă pe Chera Duduca. Exegeta observă că simpatia pe care, odată cu trecerea timpului și cu înmulțirea scrierilor ce o au ca personaj, Alecsandri începe să o nutrească pentru din ce în ce în ce mai europeana Chirița conduce la debilitarea personajului și la epuizarea ciclului. Anca din Năpasta lui Caragiale, remarcă Ioana Pârvulescu, „ face din dreptate o negustorie”. Anca arată, asemenea Marghioalei din La hanul lui Mânjoală, „ cât de relative sunt binele și răul. Aceasta în vreme ce Vitoria Lipan din Baltagul scapă de prejudecăți, iese din condiția de sedentară și ajunge la aceea de călătoare. Anca face cu adevărat dreptate, devenind astfel “unul dintre cele mai neobișnuite (și mai izbutite) personaje feminine din literatura română interbelică”.

Sigur, Ioana Pârvulescu are, repet, simpatiile ei proprii. Nici un moment ascunse. Topul culminând cu Maria T. Mănescu, adică doamna T. La lectură, aproape că am simțit nerăbdarea exegetei de a ajunge la personajul cu pricina. De aici, probabil, nenumăratele anticipări ale prezenței sale. Alt avantaj, altă dovadă că Ioana Pârvulescu înțelege, simte literatura ca un spațiu al continuității. Al devenirii. Firesc, așadar, ca Alfabetul … care se încheie cu fișa dedicată personajului camilpetrescian să conțină numeroase referiri la personaje din literatura română sau chiar universală postbelică. Avem de-a face cu un comparatism bine temperat. În opinia Ioanei Pârvulescu „noutatea personajului feminin din Patul lui Procust este faptul că fuge tot timpul, scapă descrierii, alunecă și se transformă încontinuu”.  Doamna T. este cu totul altfel decât Otilia lui Călinescu. Doamna T. are cu adevărat o enigmă. Otilia fiind, de fapt, mereu aceeași. Ea doar este văzută diferit de bărbatul în a cărui rază vizuală intră. „Doamna T. are o voce seacă pentru public și o voce numai pentru bîrbatul iubit, un chip și o temperatură pentru nefericitul D. de care îi e mai mult silă decât milă. Altele pentru Fred. ”. Doamna T. nu este nici pe departe cel mai modern, cel mai trendy personaj analizat de Ioana Pârvulescu. Ea circulă cu trenul asemenea Norei din Accident , nu are nimic din Ann din același roman al lui Mihail Sebastian pe care Ioana Pârvulescu îl și trece de altminteri sub tăcere. Așa cum face și cu Mona, și cu Corina, și cu Tofana, personajul lui Mihail Sorbul. Nu e interesată nici de personajele feminine din dramaturgia lui Camil Petrescu. O amintește doar în treacît pe Ioana Boiu Dorcani. Înfățișată ca o vietate…neîmblînzită. Se limitează la propriile afinități, așa cum ne prevenise.

Scris înainte ca Ioana Pârvulescu să se impună și ca una dintre cele mai importante prozatoare ale literaturii române de azi (cea mai recentă dovadă fiind romanul Prevestirea cam cu prea multă indiferență tratat de critica literară) Alfabetul  doamnelor. De la doamna B. la doamna T. este ceea ce se cheamă o lectură plăcută. Fermecătoare. Cuceritoare. Detaliul acesta deloc minor este anticipat și prin felul în care autoarea explică ce a simțit când s-a reîntâlnit cu propria carte în vederea reeditării.

Ioana Pârvulescu- ALFABETUL DOAMNELOR. De la doamna B. la doamna T. ; Editura Humanitas, București, 2021         

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carti noi

 

A apărut numărul special Engaging God’s Language sau Însușind limbajul lui Dumnezeu al revistei Diakrisis pe anul 2022, al 5-lea volum de la data fondării revistei academice (2022),  publicație care apare fie în format digital fie editat, la editura Eikon, București.  Citeste mai mult

 

Carti noi

La Editura Trei tocmai a ieșit din tipar, special pentru Bookfest, „Istoria Filosofiei” de A.C. Grayling. O lucrare apărută recent, scrisă de unul dintre cei mai buni specialiști în filosofie de azi. Această istorie se remarcă prin tratarea foarte clară a temelor și ideilor. Ediția românească arată foarte elegant, are peste 700 de pagini, și o puteți obține cu reducere la Bookfest.

 

Carte recomandată

 

Excelentă carte de luat în vacanță! Distractivă, delicioasă, brutală.  Tot ce a rămas ascuns, nespus și neexplicat în filmul lui Tarantino: detalii toride, crime nerezolvate, secrete din culisele industriei, anecdote sordide despre staruri care întruchipează pentru fani perfecțiunea sau momente sublime de pe platourile de filmare ale unor filme de mult uitate. Mai bună decat s-ar fi asteptat fanii regizorului sau criticii literari.

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro