miercuri, februarie 19, 2025

Măruntă introducere în (de)formatarea comunistă

Arunc, în fine, și ultimul document al copilăriei. (Inițial, oricine face gafa de a păstra, aduna, aduna, aduna. Materializare a instinctului conservării, la oameni constând în exacerbarea nevoii de permanentizare și expandare de sine prin acumulare de amintiri și suveniruri, prin colectarea de antichități și posesiuni de orice natură. În cazu-mi, la mijloc intervenise și iluzia de-a ajunge să trăiesc cultural, așadar pregătindu-mă să înșirui pe hârtie de la povești mai mult sau mai puțin fantaste la academisme cu dichis. Iată de ce am păstrat multă vreme inclusiv „documentele” unor însăilări tembele, precum caiete școlare de clasa 1-17.)

Așadar, printre terfeloagele arhivei personale am găsit un caiet intitulat Lectură/ Caiet de casă pt. L. Română, început în clasa a 3-a și continuând intermitent până-ntr-a 5-a. Așadar conținând „compuneri” și „lecturi particulare”. Adică rezumate pe care ni le comanda învățătoarea, ulterior profa de română, fie pe teme date, fie în urma unor lecturi, fantezii, contemplări. Pe de o parte, scrierile erau naive și slabe, unele beneficiind de sublinieri, linii, semnul interogării sau exclamării și observații cu roșu; plus note mici, ba chiar și foarte mici. Pe de-altă parte, unele n-aveau nicio observație corectivă sau punitivă, educativă sau doar demonstrativ-profesorală, însă erau refăcute în chiar câte alte două (deci în total 3) versiuni. Bun lucru, în principiu, repetiția, reeditarea, răsredactarea. În concretul contextului: fapt ambiguu, teribil. Căci ce merită observat, ghicit sau intuit și neapărat povestit este „de ce”-ul sau „prin ce”-ul care-i nemulțumea pe educatori, cum sau prin ce anume încercau ei să-i ghideze pe copii a povesti, a gândi, a descrie și scrie ce se petrecuse mai important și mai interesant în viața personală sau în înteracțiunea cu alte povești, poeme, întâmplări, chestii. Cu alte cuvinte, cum erau modelați copiii în comunism, cum erau/eram preparați pentru a dobândi cunoștințe, idei, vorbire, descriere, discurs, adică „pregătiți pentru societate”, pentru supraviețuire, pentru viață, pentru înțelepciune. Și nu în ultimul rând, pentru socialism/comunism.

Dar mai bine să iau și să dau câteva exemple. La început de caiet, primele 3 „compuneri” (În pădure, Toamna, O vizită la grădină botanică) trec neobservate. Pe-a patra (Un vis plăcut) o remarc numai eu, doar acum, uimindu-mă cum rezumam, deși maximal și naiv, totuși un incident oniric, o fantezie. Fata cu zestrea deține însă două versiuni, a doua rescrisă desigur la ordin. Și chiar că nu pricep ce dezamăgise pe învățătoare, fiindcă similaritățile (ba chiar repetițiile propriuzise) sunt foarte frecvente. Prenumele pictorului, Nicolae, cel din prima propoziție, e scris a 2-a oară cu „ie”-n final, probabil fiindcă nu pricepusem cu ce greșisem de prima dată, fiindcă mă voi fi îndoit de orice, efectuând alternative egal acustice și imaginare. Deci: „Nicolae Grigorescu s-a născut în anul 1838 și [a murit] în 1907”. Unde a murit nu e scris (cum se scrie), ci doar reprezentat de o cruce; semn cu care, de la orice început și pe chiar tot parcursul oricărei școli sau scrieri rapide, voi fi substituit cuvântul mort, murit, a muri, moarte. Precis nu la sfatul, ordinul, sugestia sau cu încuviințarea cuiva. Propoziția următoare: „Cele mai frumoase picturi sînt:…” devine-n ocazia secundă „În timpul vieții pictează tablouri și schițe ca:…”. Unde în timpul vieții… desigur că e mai bogat și frumos spus. Asta în ciuda absurdului, căci înafara timpului vieții nimeni și cu-atât mai mult Grigorescu n-ar fi pictat absolut nimic. Dar pedanteria expresiei e clar una indusă, sugerată, ba mai degrabă preluată/copiată, snobismul, prin exemplu dat și lăudat în fața întregii clase, impunându-se încă de pe-atunci asupra minții „simple și clare” a copilului. Paragraful secund debutează cam abrupt, neelegant, deci din topor: „Tabloul Fata cu zestrea reprezintă o fată mândră de zestrea ei mare.” Copilul având dreptate desăvârșită, însă doar parțial, căci tabloul are și ambient sau atmosferă, context, cadru decorativ. Fapt care se pricepe din versiunea rescrierii descrierii, când zice-se: „În tabloul Fata cu zestrea pictorul Nicolaie Grigorescu înfățișează interiorul unei case țărănești”. Ceea ce-i drept, pictorul „înfățișează”, însă n-ar fi fost deloc drept dacă termenul „reprezintă” ar fi rămas, deoarece avusesem dreptate în prima variantă: Grigorescu NU reprezentase interiorul unei case, subiectul său central și principal rămânând, totuși, exact cum spusesem: o fată (mândră de…). Însăși ideea de mândrie, adăugată imediat prezentării temei/subiectului principal, inducea faptul că elevul chiar intuise ori cel puțin reținuse esența tabloului (nicidecum umbrită sau mărginită de către pitorescul cadrului/ambientului preafrumoasei). „În prim plan se observă fata întinsă pe un pat pe care este așezată și lada de zestre”. Descriere corectă, la obiect, dar tot frustă, săracă. Probabil că așa o va fi evaluat-o tovarășa învățătoare, fiindcă la rescriere elevul bravează. „Privirea ne este atrasă de o tînără fată care stă întinsă pe pat cu capul rezemat pe o ladă de zestre”. Treaba cu atrasul privirii nu cred că mai e personal și original, poate nici măcar de rangul începutului de clasă a 3-a. O fi fost de manual, ba chiar de carte ori album de specialitate, preluată fie din lectura vreunei colege foarte silitoare într-ale memorării și redării automate, totodată precis lăudată și dată drept exemplu întregii clase. Drept pentru care și elevul nostru olograf reține și reproduce. Detaliu, în rest repetându-se esența: postura expunerii degajate a tinerei. Dar, pe de altă parte, în versiunea 2 apare o frază pe cât de elegantă, pe-atât de neoriginală, reținută și reprodusă poate din convingere, din observarea superiorității/plusvalorii sale, poate doar fiindcă fusese auzită de la colega pusă să citească public, fiind bifată pozitiv ori elogios de către învățătoare: „Camera nu este luminată puternic; predomină culoarea verzue înviorată de negrul și roșul de pe scoarță și ștergare”. După care: „Privirea ne este atrasă de o pată luminoasă. Este bluza albă a fetei”. Odată stăpânită găselnița cu „privirea ne este atrasă”, iată că revine (deci o achiziție bine însușită). Ba mai mult, apare și-a 3-a oară, deja abuziv, în „Pictorul a îmbrăcat fata în bluză pt. a (arăta) atrage privirea”. Dar faptul că pata luminoasă e chiar bluza femeii (propoziție foarte scurtă!) îmi pare o formulare spontană, transfocatoare, chiar prea inteligentă ca să fi fost auzită/preluată și fructificată aici. Cum poate să fi fost cazul și cu fraza: „Prin expresia feței citim mîndrie și satisfacție. Fata este prezentată printr-un moment de odihnă. Tocmai lăsase din mînă furca și fusul”. Copilul reținuse idei probabil auzite, dar tocmai pentru că nu le stăpânea încă folosește stângaci pe „prin” și „printr-un”. Oricum, e păcat că în versiunea secundă se pierde detaliul menționat în prima (100% originală): „Lada este frumos ornamentată iar pe ea sînt împăturite ștergare țesute de mîna ei” și că ”Pe tavan sînt întinse pe-o sfoară cămăși și ștergare”. Pe scurt, versiunea secundă, la comandă, este mai lungă, însă și cu preluarea unor observații „externe”, clișeizabile. Încheierea mea primă zicea că „Mie mi-a plăcut mult acest tablou de Nic. Grigorescu și-l socotesc un tablou foarte frumos” (ceea ce era destul de onorabil), devenind ulterior „Acest tablou mie mi-a plăcut mult și-l socotesc un tablou de seamă ca și pe pictor” (îmbunătățire forțată, de unde și implicita ratare).

Urmează-n caiet Descrierea litoralului la Ef. Sud/ compunere, versiunea secundă având același titlu, subtitlul precizând (că reprezintă) refacerea compunerii. De două ori, copilul nu doar ratează ocazia de a scrie ceva foarte personal, subiectiv, deosebit sau unic. Forțat de împrejurare, adică de contextul educativ, el sare la extrema opusă, forțându-se să fie în ton colectiv și comunitar, propriu socialismului societății în care, școlar vorbind, exista. Așa se face că, din cauza subordonării impuse de către șablonardul comunist, elevul uită să pomenească tocmai evenimentele cele mai ieșite din comun ale experiențelor din primul litoral al vieții sale. Iată de ce, de exemplu, nu pomenește nimic despre amuzantele înnămoliri sapropelice care făceau unisex plaja nudistă, nici de frumoasa traversare a lacului Techirghiol cu vaporașul (căre-i dăduse mamei sale un mare rău de mare). A uitat de ciudățenia inițialelor VR de pe mai toate dalele de pavaj ale urbei, peste care încerca să sară pentru a nu călca pe Vasile Roaită (nenea cheferist slujind drept toponim intermediar între Carmen Sylva și Eforie Sud). Nu spune absolut nimic de faptul că, o dată, un bărbat a înotat extrem de departe în larg, toată lumea s-a adunat și l-a privit îndelung, îngrijorată și uimită, contemplând dispariția sa la capătul lumii și orizontului, apoi întorcerea-i lentă. A uitat că însuși părintele său a exclamat atunci, admirativ, original și aparent ciudat, că „dacă-am fi avut flori te-am fi primit ca pe Gagarin”, iar că lumea strânsă buluc s-a dispersat și îndepărtat cu dezamăgire imediat ce-a aflat că înotătorul, un străinez, era chiar marinar de profesie. Și a uitat că, din cauza bruștei invadări a Cehoslovaciei de către armata rusă, absolut toată România populară a fost sigură că urmează ocuparea propriei noastre patrii frumoase și dragi, drept pentru care a luat cu asalt magazinele și toți au cumpărat alimente-n prostie. Treaba din urmă merită explicitată un pic, iată de ce și paranteza deschisă mintenaș.

(Se făcea că, în tinerețe, după aproape 2 ani de trudă ca soldat expert în efectuarea de buncăre și cazemate, plus ranforsare și modernizare a însăși Citadelei din buricul Budapestei, tatăl băiatului făcuse tot frontul antisovietic, alți 2 ani, la manșa unei mașinării de radiolocație și orientare a reflectoarelor înspre avioanele inamice. Capturându-l în calitate de prizonier, sovieticii îl reîndreptară cu același aparat antiaerian contra hortysmului deservit anterior, astfel ajungând să contribuie la distrugerea fizică a acelorași buncăre, cazemate și fortificații din aceeași Citadelă budapestană trudită manu propria. După care a îndeplinit și obștescul stagiu de muncă silnică, alți circa 2 ani, într-un foarte rustic lagăr siberian. Unde, la un moment dat, chiar de-a luat pe umăr o sapă și dus a fost, și-a dat seama că n-are cum străbate perpedes un ditamai continent înghețat, că va muri de foame și frig negreșit, așa că mai deștept ar fi fost să se-ntoarne. Zis/făcut, după o prelungă noapte umblată-n cea mai anxioasă și inutilă libertate a revenit direct la locul de trudă colectivă, așa ca nimeni să nu remarce sau să râdă de absurda lui evadare. Despre de-alde dintrăștia mai scăpaseră ceva vești de lagăr, însă toți au intrat în statistica perfect credibilă a dispăruților fără urmă. Oricum, după ceva vreme chiar la fața locului, la un moment dat, românilor li s-a ordonat idi damoy!, repetându-li-se, fiindcă nu credeau, idi k-ciertî?, poate și pașli na dik! Și traducându-li-se noa-cuma mereț în truda voastă!, cu toate că n-ar fi fost necesar, deoarece de-atâta amar de vreme toți știau bine minim 4 limbi beligerante. Oricum, fără nicio țidulă la mână, bani sau pachet de drum, liberi fură să se-ntoarne singuri acasă, care unde-a vrut și cum a putut. El eventual tot întrebând pe drum dacă mai știa careva încotro și dacă mai există un târg mare numit Kлужy/Kлужaнsk, Klausenburg, Kolozsvár, ori Cluj ori cum i se va mai fi fost spunând. Așa că acum, în ‘68, neuitând deloc câte văzuse și pățise cu două decenii în urmă, după ce-a dat un telefon în respectivul oraș când cu C când cu K, aflând că pita se raționalizase imediat iar coadă era pretutindeni, a și decis și ordonat spontan procurarea de provizii, abandonarea sejurului și grabnica revenire-n Ardeal. Unde mai mult ca sigur urma săparea unui buncăr în grădină ori sub casă și ascunderea de alimente, de nu chiar a familiei întregi, pe timp de invazie ori război nou-nouț.)

Era firesc ca detalii informative precum cele din paranteză să nu fi intrat cu afecțiune și să nu fi rămas cu seriozitate în mintea copilului. Totuși, nu cred c-ar fi uitat bătaia populară căreia el însuși i-a fost martor și supraviețuitor, îmbulzindu-se într-un magazin al Eforiei pentru achiziționat 10 kile de zahăr, 10 de făină, 10 de-orez, 10 de mălai, 10 conserve mari, plus tăiței și sticloanțe cu ulei, el însuși, mă-sa și tat-su părăsind litoralul cu 2-3 zile înainte de terminarea sejurului preplătit. Nici să fi uitat chinul alergărilor și suirilor în trenuri și autobuze, cu boccele și traiste improvizate din cearceafuri de plajă, plus sacoșe sau geamantane burdușite, pentru a ajunge cât mai iute acasă, nu e credibil. Ori fermele șoapte cu privire la săpatul de buncăr secret și depozitarea de provizii. A uitat sau ba, cert e că deja pricepuse că nu numai nu totul e de spus, ci și că (sau mai ales) nu orice e de scris. Oare se insinuase deja în capul copilului intuiția că ceea ce e comunicabil social nu tre să fie doar ce-i acceptabil maselor, ci și sistemului educativ, adică politic? Oricum, până la urmă, în memorialul scris cuminte pentru școală copilul ignoră multe anecdote faptice și emoționale, deși ar fi fost imposibil să nu-l marcheze. Menționează totuși că „La mare am stat trei săptămâni și mi-am adus peste 10 kilograme de scoici”. Fiind o minciună, sau mai exact o nestăpânită efuziune și analogie subconștientă, copilul își cenzurează singur afirmația secundă, imediat punând în paranteză și tăind cu-o lungă linie orizontală „peste 10 kilograme de scoici”, deasupra caligrafiind rezonabilul și adecvatul „multe scoici”. În versiunea secundă rescrie fraza aleasă ca atare, totodată evitând urâta paranteză cu preacinstita autocenzură. În rest, copilul repetă frazeologii tipice forțatei îndopări ideologice. Sens în care atât „compunerea” cât și „refacerea compunerii” încep cu „Frumoasă și mare este patria noastră./ Bogată în munți și dealuri din care se scot adevărate comori, țara noastră este un mare centru industrial. Cel mai frumos colț al țării este litoralul, plaja. Multe stațiuni sînt pe litoral dar eu mi-am ales localitatea Ef. Sud”. Trebuie că educatorul a aprobat entuziast o asemenea introducere, la repetarea ei versiunea 2 copilul insertând nou doar (litoralul) Mării Negre (în loc de „litoralul, plaja”) și în loc de „Ef. Sud”, Eforie Sud. În conținut, menționase că pe plajă era plin de „oameni veniți din toate colțurile țării și din alte țări”, dar încheierea, la fel de importantă-n schema șablonizării ca și introducerea, repetă tâmp că „Mie mi-a plăcut mult la mare, unde este un adevărat loc de întîlnire a multor (popoare) oameni”. Slogan deja asumat, totuși dezvoltat/desăvârșit în versiunea 2: „… loc de întîlnire a multor oameni din țară și de peste hotare”.

Copilărie fericită are o singură versiune, precis deoarece constituie o porcărie perfect pe inima complianței și conformismului comunist. Învățătoarea fie nu a cerut rescrierea ei, fie o fi cerut-o, copilul refuzând însă să se execute. Se mai întâmpla. Piesa începe cu: „Mult sînge s-a vărsat pe tărîmul țării noastre. Mulți eroi s-au jertfit pentru a ne face nouă, copiilor, o copilărie fericită. Aceasta o știu părinții și bunicii noștrii care și-au apărat țara cu arma în mână”. Aserțiunea din urmă nu era cu totul numai o repetare a unui slogan specific vremii, deoarece era posibil ca deja să fi auzit amintirile bunicilor mei din primul război mondial, patrimoniu familial care era mult îmbogățit, actualizat, de către relatările mult mai apropiate și frecvente ale propriului tată, cel care efectuase tot Războiul Secund plus prizonieratul de rigoare. Așadar, primul paragraf al discursului era precis liber asumat, achiesat de către copil. Următorul paragraf zicea însă că „Foametea, bolile, războiul și chiar moartea nu le-a putut sta în față comuniștilor și uteciștilor care cu sforțările lor uriașe au dărîmat și au călcat în picioare tot ce le stătea în cale”. Aici, atenta învățătoare a adăugat doar un „u”, discret și dedesuptul greșitului meu „le-a”, imediat după „comuniștii și uteciștii care”… ea scriind și marcând cu o săgetuță foarte importanta inserție „în frunte cu P.C.R”. Iar paragraful continuă și termină elogiul comuniștilor astfel: „Au construit și construiesc fabrici, uzine, școli, teatre, cinematografe, (blocuri) și case mari de locuit; toate pentru viitorul patriei, copiii”. Al meu „blocuri” era scris corect, dar urâțel, fiind tăiat de către învățătoarea însăși, ea scriind rescriind deasupra același cuvânt ceva mai caligrafic. Pe scurt: deși despre războaie, foamete, distrugeri și alte mizerii știam destule din mărturisirile directe ale părinților și bunicilor, deloc n-aș fi făcut de unul singur legătura între respectivele nenorociri și fericita copilărie personală de care apucasem a avea parte. Iar despre PCR chiar n-auzisem absolut nimic în cei 7 ani de până la îndoctrinanta școală. Poate de-aceea expresia „în frunte cu PCR”-ul, imediat de-atunci și-n vecideveci mai departe, nu mi-o voi fi asumat.

Mai multe compuneri scapă oricărei băgări de seamă și luări în seamă din partea învățătoarei. Apoi una e notată cu 3, alta cu nota 4. În genere sau în mod deosebit deoarece caligrafia începuse să mi se schimbe, simplificându-se. Fără să cer voie sau sfat, scriam cursiv cam similar literelor de tipar, pe „m” nu cu trei cocoașe ci cu doar două, pe „n” nu cu două ci numai cu una. Și inventam prescurtări inedite. În principiu, începeam deja să explorez realitatea posibilului, nefiind foarte impresionat de realitatea indicativului.

În timpul orei, în clasă, cu creion se efectua o primă ciornă, urmând ca acasă, „în curat”, copilul să facă o versiune mult mai onorantă. Astfel, de pildă, creionul 1907/ – compunere după tablou – zice-așa: „Tabloul intitulat „1907” este picat de Octav Băncilă cu ocazia marii răscoale țărănești ce a avut loc în Moldova în anul 1907. Acest tablou ne prezintă un episod din această răscoală. După coloritul tabloului observăm că acțiunea se petrece într-o seară. Cerul este plin de praf și roșu din cauza tunurilor și puștilor care bat continu. În ultimul plan se văd cîteva case arzînd. În primul plan al tabloului observăm un țăran îmbracat, în contrast cu culoarea cerului, în alb care fuge înainte. El reprezintă pe țăranul român la 1907. Pe chipul lui se citește ură și revoltă. Pumnii lui voinici sînt încleștați, dornici de răzbunarea pe cei ce-i asupreau pe țărani în trecut. Ochii lui adînci din care se descarcă mînia, părul său plutind în vînt, venele sale de la gît toate arată cît de pornit era acest țăran împotriva asupritorilor. În jurul lui mai sînt țărani morți. În stânga tabloului se vede un bătrân țăran împușcat, el se uită cu ură și mînie la cei ce-i împușcă. Pe fața acestui om slab și lipsit de putere se poate vedea rostind un blestem. Mai în spate se vede un țăran îngenuncheat ținându-se cu pumnii de piept. Pe fața lui ținută-n sus putem observa un strigăt de durere. Acest tablou ne face să trăim alături de acei țărani care și-au dat viața pentru pentru o alta mai bună. Ne face să ne simțim și noi în iureșul luptei alături de acei țărani”. Nu știu ce să zic de-acest text, căci e scris în clasă, totuși într-o cursivitate mai degrabă scrierii/rescrierii „în tihnă”, de-acasă. Să-l suspectez de inspirații? Poate din manual, poate din observațiile/sugestiile învățătoarei, poate în urma vreunei silitoare-șefe, ce va fi fost citind imediat după ce-a terminat propria schiță, iar învățătoarea o va fi lăudat-o foarte satisfăcută. Oricum, după un rând gol am mai apucat să rețin, probabil ca sugestii făcute pentru versiunea finală, de cerneală, de executat acasă: „Execuția, Recunoașterea, Înmormântarea/ 1909 – Au fost expuse dar au fost confiscate iar în gazete – Pictorul n-are talent./ Subliniem culorile, alb și specificul lui Băncilă – violet, maro”. Din caietul rescrierii „pe curat” și-n cerneală, acasă, lipsesc mai multe pagini, prima care mai există deținând doar jumătatea finală a repovestirii. Având restul: (…) „de piept. Este împușcat. Știe că va muri și de aceea pe fața sa ridicată spre cer se observă un strigăt de durere și de ură. În partea stîngă a tabloului sînt pictate două mîini voinice care strîng între pumnii lor pămîntul. Pămîntul lor pentru care s-au luptat și s-au jertfit. Întreg cadrul natural parcă este mort. Iarba cîmpului pe care țăranii calcă este transformată aproape-n negru. Culoarea fețelor țărănești este o culoare maro-cărămizie specifică de altfel și violetul de pe hainele albe ale țăranilor, pictorului Octav Băncilă. Acest tablou ne face să trăim alături de acei țărani care ș-au dat viața pentru alta mai bună. Ne face să ne simțim ca întro seară a anului 1907 luptând și noi cot la cot cu (acești) acei țărani”. Aici, amintiri de peste 2-3 ani (când blocat de persecuții refuzam să-mi însușesc tiparele și datoriile școlii, iar sora-mi mai mare va sta uneori lângă mine, sugerându-mi răbdare și scriere rotunjită), mă fac să bănuiesc că deja începuse să mă asiste. Oricum, cel puțin empatia față de țăranii famelici, zdrențăroși, chinuiți și-mpușcați, sugerată de patru ori în textu-mi, nu putea fi decât personală, autentică, sinceră, asumată.

Foarte tare îmi pare însă piesa imediată, intitulată Compunere liberă/ – Privind stema țării –.

În prima variantă, scrisă-n creion, copilul începe executând chiar desenul Stemei. Nimic mai logic (nu doar original), din moment ce obiectul respectiv stătea agățat chiar în susul peretelui pe care toți elevii îl aveau chiar în față. Așa că de ce să nu fi fost copilul egal practic și original, începând o compunere literară chiar redând grafic obiectul contemplării, coborându-l din slava zidului magistral chiar pe păginuța-i de scris creional. Schițare rapidă, bifând elementele esențiale, doar steaua din centrul sus al stemei având nu 5, ci 6 colțuri. După care copilul de nici 9 ani zice-așa: „Stema țării noastre este din gips”. Cât se poate de adevărat, dar nu și așteptat sau binevenit (dovadă fiind rescrierea „în curat”-ul stiloului cu cerneală, unde așa ceva nu mai apare). Revenind la creion, după prima propoziție egal cinstită și șocantă, vine: „Ea reprezintă țara noastră care este bogată în spice care sînt așezate în jurul stemei. Sondele de petrol și aici sînt menționate. Înalții munți care străbat”… Moment în care pagina nu mai deține nicio continuare, fiind vorba de-o foaie răzleață. E foaia scoasă din caietul scrierilor rapide, din timpul orelor școlare (creion/„maculatură”), doar smulsă/recuperată și insertată în restul caietului „final”, cel care conține numai lucrul făcut de elev acasă (cerneală/stilou). Așadar, în reluarea „ca lumea” a compunerii și rescrierea definitivă („pe curat”) se citește doar: „Stema țării noastre reprezintă bogățiile și frumusețile țării. Spicele care înconjoară stema reprezintă (bogății) fertilitatea pămîntului românesc. (Munții, brazii și apele reprezintă frumusețea țării) Mișlocul stemei este o privire generală peste țară. Ea începe cu Dunărea apoi brazi și munții mari [aici apărând vârful săgeții care indică vârârea celor scrise în paranteza rondă de mai sus]. Între acești munți se vede o sondă care simbolizează bogățiile noastre din subsol. Sus de tot soarele care domină cu razele lui lungi întreaga stemă reprezintă partidul comunist care conduce țara. Iar steaua roșie din vîrful stemei reprezintă steaua comunismului. Pe stemă sînt desenate trei panglici tricolore pe care scrie Republica Socialistă România”. Non- și anti-literaritatea acestei „compuneri literare” sunt depline, dovedind doar forțarea rezumării minții copilărești la discursul impus, cel de mimetism și automatizare exemplare, de reducție mentală la șablonardul cel mai simplist, dar maxim popular.

*  *  *

Desigur, pilda caietului meu infantil e una din cele mai infime, modeste. Numai că-n mărunțimea sa (pars pro toto) se poate vedea deja esența metodei prin care spiritul individual era ciumpăvit, standardizat, domesticit de maniera incasetării tuturor viitorilor tineri și adulți în formantele profitabile neoriginalității, nedemocrației sau antiliberalismului, ale imitației, autoritarismului, ierarhismului, conformismului. Plus, la vârstă adultă, subsecventul carierism bazat pe complianță, complicitate și obediență, integrare și colaboraționism politic, dominare socială, profit material, sete de putere, agonisire cantitativă.

Tragedia educației în învățământul comunist, insesizabila castrare și traumă pe care ni le-am însușit drept model și virtute fără să știm, au constat în eficiența educației comuniste de a-ți adapta, ghida și limita gândirea și exprimarea la cadre, percepții, percepte și sloganuri îngrămădite, favorabile comunismului. Mai devreme sau mai târziu, doar unii (nu foarte mulți) ne-am dat seama, ne-am revoltat, aprofundând critica fie mai mult, fie doar superficial. Majoritatea a adoptat duplicitatea de a vorbi și scrie în public așa cum prefera și impunea Sistemul, cârcotind împotrivă-i doar în privat. Însă cârcotelile priveau mai degrabă ridicolul Cult al Personalității și mai ales privațiunile strict economico-materiale, prea puțin, mult preapuțin revoltându-se și dezbărându-se fiecare și de limitările interioare, de conformismele și condiționările mentale și atitudinale imprimate în copilărie, pubertate, adolescență, tinerețe. Problema mare și lată fiind: cei care au urmat comunismului oficial s-au putut oare debarasa îndeajuns de respectivele formatări uitate, însă fixate de cea mai profundă manieră, chiar în anii școlari? Au putut cu adevărat anula fracturările, rigiditățile, părtinirile și parțialitățile cu care îi deprinseseră deja educația anilor 50-80? Și cât de largă mai putea fi capacitatea lor de a concepe, respecta și amplifica conștiința binelui și răului, conștiința adevărului ca onestitate, asumare, curaj, ca diversitate și suprapunere de idei și perspective cu drepturi egale, ca autenticitate, limită și nelimitare a performării sinelui personal, a valorilor, aspirațiilor, libertății, creativității?…

*  *  *

Omul nu gândește ce vrea (așazis liber), ci cum poate. Adică cum îi permit cadrele educației impuse (și accceptate mai mult sau mai puțin voluntar, căci de, fără școală, presiuni motivante și diplome nu parvenim). Cât despre autoeducația ulterioară adolescenței, aceasta cam doar împuiază memoria cu informații și abilități ce nu negreșit rezonează cu identitatea intimă a posesorului, cu disponibilitatea lui de-a fi autentic, de-a se ilumina, îmbogăți și rafina sincer, afectiv, radical. Petecirile cosmetice și tehnologice de la maturitate sunt mai degrabă ambalaj, aspect sociocomercial, omul cam tot rămânând la ce i-a determinat mimesisul parental în prima copilărie, școala sistemică, mediul colegial, șocurile pubertății și adolescenței.

Desigur, în anii ‘50 a fost mult mai dur; dar nici deceniile următoare n-au fost parfum, chiar dacă gradul de violență, fanatism ideologic și risc fizic s-a temperat. Atât victimele supraviețuitoare ori convertite ale anilor ‘40-‘60, cât și junii țărani școliți drept intelectuali recunoscători comunismului, au luat locul vechilor călăi reeducaționali, pentru a-i substitui cu propriul lor autoritarism, în discurs și fapt un pic înmănușat. Versatil și de cinism cosmetizat, sistemul anilor ’60-‘80 va făuri, menține și cimenta comunismul ceaușist cu aplomb, cu vervă, cu morgă.

*  *  *

Ne aducem bine aminte cât de scandalizați am fost toți, în egal revoluționarul și contrarevoluționarul 1990, de declarația unui amic și coleg al lui Ion Iliescu cum că democrația va învinge peste 25 de ani. Credeam că vorbise doar înfumurarea și cinismul din gura unui stalinist criminal, aruncând jignirea respectivă la coșul de gunoi al unui trecut pe care-l speram muribund. Numai că tot în vremea aceea, ceva mai bătrân, Geo Bogza scrisese în jurnalu-i personal că democrația va fi instalată în România de către nepoții nomenclaturiștilor comuniști. Așadar nu într-o generație ci în două, deci și mai târziu decât prevestise rânjitul stalinist supraviețuitor.

Oricât de trist și tragic sună adevărul acesta – confirmând naivitatea speranței (nu doar ultima dintre relele cufărului Pandorei, ci cea mai rea sau parșivă, cum spunea odată Camus) – este clar că tot ce ține de democrație și libertate de spirit nu are cum să prindă ample aripi și rădăcini sub majoritatea minților formate în școala comunistă. Și poate nici în majoritatea urmașilor lor imediați, fie congenitali sau doar profesionali, căci se știe: atât creșterea și educația sub umbre milităroase, șablonarde, obediente, duplicitare și ipocrite, cât și tinerețea bazată pe răsfăț, protecționism și ignorare a oricărei școli sau reale eleganțe de spirit, greu pot deveni favorabile unei civilități și civilizații admirabile.

Distribuie acest articol

17 COMENTARII

  1. „Afara ploua marunt si in casa ardea focul ” nestingherit stau si admir cum nu ne prea ne-a lovit norocul . Copilaria si amintirile ei de neuitat . O natiune ce inca sta , in marea ei majoritate , agata de „capastrele” trecutului .Nicicind nu am inteles cum Comunismul , cel putin in faza lui de inceputuri , a putut pacali atita amar de lume .Primele amintiri se leaga fara indoiala de nemuritoarele cuvinte ,Hei rup , Hei rup ” si de imensul numar de cetateni ce si-au dorit sa construiasca si sa reconstruiasca o noua Romanie accesind din strafundurile gindurilor lor munca voluntara cu datoria sfinta de refacere a natiei .S-au inselat cu totii .Nu pot uita cum undeva prin clasa a patra noul nostru invatator exponentul primilor invatatori adusi in Bucuresti de regimului socialist , tinarul Cataiantu (cred ca asa il chema pe individ ) , ne -a intrebat autoritar .Cine stie a ne spune cit va dainui Partidul Comunist Roman ? O liniste totala face loc semnelor si ocheadelor adresate fiecare catre fiecare nimeni neavind curajul raspunsului .De niciunde ma trezesc vorbind si declar cu emfaza atotstiutorului copil de clasa a patra fiind : Partidul Comunist Roman a fost este si va fi .Amintirea inca imi buimaceste intelegerea eu fiind, in mod cert , chiar si la aceea virsta, singurul in masura sa nu scot aceste cuvinte pe gura .Fericit „ nevoie mare ” noul nostru invatator foloseste rapid momentul spre a ne confirma tuturor intelepciunea zicerilor mele si imi trinteste , direct in catalog ,o ditamai nota de 10 . In vremurile acelea nota de zece nu era chiar asa de usor de obtinut .De-a lungul periplului meu scolar am mai primit trei astfel de note ce nu au fost parte a priceperilor mele scolare ci doar a raspunsurilor imediat rasarite de nici eu nu stiu de unde .Doar trei dintre profesorii mei au reusit sa treaca, prin propria lor intelegere , dincolo de nevoia de cunastere, datorata studiului, la cunosterea efectiva datorata mintii .Amintirile mele despre ceea ce Comunismul a putut aduce pozitiv in viata fiecarui individ sunt foarte putine .Nu am acceptat niciodata a fi parte a ceea ce Socialismul multilateral dezvoltat (cita minciuna contineau aceste cuvinte ) a oferit generatiei mele .Privind in urma traumele cunoscute si necunoscute au fost foarte mari si ele inca nu s-au terminat pentru multi dintre cei care inca nu vor sa admita si sa intelega adevarul .Cum a fost, a fost, dar burghezia Comunista este si ea parte a noului adevar pe care il traim . Desigur , unii dintre noi nu pot fi inselati si stim cu exactitate tot ceea ce s-a intimplat si ceea ce se intimpla .Totusi diferenta este uriasa si trebuie sa acceptam existenta unei perioade de tranzitie (poporul Roman a cunoscut multe astfel de perioade ) si chiar acum ne aflam in fata inceputului sfirsitului tranzitiei pe masura ce impactul Statului in economie va deveni istorie .Razboiul din Ucraina modifica din radacini totul .Este o lunga discutie. Ar trebui scrise zeci si zeci de pagini dar in final pina si comunistii ,cei mai inraiti ,vor intelege ca au pierdut partida .„Privitor ca la teatru ”poate fi rostul nostru pe acesta planeta numita , doar de noi , Pamint asta daca nu cumva avem norocul (ce cuvint frumos ) si forta de a schimba prin zicerile si faptele nostre viitorul .

    • Cam lung sfarsitul despre care vorbiti – ma tem ca noi n-o sa-l mai prindem. Personajele despre care vorbiti sunt cam grele de cap.

  2. Mda. Orice ai face, propria identitate nu o poți arunca la coșul de gunoi. Chiar dacă vrei asta, nu poți, nu te lasă memoria…
    În legătură cu comunismul, problema este veche, nu putem scăpa de el nici în două generații. Trebuie să rătăcim prin pustie vreo 40 de ani, cum a făcut Dumnezeu cu evreii….ca să dispară fizic vreo două generații…

  3. Pe vremea comunismului scoala era luată în serios. Scoala inseamna si disciplina, metoda de lucru, ierarhie. Chiar nu stiu ce creativitate se poate obține de la niste copii care nu stiu bine nici a scrie si nici a citi. Regimul era cum era, dar se făcea carte mult mai temeinic ca astăzi. La facultate nu intra oricine iar școlile de meserii chiar produceau mecanici, tâmplari, etc și nu forta de munca ieftina pentru Germania sau Olanda. In vremea comunismului s-au tradus cea mai mare parte din clasicii literaturii/filozofiei universale, s-a comentat si scris la modul cel mai serios. Dl. Maci are un articol bun pe tema asta, poate l-ati citit. Ceea ce se face astăzi, în democrație, e o insultă la adresa arheului educației, ca sa-l parafrazez pe Eminescu. Comunismul avea păcatele lui, dar carte se făcea pe bune. Si meseria tot pe bune era. Elevii trebuie intai să-și însușească o anumita disciplina, rigoare si știința ca pe urma, peste ani, sa fie in stare sa creeze ceva si sa faca treaba buna. Altfel, vom avea multi lăutari si puțini cântăreți.

    • Carte se facea pe bune, in sensul ca ti-o furai, tot pe bune, daca indrazneai sa nu inveti tot ce iti serveau tovarasii, exact in modul in care ti-o serveau. NOtele sa dadeau nu doar pentru corectitidinea scrierii in limba roamana, ci si pentru coretitudinea gandirii politice, exact cum descrie autorul. Deja, pe la finalul clasei a VI-VII, autocenzura functiona destul de bine, si erai raspaltit corecpunzator, cu note de 9 si 10.
      Imi amintesc si acum de profesoara de romana din gimnaziu, care pregatea 5 fete din clasa, printre care si pe mine, pentru faza judeteana a olimpiadei: toate trebuia sa invatam aceleasi „cometarii literare”, scrise de mana ei, pe de rost. Practic, doamna trimitea la olimpiada 5 bucati mini me.
      Metodologiile erau brutale, pilele nomenclaturii vizibile din avion, iar informatia era perimata si ras-periata de cenzori. Pregatire in particular pe banda rulanta.
      Metodologiile si informatia perimata, plus proaganda politica au creat generatiile de astazi. Propaganda de astazi din scoli este religioasa, nu politica, dar tot propaganda este.
      Spre deosebire de generatia mea, copiii nostri au in mana un telefon, care le spune in 10 secunde daca ceea ce primesc la scoala are corespondent in viata reala sau nu. Daca sunt copii din familii cat de cat educate. Daca nu, sunt victime sigure pentru fenomenul fake news si carne de tun pentru Olanda si Germania, tari care ii pot plati decent pentru competentele pe care le pot dobandi singuri.

      • Stimata doamna, nu stiu ce scoala ati facut sub Ceausescu ca eu unul nu am idee de asa ceva. Ideologie era si atunci la fel cum este si acum. Nu stiu la ce propaganda religioasa va referiti, nu am idee ca ar exista vreuna. Dar propaganda de stanga exista si azi si e plina scoala occidentala de ea.
        A propos de smartphone, va spun un banc care e de mare actualitate azi:
        Tatal il intreaba pe fiu: de ce nu ai invatat la geografie? Fiul: nu am nevoie sa stiu eu toate datele alea. Tatal: pai bine, fiule, dar daca iesi cu o fata in oras si de intreaba care-i capitala Chinei? Fiul: e simplu, merg la un internet cafe, dau search pe google si aflu. Tatal: bine, fiule, dar s-ar putea ca pana cauti tu fata aia sa mearga cu altul. Fiul: cu cine? Tatal: pai tot cu un bou ca tine dar care are laptop. Doamna Mihaela, cred ca ati prins ideea.
        In agricultura e drept, pot dobandi si singuri competentele. Nu-i nevoie de mari competente la cules capsuni.

        • Domnule Manu, va faceti ca nu stiti ce fel de scoala era, ori vi s-a parut absolut firesc tot ce se intampla pe vremea respectiva. Bancul, ca de altfel si referirea la occident, va cam dau de gol.
          Probabil si daca ar veni vorba despre plagiatele, autosuficienta si doctoratele la apelul bocancilor, prezente aproape peste tot in sistemul de invatamant romanesc, incepand cu celebra Elena Ceausescu, o sa-mi raspundeti cu un alt banc rasuflat.
          Uite un lucru la care se poate folosi orice smartphone, inclusiv de catre un copil istet de 10 ani: detectarea plagiatelor, adica a copiatului fara rusine din lucrarile altora. Un copil istet mai poate detecta, chiar si fara vreun device si momentul cand profesorul ii serveste propaganda si aroganta, in loc de cunoastere si o conversatie reala.
          Tineti ochii strans inchisi in continuare.

        • Treaba ta daca mergi in Occident doar ca sa culegi capsuni. Auzi, nu vrei sa instituim la granita un serviciu de paza care sa-i impuste pe aia care merg „la cules” ?
          „Are comunismul pacatele lui, dar carte se facea pe bune”: nu zau, are pacatele lui ? Milioane de ucisi si schiloditi in numele utopiei satanice, doar in Romania. Ce carte „se facea”, ca majoritatea erau cenzurate, de cele interzise nici nu pomenesc. Cu semianalfabeti la putere se facea carte, ai ? Halal carte, hartie igienica pentru un popor distrus si cu istoria remodelata de sovietici. Sa vezi tu ce carte se facea in Occident la acea vreme. Numai cine iesea din lagarul fericirii isi dadea seama de amploarea crimei.
          Ca unul care „a facut carte” in Occident imediat dupa 90, copil inca fiind, pot sa spun cu mana pe inima ca minti cu nerusinarea caracteristica unui individ spalat pe creier dn epoca de aur. Slava Domnului, fauritorii bolsevismului sunt in groapa, vremurile acelea nu se mai intorc.

    • Ce traim noi acum e dovada faptului ca o lingurita de chinina (a se citi rahat) intotdeauna va strica o oala de ciorba chiar si de cea mai buna calitate.

  4. Se facea „carte pe bune” pe vremea comunismului. Hmmm…
    Eu sunt din ultima generatie care am invatat pe manualele ceausiste si in principiu am prins generatia de dascali ceausisti.
    Intr-adevar, precum sovieticii, era o anumita rigoare in matematica, fizica…in stiinte. Profesorii erau destul de constiinciosi.
    Dar Istoria? Toata falsa, o carte plina de minciuni ..sa ne faca sa credem ca poporul roman a fost cel mai viteaz, si cand colo vai de mama noastra. Nici macar n-am luptat pentru Moldova de peste Prut. Bref, o porcarie.
    In plus disciplina a fost in combinatie cu frica si dispret. Imi amintesc anumite batai din clase (cu aratatorul, sau unele mai creative). Ori nu cred ca este necesara o astfel de educatie in scoli!
    In articolul acesta este foarte bine prezentata setarea, obedienta si indobitocirea populatiei prin repetitii si fraze lipsite de sens. Nu aveai voie sa fii diferit, trebuia sa fii la fel, sa mananci la fel, sa te imbraci la fel si sa faci acelasi lucru ca si ceilalti. Nu aveai voie sa gandesti individual sau sa ai opinii – acestea erau terfelite si aruncate la gunoi.
    Educatia occidentala este totusi mult mai apreciata decat cea de tip sovietic. Si daca nu ma credeti, faceti o comparatie intre USA. Finlanda, Elvetia si Rusia sau Bielorusia si vedeti cam cum sta treaba?

    • Din punct de vedere al științelor treaba sta la fel. Poate tarile enumerate de Dvs. excelează la științe, dar istoria tot deformată e. In scolile din America istoria inseamna doar sclavie si supremație albă. Iar asta e un nou tip de deformare al istoriei. In scolile britanice, marii clasici sunt treptat eliminați pentru a se face loc unor autori minoritari de care cam nimeni nu a auzit. Inclusiv la conservatorul de la Cambridge s-a pus problema ca muzica clasica e prea albă și să fie scoase din programa compoziții ale marilor compozitori clasici pentru a fi înlocuite cu rap sau alta muzica tribală inclusivista. Științele momentan au rămas cat de cat necontaminate, dar sunt supuse si ele la presiuni pe motiv că sunt facute in mare parte de oameni albi europeni. Inclusiv matematica (gândirea abstractă) e discriminatorie și a apărut o varianta de etno matematica. Vedeți pe internet despre ce e vorba. La facultățile de medicină se invata ca bărbații pot să nască si ca sexul poate fi schimbat oricând ai oricum fără consecințe biologice.
      Nu am zis ca educatia comunistă era ideală, ideea mea e ca era mai riguroasă decât vad acum. Si in privinta școlilor de meserii e diferenta enormă. Iar Științele umane sunt lovite cel mai rau de ideologie si acum. Degeaba se înlocuiește una cu alta, tot ideologizare e.
      Si acum trendul e sa se gândească la fel, îndrăzneți sa vorbiti despre marea literatura clasică sau sa vorbiti despre rădăcinile creștine sau europene ale civilizației americane. Veti fi imediat taxat drept rasist, habotnic si toate celelalte. E foarte greu a avea viziuni mai conservatoare in mediul educațional vestic.
      Referitor la îmbrăcăminte și acum la multe școli de elită elevii au uniforma. Si la noi și la ceilalți.
      Eu n-as spune că educația comunistă a fost doar rea Iar cea din prezent e numai lapte si miere, ba mai mult, educația comunistă, cu toata propaganda ei a format o oarecare disciplina si rigurozitate. Vedeți numai cati „doctori” avem acum, după 89, vreo câteva zeci de mii. Înainte de 89, din ce am citit, nu stiu dacă erau peste 1000.

    • Te prindeau de perciuni sau de ciuf, de unde durea mai tare. Odata, m-am luat dupa niste baieti din liceu si impreuna am aplicat niste suturi usii de la baie. Era dupa 90. Imediat a mers doamna de serviciu (…) la domnul director, iar in timpul orei, baietii crezand ca povestea era deja uitata, ne trezim cu soborul administrativ la usa: sa iasa afara ala, ala, ala, ala. Personalul a format un coridor, printre care noi treceam pentru ca la capatul acestui coridor sa ne astepte directorul liceului, care ne cara pumni in cap la propriu, dupa cum zice Caragiale; Am luat fiecare vreo cinci pumni si palme groase in cap, date cu setea unui schizofrenic. Ne-a batut ca pe sacii de box. Copii de clasa a v-a. Pentru niste picioare date unei usi. Un stabiliment de prestigiu, azi mare scoala „europeana”.
      Nu mai spun de disciplina din cazarmi, unde soldatii erau batuti uneori atat de crunt, de placere, incat se sinucideau sau ii omorau pe altii.
      Disciplina este una, nebunia este alta. Inchipuiti-va cum au aujuns la putere comunisiti, ce crime au trebuit sa comita pentru ca opozitia, si-asa firava, sa nu mai existe. Ei, astia si-au propus sa modernizeze tara. Cu sprijinul fratilor sovietici. Inchipuiti-ve ce disciplina a avut sovieticul acela care a tras vreo 11.000 de gloante cu un Mauser, in ceafa ofiterilor polonezi, si care nu era deloc deranjat ba chiar radea. Si mai inchipuiti-va ce disciplina au avut acei polonezi, care dupa ce si-au sapat groapa, au acceptat sa fie macelariti. Deci, unde e rigoarea ? La calau, sau la victima ?
      Educatia comunista a fost doar rea, pentru ca regimul a fost este si va fi unul satanic. Nimic din satana nu poate fi bun, sau „nu doar rau”. Este raul deghizat in bine. Era vorba atunci, dupa ce te zdrobeau in bocanci, „ei lasa dom’le, si tu, ca n-ai murit, ai nvatat si tu ceva. mergi la doftor si asta e”.

  5. Scoala in vremea comunismului a avut lucruri bune si rele. Depinde de scoala generala si de liceu. Am facu o scoala si un liceu cu profesori mai corecti, deschisi care nu au pus accent pe toceala si sa invatam toate detaliile inutile si pe propaganda politica de atunci. Dar se facea scoala mai serios cu recapitulari la fiecare trimestru si o sinteza dupa fiecare luna de predare. Aveam cercuri fara plata de matematica, limbi straine, sport, biologie, desen, teatru,, cor, unde mai invatam ceva in plus, alti isi gaseau talentul. Se mergea si sambata la scoala, dar mai putine ore. Mergeam cu scosla la teatru, concerte, muzee si case memoriale. Ca anumite lucruri erau ascunse sau interzise stiam de la parinti si bunici. Dar pe ansamblul cand terminai un liceu aveai o cultura generala mai buna si reguli de comportament cu oamenii din jur. Acum daca faci cuiva o simpla remarca te injura ordinar sau sare la bataie.

  6. „…este clar că tot ce ține de democrație și libertate de spirit nu are cum să prindă ample aripi și rădăcini sub majoritatea minților formate în școala comunistă. Și poate nici în majoritatea urmașilor lor imediați…”. Ati fost in ultimul timp prin Cehia, Slovacia, Lituania, Estonia, Polonia, Slovenia, Croatia, chiar si Ungaria? Daca da, ati conversat minimal, pe tema din articol (sau ceva similar), cu intelectuali din aceste tari? Ati fi avut ocazia sa constatati diferente enorme de perceptie, abordare si evaluare.

    Evident, si in aceste tari a fost regim comunist, tot din 1946, tot pana in 1990

    • Cine a lucrat pe proiecte pe fonduri europene cu 5-11 parteneri din alte tari europene si cu vizite si discurtii reciproce a putut sa vada diferentele. Nu erau foarte mari dar aveau curajul sa spuna lucrurilor pe nume si erau mai uniti in actiuni civice comune. La noi sloganul dezbina si conduce ori sa moara capra vecinului, privitul in curtea vecinului au functionat din plin si se continua si azi.

    • Cei din exemplele Dvs au fost formati tot la „scoala comunista”, deci diferentele reale pe care le semnalati ar putea fi puse pe un specific national, pentru ca in cursul istoriei am avut experiente nefericite si din nord si din sud, si din est si din vest, deci populatia desi isi doreste noul, este reticenta. Si de aici deriva multe altele…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Marin Marian-Bălașa
Marin Marian-Bălașa
Marin Marian-Bălașa este etnolog și scriitor, dr. în filosofie

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro