duminică, mai 19, 2024

Minority SafePack între teorii conspiraționiste și adevăr

Rareori răspund la atacuri politice, mai ales la cele de sorginte conspiraționistă, având în spate teorii construite în laboratoare ale căror interes este greu de deslușit. Astfel de articole au apărut constant în diverse publicații despre Inițiativa Cetățenească Europeana Minority SafePack. Este evident că autorii acestor știri și opinii nu sunt deloc interesați într-un dialog real între majoritatea română și minoritatea maghiară din România, la fel cum nu sunt interesați de o apropiere între România și Ungaria. Mai mult, ei nu au nicio legătură cu

procesul de integrarea europeană care prin apărarea drepturilor fundamentale și a valorilor europene capătă garanții din ce în ce mai concrete.

Țin să le mulțumesc și pe această cale colegiilor mei din Parlamentul European, membri ai delegației USR-PLUS pentru votul lor de susținere, majoritatea delegației a înțeles că dubla măsură de a vorbi una acasă și alta la Bruxelles, de a sprijini unele minorități, dar a respinge aspirațiile altora nu poate continua la nesfârșit. În contextul acestei teme apreciez inclusiv votul de abținere de bun simț al majorității colegilor europarlamentari din România.

Adevărul în ceea ce privește sprijinul covârșitor acordat de Parlamentul European inițiativei cetățenești Minority Safe Pack nu are nicio legătură cu fake news-urile promovate cu insistență în ultimii ani de divere publicații online din România.

Despre Minority SafePack

Este adevărat că inițiativa a luat naștere în Ardeal, în cadrul UDMR, dar, încă din 2012, al doilea partener, a fost Partidul Popular Sud Tirolez SVP al vorbitorilor de limbă germană și ladină din Nordul Italiei, urmat de Uniunea Federativă a Naționalităților Europene FUEN, al cărui președinte sunt numai din 2016.

Merită să fie enumerați membri comitetului de inițiativă pentru că toți au fost, la vremea demarării inițiativei, politicieni care proveneau din comunități ale minorităților, dar aveau o poziție importantă în statul lor sau în cadrul instituțiilor internaționale, omeni care au chibzuit intens înainte de a-și alătura numele grupului de inițiatori: Hans Heinrich Hansen (la vremea respectivă președinte al FUEN și fost președinte al Organizației Germanilor din Danemarca), Karl Heinz Lambertz (fost șef al Guvernului Germanofonilor din Belgia, între timp președinte al Comitetul European al Regiunilor și senator pe viață al Belgiei), Valentin Inzko (diplomat de carieră din Austria, înalt comisar ONU în Bosnia-Herțegovina, președinte al celei mai mari organizații a slovenilor din Austria), Luis Durnwalder (fost Guvernator al regiunii Tirolul de Sud), Anke Spoorendonk (la vremea respectivă ministru al afacerilor europene din Guvernul Landului Schleswig-Holstein, din partea danezilor din Germania), Hunor Kelemen (din partea UDMR).

Despre FUEN

Vertebra principală a FUEN sunt minoritățile naționale recunoscute în Germania și comunitățile germane din Europa din Dania până în Urali. În total, 103 organizații ale minorităților din 35 de state europene fac parte din FUEN, toate deciziile privind MSPI au fost luate în cadru democratic, cu suportul unanim al membrilor.

Guvernul Ungariei sprijină și financiar FUEN, după ce Germania prin Ministerul Federal de Interne sprijină, de asemenea, proiecte concrete ale organizației umbrelă a minorităților, alături de Danemarca. De asemenea, numeroase regiuni sau landuri europene sprijină financiar și într-un mod total transparent FUEN.

Despre sprijinul european

Susținerea Parlamentului European pentru această inițiativă a venit, practic, după ce un lungi șir de parlamente naționale și guverne ale statelor membre și-au exprimat sprijinul.

Parlamentul landului Schleswig-Holstein a fost printre primii care a votat în unanimitate pentru susținerea demersului încă de foarte mulți ani. Alte landuri s-au alăturat mai târziu: Brandenburg și Saxonia.Parlamentul Germaniei, Bundestagul a adoptat, de asemenea, o rezoluție de susținere, urmat de Camera Deputaților din Olanda. Astfel de demersuri au început și în Italia și Austria.

Desigur, și Parlamentul Ungariei a adoptat o declarație politică de susținere încă din 2017.

Oficialități guvernamentale ori parlamentare din alte state, precum Belgia, Danemarca, Cehia, Slovenia, Croația, Finlanda, Estonia, Lituania, Letonia și-au arătat sprijinul pentru inițiativă în mai multe rânduri.

Ar fi o dovadă de totală miopie politică ca cineva să creadă că aceste susțineri instituționale și de stat ar fi fost posibile dacă ar fi existat chiar și cea mai vagă urmă de separatism etnic sau agendă ascunsă așa cum au scris multe publicații din România sau cum au declarat câțiva politicieni din România.

Despre interesul Ungariei

Nu e un secret că Ungaria sprijină această inițiativă. Nu e de mirare: în afara granițelor Ungariei trăiesc milioane de maghiari, iar bunăstarea lor e importantă pentru Ungaria.

Declarația de susținere a Parlamentului Ungariei din 2017 a fost introdusă pe ordinea de zi de minoritățile din Ungaria, printre care și cea română. Moțiunea a fost votată cu sprijinul tuturor partidelor parlamentare, o unitatea națională nemaiîntâlnită pentru un alt subiect, o unitate păstrată și cu ocazia votului din PE. Toți eurodeputații din Ungaria au votat ”pentru”.

Putem să spunem așadar că vorbim de un interes național asumat. Dar nu putem vorbi de interese meschine. Pentru cei care cunosc cât de cât politica internă din Ungaria e evident că partidele și politicienii din opoziție nu ar face jocul lui Viktor Orban, așa cum s-a scris de multe ori în articole publicate în România.

Pentru politicienii români, în loc de o rezistență constantă împotriva preocupării și susținerii comunităților maghiare din țările vecine de către Ungaria acțiunile Budapestei ar trebui să dea de gândit României pentru realizarea unei strategii de susținere reale a minorităților române din țările vecine. FUEN și eu personal am fi cu siguranță parteneri în acest demers.

Despre interesele României

România are o „poziție consolidată” în ceea ce privește MSPI. Doar că această poziție nu a fost luată într-un cadru de reprezentare politică. Poate unii își mai amintesc de vara anului 2014, când Hunor Kelemen a renunțat la poziția de vicepremier și de ministru al culturii. Atunci a intrat România într-un proces intentat de inițiatorii MSPI – printre care și Kelemen – împotriva Comisiei Europene la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Acest subiect nu a fost discutat la ședințele de guvern și nici la întrunirile coaliției de guvernământ, iar ministrul de externe de atunci, Titus Corlățean, vorbea despre o poziție consolidată a României pe subiectul MSPI. Nici acum nu se știe cine a luat de fapt această poziție consolidată, care însă a reapărut de mai multe ori în diferite articole deghizată în adevăr absolut. Statul român a ajuns în două procese împotriva MSPI și le-a pierdut pe ambele. Diplomații din MAE – demni de obiective mai utile – umblă și acum prin holurile CE încercând denigrarea inițiativei cu aceleași teze conspiraționiste. Nu reușesc să deslușesc nici astăzi rostul acestui demers ce contravine în totalitate imaginii pe care România dorește s-o afișeze pe bună dreptate: apărător al democrației, și promotor al unei agende pro-Europene.

Ce conține MSPI?

Pe scurt, MSPI este un pachet de propuneri legislative care conține următoarele: o recomandare UE pentru protejarea și promovarea diversității culturale și lingvistice; finanțarea de programe pentru micile comunități lingvistice; crearea unui Centru al diversității lingvistice; includerea protejării minorităților naționale și promovării diversității culturale și lingvistice în obiectivele fondurilor regionale de dezvoltare ale UE; studii privind valoarea adăugată pe care o aduc minoritățile societăților noastre și Europei; armonizarea egalității în cazul minorităților apatride e.g. Romii; o singură lege europeană privind drepturile de autor, astfel încât să se poată beneficia de servicii și difuzarea programelor în limba maternă; libertatea furnizării de servicii și recepționării conținutului audiovizual în regiunile locuite de minorități.

Ce nu conține MSPI?

În MSPI nu vorbim de drepturi comunitare, nici deȚinutul Secuiesc și nici de autonomie. De ce? Nu pentru că nu am dori, dar pentru că nu ar avea rost. Ne place sau nu, tratatele Uniunii Europene sunt foarte clare în această privință.

În schimb, în afară de obiectivele citate, în inițiativă am dori ca Uniunea Europeană să faciliteze schimbul de bune practici în protecția minorităților între statele membre. Acest lucru ar fi benefic și pentru România, care are astfel de practici care merită să fie preluate de alte state, cum ar fi de pildă reprezentativitatea minorităților în Parlament. Pe de altă parte, are și de învățat în această privință.

Despre atacurile personale

Nu sunt un agent al lui Viktor Orban sau al Ungariei. Sunt maghiar din România, născut și crescut la Târgu-Mureș, membru UDMR, europarlamentar și președintele FUEN. În 2013 am fost ales vicepreședinte al FUEN, în 2016 am fost ales președinte, reales la congresul din 2019. În această calitate am fost coordonatorul strategiei pentru inițiativa cetățenească.

Între anii 2009-2018 am lucrat în Parlamentul European alături de europarlamentarii UDMR. În 2018 am fost angajat de Antall József Tudásközpont, consultant pe teme legate de drepturile minorităților, pe baza competențelor mele în acest domeniu.

În Parlamentul European nu am fost trimis de Budapesta, ci ales pe lista UDMR, care a primit aproape 500.000 de voturi în mai 2019. Susținerea MSPI în PE a fost principala mea promisiune electorală, oamenii m-au votat ca să reprezint această cauză în forurile europene. Asta am făcut și până acum și asta am să fac în continuare.

În Parlamentul European, printre altele sunt raportor responsabil cu inițiativele cetățenești europene, datorită faptului că sunt printre foarte putini eurodeputați experți în acest domeniu. Această responsabilitate nu este incompatibilă cu funcțiile politice sau din societatea civilă pe care le îndeplinesc în continuare.

Despre viitor

România se erijează într-un stat în care drepturile minorităților sunt respectate peste standardele internaționale. Eu sunt de părere că această evaluare trebuie realizată, în primul rând, de către cei pe care-i vizează aceste drepturi, adică minoritățile naționale, în speță cea maghiară. Îmi este greu să înțeleg de ce România refuză cu obstinență o cooperare la nivelul UE în acest domeniu. O strategie mult mai eficientă și pozitivă ar fi fost ca România să se fi declarat un susținător deschis al acestui demers, în loc de a se lupta cu morile de vânt și a pierde toate bătăliile.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Ma doare capu cind aud de UE, care in acest articol este mentionata pina la disperare. Mici comitetele si comisiile nu le privesc cu prea multa simpatie, multe sunt masini de ars bani. Sincer sa fiu nu prea am inteles ce face organizatia asta. Dar cel mai tare m-ar interesa daca eu, ca roman in Ge, fac parte din grupul care ar putea fi sustinut de voi.

  2. Articolul este plin de generalitati privind diversitatea lingvistica si culturala. Daca tot v-ati obosit sa il scrieti pentru a ridica ceata ce acopera o initiativa maghiara cu interese in Romania nu vad de ce nu ati dat NICIUN exemplu concret. In loc sa va atingeti obiectivul de a clarifica cu ce va ocupati ati lasat loc de si mai multe speculatii. Domnule Vincze, ce va impiedica sa spuneti adevarul?

  3. Aţi uitat să precizaţi trei lucruri esenţiale, stimate domnule europarlamentar Vincze Lorant:
    1. De ce doreşte o minoritate – UDMR, AUR (exact, românii care se cred descendenţii lui Burebista şi se poartă execrabil în Parlamentul României), spaniolii din Ţara Bascilor (de ce nu şi aceştia?), românii din Polonia, nemţii din Polonia, polonezii din Germania etc. – să stabilească priorităţi în cheltuirea banilor publici ai ţărilor membre ale Uniunii Europene? Există guverne şi administraţii naţionale plătite pentru a face aşa ceva şi este păcat să creăm o dublare a unor posturi doar pentru a satisface orgoliile, frustrările şi ambiţiile exacerbate ale unor căpitani de bărcuţe.
    2. Istoria organizaţiei pe care o conduceţi este inutilă dacă nu răspundeţi la întrebarea „Care sunt planurile concrete de cheltuire a banilor publici ai ţărilor membre ale Uniunii Europene?”. În articolul propagandistic pe care l-aţi scris în limba bruxelleză – mă scuzaţi, aţi folosit cuvinte româneşti care „dau din coadă” – nu aţi descris nici un exemplu concret pentru cetăţeanul obişnuit. Cum îi veţi schimba viaţa? Votaţi-mă pe mine şi veţi fi fericiţi? Lăsaţi copiii să vină la mine? Pardon, ultima întrebare este în spiritul Sărbătorilor din această perioadă.
    3. Ce fel de competenţe economice aveţi, altele decât cele pentru care sunt apreciaţi funcţionarii care lucrează deja pentru guvernele naţionale?

    Înţeleg faptul că nu aveţi încredere în guvernele naţionale şi doriţi să stabiliţi în locul acestora ce, cum, când şi unde trebuie cheltuiţi banii Uniunii Europene, însă mişcarea respectivă pune sub semnul întrebării existenţa statelor naţionale – care există totuşi. De aici apare o altă întrebare: Doriţi desfiinţarea tuturor statelor naţionale care alcătuiesc Uniunea Europeană în acest moment?
    Dacă răspunsul la ultima întrebare este afirmativ, ce doriţi puneţi în loc: minorităţile naţionale pulverizate de-a lungul şi de-a latul continentului, conduse de nişte căpitani de bărcuţe?

    • E o adevarata pandemie de organizatii care vrea sa salveze diferite minoritati. Incepind cu vegetarienii, asociatiile de salvare a animalelor mici cazute in gaurile de foraj, continuind cu femeile grase, care de altfel nici nu mai sunt minoritare, grupul democratic al soldatilor din primul razboi, asociatia celor loviti de razele craitelor, alcoolicul anonim, multele si diferitele grupuri religioase, ca daca le-am insuma ar depasi cu mult organizatiile oficiale. Si desigur, toate acestea vor bani, multi bani, ce e mai bine decit sa fi „printre foarte putini eurodeputați experți în acest domeniu.”

      Dar iata ca cei mai tari democrati din lume dau tonul, in legea de 5000 de pagini, cu corona au introdus si astea:
      https://twitter.com/tomselliott/status/1341117320572366854
      The Covid relief bill lays the groundwork for a “Climate Security Advisory Council”
      The Covid relief bill also includes $10 million for “gender programs” in Pakistan
      The Covid relief bill sets aside funds to investigate the “1908 Springfield Race Riot”
      The Covid relief bill includes a lengthy subsection titled “the Horseracing Integrity and Safety Act of 2020”
      The Covid relief bill outlays funds to address gender inequality amongst statues
      The Covid relief bill includes $193 million for federal HIV/AIDS workers stationed abroad to buy new cars
      The Covid relief bill includes funding to discourage teenagers from drinking and hooking up
      The Covid relief bill includes $1.5 million for the Appropriations Committee’s “Office of Diversity and Inclusion” as well as lots of money for receptions
      The Covid relief bill mandates new hiring measures to ensure diversity in the intelligence community

      • Dacă stau să mă uit doar la programul politic, îmi apar şi alte idei.
        De exemplu, guvernul de la Budapesta are de foarte mulţi ani o problemă cu investiţiile pe care le face în România. Sunt binecunoscute discuţiile în contradictoriu pe această temă dintre domnii Victor Orban şi Victor Ponta. Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care UDMR nu a avut nici un ministru în guvernele PSD (dezastruoase) din perioada 2017-2019.
        Pachetul Peştelui Minoritar (care doreşte momeala aflată în cârligul undiţei europarlamentarului) poate oferi o soluţie pentru a rezolva dilema de la Budapesta. Uniunea Europeană va finanţa planurile propuse de guvernul de la Budapesta pentru comunităţile minoritare din România (în primul rând, maghiară şi secuiască, evident). Dintr-o dată, guvernul de la Bucureşti nu mai poate reproşa ingerinţele repetate ale autorităţilor de la Budapesta în rezolvarea problemelor care există în Transilvania. De asemenea, guvernul lui Victor Orban va ieşi din schema de finanţare actuală deoarece, probabil, a cam terminat benzina (nu mai sunt bani pentru a investi peste hotarele Ungariei).
        Obiectivele preconizate a fi finanţate de Uniunea Europeană în Transilvania pot fi multe, de la cultură şi educaţie, până la sport, vânătoare de urşi, defrişări de păduri pentru exploatarea zăcămintelor de cărbuni şi gaze naturale. Liderii UDMR vor putea spune cetăţenilor care îi votează în mod obişnuit faptul că ei au intervenit cu succes pe lângă guvernul de la Budapesta, iar Victor Orban a vorbit la Uniunea Europeană şi a obţinut bani pentru finanţarea unor proiecte maghiare pe teritoriul României.
        Ce se poate face în acest caz? Nu ştiu, dar îmi aduc aminte de europarlamentarul maghiar care una spunea la Budapesta şi Bruxelles despre familie (celula de bază a societăţii), în timp ce comportamentul său nocturn în societate era exact pe dos (scuzaţi-mi cuvântul) în capitala Belgiei. Am înţeles că a rămas fără haine la petrecerea băieţilor veseli deoarece au trecut nişte români prin zonă şi l-au auzit spunând că „Eu am fost primul aici, la fel ca în Transilvania”. Aşa că hainele lui au făcut aripi ca în reclama lui Red Bull.
        Concluzii:
        1. Ipocrizie în delegaţia maghiară trimisă la Parlamentul European. Se ştia încă de la început ce poamă este prietenul lui Victor Orban, dar s-a mers pe burtă (sper să fiu iertat şi pentru acest cuvânt).
        2. Cineva doreşte să ambaleze rahat cu hârtie pe care scrie Uniunea Europeană, deşi se cunoaşte de la început mirosul pe care îl oferă rahatul intitulat pompos „Minority SafePack”.
        3. Lipseşte în continuare o explicaţie normală despre cine anume sunt considerate minorităţi de către Uniunea Europeană în rahatul respectiv: maghiarii, homosexualii, lesbienele, transexualii, rromii, spaniolii din Catalonia şi Ţara Bascilor, flamanzii şi valonii din Belgia, adepţii lui Burebista, antivacciniştii, vegetarienii, frutarienii etc.

  4. De acord in speta. Dar.. the devil is in the details: ce e exact o ‘minoritate’? Exista o definitie clara, finala? Probabil ca nu. Deci, posibil, orice grup vocal [gen magrebienii din NL, exemplu care il cunosc de 20 de ani] pot sa se declare minoritate si sa ceara drepturi/protectie, lucru care pentru orice individ normal la cap implica un dezastru down the line. Ideea e evident valabila, ramane implementarea. Deci: care e definitia minoritatii? Fiti atent va rog la raspuns[uri].

  5. Excelent text ( concis si la obiect, fara briz-briz-uri) si foarte binevenite precizarile ;)
    Recunosc ca habar n-aveam de FUEN si nici ca Romania se incapataneaza pe o pozitie incuiata! Bineee… ca de niste ani buni nu citesc nici „atacurile” din presa la adresa minoritatilor, imigrantilor samd – imi fac greatza! >:

  6. In Romania exista 18 minoritati etnice. Dar demografic, odata cu scaderea numerica generala a populatiei a scazut si va scadea si cea maghiara. Exista in Constitutia Ro prevazute drepturi de domeniul invatamantului si culturii, pentru toate minoritatile. Dincolo de toate organismele UE pe domeniul minoritatilot, autorul ar trebui la concret sa ne spuna clar ce alte drepturi doreste in plus. Aceasta pentru ca Ro nu a avut atentionari de tip infrigement pe problema minoritatilor. Cred ca tiganii sunt o cu mult mai mare problema economica si sociala care ar trebui abordata cu mai mare atentie. Apoi sa ne ofere exemple de alte partide etnice din tarile UE. Caci ce s-a petrecut in Spania, cu provincia Catalonia nu pare a fi exemplul cel mai bun si de urmat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vincze Lorant
Vincze Loranthttps://www.europarl.europa.eu/meps/en/98582/LORANT_VINCZE/cv
Autorul este deputat UDMR în Parlamentul European și președinte al Uniunii Federative al Naționalităților Europene, coordonator al inițiativei cetățenești europene Minority SafePack

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro