luni, mai 20, 2024

O poveste (adevărată) de Crăciun

Spitalul Brâncovenesc a fost ridicat între 28 august 1835 și 14 octombrie 1838, de Safta Brâncoveanu, fiica marelui ban Tudorache Balș și soția banului Grigore Basarab Brâncoveanu, și a funcționat finanțându-se din veniturile de la moșiile donate de cea care l-a ctitorit. Spitalul a fost gândit în primul rând ca ajutor pentru oamenii săraci, dar a devenit în același timp o școală medicală de prim rang a Bucureștiului.

Prin testament, Safta Brâncoveanu lăsa urmașilor scrisă hotărârea de înzestrare a așezământului „… cu averi producătoare de venituri pentru buna funcționare și întreținere a acestui spital”: moșia Dăbuleni din județul Romanați, moșiile  Comojeni, Nedeia și Nedeița, Măceșul și Măceșul Mare din județul Dolj și dealurile cu viile Cernăteștilor din Județul Săcuieni.

De asemenea, a mai lăsat unele case și prăvălii din București, cu chiriile acestora, ca după veniturile și arendele luate de pe moșii să întrețină cheltuielile spitalului, pentru șaizeci de paturi, iar numărul acestor bolnavi să sporească sau să scadă în funcție de valoarea veniturilor anuale obținute.

Sursa: cotidianul.ro[1]

Dorințele doamnei Safta Brâncoveanu, înainte de a se retrage la mânăstirea Văratec sub numele de monahie Elisabeta, au fost consemnate în două pisanii săpate în piatră, fixate în zidurile Spitalului Brâncovenesc. În prima pisanie regulile Saftei Brâncoveanu sunt consemnate, printre altele, cu următoarele îndemnuri:

„…să aibă drept verice creștin cu temere de Dumnezeu, iar mai cu seamă cei ce să vor trage din neamul Brăncovenesc când vor vedea neorânduială în spital și neîngrijire de bolnavi să ceară de la stăpânire grabnică îndreptare, fiind așezămănt obștesc, căci la împotrivă vor fi judecați ca cei ce au putut să poprească rău(l) și nu l-au poprit cari nu au multă deosăbire din cei ce îl fac.”

Sau, în a doua pisanie: „(…) Peste toate acestea să mai adaogă că nici eforul, nici epitropi(i), nici stăpânirea, nici nimenea din cei ce să trag din neamul brăncovenesc, să nu fie volnic să înstreineze vreo moșie sau parte măcar dintr-însele, nici din cele mai sus însemnate ale spitalului, nici din ale sfintei biserici, nici cu schimb fie de înzecit folos, măcar, nici cu vreun alt mijloc sau propunere, căci la împotrivă, și cel ce va înstreina, și cel ce va priimi să adaoge la venitul său vreuna dintr-acestea să fie depărtat de Fața lui Hristos și socotit în veci de hrăpitor celor sfinte.”

La finele secolului XIX spitalul a fost grav afectat de un incendiu și a fost reconstruit (între 1880 și 1890); de această dată s-a apelat la soluții arhitectonice moderne, așezământul a fost reconstruit în formă de „U”, cu biserica rezidită în interior. Noul spital avea 240 de paturi, iar medicii îngrijeau bolnavii la cele mai ridicate standarde medicale. În 1904, planșeele din lemn au fost schimbate și s-au turnat – în premieră în România – grinzi și planșee din beton armat și au fost adăugate alte corpuri noi de clădire.

La reforma agrară din anul 1921 au fost, însă, expropriate moșiile familiei Brâncoveanu, iar spitalul a rămas fără sursele sale tradiționale de venituri, intrând în mari dificultăți financiare. Regele Carol al II-lea a încercat să suplinească pierderile de venituri, acordând fonduri publice importante așezământului și a intervenit în organizarea Spitalului Brâncovenesc.

Așezământul a funcționat ca spital militar (cu circa 500 de paturi) în perioada celui de-al doilea război mondial. În 1946, sub ocupația trupelor sovietice, guvernul aservit al lui Petru Groza a naționalizat spitalul.

Conform „wiki”, în anul 1949, la spitalul Brâncovenesc a fost înființată prima clinică de ortopedie și traumatologie din România – condusă de academicianul Alexandru Rădulescu până în anul 1964, iar ulterior de profesorul Aurel Denischi -, unde s-au specializat și perfecționat numeroase generații de medici ortopezi.

Sursa: cotidianul.ro (Spitalul Brâncovenesc, biserica „Domnița Bălașa” și Hala Mare – Unirii)

În fine, în anul 1983 au început lucrările de resistematizare a Pieței Unirii și a Dealului Uranus (Dealul Spirii) unde s-a construit actualul Palat al Parlamentului. Pentru a face loc construcțiilor de astăzi, puterea comunistă, Nicolae Ceaușescu însuși, a dispus demolarea majorității clădirilor cartierului Uranus, multe cu valoare istorică, printre care 22 de biserici și Spitalul Brâncovenesc.

Spitalul Brâncovenesc nu interfera cu axa Bulevardul „Victoria Socialismului” – „Casa Poporului”, dar nici nu era în planurile lui Nicolae Ceaușescu ideea de a păstra clădirea. În anul 1984, dictatorul comunist a decis în cele din urmă demolarea așezământului, chiar dacă i s-a explicat că este o clădire cu mare valoare istorică; în plus, spitalul tocmai ce fusese renovat după cutremurul din 1977.

Arhitectul Cristian Ducu-Sava[2] – dezvăluie „Curentul”[3] – își aduce aminte că: „… era o pisanie în hol care spunea că: <Se face acest spital pentru săraci și de moarte năpraznică, în zi de Crăciun să moară cel care se va atinge de acest spital>. Așa scria, când urcai scara principală.”

Sigur, ideea că Nicolae Ceaușescu, executat alături de soția sa în ziua Crăciunului anului 1989, undeva în jurul orei 15.00, ar fi fost atins de „blestemul” din pisaniile domniței Safta Brâncoveanu este mult vehiculată public în anii de după Revoluție. Eu unul nu am găsit referințe clare la acel blestem.

Cele două plăci de piatră cu pisaniile domniței Safta, care acum se găsesc în colecția „Lapidarium” de la Muzeul Palatul Voievodal Curtea Veche, nu conțin expres un astfel de blestem. Totuși, Safta Brâncoveanu a ținut să insereze în testamentul său, așa cum am menționat mai sus, acel avertisment pentru urmașii ce s-ar putea dovedi „nevrednici”: „

„… nici eforul, nici epitropi(i), nici stăpânirea, nici nimenea din cei ce să trag din neamul brăncovenesc, să nu fie volnic să înstreineze vreo moșie sau parte măcar dintr-însele, nici din cele mai sus însemnate ale spitalului, nici din ale sfintei biserici (…) căci la împotrivă, și cel ce va înstreina, și cel ce va priimi să adaoge la venitul său vreuna dintr-acestea să fie depărtat de Fața lui Hristos și socotit în veci de hrăpitor celor sfinte”.

De-o fi o coincidență sau o pedeapsă divină la mijloc, este cert că Nicolae Ceaușescu – omul care a luat decizia de a șterge construcția așezământului de pe fața pământului pentru vecie – a pierit de o moarte violentă într-o zi de Crăciun.

Dar, să nu uităm – și aici lucrurile devin și mai interesante – alte două momente de cumpănă din viața așezământului ctitorit de Safta Brâncoveanu: (i) reforma agrară din 17 iulie 1921 (data la care regele Ferdinand I „Întregitorul” a semnat decretul regal de aprobare a legii reformei agrare în Muntenia, Moldova și Oltenia), care a lăsat Spitalul Brâncovenesc fără venituri și (ii) naționalizarea Spitalului Brâncovenesc, dispusă de guvernul condus de Petru Groza în anul 1946.

După cum se știe, Ferdinand I-ul s-a stins din viață în 20 iulie 1927, într-o zi de Sfântul Ilie, după ce în ultimul său an de viață a trecut printr-o grea suferință, datorită unui cancer de colon. Petru Groza s-a stins din viață în 1958, în 7 ianuarie, o zi de Sfântul Ion, după o grea suferință cauzată de un cancer la intestinul subțire.

Trebuie să recunoaștem, destule coincidențe, culminând cu cea de la Crăciunul anului 1989, au însoțit nesocotirea voinței doamnei Safta Brâncoveanu – fiica boierului Teodor Balș, caimacam al Moldovei, și a Zoei, din familia Rosetti (devenită schimonahia Elisabeta în 1832) – și a soțului său, marele ban al Țării Românești, Grigorie Basarab Brâncoveanu.

Pentru că, Spitalul Brâncovenesc nu a fost construit doar din voința doamnei Safta, la mijloc a fost o misiune asumată împreună cu soțul său, Grigorie Basarab Brâncoveanu, care a trecut la cele veșnice în anul 1832, după ce a avut parte de grele suferințe și a înțeles cât de trebuincios este un așezământ în care bolnavii care sunt lipsiți de posibilități să aibă parte de îngrijire.

Așa că a lăsat soției sale, cu vorbă de moarte, misiunea „… să construiască un spital, spre mângâierea celor în lipsă și în nevoi, spre pururea și veșnica pomenire a sa”, iar Safta s-a ținut de datoria pe care o avea de îndeplinit până în 1837, când edificiul a fost dat în folosință.

Apoi, lăsând pisanii cu poruncile necesare pentru ca așezământul să-și îndeplinească rolul în anii ce vor urma, pentru totdeauna, Safta Brâncoveanu s-a retras ea însăși la Văratec, luând același nume de monahie ca și mama sa.


[1] https://www.cotidianul.ro/doua-inscriptii-cu-privire-la-fundarea-spitalul-brancovenesc-din-bucuresti/

[2] Cristian Dicu-Sava a participat la proiectarea noului ansamblu de blocuri din Piața Unirii

[3] https://www.curentul.info/special/l-a-ajuns-pe-ceausescu-blestemul-scris-pe-holul-spitalului-brancovenesc-demolat-in-1984/

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Frumos si interesant.
    (Niste blesteme pentru unii politicieni actuali se pot? Nu neparat pentru distrugere, cit pentru ca fac umbra pamintului degeaba,)

  2. Ce frumoasa si pilduitoare istorie avem! Dar cati din politicienii de azi, mai tineri or in varsta cunosc aceste fapte ale inaintasilor. Toti dupa putere si bani cati mai multi. Felicitari domnule Felea! Va doresc un Craciun linistit si fericit! PS. Sa ne mai scrieti despre asemenea fapte.

  3. Nu că nu ar putea fi așa cum scrie autorul, însă acest gen de coincidențe sunt practic imposibil de controlat, A pune moartea Regelui Ferdinand pe seama expropierii din 1921-22 – cam trasă de păr; de parcă ar fi o relație directă între expropriere și dăinuirea pe mai departe a Spitalului Brâncovenesc!

  4. In 1968 Ceausescu s-a pus la adapost de capriciile stapanului sovietic in spatele poporului roman.
    Dupa 1972 dictatorul s-a lasat sedus de modelul asiatic al comunismului, degragradant pentru europeni, oricat de comunisti ar fi fost si a pierdut orice urma de pretuire din partea oamenilor.
    In 1989 poporul revoltat de atata foame, frig si intuneric s-a ridicat in masa impotriva dictatorului. Stapanul sovietic nu dorea si nu nici nu mai putea sa-l salveze. Ceausescu nu mai avea nici poporul si nici stapanul de partea sa, pana si cainii sai de paza, securistii, l-au lasat balta. O mana de conspiratori l-a judecat si impuscat dupa o mascarada de proces (model patentat de sovietici).
    Nu blestemul l-a indepartat de putere ci mania poporului. Nu Craciunul l-a ucis ci modelul stalinist de cucerire a puterii.

    • @Pro
      În viață de multe ori ne aflăm la răscruce și trebuie să decidem ce alegem. Alegerile noastre ne determină apoi cursul destinului, până la următoarea răscruce.
      Putem explora opțiunile lui N Ceaușescu, de exemplu: se retrăgea la congresul XIII, permițând o transformare nonviolentă a societății, după modelul Bulgariei lui Jivcov. Mai era el în situația de a fi victima unor conspiratori, în zi de Crăciun?
      Știu că explicațiile raționale ne sunt mai apropiate. Dar în articolul meu explorez acel „what if?” ce scapă gândirii raționale. O idee de exercițiu intelectual, desigur, nu o abordare în cheie mistică.

  5. Va multumesc pentru raspuns, comentariul l-am postat pentru ca in istoria Romanilor exista mai multe variante pentru majoritatea evenimentelor si nu as vrea ca generatia mai tanara sa creada ca democratia, libertatea, independenta sunt drepturi ale poporului roman, picate din cer, protejate de legi ale naturii sau de vointa lui Dumnezeu. Pentru fiecare cucerire au luptat si au suferit romani. Fiecare drept se poate pierde daca cetatenii dorm in loc sa vegheze.
    De Craciun, cand lumina a aratat spre o anumita iesle, cei care vegheau au mers si au intampinat cum se cuvine mesajul viu al Creatorului.

    PS
    Si eu cred in legile firii: ca un om orbit de putere poate ajunge sa rascoleasca ordinea hotarata de cei drepti si apoi se mira ca e prefacut in noroi. Morile zeilor macina foarte fin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Felea
Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro