duminică, aprilie 21, 2024

O tragedie de familie

Mărturisesc că nu am mers la filmul Gheară de fier (The Iron Claw) cu prea multă tragere de inimă. Și aceasta fiindcă nu îmi plac, din principiu, așa-numitele filme cu bătăi¸ indiferent de felul și de motivația acestora. Nu agreez nici ceea ce se cheamă sporturi extreme, nici competițiile în care, de dragul stimulării adrenalinei spectatorilor și al unor încasări spectaculoase, niște oameni își pun în primejdie integritatea corporală, riscând să rămână infirmi pe viață. Dacă nu cumva își dau în ring și ultima suflare.  Așa cum stau lucrurile și în cazul wrestlingului profesionist și al membrilor familiei von Erich despre a căror istorie e vorba în filmul lui Sean Durkin.

O familie despre care aflu că ar fi făcut istorie în anii ‘80 și a cărei poveste ne este înfățișată cu lux de amănunte de regizorul și scenaristul Sean Durkin pe durata a nici mai mult, nici mai puțin de 130 de minute. După părerea mea, cam mult. Minute în decursul cărora camera lui Mátyas Erdély insistă asupra considerabilelor pachete de mușchi din care sunt făcuți actorii ce îi interpretează pe cei 4 dintre cei 6 frați von Erich care se supun ambițiilor și frustrărilor tatălui, și el sportiv de performanță în anii 70.

Zac Efron, interpretul lui Kevin von Erich, fratele cel mare, despre care vom afla că totuși nu e chiar cel mai mare fiindcă un alt frate a murit când nu avea decât 5 ani, adică la scurtă vreme după ce tatăl a optat pentru numele de familie von Erich, mai și lăcrimează și are ceva dintr-o păpușă Barbie O face, deși deviza tatălui este Să nu vă prind că vărsați o lacrimă! Au fost critici care l-au comparat cu Ricky Martin,  Asta după ce se pare că actorul ar fi suferit o operație estetică.

Așadar, Fritz von Erich (mulțumitor, însă nu mai mult de atât,  jucat de Holt Mc Canaly) a fost, în anii ‘70, un luptător de wrestlingului. A fost convins că ar fi putut face mai mult, așa că și-a subordonat soția (Maura Tieney) și fiii ambițiilor sale recuperatoare. Kevin (Zac Efron) a început să facă wrestling de voie bună, la fel și David (Harris Dickinson), Kerry (Jeremy Allen White) deoarece decizia președintelui SUA, Jimmy Carter, de a boicota Jocurile Olimpice de Vară de la Moscova, după invazia sovietică a Afganistanului, i-a blocat ascensiunea sportivă, Michael (Stanley Simons care nu izbutește întotdeauna să evite căderea în caricatură) renunță la muzică tot pentru wrestling ( e ceva aici din Păstrează visul) și își va plăti scump opțiunea.

Praful și pulberea se va alege până la urmă din familia von Erich. Și aceasta nu fiindcă tatăl ar fi fost adeptul interogației shakespeariene Un nume, ce-i un nume?  Kerry, favoritul tatălui, se va sinucide neputând să își suporte infirmitatea dobândită în urma unui accident de motocicletă, David va muri într-un hotel din Japonia din cauza unei enterocolite netratate, Michael neputând nici el să facă față handicapului își va pune și el capăt zilelor. Între Doris și Fritz se va instaura prăpastia. Kevin va trăi până la adânci bătrîneți, pare că trăiește și azi, după o lungă căsnicie cu Pam (Lily James) regretând că nu va mai putea spune nimănui frate.

De ce cred totuși că, dincolo de tot ceea ce e nițeluș melodramatic și cum nu se poate mai comercial și previzibil, filmul Gheară de fier merită totuși a fi văzut?  Pentru că realizează o incizie în consecințele ambițiilor duse dincolo de marginile iertate. Fiindcă  vorbește credibil despre efectele tragice ale masculinității exacerbate. Deoarece, dincolo de faptul că supraevaluează o mitică frumusețe a anilor ‘80,  nu uită să atingă dureroasa temă a sacrificiilor majore cerute de integrarea în star-system, în lumea banilor și a televiziunii.   

GHEARĂ DE FIER (THE IRON CLAW)

Regia: Sean Durkin

Scenariul: Sean Durkin

Producători: Sean Durkin, Juliette Howell, Angus Lamont, Tessa Ross, Derrin Schlesinger

Imaginea: Mátyas Erdély

Costume: Jennifer Starzyck

Decoruri :Tim Cohn

Design de producție: James Price

Coloana : Richard Reed Parry

Cu: Zac Efron (Kevin von Erich), Jeremy Allen White (Kerry von Erich), Harris Dickinson (David von Erick), Holt Mc Callany (Fritz von Erich), Maura Tieney (Doris), Lily James (Pam), Leo Franich (Ross von Erich), Aaron Dean Eisenberg (Ric Flair), Stanley Simons (Michael)

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Domnule profesor,
    imi permit sa va sugerez sa nu mai dati si „finalul” lucrarilor/evenimentelor pe care le analizati, mai ales in cazul cartilor.
    Inteleg de ce, uneori, acest lucru poate fi necesar pentru a justifica o concluzie la care vreti sa ajungeti, si sunt perfect constient ca, in domeniul dumneavoastra, este foarte important „drumul”, nu doar „destinatia”.

    Dar totusi… „spoiler alert”
    :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro