vineri, martie 29, 2024

O viață de șofer de TIR = o rată de leasing pierdută la capul tractor de la TIR

Interviu cu Bogdan A.  A consemnat Dan Ungureanu

19 mai 2021

Fraierici, așa le zicem noi în jargon la patronii care cumpără TIR-uri. TIR-urile se iau în leasing. Dacă ești patron de firmă de transport cu TIR-ul, când îți moare un șofer, ai pierdut doar rata pe o lună la leasing-ul  de pe capul tractor de la TIR. Atât.  Pierzi o mie de euro.

De ce a fost înjunghiat și ucis șoferul ăla român de TIR  în Franța ?  Păi nu e o întâmplare. În Franța, și în toate țările de vest, poliția pe noi ne vânează să ne amendeze. Trec nouă TIR-uri nemțești, un TIR românesc, pe TIR-ul românesc o să-l oprească să-l amendeze.  

Și poliția funcționează cu criterii de rentabilitate.  Îți atacă unii TIR-ul să ți-l fure ? Dacă suni la poliția franceză, îți râd în nas.  Ți-au furat marfa din TIR și suni la poliție să raportezi furtul ? Îți râd în nas. Nu le pasă. Nu ies bani din anchetele pe furturi din TIR-uri. Poliția face bani din amenzi.  Și ne amendează pe noi, șoferii de TIR din țările din Europa de est.

– De ce tocmai pe voi ?

Nu există să nu avem vreo problemă.  Întotdeauna depășim timpul legal de lucru, altfel patronii ne dau afară.  Există o limită maximă de ore de muncă pe săptămână, pe care nu o respectă nimeni. Poți să faci ore suplimentare, dar ți se impune recuperarea orelor de somn după aia. Nu recuperează nimeni orele alea de somn.   Închipuie-ți : ești patron de firmă de transporturi marfă, ai o flotă de cinzeci de mașini, dintre care una va fi amendată pe săptămână, cu 130 de euro. Pentru ei e un cost mic.    

            Pe nimeni nu-l interesează viața șoferului.  Patronului nu îi pasă dacă marfa e furată, marfa e asigurată.  Patronul nu are nici un interes ca viața șoferului să fie mai sigură. Sunt și parcări cu plată, dar nici alea nu sunt sigure.

– Cât costă să dormi într-o parcare cu plată ?  

– 10 euro pe noapte. 

Deci pentru polițist șoferul de TIR e bun numai de amenzi. Șoferii de TIR din Europa de est. Nu le pasă dacă ești jefuit sau omorât, nu e rentabil pentru ei să ancheteze furturi și jafuri.  Rentabil e să dea amenzi, din alea primesc bonusuri la sfârșit de lună.  Fiindcă marfa e asigurată, nici patronului nu-i pasă de securitatea ta. Marfa lui e asigurată.  

Smiley

Smiley se numește tăietura pe care o fac hoții în prelata TIR-ului ca să vadă dacă merită să fure marfa din TIR. 

Șoferul de camion primește salariul minim pe economie, și restul, până la 2000 de euro, îi primește ca diurnă. Eu așa am bătut palma cu el, spune patronul, salariul minim + diurna, diurna care nu se impozitează.  Așa se face evaziunea fiscală în România.  Șoferii de TIR primesc pensie și asigurări de sănătate și asigurări sociale pe baza salariului minim.  Restul e diurnă. Bani care nu se impozitează. 1400 de lei sunt 290 de euro, deci restul de 1700 de euro sunt neimpozitați. Asta e evaziune fiscală.   3000 de lei pe lună neimpozitați,  ori cinzeci de șoferi, ori cinzeci de firme de transport mai mari, nouăzeci de milioane de lei evaziune fiscală pe an.

Ai voie să lucrezi maxim 45 de ore pe săptămână, maximum-maximum 56 de ore, dar programul pe două săptămâni nu trebuie să depășească 90 de ore. Însă amenda în Franța pentru depășire e în jur de 130 de euro. Tu faci opt ore în plus, 600 de kilometri, la un preț de 1,2 euro pe kilometru, 720 de euro. Pe care firma îi încasează. Firma are cinzeci de camioane, calculează,  35 000 profit. Pe săptămână. Dintre cei cinzeci de șoferi, sunt prinși și amendați unu, doi pe săptămână. Deci firmei îi rentează să plătească 260 euro amendă pe săptămână pentru un profit de 35 000 de euro.  E rentabil. Plus depășirile de program. Se bat firmele să caute mașini vechi, cu tahigraf de hârtie, discul ăla care calculează distanța și timpul parcurs. Fiindcă pe tahigrafele noi, electronice, ultima generație e cu wireless, nu poți trișa. Mulți mută tahigrafele vechi de pe mașinile casate pe mașini noi, ca să nu piardă câștigul. Se trece tahigraful pe OUT –  ca atunci când ești pe vapor sau tren – și atunci fac manevrele de descărcări și încărcări. Fiindcă nu-ți verifică autoritățile tahigraful, îți verifică cardul, și pe card nu se vede OUT-ul ăla. Și oamenii ajung să muncească 15 ore pe zi, și dorm trei ore pe zi. Dacă le dorm și pe alea.

Orice activitate pe TIR – încărcare, descărcare, că te oprește poliția, că faci documente vamale – pentru Anglia și Elveția –  e trecută pe tahigraf ca ciocănele. Așa le zice.  Apare ca două ciocănele, cruciș,  ca la intrarea în mină.  Deci tu, șofer, muncești, deși nu conduci. E muncă. Cât aștepți la încărcare pe rampă – e tot activitate de muncă, fiindcă tu, șofer, nu dispui de timpul tău. Dar firmele nu înregistrează activitățile astea. În loc să te pună pe ciocănele, te pun pe OUT.

Dacă ai tahigraf de hârtie, acolo poți să arunci discheta, nu apare nicăieri. Amenda e mică, 90 de euro. Dacă ai tahigraf de hârtie, de exemplu, și ești în aglomerație, la oră de vârf, și aștepți înambuteiaj, nu te înregistrează că mergi (și deci nu ești plătit). Tahigraful pe card te mai salvează.

Spaniolii îți dau amenzile cumulat, pe toate abaterile. Francezii îți dau amendă pe abaterea cea mai gravă.

Și hoții

Și hoții vânează mai mult TIR-uri de Europa de est. Șoferi epuizați, nedormiți, nu dorm în parcările păzite că patronii nu vor să le plătească 10 euro pe noapte.  Și polițiștii nu răspund apelurilor. Sunt acuma într-o parcare, lângă Lyon, a fost omorât un șofer acum doi ani aici.

Am traversat Germania, văd plin de TIR-uri bușite.  Șoferii adorm la volan și mor. Televiziunile se interesează mai mult de șoferii de TIR înjunghiați și uciși. Dar de șoferii de TIR care adorm și mor în accident de mașină nu-i pasă nimănui. Poți depăși, conform legii, numărul de ore de muncă, dacă recuperezi ulterior orele de odihnă. Dar pe alea nu le recuperează nimeni.

Tu faci opt ore în plus pe săptămână 600 de kilometri, la un preț de 1,2 euro pe kilometru, 720 de euro. Pe care firma îi încasează. Firma are cinzeci de camioane, calculează,  35 000 profit. Pe săptămână. Dintre cei cinzeci de șoferi, unul o să adoarmă la volan și o să facă un accident și o să moară. Firmei îi rentează să plătească în plus rata de o mie de dolari pe lună pentru un cap tractor nou pentru ăia 35 000 euro profit.

Interlocutorul meu zice ”tahograf”.

Distribuie acest articol

63 COMENTARII

  1. Nu imi dau seama daca ziaristul sau persoana careia i se i-a interview nu stie ce inseamna evaziune fiscala …. se pare ca viziunea socialista asupra sistemului de impozitare este cea dominanta …. ce a fost mentionat in articol referitor la diurna este legal … si toti se raporteaza si chiar mentioneaza ca ar fi evaziune fiscala …. de aceea umbla vorba in targ sa nu crezi ce scriu ziarele

    • Salarizarea mascara pentru a evita plata contributiilor nu este evaziune?

      Eludarea de la plata taxelor nu este evaziune?

      • Nu e deloc așa. Orice om inteligent face tot posibilul să minimizeze taxele plătite statului. Eu sunt mult mai competent în cheltuirea banilor mei, ca un funcționar inept al statului. Orice modalitate legală de reducere a taxelor e o idee mult mai bună decât să plătești ca Berilă o grămadă de bani pe care statul îi face praf aruncându-i pe aberații. Există pentru asta stock options, ESPP, 401k , etc ce îți permit de exemplu în SUA să-ți reduci taxele de la onerosul 32% + hangarale sociale la undeva între 10% și 20% cu toate poverile sociale incluse.

        Cine simte că plătește prea puțin statului are dreptul să plătească după pofta inimii cât de mult vrea. Chiar și 99%. Care e problema?! Problema e că niciunul din ăștia tare darnici cu banii altora nu plătește nici măcar o centimă în plus în timp ce își exprimă zgomotos indignarea față de „evazioniști”.

  2. Nu contest articolul, care spune multe adevaruri. Insa cred ca sunteti in eroare privind profitabilitatea firmelor. Ceie 8 ore de condus nu inseamna 720 EUR profit pe saptamana, Camionul consuma combustibil, taxele de drum curg, etc. 1.2 EUR/km e un pret putin accesibil firmelor din Romania. Si fara „evaziunea” facuta prin plata diurnelor neimpozitate, firmele din Romania ar trebui sa inchida toate.
    In rest, ati atins multe probleme reale.

  3. Săraci șoferi bogații. 😀PS când ai timp mai refa o data calculul cu 1.2 euro x600 =720 euro profit. Poate ai vrut sa spui venit. Mai sunt și costuri, motorina, taxe drum, uzura, sau se telepoeteaza 600 km? Sa știți și voi ca 1 km pe Europa ne costa 0.7 cenți (motorina +taxe), hsalar de 2400 euro. Spor la calculat

    • Toti stiu face calcule, la uni venit egal profit! 😂😂😂

      Deaceea si atat de multi patronasi, ca “ajuta” la cresterea preturilor prin europa in transport!

      Sa moara capra vecinului!

  4. Este adevărat cam 60 % din poveste. Pt 2000 € nu lucrează nici un șofer de TIR. Nu toate firmele abuzează de programul șoferului. Firmele mari nu cumpăra camioane cu tahograf analóg pt ca au norma de poluare redusa. Pt salariile din tara noastră nu patronii sunt vinovați, vinovați sunt toți cei care di 1990 începând au trecut pe la guvernarea tarii.
    Inca o paranteza, dacă șoferul roman ar putea câștiga jumătate din diurna externa la el acasă probabil ar rămâne în tara. Dar dacă șoferul care lucrează în tara doarme aproximativ 10 ore într o săptămână umbla peste tonaj cu camioane de multe ori cu mari probleme tehnice, rămâne varianta mai sigura sa lucreze peste granița.

    • Buna ziua,

      Dacă spuneți că nu toate firmele abuzează de timpul șoferului, atunci cu permisiunea autorului/platformei poate ne puteți da câteva exemple. Nu sunt in branșă, dar am un prieten care mi-a spus că în ultimii cinci ani, toate (dar toate) firmele la care a avut „norocul” să lucreze l-au forțat să conducă peste program ( fara recuperarea timpului de odihna, să ne înțelegem). Și cum lui i se pare foarte important aspectul acesta, poate îl putem astfel ajuta să îi găsim un angajator mai ok.

  5. Dece va amendează pe voi ? Să-ți spun eu ; pentru că, voi nu respectați regulile , voi faceți tot felul de manevre și voi sunteți cei ce manipulează tahograful în fel și chip.
    Si pe urma va întrebați dece?! , doar pe noi ne opresc la control.
    Sunt șofer de camion de 27 de ani , niciodată nu am fost amendat fără un motiv.
    Prima dată uitați-vă in ograda la voi și pe urma acuzați. Vedeți cauza ,nu efectul.
    Nu-mi place sa jignesc, dar nu acuzați patronii, volanul și pedalele sunt la voi !!!!
    Drumuri bune fără cuie și sa va rămână bani de o ………!!!!!

  6. Inca un sofer contabil care face calculul profitului pe care patronul il incaseaza.
    Daca e asa de simplu nu vad ce te opreste sa cumperi propriul camion si sa faci tu cei 600 de km pe Franta in 8 ore , sa incasezi tu cei 720 de euro de preferat in avans ca doar asa se face transportul cu plata inainte ( ca doar pentru cei 600 de km camionul merge cu apa de la robinet si taxele de autostrada sunt gratis in Franta, sau tu faci in 8 ore 600 de km pe nationale) de asemenea asigurarile sunt gratis si reparațiile la fel , nici anvelopele nu costa nimic astfel ca soferul contabil poate sa intoarca TIR-ul pe o raza de 10 metri, nu e nici o priblema daca se rup anvelopele de la semiremorca , tocmai ce am lamurit ca nu costa nimic si patronul nu are altceva de facut decat sa numere zecile de mii de euro pe care le incaseaza lunar de pe urma muncii sarmanilor soferi

  7. Fara soferi de tir n-ar functiona nimic, am muri de foame intr-o lume moderna tot mai dependeta si incapabila sa suparvietuieasca in conditii extreme. Ce s-ar intampla daca toti soferii ar intra in greva pt conditii de munca mai bune ?
    La nivelul UE exista intre timp noi reglementari care privesc conditiile de munca ale soferilor intrata in vigoare pe 20.07.2020 , pt implementarea lor fiind alocat un timp de 18 luni.
    Daca aceste noi reglementari vor fi aplicate si controlate, conditiile de munca ale soferilor se vor ameliora simtitor si vom vedea cum va arata practica.
    Nu este vorba numai de soferii romanii, este vorba de toti soferii care isi desfasoara activitatea pe raza UE.
    Transportul de marfuri in cadrul UE este asigurat in proportie de ca. 75 % de soferi din tarile fostului lagar comunist, Turcia, Serbia si Balcani cu alte cuvinte, soferi care din lipsa altor perspective si a unui venit ceva mai bun accepta conditiile dure ale acestei meserii, riscandu-si vietile pe autotrazile Europei.
    Pe de alta parte de multe ori costurile transportului in raport cu marfa trasnportata sunt infime, o incarcatura medie trasportata undeva in Europa fiind la nivelul a ca. 2500 – 3000 EUR exceptand transporturile speciale.
    Daca impartim acesta suma la spre exemplu 200 – 250 de TV care intra pe un TIR sunt undeva 10 – 12 EUR /BUC costuri de transport indiferent de costul TV-lui.
    Un salar si conditii decente pt acesti soferi ar mari costul acelui TV transportat poate cu 5,00 EUR/BUC atunci despre ce vorbim ?
    La alte alte marfuri costurile de transport se ridica la nivelul centilor, vezi un container cu haine spre exemlu si multe altele.
    Soferi autohtoni prefera cursele de o zi, pleaca dimineata si seara dorm acasa la salarii negociate cu sindicatele din transport al tarilor respective.
    Am ajuns intrat de calici sa nu putem plati aceste costuri sau sunt alte cheltuieli spre exemplu taxe si impozite impuse de state care fac transportul tot mai scump in conditiile unei concurente tot mai mari iar daca soferi europeni vor fi tot mai scumpi, transporatatorii vor apela la altii, asiatici care sunt dispusi sa lucreze la salarii si mai mizere.

    • Fără șoferii de tir s-ar trece din nou la transportul cel mai ieftin,ăla pe calea ferată.Camioanele ar transporta marfa doar local ca pe vremuri,când lumea era normala la cap.

      • Tu ai idee de ce volum de marfa vorbim?, tu stii ce costuri de functionare are un terminal de tren sau mixt / sau cat costa manevrarea unui singur container/ semiremorca de pe tren /vas pe terestru?

  8. Nici nu știți cât de grave sunt abaterile de la regulamentul european în ceea ce privește regimul conducerii camioanelor! Începând de la nerespectarea timpilor de conducere și odihna, până la „mințirea”, prin plasare de „maimuță sau magnet”, sistemelor telemetrice de înregistrare!!! Este rezultatul unei calicii absolute, vădit păzite în mod voit de politicieni! Politicieni, care, dealtfel, au legături cu antreprenorii din transporturi!! Trist! Foarte trist!!

  9. Nasol si din pacate \ sau din fericire ( depinde cum privesti lucrurile) aici o sa se implementeze AI si self-driving..deci nu va mai fi nevoie de soferi. E trist , totusi, ce imagine ne-am construit , noi, cei din estul europei…

  10. Din pacate, nu este singurul domeniu unde se intampla asa. In constructii cai de comunicatie,
    constructii imobiliare, in agricultura, horeca, marile magazine de materiale constructii, de produse agricole, etc. Lucreaza din lipsa de personal, peste program, platiti cu salariile minime. De aici rezulta gradul ridicat,de saracie, numeroase accidente de munca, pierderea de vieti. Antreprenorii nu vor sa auda de sindicate, iar legile sunt in favoarea patronilor. Globalizarea a dus la cresterea rapida a paturii de oameni saraci si imbogatirea fara limite a unei paturi subtiri de bogati. Pandemia cu toate problemele economice va reduce tot mai mult clasa de mijloc si va extinde gradul de saracie si de indatorare, de exploatare fara scrupule.

  11. Cunoscc citeva familii de romani venite in USA, fara nicio resursa materiala in anii de dinainte 1989 sau imediat dupa si care au inceput ca soferi de taxi in Boston si care erau in 2020 ( inainte de pandemie ) patroni de firme de succes de taxiuri , si investitori in imobiliare. Si totul numai prin munca cinstita. Au muncit cu indirjire ziua si noaptea, legal sau la negru, categoric la inceput numai pe salariul minim orar, cu si fara asigurari medicale, dar fara sa se plinga.
    Alt exemplu esye al unui tinar care a inceput acum 25 de ani ca parcator de masini la un restaurant, a ajuns chelkner, apoi sommelier si acum este patro de restaurant cu copiii la scoli particulare costisitoare
    Toti stiau ca sistemul intreg este de partea lor, a celor care muncesc cinstit. Asta era America .

    • Spune doar o jumate de adevar, iar cand spui doar o jumatate de adevar se numeste manipulare prin omisiune.
      A mai fost acum doua saptamani un articol manipulator pe un alt site, despre un sofer te tir de la o ,,mare firma” din Nurenberg platit prost.
      Adevarul e altul, dar nu e acela in care presa din Romania incearca sa descurajeze plecarea soferilor din tara. Daca esti serios si muncitor castigi ca sofer cateva mii de euro/luna, si asta in acelasi Nurenberg dat ca exemplu negativ de catre Liberatatea.

  12. Sunt locuri bine platite ,de soferi si in tara,nu ii obliga nimeni sa plece afara,isi.asuma asta. Viseaza avioane pe afara si aici sisi cam bat joc de locurile de munca si stiu ce a
    spun . Vreti soferi afara ? Asumati-va riscul ! Nu va mai place im Romania !!

    • Nelu, miroși de la o poșta a șofer patron, pot sa jur ca recent,ai vandut raba ai mai pus tu ceva din cheresteaua dusa in port( evident in tonaj si cu acte in regula) ti -ai luat un MAN euro 4(din ala cu disc..ca tu esti omul *legii) dar ce sa vezi..ti-a plecat prostul de sofer pe comunitate ai?? De parca douzăci de meleoane nu mai sunt bani..ai??

  13. Ai dreptate si eu sint sofer de tir si cunosc faptele dar sint vorbe in vint caci nimeni nu ne ia apararea nici in fata autoritatilor nici cu patronii nu se iau masuri dar nici jandarmii nu se omoara sa si faca treaba stau si se uita cum emigrantii iti tai
    e prelata sau iti arunca piatra in geam sa te opreasca sa poata urca in remorca si se fac ca nu vad iar cind te opresc la control pe emigranti ii dau jos iar pe tine te legitimeaza si te iau in evidenta ca si cum ai face trafic de persoane ilegal peste frontiea

  14. Dumneavoastră sunteți tinăr. Aceleași mărturisiri le făceau șoferii de TIR greci cu 20 de ani in urma. Doar că se citeau exclusiv in presa străină. Ei erau atunci exact ca în articol.
    Salariu minim , plata la negru, ore de condus cît mai mult.
    Pină au apărut ” ai noștri”.
    Salarii și mai mici, preturi și mai reduse.
    Practic o concurenta salbatica bazata pe ” prețul cel mai mic”. Care e aplicat la oricare contract al statului. Cu efectele cunoscute. 😀

    Oricum , pină nici un politician nu pricepe că salariul minim pe economie trebuie garantat doar si exclusiv necalificatilor și ucenicilor, ( ca în vest) nici o șansă să se schimbe ceva.
    Un șofer de TIR NU E UN NECALIFICAT.
    Are permis profesionist de conducere.
    Au priceput și comuniștii asta . Cindva. Urmașii lor mai deosebiți. Nu pricep sau sunt supuși clientelei.
    Iar bietul șofer, ultima roata la căruță . Care prinde toate hopurile și gropile . Sistemului. Un clasic.

    • In vest salariul minim nu se aplica ucenicilor care oricum alta forma de renumerare, raman poate necalificatii.
      Salariul minim se aplica peste tot acolo unde este posibil, desfiintarea acestuia fiind singura modalitate ca piata sa-si intre intr-p oarecare normalitate.

  15. Bunul Dumnezeu sa se îndure de sufletul colegului și sa aline suferințele celor dragi lui.
    E trist ce se întâmplă, sunt și eu șofer de camion, am făcut aceasta alegere motivat de necesități financiare, dar nu recomand nimănui.
    E periculos, risc mare de accidente, oboseala multă, stres, mancam nesănătos, de multe ori pe fuga și dorul de familie, de copii.
    Cu toții facem aceste sacrificii pentru a le oferii celor dragi un trai mai bun.
    Dar oare merita, oare nu au ei nevoie de noi mai mult ca de bani?
    Doresc sa trag un semnal în acest sens, șoferii de camion au fost neglijați datorita lipsei si deficitului de șoferi pe plan mondial, asta știm toți.
    Dați-mi voie sa va spun vatmanii, șoferii de autobuz, mecanicii de locomotive , polițiștii, procurori, judecători etc. beneficiază de sporuri, atât la vârsta de pensionare cât și financiar, ma bucur pentru ei.
    Dar noi șoferii de tir?
    Lucram mai mult. Pe noi de ce ne-ati uitat???
    Stiti câte nopți, câte ore lucrează și conduce un șofer de tir, când alții dorm acasă noi dormim în camioane prin parcari, stam în vămi, în blocaje de circulație, cata oboseala, stres și sacrificii,conducem și muncim în căldură, pe furtună,ploi torențiale, zăpadă, polei,sărbători făcute în parcări sau pe drumuri, camioanele nu merg pe linii de tren domnilor, care sunteți la butoane!!!
    GANDITIVA VĂ ROG și la cei fără de care nu ați avea mâncare la magazine, medicamente în farmacii, fabricile nu ar avea materie prima, magazinele nu ar avea produse. TOTUL SE TRANSPORTA!
    Drumuri bune tuturor!

    • Domnule Dan Ungureanu sinteti intr-o mare eroare. In primul rind un jurnalist obiectiv verifica o stire din minim 3 surse.
      In al 2 lea rind toti acesti „sarmani” soferi TIR( „TIR” reprezinta doar o conventie in cadrul careia se transport marfuri) si care daca ar avea putina prestanta s-ar numii ei insasi Conducatori Auto, nu accepta sa fie platiti cu un salariu mai mare si o diurna mai mica. Pentru ei nu conteaza pensia ci doar cistigul de moment.
      Eu in caliatate de „fraierici” ii intreb la angajare cum prefera sa fie platiti. Le explic ca pt un angajat pe postul de Conducator Auto Mare Tonaj(aceasta fiind denumirea acestei activitati lucrative) am un buget de 2800- 3000 euro si ii pot platii asa cum doreste angajatul. Totul e frumos pina cind angajatul (cel cu lacrimi pe obraz in acest editorial) aude si de faptul ca impozitul salarial cade in sarcina lui, moment in care nu doreste sa plateasca mai nimic statului si alege sa fie platit cu salariul minim, cu motivatia ca pensia e departe iar „copilasii lui vrea bani acum”.
      ***Nu cred ca mai exista Conducatori auto care incaseaza 2000 euro.
      In legatura cu calculele facute pentru acei km si ore…. Aberante, acesta este cuvintul potrivit.
      In legatura cu abaterile asupra programului de condus:
      -nimeni nu ii pune sa accepte acest lucru
      -atita timp cit lucreaza prin tari straine la firme cu patroni straini nu comenteaza nici despre starea autocamionului nici despre numeroasele abateri pe care sint pusi sa le faca. Nu va vine a crede ce tilharii se fac de catre firmele straine. Faotul ca nu sint controlate e alt lucru.
      -starea tehnica a autocamioanelor romanesti este precara de multe ori dar intrebati citi dintre Conducatorii auto semnaleaza problemele tehnice atunci cind apar. Cei mai multi sint total dezinteresati atit din pricina caracterului cit si a faptului ca nu au habar de nimic din aceasta onorabila meserie. Totul pt ei se rezuma la ziua cind incaseaza banii. In rest” da-l dracu ba cu masina lui cu tot”. Masina de pe urma caruia de fat isi cistiga existenta.
      -ar fi de preferat ca inainte sa scrieti acest anunt sa faceti o vizita in mai multe cabine si sa vedeti jegul de nedescris in care „vietuiesc” acesti „soferi TIR”
      -intrebati si citi dintre ei sint in stare sa se mai intoarca acasa din Germania sau alta tara daca acele 3 gps din parbriz se defecteaza.
      Ideea principala e aceea ca majoritatea acestor domni pligaciosi isi merita soarta. Ei sint cei care dau nastere acestor probleme, pri comportamentul lor precar prin faptul ca pe oriunde ajung fac dezastru, mizerie si se comporta „ca la ei acasa” cu toate ca acei straini nu accepta aceste lucruri.
      Oriunde ajunge soferul roman in cel mai scurt timp apare un semn cu oprirea sau parcarea interzisa si nu mai esti primit in acea curte de firma sau parcare.
      Angajatul roman se vaita cel mai mult dar face cele mai putine fapte pentru asi schimba conditia si in mare parte din cazuri ofera cel mai putin in schimbul salariului. Si de cele mai multe ori putin si de slaba calitate.
      In legatura cu „tahigraful” care in liba romana are in cuvint alocat, cel de TAHOGRAF, ca mai instiintez domnule jurnalist ca povestea cu tahograf analog pe masina care din fabrica a venit cu tahograf digital, este egala cu povestile din 1001 nopti.
      A te informa inainte de a scrie ceva nu este o crima. Iar dvs ati scris fara a avea nici cel mai elementar sumar de cunostinte. Sinteti la fel de vinovat ca si cel care debita prostiile cu miile de euro facute pe spatele bietului „sofer TIR”.
      Ideea e simpla…pentru a schimba ceva trebuie ca in primul rind domnii Conducatori auto sa isi doreasca si intre timp sa se pregateasca la un nivel care sa ii poate face sa presteze aceasta onorabila meserie corect. Sa nu mai vorbeasca de incalcari ale timpilor de condus atita timp cit nu au habar de varianta legala.
      Multe din amenzi li se datoreaza si ca de obicei isi arunca necunoasterea si neputinta in spatele angajatorului. A recunoaste ca ai gresit nu intra in fisa postului de conducator auto.
      Va doresc multa sanatate.

      • Aveti perfecta dreptate domnule.
        In Romania intotdeauna dar INTOTDEAUNA este de vina acarul Paun si femeia de serviciu.
        In Romania ultimul de jos din ierarhie este INTOTDEAUNA de vina pentru tot.
        Sefii sunt cu totii niste Einstein+Leonardo Davinci+Chuck Norris+Brad Pitt.
        Taranimea trebuie sa se schimbe pentru ca boierimea e geniala si perfecta.
        De aia am fost, suntem si vom fi practic ultimii din Europa.

        • Domnule Nicu, in calitate de conducator auto aveti nota zece din partea mea pentru comentariul dvs in calitate de „fraierica”. Lucrez conducator auto in Italia de opt ani (din Romania am plecat din functie de director administrativ la o firma foarte mare de transport unde „fraierica” a zis ca nu-mi poate mari salariul iar cel care-l luam nu-mi mai ajungea). In astia opt ani am lucrat la prima firma cum zice domnul mai sus (salariul 1800 impozabil si diurna pana la 3000-3500/luna km si timp de condus cat era nevoie pentru a-ti face treaba. Amenzile le platea firma si daca ramanea careva fara permis pana si-l relua statea acasa cu 1800 net). Acum lucrez la alta cu 1800-2200 depinde de zilele lucratoare din luna (totul legal si regulamentar. Este adevarat ca dispecerul cere sa faci mai multe ore, DAR daca nu vreau NU LE FAC pentru ca „fraierica” zice ca faci ce vrei eu nu platesc nimic in plus si nici nu-ti platesc vreo amenda. Daca esti conducator auto cu atestat sti CE AI DE FACUT.) Cat despre conationalii de prin parcari si comportamentul lor cand se prezinta intr-o firma ai perfecta dreptate sunt jalnici ( majoritatea te fac sa te prefaci ca nu cunosti limba care o vorbesc…) Colegi conducatori auto revizuiti-va atitudinea de „gigi boxeur si cersetori” si nu mai vorbim de aceea de unde si cat se poate fura (nu ma intrebat niciunul dintre voi cum se spune corect o fraza intr-o alta limba dar sute: cat castigi, ce transporti si cat se poate fura). „Saracii soferi de TIR” (Transport International Rutier). Pacat!!!!

      • Pe Romania este regula generala….voi patronii de camioane care aveti angajati cu contract de munca cu salariu minim pe economie..fara sporuri de noapte..fara spor vechime..fara sa stipulati in contractul de munca DIURNA… de ce OBLIGATII SOFERII sa foloseasca magnet..al doilea card…DE CE ??????? Va spun eu…pt.ca NU SUNTETI CONTROLATI LA SANGE DE ISCTR..
        Iar DIURNA trebuie impozitata…clar…sunt bani NECONTROLATI DE STAT…firma de transport declara profit cat mai mic sau deloc prin diferite inginerii contabile (diferite cheltuieli care nu au loc in realitate)..ADICA EVAZIUNE FISCALA…asa ca mai incet cu aceste pareri de om intelectual..dar foarte constient ca incalci in mod flagrant Legea fiscalitatii.
        Controlati la sange de ANAF ar trebui sa va declarati cu totii insolventa si falimentul…Despre asta vb.in transportul cu TIR-ul in România.Firmele din Judetele…Alba pe primul loc..Hunedoara..Vaslui..Galati..Cluj..Arad..Bihor..Mehedinti..sunt campioane la folosit magnetul pe cutiile de viteze la TIR-uri.

  16. „De ce a fost înjunghiat și ucis șoferul ăla român de TIR în Franța ? ”

    Nu se știe încă. Cercetările derulate de autorități sunt în curs. Oamenii pot fi uciși din motive diverse, iar transportatorii de mărfuri sunt de mii și mii de ani victime ale tâlharilor, ori ai celor cu care fac „afaceri” șamd.

    Presa publică deopotrivă știri despre șoferi care transportă ilegal peste frontiere migranți – uneori ucigându-i după ce le iau banii –, dar și despre șoferi care sunt agresați de migranții refuzați în cererea lor de a fi trecuți granițele în camioane.

    …Tot așa cum sunt publicate atât știri despre cei agresați în urma neînțelegerilor apărute cu „partenerii de afaceri” în timpul actelor de contrabandă, ori de transport ilegal de alte mărfuri, cât și despre cei prinși de autorități în timpul demersurilor ilegale.

    Nu știu sigur cine plătește amenzile pe care le primesc în astfel de cazuri și cum se reflectă acțiunile lor asupra firmelor ai căror angajați sunt. https://adevarul.ro/news/eveniment/Sofer-roman-tir-condamnat-5-ani-inchisoare-amenda-17-milioane-euro-fost-prins-aproape-tona-canabis-camion-1_60a9366f5163ec4271514188/index.html

  17. Buna.
    Înainte de a scrie un articol orice reporter novice face o verificare a afirmațiilor celui intervievat.Este adevărat faptul ca șoferi români sunt mai vânați decât cei străini ,dar sa nu uitam ca totul pleacă din vina lor.Abaterile dese de la legile circulației se fac de către șoferi nu de către patroni,scurtarea programului de somn,măsluirea Tahografului sunt abateri făcute de șoferi.Revenind și la afirmațiile false de evaziune fiscală făcute de către patroni,orice societate are dreptul sa dea salariu stabilit de comun acord cu salariatul dar nu mai puțin de minimul stabilit de lege pentru fiecare meserie in parte, iar diurna este legală,ea nu se impozitate dar nu înseamnă ca se încalcă legea.
    ///
    Dacă șoferi de Tir Români ar fii mai uniți Patroni nu vor putea in viitor sa mai facă ce vor,lanțul slăbiciunilor este valabil la români,patronul ia contracte multe și ieftine ca sa se îmbogățească repede,angajatul accepta orice compromis ca sa aibă un câștig după care tot el se plânge.
    Pana nu vom învață ca trebuie sa fim responsabili și drepți in cea ce facem ,fără a accepta compromisuri nu avem voie sa ne plângem.

    • Florin
      „Responsabili si drepti” nu vom fi niciodata, societatea asta este avida dupa un singur lucru : BANUL, indiferent de ce parte a baricadei esti,eu personal am incercat ambele variante si pot sa-ti spun ca fara sustinere din partea „autoritatilor” (isctr,arr.. etc sau facturat 100% !!)nu poti supravietui in Ro( a se verifica cu cat cotizeaza local la” autoritati „patronii cu bascule in general) intre timp,tot sub mirajul BANULUI am plecat undeva in vest..unde autoritatile chiar isi fac treaba ,cantarele sunt incastrate in asfalt (esti cantarit in timp ce rulezi pe autostrada/ drum national rezultatul este vazut de agent /apoi printr un server la sediul central) apropo ..au fost cateva echipe din MT pt a fi instruti cu sistemul urmand a fi implementat si la noi,oare de ce nu l au implementat..au trecut vreo cativa ani de atunci?? Mda in sfarsit , programele se respecta..sindicatul chiar te protejeaza ..salariu mereu la timp(conectat cu tahograful este un alt sistem ” Transics’ care iti inregistreaza activitatea si natura ei: descarcare/ incarcare/mentenanta/ trafic..etc)
      Vlad / fost patron/ actual sofer…omul care cauta BANUL.

  18. Cât de mult îmi place să citesc interviuri pe care ar trebui să le citească, de fapt, minsitrul de finanțe, ministrul transporturilor și primul-ministru și apoi să-i văd luând măsuri ca astfel de lucruri generalizate să nu se mai întâmple.
    Dar mă întreb și de ce sunt mii de șoferi de TIR care acceptă să fie plătiți la negru, care se plâng în demonstrații prin fața Guvernului de fix lucrurile care contează pentru patroni și nicidecum pentru ei! Îi obligă patronii să iasă la demonstrație? Îi aburesc asociațiile lor profesionale și sindicale? Sau nu le pasă pentru că le plăce să se declare victime ca să fie compătimiți de concetățeni, deși adesea tot ei sunt cei care au case frumoase, aranjate, neveste dichisite și copii bine întreținuți cărora nu le lipsește nimic?!?
    Oamenii aceștia ce trăiesc într-un fel trist, dar care se complac în a trăi chinuit, sunt asemeni celorlalți români, unii dintre ei chiar patronii lor exploatatori sau colegii lor de diasporă – parțială sau totală.
    Dar aici la porțile Orientului unde toate sunt pe dos, de ce oare se miră șoferii de TIR că lucrurile nu sunt ca în Germania sau Franța? Ei sunt parte a problemei, nu a soluției.

    • O sa va raspund eu doamna la aceasta intrebare, da statul stie dar nu le poate face absolut nimic, diurna este legala, singurul lucru care l-ar putea face este sa ceara de la firme sau de la soferii de TIR bonuri sau facturi fiscale pentru cazare si masa, ceea ce ei nu fac, ca atunci s-ar rascula soferii, banii nu le-ar mai intra lor in buzunar , exact asta vrea sa faca regulamentul de transport european, sa aduca soferii inapoi in tara pentru odihna, dar patronii vor sa bage aceasta cheltuiala pe spatele soferilor, nu vor sa o plateasca ei.

  19. Evazionisti, adica hoti. Angajati cu salariul minim pe economie, iar in plic, diurna de 2000 Euro. Ii intreb cat platesc hotii astia la asigurarile de sanatate de care benficiaza in Romania impreuna cu familiile lor? Dar, la scoala gratuita a copiilor lor? Cardasie in hotie, patroni si soferi, cand anume vor fi starpiti?

    • Daca ati citi si comentariile anterioare, ati observa ca exista si puncte de vedere asupra subiectului diferite de cel al autorului articolului. Si care, poate, reflecta opinii mai echilibrate.

  20. Da, în mare parte e adevărat ce se scrie în acest articol. În privința diurnei, dacă s-ar impoza, atunci așa e, firmele de transport ar trebui să închidă activitatea. Dar adevărul trist e referitor la poliție. Tot ce s-a scris referitor cu furturile, cu apelurile la poliție este adevărat. La Paris un turism m-a acroșat din dreapta, a plecat fără să facem constat amiabil. Am sunat la poliție și nu s-au sinchisit să vină, deși aveam poze cu mașina și numărul de înmatriculare. Nu i-au interesat. Circulă și nemții și belgienii și olandezii cu multe nereguli, dar pe ei mai puțin îi opresc să-i controleze. Sunt mereu călare pe noi românii. Mulți spun că dacă s-ar câștiga cât de cât mai bine în România, nu ne-ar mai trebui să fim sclavii Europei.

  21. In toate statele UE,diurnă nu se impoziteaza,deci,nu numai noi facem „evaziune fiscala” deci zi-i cum vrei tu,dar zi-i corect

    • „Diurna” ar trebui sa fie (enumera cateva diurne din vest daca stii) un anumit procent din cati bani castigi pe zi din munca prestata, si nu invers , la NOI castigul pe zi este 15/ 20 eur iar diurna trece de 80 eur..unde e logica?

  22. Maria
    Cu deosebita consideratie va anuntam ,ca STATUL, vegheaza necontenit pentru sanatatea, linistea si bunastarea dumneavoastră ,momentan prioritatea zero este sanatatea din acest motiv suntem cu totii la „drive thru ” pentru a impulsiona campania de vaccinare.
    Semnat : STATUL.

  23. Câteva precizări suplimentare.
    Plata sub forma de diurnă este o forma de evaziune fiscală făcută cu concursul direct al autorităților care dorm interesat în cizme. E o chestiune pe care niciun guvern nu a avut interesul să o reglementeze.
    Calculul de rentabilitate făcut în articol, este probabil ușor viciat de comunicarea între reporter și șoferul de camion, deseori firmele își obliga șoferii să meargă pe rute ocolitoare pt evitarea platii taxelor de autostradă, majoritatea firmelor refuză să plătească o parcare cu plată, șoferul o face pe barba lui, cel mai adesea din disperarea data de lipsă unui loc de parcare.
    Șoferii nu aleg în mod romantic sa fie părtași la încălcarea legii, o fac cu sula-n coaste, având o veritabilă sabie a lui Damocles desupra capului și anume spectrul șomajului. Și în plus, sunt puține firme românești care își respectă șoferii și care respectă in mod implicit legislația în domeniu. Am lucrat destul ca să aflu asta pe pielea mea. Deseori, la plecarea șoferului din firma, acesta rămâne și neplătit pt că salariul platit sub forma de diurnă, vine după o lună, patronii păstrând „in casă” un salariu.
    Munca este abrutizantă, condițiile de muncă frizează secolul XIX.
    Sunt multe de spus, șoferii de camion sunt nomazii secolului nostru, oameni care nu își văd copiii crescând, care ajung sa sufere de boli profesionale grave, neavând o minimă plasa de siguranță.

  24. Din cate comentarii am citit aici scrise de catre diferiti soferi de tir, un lucru mi-a sarit in atentie in mod special.
    Am constatat ca majoritatea dintre cei care au scris nu sunt soferi de cariera !!
    Adica nu s-au apucat de aceasta meserie de tineri si nici din pasiune sau din cauza ca au simtit o inclinatie ori o pasiune ptr. ea.
    Majoritatea nu si-au obtinut veniturile la care visau in domeniul in care s-au pregatit (sau nu !) in tara.
    Au incercat variante, iar asta le-a aparut ca o posibilitate de a castiga mult peste media veniturilor raportat la nivelul lor de pregatire.
    Oamenii care posteaza aici comentarii, nu sunt cevav absolventi de Universitati consacrate, cu Master-uri obtinute in domenii cautate.
    Vorbim despre oameni care in proportie de 90 % nu practica aceasta meserie ptr. ca le place !!
    Ei o fac , considerand-o ca pe o condamnare, o pedeapsa pe care trebuie sa o ispaseasca timp de cativa ani.
    Ani in care probabil trebuie sa isi termine de achitat ratele la banci, rate in care s-au bagat din naivitate, fara sa tina cont ca intre timp li se inmulteste familia si le va creste nivelul obligatiilor financiare.
    Oricum, la nivelul studiilor pe care dovedesc ca le au, nici nu poti fi mirat ca nu isi fac un antecalcul corect si obiectiv.
    Deci…., atunci cand nu faci ceea ce iti doresti, cu placere, cu pasiune, cu implicare, apar vesnic astfel de frustrari.
    Frustrari care erup si ies la iveala in fel de fel de postari pe retelele sociale exact in perioadele pe care soferii le petrec treji in loc sa se odihneasca, atunci cand programul chiar le impune asta.
    Ei se simt folositi, desi semneaza un angajament si un contract in care este trecut DE LA BUN INCEPUT si i se stipuleaza clar care le vor fi veniturile, cum vor fi platiti, etc….
    De obligati de viata accepta si pleaca.
    Apoi se simt frustrati si apar aceste reactii.
    Nimic din ceea ce povesteste omul in articol nu este 100 % real !!
    Totul este un fel de exagerare din care reiese doar ca soferul este exploatat, iar proprietarul camionului este exploatatorul fara scrupule.
    Oameni buni, tatal meu a lucrat sofer 37 de ani. Apoi s-a imbolnavit, ulterior a murit.
    Eu sunt absolvent de liceu la zi cu Bacalaureat luat.
    De 33 de ani lucrez Non Stop ca sofer de camion. De la el am prins microbul si am furat meseria, am crescut cu el in camion.
    La noi e traditie si iubire ptr. aceasta meserie.
    Am facut-o de tanar cu implicare si pasiune.
    M-am specializat mereu si continuu ptr. a fi mai bun si mai responsabil.
    Nu a contat cand a trebuit sa plec, nu a contat destinatia, nu a contat daca a fost sarbatoare sau sezon de vacanta ptr. altii.
    Asta e meseria, stiu ca am acceptat-o ca pe o sotie cu care m-am casatorie LA BINE SI LA RAU, PINA MOARTEA NE VA DESPARTI !!!
    Este o mare diferenta intre soferi ca tata sau ca mine, si acesti asa zisi soferi fara scoala profesionala in domeniu, care si-au obtinut plasticele in decurs de cateva saptamani, dupa care au avut impresia ca ei chiar sunt buni si valorosi !
    Nu domnilor .
    Voi ati beneficiat de aceasta posibilitate datorita presiunilor facute de reprezentantii domeniului transport din Europa, datorita lipsei de personal care sa accepte si sa doreasca sa practice aceasta meserie.
    In alte conditii , 75 % dintre voi nu ati obtinut categorie C + E nici in doi ani.
    Iar acum ne explicati ca voi sunteti buni si valorosi.
    Pai, dragi colegi soferi de carton, de ce eu sunt rugat de sefii mei ca sa accept sa conduc camion de 12 -14 ani ptr. ca voi , cei mai noi care habar nu aveti decat sa tineti volanul drept pe autostrada, voi refuzati de frica ca ar fi camionul vechi si habar nu aveti de tehnica ??
    Sau de ce eu trebuie sa conduc orice camion cu cutie manuala, indiferent de marca camionului, ptr. ca voi nu stiti si nici nu doriti sa conduceti camion cu cutie manuala ??
    Voi nu sunteti decat niste caricaturi de soferi cu aere de eroi ai transportului, plini de ifose si de frustrari.
    Pe voi nu v-a trimis nimeni acolo ca sa munciti pe camioane in Europa si sa va amendeze jandarmii sau politzaii straini.
    Ati plecat constienti si de buna voie.
    Ca si mine sau altii.
    Ati umplut aceasta tagma candva respectata a soferilor de camion, de scursuri si umpluturi, de oameni fara caracter, de betivi si cartofori, de jegosi , de mizerabili, inculti si incompetenti superficiali, transformand-o in ceva ce azi este subiectul mistourilor ieftine si a dezgustului.
    Daca ati fi buni, valorosi, calitativi, nu ati fi tratati asa.
    Eu nu am salariul minim pe economie, ci mult mai mult.
    Iar diurna este acordata absolut LEGAL, asa o primesc si eu.
    Aceasta este suma si ea este la nivelul acordat corect, conform legilor din Romania aflate in vigoare, MAXIM DEDUCTIBILA SI NEIMPOZABILA !!
    Chiar daca voi nu sunteti de acord cu ea, parlamentarii romani au horarat asta, nu patronul meu sau cei ai vostri.
    Insa eu si altii ca mine (putini am ramas, in orice caz !) avem merite si valoare.
    Intre ceilalti soferi suntem exact ca uleiul pe pelicula de apa. Mereu vizibili si oferind calitate.
    Sincer, in viata mea nu am vorbit urat aceasta meserie.
    Eu o iubesc, o traiesc , respir soferie.
    Daca maine dimineata mi-ar oferi cineva sansa de a alege, tot aceasta meserie as alege-o.
    Iubesc asta, mi-a adus mari satisfactii si realizari.
    Nu pot sa folosesc astfel de expresii ca voi, cand vorbesc despre meseria asta
    Si inca ceva .
    Sunt casatorit tot cu aceeasi femeie cu care m-am insurat acum 25 de ani!
    Sotia mea a trecut alaturi de mine prin toate problemele, a simtit si a acceptat cu demnitate toate vitregiile si incercarile.
    Nu a abandonat, desi a avut sansa sa o faca de multe ori.
    Si o respect ptr.asta.
    Ea stie ca datorita acestei meserii ne-am facut un rost in viata, noua si copiilor nostri.
    Am doi copii mari , absolventi de universitati marcante, bine pregatiti in domeniul pe care si l-au ales. Exact cum am ales eu soferia.
    Nu sunt ca majoritatea dintre actualii soferi care deja si-au distrus casniciile si s-au despartit de copii lor.
    Eu nu am incercat sa muncesc si in agricultura, si in constructii, si in fabrica la banda pina sa ma apuc de soferie doar de nevoie.
    Asta e diferenta intre unii care se plang frumos pe net si restul.
    Si eu vreau sa cred ca scriu frumos.
    Dar scriu despre altceva, scriu despre ceea ce voi nu o sa intelegeti niciodata, chiar daca practicam aceeasi meserie.
    Este vorba de PASIUNE!!
    Pe care voi nu o simtiti.
    Voi doriti doar banii din transport si ….. sa vi se incheie odata perioada asta de cosmar pe care sunteti nevoiti sa o traiti, executand ptr. niste bani aceasta slujba.
    Sunteti jalnici, niste plangaciosi frustrati.
    Aici nu e loc de voi decat ca umplutura.
    Aici au locul garantat pe vecie doar barbatii decisi si hotarati, capabili sa infrunte si sa indure multe.
    Iar a doua zi dimineata sa li se lumineaza fata, ca sa o ia de la inceput.
    Viata de sofer e frumoasa !
    Voi nu stiti sa vi-o faceti frumoasa, din pacate.
    Imi pare rau de voi.
    Respect soferilor de camion adevarati , oameni darji si demni, care infrunta viata asta dura cu zambetul pe buze !!
    Drumuri bune sa aveti , baieti !

    • Am scris mai sus citeva rinduri si am incercat sa fiu explicit dar ceea ce ai scris tu aici reflecta minunat toata acesta hoarda care a distrus reputatia acestei meserii. Ca si tine am 4 ani de liceu auto si 2 ani de scoala militara tot in domeniul auto. Si mai am si 21 ani de cind sint pe camion. Niciodata nu m-am plis asa cum fac ei sau chiar si soferii mei cu care muncesc cot la cot si de obicei chiar mai mt si mai rentabil decit ei.
      Oricum tot ce scriem noi pt cei interesti doar de bani nu conteaza. Ne vor considera doar niste prosti care se omoara pentru sefi sau pe mine, cu toate ca muncesc ca un ciine, un patron care ii asupreste.

  25. Ai perfecta dreptate, nu ii intereseaza pe nimeni de soferii de tiruri, la fel cum soferii de tiruri nu ii intereseaza de nimeni.. asta ii viata, o jungla din betoane unde lupti ca sa traiesti

  26. Da asa e. Pana exista pupincuriști asa va fi. În primul rand patroni au nevoie de șoferi și nu invers.
    Atita timp cit ai acceptat sa faci milrani tacii și rabda. Tu ai vrut. Cind o-sa înceapă și șoferul roman sa se respecte și sa fie mândru ca nu pune botu la tot atunci se va schimba treaba.
    Cu diurna e logic ca nu se impozitează. Dacă vor schimba legea și cucalari nu vor mai lucra la km sau zi plătită ca legea nu ingadue . Atunci va fi salar lunar impozitat și nu cu stai 2 săptămâni acasă și nu vezi 1 ban

  27. Un interviu tendentios,facut fara verificari.Este foarte adevarat ca soferia internationala este o meserie mai dura cu multe probleme.Este adevarat ca sint multe riscuri si greutati.Dar este o meserie pentru „soferi”.Din pacate nivelul de pregatire al celor care vor sa faca aceasta meserie este pe zi ce trece tot mai scazut.Tahograful si volanul sint la dispozitia soferului nu a patronului,nici a dispecerului.Nimeni nu te poate obliga sa incalci legea.Majoritatea o fac din diverse motive:vrea sa demonstreze cit este el de grozav,frica ca isi pierde locul de munca din cauza ca nu este bine pregatit,necunoasterea legilor,dorinta de a ajunge mai repede acasa,dorinta de a cistiga cit mai mult,lipsa parcarilor amenajate,nerespectarea de catre clienti a programarilor de incarcare-descarcare,ambuteiaje in trafic si multe altele.Referitor la venituri,nimeni nu mai lucreaza pe 2000euro pe luna in trafic international.Probleme sint si din partea patronilor care nu platesc la timp,dar si din partea soferilor tot mai slab pregatiti care creeaza o multime de daune pt firme.Plus ca mai exista un mic numar de soferi pusi pe hotii,care fura din marfa aducind in timp prejudicii imense firmelor.Si mai nou sint soferii contabili care habar nu au ce inseamna venit si profit,darfac calcule si sint vesnic nemultumiti.Adevaratii soferi cistiga bine si sint relativ multumiti.Marea problema ramin parcarile sigure unde sa poata dormi si sa faca pauze soferii.

  28. D-le Ungureanu ,sunteti un specialist in a vorbi .Ptr ca sa fie si perfect ar trebuii sa verificati si ce spuneti.Pare ca a-ti intalnit ,un folclorist de parcare,vesnic nemultumit pe patron,pe mesrrie ,pe viata,invidios pe cei care su reusit.Un timp plin de ura,lasat de femeie si care face soferie ptr ca ,,acasa”nu mai exista ptr el.A amestecat realitati cu inexactitati,iar matematica din articol e,,varza”.Colegul care a murit injunghiat ,e amestecat gratis in poveste.Omul era in parcare si daca ar trebuii sa raspunda cineva ptr fapta e cel care a injunghiat.E o meserie ptr barbati adevarati ,dar din pacate o fac si ,,ratati”,care se victimizeaza ,dand vina pe meserie ,patron sau pe oricine altcineva.Dar desi spune ca e o victima se complace si continua.Te -ai intrebat desi totusi merge mai departe?!Cat din ce spune e adevarat?Si daca e adevarat ce spune isi merita soarta ptr ca din cauza lui se pune presiune si pe cei ce respecta legea.Maimuta nu o pune patronul,o pune el.In program nu da patronul ,da el.Daca ar fi barbat ar respecta legea,dar se pare ca are un castig din incalcarea legii.In ultimii ani,cu accentuarea crizei de soferi,nu este o problema sa gasesti alt loc de sofer unde esti respectat .Binenteles daca nu te complaci .Cel ce v-a dat ceva informatii dpsre aceasta meserie e unul din ,,zmeii” care se dau rotunzi in fata patronului,facand grea viata colegilor,iar apoi se plang prin parcari .Va sfatuiesc sa cautati adevarati soferi romani ,sa scrieti despre ei si povestile lor.Orice meserie are si momente frumoase si mai putin frumoase si bune si rele.

  29. Penteu toti acesti soferi care stiu calculul la o cursa, le doresc sa isi cumpere ei un camion, sa lucreze pentru ei, si dupa vedem daca lucreaza la program si nu vor face asa numita evaziune, e pacat, ca se intampla lucruri groaznice si autoritatile nu fac nimic,
    Am comentat doar ce vede domn sofer legat de calculul cursei, nu pune in balanta si cheltuielile pe care acel patronel le are cu sofer, masina, taxe, din 35000 iti raman 2000 intr(o luna, asa ca domn sofer de 2500 de euro pe luna, nu cumva tu castigi mai mult ca mine???

  30. Ești prost informat!! Și îți spun și de ce? Pentru că statul Român este primul vinovat datorită taxelor care se impun firmelor de transport începând de la licențe transport, asigurări CMR, obligatorii, licențe, casco, contribuția salariala la fie care angajat și multe altele. Nu spun că toți transportatori sunt uși de biserică dar oricare angajat trebuie să aibă personalitatea lui și întotdeauna trebuie să facă ceea ce este corect, iar atunci dacă domnului patron nu-i convine corectitudinea acel conducător auto trebuie să demisioneze de la acea firmă putând să îl reclame la instituțiile abilitate. Cât despre firmele transport Românești nu cunoști absolut nimic te-ai legat cu acest subiect având ca și subiect moartea regretata colegului Mihai numai ca, să faci un subiect de prost gust și din lipsă de informații denigrezi firmele de transport din România. Ești un jurnalist de carton care întinzi moartea unui om cu minciuni și aberații numai ca să îți faci tu audiență!!!

  31. Sa nu va mirati deci, atunci cand mai intra cate un tir in voi pe soselele patriei, ca n aveți autastrazi șnur, de la un cap la altul!
    Si ce tot transporta cărăușii aia,vde mom ce nu e rentabil sa transporte de prin Constanța?
    Exportu pe care-l fac unii prin voi, crescand artificial pibul zonal, exploatând va forta de mc si infrastructura Ungariei?

    • Ca sa ai autostrazi snur, trebuie ca statul si poporul sa le faca. Nici in Germania autostrazile nu au picat din cer ci au fost facute de nemti. Dar ei nu au bagat la consum tot PIB-ul plus imprumuturi(aici intrand bineanteles si furturile). Puteam face autostrazi cu 85 % finantare UE si nu le-am facut pentru ca acolo nu prea se putea fura . Acum le vom face cu bani imprumutati, la pret dublu, sa ramana si de furat.
      De conducatori, nu trebuie sa ne plangem. Ei au ajuns acolo prin votul nostru si mai ales prin neparticiparea la vot.
      Despre soferii de tir-uri, total de acord cu Florin. Am lucrat vreo 5 ani intr-o firma mare de transport international si am avut parte de diversi soferi. Unii, au fost cu adevarat profesionisti, seriosi, cunoscatori in ale mecanicii auto, masina impecabila tehnic si vizual. Altii de alte categorii.

  32. Dupa toate comentariile citite ce viata frumoasa si banoasa au soferii in Romania. Ce diferenta fata de vremea inainte de 1989 cind un sofer facea mai multi banii decit un Doctor. Toti stiti bine cum merg lucrurile acum „La Patron” Esti doar un number care poate fi inlocuit.
    Ce unitate intre soferi aici pe web si uni care se cred atit de profesionisti si arunca cu noroi in alti soferii profesionisti. Dupa informatiile mele soferii din East Europe sint cel mai prost platiti.
    In ziua de astazi toti vor s-a pacaleasca soferii. World wide .
    Dupa 7 ani in Romania si 30 de Ani in USA de condus pot spune ca a ajuns in job de rahat world wide.
    Leave your comments tuff pro TIR driver or challenge me or stop eating rahat for your bOss

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Ungureanu
Dan Ungureanu
Bursier al École normale supérieure, Paris. Studii aprofundate la École Pratique des Hautes Études, Paris. Asistent la catedra de limbi clasice a Facultății de Litere, Universitatea din Timișoara. Doctorat în lingvistică istorică despre fiabilitatea statistică a reconstrucțiilor lingvistice. Fost lector de limba română la Universitatea Paris IV și la Universitatea Carolină din Praga. Articole (selectiv) : ”The four layers of the lexical substrate in Romanian” în Loanwords and Substrata, Proceedings of the Colloquium Held in Limoges (5th-7th June, 2018) Innsbruck, 2020. Comunicări (selectiv) : Cognitive biases and statistical innumeracy in comparative Afroasiatic linguistics, NACAL, The North American Conference on Afroasiatic Linguistics Conference, Leida, 2014 Cărți (selectiv) : Româna și dialectele italiene, Editura Academiei, București, 2016 Autorii mei preferați sînt Emmanuel Todd, Nassim Taleb, A. O. Hirschman și Fons Trompenaars.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro