duminică, iulie 21, 2024

Orașul care ne omoară încet. Corupția, principala sursă a poluării

Ieri am șters praful de pe noptieră și azi e la loc.”
E imposibil să nu fi trecut prin asta orice om care are norocul să trăiască în capitala României. Mirosurile insuportabile din anumite seri condimentează și mai mult viața trăită în cel mai aglomerat și zgomotos oraș. Un oraș cu care fiecare a dezvoltat o relație de iubire cumva toxică.

Bucureștenii ar putea trăi, în medie, cu 4 ani mai mult dacă nu ar fi expuși la poluarea din aer. Cel puțin așa susține un raport al Institutului de Sănătate Publică din 2020. S-ar putea ca rezultatele de astăzi să fie mult mai grave.

Capitala României este a 5-a cea mai poluată capitală din Uniunea Europeană conform celui mai recent raport IPCC. Pentru că cifrele lustruiesc cel mai bine acest peisaj dezolant, vă las mai jos câteva date șterse de praf, cu iz de alarmă:

  • Peste 2.800 de bucureșteni mor prematur în fiecare an din cauza poluării din oraș, potrivit raportului curat.aerlive.ro.
  • În 2022, în București au fost 115 depășiri ale limitelor de poluare permise de lege pentru particulele în suspensie PM10, potrivit cumstam.ro.
  • 34% din accidentele vasculare cerebrale şi 27% din bolile de inimă sunt asociate cu poluarea aerului conform OMS.
  • 7 mp de spațiu verde pe cap de bucureștean – media UE este de 18 mp/locuitor

De unde vin aceste situații problematice și de ce am ajuns aici?

80% din poluare este provocată de mașini.

Mai exact, mașinile din oraș produc 90% din emisiile de monoxid de carbon, 59% din cele de oxizi de azot, 45% de compuşi organici volatili şi 95% din emisiile de plumb, conform raportului Platformei de Mediu pentru București.

*sursa: Platforma de Mediu pentru București – Raportul de Cercetare privind Starea Mediului în București 2022

1,8 milioane de mașini în București și toți atâția locuitori. Asta în 2020. Cel mai probabil astăzi numărul mașinilor a depășit numărul celor cu buletin de București.

De ce atâtea mașini? Putem iar să cădem în discuția legată de lipsurile din perioada comunistă sau să spunem ironic că românul s-a născut în mașină, dar eu cred că lucrurile sunt mai simple de atât.

Fiecare om face o alegere în fiecare dimineață când pleacă la serviciu sau să își ducă copiii la școala. Și fiecare o să facă alegerea cea mai bună pentru el.
Nu ai o școală sau grădiniță aproape de casă? Iei mașina.

Cu transportul în comun faci aproximativ același timp până la serviciu? Iei mașina.

Doar din aceste două întrebări (care evident pot fi mai multe) vedem că soluția a fost mereu la îndemâna autorităților locale.

Ai școala sau grădinița la maxim 10 minute de mers pe jos. Mai iei mașina?

Cu transportul în comun faci mai puțin de jumătate din timp decât conducând până la serviciu. Mai iei mașina?

Cu excepția lui Nicușor Dan, primarii Bucureștiului au prioritizat dezvoltarea infrastructurii rutiere în pofida infrastructurii destinate transportului în comun și a celui alternativ.

Să faci mai multe locuri de parcare, pasaje și lărgiri de bulevarde ca traficul să scadă, e ca și cum ai printa mai mulți bani ca să scadă inflația.

Arderi ilegale, groapa de gunoi și șantierele neconforme.

Arderile ilegale de deșeuri au devenit cunoscute în perioada în care USR a numit la Garda de Mediu un om care s-a luat la trântă cu mafia din comunele din jurul Bucureștiului. Problema acelor comunități este una foarte complexă, dar lipsa de interes, incompetența și corupția celor care ar trebui să ne protejeze sănătatea face ca fenomenul să capete o amploare devastatoare. Toate acele substanțe nocive ajung în plămânii noștri și nicio autoritate nu pare să fie deranjată de asta.

Cele mai dese și grave depășiri ale limitelor de poluare au loc în sezonul rece. Deși trăiesc la doar câțiva km de centrul unei capitale care are PIB-ul pe cap de locuitor mai mare decât Berlinul, mulți oameni încă se încălzesc cu lemne. Din cauza aerului mai cald din oraș, tot fumul toxic ajunge în casele bucureștenilor în timpul serilor de iarnă.

Aerul din sudul orașului e condimentat în mod special de gazele lansate de cei care administrează groapa de gunoi de la Vidra. A activitate criminală a pentru o economie la factura de gaze. Au documentat cazul foarte bine cei de la Recorder încă de acum doi ani. Din păcate nimeni nu a făcut niciun demers pentru a stopa otrăvirea intenționată a sute de mii de oameni din sudul Bucureștiului, comuna Berceni sau Vidra.

O altă cantitate mare de praf ajunge în casele și plămânii noștri de la sutele de șantiere care nu respectă nicio normă de salubrizare și igienizare. Dezvoltarea imobiliară bezmetică a ajuns nu doar să ne blocheze traficul și lumina soarelui, dar și căile respiratorii. Numai în 2022 s-au dat amenzi de peste 4500 de amenzi celor care construiau clădiri prin București. Cifrele sunt declarate de polițiile locale ale Municipiului București și de Sector, mai puțin Sectorul 4, renumit ca fiind cea mai netransparentă primărie din capitală.

Cazul Sectorului 4 

Dezvoltarea imobiliară din Sectorul 4 este mult mai apropiată de un film european de duzină, cu mafioți albanezi, decât de un sector important al economiei unei capitale. În anul de mandat interimar al actualului primar, președintele comisiei de urbanism din primărie a devenit un membru al unui clan mafiot din sector, consilierul PSD Puiu Florian. Un mesaj foarte clar pentru cine dorește să construiască în Sectorul 4.

În ultimii 16 ani, sudul Sectorului a devenit o mare de beton și blocuri pe care o putem admira chiar și din satelit mulțumită tehnologiei de azi. Ansambluri rezidențiale care nu respectă nicio reglementare urbanistică privind spațiul verde, accesul autospecialelor de pompieri și ambulanțe, locurile de parcare sau accesul la unități de învățământ.
Pentru că filmul prost nu e neapărat și plictisitor, cei care ar trebui să verifice legalitatea construcțiilor din poliția locală Sector 4, sunt colaboratorii celor care construiesc aceste monstruozități. O simplă căutare pe Google: “polițiști sector 4” va furniza niște imagini care vă vor face să traversați pe partea cealaltă când în față vedeți un echipaj de la Poliția Locală Sector 4.

Totul are ca rezultat creșterea poluării prin creșterea traficului de tranzit, reducerea spațiului verde, șantiere neconforme și creșterea numărului de centrale individuale.

Un alt mod inedit prin care ADP-ul Sectorului 4, numit ironic “Totul Verde”, crește nivelul de poluare din București este prin folosirea excesivă a suflantelor de frunze. Pe lângă zgomotul deosebit prin care se dă deșteptarea în cartierele Sectorului, praful ridicat și noxele emise de aceste suflante sunt un real atentat la sănătatea locuitorilor.

Consilierii USR de la Sectorul 4 au fost singurii care au luat în seamă plângerile oamenilor și au depus un proiect prin care această activitate să fie interzisă. Momentan primarul refuză să îl pună pe ordinea de zi.

Traficul și găsirea unui loc de parcare este unul dintre stresurile principale ale multor Bucureșteni, iar actuala administrație a făcut tot posibilul să dea impresia că le rezolvă. O fantasmă care vinde bine, dar care în realitate ne fură orașul și ne distruge sănătatea.

Avem sute de hectare de spații verzi care au fost asfaltate, mii de copaci tăiați sau omorâți intenționat sau trotuare tăiate și desființate. Totul pentru a face loc mașinilor.

Enumerând toate lucrurile care ne poluează aerul din oraș, nu pot să nu observ că aproape toate pot fi prevenite prin aplicarea și respectarea legilor.

Politicul și interlopii se potențează unii pe alții doar pentru o halcă cât mai mare din banul public. Nivelul de corupție din România ajunge să afecteze inclusiv apa pe care o bem sau aerul pe care îl respirăm.

Suntem în 2024, anul cu patru rânduri de alegeri. Un an în care ar trebui să fim atenți să nu alegem oameni care ne vând sănătatea pe un comision de 10% dintr-un proiect imobiliar.

Corupția este principala sursă a poluării.

Distribuie acest articol

44 COMENTARII

  1. Acum stim si cati mor de poluare (calculat sau numarat cum?) dar nu stim cati (si daca) au murit de vaccin covid sau de covid. Mare minune cu Inteligenta asta Artificiala, care ne spune despre sanatatea noastra si ce nu stiu medicii, dar ne indeamna la actiune.
    Cat priveste praful, in afara nesimtitilor care lucreaza fara grija pentru ceilalti, avem norocul de a fi in raza a 3 deserturi de nisip (Sahara, Arabic si Asia Centrala) iar cand la ei este furtuna, daca bate vantul spre noi aduce praf/nisip fin de se face strat pe noi si il vedem pe masini. Este suparator si poate nesanatos, dar contribuie la fertilizarea solului, acest pamant roditor al Romaniei pe care il tot cumpara strainii (iar noi importam alimentele) si vindem cerealele cu jumatate din pretul vecinilor de la rasarit. Asta e poluarea grava la noi!

    • Incredibil!!! Noi vindem cereale la jumate de pret fata de ucrainieni? Ca ei sunt la rasarit presupun.
      Pai si atunci de ce ne plangem de cerealele ucrainiene? Ca nu ne afecteaza. Fiind asa de scumpe nu le ia nimeni. Toti cumpara de la producatorii locali, nu?

      • Legea cere sa contractezi produsul cel mai ieftin din lista de furnizori agreati (SEAP sau altele), altfel poti sa vinzi si gratis si achizitia poate fi ilegala. Asa am ajuns si datori la Pfiser, desi oferea produsul cel mai scump, de care de fapt nici nu aveam nevoie….

    • Cine s-a vaccinat a avut 95% sanse sa nu faca o forma grava a bolii. Cine nu s-a vaccinat a votat aur. Sau va vota elefanta.

      • Eu nu m-am vaccinat . Am trecut prin boala . Cum ar spune medicii ( astia care ii atingeti dumneavoastra cu buzele pe tot corpul ) m-am imunizat natural . Cu toate astea au fost trei situatii in care am fost refuzat ( la vremea aceea ) la angajare pe motiv ca nu sint vaccinat .
        Si pentru ca vreau sa dormiti linistit noptile aflati ca nu votez de vreo 10 ani .
        Or mai fi multi ca dumneavoastra prin tara asta ?!

      • Cum argumentati afirmatiile? Covid-19 este o boala foarte contagioasa dar cu gravitate foarte mica. In 4 ani s-a imbolnavit mai putin de 10% din populatia mondiala, iar dintre bolnavi au murit mai putin de 1% aproape toti bolnavi cronici cu comorbiditati letale in timp. Iar „valurile” epidemice repetate s-au succedat si dupa vaccinare, cu si mai multe cazuri si decese. Statsticile americane actualizate zilnic, din toata lumea, sunt ilustrative si pot fi vazute, pe Internet, analizate si prelucrate statistic de oricine e interesat sa afle ce e cu aceasta noua boala. Boala e reala, virusul e real, doar comentariile si speculatiile conexe sunt exagerate. Acum stim si de ce…

  2. Atat de simplu si de adevarat. Intre timp, primarul de sector viseaza avioane si aeroporturi, sa mai adauge o sursa de poluare pentru noi si probabil de venituri pentru el si anutrajul sau. Apropos de alegeri, sa nu uitam ca raul se intampla atunci cand oamenii buni nu fac nimic.

  3. Foarte buna documentarea. Merita trimisa la Agentia Europeana de Protectia Mediului. Si in sectorul 2 situatia este proasta. Zeci de copaci taiati in parcuri si strazi fara a planta nimic in loc. Trotuare taiate brutal sau lipsa. Parcari pe trotuare la tot pasul. Restaurante si bodegi, piscine in parcuri, lacuri murdare banci rupte. Au pus cosuri noi de gunoi, dar multe scoase din suruburi ca nu pot parca oe trotuare. Sute de case ale rromilor in Colentina si Tei care ard deseuri. Iluminatul public pus in spatiile verzi ale blocurilor si nu pe trotuare. Nimeni nu vede si nu aude. Mafia imobiliara tot mai puternica si corupta. Castiga procese pentru PUG uri facute dupa ureche. Bucurestiul va arata cat de curand ca Mumbay ori New Delhi si nu ca un oras european. Guvernele, prim ministrii si primarii isi dau mana pentru sfanta Coruptie.

    • Aveti o fotografie in casa ( cu agentia europeana de protectie a mediului ) la care va inchinati ?!
      Imi pare ca sinteti printre romanii care isi pun nadejde in institutii bugetare ….

      • Am colaborat cu aceasta agentie de mediu si ea aduna date de la agentiile de mediu/ ministere din fiecare tara membra UE. Unele recomandari ale Comisiei Europene sunt facute dupa datele acestei agentii. Nici ONG nu au reusit la noi sa faca mare lucru in probleme de protectia mediului (Grenn Peace, Agent Green, etc.). Pentru ca nu sunt unite si nu fac actiuni comune.

        • Foarte multe institutii bugetare ,, aduna date” dar eu nu am reusit sa imi potolesc foamea vreodata cu date . Cred ca nici cei care lucreaza in astfel de institutii nu isi potolesc foamea cu date . In opinia mea datele sint strinse numai pentru control si manipulare .

  4. Poluarea cu pricina ne este cunoscuta .Lipsa de civism in acest domeniu este la fel .Cetateanul bucurestean „trece cu vederea”tot ceeea ce se intimpla in afata habitatului personal acolo unde nici macar „praful ”cel atit de invocat de autor nu este sters in fiecare zi .Fiecare dintre noi asteapta ca „Statul ” sa vina sa ii curete mizeria .Poluarea este ireversibila dar ea devine cu atit mai grava cu cit poluarea caracterelor individuale creste pe zi ce trece .Orasul se misca intr-o imensa stare de fake .Degeaba vrem digitalizare la TV .Degeaba ne dorim un oras cu mult mai verde .Interesele sunt cu mult deasupra noastra .Ultimul exemplu n- il da chiar N.Dan ce parea a fi Primarul nostru ideal .De niciunde aproba intrarea in Capitala a sute si sute de utilaje agricole .Nu ii pasa de disconfortul creeat de aceste nonbucurestene masini .Nu ii pasa de imensul deserviciu facut democratiei romanesti .Pacat de efortul facut pina acum .

  5. Principala sursă de poluare o reprezintă arderea ilegală a deșeurilor. Apoi, arderea combustibililor fosili în centrale. Locul al treilea și-l dispută traficul auto și șantierele neprotejate, de la care vântul împrăștie nisipul și praful.

    România este statul UE cu cea mai mică rată de motorizare, în urma Bulgariei. Iluzia ca sunt multe mașini este generată de lipsa infrastructurii. Dacă pe o stradă îngustă ajung simultan două mașini sunt deja prea multe.

    Pentru reducerea traficului auto urban mai mult decât este redus necesitățile sunt clare, exprimate de nenumărate ori, observate la statele dezvoltate și lesne de intuit…

    Construirea de centuri ocolitoare – București este singura capitală UE care nu are o centură funcțională. Interzicerea aprovizionării pe timpul zilei. Depozitele să fie exclusiv în afara orașului și aprovizionarea cu VAN-uri se face noaptea. Interzicerea traficului greu în București, în interiorul centurii.

    …Interzicerea autobasculantelor. În toate orașele civilizate mortarul se prepară în șantier, în București, nu! Interzicerea circulației autogunoierelor în timpul zilei. Închiderea șantierelor de pe arterele rutiere urbane RAPID. Șoseaua Pantelimon spre exemplu are 3 benzi de circulație, dar se circulă pe o singură bandă de vreo 3 luni. Deși nimeni nu lucrează pe șantierele acelea!

    Managementul traficului să fie făcut de profesioniști. În București se pregătește de vreo trei ani o licitație pentru studiul de fezabilitate…s-au cam așa ceva.

    Despre ce poluare vorbim?! În fiecare weekend mirosul de plastic și anvelope arse învăluie periferiile Bucureștiului și nimeni de la Garda de mediu nu vine să vadă, poți apela telefonic până te dor degetele. Păi, mirosul gazelor de eșapament este parfum pe lângă astea. Iar gropile de gunoi, atunci când nu ard, împrăștie putoarea în tot orașul.

    Nu mai scriu ca am tot scris și încep să mă enervez.

    • Îmi place comentariul dumneavoastră. Mai ales partea aia cu gardienii de mediu care nu vin să vadă. Gardienii ăștia de mediu sunt de obicei niște dudui cu ciorapi de nailon, care n-au avut noroc la concursul de Miss Costinești, din cauza altor urâțenii cu pile, care au ajuns gardieni financiari. Dar nici alea nu vin să vadă.

    • Vorbim despre o poluare formata din mai multe componente, componente pe care le-ati enumerat si dumneavoastra. Acuma nah, eu nu stiu daca e corect sa spunem ca atata timp cat nu se elimina sursa de poluare cea mai „mare”/”cea mai grava”, nu trebuie facut nimic pentru a combate si celalalte surse de poluare mai „mici”/”mai putin grave”.
      E doar opinia mea…

  6. Sint foarte curios de unde provine plumbul din poluarea cu plumb de care e responsabil in proportie de 95% parcul auto in contextul interzicerii comercializarii in Romania a benzinei aditivate cu tetraetil plumb de la 1 ianuarie 2005.

    Zboara greutatile de echilibrare de pe jante? Se vinde TEP pe sub mina pentru cei cu motoare vechi si scaune de supape necalite?

  7. Un alt mod inedit prin care ADP-ul Sectorului 4, numit ironic “Totul Verde”, crește nivelul de poluare din București este prin folosirea excesivă a suflantelor de frunze.

    Giga s-a nascut in sectorul patru. Si pe aici, prin Ge, au iesit activisti care s-au impotrivit vehement suflantelor. Un baiat destept le-a oferit alternative, sa se apuce ei sa adune frunzele cu metode clasice, matura si grebla, sau cu suflante, sau sa le lase acolo, ca vor dispare cindva. Ghiciti ce a iesit?

    • Frunzele pot fi adunate ( de catre oameni ) si cu aspiratoare . Alternativa asta la suflantele alea imbecile nu ati aflat-o ?!
      Comoditatea umana dusa pe inalte culmi produce poluare . Restul e aflare in treaba .

      • Sigur ca pot fi adunate cu grebla, si auto pot fi inlocuite cu carute trase de magari, si sapatul se poate face cu cazmaua, nu cu tractorul, si multe altele…

      • Dacă ai de adunat o sacoșă de frunze, aspiratorul e acceptabil: ți le înghesuie în pânza sacului de pe umăr și apoi il golești la tomberoanele aflate la 100 m depărtare. Cu suflanta ai avantajul că scapi de acest drum, de greutatea sacului (mai ales când frunzele sunt ude) și chiar poți da frunzele direct la vecinul cu greblă. Mai greșește omul! În plus suflanta are mai mulți decibeli decât aspiratorul.
        Hai pa, ca trebuie să schimb uleiul!

    • nu chiar toata lumea stie ca un aspirator este in acelasi timp si suflanta, ca trebuie sa evacueze cumva aerul aspirat

  8. …spre deosebire de cătunul care ne ucide fulgerător. cu mizerie, boli necruțătoare, poluare masivă, dar nu pe uliță, ci in locuințe, de la fumul sobelor de chirpici.

    Într-adevăr, corupția se află printre cauzele poluării urbane. Aș zice că prostia/ignoranța e principala cauză (de pildă in cazul acoperișurilor de azbest de odinioară). Dar nu corupția funcționarilor, ci a fiecărui omuleț, mai ales a celui (care se crede) verde. Dacă fiecare omuleț verde care înfierează pe ceilalți ar adopta principiile pe care clamează atunci poate că orașele ar fi ceva mai curate iar aerul mai respirabil. Dacă s-ar întreba zi de zi ‘oare chiar am nevoie de tot acest confort, de toate bazaconiile astea, de toate mașinile și tinichelele’ poate 1 miliarde de chinezi ar lucra 8 ore pe zi in loc de paișpe, iar planeta ar fi ciuruită ceva mai lent. Dar in realitate, după fiecare diatribă trântită in spațiul virtual (unde de obicei insultă pe netrebnicii șoferi), omulețul verde se urcă in mașina personală, electrică au ba, doldora de butonașe și beculețe inutile, ca să ajungă la o acțiune de trezire in grup in aburii unui ceai fistichiu. Nici că-i pasă că pentru escapada lui ‘civică’ au fost rași 2 munți pentru producerea litiului din baterii ori că au murit 17 minori congolezi pentru cele 2 kile de cobalt necesare moftului urban (de a trăi pasămite cu 0,7 secunde mai mult decât vecinul fosilizat la cap).

    Niciun omuleț verde nu se gândește serios ce se întâmplă cu cauciucurile mașinii sale expirate, cu sutele, miile de gadgeturi si jucării de plastic terminate sau cu tonele de excremente pe care le produce in timpul vieții sale. Ar fi probabil foarte grav pentru moralul său să afle că este un mic dar implacabil distrugător al naturii și că, cu cât trăiește mai mult, cu atât impactul său asupra mediului și sănătății altora este mai nasol. Așa că nu este foarte clar de ce omuleții verzi țin să trăiască atât de mult dacă chiar vor să salveze omenirea de iminenta catastrofă climatică (‘antropogenă’…cum altfel?)

    Niciun omuleț verde nu pare a face vreo diferență intre poluarea care ucide rapid (de exemplu gazele toxice ce rezultă din arderea cauciucurilor ori din distrugerea bateriilor pe litiu) și cea care ucide lent și inevitabil (provocată de praful și dioxidul de carbon pe care le produce omul in orice activitate vitală a sa). Niciun omuleț verde nu face vreo diferență intre moft (excursii, sindrofii, turism industrial) și necesitate (muncă, hrană, locuințe, sănătate).

    Omulețul verde simte totuși o oareșce culpă in faptul că participă la distrugerea naturii pentru satisfacerea mofturilor sale, așa că simte nevoia să-și răscumpere păcatul, prin achiziția de indulgențe emise de o Comisie statală (chit că nu cumpără el direct Certificate de Carbon). In plus știe că marea sa calitate e capacitatea de a-i agasa nonstop pe ceilalți, mai ales acum, cu internetul ăsta mare și cu ocazia înverzirii plenare a tuturor liderilor politici europeni. Așa că omulețul poluează de zor in timp ce se rupe in figuri pe la agape, pe forumuri, pe facebook unde trage (semnale) de alarmă in continuu ca un titirez apocaliptic. Iar cel mai corupt omuleț de pe planetă este acela care, ca să tragă alarma planetară, se rupe-n figuri dar plimbându-și jetul peste omenire de la un summit la altul, unde se țin Campionatele Mondiale ale Ipocriziei Verzi. V-ați întrebat vreodată câte tone de mizerie produce acel omuleț doar ca să-și satisfacă orgoliul mesianic?

  9. Cred ca v-ati inspirat din niste instructiuni de pe vremuri, cand chiar asa se facea, desi nu erau multe masini. De, cine nu are batrani, sa-si cumpere…

  10. In ultimii 25 de ani nu am vazut nici un plan coerent de reconstructie al marilor afaceristi imobiliari si ale primariilor de sector. Regenerarea urbana cu demolarea unor imobile f.degradate, cociabe si construirea de case decente cu maxim P+3 cu spatii verzi. Nu am vazut planuri de modernizare ale
    sutelor de vechi blocuri socialiste cu
    schimbare pt. cablaje electrice trifazate, contoare electrice automate, cu contoare gaze, panouri solaee cu amenajari de noi spatii verzi decat taieri de trotuare si copaci, parcari pe trotuare. Doar anveloparea cu polistiren si aceasta prost facuta la multe blocuri. Mafia imobiliara a cumparat doar terenuri din vechile platforme industriale si a trantit blocuri cu 15- 20 etaje, mari malluri, marind densitatea locuirii si tradicul auto si poluarea. Capitala are aspect de oras dezvoltat haotic, inestetic, murdar si poluat. Orasul nu mai este sl bucurestenilor adevarati ci al miilor de locuitori din rural si orase monoindustriale , interlopilor de tot felul fara simt si educatie civica si pentru un mediu curat.

  11. Orasul a devenit neincapator precum multe metropole din lume, Bucurestiul fiind undeva intre Paris si Dhaka, ca un oras la intersectia culturilor orientale cu cele apusene.
    Nu inteleg care poate fascinatia traiului intr-un oras de asemnea dimensiuni, sa fie doar oportunitatile financiare ? intre timp multe orase „de provincie” cum sunt numite de bucuresteni cu aerul lor de superioritate de a fi „capitalist” , au ajuns mult peste nivelul calitatii vietii de trai fata de Bucuresti.
    Bucurestiul concentreaza aproape tot pe modelul centralismului francez si a r fi oportuna regandirea institutionala prin mutarea a multor institutii in alte orase ale tarii.
    Ar fi o masura binevenita in preventia si combaterea coruptiei pe langa multe altele.
    Polurarea Bucurestiului vine din afara, din zonele limitrofe cu multiplele activitati economice ilegale, zone care in primul rand ar trebui curatate iar problema deseurilor si gunoaielor s-ar putea rezolva prin construirea unor centrale moderne de ardere care pe deasupra ar putea produce curent si agent termic.

  12. Conform Eurostat:
    1. Speranța de viață specifică regiunii București-Ilfov:
    2019 – 77,2 ani
    2020 – 75,5 ani
    2021 – 73,9 an
    Trendul negativ al speranței de viață în anii 2019 și 2021 este specific întregii Europei.

    2. Previziunile Eurostat privind speranța de viață la nivelul Capitalei:
    2030: 79,6 ani
    2040: 81,7 ani
    2050: 83,6 ani
    (Sursa: Buletin de Bucuresti-12.11.2023.)
    Perspectivele nu par chiar asa de sumbre. Sa ne vedem in 2050 !

    • Scopul vietii este mintuirea / indumnezeirea iar noi facem un scop din a trai cit mai mult . Ce foloseste ( mie si celor de linga mine ) sa am o viata de ,,leguma ” incepind cu virsta de pensionare ?! Ca tilharii astia care ,,guverneaza” asta vor ; sa iesim ,,la pensie” fix la virsta cind devenim,, legume ” ( si nu mai putem sa producem valoare adaugata pe care sa o impoziteze ei sataniceste .

      • Eu inca n-am descoperit ( la varsta a 3,5-a) scopu’ vietii; sigur nu sunt o” leguma”- doar un fruct ceva mai stafidit. In rest, contribuind -in familie- la cresterea nepoatei, tot sigur e ca produc si „valoare adaugata” ( inca netaxata de fisc!)!

        • Scopul vietii nu o sa il ,,descoperiti ” ci o sa il aflati daca cereti ajutor de la Dumnezeu . Omul de unul singur si dupa capul sau nu poate deschide ochii sau respira . Asta cu descoperitul e aflarea in treaba a cercetatorilor si savantilor care toaca valoare adaugata ( facuta de truditori ) pe imbecilitati . Am spus ,,legume” pentru ca asa ne considera cei care ,,guverneaza ”.

  13. Dezurbanizarea a inceput o data cu pandemia.
    Eu ca fost bucurestean din nastere inteleg asta.
    in Anglia au trecut deja la next-level dincolo de garden cities de acum un secol.
    In dimineata asta am primit o notificare scrisa de la consiliul local ca o sa darame niste depozite vechi de materiale de constructii.

    • În Anglia sunt destule orașe relativ mici, unde sute sau chiar mii de case sunt deja abandonate: Doncaster, Wigan, Stoke etc. Fiscalitatea absurdă și centralizarea absurdă din ultimii 20 de ani forțează tinerii englezi să plece la Londra. Fiindcă toți banii merg la Londra și Londra e singurul loc unde sunt bani. Orașele cu mari comunități musulmane sau indiene (Birmingham, respectiv Leicester) par să fie singurele neafectate.

      Dezurbanizarea nu a început ”odată cu pandemia”. Stoke se depopulează de peste 10 ani, ”business rates” (taxele pe spații comerciale) au dus la asta. Pot fi marcate străzile centrale cu dublă dungă roșie (oprirea interzisă) și se poate taxa parcarea cu 3 lire pentru 30 de minute, dar consecința e că 9 din 10 spații comerciale ajung cu ușile și ferestrele bătute în scânduri. Inclusiv în cartierele de locuințe, în Stoke și în Doncaster există străzi cu doar 10 – 20 % case locuite și acum sunt de 5 ori mai multe locuri de parcare disponibile. Pe care nu le mai taxează nimeni, dar e prea târziu: nici nu mai are nevoie de ele nimeni.

      În Peak District și în West Yorkshire există ferme abandonate cu tot cu utilaje, nici măcar nu merită luate de-acolo, fiindcă și transportul lor ar costa bani. În urmă cu 100 – 150 de ani, Manchester rivaliza cu Londra. Acum începe să rivalizeze cu Țara Galilor.

  14. Voi bucurestenii vreti sa traiti in Bucuresti ( adica in aglomerarea asta nefireasca cu toate imoralitatile , amoralitatile , ilegalitatile si imbecilitatile din el ) dar sa fie in jurul vostru cam cum e pe valea Risnoavei ( si sa aveti salariile cele mai mari din tara si toate comoditatile trupesti ) . Nu e posibil .
    Unde e aglomerare ( era sa zic adunatura ) mare de oameni apar si toate cele ce nu va convin .
    Bunica mea spunea in anumite situatii ;; ,, Lume multa oameni putini ” . Mda .

    • Gresita judecata!! Dezvoltare si planificare urbana inseamna sa asiguri un mediu economic si social sustenabil si rational, cu ordine si reguli precise. Dar Capitala nu are de 33 de ani asa ceva. Fiecare primar de sector taie trotuare si pune pavele in culori cum vrea. Stalpisori si garduri de zeci de marimi si modele. Blocuri nou construite pe spatiile verzi dintre alte blocuri vechi.etc. Totul arata a improvizatie si coruptie. Vizitati cateva capitale europene de marimea demografica a Bucurestiului, la pas, mai multe zile si veti vedea ca au alta imagine si estetica. Sau pe Google Earth.

      • Eu am exprimat o opinie personala care poate sa nu fie identica cu a dumneavoastra .
        Din 1989 pina astazi am fost o singura data la Chisinau o singura data ( pentru doua zile ) in Grecia ( pe o insula al carei nume l-am uitat , intr-o vacanta de 5 zile ) si o singura data la Belgrad ( pentru 3-4 ore ) . De fiecare data nu din proprie vointa ci ca sa nu supar pe altii . Nu doresc sa merg in strainatate . Am motive pe care nu le insir aici .
        Stiu cum functioneaza ,,dezvoltarea si planificarea urbana ” in citeva orase mici din tara asta . Extrapolind imi dau seama ca ,, dezvoltarea si planificarea urbana ” in marile orase e un dezastru . Marile aglomerari urbane sint niste dezastre . Nu vreau sa locuiesc intr-o aglomerare cu mai mult de 3000-4000 de locuitori . Prefer salbaticia padurii si nu adunaturile de needucati , inconstienti si iresponsabili .

        • Daca aveti aceste preferinte de ce mai comentati aiurea?!! Nu cunoasteti domeniul si nici nu ati lucrat in urbanism. 3000-4000 de locuitori este
          o comuna ceva mai rasarita. Ati auzit de Haussman si de Corbusier?!!

          • Comentez pentru ca aceasta plat-forma imi ofera posibilitatea . Comentez pentru a impartasi opinia mea si altora . Nu ma astept sa fie toata lumea de acord cu opinia mea . Ba chiar sint pregatit sa primesc numai pietre in cap . Nu am lucrat in urbanism dar sint ,,beneficiar ”al unor idei imbecile de urbanism puse in practica de neaveniti in domeniu . Urbanism trebuie sa faca cei care ocupa astfel de functii intrebind si pe cei care care urmeaza sa beneficieze de ideile lor . Am lucrat intr-o UAT . Mai bine mi-as fi vazut de treaba …. Niste serparii politice si de cumetrie pline de ilegalitati . Politia inchide ochii , procuratura la fel ….

  15. La s4 este jaf si debandada.Nu pricep cum se poate fura în asa hal pe față.
    Chiar dacă este periculos merg cu bicicleta oricând dacă vremea permite.Exceptie cand duc copiii la școală…Media de viteza cu bicicleta este de 19-20km la orice ora, cu masina 15-17km/ora.
    În s4, asa cum bine ai spus, s-au trasat dungi si s-au declarat parcări, ” au tipărit bani sa micșoreze inflația,” dar nu au făcut 1km de pista pt biciclete. Ba chiar au micșorat trotuarele într-atât ca nu mai ai loc sa mergi decat în șir indian.
    Din păcate usr s4 este invizibil…macar acum puteau iesi în fata sa anunțe locuitorii ca taxa de gunoi este dublă…neanunțat cf legii cu 6 luni înainte.
    Pacat de un sector atat de frumos lasat în ghearele clanurilor, mare păcat.

  16. 1. Masinile ale pe care le dati exemplu ca ar fi inmatriculate in Bucuresti o parte nu sunt folosite in acest oras, firmele inmatriculand masinile unde au sediul social. De exemplu OMV Petrom are masinile inmatriculate in Bucuresti si deservesc si Suplacul de Barcau.
    2. In fata blocului meu din 24 de locuri de parcare cu plata sunt 14 masini cu numere de Bucuresti si 10 cu numere de provincie. Deci statistica nu functioneaza asa cum ziceti dvs.
    3. Pe 24 decembrie (sper ca imi aduc bine aminte) dimineata au fost depasiri la PM 10, desi traficul in Buc era aproape inexistent.
    4. Noxele apar in general de la arderile ilegale din Ilfov, dar e mai usor sa sustinem tezele ecologiste dand vina pe masini, care deja cam 10 % sunt electrice sau hibrid.
    5. S4, in care locuiesc, este un bun exemplu cum se fura din banii publici cu complicitatea majoritatii politice din Consiliul local. S3 este deja in liga superioara din punctul asta de vedere. Degheaba in injuram noi pe Labuta, va fi reales pentru ca lumea vede ca se face ceva, nu ca acel ceva este de 10 ori mai scump.
    6. Aveti dreptate cu deplasarea cu masina personala, stric legat de proasta gestionare a localitatilor (transport, utilitati, scoli, spitale etc,). Popesti Leordeni nu a facut nicio scoala noua desi in 10 ani populatia a crescut de la 10.000 la 50.000.

  17. Capitala nu mai este demult a locuitorilor ei. Are loc o segregare urbanistica si sociala. Apar asa numitele complexe rezidentiale cu blocuri de 15-20 etaje, cu garduri din fier de 2 metri, cu paza, cu trotuare in panta ca sa isi scoata masinile din garaje dar tu pieton sa iti rupi gatul!! Alaturi case cu parter sau cel mult un etaj cu garduri de betoon si fier. Aliniere la strada si inaltime ori aspect estetic, canci!!! Pe multe strazi, unitati de service auto, intre case si blocuri cu zgomot, poluare cu pulberi si alti detergenti, cu trotuare in panta sa intre masinile iar pietonii sa mearga pe carosabil. Peste tot pe trotuare, copaci taiati caci cei masini au nevoie de securitate iar pietonii vara sa crapam de cald si praf. Noi cosuri de gunoi puse pe interior trotuare si nu pe borduri ca sa mai luam din latimea trotuarelor. Mai peste tot parcuri vandalizate si spatii verzi in paragina. Acesta este orasul masinilor fara numar si nu al adevaratilor locuitori. Noi sa zburam pe deasupra sau sa mergem pe sub pamant. Halal Capitala europeana si primari !!!! Mai vor inca un mandat!!! Pentru cine si pentru ce ?!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Paul Ene
Paul Ene
Sunt inginer, absolvent de Politehnică, profesionist în domeniul IT, pasionat de administrație publică și implicat politic în USR din 2016. În 2021 am fost secretar de stat în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pe perioada scurtei guvernări din care a făcut parte și USR. Acolo m-am ocupat cu prioritate de ajutoarele de stat pentru antreprenorii a căror activitate a fost impactată de pandemie. Sunt născut și crescut în București, Sectorul 4, și mă implic activ pentru a face din acest oraș un loc în care să putem trăi sănătos și în siguranță.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro