Coborât de 1 Decembrie din ecranul neîncăpător al OTV în mijlocul electorarului, Dan Diaconescu și-a etalat recuzita cu care ar putea cuceri sufragiile plebei: încălțările Vuitton, Bentley-ul, elicopterul și aeronava, la nevoie și iahtul. Avându-i agenți electorali pe Elodia, pe Ogică, pe Zăvoranca la pachet cu mamițica și cu Pepe etc., partidul intitulat ”al poporului” a atins deja cote incredibile în sondajele IMAS, depășind partide aflate de mult în arenă.Teoriile despre influența televiziunii asupra electoratului stabilesc fără excepție că nivelul de influență este mai redus decât credem. Un raport al CNA din 2004 pe această temă constată că ”influenţa dezbaterilor politice asupra opiniei alegătorilor nu este una directă. Ea nu face decât să întărească convingerile preexistente ale alegătorilor”. Ce convingeri poate consolida OTV cu emisiunile-fluviu coborând discursul mediatic sub cota zero, pentru a susține un partid-avorton care promite 20 de măsuri absurde, neverosimile și pentru copiii de clasa a doua? Televiziunea, spune același studiu al CNA, furnizează mai curând imagini simplificate, retuşate, decât fapte reale, raţionale. ”Trăiește senzațional!”, îndeamnă sloganul OTV, adresându-se consumatorilor de iluzii prostești, celor care așteaptă minuni și sunt predispuși să creadă că pică din cer câte 20 000 de Euro, că se pot anula toate taxele și impozitele, că se pot înfrupta din dividendele companiei ”Averea Poporului”, sau se pot extazia la condamnările publice de demnitari pronunțate de un Tribunal al Poporului.
Legate ombilical, OTV și partidul ”întregului popor” joacă la cacealma, mizând pe întâlnirea dintre mahalaua mediatică și periferiile societății, pe cumulul de nemulțumire populară și cheful de a o face lată (și-altă dată, și-altă dată…) a românilor cu studii puține. În ciuda neîncrederii în sondaje, e credibil că mogulașul Diaconescu cheltuiește ceva din banii pescuiți în ape tulburi (e acuzat de șantaj într-un rechizitoriu), pentru a se pune la adăpostul imunității parlamentare, după ce a simțit la încheieturi strânsoarea cătușelor. Problema nu este doar a scenei politice, tolerantă cu figuranții sau cu potențialii infractori, ci mai cu seamă a presei ale cărei derapaje se reflectă și în fenomenul OTV, unic în Europa prin raportul invers proporțional dintre calitatea programului și audiență. ”Pagina de media” anunța în vară că emisiunea lui Dan Diaconescu a întrecut cu 4 000 de telespectatori audiența talk-show-ului ”Profesioniștii” al Eugeniei Vodă, emisiune culturală de prestigiu. Îngrijorarea exprimată de experți media sau de formatori de opinie cum este Andrei Pleșu a sporit vizibilitatea figurantului, în ciuda calificativelor negative. ”E un periculos distribuitor de droguri, un instigator la disoluţie sufletească, la torpoare mentală, la sub-umanitate”, scria Andrei Pleșu despre patronul OTV în Dilema Veche, nu fără a risca să îi gireze indirect notorietatea, cum declara cu emfază protagonistul într-una din edițiile nocturne de orori.
Ce s-ar întâmpla dacă Dan Diaconescu ar rămâne fără OTV? O astfel de perspectivă există, în condițiile în care două companii au cerut intrarea în faliment a firmei OCRAM, deținătoarea licenței, pentru datorii de sute de mii de lei, sau dacă povestea cețoasă a acționariatului OTV în care se regăsesc și Sorin Ovidiu Vântu, și Petromservice, iar mai recent Cosmin Gușă, îl va elimina pe inițiator. O întreagă canonadă se află în curs între diverse off-shore botezate șmecherește Magic Hand (acoperire pentru SOV) sau Media Box (parte a PSV) care au preluat cândva aproape 20% din acțiunile OTV pe bani mulți, adică 20 sau 40 de milionae de dolari. Cercetătorul american Robinson măsoară consumul mediatic după nivelul de educație, după diferența între “autocunoscători” și “ignoranți”. Dacă n-ar mai fi OTV, publicul s-ar muta pe alte posturi cu ofertă otevizată, ca Antena 2, Antena 3 sau chiar B1 Tv și uneori PRO TV si Prima TV. Electoral, dispariția OTV ar atrage după sine dispariția șefului ei din spațiul public, implicit din garnitura de pretendenți la poziții politice. Hocus-pocus cu o mână magică.
Felicitarisi nu uitati semnul cu degetul mare de la mana stanga!
Pentru spectacolul grotesc al OTV-ului ar trebui felicitat CNA-ul! A miscat vreun deget CNA-ul pentru ca acest delir in grup televizat sa dispara? Dorm in papuci, pe bani foarte multi papagalii deontologi din CNA!
Putin le pasa lor, ghiftuitilor din CNA, de calitatea audio-vizualului romanesc…
Uneori am impresia ca sunt chiar COMPLICI la spalarea creierelor la care participa si altii cu sarg (Antena 3, iRealitatea, etc..)
Penibil…
Pana la urma, fiecare popor isi are CNA-ul pe care il merita!
Enjoy it!
:)
Ar fi interesant ca unor studenti la sociologie sa le fie prezentat un studiu de caz Dan Diaconescu urmat de citirea acestui articol. Oamenii amesteca lucrurile si, ce e mai grav, este ca oameni inteligenti amesteca lucrurile din ce in ce mai des si evident „argumentat”. Nu pentru ca le-ar scadea pregatirea ci pur si simplu pentru ca au si ei facturi si rate. Pacat.
În acest articol se dorește evidențierea influenței nefaste pe care o are postul OTV asupra societății și mai ales cum prin intermediul acestuia sunt promovate niște non-valori,începând cu partidul lui Dan Diaconescu,care tinde să aibă o popularitate la cote din ce în ce mai mari și ale cărui promisiuni nu sunt ancorate în realitate adresate fiind desigur telespectatorilor care fac audiența programului mai sus numit,OTV.
Argumente prin care autoarea susține aceste afirmații sunt numeroase.Unul dintre argumente ar fi cel normativ conform căruia Dan Diaconescu are la activ anumite infracțiuni pentru care este cercetat penal,precum spălare de bani și șantaj și pentru a trece neobservate aceste acte ale sale,sunt finanțate din ce în ce mai des activități electorale.De asemeni pentru a deveni acționar la OTV,sunt necesare câteva milioane de dolari,cu toate că firma deținătoare de licență are datorii foarte mari.Argumentul empiric ar fi acela că cei care urmăresc acest post,dar mai ales care susțin activitățile conduse de Dan Diaconescu prin intermediul partidului sau nu reușesc decât să admire niște pseudo-valori,iar acestea în mod evident dăunează societății.Efectele sunt din ce în ce mai vizibile,întrucât celelalte posturi observând audiența de care se bucură OTV tind să adopte aceeași poziție,simțind că pierd teritoriu în fața telespectatorilor.
Desigur cei care urmăresc acest post pot oricând aduce contraargumente,luând în discuție faptul că acest post are și alt gen de emisiuni precum în cea în care se vorbește despre decăderea industriei alimentare și promovarea unor produse de bună calitate,ca de exemplu „Magiunul de Topoloveni”,ba mai mult că în zilele noastre ne bucurăm de libertate,iar nimeni nu este obligat să adere la ideile care sunt promovate la OTV.Altfel spus,audiența nu se datorează eventualelor „infracțiuni”,care de altfel nu au fost încă dovedite,ci faptului că există numeroși telespectatori.Iar dacă oamenii nu ar fi atrași de acest post,ar fi intrat de mult timp în faliment,așadar nu putem acuza deținătorii acestui canal de televiziune.Acesta fiin totodată un contraargument empiric deoarece știm foarte bine că spectatorii își construiesc o comunitate în jurul produselor culturale și media preferate,astfel se explică stabilitatea acestui post.(Vlasceanu,Lazăr.2011.”Sociologie-Teoriile receptării.De la <> și <> mass-media la <> publicului”).Publicul mediatic are mai multe moduri de interpretare a mesajului pe care dorește să-l transmită televiziunea în cauza,cu toate că OTV atacă dur opoziția și puterea,poate din considerentul că aceștia nu se ridica la nivelul la care trebuie.Datorită implicării și unor oameni de joasă speță,aceste conflicte capătă denumirea de ascandaluri”,cu toate că intențiile nu au fost acestea,iar OTV ajunge să aibă o imagine negativă.
Din punctul meu de vedere,criteriile după care OTV își alege subiectele abordate nu sunt dedicate elitelor,ci mai degrabă maselor și datorită acestui fapt se bucură totodată de audiență,dar și de respingerea celor din clasa de sus.