luni, mai 20, 2024

Pandemii administrative

Pe fondul invaziei de nenorociri publice care lovesc la intervale din ce în ce mai frecvente România (accidente rutiere pe fond de consum de alcool și droguri la vârste fragede, incendii rezultate cu morți și răniți din activități clandestine, pacienți decedați din nepăsare pe treptele spitalelor, un sistem judiciar care închide ochii în fața fărădelegii etc.), puțini sunt cei care își mai pun încrederea în funcționarea minimal suficientă a instituțiilor statului român, aflate în completă degringoladă internă. Doar clanurile interlope și afaceriști politici ce căpușează bugetul de stat au un cuvânt greu de spus în ministerele României. Uniunea Europeană nu se ocupă de politica internă a unui stat până la a verifica activitatea reală din prefecturi, secții de poliție, primării, judecătorii, azile, orfelinate și spitale.

Contribuția românească la funcționarea statului român este la nivel micro și mediu inspirată de raporturile de forță din societatea românească, unde influența pozitivă a capitalului străin se vede numai în cele câteva centru urbane de la nivel național, pe care le evidențiază Eurostat și INS. Ce se petrece în Tecuci, Crevedia, Caracal, Calafat, Mizil, Bârlad, Botoșani etc. e de domeniul fantasticului românesc, unde anarhia veselă (și criminală) dictează dezordinea publică. Sărăcia și lipsa de oportunități economice creează corupția vânoasă și violentă, un teritoriu al nimănui în afară de câteva clanuri prăduitoare și puțin generatoare de mărfuri și servicii umane. Statul nostru, în ciuda bugetelor consistente din aria siguranței și ordinii publice (relativ la cele pentru educație și sănătate, desigur), nu își controlează cetățenii atunci când se încasează taxe și impozite sau în lumea diversă a crimei organizate (de la trafic de droguri la cel, cumplit, de persoane). E un stat polițienesc doar la realizarea și alocarea bugetului de stat. În realitate, banii se folosesc ineficient și se pierd pe drum, neajungând la ținta finală: beneficiul cetățeanului.

Grija autorităților, alese politic, este de a trimite situații de completat sub forma unor tabele în Excel și a de redacta raportări în Word, limba de lemn și edulcorarea situației reale având necontenit câștig de cauză. În locul verificării alarmate la fața locului, pe care autoritățile în stat la fac în silă și cu amenințări, chitite pe mărunțișuri fără sens sau deschizând dosare penale în stânga și dreapta, închise după câteva luni sau prescrise după șapte ani, atunci când deja s-a produs dezastrul, instituțiile de stat se acoperă din timp cu hârtii, semnate și contrasemnate de directorii din acele instituții publice, de parcă prin trasarea responsabilității prin multiple semnături și ștampile se anticipează vinovatul unui accident deja real, pe cale să se producă live, eventual prezentat ca un breaking news. Se previzionează dezastrele cu răspunderi scrise, însă nu se tratează din timp problemele. Nu tratăm, ci simulăm prea târziu tăierea în carne vie. Simulacru este nu doar total, ci și opac, necredibil și indigest.

Pe acest fond de neîncredere legitimă a populației adulte în ordinea politică în stat, școlile și liceele redevin extrem de active din 11 septembrie 2023. Avem o rată a abandonului școlar ridicată, mult mai mare în realitate decât în raportările oficiale. Actele de violență, consumul de droguri etc. nu au scăzut din unitățile de învățământ preuniversitar în ultimii ani, în ciuda comisiilor naționale de disciplină care există, ci, dimpotrivă, au crescut. DGASPC-urile și-au dovedit limitele în scandalul azilelor groazei din iulie 2023. Ce se va întâmpla în acest an școlar preuniversitar? Imposibil de spus, dar pe fondul implementării Legii Nr. 198 din 2023, care nu are încă metodologiile și procedurile puse la punct (iar incoerența lor se va verifica din mers, ca de obicei) se vor produce atâtea ciudățenii sistemice încât riscul unor crize publice pe măsură sunt mari. Anul viitor avem multiple alegeri, adunate ciochine în toamnă. Cum va reacționa populația votantă? Mizele sunt mari, așteptările submediocre, bătălia electorală din culise din ce în ce mai încinsă. Let’s keep our fingers crossed, cum spune partenerul strategic, copleșit de crizele geopolitice din Ucraina și de un front estic fragil. Își imaginează vreun diplomat străin american sau vest-european că, în cazul extrem de nefericit și de nedorit al prăbușirii frontului ucrainean și al extinderii influenței militare rusești înspre Moldova sau Polonia, statul român, care pompează sume apreciabile în efortul general de război, dincolo de ochii publicului, în stilul netransparent și demobilizant cunoscut, este în stare, ros de dezorganizarea și ineficiența internă a administrației, să țină piept ingerințelor probabile ale factorului politic rusesc în România? Departe de faptul că incendiile și morții de pe șoselele României sunt un simplu simptom amenințător, se gândește cineva din instituțiile de forță euroatlantice că necruțătoarea corupție românească constituie o amenințare la adresa păcii continentului în partea sa estică, nu doar a unui ,,stat eșuat” intern (formula deja celebră a președintelui în exercițiu)? Dacă demersul cognitiv nu există, atunci putem trage iute concluzia că nu suntem în toate mințile ca stat.

Distribuie acest articol

14 COMENTARII

  1. Pana la alegeri nu se va intampla nimic iar dupa alegeri ne vom freca ochii la vazul rezultatelor.
    Statul romanesc asa cum este el acum, intr-o degringolada totala poate fi repus pe o oarescare linie de plutire numai cu o „mana de fier” insa nu cu cea a presedintelui, indiferent de cum se va numi urmatorul.
    Nu va puneti sperante in presedintele Romaniei, nu poate si nu are mijloacele sa conduca o tara.
    Guvernul si parlamentul sunt cele care trebuie sa – si impuna masurile care vor urma.
    Romania probabil va aluneca catre „dreapta” intr-o coalitie AUR/PSD , liberalii numai au nimic de spus, prea multe balbaieli si oameni neputinciosi in functii importante.
    Asta e , nu avem sanse prea mari ca Romania sa.si revina in urmatorii 10 – 15 ani, generatii intregi de oameni au fost „stricati” si sacrificati, rezultatul il vedem, o nepasare si indolenta revoltatoare iar de empatie nici vorba.
    Legea junglei , fiecare impotriva fiecaruia, nu cumva cineva sa piarda, este considerat fraier de catre societate, cine munceste si este cinstit , e prost ! .
    In astfel de conditii nu mai trebuie sa ne mire nimic. Nu statul este putred, oameni „s-au putrezit”

    • Guvernul e o gluma, parlamentul e o gluma, politia e o gluma, justitia e o gluma, autoritatile locale sunt niste glume sinistre, iar romanul o ia in gluma. Asa ca o sa radem, pana o sa ne iasa pe nas!
      In 10-15 ani, nivelul de educatie si nivelul de instruire ale populatiei vor scadea, asa ca suntem pe o panta descendenta, nu cred ca ne mai revenim, nici macar cu o o „mana de fier”, ce ar obosi repede, in „melasa” care este Romania de azi. Rascrucea destinului Romaniei s-a aratat in 1990; am ales gresit, iar astazi tragem ponoasele.

  2. Statul nu este un factotum .Statul trebuie sa se implice cit mai putin in activitatile locale .Statul paternalist a esuat de mult .Comunitatile sunt responsabile de ceea ce se intimpla . Asadar nu mai dati vina pe Stat .Statul si Parlamentul doar legifereaza si ofera comunitatilor sprijinul atunci cind este nevoie si in acelasi timp se ocupa de problemele militare si de cele ce tin de relatiile externe .Nu mai asteptati „mura in gura” sa va faca Statul treaba .Vina in aceste cazuri este clar atasata tuturor factorilor de decizie din comunitatea acolo unde s-a intimplat pocinogul .Cine sunt acesti factori de decizie locala stie toata lumea .Totul este cunoscut in aceste mici comunitati .Nu este vinovat Iohannis ca niste tembeli au mutat gazul cu sticla de votca la cap sau cu briceta aprinsa in buzunar . Statul doar a organizat raspunsul trimitind imediat pompieri si echipaje de salvare si acum va oferi tot sprijinul celor fara de noroc .Restul sunt speculatii de presa , fapte inventate sau rautăcios scoase din context .Peste tot in lume se intimpla nenorociri si dupa cum bine stiti necazul nu vine niciodata de unul singur .Bine ca nu suntem implicati direct in razboi ca eram mai rai ca diavolul .

    • Stimabile Esop, va pricepeti la politica ca gaina la graunte. Nu este vorba de statul paternalist ci de responsabilitatea statului de a avea acele parghii de control si de aplicare a legilor. Statul condus de partide putrede si corupte nu asigura pentru cetatenii sai absolut nimic viabil. Tragedia de la Crevedia arata de ce nu doreste statul roman reformarea administrativa. Din cele 41 de judete si 12 000 de comune, 365 de orase vin banii pentru partide si guvernanti din toate structurile centrale.

      • Tragedia a fost probabil un accident stupid datorat neglijentei unui Dorel.
        In alta ordine de idei, statii de acest gen sunt cu miile prin Romania, cum de nu s-a se sesizat nimeni daca ele functioneaza in conditii de siguranta si legalitate ?
        Pt construirea unui cotet ai nevoie de ainspe mii de semnaturi, o statie ca cea explodata poate fi pusa asa, dupa bunul plac, in functiune ? Care sunt normele legale de functionare ? probabil exista undeva.

      • Pirghii exista cu duiumul ca si legislatie dealtfel. Problema nu sunt legile ci respectarea lor si din acest motiv alegerile facute de catre cetateni in comunitatile lor devin pirghie .Statul isi face treaba cu prisosinta , ba chiar se implica prea mult , problema o reprezinta cetatenii care nu respecta aceste legi .Reformele nu pot fi inlaturate .UE si Romania au semnat punerea lor in aplicare .Girantul il cunoasteti .Legislatia noua va aparea curind .Reforma administrativ teritoriala este si ea parte cum dealtfel si legile salarizarii sau legea pensiilor speciale sau vinzarea de active neperformante , nu pot fi inlaturate din decizia politica . Singura problema ce tine de legislatie este cea care deja UE o va recalibra .Punctul zero e aproape iar noile legi vor fi acceptate cu usurinta de catre cetateni ele nefiind neaparat restrictive cit datatoare de speranta .Respectarea legilor trebui sa vina de la sine nu ca parte a obligativitaii si pedepsirii excesive .

  3. Statul roman ca guvernare nu mai exista demult. Ceea ce avem sunt institutii de mucava, forme fara fond. Peste tot se afla panzele de paianjen ale mafiei centrale si locale. Totul de la functionarea ministerelor, prefecturilor, consiliilor judetene, primariilor, imstitutiilor publice. O legislatie stufoasa, proasta, pe interese si carpita mereu cu ordine si hg euri. Mediul privat o entitate neglijabila care incearca sa supravietuiasca. Dupa 1990 tara nu a avut si nu are oameni politici care sa ii asigure demnitate, progres si bunastare. Numai nulitati interesate de bunastarea si imbogatirea proprie.

    • Ca sa intelegi trebuie sa iesi din schematismul gindirii comuniste .Stiu ca este greu .Romania este o democratie aflata in faza incipienta .Am sarit etapele dar tot nu putem sa prindem din urma capitalismul din tarile occidentale .Trebuie sa intelegi cum functioneaza .Nu mai exista o decizie unica . Fiecare factor de decizie este raspunzator in nume personal nu la gramada .Fiecare are anumite prerogative care trebuiesc respectate altfel se creeaza confuzie .Ne vom aseza in timp .Acum UE regleaza multe dintre abuzurile individuale facute de catre unii ce au stiut sa profite de legislatie .Cu totii am fi facut la fel daca am fi fost in stare .Daca va e dor de comunism mergeti in Rusia .

      • Serios ce scrieti! Multe tari au avut democratii incipiente, dar au avut continuitate si ambitie. Noi avem democratie originala si capitalism de cumetrie si lene cat mai multa.. Multi prefera acest sistem si de aceea il voteaza cu mereu.

  4. Politicienii romani de azi sunt, in marea lor majoritate, personaje needucate si neinstruite, lacome, corupte si incompetente, fara bun simt si fara un minim simt al datoriei – necesar in orice demnitate publica.
    In toate partidele, promovarile politice s-au facut pe criterii ce n-au avut nicio legatura cu logica interesului public. Iata de ce astazi, la peste 30 de ani de la disparitia lui Nicolae Ceausescu, statul roman este condus de politruci sinistri, corupti si incompetenti. Crizele locale, oriunde in tara, demasca incompetenta autoritatilor locale si judetene. Sa ne fereasca Dumnezeu de vreo criza nationala, de orice fel, fiindca, in mod sigur, „elitele” conducatoare s-ar comporta ca niste gaini cu capul retezat.
    Asa ajung romanii sa-l regrete pe Ceausescu si sa se arunce in bratele unui partid precum AUR…

    • P.S. Ce vreau sa spun, de fapt, este ca nu este vorba de pandemii administrative, ci de un cancer dezvoltat in timp, aflat astazi in faza metastazelor generalizate.

  5. Factorul rusesc e deja aici. În gene. Și factorul otoman e (tot în gene). În genele culturale, să nu se interpreteze greșit! Și-n partide, și-n armată, și-n servicii.
    Da’ de producțiunea științifică a universitarilor noștri, care co-autorează în draci cu iranienii, în timp ce universitățile alunecă la vale în clasamente, iar familiile și clanurile prosperă (materialicește), ce ziceți?
    Explozii avem, crime avem, prăbușire economică vom avea și mai și după ce se opresc împrumuturile, … Hezbollah și humus ne mai trebuie, ca să fim un Liban al Europei! Într-o zi ne vom trezi că apare maladeț Yliesku la TV cu rivuluția și ne va zice că sună la Moskva să le spună cine suntem și că vrem puțintică răbdare.

  6. A propos de pandemie: statul român s-a mobilizat foarte bine când a fost vorba de covid. Pentru că nu putea rata șansa de a deschide un nou front împotriva cetățenilor. Statul experimental român e foarte bun la impunerea de restricții: când nu-ți cere dosar cu șină, îți cere declarație pe proprie răspundere că ai ceva treabă pe afară.
    A propos de Arafat: cum s-a întâmplat nenorocirea de la Crevedia, a doua zi a ieșit să ne explice că stația GPL funcționa ilegal. Adică „man, e vina lor! noi, ca stat, i-am retras autorizația de funcționare, dar ei au fost niște criminali”. Bine, el a ieșit și ieri să ne explice ce și cum au făcut pompierii pentru că, nu-i așa, pompierii sunt cam proști și nu știu să explice.

  7. Ambasada SUA a tras semnale de alarma de fiecare data cand au existat derapaje politice in Romania legate de coruptie. Liderii UE la fel, au ridicat tonul atunci cand Romania a luat-o pe aratura, insa nici o putere occidentala nu se poate „amesteca” in treburile unui stat putred de corupt, cu exceptia Rusiei sau Chinei. Rusilor le place troaca plina de moloz si rahhat pe care-l imprastie constant in ventilatoarele propagandei. Repet, Romania s-a desprins demult de Occident; de fapt n-a facut parte niciodata din lumea occidentala.
    @Tov. esop sa stiti ca acele comunitati locale nu se pot descurca singure si nu sunt capabile sa-si aplice legile singure. Cel mult se „descurca” sa ajunga acasa dupa ce au baut 100 grame la birtul din sat, insa pana la urma primarii si sefii de consilii judetene sunt reprezentantii puterii centrale (guvernului) in teritoriu. De aceea se numesc reprezentati, deoarece sunt coordonati de catre guvernul de la Bucuresti, iar pana si un „joint de iarba” este traficat cu acceptul celor de la „centru”. Deci, este evident ca statul se implica foarte mult, poate chiar prea mult in teritoriu („vremelnic ocupat de inamic”).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Alexandru Chiță
Dan Alexandru Chiță
Dan-Alexandru Chiță (n. 1985). Absolvent al Facultății de Științe Politice a Universității București (2008), Master (2010) și Doctorat (2014) în cadrul aceleiași universități. Profesor în sistemul preuniversitar din București.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro