Am șovăit să folosesc titlul exclamativ de mai sus. La fel am fost reținut să păstrez într-o asemenea măsură tonul entuziast, de la un paragraf la altul, cum am ajuns să o fac. Într-un final am ales să-mi dau voie exclamațiilor, urmând stilul sincerității necoafate care străbate cartea despre care vorbesc.
Pandemi(i)ocrația lui Dan Pavel[1], de 841 de pagini (format mare), rămâne pasionantă de la început până la sfârșit. Acoperă subiectul pandemiei în integralitatea lui (asum și acest cuvânt, atât încât să rămână rezonabil), de la ante-semne până la relativa transformare a Covid-19 în ceva mult mai benign. Îl acoperă nu doar cu multe detalii de ordin epidemiologic, ci urcând spre multiplicitatea cauzalităților socio-politice și invitând la semnificațiile mai profunde ale fenomenului.
Am citit articole, câteva lucrări cu pretenție de studii, am răsfoit câteva cărți despre pandemie[2]. Dar Pandem(i)crația are o cu totul alta anvergură (nu mă refer la numărul de pagini). Este o poveste despre omenire la începutul secolului XXI. Mă întreb chiar dacă nu cumva titlul nu pune în umbră miza cărții – deși nici nu se poate lipsi de cuvântul „pandemie”. Cartea vorbește despre lumea contemporană privită prin luneta unei boli care a făcut să tremure populația de 8 miliarde de oameni a planetei.
Despre epidemie și dincolo de pandemie
Din cartea lui Dan Pavel aflăm ce este coronavirusul și particularitățile Covid-19, parcurgem istoria vaccinurilor, inventarul rețetelor naturiste și a improvizațiilor, măsurile universale de combatere și efectele lor particulare. Descoperim o mulțime de statistici: ale îmbolnăvirilor și deceselor pe categorii de vîrstă, pe categorii sociale, pe regiuni și pe continente, cu detalii de la țară la țară. Este evaluată credibilitatea raportărilor, sunt disecate dezinformarea, teoriile conspiraționiste și rolul lor catastrofal în multiplicarea numărului de victime. Autorul a urmărit cu scrupulozitate subiectul medical al pandemiei, dar a fost atras vizibil de dimensiunile ei politice și economice.
Marea preocupare a cărții sunt concluziile de natură morală și intelectuală pe marginea „acestei aventuri a umanității”. Comentariile categoriei însoțesc întregul parcurs al textului. Vor fi enunțate explicit în Partea a III-a: „Starea morală și intelectuală a umanității”. Dan Pavel folosește subiectul epidemiei precum un vehicul de înaintare pentru a dezbate marile teme ale secolului nostru.Face incursiuni geografice, istorice, antropologice, tehnologice (aduse la zi), discută ultimele evoluții din mai multe domenii științifice, rolul științei și tehnologiei în pandemie și dincolo de ele, situația democrației în lume, raporturile geostrategice implicând Statele Unite, China lui Xi, Rusia lui Putin, India lui Modi, Brazilia lui Bolsonaro etc. Dar nimic scolastic. Totul este incredibil de viu.
Un farmec al cărții constă în trecerea de la scara cea mai mare la scara foarte mică. De la temele grandioase la portretele (schițate uneori prin declarații sau serii de fapte) ale unor personalități politice, medicale, filantropice, științifice care au avut un cuvânt de spus în perioada pandemiei: Trump și Biden, Putin și Xi, Ludovic Orban și Florin Câțu, Arnnold Schwarzenegger și Rodrigo Duterte, Bill Gates și George Soros, Chris Witty și Anthony Fauci. De la statistica pierderilor naționale, la morțile personalităților literare, artistice, cinematografice, muzicale, sportive etc. Portretele au trebuit să împace relevanța și concizia.
Radicalismul categorisirilor, adecvarea judecății
Dan Pavel acordă calificative aproape amuzante prin tăria lor. Cu privire la „delirul comparativ și trivializarea statistică” legate de pandemie scrie: „Au fost perioade în viață în care pur și simplu m-am ferit să intru în controversă cu asemenea creaturi, pentru că fanaticii și incompetenții nu țin cont nici de argumente, nici de realitate”[3]. Vorbește despre „coșmarul epistemologic al negaționismului legat de Holocaust și Gulag”. Enunță și denunță inegalitățile din democrațiile liberale („anomalii persistente, dăunătoare”, dar „explicabile din punct de vedere istoric și pragmatic”), însă susține apăsat că acestea nu pot fi comparate cu discriminările și persecuțiile din alte părți ale lumii. Exigența standardelor aplicate societăților democratice, observă el, este complet decontextualizată și face abstracție de ce se întâmplă în restul lumii, ajungându-se să fie puse în umbră statele în care se comit zilnic crime împotriva umanității.
Un exemplu de judecată cu miză îi oferă „cazul George Floyd”. Afro-americanul a murit la 25 mai 2020 după ce un polițist și-a apăsat cisma peste gâtul lui timp de 9 minute, pe carosabil, în urma unui incident minor. Detaliază empatic cu victima, tortura la care a fost supus Floyd și explică protestele care au urmat prin repetarea unui scenariu de coșmar. Și totodată, denunță că în America, în acest caz, „justiția s-a făcut în stradă, la televizor, pe rețelele sociale”. Torționarul, Derek Chauvin, a fost trimis în judecată pentru second-degree murder, ceea ce ar fi cerut demonstrarea intenției de a-l omorî pe Floyd – presupoziție lipsită de bun simț. Amintește și celebrul „caz O.J.Simpson” pentru a concluziona: „Comiterea cvasideliberată a unei erori judiciare, în numele political corectness și a luptei antidiscriminare, a mutilat justiția americană și statul de drept american, dar mai ales impietează asupra conștiinței celor care au pus justiția socială mai presus de dreptate”[4].
Nu este singurul loc în care autorul intersectează tema „corectitudinii politice”. Îi explică stilistica, îi recunoaște rostul și-i refuză formele aberante. Dan Pavel apreciază că, în sine, expresia „virus chinezesc” este rasistă (precum „gripa spaniolă”), deci preocuparea pentru a da o altă titulatură este firească. Dar, adaugă el, depinde cine folosește expresia și în ce scop. S-ar face o enormă nedreptate dacă folosirea deliberată a sintagmei ne-ar împinge să trecem cu vederea „imensa responsabilitate a autorităților comuniste din China în ascunderea pandemiei”[5].
Salut echilibrul lui Dan Pavel în tratarea subiectului complex al corectitudinii politice, dominat cel mai des de opozițiile superficiale. Subliniez siguranța cu care vorbește despre „o extremă dreaptă” și despre „o extremă stângă” în America pe care le califică „precum gemenii lipiți unul de altul care nu pot fi separați nici măcar prin proceduri chirurgicale”[6]. Gemeni, dar nu tocmai simetrici. Circa 80% dintre violențe sunt ale extremei drepte. Dan Pavel acordă multe pagini fostului președinte Donald Trump, faptul că „în fruntea democrației americane s-a aflat un lider cu porniri autoritare, cu trăsături fasciste, care a lăsat să se înțeleagă că nu va ceda puterea dacă va pierde alegerile”. Atitudinea față de Donald Trump descrie bine construcția mentală a autorului. Când se referă la fostul președinte, Dan Pavel „se adaptează” lăsând la o parte limbajul academic, preferând formulări de genul: „Donald Trump mințea cu nerușinare”[7].
Remarcabil mi se pare și felul în care autorul se descurcă printre multe referințe la organizația de extremă stângă Antifa, în condițiile în care este aproape imposibil să găsești în descrierea, analiza și interpretarea ei „obiectivitate și neutralitate”.
Ar fi de și notat modul nuanțat în care Dan Pavel discută tema demolării monumentelor în Statele Unite, diferența dintre memorialele celor care au luptat cu arma în mână împotriva desființării sclaviei negrilor și statuile care au suferit în „logica resentimentului prezenteist și revizionist” (monumentele dedicate lui Cristofor Columb, „părinților fondatori”, ale altor președinți, personalități politice străine ș.a.) în urma acțiunilor unor „personaje resentimentare lipsite de cultură”[8].
America, America
Paragraful anterior a enumerat exemple legate de societatea americană, între alte comunități politice, cea mai prezentă în carte. Dan Pavel face o pledoarie democrației americane, aș spune, din unghiul notoriu a ceea ce Michael Walzer a numit „a fi critic loial”[9]. În special relevante sunt paginile despre polițiștii americani. O mostră: „Sunt multe opere literare, articole de presă, filme celebre și seriale extraordinare cu polițiștii americani. Exemplele pozitive sunt adevărate și nenumărate. Sunt adevărate și cele negative, dar acelea sunt mereu sancționate, concediate, trimise la închisoare, chiar dacă nu se va ajunge la eliminarea lor completă”[10]. Sub flamurile lui pozitive, Dan Pavel nu scrie cu declamații.
Pentru cititorul a cărui relație cu lumea este intermediată în cvasitotalitate de presă, se va dovedi impresionantă analiza pe care Dan Pavel o face Poliției din Statele Unite. Amintește îndemnul anarhist „atât de absurd” al desființării poliției, îl completează cu motivele combativității acesteia și iarăși adună cifre: 33.000 de bande active în 2011, succesul reducerii criminalității, procese precum militarizarea poliției, evenimente, cazuri. Vorbește despre brutalitatea poliției ca despre un efect colateral al creșterii rolului forțelor de ordine într-o societate plină de arme și de delicvenți periculoși (un milion și jumătate de bandiți) care a reușit să scadă omuciderile la nivel național, în circa 20 de ani, la jumătate, iar într-un oraș precum New York, de aproape o zece ori. A avut în vedere, drept context, și sistemul de justiție american „cel mai dur din lumea liberă” și cea mai mare populație în sistemul penitenciar din lume (peste 2.300.000 de deținuți).
Dan Pavel simte nevoia să aducă laude și militarilor din Statele Unite. Aceștia nu au fost folosiți niciodată împotriva propriei populații. Militarii de elită ai celei mai mari puteri din ultimul secol reprezintă o meritocrație în care s-au afirmat membrii tuturor categoriilor (sociale, etnice, religioase). Îl amintește pe fostul Defence Secretary în Cabinetul Trump, James Mattis („un avid cititor”; cărțile lui preferate formează o listă „mai lungă decât lista de lecturi făcută din proprie inițiativă a multor studenți din ziua de astăzi”) care l-a acuzat pe fostul președinte că îi întărâtă pe americani unii împotriva altora; pe fostul comandant al trupelor SUA din Afganistan, John R. Allen, autorul unui articol din Foreign Policy, unde afirma că „alunecarea către iliberalism pare foarte bine să fi început la 1 iunie 2020”; intervenția decisivă a altui Defence Secretary, Mark Esper, care a refuzat să folosească armata împotriva protestarilor și invocarea Insurrection Act, la cererea lui Trump și a trimis trupele în garnizoane[11].
Dan Pavel are un fel de poftă de a spune adevărul și atunci când acesta îi afectează idolii. Cu privire la ierarhia responsabilităților pentru ravagiile pandemiei, SUA s-ar afla extrem de aproape, spune el, de China. Anumite informații și cercetări ale jurnaliștilor de investigație indică faptul că autoritățile americane de la cel mai înalt nivel au fost informate cu câteva luni înainte despre ce se petrecea în Wuhan. Se întreabă: de ce SUA au fost cea mai afectată țară de pe planetă la pandemia coronavirusului? și răspunde negând explicațiile simpliste. Donald Trump a fost vinovat, dar o imensă responsabilitate revine tuturor celor care nu au respectat regulile, s-au comportat antisocial deliberat, cinic, au preferat să se simtă bine, să fie confortabili. Va adăuga: „Miracolul democrației americane din timpul pandemiei și dintotdeauna a fost dinamismul organizațiilor civice, noncivice și anticivice ale societății civile”[12].
O energie nemaipomenită: polemicile și asumarea subiectivității
Energia nemaipomenită desfășurată pe 841 de pagini are și ea, desigur, o explicație în construcție. Una ar fi dimensiunea polemică. Nu am spațiu decât de un exemplu. Vorbind despre polițiștii români, despre tovărășiile lor cu interlopii, lipsa de respect, agresivitatea lor inutilă, Dan Pavel continuă: „Culmea, m-am înțeles mai bine cu șefii lor, cu miniștrii de interne postcomuniști și consilierii lor, cu generalii, cu comisarii, am și jucat fotbal cu unii sau am vorbit la reuniuni moderne ș.a.m.d. Căpeteniile poliției sunt mai umanizate, mai civilizate, chiar mai educate (…). Am menționat toate acestea pentru a sublinia contrastul cu polițiștii americani”[13].
Bucata citată introduce o altă dimensiune care asigură cărții atractivitate: comentariul subiectiv. Aici: „Am citit acele volume [ale lui Nicolae Iorga adunate în Oameni care au fost] și eram șocat de faptul că acolo descopeream despre cei evocați lucruri care nu existau în manualele de istorie sau în alte cărți, articole sau documente. În plus, eram conștient de calitatea excepțională a oamenilor din această parte a lumii, din perioadele în care au fost lăsați liberi, să se educe aici sau oriunde în lume, să creeze, să facă averi, să își ajute comunitățile și semenii”[14].
Profesorul universitar aduce în discuție, fără reținere, trăirile sale pe marginea a ceea ce discută. Intervențiile lui polemice ori evocatoare au umor, nu sunt radicale, ci flamboaiante; și mai ales, nu sunt încrâncenate și, la celălalt capăt, nu sunt mitologizante. Sugerez cititorului, în acest sens, ultima lui carte, Iuliu Maniu în jurnalul lui Corneliu Coposu,un exemplu a ceea ce poate însemna harul admirației și veghea lucidității în judecarea unor mari personalități politice.
Referirile la propriile gânduri și sentimente nu reușește multora. La Dan Pavel au succes căci ele nu exprimă nici narcisism, nici egocentrism, iar la capătul lor nu găsești infatuare. Impresia este a unui prea plin care dă pe afară.
Sensibilitățil, valorile și pledoariile lui Dan Pavel
Citez: „Este imposibil să nu te gândești că măsurile ferme luate de guvernul neo-zeelandez condus de Jacinda Arden față de manifestarea unui singur caz conunitar demonstrează că în acea parte a lumii sănătatea și viața unui om valorează mai mult decât în alte părții ale lumii!!!”. Va adăuga, peste multe pagini, rezultatul investigației sale: „Revin la teza principală expusă în aceste pagini: au fost mult mai puține cazuri de infectări și decese în statele conduse de femei sau unde acestea au jucat un rol cheie. Sunt fapte. Faptele nu pot fi negate”[15]. Sunt fapte despre care Dan Pavel scrie cu mulțumire. Mulțumirea lui exprimă un feminism neafectat.
Revin, autorul Pandem(i)crației accentuează, în variate feluri și momente, diferența dintre democrație și sistemele autoritare. Democrațiilor pe care le cunoaștem avem ce le reproșa însă, adaugă Dan Pavel repetat, este de spus răspicat că în statele autoritare și totalitare nedreptățile și inegalitățile sunt mult mai grave, iar cei care vorbesc despre ele dispar de pe fața pământului. Reluarea subiectului de către Dan Pavel, în diferitele contexte ele cărții, sau introdus în metodologie – întocmirea statisticilor pentru „Europa liberă” separat de cea autoritară – transformă Pandem(i)crația într-o pledoarie pentru democrație. În această lume blazată, care pare că se îndoiește de uriașa miză a moștenirii Occidentului, pledoaria lui aduce un aer proaspăt. Apelurile lui Dan Pavel, cu rol și forță independente de rest, contribuie la impresia amintită la început, la faptul că ochii lui Dan Pavel s-au fixat pe pandemie pentru a ne vorbi, prin intermediul ei, despre lumea contemporană.
Am găsit la Dan Pavel și o extraordinară pledoarie pentru știință și pentru slujitorii ei. Enunță: „una din puținele dimensiuni pozitive ale pandemiei” a constat în restaurarea încrederii în oamenii de știință în opoziție cu „ambiguitatea morală a timpurilor pe care le trăim”. Ultima rezultă din faptul că simultan cu întărirea încrederii în știință s-au înmulțit abordările negativiste și iraționale în ce o privește. În logica exercițiului cunoașterii, volumul lui Dan Pavel revine periodic la întrebările și la observațiile de natură epistemologică. Un singur citat: „Pentru reflexia filosofică, teoria politicii, comparative politics, teoria democrației și alte domenii, istoria prezentului epocii digitale este o mină de aur”[16].
Gânduri finale
Dan Pavel este autorul unor cărți care finalizează lungi perioade de cercetare. Volumul lui despre Convenția Democratică din România, apărut în 1996, este singura monografie cu standarde academice, dar fără emfaza categoriei, despre o formațiune politică în România. I-am comentat la o lansare Grajdurile lui Augias. Rituri de purificare în posttotalitarism (Polirom, 2017), un eseu despre comunism și moștenirea lui în lumea contemporană unde am aflat aceeași pasiune a totalității pe care o recunosc în cazul Pandem(i)crației. În aceste zile îi citesc ultima carte, Iuliu Maniu în jurnalul lui Corneliu Coposu (Editura Fundației Academiei Civice, 2023). Este o „carte originală” privind „un subiect despre care părea că s-a spus și s-a scris totul” reflectând, și ea, pasiunea marilor teme[17].
Cărțile profesorului universitar au și sunt repere academice. Se înfățișează, în același timp, doldora de informație, de luări de poziție, într-o măsură neobișnuită pentru expunerea unei cercetări. Pe parcurs, Dan Pavel intră și în hainele povestitorului. Sugerez cititorului, istoria negării alegerilor din Statele Unite de către susținătorii lui Donald Trump, în anul 2000.
Ce pune pe hârtie Dan Pavel excelează prin consistență. Stilul lui care combină supunerea la fapte, respectul față de teorie, gândirea multicriterială, judecata tăioasă, asumarea „pe față” a subiectivității[18] în ceea ce scrie și cum scrie îl face singular între confrați. Din păcate pentru el și pentru noi, volumele lui Dan Pavel nu apar în cele două-trei mari edituri care adaugă prestigiului performanță în promovarea și distribuirea cărților[19].
Am citit mai multe cărți de cunoaștere (nu doar de popularizare) ale unor autori care scriu foarte atractiv – Jared Diamond între antropologi (vezi Al treilea cimpazeu sau Colaps), între istorici Sean McMeekin (Războiul lui Stalin), Simon Sebag Montefiore (Stalin. Curtea țarului roșu), Yuval Noah Harari (Sapiens. Scurtă istorie a omenirii). Aceștia atrag cititorul în aventura lor de înțelegere subtilă a lucrurilor și în acest cadru rămân să îl desfete. Dan Pavel scrie atractiv „altfel”. Dialogului cu subiectul explorat el îi adaugă dialogul cu colegii cititori și dialogul cu el însuși. Aș pune scriitura lui Dan Pavel sub semnul dialogului. Nu este aceea a retoricii respectului, precum la Mihai Șora, nu aceea a retoricii eleganței, precum la Alexandru Paleologu, ci a retoricii devoțiunii pentru adevăr. Iar adevărul nu poate fi atins niciodată de unul singur.
[1] Dan Pavel, Pandem(i)ocrația, Editura Institutul European, Iași, 2023.
[2] Unele scrise cu talent de ziarist: Debora MacKenzie, COVID -19, Pandemia care nu trebuia să existe și cum să fie oprită următoarea (RAO, 2020), altele cu pretenții filozofice: Nicolae Sfetcu, Pandemia COVID-19 – Abordări filosofice(MultiMedia Publishing, 2000 – se poate găsi în pdf). În alt registru, de urmăritconsemnările lui Ion Bogdan Lefter din timpul pandemiei expuse în Reporter global, Apostrofși Jurnal de epidemie în Secolul 21, 2020.
[3] Pagina 543.
[4] Citatele la paginile 602 și603. Derek Chauvin, a fost condamnat definitiv în luna aprilie 2023 pentru second-degree murder la 22 de ani și jumătate. Dan Pavel face trimitere și la faptul că, după câteva săptămâni de la marile proteste antirasiste unde nu s-au mai respectat măsurile de protecție anti-epidemice, „presa liberală” a susținut că acestea nu au condus la creșterea numărului de infectări. Dar cifrele au contrazis-o.
[5] Pagina 33.
[6] Pagina 609.
[7] Pe rând, p. 630 și p. 41. Incitatorul asaltului asupra Capitoliului din 6 ianuarie 2021 îi colorează lui Dan Pavel, parcă automat, limbajul: „În dezbaterea televizată dintre cei doi candidați la președinție, Joe Biden i-a trântit în cap lui Donald Trump aceste statistici [despre polițiștii morți de COVID-19], care l-au lăsat pe fostul președinte fără replică” (p. 202).
[8] Pagina 639.
[9] În context european, ar fi poate mai potrivit să vorbim despre „a fi un intelectual critic loial”.
[10] Pagina 201.
[11] Paginile 656 și 657.
[12] Pagina 609.
[13] Pagina 201.
[14] Pagina 189.
[15] Paginile 175 și 536.
[16] Pagina 592.
[17] Parafrazez o susținere a lui Dan Pavel. Și un citat din Iuliu Maniu…: „volumul …este reinterpretarea istoriei naționale făcută de mine, de autor, Dan Pavel” (aici).
[18] În opoziție cu stilul mieros, ipocrit și narcisic al autorefențierilor, acestea, comune.
[19] Toată cinstea altor edituri dovedind performanță profesională. Subliniez formidabilul portofoliu din ultimii doi ani al Editurii Litera. Acestea sunt însă „edituri de nișă”. Or, cărțile lui Dan Pavel au natura să susțină cultura cetățească.
E bine ca discutam despre pandemica dar 800 de pagini pentru ceva ce ar putea fi rezumat in 2-3? Pacat de energia intelectuala rispita de un creier exceptional. Din pacate, multi continuam sa traim cu nostalgia unei Americi care ne-a fermecat si cucerit dar care a reusit sa se autodistruga in doar cateva decenii. Despre Romania, atat timp cat nu se schimba macazul, ne incadram in clasicul banc: „Trecut glorios, prezent discutabil, bine ca nu avem viitor!”
Pentru a incheia.
„Citez: „Este imposibil să nu te gândești că măsurile ferme luate de guvernul neo-zeelandez condus de Jacinda Arden față de manifestarea unui singur caz comunitar demonstrează că în acea parte a lumii sănătatea și viața unui om valorează mai mult decât în alte părții ale lumii!!!”.”
Dan Pavel se inseala sau e foarte amabil, in Noua Zeelanda(ca si in multe alte tari) a fost vorba despre incompetenta, prostie si rea vointa. Atat. In rest, ca la orice lucrare stiintifica se aplica principul GIGO: indiferent cat de inteligent esti rezultatul e unul singur.
O recenzie dezamagirtoare. Păcat ca autorul ei, cu un trecut care merita tot respectul, n-a înțeles ca masurile, fara precedent in isturie, de limitare a libertății cetățenilor au fost expresia dorinței politicienilor de a-si păstra pozițiile și n-au avut nimic de-a face cu un plus de solidaritate umana. Peste o generație cei care n-au trăit aceste evenimente le vor studia ca pe un caz ciudat de complex Stockholm.
Bushule, practic tu esti antivaccinist si tot tu vorbesti de știință. In acelasi paragraf. Și mai spus și că totul a fost degeaba, că n-a fost pandemie iar măsurile luate ti-au încălcat libertatea. Adică chestia aia pe care nu esti in stare s-o definești dar îi spui tu libertate. Ce ar fi să mergi cu „subtilități ” din astea pe la articolele maestrului tău, care se ocupa de așa ceva? Asta ca să nu îți spun să mergi, elegant, în altă parte.
Eu sunt vaccinat de 3 ori. Dvs?
Unii, sa zicem ca-i denumim categoria P, nu pot intelege anume lucruri, interpretandu-le conform nivelului propriu de inteligenta si educatie!
In aceasta categorie se incadreaza insa si unii, sa zicem ca-i denumim subcategoria P+, care-si constientizeaza (in)capacitatile intelectuale si deficientele de intelegere a realitatii, si acestia, fie se conformeaza unor reguli generale de civilizatie si bun simt, fie sa raliaza opiniilor si comportamentului celor despre care stiu ca poseda un nivel mai ridicat decat al lor.
Din nefericire, unii(adica cei din categoria P, care nu apartin lui P+), reprezentand o majoritate a celor din categoria P, sa zicem ca-i denumim subcategoria P-( care matematic reprezinta complementara lui P+ in raport cu P, adica P\P+, evident P si P+ privite aici ca multimi) nu numai ca nu respecta opiniile celor mai intelepti decat ei, ci isi construiesc adevaruri ilogice proprii distincte, conform puterilor lor intelectuale extrem de reduse( in fapt, toate aceste asa zise adevaruri contrazicand flagrant realitatea si adevarurile stiintifice unanim acceptate de catre cei care studiaza realitatea in mod logic, coerent si performant), pe care le sustin cu incapatanare, devenind un pericol pentru sanatatea si viata celor ce traiesc in jurul lor. Acesti bieti indivizi( o pegra morbida si daunatoare), limitati fiind de modul lor de gandire rudimentar si usor manipulabil, au tupeul sa afirme ca ei sunt detinatorii adevarului absolut!
Ca sa te citez, e bine ca ai comentat dar e mult prea lung si slab, puteai sa spui scurt in 3 cuvinte ca esti antivaccinist.
Nu sunt antivaccinist. Nici cartea nu am citit-o si nici nu intentionez cu exceptia cazului in care o voi putea downloada gratuit de undeva. Degradarea in multiple planuri a Americii e un subiect interesant mai ales din cauza ca este o tara de care eram foarte atasat nu cu foarte mult timp in urma.
Si acum de care tara esti atasat?
Poate China…sau Rusia…sau Corea de Nord ? Sau de Iran, sau poate de fasia Ghaza!
De acord cu degradarea USA! Pacat ca nu mai e posibil un presedinte ca Ronald Reagan…sau ca George Bush senior! Ca sa puna cu botul pe labe toata aceasta pegra mondiala nemernica compusa din comunisti si urmasi ai comunistilor, care acum, chipurile, sunt priviti ca extremisti de dreapta, totalitaristi de tip fascist, etc…..Nuuuu ! Toti astia sunt produsi de comunism si sunt cei care, la fel ca jigodiile comuniste, subventioneaza terorismul islamic si regimurile populiste asa zise de stanga!
O analiza buna, exceptand ca OMS nu a declarat pandemia, ca cizma nu e totuna cu genunchiul, ca miliardele de oameni nu au fost ingroziti atat de pandemie cat de ce au spus propriile autoritati despre ea, si alte amanunte de acest fel… Oricum, voi citi cartea.
Mie altceva mi se pare fabulos: că cineva a avut atâta răbdare și timp încât să citească 841 de pagini de propagandă (in favoarea unui regim global totalitar cu derapaje clar fascistoide) cu un titlu atât de…morbidocratic și apoi să și scrie o recenzie despre! E ca și când am rezista la un volum de ficțiune numit „Frații mei, Karamazovii”, apărut sub semnătura lui Gigi Becali, la editura ‘O, proză verde’, care in 747 de pagini ne relatează trăirile acestui mare om de litere la întâlnirea cu mesagerii lui Dostoievski.
Filozofii rumâni de mare angajament planetar Vântu, Dragnea și Cetepeul se încălzesc pe bară cu eseuri ample asupra fenomenului „virusachele evadat din laboratoare cu ajutorul unor mamifere mici și sprințare” pentru a ne pregăti pentru combaterea următoarei pandemii.
Foarte curajoasa abordarea scriitorului Dan Pavel. Felicitari!
Dar nu e singurul care spune lucrurilor pe nume. Tocmai am vazut o secventa de 3 minute cu biologul Bret Weinstein, care estimeaza ca vaccinurile Covid au omorit pina acum 17 milioane de oameni.
O puteti vedea si dvs pe rumble. E pe canalul utilizatorului IonelTrandafir, are titlul „17 milioane de morti din cauza Vaccinurilor COVID” si e subtitrata in limba romana.
De antivaccinisti cu minte putina si logoree de proasta calitate e plin mapamodul, iar Romanica da pe dinafara!
Pur și simplu vă faceți de rușine cu astfel de comentarii (și nu, tentativa de a îmbrăca o diatribă in formule matematice nu păcălește pe nimeni, intenția de a insulta fiind evidentă). Păcat că nu pricepeți nici măcar astăzi că mulți dintre cei ce critică covidocrația nu sunt nicidecum antivacciniști.
Incă ceva: știți ce înseamnă cuvântul ‘pegră’ pe care l-ați folosit mai sus?
O lauda adusa fostei prim-ministru al NZ denota o lipsa de înțelegere a cea ce se întâmplă cu adevărat în lume. Când oameni de 34-35 ani ajung sa conducă o tara fără a fi lucrat o singura zi în economia reala este un semn ca lumea a luat-o razna. A se vedea și numirea noului prim-ministru al Franței sau a fostului sau partener, devenit ministru de externe. Noul prim ministru numit de Macron n-a lucrat nici el o singua zi pentru un euro. Pacat ca un apărător al libertății individuale, care si-a asumat reale riscuri în timpul comunismului, nu vede ca restrângerea fara precedent in istorie a libertății în timpul Covid, neconstituționala in multe tari democratice, este un prim pas spre dictatura. Și mai păcat ca astfel de opinii sunt cenzurate.
Pentru cei lipsiti de capacitatea de a gândi dincolo de ordinul de serviciu pe unitate, eu sunt vaccinat de 3 ori. Sunt un cetățean disciplinat.
.
E foarte bine ca s-a gasit cineva sa consemneze faptele „eroilor in halate albe” etc. daca, intr-adevar, cartzoiul „Acoperă subiectul pandemiei în integralitatea lui…”.
Daca e asa, un exemplar ar trebui donat lui Tony Fauci, pe care l-a lasat memoria si nu-si mai aminteste ce a zis si ce a facut in vremea holerei, pardon, covidului.
Invitat acum o saptamina sa raspunda la intrebari in fata subcomitetului Camerei pentru pandemia de coronavirus, Dr. Anthony Fauci pare să fi devenit amnezic, după cum reiese din numărul de ori în care a spus că „nu-și amintește” atunci când i s-au pus întrebări legate de Covid. Dr. Fauci a susținut că „nu și-a amintit” informații sau conversații pertinente despre COVID-19 de peste 100 de ori.
Citind printre randuri, s-ar putea trage concluzia ca sintagma „pandemia care ar fi putut fi prevenita” ar putea sa insemne si „pandemia care ar fi fost provocata”. De cine? Evident, de cei care incearca sa ascunda adevarul.
In cazul in care cititorii acestui site au si ei dreptul sa cunoasca adevarul intr-un tirziu si acest comentariu va fi tolerat, ii indemn sa vada si sa asculte ce se discuta la televizorul american in iulie 2022:
DEVASTATOR: Deborah Birx recunoaște că ea și Fauci au fabricat regulile COVID din nimic și au ascuns informații.
DAMNING: Deborah Birx Admits She and Fauci Made COVID Rules Out of Thin Air, Hid Data
Asta este mentionat in carte?
https://www.dailymail.co.uk/health/article-12969105/chinese-scientists-lab-coronavirus-kill-rate-mice.html
Filmul se numeste
THE HAMBURG SYNDROME
si citeva clipuri inca sint disponibile pe siteul globalisto-corporatist YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=MDKAxTxihhE&pp=ygUVdGhlIGhhbWJ1cmcgc3luZHJvbWUg
Veti vedea cu uimire imagini din 1979 cu ce vi s-a intimplat in ultimii trei patru ani..
Tunelul timpului tata, ce mai!!
Oare in studiile stiintifice ale domnilor nostri a fost analizata si preocuparea atat de intensa a americanilor pentru sanatatea romanilor? Intreb si eu pt un prieten…..din Romania….https://ph-online.ro/politica/item/126279-adrian-chesnoiu-fost-ministru-al-agriculturii-americanii-ne-au-obligat-sa-ne-distrugem-agricultura-nu-am-avut-voie-sa-tinem-rezerve-de-hrana-pentru-populatie