joi, mai 15, 2025

Protecționismul: soluție sau problemă?

Președintele Donald Trump a impus taxe vamale împotriva celor mai mari trei parteneri comerciali ai SUA, atrăgând imediat represalii din partea Mexicului, Canadei și Chinei și provocând haos piețele financiare. Începând din 4 martie 2025, au intrat în vigoare tarife de 25% pentru importurile mexicane și canadiene și de 10% pentru energia electrică importată din Canada. Reprezentanții acesteia susțin – și așa este – că taxele amintite sunt incompatibile cu prevederile „Acordului General pentru Tarife și Comerț”/GATT (1947), precum și cu „Acordul Organizației Mondiale a Comerțului/ privind facilitarea comerțului”/OMC (1964). A doua zi, Casa Albă a anunțat că președintele Trump va scuti producătorii de automobile de tarifele punitive de 25% pentru Canada și Mexic, timp de o lună, dacă aceste țări respectă „Acordul Nord-American de Comerț Liber”/NAFTA.

China a ripostat la majorarea taxelor vamale impuse de SUA, anunțând în aceeași zi creșteri de 10-15% a tarifelor pentru importul unei game largi de mărfuri americane, printre care produse agricole și alimentare. De asemenea, Beijing a impus o serie de noi restricții pentru 25 de companii americane, atât pentru exporturi, cât și pentru investiții.

Europa nu a fost încă afectată de tarife, măsura rezervată UE urmând a fi anunțată pe 2 aprilie.  Bruxelles-ul a anunțat că organizează reuniuni „foarte productive” cu reprezentanții SUA, în timp ce Trump a repetat amenințarea tarifară de 25%.[1]

În România, în mass media, pe rețelele de socializare la mitinguri și în parlament se cere adesea adoptarea unor măsuri protecționiste: subvenții, „51% produse românești”, restricții pentru străini de a cumpăra pământ, închiderea marilor magazine în weekend, boicotarea supermarketurilor etc. Motivele invocate pentru justificarea acestor măsuri sunt sprijinirea capitalului românesc, securitatea alimentară și/sau energetică, evitarea închiderii unor întreprinderi (cu pierderi) și a șomajului etc. Deși sunt prezentate ca fiind de importanță „strategică” și inspirate de „patriotism”, măsurile amintite ar afecta grav economia românească, periclitând continuarea reformelor structurale – și așa stagnante – menite să o modernizeze. În plus, aceste decizii ar încălca prevederile tratatelor internaționale la care România este parte (GATT/OMC, tratatele de aderare la UE, FAO, FMI, OCDE etc.).

Protecționismul este o politică economică menită să limiteze accesul produselor străine pe teritoriul național. Scopul său este favorizarea pe piața internă a produselor autohtone, fără a descuraja exporturile. Indiferent de formele sale, principiul general al protecționismului este același: crearea unor obstacole la intrarea mărfurilor străine pe teritoriul național, pentru a limita accesul consumatorilor la bunurile respective și a-i determina să se îndrepte spre produsele indigene.

Istoria protecționismului este strâns legată de istoria comerțului mondial. La începutul comerțului modern, în primele decenii ale sec. XIX, marile națiuni ale lumii erau, în general, protecționiste. După abrogarea în 1846 a legii engleze a cerealelor (Corn Law), care interzicea importul de grâne și alte cereale, menținând ridicate prețurile alimentelor în favoarea proprietarilor de pământ englezi, a început o perioadă de liberalizare treptată a schimburilor internaționale. Această tendință a fost impulsionată de tratatul franco-britanic din 1860, care a eliminat restricțiile cu privire la comerțul dintre cele două tari, a redus taxele vamale și a instituit, pentru prima dată, clauza națiunii celei mai favorizate: orice avantaj acordat unei țări terțe de către una din cele două țări semnatare trebuia acordat automat și celeilalte părți. Procesul de liberalizare a fost întrerupt la sfârșitul anilor 1870, când țările dezvoltate din acea epocă au revenit la protecționism, ceea ce a făcut ca perioada 1879–1945 să fie marcată de numeroase războaie și represalii comerciale. Apogeul a fost atins în anii 1929–1930, când protecționismul a părut a fi singurul răspuns posibil la criză. Confruntate cu dificultățile economice specifice crizei și cu atmosfera politică internațională ostilă, creată de pericolul izbucnirii războiului, statele lumii au încercat să se apere nu prin noi acorduri între ele, ci fiecare pe cont propriu, prin limitarea importurilor, exporturi la preturi de dumping, devalorizări repetate ale monedelor naționale, crearea de „blocuri” monetare etc.

În România interbelică, politica de comerț exterior a fost defazată față de evoluțiile din economia mondială. Astfel, în anii 1922–1928, guvernele liberale au dus o politică de naționalism economic și semi-autarhie („prin noi înșine”), într-o perioadă în care țările europene făceau un efort de restabilire a schimbului liber. În anii 1928-1931, când economia românească era lovită de criză, iar economia europeană evolua spre o nouă perioadă de protecționism, guvernul național-țărănesc a încercat să liberalizeze comerțul exterior („porți deschise”). Reorientarea politicii comerciale de la liberalismul promovat în perioada crizei la restricționarea relațiilor economice cu străinătatea de teama izbucnirii războiului s-a produs și aceasta cu destulă întârziere față de alte state europene, care adoptaseră măsuri similare.

Spre deosebire de perioada 1846-1945, când schimburile internaționale și încercările de liberalizare a acestora au fost dominate de tratate comerciale bilaterale, după cel de-al Doilea Război Mondial s-a generalizat practica acordurilor comerciale multilaterale și a organismelor internaționale însărcinate să le gestioneze. Conform preambulului textelor oficiale respective, scopul acestor înțelegeri este realizarea unei veritabile cooperări internaționale și instaurarea unui liber schimb general și durabil. În perioada 1947-1994, această cooperare a luat forma amintitului acordul cunoscut sub acronimul GATT. În 1964, a fost creată o nouă instituție internațională, „Organizaţia Mondială a Comerţului”/OMC, care a fost înzestrată cu o veritabilă putere disciplinară. Obiectivul fundamental al OMC, care a preluat GATT (1965), este reducerea treptată a barierelor protecționiste pentru a favoriza creșterea economiei mondiale, fără a prejudicia industriile pe cale de a se naște sau aflate în dificultate. După eșecul conferinței de la Seattle (1999), OMC a lansat un nou ciclu de negocieri (conferința de la Doha din 2001), care urmăresc să confere țărilor în curs de dezvoltare un rol tot mai important și să consolideze capacitatea acestora de a beneficia de avantajele comerțului internațional, sprijinindu-le în combaterea sărăciei.

În 2013, a început edificarea unui nou pilon important al cadrului instituțional al comerțului internațional: acordul de liber schimb negociat de UE cu SUA, numit „Parteneriatului Transatlantic pentru Comerț si Investiții”/TTIP. Scopul acestuia este înlăturarea barierelor din calea comerțului (tarife vamale, reglementări inutile, restricții privind investițiile etc.), într-o gamă largă de sectoare economice, pentru a facilita cumpărarea și vânzarea de mărfuri și servicii între UE și SUA. În pofida faptului că SUA sunt cel mai mare partener comercial și de investiții al UE, între acestea nu există un acord de liber schimb. Negocierile privind TTIP s-au încheiat în 2016, fără concluzii și au fost închise oficial în 2019.

Economia românească a fost reconstruită după cel de-al Doilea Război Mondial în conformitate cu modelul stalinist. Acest model s-a caracterizat prin proprietatea de stat sau colectivă asupra mijloacelor de producție și adoptarea deciziilor economice de aparatul de stat în mod centralizat, prin intermediul unui plan care stabilește obiectivele de producție și nivelul celorlalte variabilele economice importante: prețuri, salarii, repartizarea venitului național pentru consum și acumulare, import, export etc. În aceste condiții, în ultimii ani ai regimului comunist, prin plan, importurile au fost limitate drastic, iar exporturile au fost forțate pentru a obține valuta necesară rambursării datoriei externe și reducerii dependenței de finanțarea externă. În economia comunistă, s-au practicat taxe vamale, însă acestea nu au servit pentru protejarea economiei naționale de concurența externă, ci pentru a putea oferi reciprocitate formală altor țări, care își reduceau, eventual, taxele vamale la importurile de bunuri românești. Economia românească era închisă etanș și izolată complet de economia altor țări, iar pentru a realiza această autarhie existau alte mijloace decât taxele vamale: monopolul statului asupra comerțului exterior, stabilirea prin plan a volumului și structurii importului și exportului, fixarea administrativă a prețurilor bunurile care fac obiectul comerțului exterior, limitarea drastică a dreptului de a călători în străinătate etc. După căderea comunismului, monopolul statului asupra comerțului exterior a fost desființat, iar România a devenit membră sau a reluat relațiile cu organismele internaționale multilaterale de tipul celor menționate. În consecință, regimul vamal a fost revizuit în concordanță cu obligațiile asumate prin tratatele respective.

Între idealul eficienței economice și realitățile geopolitice

Faptul că împiedicarea comerțului liber afectează economia este cunoscut de mult timp. Ideea este la fel de veche ca știința economică însăși. Astfel, în cartea sa, „Avuția națiunilor”, care marchează nașterea științei economice, Adam Smith justifică liberul schimb la nivel internațional, arătând că, prin specializarea în producerea anumitor bunuri, toate națiunile beneficiază de pe urma libertății comerțului. La fel cum, în interiorul unei economii naționale, diviziunea muncii, specializarea și schimbul liber de mărfuri duc la creșterea productivității și, deci, a bunăstării generale, la nivelul întregii economii mondiale, comerțul liber duce la sporirea avuției tuturor națiunilor și la pacea lumii. Totuși, Smith admite instituirea de taxe vamale în două situații: în cazul industriilor care au importantă strategică pentru apărarea națională și ca reacție la taxele impuse de alte țări la importurile de bunuri din tara respectivă. După Smith, protecționismul este, deci, o măsură excepțională, care, în regulă generală, împiedică însă buna funcționare a economiei.

Pe această linie de gândire, în literatura actuală, se face distincție între eficiența comerțului liber la nivelul economiei naționale și eficiența comerțului liber la nivelul economiei mondiale (cosmopolitan-efficiency argument).

La baza ambelor abordări se află presupunerea că prețurile sunt determinate liber de piață și că aceasta nu prezintă disfuncționalități. Se știe însă că piața poate avea anumite disfuncționalități, cum ar fi, de exemplu, cele provocate de așa-numitele „externalități”. Disfuncționalități sau „distorsiuni” ale pieței pot apare, de asemenea, prin acțiunea guvernamentală. Astfel, guvernele pot distorsiona prețurile formate pe piață prin subvenționarea producției anumitor ramuri, prin faptul că nu protejează în mod corespunzător proprietatea intelectuală, ceea ce împiedică apariția unor cunoștințe și tehnologii noi, ori, dimpotrivă, prin aceea că îi supraprotejează pe deținătorii indigeni de brevete, licențe, know-how-uri, mărci de fabrică și de comerț și de alte drepturi și valori similare, împiedicând intrarea pe piață a unor noi competitori etc. În asemenea cazuri, producția și schimbul ghidate de prețuri distorsionate sunt ineficiente.

Analiza eficienței comerțului liber la nivelul economiei naționale urmărește fundamentarea politicilor comerciale naționale. Și, de fapt, acesta era principalul obiectiv avut în vedere și de Adam Smith. În ceea ce privește analiza efectelor comerțului liber asupra economiei mondiale (cosmopolitan-efficiency argument), aceasta este relevantă pentru conceperea regimurilor comerciale internaționale. De exemplu, pornind de la concluziile degajate din cercetările de acest gen, OMC a fost concepută ca un forum de discuții și negocieri cu privire la regulile comerciale noi, dar și deja existente, precum și ca instanță de soluționare a litigiilor dintre statele membre. La rândul său, Fondul Monetar International (FMI), creat prin acordurile de la Bretton Woods (1944), a avut ca obiectiv inițial supravegherea politicilor de curs de schimb ale statelor membre pentru a evita devalorizarea monedelor naționale în scop concurențial. Ulterior, rolul FMI a evoluat, acesta devenind un organism de gestionare a sistemului monetar internațional în scopul asigurării stabilității acestuia. Cu toate că, în actuala epocă a globalizării, a crescut importanța studiilor cu privire la rolul comerțului liber în dezvoltarea durabilă a economiei mondiale, ameliorarea nivelului de trai și reducerea sărăciei, în dezbaterile cu privire la comerțul liber versus protecționism, economiștii au în vedere, de obicei, primul caz.

Acest caz, analizat pe larg de economiștii contemporani, învederează existența a două situații în care protecționismul poate contribui la creșterea bunăstării unei națiuni. În primul rând, așa cum a arătat încă A. Smith, o țară poate adopta măsuri protecționiste ca reacție la restricțiile impuse de alte țări la importul de bunuri din țara respectivă. Cu alte cuvinte, protecționismul poate fi utilizat ca mijloc de forțare a deschiderii piețelor străine închise. În loc de războaiele „opiului”, duse de Anglia și Franța împotriva Chinei (1839–1842, 1856–1860) sau de amenințarea cu bombardarea de către navele de război americane a portului japonez Yokohama (1859), o țară poate amenința cu introducerea de restricții, iar dacă această strategie are succes, ea câștigă de două ori: din propriul său comerț rămas liber și din comerțul devenit liber al partenerilor săi comerciali. Cu toate acestea, atât Smith, cât și alți economiști s-au îndoit că o asemenea politică dă realmente rezultate. Ei au descoperit că amenințarea cu represaliile nu determină neapărat alte țări să-și reducă propriile bariere comerciale și că măsurile de retorsiune tind să se permanentizeze și să se auto-amplifice.

Această strategie se folosește totuși și în prezent. Un exemplu surprinzător este SUA, care, deși se declară în favoarea comerțului internațional liber, consideră că piața internă americană poate și trebuie să fie închisă pentru a determina alte țări să-și deschidă propriile lor piețe. Astfel, legislația americană (Omnibus Foreign Trade and Competitiveness Act) permite şi uneori chiar obligă guvernul american să forțeze alte țări să accepte noi „obligații comerciale”, amenințând cu represalii vamale în caz contrar. Însă, aceste noi obligații nu implică neapărat un comerț internațional mai liber. De exemplu, angajamentele respective pot lua forma stabilirii voluntare a unor contigente (cote) privind exportul anumitor mărfuri în SUA. Cu alte cuvinte, SUA forțează pur și simplu alte națiuni să-și redirecționeze exporturile în concordanță cu interesele americane, încălcând principiul după care schimburile comerciale internaționale trebuie ghidate de preturile pieței.

Un alt exemplu este constituit de măsurile amintite la începutul acestui articol, care au creat haos în economia mondială, care s-a confruntat și așa cu mari perturbări în ultimii ani, de la criza financiară din 2008 până la pandemia de Covid-19. Acum, o altă forță amenință să remodeleze peisajul economic: politicile comerciale protecționiste ale administrației Trump și creșterea tarifelor reciproce.

Al doilea caz în care protecționismul poate contribui la creșterea bunăstării unei națiuni este cel în care aceasta are o poziție de monopol în producerea unui anumit bun. Astfel, încă de pe vremea lui John Stuart Mill – care a trăit în prima jumătate a sec. XIX –, economiștii au susținut că o țară care deține o pondere ridicată în producția mondială a unui bun poate utiliza un preț „optim” pentru a profita de această poziție de monopol, câștigând, astfel, mai mult din comerțul cu alte țări. Aceasta revine, desigur, la a spune că un producător monopolist poate să-și maximizeze profiturile prin creșterea prețului și reducerea producției.

În prezent, o formă asemănătoare de protecționism selectiv, cunoscută sub denumirea de „politică comercială strategică”, este recomandată de unii economiști în cazul în care piața este controlată de o întreprindere străină, aflată în situație de monopol (concurență imperfectă), iar costurile de intrare pe piață ale unei noi întreprinderi naționale sunt mari. În această situație, se afirmă că este necesar ca statul să acorde subvenții acestei noi întreprinderi pentru a mări concurența. Astfel, avantajele întreprinderii monopoliste vor fi limitate, iar noua întreprindere autohtonă, devenită competitivă ca urmare a ajutorului public, va putea dobândi o anumită cotă de piață. Este de notat asemănarea dintre acest argument și pledoaria lui Mihail Manoilescu pentru protecționism ca modalitate de sprijinire a industrializării României în perioada interbelică. În prezent, exemplul cel mai des menționat este cel al aeronauticii, ramură caracterizată prin duopol (Boening – producător vechi și puternic; și Airbus – producător nou, fragil și cu decalaj tehnologic inițial): subvenționarea de către statul francez a companiei Airbus a permis reducerea costurilor de producție ale noului aparat, îndeosebi a costurilor de cercetare-dezvoltare și, deci, a dus la recuperarea întârzierii tehnologice și, în modul acesta, la câștigarea luptei cu concurentul american de pe piața globală.

Acest al doilea caz suscită două obiecții. În primul rând, cu rare excepții, cum ar fi, de exemplu, cazul țărilor care fac parte din „Organizația țărilor exportatoare de petrol”/OPEC, sunt puține țări care au o poziție de monopol semnificativă în ceea ce privește un număr suficient de mare de bunuri pentru a conferi importanță practică excepției de la regula comerțului liber. În al doilea rând, celelalte țări ar putea recurge, la rândul lor, la represalii împotriva prețului „optim”. Ca urmare, posibilitatea de a valorifica poziția de monopol pentru a crește bunăstarea unei țări este discutabilă. De altfel, chiar și acei economiști contemporani, care şi-au construit reputația academică prin identificarea unor cazuri teoretice în care piețele oligopoliste permit guvernelor să folosească taxe vamale de import pentru a spori avuția națională, se pronunță cu fermitate împotriva politicilor protecționiste. Argumentația lor se bazează, în principal, pe constatarea faptului că guvernele au rareori informațiile necesare pentru a identifica situațiile în care este oportun să aplice taxele vamale.

Iluzia protecționismului: costuri ascunse și implicații globale

S-ar putea crede că orice imperfecțiune a pieței este un bun motiv pentru a adopta măsuri protecționiste. Într-adevăr, o serie de economiști au căzut în această capcană timp de aproape două secole: de la începutul istoriei moderne a schimburilor internaționale, în primele decenii ale sec. XIX, până în anii ’50 ai sec. XX, soluția protecționismului a fost în repetate rânduri încercată. În prezent, majoritatea economiștilor susțin, dimpotrivă, că protecționismul este o modalitate inadecvată și ineficientă de corectare a deficiențelor pieței interne. De exemplu, în cazul în care salariile nu se ajustează suficient de rapid la scăderea cererii față de produsele unei anumite ramuri, reducere determinată de concurența externă, unii economiști contemporani susțin că politica guvernamentală adecvată este intervenția – sau, eventual, încetarea intervenției – pe piața muncii, unde pot fi adoptate, într-adevăr, măsurile de remediere care vizează în mod direct cauzele problemei.

Prin această prismă, un caz relevant este cel al țărilor aflate într-o uniune monetară (de exemplu, zona euro), care au renunțat la moneda națională și, deci, la mecanismul reglator al cursului de schimb. Conform teoriei zonelor monetare optime, în acest caz, funcțiile reglatoare ale cursului de schimb trebuie înlocuite prin cele ale mobilității transfrontaliere a factorilor de producție (capital și forță de muncă), ceea ce exclude orice formă de protecționism. Or, în cazul țărilor din zona euro, piața forței de muncă prezintă, într-adevăr, o serie de rigidități, care afectează mobilitatea internă și transfrontalieră a mâinii de lucru. Ca urmare, eliminarea acestor rigidități, nu protecționismul, constituie adevărata soluție la problemele economice cu care se confruntă aceste țări.

Unii economiști susțin, de asemenea, că chiar dacă protecționismul ar fi adecvat în teorie, acesta ar fi „capturat” în practică de grupurile de interese (vânători de rente; rent-seekers), care ar abuza de măsurile respective pentru a-și urmări propriile interese înguste, nu interesul național.

Principalul cost al protecționismului este că îi obligă pe consumatori să renunțe la bunurile de import ieftine. Ca urmare a faptului că plătesc pentru bunurile respective un preț mai mare, are loc creșterea veniturilor pe care le obțin producătorii/vânzătorii. Iar în cazul în care, pe lângă faptul că sunt mai scumpe, bunurile indigene sunt mai slabe calitativ, prejudiciul suferit de consumatori este și mai mare.

Un alt cost important al protecționismului este cel al activităților de lobby (trafic de influență), suportat de cei care caută protecție împotriva concurenței străine. Acest cost constituie sursa rentei care revine persoanelor care acordă protecția respectivă (politicieni, birocrați, tehnocrați etc.) și, eventual, celor care îi susțin mediatic (jurnaliști, analiști, purtători de cuvânt etc.).

Principala caracteristică a teoriei moderne a comerțului internațional este, așadar, diminuarea semnificativă a relevanței argumentelor în favoarea protecționismului și revoluționarea modului tradițional de înțelegere a meritelor relative ale comerțului liber.

 Protecționismul apare în forme diverse și ingenioase. Atunci când adepții liberului schimb reușesc să-l elimine într-un anumit domeniu, el apare în altul: susținătorii protecționismului par a fi mereu cu un pas înaintea adepților liberului schimb în inventarea unor noi modalități de protecție împotriva concurenților străini.

Principalele forme de protecționism sunt:

– a) măsuri tarifare, în principal taxe vamale – calculate ca procent din prețul mărfurilor (ad valorem); aceste taxe măresc prețul produselor importate, care, în modul acesta, poate deveni mai mare decât prețul produselor autohtone; consumatorii/cumpărătorii sunt nevoiți, astfel, să cumpere cu predilecție produse naționale, ceea ce îi favorizează, evident, pe producătorii/vânzătorii autohtoni, însă contribuie, eventual, la dezvoltarea ramurilor respective și la reducerea șomajului; costul întregului proces este suportat însă de consumatori/cumpărători, nu de stat, cum se spune adesea;

– b) măsuri netarifare, cum ar fi stabilirea unor contigente (cote) pentru a limita cantitățile de mărfuri importate sau a evita creșterea acestor cantități;

– c) protecționism „gri” sau „deghizat”, numit așa deoarece este mai puțin vizibil și birocratic; un exemplu este impunerea de diverse norme: tehnice, de igienă, de securitate, de protecție a consumatorului etc.; recent, au apărut norme de dreptul muncii (de exemplu, interzicerea muncii copiilor) sau norme de protecția mediului.

În trecut, statele au folosit mai ales măsurile tarifare (taxele vamale) și netarifare. În prezent, se practică diverse forme de protecționism „gri„ sau „deghizat”. O formă este constituită de așa-numitele „restricții voluntare la export sau „acorduri comerciale ordonate” În loc ca țara importatoare să restricționeze importurile prin instituirea unor taxe vamale sau contingente, țara exportatoare restricționează exporturile, însă efectul protecționist este același. Deosebirea reală, care face ca țările exportatoare să prefere restricții la export în loc de restricții la import impuse de țările partenere, este că cele dintâi permit exportatorilor să obțină prețuri mai mari și, deci, să-și însușească profiturile generate de creșterea prețurilor provocată de protecționism. Un exemplu este cel al cotelor voluntare stabilite de Japonia la exportul de automobile în SUA. Este evident că SUA ar fi putut limita importul de automobile japoneze prin instituirea de taxe vamale. Însă, această măsură ar fi dus la creșterea prețurilor și, deci, la reducerea numărului de automobile cumpărate de cetățenii americani. Ca urmare, guvernul japonez a limitat în mod voluntar numărul de automobile exportate în SUA. Deoarece oferta s-a redus, producătorii de automobile niponi au putut să-și mărească prețurile și să continue să exporte mașini în SUA. Ironia sorții este că obținerea unor profituri suplimentare, generate de limitarea voluntară a exporturilor, i-a ajutat, probabil, pe producătorii auto japonezi să-și sporească investițiile și să devină, astfel, mai competitivi.

În anii 1980, a crescut numărul cazurilor de restricții voluntare, iar acest fenomen a constituit un factor perturbator și dintr-un alt motiv. Acest tip de acorduri avantajează exportatorii în mod selectiv, în loc să lase piața să determine care sunt participanții ce vor pierde în urma limitării schimburilor internaționale. În exemplul anterior, alternativa ar fi fost ca SUA să protejeze producătorii auto americani prin instituirea unor taxe vamale sau contigente aplicabile tuturor importurilor de automobile străine, lăsând cumpărătorii americani să decidă dacă vor cumpăra mai puține automobile japoneze sau europene, respectiv mai multe automobile americane. Cu alte cuvinte, prin restricțiile voluntare la export, criteriul eficienței este înlocuit, de fapt, cu diverse considerente politice.

Protecționismul îmbracă în ultimul timp o formă și mai insidioasă, numită „protecție administrativă”. Acest tip de protecție rezultă din aplicarea unor reglementări menite să răspundă unor condiții de piață sau evenimente specifice, stabilite de forurile legislative sau de autoritățile administrative. Astfel, în aproape toate ţările dezvoltate, există reglementări cu privire la așa-numitul „comerț echitabil”, care urmăresc, pe de o parte, să împiedice alte țări să-și subvenționeze exporturile (ceea ce ar distorsiona, într-adevăr, stimulentele create de piață și, deci, ar afecta diviziunea internațională a muncii), iar pe de altă parte, să evite situațiile în care firmele străine practică prețuri de dumping la mărfurile pe care le exportă. Unele guverne practică, prin urmare, taxe vamale anti-subsidii sau taxe anti-dumping pentru a neutraliza efectele practicilor respective. În teorie, aceste mecanisme de așa-zis „comerț echitabil” sunt menite să sprijine comerțul liber.

În practică, „comerțul echitabil” este utilizat însă adesea în locul, nu în sprijinul comerțului liber. Este vorba despre cazurile în care procedeele  amintite sunt îndreptate în mod evident împotriva unor firme străine concurente pentru a le forța pur și simplu să accepte restricții voluntare. Astfel, practici comerciale care, în mod normal, sunt permise firmelor autohtone (de exemplu, reduceri de prețuri cu ocazia sărbătorilor) sunt interzise firmelor străine, ceea ce înseamnă, de fapt, protecționism în toată regula.

În literatură, se arată că, în anii 1980, multe tehnici de realizare a unui „comerț echitabil” s-au transformat în adevărate mijloace protecționiste, folosite în mod nejustificat împotriva concurenței străine. Ca urmare, s-au făcut unele propuneri pentru a împiedica „capturarea” mecanismelor respective de către anumite grupuri de interese. Esența acestora este crearea unor proceduri bilaterale de soluționare a litigiilor, care să asigure mai multă obiectivitate decât procedurile naționale. Asemenea soluții sunt prevăzute, de exemplu, în „Acordul de comerț liber canado-american„ și în „Acordul nord-american de comerț liber”. Aceste acorduri sunt puse însă în pericol de recenta ofensivă comercială a administrației Trump.

O altă posibilitate este utilizarea în mai mare măsură a procedurilor de soluționare a litigiilor existente în cadrul OMC.

Cu toate aceste idei și eforturi de instituționalizare, sunt mulți producători care spun că politicile și instituțiile din anumite țări constituie, de fapt, „comerț inechitabil”. Astfel, adversarii acordurilor de liber schimb cu unele țări susțin că, în cazurile respective, comerțul liber este imposibil, din cauza marilor deosebiri în standardele de mediu, de calitate, salarizare etc. Lista obiecțiilor împotriva comerțului liber cu țări în care există asemenea cauze de „comerț inechitabil” este nesfârșită. Și, de fapt, aici se află principala sursă de inspirație a argumentelor aduse împotriva comerțului liber.

Cercetările recente cu privire la protecționism s-au concentrat asupra a două mari probleme. În primul rând, s-au studiat posibilitățile de eliminare a protecționismului agricol din țările dezvoltate, mai ales a subvențiilor pentru producția și comercializarea bunurilor alimentare, care au fot exceptate în anul 1965 de la regulile GATT. În al doilea rând, analiștii economici s-au preocupat de proliferarea acordurilor de liber schimb bilaterale, care sunt, de fapt, acorduri comerciale preferențiale. Ei arată că, din cauza extinderii masive a tratamentului preferențial al țărilor în curs de dezvoltare, prin care acestea sunt exceptate de la aplicarea clauzei națiunii celei mai favorizate, principiile GATT se erodează puternic, ceea ce periclitează libertatea comerțului internațional. La toate aceste evoluții negative, se adaugă impredictibilitatea și haosul care vin în prezent de la guvernul american.


[1] – Trump a anunțat pe 2 aprilie tarife de 20% pentru bunurile din UE. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a calificat această măsură drept o grea lovitură pentru economia mondială și a declarat că „Suntem deja pe cale să definitivăm primul pachet de contramăsuri ca reacție la taxele pe importurile de oțel”.


Distribuie acest articol

48 COMENTARII

  1. Deși sunt un adept al „pieței libere”, trebuie să accept că niciodată piața nu a fost total liberă. Capitalismul a creat statele națiune tocmai pentru a avea o piață sigură pentru produsele lui, sub protecția statului. Imperialismul că formă a capitalismului urmarea ca să obțină mari profituri prin transformarea coloniilor în piețe de desfacere pentru produsele metropolei. Altfel spus, bătălia pentru piețe a produs și colonialismul, dar și războaie economice și mondiale( ambele războaie mondiale au fost supremație economică și pentru piețele de desfacere/colonii).
    Teoretic, protecționismul este un non-sens economic fiindcă perturbă piețele și produce pierderi tuturor. Este tot o măsură imperialistă, dar greșită. Principalul perdant va fi SUA.
    Numai o piață liberă, concurențială, bazată pe cerere și ofertă, poate duce la creșterea productivității( deci a bunăstării) dar și la dezvoltare tehnologică.
    Unii chiar cred că se mai pot comporta imperialist/dictatorial. Continuând astfel, SUA va pierde războiul comercial cu China( care are resurse importante de creștere a productivității muncii, populație mai numeroasă, iar tehnologic se dezvoltă mai repede ca SUA).

    • ”…Numai o piață liberă, concurențială, bazată pe cerere și ofertă, poate duce la creșterea productivității (deci a bunăstării) dar și la dezvoltare tehnologică…”

      Teoria așa zice, sună foarte frumos și aparent usor de înteles de oricine însa în practica nu e chiar așa !

      ”Free market does not exist !…it is a political notion !…it is free as it is permitted by regulations…”

      Ar fi interesant să gasim un exemplu de ”piața care e liberă”… s-o vedem in RO…piața valutară ?, de capital ?, cereale, electricitate, gaze, rosii si legume, metale rare, etc., etc….iar intr-o ”piața liberă”, tocmai ca e liberă, apar ”distorsiuni” (noi ”reguli”) datorate ”unora” care ”manipulează” liber. Per total, are un rol de ”regulator”, DAR

      Free market !…ce frumos suna !…dar ce relativa e !

  2. da, inca exista oameni adevarati in Ro. Multumesc domnul Cerna, mi-ati luminat multe neclaritati. Ca sa vezi nici macar nu ati fost in stare sa studiati stiinte politice :).

    Ca trumpist adevarat sunt extrem de curios sa vad daca strategisa lui va da rezultate?

    Va urez Paste fericit!

    • Strategia lui Trump va da cu siguranță rezultate. Ce nu este încă clar, este dacă acestea vor fi cele așteptate sau nu. Dar care să fie cele așteptate?

      PS Există o neconcordanță în articolul, altfel excelent, al domnului Cerna. La un moment dat domnia sa afirmă „Principalul cost al protecționismului este că îi obligă pe consumatori să renunțe la bunurile de import ieftine.“ Singura însușire a acelor produse de import, devenite prohibite in urma taxelor, este că sunt, sau mai bine zis erau ieftine. Faptul că prețurile coborâte ar fi obținute prin rabat de calitate nu pare să fie important pentru autor. Mai apoi însă domnia sa vorbeste despre acel protecționism „gri“ prin care se limitează accesul pe piața internă a unor produse de calitate îndoielnică. Eu, personal, consider acest tip de protectionism singurul legitim, întrucât restul de valoare pe care îl conține un produs expirat, cu termen de funcționare depășit este în cele mai multe cazuri inferior costurilor ulterioare (reciclare, deteriorare prematură, poluare șamd), costuri pe care le suportă inclusiv cei care nu au avut niciun avantaj din importul acelui produs.
      Ăsta este de fapt cel mai mare „secret“ al întreprinzătorilor de succes: privatizarea profitului și comunizarea costurilor. Dacă asta mai poate fi uneori acceptabil in favoarea unui producător intern, in cazul unuia extern, nu.

      • cred că autorul a subînțeles faptul că produsele sunt mai ieftine „la calitate egală”. Altfel și iPhone se fabrică tot în China și nu prea am auzit plângeri. Când e vorba de un preț mai mic cu rabat la calitate e o altă poveste și cumpărătorul își ajustează așteptările în funcție de ce își permite. Adevărata problemă e că în timp liniile de asamblare din USA au cam dispărut și o dată cu ele și know-how-ul necesar. Am citit de-a lungul timpului discuții pe tema că de fapt nici măcar nu ar mai fi chiar așa de ieftin să produci în China (datorită robotizării și creșterii nivelului de trai în China) însă e vorba de investiția necesară pentru a construi de la zero niște linii de producție. Poate că ar merita investigată mai degrabă pista asta cu niște granturi de „pornire” în loc de taxe…

        • „niște granturi de „pornire” în loc de taxe…”

          Apple nu e chiar genul de companie care să merite acordate granturi. Apple distorsionează piața prin tot felul de măsuri proprii discreționare (gen încărcătoare cu protocol USB-C care nu foloseau mufe USB-C sau adaptoare de mufă încărcătoare auto care permit doar folosirea laptop-ului, dar nu și încărcarea lui etc.). Există destule produse Apple făcute intenționat ireparabile și destule altele care expiră intenționat (built-in obsolescence) încât Apple să nu merite niciun fel de granturi, pentru nimic.

          Dacă vor scădea vânzările de iPhone în urma taxelor vamale, oamenii își vor înlocui iPhone-ul în medie după 18 – 20 de luni, nu după 15 luni și cam asta e tot. Acordările de granturi sunt politici socialiste, tipice pentru Obama și Merkel, nu pentru Trump.

          • ziceam că nu vă mai răspund dar asta e la obiect :)
            Apple nu își produc singuri telefoanele, le produce Foxconn. Dacă rezultatul final e scumpirea telefonului taxele nu au nici un rost (mă rog, în afară de balanța de plăți). Au rost dacă aduc producția în USA. Bănuiala mea e că pentru Apple nu e interesant să își facă o linie de producție pentru că e un alt biznis decât ceea ce știu ei să facă foarte bine; în acest sens ziceam că poate ar merita niște granturi pentru cei care ar deschide linii de producție (aș presupune că nu rentează să produci numai pentru Apple ci să devii producător pentru mai mulți clienți). Am mai citit materiale din care rezulta că acum nici măcar nu mai e așa de ieftin să produci în China însă problema e că ei au liniile de fabricație existente și nu e chiar la îndemână să faci una de la zero în altă parte. Plus că ai nevoie de un know-how, de oameni, de echipamente adică de tot lanțul care între timp s-a cam pierdut. Desigur aici chiar că nu pot discuta eu decât în linii mari și mai degrabă lucrurile astea se stabilesc în dialogul între autoritățile statale și potențialii investitori. Lucrurile astea s-au mai întâmplat de-a lungul timpului, în diverse state ale USA s-au acordat facilități pentru relocarea activității și pot să dau deplin credit autorităților respective, deocamdată trebuie să vină semnalul politic ferm de stabilitate, respectiv negocierea unor taxe și rămânerea lor așa, pentru că momentan suntem într-o fază instabilă în care încă se negociază și nu poți face un business plan …

  3. Un articol foarte bun.
    Câteva mici adăugiri.
    Adam Smith si marii economiști ai sec 18, 19 si 20 n-au avut de-a face cu externalizarea producției in piețe cu costuri mult mai mici. Cu totul altfel ar fi sunat opiniile lor despre protecționism daca UK, Germania, Austria, Olanda, Franța sau USA s-ar fi izbit de acest fenomen.
    Marile puteri industriale au abandonat protecționismul numai când au devenit dominante pe piața internaționala.
    Când protecționismul este abordat ca sursa de venituri la bugetul statului el nu mai servește scopului de a proteja industria națională.
    Ce mai buna metoda de a readuce acasă locurile de munca externalizate este de a taxa progresiv partea de profit realizata in afara granițelor, nu de a taxa produsele aduse acasă. Se poate spune ca rezultatul va fi același pentru cumpărătorii de acasă pentru ca companiile vor creste prețurile, dar in primul caz consumatorul de acasă va înțelege si accepta mai ușor aceste masuri care-i vor afecta buzunarul.
    Sărbători pascale fericite tuturor autorilor, comentatorilor si cititorilor acestui for!.

    • @Ali Pasa _ “Adam Smith si marii economiști ai sec 18, 19 si 20 n-au avut de-a face…”

      Globalizarea a început odată cu primele schimburi de produse între cei dintâi oameni de pe Pământ.

      Încă de atunci au fost puse în valoare avantajele comparative ale diverselor grupuri sau persoane individuale, indiferent ca a fost vorba despre disponibilitatea forței de muncă, sau anumite materii prime, ori cunoștințe tehnice șamd.

      Singura diferență este ca în timp “comunitatea” a devenit din ce în ce mai mare odată cu evoluția mijloacelor de comunicare, în prezent întreaga planetă fiind “un singur sat”, reprezentând o piața unitară, interconectată.

      • Existenta anterioara a comerțului mondial nu înseamna globalizare in sensul pe care l-a adoptat recent acest termen. Globalizarea fericita prin externalizarea producției (offshoring) n-a existat înainte de sec 21. Niciodată britanicii, americanii sau nemții nu si-a trimis făbricile in Asia înainte de sfârâitul sec 20. Cineva a arătat in comentariile la acest articol ca dimpotrivă britanicii au făcut tot posibilul pentru a le păstra in UK (poate un pic in Irlanda, pe care o controlau).
        Teoria lui David Ricardo despre avantajul comparativ poate funcționează numai într-o societatea in care cei dezavantajați de un avantaj comparativ al altei tari (muncitorii din industriile externalizate) pot fi redistribuiați in slujbe echivalente, nu in ospătari sau Deliveroo. Daca robotii japonezi sunt mai performanți decât cei germani ar avea poate sens teoria lui Ricardo. Societățile sunt compuse din oameni si nu doar din roboti.

        • @Ali Pasa” _ “Niciodată britanicii, americanii sau nemții nu si-a trimis făbricile in Asia…”

          Sunt emoționat până la înduioșare de tehnicile de manipulare precum detalierea excesivă.

          Pentru a fi și mai convingătoare narațiunea, formularea ar fi putut fi: “Niciodată britanicii, americanii sau nemții nu si-a trimis făbricile în Republica Populară Chineză, în regiunea Shenzen, unde energia, forța de muncă și resursele de [aproape] orice fel sunt mai ieftine în ultimii 25 de ani, dar mai ales după anul 2012, când Xi Jinping a fost ales Secretar General al Partidului Comunist Chinez, iar siderurgia Chineză a cunoscut un important avânt, și prețuri ale produselor tot mai reduse, ceea ce a justificat introducerea de taxe vamale la import pentru oțel si aluminiu de către SUA, la decizia ilustră a președintelui Donald Trump…Deci Adam Smith s-a înșelat și autorul articolului de asemenea.”.

          Altfel, ceea ce am scris în comentariul anterior este corect.

          • Vad ca manipulați la greu. Ați trunchiat fraza mea în care spuneam ca externalizarea producției n-a existat înainte de ~2000. Britanicii n-au făcut fabrici în India și nici americanii în Filipine.
            Externalizarea producției este un fenomen al sec 21. Nici unul din economiștii clasici n-au izbit de acest fenomen.
            Teoria avantajului comparativ nu era înțeleasă de Ricardo prin mutarea fabricilor în India, ci prin importul din India a acelor produse care l-a care indienii erau mai buni.

  4. Nu cred ca protectionismul sustinut de trade barriers aduce ceva bun. Este o politica gresita din partea White House. Toate dinamicile economice sunt total impotriva USA. Economistii americani spun asta, dar nimeni nu-i asculta.

    Trump spune ca aducem inapoi toate joburile pierdute de americani! Zau? Aia inseamna cam 8% din USA economy. In 2025 toate industriile manufacturiere sunt complet automatizate si robotizate. O mica fractiune din populatie va avea access la new jobs. Asta daca ai toata manufacturing industry fully automated si o gramada de replacements si commodities sa hranesti fabrica. Ceea ce americanii nu au.

    Au impus %250 tarrif (sau poate mai mult pe clothing si apparel made in China). In 24 de ore China a retaliat: daca o poseta de inalta clasa Bulgari costa in USA $360, o poti cumpara de pe Temu (exact aceeasi marca pentru ca Chinezii o fac) pentru $30 cu tot cu tarife incluse. Amricanii spun ca marile firme vor trimite in judecata China pentru copyright infingements. Zau? Sa se certe cu cine? De 30 de ani orice asemenea lawsuits nu au dus niciunde.

    Ne-am obisnuit sa facem design in USA si manufacturing in Asia. Design-ul plus retail’s proffit ajunge la 95% din valoarea de piata a produsului. S-a terminat. Cum Asia ajunge la o dezvoltare economica superioara, vor face un challenge la modelul de sus. China chiar asta face.

    Cine a citit istoria Chinei, in special sec XVII, XVIII si XIX, isi reaminteste o fraza spusa si de nationalists si communism in 1950: China nu va fi umilita istoric din nou. Imi amintesc foarte bine asta.

    Xi Jinping spune acelasi lucru. Vor sa fie respectati global. Nu este numai goana dupa bani, este dobandirea respectului international. Acesta este drive-ul principal pentru China. Si pentru asta vor merge inainte.

  5. Profesorul Silviu Cerna, cu rigoare de manual, abordează în articolul acesta o temă care suscită în aceste zile interesul unui public larg…Și căreia presa îi acordă, de asemenea, o atenție sporită.

    Este de așteptat ca promotorii curentului „Make Great Again”, cu variațiunile sale cunoscute, care refuză să creadă teorii conspiraționiste precum aceea că omul a pus piciorul pe Lună, sau precum cea care susține că Pământul ar fi rotund, ori că vaccinurile ar fi benefice, să nu creadă nici ceea ce scrie în manualul de Economie și în manuale în general.

    …Oameni cu mult mai multe certitudini decât îndoieli.

    • Cu ce larghete ii bagati la rednecks pe toti cei care se opun curentelor de globalizare si neo marxism galagios si impertinent care acapareaza Westul incet dar sigur de 30 de ani.. poate o privire mai adanca, bazata pe realitate si „cold hard facts and figures”, mai putin superficiala si bazata doar pe „stirile” main stream media o sa va dea de gandit. Ba s ar putea sa va regasiti in categoria celor cu multe certiduni si putine indolieli..

      • @996 _ „care acapareaza Westul…”

        Totul ar fi OK, ușor amuzant, dacă Estul nu s-ar confunda atât de des în forma și conținutul discursului cu Kremlinul. Inclusiv în ceea ce privește „naționalismul suveranist”.

        …Iar față de ideologia kremlinistă am motive bine justificate să-mi fie greață.

  6. PROTECTIONISMUL : SOLUTIE SAU PROBLEMA ?
    Sigur, citim si redam din gindirea (bogata) a macroeconomsitilor de notorietate, dar, ca intotdeauna, am obiceiul prost de a raporta tot ceea ce au scris acestia, la conditiile noastre, ale României, dar, si din gindirea (la fel de bogata) si a altor macroeconomisti.

    Deci, aș zice: PROTECTIONISMUL – SOLUȚIA PROBLEMEI !

    Sa argumentez, dar ”din gindirea altora”:
    – ”comertul liber mondial” ca idee aplicata a apărut propus si acceptat de economiile dezvoltate interesate in continuare de extindere piețe si expansiune ( e si logic, caci numai cei dezvoltati aveau nevoie de așa ceva, nu ceilalti)
    – intotdeuna, cei dezvoltati, (de-a lungul istoriei economiei mondiale – și exemple pot da nenumarate !) s-au dezvoltat aplicind PROTECTIONISMUL (nici nu se putea altfel !), atunci cind au vrut sa dezvolte o anumita ramura industriala (exemplul din articol BOEING vs AIRBUS este relevant si concludent….sau TSMC din Taiwan – liderul mondial al semiconductorilor , samd)
    (”…Este de notat asemănarea dintre acest argument și pledoaria lui Mihail Manoilescu pentru protecționism ca modalitate de sprijinire a industrializării României în perioada interbelică. În prezent, exemplul cel mai des menționat este cel al aeronauticii, ramură caracterizată prin duopol (Boening – producător vechi și puternic; și Airbus – producător nou, fragil și cu decalaj tehnologic inițial): subvenționarea de către statul francez a companiei Airbus…”)

    INTOTDEAUNA, de-a lungul istoriei, STATELE AU CREAT CAMPIONI INDUSTRIALI, capabili sa concureze pe piete mondiale, pe care apoi i-au privatizat, listat la burse, etc….si ”i-au lasat de capul lor în lume-lansat pe piața” cum se zice.

    In consecință, personal, nu vad de ce cele mentionate in articol (”…În România,…se cere adesea adoptarea unor măsuri protecționiste: subvenții, „51% produse românești”, restricții pentru străini de a cumpăra pământ, …etc. Motivele invocate pentru justificarea acestor măsuri sunt sprijinirea capitalului românesc, securitatea alimentară și/sau energetică, evitarea închiderii unor întreprinderi (cu pierderi) și a șomajului etc. …”), nu ar fi corecte ? Să argumentez:

    1. Acordarea de subventii: nu este absolut deloc gresit ca statul (IN CAZ CA AR AVEA VREO POLITICA ECONOMICA REALA DE DEZVOLTARE INDUSTRIALA !….CEEA CE NU ESTE CAZUL DIN PACATE !) să facă asta !

    2, restricții pentru străini de a cumpăra pămînt: asta este o sabie cu 2 tăișuri:
    – politic: deci, este o problema diferita de aceea economica…condițiile României (dar si ale altor state UE !) nu permit (după parerea mea), o astfel de ”larghețe pozitivă” dpdv economic….e o ”chestie specifică”. Asta poate fi o dezbatere separata
    – economic: de ce aș instrăina un ”asset” ? (adica, să vind juma din livada mea de pruni, unuia din sat, și să facă el țuica pe care mi-o vinde el mie sau altora din sat…in condiții de ”free market” ?!…parca parca ceva imi suna fals in urechi)

    3. Daca ne uitam la noi insine – România – nu trebuie sa fii mare expert economic ca să nu constați ca, in conditiile in care cele mai mari deficite comerciale ne sunt aduse de alimente, ingrasaminte, energie, s.a., si industrii de virf (microelectronica, microchips, etc.), DACA STATUL AR FI AVUT VREO POLITICA, ar fi ”creat campioni” exact in aceste domenii.
    La asta se adaugă și faptul ca UE ne-a finanțat o gramada de lucruri inutile României (sa exemplific)
    – in energie: sume uriase pentru eoliene si solare, care, combinat cu inchiderea de caapcități de baza, ne-au adus in situatia dezastruoasa de a adauga energia pe lista produselor care ne creeaza deficite (in 2024 pentru prima data in ultima 100 de ani, am fost importatori net de energie !)
    – in agricultură: sume / subventii uriase pentru a fi ”mari exportatori” de griu/porumb (materii prime !), care sunt prelucrate aiurea si ni se intorc sub forma de produse finite (prod alimentatre, sau biocombustibili)
    – legume/fructe: sume uriase pierdute pe niste produse care ”nu corespund calitatii si specificitatii” noastre (de ex., o bariera vamala utila este STANDARDUL DE CALITATE. Japonia o foloseste cu mare succes pentru a interzice accesul pe piata nipona a unor produse straine-ex.China- prin adoptarea unor STANDARDE DE CALITATE !….adică, un standard de calitate mai inalt, justifică un pret mai mare…la noi in ROmânia, doar pretul conteaza). Ex elocvent aplicabil este ca, de ex. rosiile din Olanda n-ar trebui sa ajunga in RO,…sau legume din Turcia…)

    Sunt multe de discutat, dar, protectionismul si liberalismul in comert, trebuie folosite interligent și cu masura…nici prea prea, nici foarte foarte

    • @Cătălin Dragostin _ “…roșiile din Olanda n-ar trebui sa ajunga in RO…”

      De ce sa nu trebuiască? Dacă există cerere pentru ele, înseamnă ca trebuiesc cuiva. Dacă piața e unică, CEE, pot ajunge fără nicio barieră. Ar trebui oare să interzicem și vânzătorilor și Dâmbovița să își aducă marfa în București?

      Și cu Turcia avem acorduri de liber schimb.

      Bun! De ce nu acoperă România întreaga cerere de roșii din piața proprie? Pentru ca nu poate. De ce nu poate? Știe Petre Daea și “Programul tomata” și cei care i-au votat pe ei.

      Ce ar fi dacă (ipotetic) s-ar putea pune taxe la import pe roșii? Simplu…

      Prețurile produselor ar crește și calitatea lor ar scădea.

      … Ca pe orice piață și pentru orice produse la care se diminuează concurența prin aplicarea de bariere comerciale la import. Deci, primii care ar avea de suferit ar fi consumatorii de pe piața respectivă.

  7. Daca privim cu atentie, toate statele dezvoltate au aplicat politici protectioniste cand au avut probleme. Si au promovat politici liberale in comertul exterior, cand au fost puternice.
    Dupa WW2, SUA erau statul cel mai puternic economic. De aici libertatea comerciala totala, promovata. Intre timp, lucrurile s au schimbat. Si datorita ridicarii capitalurilor nationale, si datorita fugii capitalului American pe piete mai avantajoase.
    Trump crede ca solutia este un razboi al tarifelor. Discutabil. Vom vedea cata dreptate are. Sau nu.
    In ce ne priveste, e bine de stiut ca liberalii aveau monopolul pe piata financiara interna. De aici lozinca lor „prin noi insine”. Si practica in piata.
    Taranistii nu puteau face nimic. Pentru a crea egalitate economica si politica, au hotarat sa sparga monopolul financiar al liberalilor. Au apelat la capital strain (politica „portilor deschise”), dar au facilitat si aparitia bancilor autohtone independence de capitalul strain si monopolul liberal. S au infiintat si banci populate etc. Deci, politica taranista nu a fost de ingenunchere in fata capitalului strain. Doar spargerea monopolului liberal si ridicarea unor noi banci autohtone, care sa puma in valoare bogatiile tarii. Crreind o baza economica emancipata de jugul liberal.
    E bine sa vedem clar, dincolo de aparente si conjuncturi internationale.
    Poate ca azi, solutia pentru a scapa de monopolul bancilor controlate de psd/pnl este tot crearea de banci populate controlate de pntcd si usr.
    Dar ma rog, nu sunt politician sau „ppolitolog „.
    Si Manole nu agreaza ideea.
    Oricum, cred ca e nevoie ca statele sarace sa poata fi tolerate cu o politica de favorizare a capitalului autohton. Si de egalizare a conditiilor riveranilor. De exemplu Romania/Ungaria/Bulgaria/Polonia

    • @mongolul: foarte corect ați sugerat: ”…cred ca e nevoie ca statele sarace sa poata fi tolerate cu o politica de favorizare a capitalului autohton…”
      NU sa fie tolerate ci sa poata decide ele insele !

      In altă ordine de idei: haideți să ne gindim macroeconomic politic (sau politica macro) cine ” a făcut China mare” ?
      Pai, exact ”free market”-ul promovat de SUA și UE !…capitalul si tehnologiile, acum 20 de ani, s-au dus in China PENTRU PROFIT CIT MAI MARE, din 3 motive: piața mare, resurse abundente, forța de munca ieftina !…asta a fost posibil datorită unui Partid Comunist întelept, care a ”deschis portile economiei și mecanismelor de piață” și A FAVORIZAT DEZVOLTAREA CAPITALULUI (COMUNIST !) CHINEZ…care capital (cum am spus de nenumarate ori- CAPITAL HAS NATIONALITY !) face ce trebuie să facă

      iar acum avem un proces de ”Make China Great Now”, pe care aceeiași SUA vrea acum ”s-o taxeze”, iar UE se gindeste ce sa faca, cum sa faca

      si uite asa , dezbatem acum cit de buna este ”free market”…sau de rea ???

      • Corect, Deng Xiao Ping a fost un geniu care a pus în practică doctrina „un stat, două sisteme”, respectiv un stat comunist cu economie de piață plus economie de stat. Asta a transformat China în mare putere economică și militară.

  8. Mă bucur că ați menționat in acest eseu Războaiele Opiumului, nu de alta dar acestea au strânsă legătură cu inventarea și propagarea politică a noțiunii de Free Trade.

    In mod natural nu există comerț liber între state (independente), nu a existat niciodată și probabil nici nu va exista. Free Trade este doar un deziderat utopic. Invenția sofisticată -a unor altfel respectabili filozofi britanici- a fost chiar un instrument al protecționismului rafinat ce a dominat perioada victoriană. A fost folosită ca justificare pentru expansiunea comercială a Imperiului și a devenit frapantă chiar in timpul războaielor cu China, mai exact in toiul asaltului asupra unui Imperiu asiatic deja dopat de traficanții de opiu britanici. Opera de traficanți sălbatici de droguri care își atacau mușterii și îi obligau să rămână dependenți pe veci trebuia să fie învăluită intr-o teorie economică respectabilă și misiunea de a albi atrocitățile a căzut pe onorabilii utopiști free-trade. Aceștia au pretins că deschiderea cu forța a porturilor chinezești ar fi nu o invazie, nu o agresiune, ci o restabilire a ordinii economice și a unui principiu pe care însăși Imperiul agresor nu-l respectase niciodată (de pildă Corn Laws 1815-1846 blocau/restricționau comerțul cu bunuri alimentare in aceeași epocă de imaginar free-trade). Așadar, noțiunea însăși a devenit o pârghie a protecționismului britanic pe piața internațională a ideilor (unde ideile proaste și minciunile intotdeauna au circulat cu o viteză amețitoare, chiar și înaintea internetului), in care metropola putea impune oricâte taxe și restricții dorea, ba chiar și licențe de producție pe teritoriul altor state (precum cele acordate plantațiilor de mac din Principatele Malwa in epoca războaielor cu China), dar toți ceilalți trebuiau să abroge de urgență orice fel de taxe/interdicții la cererea Imperiului, in numele ‘free-trade’. Atât de puternică a fost marota utopică ‘free-trade’ incât și după o sută de ani era subiect de conversații și contre politice in toate țările europene, inclusiv in mahalalele proaspăt alfabetizate din fundătura valahă a Europei. O idee fixă exprimată sub forma unui savantlîc și repetată de milioane de ori a reușit să protejeze solid imaginea Imperiului agresor și criminal. Chiar și azi suntem indulgenți cu samavolniciile acestui Imperiu. Pentru că free-trade și alte dume (precum imaginara civilizare a sălbaticilor prin creștinare).

    Tot pornind de la Războaiele Opiumului, îndrăznesc să aduc in polemică argumentul moral, nicăieri pomenit de autor: orice schimb de bunuri intre persoane/entități morale și persoane/entități imorale are ca efect coruperea, uneori ireversibilă, a celor ce abdică, chiar și temporar, de la propriile principii. Adică? Să dăm un exemplu cât mai simplu, școlăresc. Să zicem că John este un tâlhar care încearcă să-și plaseze iute marfa, recte prada obținută prin amenințarea cu arma, oferind un preț bun, sub cel al pieței, târgovețului Ionel. Ionel, inițial naiv, află de la concurență -negustorul Giovanni- că marfa este de contrabandă, obținută ilegal și că vânzarea ei in mod uzual ar crea o complicitate cu banditul John, deci un risc suplimentar pentru afacerea lui Ionel precum și o decădere morală vizibilă in comunitate. Ionel respinge acuzele și speculațiile lui Giovanni și bate palma cu John, iar taraba incepe să-i crească odată cu jafurile operate de John, dar la un moment dat unul din locotenenții lui John, Ivan de la Holiud, îi aduce o marfă neprevăzută in contractul inițial -fentanilul, un drog ieftin cu cerere mare-, și-l amenință pe Ionel că dacă nu pune fentanilul in circulație va face un denunț anonim la poliție cu privire la tranzacțiile cu bunuri rezultate din producerea unor infracțiuni. După fentanil, Ivan apare intr-o zi cu 3 prostituate și-i cere iarăși lui Ionel să le pună pe tarabă, pentru închiriere cu bucata/ora. Apoi cu o duzină de imigranți ce nu știau o boabă de fritreidită, limba afaceriștilor din Freeland, 7 rinichi de proveniență obscură, o ladă cu rachete și un inginer suedez in lanțuri, sclav de ocazie. După ce descoperă că pe taraba lui se vinde și fiică-sa, că fi-su și-a băgat fentanilul in nas și că nevastă-sa a devenit sclavă prin alianță după ce s-a atașat platonic de suedez, Ionel își ia lumea in cap nu înainte de a cocheta cu o altă idee fixă a modernității -suveranismul.

    Acum înlocuiți John din poveste cu Imperiul Britanic defunct, cu Rusia lui Putin, cu China lui Xi sau cu orice satrapie orientală care abuzează de un monopol, de o poziție deja dominantă pe o piață sau de înrobirea propriei populații și instrumentalizează propria acțiune deja imorală pentru a corupe Ionei in Occident și pentru a-i convinge că cedarea și importul de ‘ieftin și mult’ este de fapt o expresie a free-trade și o dovadă clară de progres(ism) mental, de deschidere către un viitor luminos.

    Prin urmare, in opinia mea, protecționismul nu este altceva decât starea firească de relaționare intre state, acțiunea vigilentă a oamenilor de stat ca reacție la sesizarea (de către instituțiile din sfera apărării) ostilității sistematice din partea altor state/guverne/organizații suprastatale. Nu se protejează doar o prezumată piață liberă (care de multe ori nu există nici ea, ci se prezintă ca un oligopol), ci și cetățenii, o ordine de drept, o morală/cutumă caracteristică unei națiuni (opiumul poate fi imoral/dăunător intr-o cultură, dar tolerabil/insignifiant in alta).

    • „… îndrăznesc să aduc in polemică argumentul moral, nicăieri pomenit de autor: orice schimb de bunuri intre persoane/entități morale și persoane/entități imorale are ca efect coruperea, uneori ireversibilă, a celor ce abdică, chiar și temporar, de la propriile principii.”

      Johnii, Ivanii, Giovanii etc. si nevestele lor sunt perceputi ca respectabili si chiar filantropi (un fel de berbecali la scara mare si, in majoritatea lor, rafinati la exterior).

      Dintre astia/astea, cei/cele mai nocivi(e) sunt persoanele care au interese, influenta si putere reala ce TRANSCED – unul dintre indicatorii majori fiind cetateniile multiple si/sau vizele preferentiale obtinute pe baza capitalului/lichiditatii detinut/e – separatiile cadrului (a) statelor natiune, DAR SI pe cel al (b) blocurilor de natiuni incompatibile ideologic/politic, adica au putere si colo, dar si dincolo, apropo hazard moral.

      Un exemplu recent de interfata financiar-economica intre SUA si Rusia, si duplicitate in interesul unor persoane fizice beneficiari finali:
      „The decree authorised U.S. hedge fund 683 Capital Partners, LP, to acquire the securities of Russian companies owned by around a dozen other Western financial entities, including Jane Street, Templeton Asset Management, Franklin Advisers and Carrhae Capital.
      The decree then gave two Russian companies, Cepheus-2 and Modern Real Estate Funds, permission to acquire securities owned by 683 Capital Partners without the need for additional authorisation from Putin.”
      https://money.usnews.com/investing/news/articles/2025-03-17/putin-decree-authorises-us-hedge-fund-to-buy-foreign-owned-russian-securities

      Foarte strans legat de persoanele mentionate mai sus SI de intelegerea publicului UNDE ZACE PUTEREA este asta:
      „Understanding the difference between shareholders and UBOs, and abiding by the regulatory requirements related to UBO disclosure, is essential not just for compliance, but also for ensuring ethical business practices all over the world.”
      https://blog.opencorporates.com/2023/11/16/shareholders-vs-ubos/

      Din pacate, Trump47 NU e interesata de transparenta si etica in afaceri (alta duma a T47 legata de zona financiar-economic):
      https://www.fincen.gov/news/news-releases/fincen-removes-beneficial-ownership-reporting-requirements-us-companies-and-us

      • @beneficiari finali:
        ce spuneti dvs. ”beneficiar final” (f. corect !), face parte din KYC (know your customer , ăla bancar) element esențiale ale ”free market” care TREBUIE sa elimine protectionismul promovat asiduu de aceasta ideologie a ”free market”.

        O mai spun incă odata: ”free market does not exist !…it is a political definition !…the market is free as it is allowed by regulations…” adica e libera pina la punctele in care este sau nu convenabila, cuiva, cumva, cu ceva (PUNCT)…restul sunt discuții sau wishful thinking pentru entuziaști și promotori (nu că aș fi neapărat contra ei…doar că sunt doar rezervat)

        • ”free market does not exist !…it is a political definition !”

          E mai mult decât atât: faptul că în România se dă șpagă pentru angajarea la stat e o manifestare a pieței libere. Nu contează ce spune legea, oamenii înțeleg că la stat se muncește mai puțin și pe bani mai mulți, așa că dau șpagă pentru angajare.

          Invers e doar în cazul funcționarilor care iau șpagă: ei controlează piața, statul are monopolul asupra serviciului respectiv (gen emiterea unui permis de conducere sau chiar angajarea la stat) așa că solicitantul nu-și poate rezolva problema în altă parte. Deci trebuie să dea șpagă tocmai fiindcă legal nu e liberă piața, însă șpaga o face să fie liberă din nou 😀

    • cam pe aici se termină libertarianismul și începe conservatorismul :) Entitățile economice nu sunt nici morale nici imorale, ele sunt amorale. Sunt constructe ale societății umane care se supun doar legilor economice. Morali sau nu pot fi eventual oamenii concreți care fac parte din ele. Mai departe, o companie trebuie să respecte niște legi care, fiind o emanație a societății pot să aibă o componentă morală ( nu vinde alcool sau droguri minorilor, de pildă). Dar încălcarea legilor este o ilegalitate pentru companie, nu o „imoralitate”. Când un patron progresist angajează o persoană pe alte criterii decât eficiența economică, de pildă, din punct de vedere economic îi produce companiei o pierdere. Pe care el ca patron poate să o asume, el ca patron poate fi judecat de societate ca având un caracter moral, dar compania în sine suferă o pagubă, comportamentul lui este complet antieconomic. La fel și Becali care angajează antrenori pe criteriul numărului de mătănii bătute pe unitatea de timp. Din acest punct de vedere atât conservatorismul cât și progresismul sunt mișcări care afectează eficiența economică și deci bunăstarea generală. Trump, când a introdus taxele (înainte de a le suspenda) a folosit și el argumente din categoria moralei: „aceste țări s-au comportat îngrozitor cu America!” Asta pentru mine, care mă consider liberal (ca mentalitate, nu ca apartenență la partidul care abuzează de acest nume) , nu a sunat prea bine. Și evident, nici pentru bursă, tocmai pentru că argumentele economice au fost înlocuite cu argumente morale. Vom vedea, Trump e destul de versatil și probabil că argumentele morale sunt doar pentru conservatorii care îl sprijină, dar repet, nu sună bine…

      • Când un patron progresist angajează o persoană pe alte criterii decât eficiența economică, de pildă, din punct de vedere economic îi produce companiei o pierdere.
        Eficiența economică este de fapt un rezultat al unui mix de criterii. Desigur, cel al competitivității angajatului este indispensabil, dar nu este singular. O echipă uniformă dpdv sexual, rasial, etnic sau al vârstei nu inspiră încredere nici partenerilor de afaceri, nici angajaților. Un angajator care are putini tineri sau vârstnici, puține femei în echipa de conducere ar putea fi evitat de unii parteneri și de eventualii candidați.
        De asemenea, unele practici „imorale“ sau percepute astfel de către clientelă pot determina acțiuni de boicotare ale produselor companiei respective, chiar dacă specialiștii ei sunt de excepție și oferă un raport preț/calitate optim. De exemplu, boicotul împotriva Nestlé sau, mai nou, Tesla.

        • ok, în anumite situații poate fi și așa dar un exemplu e un exemplu, nu are rost să facem teoria chibritului. Eu vorbeam de ceea ce se numea acum un mileniu „milostenie”, că nu sunt progresiștii primii care să cultive acest tip de „compensare”, din diverse motive, de la obținerea locului în Rai până la formarea unui grup de persoane fidele în scopul consolidării puterii în companie… Nici o companie nu e în realitate 100% dependentă doar de criteriul economic tocmai pentru că e formată din oameni.

          • De acord cu ceea ce spuneți. Totuși vă rog să nu considerați exemplele oferite ca fiind irelevante. Am participat în ultimii 15-20 ani la multe certificări și auditări, atât din partea clienților cât și la multe ale subfurnizorilor noștri. Inițial crezusem că astfel de teme erau secundare, de umplutură, dar rapid am înțeles că nu este așa. Un alt exemplu: un subcontractor a angajat un nou șef de producție, uns cu un milion de patalamale, câteva teancuri de brevete și era și doctor pe deasupra. Dar era un zbir care nu știa să vorbească cu oamenii din subordine. I-au plecat oamenii pe capete și au avut întârzieri mari la livrări. De atunci avem un serios bottle-neck acolo și căutăm soluții și surse alternative pentru livrare.

            • sigur că da, sunt relevante dar nu pentru ceea ce voiam eu să evidențiez :) Bineînțeles că nu putem privi productivitatea doar în sens îngust, local (câte șuruburi pe unitatea de timp face Charlot în „Timpuri Moderne”) ci mai general, ținând cont inclusiv de considerente de marketing, de imagine în societate etc (pentru că și asta are efect asupra vânzărilor) dar exemplul meu ilustra o anumită abordare. În vremea comunismului erau aduși oameni pe „origine sănătoasă” și de cele mai multe ori ei trebuia să își găsească în mod neoficial pe cineva care „știe” ca să îi ajute. Bineînțeles, din când în când existau și oameni cu „origine sănătoasă” și capabili, că nu era imposibil, dar nici nu se întâmpla prea des pentru că originea era folosită ca un pretext pentru parvenire. Cei capabili nu se băteau în piept cu ea. În același fel au cam fost pervertite și „idealurile woke” prin abuz – și asta a dus la contrareacția societății. Dacă ne întrebau pe noi puteam să le povestim de anii ’50 și scăpau de niște probleme :)

      • Eu nu cred că cineva poate fi libertarian și amoral, este o contradicție in termeni. Un solid sistem axiologic este indispensabil oricărui căutător al libertății.

        „Entitățile economice nu sunt nici morale nici imorale, ele sunt amorale.”
        Nu prea cred. De fapt, sunt in total dezacord. Un stat poate fi și de obicei este și o entitate economică, iar un stat opresiv este prin definiție și prin percepție un abuzator al legilor naturale ale pieței și implicit o entitate economică imorală. La fel și o corporație. Este vorba de cum publicul/morala publică percepe comportamentul acelei corporații, nu de legi, căci o practică poate fi imorală dar legală. De pildă, un bordel este dp meu dv o entitate economică imorală, dar din punctul de vedere al legiuitorilor germani și elvețieni, la rândul lor imorali, o oarecare firmă amorală care exploatează sexual femei in beneficiul statului-proxenet (care culege taxe de protecție legale dar cumplit de imorale).

        Fără morală orice piață se va prăbuși in marasmul provocat de lăcomia și agresivitatea fără margini a jucătorilor încurajați să intre și să o domine chiar de absența unor norme/principii de ordin moral. Legea poate sancționa uneori coteriile corporatiste întru imoralitate, de pildă înțelegerile de tip cartel, dar acțiunesa statală pleacă tocmai de la niște valori morale, fără ele nu se va pune in mișcare niciun mecanism legal.

        Sper că nu se va înțelege de aici că aș fi vreun libertarian de stânga, anticorporatist. Nici vorbă, sunt același libertarian de dreapta, pro-capitalism. Doar că nu pot trece cu vederea acțiunea unor corporații aflate in fuziune cu state atât la nivel de acționariat (intr-un soi de fascism diluat) cât și la nivel de parteneriat (in care s-au angajat prin implicare in joint-ventures cu corporații din sfera Partidului Comunist Chinez). Nu cred că acest fenomen este un lucru bun pentru statele și societățile occidentale, și mi se pare că interesele cetățenilor europeni sunt trădate nu numai de politruci ci și de corporatiști care trafichează astfel cote de piață și forță de muncă (intr-un sofisticat mecanism neofeudalist).

        In privința free-trade, încerc să fiu realist. Și nu văd deocamdată nicio realitate in care comerțul să se desfășoare absolut liber intre state democratice/capitaliste și cele autoritare/totalitariste. Nici măcar intre statele democratice nu există comerț fără niciun fel de bariere/restricții (de multe ori de sorginte ideologică/politică).

        • cred că nu ați citit cu atenție comentariul. Statul nu e o entitate economică, chiar dacă de pildă comuniștii au cam luat economia „pe persoană fizică” vorba unui clasic activitătile economice se desfășurau tot prin întreprinderi. Guvernanții se laudă de obicei cu cât au cheltuit, nu cu cât au produs ( și în principiu ar avea dreptate dacă acele cheltuieli ar merge unde trebuie). Printre altele tocmai ăsta ar fi rolul statului, să mențină o oarecare moralitate în cadrul relatiilor economice prin legi specifice. O observație pe care o faceți merită însă dezvoltată și o consider și eu una din probleme: China nu e economie de piață. Nu poți să ai relații economice bazate pe cerere și ofertă cu entităti unde nu se aplică legile pieței. Practic e un dumping la scară mare. Și Ceaușescu practica acest dumping dar economia „lui” era prea mică și nu conta. Poți în schimb să ai relații economice bazate pe piață cu alte țări care funcționează după legea crerii și ofertei. Chiar e ridicol ca o țară cu fiscalitate redusă ca USA să se plângă de concurența Europei unde regimul fiscal e aproape ucigător și lucrătorii au o lună de concediu legal plus încă atâtea sărbători legale :)

          • Ce este un fond suveran modern? E sau nu o entitate (actor?) economică statală?

            Și cine anume direcționează banul public ‘suveranizat’ către anume investiții ce îl metamorfozează in capital privat? Niște funcționari publici, de conivență cu niscaiva finanțiști privați, sau oameni de afaceri obișnuiți dornici să obțină surse de finanțare accesibile, stabile și ieftine?

            Dar, și mai monstruos, ce sunt fondurile europene? sunt banii publici canalizați exclusiv către investiții publice sau banii publici privatizați și transformați in pârghii economice pe criterii autodefinite (adică suverane) de o entitate statală clar economică numită Uniunea Europeană (care inițial era doar un Administrator de Piață Comună)?

            • sincer, nu știu prea bine ce e un „fond suveran” și de ce e el necesar. Știu că și Dragnea voia unul și îmi e foarte clar de ce, pentru că voia să aibă o formă de acces „suveran” la banii publici. Unele state au dorit să inființeze fonduri pentru a administra veniturile din anumite resurse (petrol de pildă) pentru a beneficia pe termen lung însă în formula asta fondul suveran respectiv e doar un jucător la bursă, deținut de stat. Statul după cum ziceam are alte rațiuni în ecosistemul economic, în nici un caz profitul. El trebuie să se ocupe de diverse investiții publice, în teorie necesare: dacă drumul de la București la Cluj trece prin Cucuieți și primarul din Cucuieți nu are bani să îl asfalteze la el în sat e mai bine pentru toată lumea, inclusiv pentru bucureșteni și clujeni să pună bani de la ei și să asfalteze tot traseul. De asta nici nu protestează nimeni când se așterne asfalt, pentru că de obicei sunt bani bine cheltuiți. Uniunea Europeană e o asociere de state și fondurile europene funcționează în același fel. Scopul lor nu e să producă profit, cel puțin nu în mod direct. Cum era inițial, acum 50 de ani e mai puțin important dar nici atunci Piața Comună nu producea șuruburi ea însăși, tot un organism de reglementare a fost. Dacă suntem pentru sau contra convergenței Uniunii într-un „suprastat” pe model USA e mai puțin important, important e să nu confundăm funcțiile fiecărei instituții în ecosistem, firmele trebuie să producă profit iar administrația reglementări… De câte ori se bagă statele să producă profit produc profit doar pentru cei care se află la conducere și pagubă pentru restul cetățenilor. De câte ori firmele vor să producă altceva decât profit dau faliment, deci pagubă pentru angajați. E simplu…

    • Toată analogia lui eunuke se bazează pe existența unei entități superioare tuturor actorilor dramoletei narate mai sus. O entitate care să-l tragă de urechi pe Ionel pentru că ar fi acceptat marfa, știută ca fiind de proveniență îndoielnică, a lui John și se alege pe tarabă, de frica entității respective, și cu marfa lui Ivan d’Holiud. Însă în jocul interstatal în care personajele fictive sunt înlocuite cu actorii guvernamentali lipsește tocmai instanța asta superioară tuturor. Ionel este singurul care decide ce aterizează pe taraba lui, iar Ivan sau Xionel n-au nicio pârghie prin care să-l șantajeze.

      Nu înseamnă însă că eu n-aș fi de acord, măcar parțial, cu punctul de vedere al lui eunuke. Așa cum explicam mai sus, in răspunsul meu adresat lui NT, consider ca „ieftin din import“ nu este suficient. Mai trebuie să existe și un minim de calitate, fie a bunului în sine, fie a procesului tehnologic în urma căruia rezultă produsul.
      De exemplu, nu pot accepta pe piața europeană un produs de trei ori mai ieftin decât unul similar autohton, dar care se strică de cinci ori mai rapid și conține materiale greu reciclabile sau chiar nereciclabile. Tot așa nu pot accepta pe piața europeană un produs similar cu cel autohton, la fel de bun, dar realizat cu o tehnologie foarte poluantă care ii coboară, probabil, costurile de producție, dar in schimb solicită la extrem mediul.

      • ”Însă în jocul interstatal în care personajele fictive sunt înlocuite cu actorii guvernamentali lipsește tocmai instanța asta superioară tuturor. Ionel este singurul care decide ce aterizează pe taraba lui, iar Ivan sau Xionel n-au nicio pârghie prin care să-l șantajeze.”

        Și-atunci, pentru a corecta această libertate, a fost inventată Curtea Penală Internațională. Nici Statele Unite, nici Rusia și nici Israelul nu recunosc și nu fac parte din Curtea Penală Internațională, dar au fost totuși emise mandate de arestare pentru Putin și pentru Netanyahu. Eu zic să emiteți un mandat de arestare și pentru Trump, ca să fie triada completă 😀

      • „Toată analogia se bazează pe existența unei entități superioare”
        Corect. Se numește Mâna Invizibilă a Pieței (chiar și ateii trebuie să creadă in ceva, nu-i așa? :) )

        Dar, in afară de reacțiile de pe piață (adică ale omuleților care fiind fundamental și majoritar ființe morale vor sancționa prin boicotare comercianții ce trafichează bunuri furate sau măcar așa cred și sper eu), mai există reacții interne, din rețeaua infracțională unde concurența e cruntă și adeseori ucigașă. Așa se întâmplă și cu regimurile criminale unde până la urmă un alt tiran wannabe, ce se aruncă in luptă ca spartan revoluționar, va obține puterea prin înlăturarea violentă a satrapului dedulcit la bogății și înmuiat de propria decădere morală. In limbaj religios entitatea superioară care sancționează și distruge regimurile tâlhărești este…Satana. In termeni laici ar fi…dorința și voința de putere (a celorlalți).

        • euNuke 23/04/2025 La 23:00
          „Toată analogia se bazează pe existența unei entități superioare”
          Corect. Se numește Mâna Invizibilă a Pieței…”

          Mult prea vag si potential generator de generalizari (demne de evitat) in diverse registre ideologic-politice.
          Acesta este un alt motiv pentru care eu cred ca este necesara transparenta beneficiarilor finali reali in toate jurisdictiile mentionate mai jos. Si acest motiv tine de etica, ba chiar si de morala.

          Ramanand DOAR in cadrul jurisdictiilor natiuni si blocuri, atunci, dpmdv, sunt 4 entitati „superioare” ale caror reguli/legi si (in)actiuni trebuie luate in seama pentru a intelege, GEOGRAFIC si prea putin pe persoana fizica, unde zace puterea:
          (1) G7(fosta 8), respectiv „Financial Action Task Force” – vedeti listele gri si neagra la zi in feb2025,
          (2) cei 5 membri PERMANENTI ai Consiliul de Securitate al ONU
          (3) 5EYES
          (4) BRICS+.
          Fiindca vorbim de jurisdictii si transparenta, trebuie luate in seama „paradisurile fiscale/jurisdictii netransparente si necooperante”, inclusiv Elvetia.

          Cand spun prea putin pe persoana fizica, ma refer SI la mult trambitatul 1%.
          Aici aveti o incercare, incompleta/incipienta si esuata dpmdv (voit sau nu, nu stiu – exista si „gatekeepers” pe diverse subiecte in lume, nu?!), de a clarifica unde zace puterea pe persoana fizica – din ce stiu, poate ma insel, e o premiera pentru ca este produsa de persoane din zona academica a natiunilor mentionate mai sus:
          https://worldelitedatabase.org

        • Asta se numește „găselniță”. “Mână invizibilă a pieței” nu poate explica obligativitatea ca Ionel să accepte și alte mărfuri încă mai dubioase, datorită faptului că ar fi acceptat deja în trecut una de acest fel. Mai ales că explicațiile oferite acum (privind moralitatea majorității clienților, fapt cu care sunt de acord), contrazic chiar alegațiile anterioare ale lui euNuke. Deh, nu e ușor de scormonit o poveste mincinoasă de la un capăt la altul.

    • Cred ca va lasati antrenat de imaginatie si lozinci.
      Englezii au platit cu opiu marfurile chineze, pentru ca negustorii chinezi nu erau interesati de altceva. Nici statul chinez nu dorea alte monede de schimb.
      Stabilimentele unde se fuma opiu nu erau detinute de englezi. Erau detinute si administrate de negustori chinezi.
      Englezii aduceau marfa si cumparau ceai si alte produse.
      Castigau la vanzarea opiului pe piata chineza. (Procurat ieftin din India.) Si la vanzarea chinezariilor (ceai, matase, portelanuri) in Anglia.
      Abia dupa o vreme, cand efectele negative ale comertului cu opiu au devenit massive si vizibile, imparatul a luat masuri dure impotriva negustorilor straini. Din pacate, masurile dure au dus la raspunsuri dure, caci nimeni nu accepta ca supusii sai, care faceau un comert legal, sa fie agresati. Si sa piarda si o sursa de bogatie.
      Razboiul opiului nu este doar o lupta intre protectionism si comert liber. E mai complex. Lupta intre caracterul autarhic al economiei si caracterul deschis, lupta intre aparatorii sanatatii publice si cei care vand droguri, lupta intre nationalisti si globalisti etc.
      E un fenomen foarte complex, intre o perioada in care negustorii erau independenti si nu aveau averile corporatiilor (de multe ori internationale) de azi. Si nici protectie politica.
      De altfel, respect!

      • Lucrurile sunt ceva mai simple. Bunurile chinezești se schimbau la început doar în argint. Când englezii au rămas fără argint au introdus plata cu opium.

      • E adevărat că mă las antrenat de imaginație, niciodată nu am contestat asta. Dumneavoastră însă continuați replica prezentînd o serie de lozinci drept contrargumente. Cine se lasă antrenat de lozinci? Nu o să stau să vă demontez fiecare lozincă, nu am timp.

        „o perioada in care negustorii erau independenti si nu aveau averile corporatiilor”
        oare?
        1) Ce este East India Company? O asociație de negustori suverani? O firmă de negustori cinstiți? O corporație monstruoasă ce a dobândi puteri statale, inclusiv dreptul de a tocmi mercenari, de a organiza o armată și de a o folosi in scopuri imorale precum rapturi teritoriale?

        2) Ce este Cohong? oare un intermediar cu un soi de licență din partea Imperiului de a face tranzacții comerciale cu străinii (impuri, barbari, necinstiți, prin definiția Împăratului)?

        „Razboiul opiului nu este doar o lupta intre protectionism si comert liber.”
        Corect, așa cred și eu. Mulțumesc pentru replică și respect domnule @Mongolul.

    • Multumesc pentru articolele semnalate, cateva observatii in baza unor citate din cele doua linkuri.
      ===========

      „Este necesară deci, reexaminarea acestor reglementări, ceea ce duce la o complexitate legislativă sporită.”
      +
      „…opera de reglementare nu este un simplu joc între un reglementator omniscient și subordonații săi recalcitranți. Realitatea este foarte diferită de această imagine caricaturală.”
      +
      „…mărturiile altor clienți, mărcile de fabrică, permanentizarea relațiilor de afaceri etc., limitează serios spațiul de manevră dolosivă al vânzătorilor. Tribunalele protejează, de asemenea, consumatorii…”

      Dpmdv, buba cea mare este HIPERFINANCIARIZAREA occidentului – complexul/ecosistemul „financiar-bancar-(re)asigurari” privat si de stat.
      De ce? Pentru ca fara acest ecosistem NU SE MISCA ceva semnificativ, fie produse, fie servicii, fie cercetare-dezvoltare-inovatie-inventie in nici un sector, inclusiv/mai ales in cele(lalte) considerate strategice.

      Complexitatea legislativa, cand nu e lobirit cu succes vidul legislativ sau svaiterul cu dedicatie (foarte) ingusta, se datoreaza SI/MAI ALES complexitatii VOITE ce tine de HIPERFINANCIARIZARE.
      Prea multi creativi co-interesati pecuniar in financiar-bancar-(re)asigurari, care au tot soiul de idei crete, ce se concretizeaza in mecanisme si instrumente OPACE majoritatii si nefolosibile de catre aceasta, adica menite doar sa avanseze/mentina interesele unor persoane fizice „balena/leviatan”, care deja au prea multa putere.

      Orice persoana din afara(dar si destui dinauntrul) complexului/ecosistemului „financiar-bancar-(re)asigurari”, care vrea sa inteleaga cum functioneaza acesta, dar mai ales cum ii afecteaza calitatea vietii, va sfarsi, mai devreme sau mai tarziu, intro mocirla informationala din cauza:
      (a) creativilor co-interesati, inclusiv matematicieni si fizicieni care s-au dedulcit la algoritmi/”pacanele” de facut bani clasici si creitari cripto,
      (b) a unor functionari de stat – apropo tribunale si autoritati de supraveghere(adica penal/detentie in inchisoare si civil/DOAR amenzi) – si politicieni aserviti/cointeresati pecuniar si/sau santajati – acestia din urma fiind raspunzatori pentru cadrul legal in vigoare legat de robustetea justitiei(adica interventie post-factum) si a preventiei,
      c) existentei jurisdictiilor netransparente/paradisuri fiscal-bancare, a procesatorilor de plati fiat si cripto lipsiti de etica, a suveicilor si ierarhiilor diverselor forme de reprezentare economic-juridica folosite in toate jurisdictiile mentionate mai sus(de la srl la joint-venture, trust-funds etc.).

      Deci, vina, in primul rand, o poarta creativii co-interesati pecuniar si beneficiarii finali care-i angajeaza, nu statul, acolo unde nu exista rotatie relevanta/cu impact semnificativ de cadre intre privat si stat.

      Statul ar trebui sa SIMPLIFICE SI SA DE-HIPERFINANCIARIZEZE, NU sa:
      1 – tot jongleze cu farfuriile inventate si pasate de creativii mentionati pentru a extrage valoare dand 2-3 clicuri(sau 0 pen’ca AI and stuff) si
      2 – permita angajatorilor creativilor sa dea spagi legale sau nu si DOAR sa plateasca amenzi cam o data pe an pentru abaterile etice si morale.
      ==============

      „…în economia planificată, pierderile sunt colectivizate, iar câștigurile, privatizate.”
      Asa, dar in hiperfinanciarizarea corporato-balenista si restul de mai sus, cum e oare? Nu tot asa?!
      ========

      „A doua soluție este un sistem descentralizat, adică o economie de piață. În acest din urmă caz, deciziile sunt luate de indivizii interesați, care dețin informații pertinente și ale căror comportamente economice sunt ghidate de profituri și pierderi.”

      La asta va ofer un citat de-a rasu-plansu din zicerile publice ale unui farmazon cum rar mai intalnesti la nivelul ala de impact asupra majoritatii, anume Alan Greenspan dupa ce a contribuit la/lobirit pentru cei care au produs socul enorm 2007-8 din SUA (uitandu-ma la cateva din ordinele executive recente ale adminTrump, situatia e a naibii de similara cu aceea care a adus la socul mentionat):

      „I made a mistake in presuming that the self-interests of organisations, specifically banks and others, were such that they were best capable of protecting their own shareholders and their equity in the firms.”

  9. Un răspuns la unele întrebări din acest articol într-un interviu profetic din 1994 dat de Sir James Goldsmith in 1994. Aici se vede cum promotorii globalismului fericit (politicieni si teoreticieni) nu au habar de lumea reala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Silviu Cerna
Silviu Cerna
Silviu Cerna este profesor emerit de ‘’Economie monetară’’ la Facultatea de Economie şi de Adminstrare a Afacerilor a Universităţii de Vest din Timişoara. Este autor a numeroase lucrări în care tratează rolul băncilor centrale în economiile contemporane, obiectivele şi instrumentele politicii monetare, factorii determinanţi ai cursurilor valutare, uniunile monetare etc. Cartea Teoria zonelor monetare optime a primit premiul Academiei Române „Victor Slăvescu” (2006), iar, mai recent (2015), cartea Politica monetară a fost distinsă cu premiul ’’Eugeniu Carada’’ al Academiei Române şi Marii Loje Naţionale a României. În perioada 1992-2009, a fost membru al Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro