Babygirl, filmul din anul 2024 al scenaristei și regizoarei Halina Reijn (a fost recompensat cu un premiu și o nominalizare la Festivalul de la Veneția), le-a adus aminte cinefililor de cursă lungă de 9 săptămâni și jumătate. Sau, mă rog, 9 weeks ½ Weeks.
Peliculă din anul 1986, socotită la vremea ei destul de îndrăzneață, cu Kim Basinger și Mickey Rourke în rolurile principale. O Kim Basinger neîndoielnic și sexy, și frumoasă și un Mickey Rourke nedevastat la vremea aceea de alcool, droguri și nepotrivite și penibile meciuri e box.
Literatorii s-au dus cu gândul la romanul Sexagenara și băiatul al compatrioatei noastre Nora Iuga, care ar merita și el o ecranizare.
Babygirl întoarce pe toate fețele și cauzele, și efectele relației nepotrivite dintre matura și altminteri foarte bine conservata Romy (departe de a fi tocmai o sexagenară) și tânărul, băiatul cu alură deliberat de puști, pe nume Samuel. Nepotrivită din mai multe puncte de vedere, dincolo de mult tăbăcitele conveniențe sociale. Adică de ceea ce zice gura lumii.
Romy este ceea ce se cheamă o femeie de succes. E excelent jucată de Nicole Kidman. Care la 57 de ani arată încă foarte bine, regizoarea și scenarista având grjjă de a plasa o scenă în are personajul jucat de binecunoscuta actriță își face un tratament cu botox. Romy a devenit prin forțe proprii director general, manager, sau, cum se spune mai nou. CEO, la o importantă firmă ce produce roboți. Acolo unde regulile de conduită dintre superiori și subordonați se impun drastic respectate. Romy are o viață de familie convenabilă. Soțul ei (jucat de Antonio Banderas, un Antonio Banderas destul de marcat de trecerea timpului) este de profesie regizor de teatru, pare-se unul de succes, care tocmai pregătește un spectacol cu piesa Hedda Gabler. Relațiile dintre cei doi presupun și un fel de gimnastică sexuală periodică, întrucâtva obligatorie pentru Romy. Ce nu-I produce femeii nici urmă de plăcere. Fapt mărturisită într-o scenă care deschide seria exploziilor conjugale din film.
Așa că e aproape normal ca Romy să cadă pradă jocurilor perfide și războiului minții la care o supune mult mai tânărul Samuel. Proaspăt stagiar în firmă. Jucat la limita dintre băiat abia ieșit din adolescență, răsfățat și bărbat cu gusturi sexuale exotice de Harris Dickinson. Samuel intuiește că, dincolo de forța femeii, se ascund vulnerabilități ce îi permit lui să o manipuleze. Samuel e atât de sigur de sine încât nu ascunde nimic din planul său de seducție.
Cuplul Romy –Jacob este politic corect. S-a împăcat cu gândul că una dintre fiicele lor este lesbiană. Cea de-a doua fiică se cheamă Nora. La fel cum se numește un alt personaj celebru din dramaturgia ibseniană. Fapt relativ curios căci în Babygirl emaniciparea de odinioară a lui Romy nu duce la uși trântite cu putere. Din contră, Romy este cea obligată la un moment dat să plece. Emanciparea este contrabalansată de umilințele de toate felurile, de dresajul pe față la care o supune Samuel. De condiția de cățelușă supusă pe care femeia o acceptă. Să nu se înțeleagă însă că Romy ar fi o victimă. Și ea îl provoacă pe Samuel, și ea îl ațâță. A se vedea ținutele din ce în ce mai sexy pe care le adoptă. În primul rând aceea de culoare neagră în care cu adevărat actrița și personajul jucat de ea sunt irezistibili. Costumele sunt semnate de Kurt and Bart.
Despre emancipări feminine altminteri foarte la modă vorbește, în schimb, Esme (Sophie Wilde), colaboratoare apropiată a lui Roxy. Și, de la un moment dat, rivală la corpul lui Samuel.
Filmul începe cu o scenă de sex între Romy și Jacob. Pentru ca imediat să intervină secvența cheie în care își face apariția Samuel. Care îmblânzește o cățelușă. Servindu-se de o prăjitură pe care o are la îndemână. Ceva mai încolo tot o prăjitură va fi obligată să mânânce, ca semn al subordonării necondiționate voinței tânărului, Romy. Aceasta după ce Romy a îngurgitat un nedorit pahar cu lapte, iar pe urmă a băut, pesemne, tot lapte dintr-o farfurie. Secvențele acestea pot provoca o anumită reacție de respingere din partea pudicilor de profesie, în vremea ce altora le vor declanșa mai mult ca sigur zâmbete ironice.
După ce intervine catastrofa, după ce păcatele sunt mărturisite de femeie în fața soțului, acesta își află alinarea în clădirea teatrului și în lectura Bibliei. Interesant e că cei doi bărbați din viața lui Romy au nume biblice. Criza din căsnicie trece, însă în ultima secvență a filmului regăsirea cuplului este contrabalansată de imaginea tânărului Samuel aflat în compania unei cățelușe. Cine a câștigat războiul minților până la urmă?
2AM, A24, Man Up Film
BABYGIRL
Scenariul și regia: Halina Reijn
Producători: David Hinojosa, Julia Oh, Halina Reijn
Imaginea: Jasper Wolf
Costume: Kurt and Bart
Design de producție: Stephen H. Carter
Coloana sonoră: Cristobal Tapia de Veer
Cu: Ncole Kidman (Romy), Harris Dickinson (Samuel), Antonio Banderas (Jacob), Sophie Wilde (Esme), Esther McGregor (Jezabel), Vaughan Reilly (Nora)
O fi vorba de Macron
Credeai ca despre tine?
Buna!