marți, mai 30, 2023

Recomandările Comisiei Europene pentru România din raportul privind statul de drept

Comisia Europeană a publicat astăzi raportul privind statul de drept cu analize pentru fiecare stat membru. Raportul privind statul de drept este la a treia ediție și are ca analiză specifică elementele cardinale din toate statele membre pentru ceea ce numim în prezent statul de drept: independența justiției, lupta împotriva corupției, libertatea presei și un capitol despre mecanismele fondate de control și echilibrare. privind separarea puterilor în stat.

Pentru România, raportul privind statul de drept este o completare la MCV, care este obligatoriu din punct de vedere juridic, fiind o condiție de aderare. Din păcate România nu a îndeplinit încă recomandările pentru ridicarea MCV. Ceea ce este special la această ediție este că fiecare raport conține recomandări pentru fiecare stat. Pe scurt, nicio țară nu este sfântă când vine vorba de a respecta pe deplin aceste condiții. Desigur, există elevi mai buni sau mai răi, dar în cele din urmă, respectul pentru statul de drept nu este niciodată atins pe deplin și necesită eforturi continue din partea tuturor actorilor din societate pentru a realiza o democrație funcțională ghidată de standardele Uniunii.

Dincolo de crizele actuale, Uniunea Europeană se confruntă în ultimii ani cu un regres major în unele state europene în ceea ce privește statul de drept. Pandemia nu a făcut decât să pună și mai multă presiune, pentru că în vremuri de criză controlul democratic și separarea puterilor în stat erau mai puternic testate.

Războiul Rusiei împotriva Ucrainei este un război împotriva democrației, a dreptului internațional și subminează democrația și statul de drept. În vremuri ca acestea, exemplul și eforturile instituțiilor europene și ale statelor membre în aceste domenii devin o responsabilitate.

Vorbim de securitate pentru că vrem să ne apărăm valorile democratice, sau din păcate unele state când vine vorba de situația internă, precum independența justiției, libertatea presei, lupta împotriva corupției, predictibilitatea și calitatea legislației, pe scurt. respectul pentru statul de drept este încălcat. Ne apărăm de inamicul exterior, dar avem în interior un inamic invizibil care roade și continuă să se prăbușească la temelia construcției europene.

Uniunea Europeană dispune de numeroase instrumente și metode pentru a ajuta statele să revină pe drumul cel bun, de la metode preventive la sancțiuni financiare, dar care, din păcate, încă îi afectează pe contribuabili în cele din urmă.

Ex abrupto, Comisia are 6 recomandări suplimentare la angajamentele asumate în cadrul Planului Național de Recuperare și Reziliență privind anumite aspecte ale sistemului de justiție, cadrul anticorupție și procesul legislativ și recomandările din cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare, se recomandă in Romania:

• Asigurarea faptului că revizuirea Legilor Justiției consolidează garanțiile pentru independența justiției, inclusiv pentru reformarea regimului disciplinar al magistraților și luarea de măsuri pentru a aborda preocupările rămase cu privire la investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor în justiție, ținând cont de standardele europene și relevante cum ar fi avizele Comisiei de la Veneția.

• Introducerea regulilor de lobby pentru membrii Parlamentului.

• Abordarea provocărilor operaționale ale Direcției Naționale Anticorupție, inclusiv în ceea ce privește recrutarea procurorilor, și monitorizarea îndeaproape a impactului noului sistem asupra investigației și urmăririi penale a infracțiunilor de corupție din sistemul judiciar.

• Consolidarea regulilor și mecanismelor pentru a spori independența editorială a mass-media de serviciu public, ținând cont de standardele europene privind mass-media de serviciu public.

• Asigurarea unei consultări publice eficiente înainte de adoptarea proiectului de legislație.

• Continuarea eforturilor de a înființa o Instituție Națională pentru Drepturile Omului, ținând cont de Principiile ONU de la Paris.

Un articol recent din Politico arata ca sfidarea de către Statele membre față de legislația UE este în creștere, arată datele.  În ultimele cinci luni, echipe de reporteri POLITICO și-au propus să documenteze cazurile de încălcare a legislației UE în bloc – de la o fabrică de oțel ultrapoluantă din zona Italiei, până la produse defecte sau nesigure care se scurg printr-un comerț electronic important din Belgia, fermieri la români care folosesc fără discernământ pesticide care distrug albinele, în ciuda faptului că acestea au fost interzise în întreaga UE din 2018.

Apartenența la UE este uneori luată de la sine înțeles și poate că autoritățile, politicienii și chiar cetățenii nu realizează cât de mult contează că în vremuri de criză, precum pandemia, sau acum cu probleme de securitate, România este o țară privilegiată și multe alte țări ar place sa fiu in locul Romaniei. Acestea fiind spuse, apartenența la UE vine nu numai cu privilegii, cu drepturi și fonduri europene, ci și cu obligații, cu angajamente care trebuie respectate.

Comisia trece prin toate cele patru mari capitole ale raportului privind statul de drept și analizează sistemul de justiție din România, independența, calitatea și eficiența. Unul din punctele importante subliniate de Comisie este atenția asupra noilor proiecte pe legile Justiției, asupra conținutului dar mai cu seamă și asupra felului în care se vor discuta în spațiul public.

1. În PNRR, România s-a angajat să modifice legile justiției până la 30 iunie 2023, ca parte a reformei care vizează asigurarea independenței justiției, sporirea calității și eficienței acesteia. Tot la acest capitol este menționată desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) dar sunt emise unele preocupări legate de cercetarea și urmărirea penală a infracțiunilor din justiție. Digitalizarea sistemului de justiție este văzut ca un element cheie în ameliorarea sistemului de justiție. În centrul transformării digitale a sistemului de justiție se află implementarea ECRIS V, un nou sistem de gestionare a cazurilor cu o arhitectură centralizată, care va facilita interacțiunea digitală între justițiabili și entitățile judiciare, precum și între instituțiile judiciare și alte instituții relevante. România este criticată în continuare pe partea de eficiență a justiției din cauza duratei excesive a procedurilor în instanță.

2. Pe capitolul privind lupta anticorupție, de la analiza Strategiei anticorupție adoptată de România până la analiza activității DNA, ANI și ANABI, Comisia notează anumite îngrijorari cu privire la modificarile SIIJ care pot avea consecinte asupra activitatii DNA în continuare. Altfel, raman provocări în recrutarea procurorilor în cadrul DNA, în special din cauza cerințelor disuasive de vechime. Comisia critică Senatul pentru că încă nu a definit criterii obiective de a decide asupra cererilor de ridicare a imunităților parlamentare. Este menționată de asemenea transpunerea directivei privind avertizorii de integritate, și criticile ridicate de procurorul șef al Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, guvernul și-a exprimat intenția de a ajusta proiectul de lege, deoarece procesul legislativ este încă în desfășurare. O altă problemă indicată în raport este ceea referitoare la transparența finanțării partidelor politice și aplicarea regulilor aferente sunt limitate. În mod paradoxal tocmai astăzi Legea avertizorului de integritate a fost declarată constituțională, sesizarea USR a fost respinsă. Legea care transpune prost directiva merge la promulgare. Sperăm ca președintele României să o trimită la examinare.

3. Al treilea capitol este dedicat libertății presei, unde Comisia este îngrijorată de amenințările, cazurile de hărțuire și violență împotriva jurnaliștilor. În septembrie 2021, doi jurnaliști şi un activist de mediu au fost atacați în timp ce filmau un documentar despre defrișările ilegale. Toate filmările lor au fost șterse, iar echipamentul a fost distrus de către atacatori. În timp ce premierul de atunci a condamnat acest atac și a fost declanșată o anchetă, o petiție publică prin care se solicita Procurorului General să preia ancheta nu a fost acceptată. Comisia atrage atenția cu privire la la funcționarea și bugetul Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) persistă. Raportul trece în revistă și accesul la informații și subliniază că răspunsul autorităților este adesea insuficient și inconsecvent la solicitările privind libertatea de informare, inclusiv cu privire la deciziile urgente luate cu privire, de ex. pandemia COVID-19 sau criza refugiaților ucraineni.

4. Ultimul capitol din raportul privind statul de drept este unul transversal și trece în revistă eficiența instrumentelor de control și echilibru în raport cu separarea puterilor în stat. Prima observație generală este legată de schimbările bruște de legislație, folosirea ordonanțelor de urgență chiar și atunci când nu este justificată urgența și căile limitate de a contesta constituționalitatea ordonanțelor de urgență. Comisia critică de asemenea decizia CCR prin se contesta supremația dreptului Uniunii Europene, raportul aduce aminte că dreptul Uniunii are prioritate în cazul unor conflicte între o normă europeană și una națională. Una din criticile majore existente rămân numărul mare de cazuri cu condamnare de la CEDO care au rămas în continuare nerezolvate, mai cu seamă cazurile-pilot care au nevoie de răspunsuri structurale.

Statul de drept este una dintre valorile fundamentale ale UE, consacrată în articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană. Respectul pentru statul de drept este ecosistemul optim în care toate celelalte drepturi fundamentale pot fi exercitate și garantate și instrumentul care previne corupția și frauda în bani publici. Încălcarea acestui principiu pune în pericol aplicarea efectivă a dreptului UE, precum și încrederea cetățenilor. Nimeni nu este mai presus de lege.

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Da si ?!! Acestea raman recomandari. Guvernantilor romani nici nu le pasa, poate doar niste actiuni dure de infrigement. UE a gresit cand nu a creat un mecanism unitar de justitie, asa ca in Ro mai avem pana la statul de drept. Daca conditionau statul de drept de aprobarea PNRR poate avem ceva schimbari. Polonia, Ungaria, Slovenia, Romania, Bulgaria si Grecia au fost criticate pt.acest stat de drept si libertatea presei.

  2. A propos de recomandarea comisiei europene legată de libertatea presei, decizia de a interzice Sputnik si RT e libertate a presei după aceeași comisie, nu? Ca sincer nu am văzut nimic propagandistic la acele stiri. Mai multa propaganda vad la Digi 24 sau Hotnews. Asta e libertatea presei pe care comisia europeană dorește să o implementăm și de care zic că-i mai bine sa ramana asa cum este, „nelibera „.

    • Dar la Romania TV si Antena 3, plus Realitatea cum e? Esti un criptocomunist ordinar si ar trebui sa te abtii sa faci comentarii de tip neobolsevic! Daca te aflai in Germania deceniului 4, sec 20, te cautau baietii si te gaseau rapid si aveai mare noroc daca apucai sa ajungi viu in spatele gratiilor sau prin vreun lager!

      Ai curaj sa te duci in Ucraina si sa spui ca interzicerea Sputnik incalca libertatea presei?

      Lasand la o parte revolta care ma cuprinde gandindu-ma la ce minte de bruta comunista ai, te anunt ca orice actiune de exterminare a comunistilor si a acolitilor lor este un mare beneficiu adus umanitatii! Orice actiune impotriva nemernicilor comunisti merita tot respectul.

      Ai grija cum te comporti pentru ca in anii ce urmeaza se anunta o vanatoare de securisto-comunisti de mare amploare. Sunt multi care s-au prins ca voi sunteti sursa raului, a hotiei si prostiei, a imposturii fara limite si vor sa insanatoseasca lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Alin Orgoan
Alin Orgoan a obţinut licenţa în Drept și Știinţe Politice la Université de Bordeaux și deține un Master 1 în Drept internațional public la Université de Bordeaux și un Master 2 pe Drept european și dreptul Uniunii europene, specializarea lui fiind pe Guvernanța Agențiilor de reglementare ale Uniunii Europene. Din 2015 până 2019 a predat ca asistent universitar drept administrativ francez, drepturile Omului, dreptul Uniunii Europene, dreptul pieței unice și dreptul relațiilor externe ale Uniunii Europene la Université de Bordeaux. În 2014, s-a remarcat prin câștigarea locului II la Concursul de elocință și pledoarie Lysias, organizat la Bordeaux. În 2014, prin câștigarea locului III la Concursul international de drept european, organizat la Lille. Actualmente lucrează la Parlamentul european ca asistent parlamentar și este expert afiliat Europuls.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro