sâmbătă, mai 4, 2024

Revizuirea Constituţiei – ultima redută a unor lideri politici contestaţi (II)

Confruntat cu largi proteste în luna august, primul-ministru al Bulgariei, Boyko Borisov, a anunţat că doreşte convocarea unei Adunări Naţionale cu scopul de a adopta o revizuire a Constituţiei. Borisov a promis că dacă va fi aprobată această dorinţă a sa, va demisiona din funcţie, aşa cum i s-a ceut de către partidele din opoziţie şi de către protestatari. “Este timpul nu doar de a schimba sistemul politic dar şi ca ţara să ia un nou start” a declarat Borisov cu ocazia prezentării iniţiativei sale.

Borisov nu a propus amendamente la Constituţia actuală, ci a insistat asupra necesităţii unei noi Constituţii, însă a enunţat care ar trebui să fie obiectivele noii Adunări Constituante: reducerea mandatului Procurorului General de la 7 la 5 ani şi întărirea independenţei dar şi a răspunderii magistraţilor. De asemenea, un alt obiectiv al Adunării Constituante ar fi, în viziunea lui Borisov, reducerea numărului de parlamentari de la 240 la 120.

Această iniţiativă a lui Borisov a fost gândită pentru a-i aduce un avantaj în jocul politic. Dacă iniţiativa sa merge mai înainte, va putea demisiona cu demnitate, pentru a reveni ulterior de pe o poziţie de autoritate morală. Dacă iniţiativa va fi respinsă, Borisov va rămâne în funcţie, va putea acuza clasa politică de faptul că nu doreşte o adevărată reformă a sistemului politic şi nu va demisiona (demisia este avută în vedere doar dacă este convocată Adunarea Constituantă). În ambele variante, Borisov a reuşit să impună o altă temă pe agenda politică şi a câştigat timp, deoarece în prezent se discută nu despre proteste, ci despre necesitatea unei noi Constituţii.

Reformele anunţate de Borisov sunt importante dar, dacă ar fi adoptate, nu ar schimba esenţa regimului politic din Bulgaria care va rămâne semi-prezidenţial, aşa cum a fost gândit după 1989.

Borisov nu doreşte o simplă revizuire a Constituţiei (procedură care oricum ar necesita acordul a ¾ din numărul total al parlamentarilor), ci o nouă Adunare Constituantă. În această ipoteză, este nevoie de votul a jumătate plus unu din numărul total al parlamentarilor dar şi de aprobarea Preşedintelui. Acesta a declarat însă că nu este de acord cu convocarea unei Adunări Constituante.

Astfel, reforma constituţională anunţată de primul-ministru bulgar s-a blocat înainte de a începe.

Constituţia Bulgariei a mai fost amendată de 5 ori (în 2003, 2005, 2006, 2007 şi 2015) dar niciodată nu s-a recurs la procedura convocării unei noi Adunări Constituante. Procedura de revizuire a fost gândită pentru a garanta rigidtatea Constituţiei, aşa cum dealtfel au fost gândite majoritatea noilor Constituţii adoptate după 1989 în Europa Centrală şi Orientală. Boyko Borisov cunoaşte foarte bine acest aspect şi din acest motiv a folosit ideea modificării Constituţiei ca o armă în jocul politic – aceasta nu înseamnă că nu ar susţine modificările propuse, ci doar că în actuala etapă ideea lansată în spaţiul public a ajutat la schimbarea agendei publice.

În Belarus Constituţia actuală a fost adoptată în 1994 şi a fost modificată de două ori, în 1996 şi în 2004. Preşeditele Lukaşenko, confrutat cu ample proteste după alegerile din august în legătură cu care opoziţia a acuzat că au fost falsificate, a propus organizarea de noi alegeri, însă doar după adoptarea unor modificări la actuala Constituţie. Lukaşenko nu a precizat ce modificări are în vedere dar a menţionat că ar fi de acord cu renunţarea la unele prerogative ale Preşedintelui. Constituţia Belarus este rigidă, în sensul că iniţiativa de revizuire aparţine Preşedintelui sau la 150 000 de cetăţeni cu drept de vot, iar modificările trebuie votate de cel puţin 2/3 din numărul total al parlamentarilor.

Opoziţia din Belarus a declarat că nu este de acord cu această iniţiativă, obiectivul principal fiind plecarea de la putere a lui Lukaşenko şi organizarea de noi alegeri. În acest context, a fost subliniat faptul că în ultimi 10 ani Lukaşenko a refuzat orice iniţiativă de revizuire a Constituţieidin cele care i-au fost propuse.

În toate cazurile analizate – Republica Moldova, Bulgaria, Belarus – observăm că nu este vorba de o intenţie reală de a revizui actualele Constituţii sau de a adopta o nouă Constituţie. Liderii politici aflaţi într-o situaţie dificilă, supuşi unor ample contestări (Bulgaria, Belarus) sau preocupaţi să rămână în funcţie după organizarea de noi alegeri (Republica Moldova) folosesc tema constituţioală pentru a impune un punct pe agenda publică, pentru a schimba temele care sunt pe agenda publică şi care le sunt defavorabile. Probabil că niciuna dintre aceste iniţiative nu va fi concretizată (cazul Republicii Moldova este mai problematic, realegerea lui Igor Dodon ar putea să impulsioneze sau nu procesul de revizuire a Constituţiei, rămâne de văzut). Elitele politice aflate la putere în aceste ţări nu doresc de fapt să modifice compromisul instituţional agreat la începutul tranziţiei după 1989.

Cum poate fi modificat acest compromis, pornind de la premisa că ne aflăm într-o nouă etapă de dezvoltare istorică a statelor din Europa Centrală şi Orientală? Este nevoie în primul rând de mobilizarea societăţii civile. Dacă cetăţenii vor vedea în problema constituţională doar un joc politic între putere şi opoziţie, nu vor fi atraşi de această problemă. În absenţa implicării cetăţenilor, orice modificare a cadrului constituţional actual nu ar face decât să schimbe raporturile între puteri şi să nu atingă deloc problema drepturilor fundamentale (a se obseva că nicio propunere din cele analizate nu are în vedere această problemâ). Implicarea cetăţenilor fără un consens al clasei politice face ca procesul constituţional să nu poată fi dus până la capăt (a se vedea cazul Islandei). Ideală ar fi prin urmare situaţia în care revizuirea Constituţiei ar fi beneficiat de o susţinere mai largă în societate, iar actorii politici ar fi interesaţi nu de menţinerea la putere, ci de îmbunătăţirea mecanismelor existente de care să beneficieze oricine este interesat de punerea în aplicare a mecanismelor democraţiei.

Aducerea în discuţie a modificărilor constituţionale, fără a exista un orizont clar de timp dacă procesul ca atare va fi demarat şi finalizat, este însă riscantă pentru democraţie. Cetăţenii nu mai au încredere în Constituţie, nu mai sunt dispuşi să se implice în procesul de reflecţie care acompaniază modificările propuse eventual. Rezultatul este legitimitatea redusă a acestor modificări, în varianta în care acestea ar fi finalizate şi supuse referendumului. Răspunsul adecvat la iniţiative de genul celor analizate este acela că, înainte de a fi formulate, este nevoie de o dezbatere mai largă, riscul fiind delegitimarea demersului. Însă pentru un asemenea răspuns este nevoie de înţelegerea exactă a rolului pe care Constituţia îl joacă în societate.

Distribuie acest articol

2 COMENTARII

  1. Ar fi interesant de luat in discutie si eventuale cazuri de buna practica acolo unde o initiativa de schimbare a Constitutiei a adus efecte benefice. Daca sunt.

  2. Nu joaca nici un rol. Un rol joaca curtea constitutionala care o interpreteaza cum vrea , diferit de la an la an si de la caz la caz. Un rol joaca presedintele care o incalca cu impunitate. E doar o bucata de hartie. De care unii fac caz cand le convine si pe care aceiasi o ignora tot cand le convine. E o colectie de generalitati interpretabile dupa cum bate vantul intereselor alora care au si exercita puterea. Ei o pazesc , ei o violeaza, ei o infometeaza, ei o scot rujata la sarbatori. Ei o schimba , ei o lasa neschimbata. Deoarece ea e impotenta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Carp
Radu Carp
Radu Carp este profesor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București, Director al Departamentului Politici Publice, Relaţii internaţionale, Studii de securitate (2020 - ). Doctor în drept al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (2002). MA în studii europene și relații internaționale, Institut Européen des Hautes Etudes Internationales, Nisa (1996). Reprezentant al Universităţii din Bucureşti în proiectul CIII-PL-0702-09-2021 - Ethics and Politics in the European Context, parte a reţelei CEEPUS III, coordonat de Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin care reuneşte universităţi central şi est-europene (2012 -). Coordonator al echipei Universităţii din Bucureşti în reţeaua ştiinţifică europeană Observatory on Local Autonomy, coordonată de Université de Lille (2015 -). Membru al Academic Curriculum Group, în cadrul E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2020 - ). Membru al Comisiei de ştiinţe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică a CNATDCU (2020 - ). Membru al Consiliului de Conducere al ICR (2017 -). A ocupat funcțiile de membru al Comitetului Executiv al E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2015-2020), membru al board-ului International Centre for Black Sea Studies, Atena (2010-2012), director general al Institutului Diplomatic Român, Ministerul Afacerilor Externe (2010-2012), prodecan (2008-2010), secretar științific (2010-2012) director al Şcolii Doctorale de Ştiinţă Politică (2015-2020) la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București. Colaborări și stagii de predare: Global Campus of Human Rights, Veneţia (2019, 2020); Universitá di Genoa (2019); Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin (2019); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea din Viena (2017, 2019); National Tchengchi University, Taiwan (2016); EIUC - European Inter-University Centre for Human Rights and Democratization, Veneţia (2016, 2017, 2018); Universitatea Matej Bel, Banska Bystrica (2016); Universitá degli Studi Florența (2015); Institut für Sozialethik, Universitatea din Viena (2015); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea Wroclaw (2014, 2017); Universitatea Trnava (2014); Universitatea Umea (2013); Universitatea Carolină, Praga (2013); Universitatea Bologna (proiectul internațional 156171-LLP-1-2009-1-IT-ERASMUS JUSTMEN. „Menu for Justice. Towards a European Curriculum on Judicial Studies”, 2009-2013); Universitatea Szeged (2012); The Munk School of Global Affairs, Universitatea din Toronto (2011); Universitatea „Mykolo Romerio”, Vilnius (2010); Universitatea din Atena (2000). A participat la proiecte de cercetare în colaborare cu mai multe instituţii: Fridtjof Nansen Institute - Fridtjof Nansen Stiftelsen på Polhøgda Oslo (2020 - ), Université Libre de Bruxelles (2020 - ); Comisia Europeană/CRPE (2019); Academia Română (2018); Wilfried Martens Centre for European Studies (2015); Institut für Rechtsphilosophie, Religions-und Kulturrecht, Universitatea din Viena (2006 2008); Institutul European din România (2007); Institutul „Ludwig Boltzmann” pentru Studiul Problematicii Religioase a Integrării Europene, program al New Europe College, București (2004); TMC Asser Instituut, Haga (2002) etc. A publicat 16 cărți în calitate de autor și coautor. Ultima carte publicată : O lumină în întuneric. Democraţie, stat de drept şi drepturile omului într-o lume în schimbare, Cetatea de Scaun, Târgovişte, 2020. Capitole de cărți și articole publicate în: Austria, Belgia, Bulgaria, Germania, Lituania, Polonia, Republica Moldova, Olanda, SUA, Ucraina.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro