miercuri, mai 14, 2025

Revizuirea punctelor esențiale din educație

În capodopera distopică Eu, Supremul, scriitorul sud-american Augusto Roa Bastos sugerează într-o scenă sinistră destinul popoarelor asuprite, în afară și pe dinăuntru, din istoria tulbure a Americii de Sud: sinecdoca se referă la un pui de pisică, pe care barbarul dictator Jose Gaspar Rodriguez de Francia, personaj politic real, un monstru de inteligență autocentrată și bestialitate vicleană, îl ține ascuns de alte vietăți și de lumina sfântă a soarelui de la naștere până la vârsta de trei ani, când, biet animal cu instinctele amorțite, este aruncat, spre confirmarea stăpânului care crede a controla firea propriului popor prin arbitrar și inginerie socială, în mijlocul unei gropi cu șobolani hămesiți. Rezultatul nu este greu de bănuit pentru oricine. De multe ori putem spune că și poporul român actual, lăsat de izbeliște și jucat pe degete de propria neștiință și nevolnicie dovedite după 1989, este asemenea unui pui de pisică din parabola paraguayanului Roa Bastos. Națiunile sunt, firește, mai numeroase decât un membru singular al speciei și, de aceea, suferința și pierderile se amortizează relativ nedureros, chiar dacă acestea nu își pot reveni cultural, economic și politic decenii sau chiar secole de-a rândul, minoratul constituindu-se într-o tară identitară, într-o ,,groapă de fundație” absurdă, ca în romanul corintic al rusului Andrei Platonov, în care muncitorii sapă pentru un viitor pâclos în care nu mai cred realmente și pentru o idee pe care, în răstimp, au uitat-o pe deplin.

România de astăzi este în interior o societate fără busolă, pe care până și noi, victime, torționari și vinovați deopotrivă, o recunoaștem în bancurile dulci-amărui cu care defilăm fără jenă în spațiul public. Din afară, se face paradă de europenism și integrare culturală și economică în Uniunea Europeană. Străinii buni apreciază intențiile localnicilor de a-i imita, dar maimuțăreala trufașă și lașă nu poate să le scape. Cu toate acestea, rolul nostru îndoielnic, eminamente vulnerabil, de baricadă ultimă a Europei centrale în fața avansului de la est ne mai animă instituțiile de stat, inerte, superficiale, pierdute în inconsistență și insignifianță, blocate pe un pilot automat îngălbenit de acum 20-25 de ani. Integrarea socio-economică este aproape deplină, însă rezultatele pozitive nu se văd decât în câteva orașe, mare parte a societății trăind de pe o zi pe alta, abandonată de capitalismul global, în care nu știe ce să facă în afara meseriilor repetitive și prost plătite, din care nu se poate stoarce decât puțină plusvaloare. S-a emigrat suficient, iar nici Occidentul nu o duce strălucit din punct de vedere al creșterii economice în clipa de față. O încercare de a căuta o soluție ameliorativă pe termen lung ar consta în investiția vizionară în educație. Burse sociale consistente, injecții de capital de stat în zonele sărace ale României pentru îmbunătățirea infrastructurii și personalului școlare, o politică demografică coordonată de la centru, salarii atractive pentru cei mai buni absolvenți din universități integrați în învățământ, toate acestea în speranța că un grad ridicat de educație ar putea, la un moment dat, neprecizat în timp, ce-i drept, să ducă la dezvoltarea materială a societății și, implicit, a națiunii române. Fie că vom deveni un județ al Uniunii Europene, cum se preconizează, fie că vom rămâne relativ suverani, o societate în care inteligența și caracterul sunt cultivate serios în școli poate spera la bunăstare, la pace și la o prosperitate moderată. Însă, la noi, baterea pasului pe loc și simulacrul jenant din multe puncte de vedere, la care ne pretăm din a doua jumătate a anilor ’90 ai secolului trecut, continuă nestingherite, de nimeni amendate în afara facil discernabilei sărăcii românești. Ne indignăm cu furie la ceea ce considerăm ciudățeniile lumii occidentale și ne speriem la problemele lor reale, accentuate în ultimele decade, de la emigrația fără integrare eficientă la dizolvarea familiei tradiționale, pe fond de îmbătrânire generală și stagnare macroeconomică, dar nu ne place să observăm că Vestul încă deține o clasă de mijloc prosperă, o sferă publică relativ funcțională, o industrie oarecare, o cultură locală interesantă pe alocuri, în timp ce noi suntem, pe mari porțiuni, ancorați în deșertul haotic nouăzecist, al capitalismului periferic de Lumea a Treia, pe care l-am rezolvat doar parțial (sau alții au realizat-o pentru noi) în București (și pseudojudețul Ilfov, de fapt, marele cartier rezidențial al capitalei), Cluj, Iași, Craiova, Timișoara, Constanța, Sibiu, Brașov și probabil enumerarea se epuizează curând. Mai abitir decât buticarii de cartier sau comercianții mărunți din mediul rural, mai deplorabili decât micii fermieri și zootehniști ,,de cumetrie”, mai răi decât proprietarii de firme de transport regionale, care-și încă plătesc angajații la negru, de departe, angajații statului, porecliți ironic bugetari, în lipsa de altă identitate certă, participă, sub bagheta unor politicieni ipocriți, corupți și slabi, aserviți din oficiu unui Occident pe care nu-l înțeleg și căruia nu sunt deloc în stare să-i opună o altă viziune europeană, dar românească, la înapoierea colectivă a României. ,,Agenți ai reacțiunii”, cum s-ar fi zis pe vremuri, dar de data asta trecutul spre care trag este altul, cel moștenit din descompunerea anilor ’80 și anarhia anilor ’90, angajații sau lucrătorii statului român nu-și iubesc în fapt țară și nu-și tratează profesionist semenii.

Avem o nouă și proaspătă lege a învățământului preuniversitar și alta a celui universitar din iulie 2023. Se presupune că s-a lucrat la ele ani de-a rândul, sub egida programului România educată, care abia prin această lege capătă concretețe, vizibilitate și credibilitate. Carnea legii se așază, pare-se, pe scheletul de titan al proiectului România educată. Suntem deja în întârziere cu redactarea procedurilor și a regulamentelor care ar trebui să completeze legile sistemului de educație româneasc. Și totuși, nici nu s-a uscat bine cerneala pe textul acestor două legi că Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung anulează măcar în parte calendarul implementării Legii învățământului preuniversitar Nr. 198 din iulie 2023. Printre altele, dispariția sau reformarea radicală a inspectoratelor județene, de sector și cel al municipiului București se amână după 1 ianuarie 2025, când responsabilitatea aplicării Legii învățământului preuniversitar Nr. 198 cade în sarcina unui alt guvern, nenăscut, și unor alte partide politice decât cele de acum (sau poate aceleași, spun sondajele, dar cu alte mize decât acum). Cu siguranță, un alt președinte va dirija din umbră viața politica românească, acaparată de recuzita sa uzată. Cel mai probabil legea va suferi atâtea amendamente și adaosuri prin hotărâri de guvern și de ministru încât forma sa inițială, despre care nu se știe încă prea multe în unitățile de învățământ din prezent, va ieși complet modificată sau anevoie de reconstituit în forma sa originară.

De ce au primit inspectoratele școlare clemența din oficiu a guvernului actual? Se poate răspunde în mai multe feluri, dar cel mai dureros este motivul central: pur și simplu examinarea imparțială, eficientă și corectă de către un corp de inspectori școlari nu se poate realiza organizat și predictibil în România. Această neputință structurală de mult confirmată, pe care A.R.A.C.I.P.-ul, care ar fi trebuit în mare măsură să înglobeze sarcinile de lucru ale fostelor inspectorate de la 1 noiembrie 2023, o împărtășește, a determinat prelungirea cu un an și câteva luni, poate chiar mai multe, reforma de (pe) hârtie a educației. Apoi, vin la rând motivele intrinseci, mai puțin relevante, dar esențiale în sistemul românesc de învățământ: teama de a pierde controlul birocratic asupra școlilor, descentralizate doar în plan discursiv, lipsa unor pârghii certe de a plasa în poziții politice, remunerate substanțial față de volumul de muncă impus, cei mai fideli profesori și directori din sistem, recompensarea membrilor de partid harnici în a face servicii personale și devotați unei grupări de interese sau măcar unor persoane cu influență certă pe culoarele vreunui partid aflat la putere. Acestea ar fi rațiunile din spatele acestei derogări de natură politică imediată. Altminteri, inspectoratele nu mai funcționează normal de zeci de ani, pierdute pe lungul drum spre europenismul din rapoarte și din devizele grase de deplasări în străinătate cu scop didactic și pedagogic la nivel oficial: cele mai multe inspecții de specialitate se îndeplinesc de ,,armata de rezervă” a metodiștilor, unii din aceștia mai solid pregătiți și mai onești decât inspectorii în funcție (slavă meritocrației!), iar cele mai multe școli sunt prin conducerea lor fie ocazional brutalizate verbal de inspectorii de management educațional sau de resurse umane, care cer pe gură ceea ce nu pot ordona în scris, căci legea este alta, fie ocolite cu grație dacă directorii sunt foști inspectori sau, desigur, defilează sub acoperire, blindați politic, școlile funcționând în provizoratul impus de o mână de inspectori care nu au trecut un examen de ocupare a funcției (de parcă organizarea acestuia nu ar putea fi la rândul ei coordonată în folosul ,,oamenilor noștri”) și care se schimbă între ei de la o guvernare la alta cu viteza cu care cad și se creează guverne, adică la maximum doi-trei ani. Practic și reducând totul la esență, inspectoratele nu lucrează nici la 10% din capacitățile lor teoretice, înscrise în lege și subînțelese din regulamentele și metodologiile impuse de Ministerul Educației. Presupunând prin absurd că Legea învățământului preuniversitar Nr. 198 din 2023 ar fi găsit funcționărimea statului roman într-o stare ceva mai puțin lamentabilă, defetistă și pensionabilă decât în prezent, reformarea inspectoratelor prin inaugurarea unor direcții județene sau municipale, cu sprijinul unui A.R.A.C.I.P. supradimensionat și cu puteri sporite, s-ar fi izbit de un zid de piatră inexpugnabil: unde s-ar fi găsit personalul suficient de specializat și recunoscut ca să livreze reforma mult dorită pe cale orală? ,,La vremuri noi, tot noi” sau, de asemeni, în cuvintele nemuritorului Caragiale, nu Gambetta, ,,o clientelă pleacă, alta vine”, de regulă, aceeași, dar altfel așezată în birouri și în funcții. Resemnați, conchidem înțelept: cu sau fără noua lege, amânată pe unele articole sau grăbită în privința altora, rezultatul ar fi cel mai degrabă același, poate chiar mai rău decât starea de fapt actuală. Până la urmă, cum să produci schimbarea așteptată (de cine, mai precis?) cu oameni neașteptat de cunoscuți, hârșâiți în bune și mai ales în rele, care ar trebui să se schimbe peste noapte din temelii, din fibra lor genetică, din formarea lor îndelungată, mai ceva decât un saltimbanc între două numere pe scenă?

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Un text extrem de dur, cu care sunt de acord în principiu. Cu un singur amendament: oare „sistemul profesoral” vrea această „reformă”? Că mie mi se pare că nu vrea….
    Există și o contradicție de fond: se critică sistemul politic (pe bună dreptate…), dar se așteaptă totul de la…”sistemul politic”….

    Chestia e că TOȚI nu știm ce trebuie făcut. Trebuie o altă paradigmă educațională, vechile metode sunt depășite. Dar CINE să creeze „noua paradigmă”? Ar trebui ca mediul academic și profesoral să propună ceva. Că de critica „sistemului”, ne-am cam săturat…

    Asta e! Nu știm să ne auto-administram. Și n-am știut-o niciodată…
    NB. Ca să știi să te administrezi, trebuie să știi să lupți, cu tine însuți și cu alții….
    Iar cine nu luptă, moare.

    • Ieri au fost anunțate rezultatele testelor PISA pentru anul 2022. România este din nou pe penultimul loc din UE, cu rezultate chiar mai proaste decât cele anterioare. Dar ce ne pasă nouă? „Profii” urlă că vor salarii tot mai mari și să fie liberi la plagiate…

  2. La inceput, multi am crezut ca reforma din invatamant va fi prin scoaterea politicului din scoli, a orelor de politica din programa scolara si de imbunatatirea punctuala a programei si a manualelor. Dar in momentul in care invatamantul a fost redenumit educatie (care are alt sens si alt scop) schimbarile au fost dramatice si haotice, iar scoala s-a prabusit la nivelul pe care ni-l arata acum si PISA, dupa trei decenii de reforme succesive si uneori aberante. Oare se mai poate face ceva?

  3. La istorioara de inceput cu pisicul, as aduga una auzita la radio Europa Libera, in timpul regimului comunist: Un grup de studenti viziteaza un labotaror unde se faceau experimente. Intr-un colt erau doua grupe, separate, de cobai. Cobaii din prima grupa erau zglobii, se jucau, erau grasi. Ceilalti, zgribuliti intr-un colt, tremurau, slabi. Studentii intreaba daca sunt diferente de tratament intre cele doua grupe: hrana, caldura, lumina. Li se raspunde ca nu. Dar totusi, atunci ce diferenta exista? – intreaba ei. Si li se raspunde: „La cei pe care ii vedeti zgribuliti le aratam din cand in cand pisica !”. Cam asa era tratat si poporul roman in epoca comunista. Revenind la subiectul articolului, ultimele rezultate PISA (publicate iaeri) arata ca peste tot in lume rezultatele scad. Internetul, retelele sociale afecteaza tanara generatia in mod negativ. Capacul va fi pus de AI. Si aici in Canada se tot propun legi, se asteapta interzicerea tel mobile la ore etc. Profesorii sunt aici in greva de 10 zile, pe motiv ca nu mai pot stapani elevii la ore. Bineinteles ca cer si salarii mai mari, efortul e mai mare. Educatia trece printr-o criza. Asta dincolo de problemele legislative. Si deci care, cred, nu se pot rezolva doar prin legislatie.

  4. Schimbarea a inceput sa vina (in mod paradoxal ar spune unii) din israel.
    A se vedea rezultatele de la testele PISA la femeile ultra-religioase.
    Nu cred ca este o surpriza. In Tanach este scris despre POMUL CUNOASTERII si despre Eva cu comportament indisciplinat fata ordinele lui D-zeu.
    :))
    https://www.ynetnews.com/health_science/article/h1qodyart

    P.S. Aspectele de politicianism pentru tabara de stanga sau de dreapta sunt irelevante.

  5. Pentru ca ati pomenit legendarul post de radio Europa Libera , trairam sa vedem din nou eşuand un generos proiect, respectiv al imortalizarii plastice a cuplului Monica Lovinescu -Virgil Ierunca.
    Un grup statuar realizat de un remarcabil sculptor aflat intr-un moment de tulbure inspiratie.
    La impresia de dezechilibru a contribuit, dupa parerea mea, arhitectul.
    Recunosc ca nu stiam ca s-a concretizat deja generoasa idee a domnului Liiceanu surprinzandu-ma telefonul unui vecin din Cotroceni care cu vocea unui om depresiv mi-a comunicat : ” mai mare pacatul, au dat kix”.
    https://m.dcnews.ro/statuile-cu-monica-lovinescu-si-virgil-ierunca-au-creat-controverse-ce-spun-oamenii-liiceanu-a-pledat-pentru-ele-foto_941444.html
    https://romanialiterara.com/2021/07/bancul-cu-statuia/
    Vecinul prieten mi-a dezvoltat impresia dezagrabila transmisa de gainile de prada de pe țepuşe, care dupa parerea lui trebuiau sa fie reprezentate printr-un stol de zburatoare mici cu trasaturiile sugerate ale postelnicilor si neumannilor de ambele sexe .
    Cuplul este bine reprezentat simbolic dar antena, ii duce pe privitori cu gandul la țepusa din Piata Regala.
    O observatie s-ar putea face si in legatura cu locul plasarii grupului statuar.
    Se cunoaste adresa la care a locuit familia Lovinescu si istoria pradarii apartamentului de catre securistii care s-au instalat in el.
    Pana la urma, tot este bine ca s-a finalizat proiectul domnului Liiceanu si ca momentul coincide, printr-unjoc al sortii, cu cel al devoalarii complicitatilor intelectualului Victor Neumann.https://debanat.ro/2023/12/sentinta-definitiva-hodos-adica-victor-neumann-a-fost-turnator-la-securitate_407320.html
    Profit de context pentru a-mi exprima oful privitor la incapatanarea ” gospodarilor capitalei” de a refuza schimbarea numelui strazii „11Iunie” in ” pictor Olga Greceanu”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Alexandru Chiță
Dan Alexandru Chiță
Dan-Alexandru Chiță (n. 1985). Absolvent al Facultății de Științe Politice a Universității București (2008), Master (2010) și Doctorat (2014) în cadrul aceleiași universități. Profesor în sistemul preuniversitar din București.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro