sâmbătă, decembrie 14, 2024

Roza vânturilor – primă audiţie Mauricio Kagel la Bucureşti

Evenimentele muzicale româneşti dedicate contemporaneităţii sau avangardei stau sub auspiciile mai multor factori neprielnici. În general sunt asociate cu instituţii ale statului, private – deocamdată – de încrederea publicului larg. Mai mult decât atât, pe plan estetic, există acea tendinţă de a categorisi astfel de partituri sau performance-uri drept „de neînţeles, turnuri de fildeş disonante, inacceptabile de către auz” etc.

Singura cale de a contribui la schimbarea acestei percepţii dăunătoare adevăratului simţ muzical şi social, s-ar putea spune, este organizarea unor concerte „curate” şi angajate, de la iniţiativă şi până la materializarea ei. Ce înseamnă aceasta? În primul rând alegerea unui repertoriu fără compromis – de exemplu, partituri ale unui compozitor emblematic şi fantastic al secolului XX aşa cum a fost Mauricio Kagel. Die Stücke der Windrose für Salonorchester, unele dintre cele mai cunoscute creaţii kageliene din anii ’90  sunt, pentru auz, un accesibil melanj de ritmuri, armonii şi timbruri desprinse din muzica lumii, surprinzătoare prin tehnicile componistice aplicate şi prin transparenţa emoţională ataşată lor. Mergând mai departe, se descoperă în Roza vânturilor o critică socială puternică încriptată de Kagel între sonorităţile asociate auzului nostru ca „exotice”. Aceasta este evidentă chiar şi prin ansamblul ales pentru interpretare – orchestra de salon fiind un organism muzical ataşat burgheziei secolului trecut, având un repertoriu de café concert, cu preluări de teme muzicale ale culturilor mai mult sau mai puţin aflate sub dominaţie. Ca un călător dadaist sau pur şi simplu săturat de ordinea social-artistică a lumii lui, Mauricio Kagel schimbă mereu unghiul de observaţie asupra punctelor cardinale şi a semnificaţiei lor sonore, ajungându-se la o busolă-titluri de piese, desprinsă parcă din imaginarul unei scrieri a co-naţionalului şi profesorului său, Borges.  

Această Roză a vânturilor, cântată în primă audiţie românească, a fost alegerea dirijorului Alexandru Solonaru, preşedinte al Asociaţiei Propuls, pentru concertul desfăşurat duminică, 20 martie, în Studioul de Operă al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. Succesul a fost peste orice aşteptări. S-a aplaudat cum n-am auzit la niciun alt concert de muzică nouă, iar sala a fost plină ochi. Justificarea prezenţei atâtor dornici de audiţie se poate găsi şi în promovarea făcută concertului – acţiune care, de fapt, nu a făcut decât să coalizeze un grup de tineri promoteri şi artişti în jurul ideii de necesitate a acestui tip de evenimente în normalitatea vieţii culturale româneşti. În sală – un public neomogen ca vârstă, orientare culturală, vestimentaţie sau loc de muncă, dar omogen în reacţia post-concert – o surprinzătoare încântare şi confirmarea că muzica contemporană îşi poate găsi oricând loc între preocupările şi preferinţele lor.   

Aplauzele prea nerăbdătoare au determinat, chiar, gesturi care-au dat o savoare zâmbitoare şi irepetabilă concertului. Mă gândesc, de exemplu, la imaginea dirijorului aşezat pe marginea podiumului, cu capul în mâini – Kagel introduce în partiturile sale şi simbolistică teatrală – care-a ridicat un deget autoritar, unică soluţie pentru a opri aplauzele care-ar fi făcut de neauzit finalul piesei. Ei bine, acelaşi entuziasm a determinat chiar lipsirea ultimei piese din suită de finalul sonor, aplauzele întrerupând liniştea aparentă şi gestica tuturor membrilor Ansamblului Propuls.

Nu este prima iniţiativă a asociaţiei, anii trecuţi fiind punctaţi de concerte dedicate unor compozitori români importanţi, dar deloc cunoscuţi sau acceptaţi de opinia generală a consumatorilor de muzică, mă refer la creatori precum Tiberiu Olah, Aurel Stroe sau Ştefan Niculescu. Dirijorul Alexandru Solonaru i-a purtat pe colegii săi din Ansamblul Propuls, altminteri membri serioşi ai unor importante orchestre sau ansambluri, de la Ateneu până într-o psihedelică pădure, într-un festival de cultură urbană.

Evenimentul de duminică ne îndeamnă să ne dorim o adevărată stagiune care, prin această benefică acumulare de factori, deopotrivă artistici şi sociali, să contribuie la crearea unui mediu propice cultivării gustului muzical îndreptat spre noutatea sonoră.   

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Maria Balabas
Maria Balabas
Maria Balabaş a absolvit secţia de Muzicologie a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, ulterior obţinând şi diploma de master în Sinteză Muzicologică. În prezent este jurnalistă la Radio România Cultural, unde realizează emisiunea Dimineaţă crossover – premiată de revista Actualitatea Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România – şi colaborează în alte proiecte radiofonice. A participat în seminarii internaţionale şi a publicat articole în presa scrisă românească: Dilema veche, Observatorul Cultural, Time Out Bucureşti, Actualitatea Muzicală, Liternet etc. Pe plan artistic este membru fondator al colectivului Avant’n’Gard, creaţiile sale au fost difuzate de resonancefm şi incluse pe compilaţia dedicată framework250 – emisiune-etalon pentru soundart şi radioart, a participat în proiectul Sound Delta şi a susţinut performance-uri şi concerte în Bruxelles, Rotterdam, Antwerpen şi Bucureşti.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro