În data de 29 decembrie 2023 a fost publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 1197, Ordonanţa de urgenţă nr. 128/2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învăţământ şi alte sectoare de activitate bugetară. Este rezultatul (probabil) final al grevei generale din învățământul preuniversitar, care și-a consumat forțele în mitingurile de proporții din mai-iunie 2023 – 20,000-30,000 de angajați ai statului mărșăluind ca protest prin București este un spectacol rar și de notat în calendar în România. Revolta și nemulțumirea au venit, să nu uităm, din partea profesorilor angajați în învățământul preuniversitar, dar roadele bătăliei câștigate de toți au fost culese, dacă putem spune așa, atât de puericultori și educatori, cât și de profesori universitari titrați sau secretarii universității, care nu au mișcat un deget la punerea în aplicare a grevei, dincolo de câteva declarații de principii în favoarea ei, conjuncturale, cordiale, constrânse de situația în ansamblu. De asemenea, ar mai trebui să ne amintim că, deși sindicatele au pus la punct un program al protestelor încă din toamna anului 2022, de care, spre cinstea lor, s-au ținut cu abnegație, după declanșarea grevei generale din învățământul preuniversitar în 22 mai 2023 aceleași sindicate au lăsat de câteva ori să se înțeleagă că greva se suspendă numai când doresc liderii de sindicat, eventual în urma unor sumare, superficiale și rapide chestionări pe grupuri online seara târziu, ceea ce a indus impresia corectă că greva este, măcar în parte, scăpată de sub controlul liderilor sindicali. Posibilitatea unei greve reale, necoordonate de forțe obscure din umbră, i-a mai ținut vii pentru încă o săptămână de proteste pe profesori. În momentul în care aceștia au început să iasă din grevă în număr cât mai mare, penalizați din ce în ce mai mult la cuantumul salariului pe luna mai 2023, atunci, într-adevăr, sindicatele au încheiat rapid negocierile cu guvernul în scaun.
Ce s-a obținut în cele din urmă? E suficient să facem o banală comparație, din care rezultă de la sine schimbarea de proporții măsurabile care s-a produs: dacă, de pildă, salariul unui debutant cu studii superioare în învățământul românesc de stat era de 835 de lei net în septembrie 2009, iar aceasta înainte de tăierile de salarii cu 25%, orchestrate la inspirația F.M.I. de voința președintelui Traian Băsescu și a partidului său fanion, defunctul P.D.L., topit în P.N.L., în septembrie 2023 salariul este de aproximativ 3,600 de lei la începutul carierei de profesor. Vorbim de un salariu în euro care a crescut de la 195 de euro (1 euro = 4,2658 lei la data de 18.09.2009) la 723 de euro (1 euro = 4,9749 la data de 29.09.2023). Dacă ținem cont că rata inflației a fost în medie de 4-4,5% în perioada 2009-2022, vorbim, totuși, de o creștere a salariului minim al unui cadru didactic de școală gimnazială și liceu de aproape 3,5 ori în același interval. Primul salt salarial s-a înregistrat în perioada 2018-2019. Al doilea este cel din 2023-2024. Fără îndoială, creșterea unor salarii fără explicația oferită de puterea de cumpărare reală și de natura unui coș minim de consum nu înseamnă aproape nimic, pure cifre în gol. Salariile din învățământ erau extrem de mici în 2009, iar cu cât mergem înapoi în timp, până în anul de cotitură 1990, starea de fapt nu este neapărat cu ceva mai bună. Salariul mediu net a fost de 1,385 lei în 2009, adică de aproximativ 325 de euro la cursul de atunci. Un profesor debutant în învățământ câștiga 60% din valoarea unui salariu mediu la doi ani după aderarea României ca membru deplin la Uniunea Europeană, ceea ce nu permitea nici măcar supraviețuirea unui persoane din acest salariu, dacă socotim nevoile de bază ale unui tânăr absolvent de facultate (hrană, chirie și alte plăți urgente, îmbrăcăminte etc.). Cu alte cuvinte, fără a fi întreținut de altcineva sau fără a te administra la comun cu alții, membrii familiei cel mai proababil, un profesor la început de drum în meserie se trezea într-un cumplit impas material în România anului 2009. Să vedem cum am evoluat de atunci încoace. Salariul mediu net pe țară în decembrie 2023 a fost de 3,972 de lei – adică în jur de 800 de euro (salariul brut este egal cu 6,942 lei în aceeași lună a anului). Prin urmare, un profesor debutant cu studii superioare de licență încasează după 1 septembrie 2023 90% din salariul mediu pe economie. E un evident progres, însă trebuie avut în vedere îmbunătățirea medie a nivelului de trai din România în perioada 2009-2023, care este, indiscutabil, reală. Entuziasmul, dacă există, se cuvine imediat temperat: 800 de euro salariu mediu plasează România la coada clasamentului european în materie de nivel de trai. Totuși, alimentele, aparatura casnică uzuală și ultima tehnologie de consum popular provin majoritatea din import, iar cei 800 de euro salariu mediu sunt o sumă neîndestulătoare pentru un nivel de trai decent în Germania sau Franța, unde prețurile la produsele de bază sunt comparabile cu cele din mai săraca România. De altminteri, un alt factor de care trebuie ținut cont se referă la adresa de rezidență în Romania: 3,600 de lei ca profesor debutant în București reprezintă o valoare diferită decât aceeași sumă într-o comună situată în cele mai multe județe – destul de sărace – ale țării. Accesul ușor la economia informală sau la piața subdezvoltată a produselor agricole de bază schimbă peisajul pentru un profesor la țară față de unul de oraș, deși lipsa de acces la divertismentul cultural sau la confortul oferite de un oraș mare se include prin contrast în calculul satisfacției nivelului de trai. Se poate trăi mai bine în mediul rural decât la oraș cu 3,600-3,800 de lei pe lună doar din punct de vedere alimentar, cu toate că și aceasta este o ipoteză ce merită verificată la fața locului, nu doar din auzite.
În ce condiții ne aflăm dupa mărirea de la 1 ianuarie 2024, stipulată limpede în O.U.G. nr. 128 din 2023, fără să mai luăm în considerare pe cea din iunie 2024, care pare departe în timp? Din nou, în vederea unor comparații la îndemână, pornim de la evidența salariulul mediu de 800 de euro. Majoritatea salariilor din Romania, deci peste 50% din contractele existente, figurează în zona celui minim, de apoximativ 2,100 de lei net (în jur de 400 de euro). Circa 40% din contractele de muncă în derulare ridică apreciabil media salariilor din România. Vorbim – să nu pierdem din vedere – de mari inegalități salariale între ramurile productive ale economiei românești. Dar să revenim la conținutul ordonanței de urgență care reglementează salariile bugetarilor din sistemul național de educație: un rector de universitate Gradul II încasează suma de 20,888 lei brut, adica 12,219 lei net sau aproape 2500 de euro, egal cu salariul unui profesor preuniversitar din Germania, aflat în primii 5 ani de muncă în sistem (cu mărirea din iunie 2024, un rector ajunge la 2600 de euro pe lună). Nu este un salariu mare pentru cineva aflat în poziția de rector al unei universități, de doar trei ori mai mare decât salariul mediu pe economie în 2023 și de șase ori față de cel minim. Un inspector școlar general Gradul II, câte unul pentru fiecare din cele 41 de județe ale României, este remunerat cu 13,341 lei brut, altfel spus 7,805 lei net. Un director Gradul II de grădiniță, școală, liceu sau colegiu național are un salariu brut de 11,242 lei, adică de aproape 6,600 lei net pe lună. Un profesor universitar cu peste 25 de ani vechime deține un salariu brut de 13,388 lei – în jur de 8,000 lei lunar. Un cadru didactic cu gradul I din învățământul preuniversitar și cu peste 25 de ani experiență la catedră se bazează pe un salariu brut de 7,726 lei sau aproape 4600 de lei pe lună începând din februarie 2024. Un asistent universitar aflat în primii 5 ani de activitate câștigă 6,520 lei din iunie 2024, adică puțin peste 3,800 de lei. Un profesor cu gradul definitiv în primii 5 ani de carieră are tot începând cu iunie 2024 un salariu brut de 6,501 lei – nu mult peste 3,800 de lei pe lună. Nu se poate nega realismul economic din spatele acestor măriri, care corespund cu creșterile generale ale economiei românești în ansamblu, în pofida existenței unei neverosimile rate a evaziunii fiscale și a muncii la negru până și în anul 2024. Ceea ce surprinde sunt câteva bizare disproporții în interiorul grilelor de salarii: un conferențiar universitar cu vechimea între 15-20 de ani la catedră are un venit brut de 8,315 lei începând cu iunie 2024, cu alte cuvinte, aproape 4,900 de lei net în vreme ce asistentul universitar cu până la 3 ani experiență, beneficiind de un salariu brut de 6,520 lei, câștigă puțin peste 3,800 de lei. Vorbim de aproape 20 de ani de experiență acumulată între cele două grade universitare, cărți, articole științifice, conferințe etc. de partea conferențiarului, iar diferența salarială este de doar 1,000 de lei sau 200 de euro între un conferențiar versat și un asistent universitar ingenuu. Un profesor gradul II, cu vechime în munca didactică de peste 25 de ani, încasează pe card un salariu brut de 7,385 lei sau 4,320 lei, adică cu nici 600 de lei mai mult decât un profesor debutant în primul an de muncă la catedră. De aici deducem cu ușurință că măririle actuale de salarii au fost gândite pentru a atrage forța de muncă tânără în sistemul de învățământ, unde sunt deficite majore în acest sens, dar nu gravissime, însă personalul existent, dacă nu se află înscris în căsuța maximă a grilei de salarizare, este parțial neglijat. Acesta este tratat, în ciuda vechimii și a gradului didactic, ca o versiune puțin superioară a debutantului. În altă ordine de idei, aceste venituri salariale merită corelate cu alte sporuri de care se bucură împreună, de altfel, doar o minoritate din cadrele didactice preuniversitare: dirigenție, plata cu ora, acolo unde există disponibile aceste ore, gradație de merit vreme de 5 ani, spor de doctorat – de aici se poate cu facilitate calcula salariul real al unor profesor cu gradul I și vechimea maximă, de peste 25 de ani, care poate ajunge în unele luni la aproximativ 9,000 de lei net. E adevărat că aceste exemple sunt rare din punct de vedere statistic și nu pot constitui o regulă, dar aceste sporuri detensionează cumva prea strânsa apropiere dintre salariile din sistemul de învățământ și sporesc ambiția personală de a deveni cât mai repede un cumulard de sporuri.
Una peste altă, se poate afirma, fără a greși prea mult, că greva, așa cum a fost ea inițial concepută, s-a dovedit a fi un real succes. Aceste măriri salariale vor fi cu siguranță suportate, într-o formă sau alta, mai devreme sau mai târziu, de populația României plătitoare de taxe și impozite. Cu toate acestea, nu am garantat deloc o creștere a calității – sau, în fine, putem discuta și de diminuarea ponderii lipsurilor calitative – sistemului de educație în România. Până la urmă, scopul final al creșterilor de salarii este ridicarea nivelului de educație națională sau europeană, ad libitum. Câtă vreme tranzacționarea posturilor universitare și chiar a celor preuniversitare, deși într-o mult mai mică măsură, va continua neabătută, atâta timp cât posturile de inspectori școlari se obțin prin numire din spatele culiselor, de către jocurile personalizate de partid, directorii de unități de învățământ sunt tratați drept clientelă politică sau agenți de influență de același tip în teritoriu, dar, în mod special, cât se va mai permite existența unui curriculum rupt de cerințele de pe piața muncii din prezent (și cu atât mai mult a celor din viitor), iar nevoile de competențe educaționale – chiar civilizaționale – rămân atât pentru profesori, cât și pentru elevii absolvenți la cotele joase de acum, remunerația lunară a personalului din educație poate să crească și de zece ori într-un an, însă rezultatele pozitive vor întârzia în veci să apară. Trebuie să ne decidem în cunoștință de cauză dacă a crește salarii la stat implică de la sine creșterea calității serviciilor publice în orice direcție. Cele două nu par a fi proporționale. Desigur, întrebarea se pune presant în România și-n alt sens: este agentul economic privat de pe piața românească dispus să se supună constrângerilor unui stat cu o birocrație eficientă și acționand legal în 95% din cazuri (100% e un vis imposibil nu doar în România)? Putem, de exemplu, lăsa școala să trieze și să formeze liber și fără ingerințe diverse cetățeni români/europeni cât mai capabili și pricepuți? La cum se prezintă în interiorul ei economia României, dezechilibrată și fracturată, răspunsul este, în clipa de față, un categoric nu.
salarizarea trebuie marita, dar nu cu masa monetara fara acoperire, ce nu face decat sa ridice inflatia;
cred ca trebuie schimbata toata grila de salarizare (si pensionare); vazute si salariile din cultura (muzeografi, bibliotecari, actori etc.)
multumiri pentru amanunte!
(se zice ca sindicatele din invatamint -ca mai toate sindicatele- sunt in mina PSD; asa o fi?)
Pentru a scăpa de sărăcie (din toate punctele de vedere), noi, generația anilor 80, cei care am depus cel mai mare efort (e dovedit de studii internaționale ca fiind vârful evolutiv d.p.d.v. intelectual al omenirii), suntem astăzi in prag de sărăcie din cauza bătăii de joc a guvernanților români!
Să dai astăzi tu, stat român,
maxim1100 de euro unui om care o viață a făcut alegerea de a onora cartea, de a împărtăși și de a întări puterea cunoașterii e un exemplu perdant pentru omenire!
Cum să caracterizezi asemenea stat?
Sa cautam mai inainte de toate sa scapam de saracia sufleteasca , duhovniceasca . Sintem saraci in credinta . De pofte e plina lumea . Nu in ultimul rind ; statul sintem noi cetatenii ( mai exact cei care produc valoare adaugata ) . Institutiile statului sint cu totul altceva . Acestea sint cei mai mari tilhari . Profesorii sa produca oameni educati social si economic . Oameni care sa se poata importivi tilharilor si mincinosilor care guverneaza . Nu loaze care voteaza orbeste , nu stiu sa scrie si sa citeasca , nu stiu sa lege doua vorbe dupa ce deschid usa unei institutii , …..
/ Din 2021 încoace puterea de cumpărare s-a erodat cu minimum 40-50%, asta fiind o cifră foarte conservatoare. Există numeroase produse și servicii care sunt duble ca preț față de 2021. În 2019, 2020, 2021, 2022 nu au existat creșteri salariale în învățământ, deci inflația anilor acestora a fost direct reducere de salariu…
Inflatia este instrumentul cu care guvernantii fac bani multi la bugetele publice . Inclusiv pentru a putea plati pretentiile nesimtite ale profesorilor ( si tuturor bugetarilor ) . Cui nu ii convine in mediul bugetar sa mearga in mediul privat sa lucreze .
Faceți o grevă și pentru întroducerea unor criterii de evaluare a rezultatelor, voastre dragi cadre! Revoltati-va și ieșiți în stradă și când sistemul de învățământ este batjocorit, iar singurii care au (avut) cu adevărat de suferit sunt elevii. Realitatea este una: ați pus umărul la toate transformările oribile, fie și numai prin lipsa de reacție. Vă interesează doar salariile, deși cei mai mulți nu aveți ce caută la catedră. Pur și simplu!
Dumneavoastra doriti probabil sa faceti referire la ,, criterii de selectie a valorilor ” . Pai in acest caz hoarda de bugetari ar fi la jumatate .
Bugetarul cind face greva nu cere bani celor care platesc tot in economie ( cetatenii ) ci celor care string bani cu japca legala la bugete publice si ii impart numai cu scopul de a obtine voturile necesare pentru a ramine acolo . In sistemul bugetar exista salariati inutili . Iar din ceilalti sint multi care nu isi fac treaba . Pur si simplu !
@Floricica si in general:
Profesorii care predau la toate nivelurile din invatamant OMIT ca sunt singurii salariati Romani cu un urias, super-generos concediu platit! Au cele 62 zile oficiale -legale PLUS ore putine de predare la clasa (saptamanal 15 sau 18), PLUS ZERO ore de predare in vacantele elevilor! PLUS multiple bonusuri,/ PLUS vouchere de vacanta, ( De cadourile primite si meditatiile netaxate.. nu mai vorbim (caci au timp!!!) == a propos de munca de educatie/morala pe care ar trebui sa o faca..)
Pentru rezultatele ff slabe ale elevilor.. dau vina pe elevi, pe parinti, pe..alea-alea = gasesc ei motive. Ei sunt Christal-clear! Performanta/Rezultatele muncii lor NU INTRA IN VEDERILE LOR, dar nici a Ministerului! Vor bani si iar bani cat mai multi, sa aiba de concedii/vacante.
Fara jena dau explicatii ca ei trebuie sa se pregateasca suplimentar (ca timp) pentru ore. Well, orice profesie necesita pregatire suplimentara ( fata de norma de predare -pentru a fi updated cu noul din profesia respectiva.
Si atat de mult se pregatesc suplimentar profesorii !! incat la examene de titularizare si grade .. cad pe capete cu medii de toata jena… Dar vor bani! Sunt victime!
Sfanta mare ipocrizie!
Sfinte pot fi numai virtutile crestine . Ipocrizia nu se numara printre ele ….
Salarii marite in invatamant? Poate, dar nu suficient incat sa atraga profesionistii cu adevarat capabili. Haideti sa va explic, eu lucrez in IT. Mai am 6 zile pana cand iau salariul si mai pe card dublul unui salariu incasat de un profesor debutant, asta in conditiile in care am avut o luna in care am cheltuit mii de euro.
Intrebare retorica: m-as duce eu vreodata in invatamant?
Salarii, salarii, salarii. Salarii ca destin!?
Aș întreba pe onorabilii dascăli:
– care va destinul celor 50% analfabeți funcțional din România, așa cum rezultă din testele PISA?
– care va fi destinul studenților pregătiți de profesorii cu doctorate plagiate?
– de ce în clasamentele Shanghai în primele 1000 de locuri nu se află nicio universitate românească?
– ce au produs universitățile de prin Târgoviște, Constanța, Alba Iulia și de aiurea?
Apropo de testele PISA, eu aș da aceste teste la TOȚI educatorii, inclusiv din mediul academic, inclusiv cei cu doctorate (plagiate sau nu….). Iar destinul salariilor să fie stabilit de rezultatele de la testele PISA….
Este o ineleganță să legi destinul unui popor de destinul salariilor profesorilor….
Și încă: despre uriașa rată a abandonului școlar de ce nu se discută deloc? Profii/diriginții n-au nicio responsabilitate, nu-i așa?
Jumătate din totalul profesorilor , nu merita salariile acestea.Se dovedește încă o dată că oricât de mari sunt salariile, cea mai mare parte a profesorilor nu-și face treabă !
Ma gindesc daca nu cumva autorul articolului ar fi vrut sa dea titlul ,, Salariul ca scop in educatie ”
Pentru ca eu constat cu mihnire faptul urmator ; scopul urmarit de profesori nu mai este educarea tinerilor ci obtinerea de venituri din ce in ce mai mari . Mai ales ca cererea asta se indreapta nu catre cei care platesc ( tot in economie , cetatenii adica ) ci catre cei care impart banii luati cu japca legala . E usor sa imparti bani care nu sint ai tai ca sa obtii voturile necesare accederii la sume imense de bani .
Cuvintul destin nu isi are locul aici si pentru faptul ca este un cuvint controversat . In esenta el are numai conotatii religioase . Mai adaug faptul ca parintele Arsenie Boca spunea despre destin aceasta : ,, Destinul este colaborarea omului cu Dumnezeu ” .
Ce este strigător la cer este că salariul unui profesor a ajuns la cheremul directorului (acceptat-măcar-politic!) in ultimii ani de zile, iar in noua paradigmă nimic nu se schimbă!!!
De la 5600 de lei la 9000 de lei, adică aproape dublu, profesorul poate lua pe lună doar dacă directorul ii aprobă luarea dirigenției, ore suplimentare, acces la proiectele din școală-pentru gradații de merit!
In plus, nu mai vorbim de acordarea anumitor clase…fără niciun criteriu valoric prestabilit!
Școlile s-au transformat intr-un mediu mafiot! Grupuri de interese ajutate de legislația lască sau incoerentă fac din instituțiile de învățământ un loc în care se exersează obediența, aranjamentele, cumetriile! Și se câștigă bine din asta (vezi salariul directorului, cel care va da vina pe consiliul de administrație pentru alegeri subiective; nu va răspunde nicăieri pentru neacordarea egalității de șanse angajaților etc.).
Cei ce au jucat onest au pierdut!
Iar noua grilă de salarizare, așteptată cu speranță, are așa de mici diferențele pe criterii valorice (de studii, de grad, vechime), încât încurajează tot comportamentul descris anterior!
Nu mai e nicio speranță!
Cui o fi folosind această grilă in care profesorul tânăr vede perspectiva de a nu-i mai crește salariul intre douăzeci și cinci și patruzeci de ani vechime, iar cel vârstnic nu beneficiază de nicio apreciere a muncii de-o viață(după care urmează o pensie de tot râsul)?
E clar: un sistem perdant pentru toți!
Iar el, profesorul, trebuie să insufle tuturor puterea de a merge mai departe….
P.S.Nu ne acuzați de lipsă de reacție fără să știți adevărul!
Evidență:
Cei care au spus ce nu merge bine au salariul jumătate din a celorlalți! In plus, au fost sistematic marginalizați, obstrucționați! Și amestecați cu cei care nu își fac treaba, ca să nu mai știi cine, de ce merită sau nu! Haos din care câștigă cine trebuie!
Salariul profesorului trebuie sa fie stabilit de un consiliu si nu de o singura persoana .
Banii nu trebuie sa vina de la bugetul public . Liceele , scolile de meserii , colegiile , universitatile sa nu primeasca bani de la bugetul public . Banii sa vina din parteneriate cu mediul de afaceri pentru ca cererea de specializari de aici trebuie sa vina . Romania produce pe bani publici absolventi , bacalaureati si licentiati cu specializari de care piata muncii locala nu are nevoie . Adolescentii merg la specializare dupa ifosele lor sau ale parintilor lor . Toata tara plateste pentru asta . In final nu lucreaza pe specializarea respectiva nici aici in in Europa . Resurse cheltuite degeaba .
Criteriile de selectie a valorilor si de stabilire a beneficiilor trebuie stabilite de un consiliu al institutiei de invatamint impreuna cu reprezentantii elevilor ai parintilor si ai finantatorilor unitatii de invatamint . Directorul sa nu aibe nici o implicare politica . Daca o are sa mearga la matura . Inspectoratele scolare trebuie rase de pe fata pamintului .
In Romania nu au vazut de astea?
https://www.youtube.com/watch?v=4PI4xq0R4kk
Si nici nu am inceput sa discutam serios despre influenta AI asupra societatii.
Un articol interesant
https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-26815026-istoria-morala-politicilor-monetare-fiscale-discutie-valentin-lazea-despre-democratie-religie-consumerism-economie.htm
Mi-se pare absolut penibil sa judecam cu severitate dupa trei decenii, pretentiile salariale ale cadrelor didactice, avand la carma tarii un fost profesor vizibil si etern inamorat de consoarta sa profesoara, imagine a elegantei feminine, cochetariei si rafinamentului vestimentar.
Nu doar domnul Klaus si doamna Carmen trebuie sa aiba o tinuta decenta, sa isi poata permite sa nu se imbrace cu haine de mana a doua din targuri, sa poate intra intr-o librarie lunar si sa mearga la teatru sau opera macar de trei ori pe stagiune.
Pentru copii, elevi, studenti, imaginea si starea de spirit a profesorilor au importanta si ii pot influenta pozitiv sau negativ.
Profesorii cu griji financiare, de sanatate , familiale, deprimati sau colerici ,chiar daca sunt competenti pedagogic pot rata comunicarea cu discipolii lor.
Cred ca daca ar trebui puse in discutie salariile unei categorii profesionale, aceasta ar fi cea a consilierilor prezidentiali si a celor atasati pe langa ministrii educatiei ,familiei si culturii.
E posibil ca dumneavoastra sa aveti dreptate ; grija financiara trebuie sa aibe numai cei care incaseaza salariul minim pe economie ( si pensii de agricultor ) . Restul sa exulte de imbuibare . Pe cit posibil acestia din urma sa fie bugetari . Mda .
Pana la urma, cuantumul salariului este vazut in societate si ca valorizare a persoanei/functiei respective. Daca sunt multi care „vor sa intre pe aceeasi usa” salariile profesorilor vor fi mici si se vor micsora in continuare, spre deosebire de salariile magistratilor.
Meseriile predominant feminine sunt prost platite: invatamant, sanatate, horeca etc. Si pentru ca legea prevede egalitate, si barbatii sunt la fel de prost platiti in aceste meserii, deci egalitatea se aplica numai in jos nu si in sus. In general fac exceptie doar sefii numiti politic. Majorarile salariale sunt doar simbolice si nu acopera scumpirile ori cheltuielile profesionale (la care multi chiar renunta).
Cu cat omul e mai sarac nu are curaj sa protesteze si sa ceara drepturi. Iar pe de alta parte e predispus la ilegalitati (mita, mici afaceri) deci poate fi amenintat cu succes. Oamenii valorosi sau macar ambitiosi nu vor alege aceste meserii. Deci vom avea in continuare penurie de profesori buni, de medici buni si de multi altii pe care regretam ca nu ii mai avem.
Care este grila de salarizare in Romania pentru meseriile astea?
https://wealthynickel.com/high-paying-jobs-that-nobody-wants/?utm_source=msn.com&utm_medium=ss_referral
Meseria nr. 12 este periculoasa cred dar nu exclud sa fie candidati interesati.
:))