Imaginați-vă că ați mers la dentist pentru o durere teribilă de dinți. În timp ce are loc intervenția aruncați o privire în jur și observați că diploma de medic de pe perete e de la o universitate despre care știți că nu are facultate de stomatologie. Mai vedeți diplome cu specializări în raze divine și cure detox. Și chiar înainte să fugiți din cabinet, observați că medicul pare să aibă probleme de văz dar nu poartă ochelari.
Nu e o introducere despre candidatul surpriză, CG, ci despre firmele care au făcut publice sondaje și exit-polluri pentru alegerile prezidențiale. Situația de mare risc în care ne aflăm acum are cauze multiple ce urmează să fie descoperite și analizate, însă de pe acum e clar că unul dintre factorii explicativi importanți ține de calitatea slabă a sondajelor politice de la noi. Voi explica de ce.
Sondajele de opinie au un rol important în democrație. „Lumina soarelui este cel mai bun dezinfectant; lumina electrică cel mai eficient polițist” spunea Louis Brandeis. Rezultatele unor sondaje de calitate, prezentate corect publicului și instituțiilor guvernării de presă, sunt ingrediente necesare într-o democrație funcțională. Sondajele aruncă lumină asupra preferințelor cetățenilor, iar politicienii și instituțiile au ocazia să reacționeze din timp. În același timp, informațiile despre cum sunt făcute sondajele fac mai clară precizia rezultatelor lor.
Nu știu dacă CG ar fi luat voturi mai puține sau mai multe în cazul în care ar fi fost în atenția publicului larg cu câteva săptămâni în plus. Ce este clar este că o parte mare dintre voturi ar fi fost mai bine informate, iar procesul democratic ar fi avut de câștigat.
Erorile sondajelor au fost majore, fără corespondent în țările dezvoltate.
Într-o analiză sofisticată realizată cu câteva zile înainte de alegeri, profesorul Cătălin Stoica (SNSPA) oferea o predicție pornind de la cele 18 sondaje publice disponibile la acel moment. CG nu se afla între primii cinci candidați. De reținut disclaimer-ul din analiză: ”Rezultatele agregărilor mele nu pot fi mai bune decât materia primă (sondajele) pe care m-am bazat. La limită, vorba aia: gunoi bagi, gunoi iese (garbage in, garbage out, în engleză). Sau: „Am lucrat cu materialul clientului”.
Graficul de mai jos include toate sondajele prezidențiale publice identificate de Hotnews. Se observă că diferența între ultimul sondaj și rezultatul în alegeri e de 15%; chiar și între valoarea prezisă de trend și rezultatul votului sunt peste 10%.
Sursa: Hotnews, Ce arată sondajele pentru alegerile prezidențiale – Dashboard Alegeri 2024 – HotNews.ro
Explicația pe care o oferă institutele este că o mare parte dintre votanții lui CG au decis să nu își declare votul în sondaje și la exit-poll-uri. Sunt cunoscute cazuri de alegeri în care anumite categorii de votanți au proporții de non-răspunsuri mai ridicate de altele (ex. alegătorii lui Trump în 2020 în Statele Unite, votanții în favoarea Brexit la referendumul din 2016), dar e vorba de diferențe între media sondajelor și vot de 2-3%, nicidecum de peste 10%. Poate că sondatorii au dreptate și am avut un fenomen social în premieră în România, însă „extraordinary claims require extraordinary proof” (Carl Sagan, inspirat de David Hume care vorbea despre dovedirea miracolelor), și până acum nu am văzut niciun fel de dovezi. Chiar și dacă acest fenomen ar fi fost prezent, există tehnici de atenuare a lui în sondaje. Nu avem însă niciun semn că ar fi fost observat, și cu atât mai puțin să fi fost estimat/diminuat.
Merită observat și că cele două exit-polluri au avut rezultate cu câteva diferențe mari față de votul oficial de pe teritoriul României (fără votul din Diaspora), însă foarte apropiate între ele. În cazul lui CG, eroarea este de 6%, iar pentru Ciolacu de 5%. Reamintesc că erorile maxime pe care le au exit pollurile in alegerile prezidențiale sunt cel mai adesea sub 2%, iar frecvent sub 1%.
Luate împreună, o interpretare posibilă este că exit-pollurile au rezultate precise pentru votanții români care au acceptat să răspundă la întrebări (de aici sub-reprezentarea pentru CG). În mod paradoxal, problema este că rezultatele seamănă improbabil de mult între ele, și par să indice un ”fenomen de turmă” (herding), adică situația în care firmele au încercat să își valideze reciproce rezultatele, modificându-le pentru a fi apropiate. Aici o descriere a acestui fenomen, observat și în alegerile din alte țări.
Problema sondajelor prost făcute trebuie să rămână în atenția publică
Nu am deocamdată date sistematice care să arate o evoluție a mărimii erorilor sondajelor în timp, însă la o privire rapidă, trendul nu pare să fie unul pozitiv. Mâna invizibilă a pieței nu funcționează în cazul firmelor specializate în sondaje politice. O parte a problemei este că aceste firme sunt altele decât cele care fac preponderent sondaje pentru studii de marketing, și care au o motivație serioasă să își păstreze reputația pentru a atrage clienți. Erorile din sondajele politice nu par să conteze prea mult pentru televiziuni, partide și instituții publice, clienții principali ai firmelor de sondaje politice. Dacă parcurgeți site-urile acestor firme veți găsi informații sumare despre studii, finanțatori, echipe, și adesea cv-uri neconvingătoare pentru membrii echipelor.
Nici precizia comunicării rezultatelor în spațiu public nu e deloc o prioritate. Iată un exemplu din acest zile: o televiziune prezintă rezultatele unui ”sondaj intern realizat în ziua votului” de către INSOMAR, despre profilul votanților lui Călin Georgescu. Titlul este ”INSCOP: A fost ales de tineri. Doar 13% dintre alegătorii lui au studii superioare”.
În articol aflăm de la directorul INSCOP, Remus Ștefureac (vedeți cv-ul aici; vedeți cv-ul aici; de remarcat „Consilier al directorului SRI, Doctorat la Academia Națională de Informații, și nimic despre domeniul sondajelor), că 31% dintre tineri l-au votat pe CG, față de 20% dintre votanții din țară. Nu aflăm însă nimic din articol despre volumul eșantionului—informație esențială pentru a ști care e marja de eroare–, iar studiul nu apare pe site-ul firmei. Nu aflăm nimic despre profilul votanților celorlalți candidați.
Cele mai multe sondaje au în jur de 1000 de subiecți. Daca acest ”studiu intern”, ar avea acest volum, atunci pentru cifra de 31% dintre tinerii votanți ai lui CG am avea un interval de încredere de (19%, 42%). Imprecizia ar fi prea mare pentru a putea spune (cu o șansă de 95%) că votul tinerilor pentru CG diferă de cel al restului populației.
Nu doar că acum se discută intens în spațiul public despre preferința tinerilor pentru CG pornind de la acest rezultat vag, dar subiectul a acoperit tema mult mai importantă a sondajelor politice care ne trimit în direcții greșite în momente cheie, cu costuri mari pentru jocul democratic.
Ce e de făcut?
În primul rând, ar fi util să știm mai multe despre aceste firme și despre relațiile lor cu partidele politice și cu ”instituțiile de forță”, precum și despre rezultatele prezentate în spațiul public de-a lungul timpului. Cercetători și jurnaliști de investigație ar putea să reia și să completeze această temă.
În al doilea rând, ar fi util un sistem de evaluare a calității care să fie gestionat de asociații independente formate din specialiști recunoscuți din România și din alte țări. Sunt multe organizații private non-profit care definesc standarde și oferă evaluări în domenii dintre cele mai diverse. ESOMAR este o astfel de organizație internațională pentru cercetare socială și de marketing, însă regulile lor de transparență sunt adesea încălcate de firmele membre din România. Ar merita evaluat ce poate fi făcut în plus, și definite reguli suplimentare privind calitatea culegerii datelor și a comunicării rezultatelor. Un exemplu românesc de la care se poate porni este cel al asociației Ad Astra, Asociația cercetătorilor români, care realizează/girează un clasament anual al universităților din România. Ad-Astra are membri din universități și institute de vârf din străinătate și din universități din țară, nu depinde de finanțări de la stat, adesea are poziții critice privind politicile științei, iar rezultatele clasamentului sunt larg acceptate. O astfel de organizație independentă ar putea oferi rating-uri gen Rotten Tomatoes pentru studii și organizații.
Nu în ultimul rând, este necesar ca opinia publică să fie evaluată periodic, și mai ales înainte de alegeri, de organizații non-profit, inclusiv de echipe din universități. Sunt cu totul de acord cu ce spune profesorul Claudiu Tufiș (Universitatea București) într-o postare pe FB imediat după alegeri: ”Rezultatul a fost posibil și pentru că în societatea românească există o cerere mare pentru un astfel de politician. De ce? Aș fi putut să spun mai exact dacă aș fi avut ceva date de calitate despre ce vor romănii. Din păcate, nu avem. Ultimele date serioase sunt cele de la EVS/WVS de dinainte de pandemie. România nu are un sondaj de tip GSS, nu are un sondaj de tip Understanding Society, nu are un panel precum Polpan de la polonezi, nu mai are nici barometrul de opinie publică. Eu, personal, am eșuat în a convinge oamenii că merită să finanțeze un astfel de sondaj anual. Plătim și în acest fel faptul că cercetarea socială este ignorată în România.”
Am mai scris pe aici, in Ge exista un program internet oarecum oficial numit https://www.wahl-o-mat.de/europawahl2024/app/main_app.html.
Oricine poate accesa acest program, si se pare ca o fac f multi, sa compare propriile pareri cu programele partidelor. In final se obtine un rezultat, care spune ceva despre identitatea intre progamele anumitor partide si a celui care incearca sa afle ce si cum. Personal l-am folosit de fiecare data inainte de alegeri. Desigur niciodata nu am obtinut 100% intre parerile mele si unul sau altul dintre partide, maxim a fost 75%. De asemenea se pot prioriza anumite teme care par pt mine mai interesante.
Desi se mentioneaza ca datele introduse nu sunt monitorizate cred totusi, ca sunt, sau ar putea fi, astfel incit se pot obtine sondaje de opinie mult mai precise si mai nuantate.
Sunt convins ca un asemenea sistem ar fi f folosit, si nu ar mai trebui sa credem in copilaria asta cu Tik Tok.
Cabinetele de stomatologie nu pot fi infiintate fara autorizatii de la o sumedenie de autoritati publice .
In Romania exista probabil astfel de cabinete ( cum le descrieti dumneavoastra ) . Asa cum exista si biserici unde slujesc preoti ceterisiti de BOR . Autoritatile publice ale statului ( care pretind ca se afla acolo pentru noi , cei ce le platim beneficii extrem de grase ) de ce nu le inchid si/sau de ce nu ne avertizeaza asupra riscurilor ( pe orice cale , chiar pina la intrarea in acele locatii ) ?
Un punct de vedere necesar! Manipularea opiniei publice prin sondaje slabe trebuie discutată deschis pentru a proteja democrația.
Eu chiar aș generaliza ideea din titlu și aș spune că proștii fac rău democrației. Pentru ca o democrație să funcționeze, are nevoie ca națiunea să fie peste un anumit prag de educație și instruire. Atunci când majoritatea populației se situează sub acel prag, probabil că acea națiune eșuează, într-un fel sau altul.
Noi avem un examen de dat, duminica viitoare și cea de după ea. Să vedem, dacă luăm notă de trecere…
Institutele de sondaj trebuie luate unul cate unul si demolate public. La fel cei cu care au relatii, inclusiv companii private pentru diverse proiecte. Sa nu uitam ca aceste institutii au si contracte de stat si private. Este o rusine pentru o companie privata sa lucreze cu acesti impostori. Banii trebuie taiati de acolo in primul rand. Sa vedem ce manageri au „c…e”.
Ma gandesc la sondajul cu CG la 1% facut in noiembrie. Acolo e si masluire de rezultate, dar si diletantism maxim.
Prostia cu „nu vor oamenii sa raspunda” nu tine. Suntem in 2024, exista metodologii sofisticate de „sentiment analysis” si de crossvalidation a cercetarii.
Campania electorala este o dinamica „extrem de dinamica” iar rezultatul nu tine cont de parerea sau dorinta elitelor ci a poporului care voteaza. Daca vrem democratie Vox populi vox dei, daca vrem dictatura contestam alegerile fara argumente, doar ca asa ne-ar fi placut noua, sa fim dictatori peste ceilalti, prostii. Dar cum spunea Voda Lapusneanu, „prosti dar multi!”. Asa ca trebuie sa ne intoarcem tot la democratia clasica.
Sondorii acum anal(PR)izează rezultatele manipulărilor lor.
S-a strigat că nu a existat o eșantionare de sondare corectă! Tocmai de aceea manipularea este și mai evidentă căci ce să vezi au tratat cu dispreț cerințele oamenilor care paradoxal fac parte din toate categoriile sociale.
Dar cum șă faci eșantionări corecte intr-un stat profund corupt instituțional?!!!
„Bomba cuantică” (tic-tac, tic-tac) nu a intrat pe ușa din DOS (ca să bată la ușă toc-toc, toc-toc) ci a coborât pe COȘ, puternic fumigen și poluant, de sus în jos, iar suflul invers al fumurilor lor i-a intoxicat pe toți cei care rag acum a disperare tiktok-tiktok, „dincolo era mai ieftin, dincolo era mai ieftin, …” / ieftin de tot!
Presa traditională occidentală este stupefiată și anal izează și ea bomba cu ceas ce tot ticăie și pe la ei tic-tac, tic-tac și au ars o etapă trecând direct la tiktok.
Publicația dw .de (segmentul – România) face sinteza a mass mediei occidentale intrate și ea în sevraj, în care o singură publicație (Die Tageszeitung) face o analiză (de necombătut) și scoate la lumină categoria de eșantion – gunoaie!
https://www.dw.com/ro/se-clatină-deci-și-românia-se-întreabă-perplexă-presa-germană/a-70890279
„Sondorii” ?…
CCR este direct vinovată pentru devalorizarea pe bursele internaționale a companiilor care activează în România, ca urmare a deciziei sale absolut aberante.
Membrii CCR sunt răspunzători pentru pagubele materiale pe car ele suport [inclusiv] eu.
Cum vor răspunde pentru prejudiciul pe care mi-l creează?
Cand am participat in sondaje de opinie la alegerile din 2012 si 2020, am raspuns de fiecare data fals despre intentia mea de vot.
Sondajele politice se fac la pentru manipularea opiniei publice. Totul se bazeaza pe faptul ca sistemele mari functioneaza pe niste legi care se suprascriu peste alegerile individuala. Asa ca poti obtine modificari de perceptie la nivelul societatii, prin sondaje bine aranjate, de cateva procente intr-o directie sau alta. Iar daca insisti cu multe sondaje, poti obtine rezultate semnificative. Asa ca singurul lucru conteaza este cine plateste si ce doreste sa obtina.
Referitor la ce citați dvs., Tecton:
„amploarea fenomenului nu pune în pericol securitatea naţională şi că nu se poate vorbi despre o influenţă din exterior. ”
Aaa, nu din exterior, ci din INTERIOR. Vorbesc serviciili de ele însele? E despre acest virus ce infectează insidios țesătura socială de zeci de ani și tot mai perfid, cu atât mai perfid cu cât virtualul e tot mai întins, acoperind realul?
La sondaje mai poate fi și nedeclararea preferinței reale, oferirea de răspunsuri dezirabile….. metodologia e praf, asta se vede. Nu cumva sunt românii tot mai expuși la cronica afișare a lipsei calității/QC,QM în sondaje de fel și chip? Iar mințitul online nu a inceput cumva de la ultima recenzare a populației, când orice ar fi zis statu’, românu’ știa că orice declara îi făcea pe „ăștia” să îl fure tot mai mult? Iar la lipsa educației și standarde lipsă nu a îndemnat voalat Băse când ne-a spus ce bine e el fără să fi învățat carte? Acum el vrea să dreagă busuiocul și face pe mentorul erou, salvatorul. Oamenii nu sunt proști, bagă la cap, reacționează și poate au inițiat deja planuri de azil politic pe alte continente, mai libere de d’-ăștia, chiar de vor mânca doar din pescuit în următorii 30 de ani din viață. Că demnitatea rămâne dar nu e a lor. Mai toți o apă si-un pământ. Să căscăm bine ochii duminicile viitoare!
https://podcasts.apple.com/ro/podcast/50-empirismul-4-hume-%C8%99i-cauzalitate-%C8%99i-bu-%24hit/id1550523562?i=1000655894322