joi, martie 28, 2024

Tătici marțiali și mame grijulii

Probabil este din vina inginerilor, dar cert este că de prin secolul XIX încoace, încurajați de modul în care știința imagina lucruri de neimaginat, de la poduri la motoare și de la nava cu aburi la radio, oamenii au început să se preocupe de rezolvarea problemelor societății în același mod științific. Deja după primul război devenise clar însă că societatea e un pic altfel decât mecanica sau geometria. Omul e o ființă incredibil de complexă, plină de slăbiciuni și contradicții, și societatea e formată din oameni, deci complexitatea ei e de un ordin superior.

De aici concluzia e logică: ca să schimbi societatea, trebuie să schimbi omul. Omul obișnuit are prea multe imperfecțiuni, impuritatea lui e o ofensă la adresa purității Vârstei de Aur. O primă problemă e însă că această puritate nu s-a arătat tuturor în același fel. Poate că omul contemporan, slab și debil, trebuie să își întărească corpul pentru a se ridica la înălțimea eroilor homerici. Sau poate că, după alții, nu slăbiciunea fizică e problema, ci slăbiciunea morală, lăcomia care ne face să îi facem pe alții sclavii noștri, exploatarea, e cea care ne face nefericiți. Sau poate că trebuie să ne ridicăm cu totul dincolo de trecătorul nostru corp fizic pentru a atinge Nirvana.

Ai crede că un război planetar, câteva milioane de morți în urma unor dictaturi crunte, pogromuri, holocausturi și cum mai vrem să numim acțiunea corectivă prin care cei care tind să atingă perfecțiunea îi elimină pe cei imperfecți ar trebui să fie de ajuns ca să înțelegem că suntem pe un drum nu numai greșit, ci și criminal. Dar se pare că nu.

Încetul cu încetul, făuritorii de utopii au început să le reconstruiască. Utopiile sunt totdeauna bune când se petrec doar în mintea oamenilor, sau poate chiar pe eșantioane controlate de voluntari. Sunt exerciții de modelare, în urma cărora totdeauna poți trage concluzii interesante. Impuse cu forța, se numesc crime.

Lumea în care trăim cunoaște iar două tabere, ca un fel de versiune 2.0 a celor de la început. Să le numesc „tabăra tăticilor marțiali” și „tabăra mămicilor grijulii”.

Tăticii marțiali ne acuză că ne-am pierdut vigoarea eroilor legendari, că suntem ușor efeminați și că slăbiciunea noastră e cea care face loc în cetate viciului și decadenței.

Mămicile grijulii sunt atente. Ele ne protejează de feluritele întâmplări ale vieții, ne obligă să purtăm măști, mânuși de protecție, cinci șuruburi la fiecare roată, interzic luptele de tauri și cocoși, electrocutează porcii ( porcii, ca și condamnații la moarte, au dreptul la un sfârșit pe măsura măreției vremurilor noastre) și în general ne interzic să o luăm pe calea viciului și decadenței arătându-ne cu degetul de câte ori greșim.

Pare evident că mămicile grijulii trebuie să ne păzească de tăticii marțiali, care, iresponsabili, ne expun la toate pericolele. Tot evident, cele două tabere au nevoie esențială una de alta, pentru că tăticii marțiali cred că decadența e din cauza mămicilor grijulii, și, invers, mămicile grijulii cred că toate relele care ni se întâmplă sunt din cauza iresponsabilității tăticilor marțiali. Fiecare tabără e deci rațiunea de a fi a celeilalte.

Între cele două tabere stau nedumeriți oamenii normali. Nedumeriți și cu teamă, pentru că evident cu toții visează la o Vârstă de Aur, dar, tot evident, sunt prea imperfecți ca să o atingă.

Omul contemporan trăiește strivit de aceste două mari utopii ( și ar mai fi și altele mai mici, precum Islamul sau Negritudinea, dar în esență toate împrumută câte puțin din cele două).

Soluția acestei probleme cred că a mai fost dată cel puțin o dată în istorie.

Pentru că nu am pretenția unei lucrări științifice am copiat citatul de mai jos dintr-o versiune online a lui Gargantua de Rabelais:

Toute leur vie estoit employée non par loix, statuz ou reigles, mais selon

leur vouloir et franc arbitre. Se levoient du lict quand bon leur sembloit,

beuvoient, mangeoient, travailloient, dormoient quand le desir leur venoit;

nul ne les esveilloit, nul ne les parforceoit ny à boyre, ny à manger, ny à

faire chose aultre quelconques. Ainsi l’avoit estably Gargantua. En leur

reigle n’estoit que ceste clause:

FAY CE QUE VOULDRAS,

parce que gens liberes, bien nez, bien instruictz, conversans en compaignies

honnestes, ont par nature un instinct et aguillon, qui tousjours les poulse

à faictz vertueux et retire de vice, lequel ilz nommoient honneur.

Obișnuim să numim perioada când s-au scris acestea Renaștere, un moment al eliberării dintr-o utopie la fel de copleșitoare, cea catolică. Mă feresc să o numesc creștină, pentru că lucrurile sunt mai complicate. Creștinismul a rămas, cu toate idealurile pe care le presupune, dar cumva și-a găsit și el propria dezlegare, acceptând că omul nu poate fi schimbat, cel puțin nu pe pământ. Nu te poți pune cu inteligența unei ideologii de două mii de ani, rafinată de generații de filozofi. Mai degrabă am avea ceva de învățat din experiența ei fabuloasă. Omul e o ființă ciudată, existența este o aventură nemaiîntâlnită; fie că o citești în cheie creaționistă, fie evoluționistă, omul este așa cum este: altruist și lacom, curajos și fricos, inteligent și stupid, elegant și mitocan… Nu e treaba nimănui nici dacă își distruge sănătatea fumând nici dacă își epilează picioarele. Idealul spre care tinde, și pe care evident că nu îl poate împlini, pentru că de aceea îl numim în vorbirea comună ideal, trebuie să și-l aleagă singur. Putem să facem ceva pentru el? Desigur, îi putem povesti viețile altora, sau aventurile noastre. În rest… hai să-l lăsăm să facă ce vrea.

Distribuie acest articol

41 COMENTARII

  1. Vai, ce terribil de incorect politic e acest articol!! Tatici martiali?, mamici grijulii? – ce este cu formularea asta retrograda si discriminatorie? Aud? Se poate asa ceva din partea unui intelectual rasat si mai ales sensibil si progressist? Nu, nu e admisibil. Trebuie de urgenta corectat! Eu o sa corectez deocamdata doar titlul, lasandu-va pe dvs sa faceti restul: „Parinte1 marțiali și Parinte2 grijulii”. Ei, asa mai merge.. acum suna mult mai progressist! Plus ca e versiunea 3.0!!

    • Eu nu folosesc cuvântul „progresist”. Când bunicul meu, țărănist de-al lui Mihalache, construia un grajd „model” ( care avea să dispară după câțiva ani într-un incendiu, ca dovadă a efemerității noastre pe acest pământ), sau când îi spunea fiului lui „când vei fi tu mare probabil vom avea fiecare mașini zburătoare” am putea zice că era un progresist. Când simplifici natura umană până la niște scheme în care nu se încadrează nici cimpanzeii, nu poți numi asta progres fără să jignești câteva mii de ani de cultură …

      • Ma bucura sa aud asta din partea dvs si va felicit. Eu va citesc cu placere articolele si chiar daca nu impartasesc toate ideile dvs, afirm cu sinceritate ca multe au un farmec aparte. Comentariul meu luati-l ca pe o ironie, dar nu la adresa dvs.

      • Progresismul, ca ideologie (exact de asta se termină în ”-ism”) are drept scop crearea omului nou. Eșecul regimurilor marxiste din urmă cu 30 de ani nu a impresionat pe nimeni, astăzi regimurile neo-marxiste se ocupă tot cu crearea omului nou și tot cu aceleași metode. Desigur, ca inginer, dvs. puteți anticipa că și rezultatul va fi exact același. Însă progresiștii care se ocupă cu ingineria socială nu sunt ingineri adevărați, ei doar se cred a fi.

      • Domnule inginer, ideologia politica progresiva nu are nimic de-a face cu progresul. Denumirea ideologiei ilustreaza o metoda de manipulare prin limbaj.

        In zilele noastre sunt foarte la moda utopii precum progresismul, multiculturalismul, Open Society, political correctnessul, socialismul, globalismul, ecologismul (eco-marxismul, eco-fascismul), lgbtq, feminismul, statul cu rol de parinte. Sunt definiti dusmanii: nationalismul, populismul de dreapta, crestinismul, heterosexualitatea, capitalismul, tatal ca autoritate in familie.

        • Părerea mea (am zis asta și în articol) este că utopiile sunt un lucru bun. Gândirea omenească funcționează folosind modele. Nu aș arunca la gunoi nici una din utopiile care circulă azi, pentru că din fiecare obții niște soluții, fiecare tratează un anumit aspect al omului și al condiției umane. Problema e când încerci să îl impui cu forța; pe de o parte modelele sunt modele, sunt niște abordări schematice și parțiale. Pe de altă parte, în științele sociale certitudinea nu există. Un model poate părea corect la un moment dat chiar majorității cetățenilor unei țări, ca după nici câțiva ani să se dovedească complet greșit. Societatea trebuie să aibă cumva posibilitatea să îl abandoneze fără dificultăți. Și globalsmul, și ecologia, și feminismul aduc o oarecare valoare în societate. Ca și tradițiile, atașamentul față de valori tradiționale, limba, nația…. Problema e că omul redus doar la unul din aceste fenomene este un om sărac, trist și nefericit.

          • Domnule Badici, după textul ăsta nu mai puteți fi „normal”, la mijloc. Fie progresist sâsâit, fie trrraditionalist rârâit. Fie cu mamele, fie cu tații …
            Vorba lui Jules Renard: „nu oricine poate fi orfan!”

            • Haha, poate nu mi-a ieșit cum am vrut. Tocmai asta încerc să arăt, „tații” și „mamele” sunt niște exaltați care se simt foarte bine împreună – bineînțeles înjurându-se. Nu mă simt ca fiind de-al lor, de-al niciunora, e ca atunci când se bat dinamoviștii și steliștii în tramvai, iar eu țin cu Craiova. Măreția ființei umane e că fiecare individ e unic și nu se poate încadra în standardele nici unei rătăciri. Eu rămân ce-am fost, renascentist :)

            • Deci nici măcar peltic?!
              Poate nu mi-a ieșit mie cum am vrut. Ca să spulber orice îndoială: nici mamele, nici tații nu vă vor considera de-al lor, ci de-al celorlalți. Tocmai pentru că au nevoie unii de alții, iar nuanțele nu mai contează. Cine nu e cu, nu poate fi decât împotrivă!

  2. Excelent articol!
    Coincidenta face ca fix acum, dupa ce am vazut un pasionant reportaj in care se evoca (sustinea…!) ideea ca omul contemporan ar fi mai putin inteligent decat inaintasul sau din urma cu 100 de ani, dar si decat cel de Cro-Magnon(!), incercam sa gasesc, si eu, in limita cunostintelor de care dispun, explicatiile acestui fenomen ingrijorator.
    https://www.arte.tv/fr/videos/057414-001-A/les-pouvoirs-du-cerveau-notre-intelligence-devoilee/
    Cred ca motivul principal este acelasi care v-a indemnat sa faceti apelul din finalul remarcabilului dvs text : lipsa REALA de libertate!
    De ce sec 19 a cunoscut o adevarata explozie de creativitate, exprimata printr-un numar extra-ordinar, si neegalat, de inventii si inovatii, in toate domeniile vietii?
    Probabil pentru ca parintii si, in general, cei „datatori de lectii”, depasiti de viteza schimbarilor pe care nu le pricepeau, isi lasau libere odraslele sa faca fix ceea ce vor! Cum era firesc ptr cei carora nu li se impune repetarea unui model, acestia au creat si au inventat…
    Astazi, paternalismul colectiv face ca tinerii sa fie deja formatati, directionati dupa mintea parintilor, ceea ce are ca rezultat oameni previzibi, cu realizari deja anticipate de mame si tati, deci… imaginabile!
    La aceasta stare de lucruri vine si biserica sa mai adauge un strat de „ce si cum SE CADE”, ce e moral si ce nu, ce e satanic si ce e sacru, etc., ceea ce face ca oamenii sa fie si mai inhibati, mai tematori, mai ingrijorati, mai tristi, deci mai…mediocri.

    ,

    • Nu e vorba de „lipsă de libertate”. Suntem pe deplin liberi, mai liberi decât în vremea lui Rabelais în tot cazul. Problema e a raportării nostre la condiția umană și la societate. Suntem liberi, dar libertatea vine cu niște dezavantaje pe care nu le putem asuma….

    • Ela, cred ca e vorba despre actiunea selectiei naturale. Astazi actiunea ei este mult estompata, toti ajung sa-si transmita genele, as spune chiar ca, intr-un anume fel, actiunea ei s-a inversat, pentru ca media nascutilor in familiile celor educati – presupunand ca educatia are o legatura cu inteligenta – e mai mica. Pe de alta parte, nu cred ca se poate afirma cu certitudine ca exista o directa corelatie intre capacitatea cutiei craniene si inteligenta. Ce vreau sa spun este ca de la omul de Cro-Magnon pana astazi media capacitatii craniene a scazut, dar spun eu ca nu e chiar asa de evident ca si inteligenta medie a scazut (bineinteles, eliminand din statistica persoanele cu un grad de handicap care astazi pot sa traiasca iar in urma cu 20.000 de ani probabil ca nu).

  3. senzatia mea e ca nu prea mai exista tatal martial, si acesta s-a transformat dintr-un tigru intr-o pisica fara dinti.
    Poate ca si aici sunt de vina inginerii, in momentul in care au inlocuit ciocanarul de la forja cu ciocanul hidraulic, actionat din PC, s-a trecut la baut cafea si la gulere albe. S-a ajuns ca un barbat bucatar, sau frizer, ma rog hairstilist, sa fie idol al unei generatii.

    • Momentan mamele sunt la putere în unele zone, dar nu e decât o situație conjuncturală. Întrebați un rus sau un chinez :)

  4. Manifest liberal? Manifest libertarian? Manifest anarhist?
    Unde s-a dus libertatea? Cine-a furat-o? Sau fiecare am contribuit la îngrădirea libertății celorlalți?
    (libertatea individuală, bunul cel mai de preț, după cum scria Zweig, nu libertatea de turmă).
    Un articol rar în peisajul românesc strict bicolor, când nu e ucigător cenușiu! Unora, de pe la jurnale cu ștaif intelectual, le e și lene să traducă astfel de articole din presa germană, franceză etc. Să citească poporul: televizorul!

  5. He-heeEE!!!
    Domnul Minielektronicus, a trecut ceva vreme. :-)
    Să-l lăsăm, frate.
    Doar că veeezi…îi lași și ei te let die.
    Îți dau găuri masive în Economia Năcciunallă. Vin supramățțărește și te împușcă pe Youtubbă.
    Live and let live e cam la distanță mare, în urmă.
    Cum or fi gândit prin vreun sat, când la orizont se apropia Altilla? Or fi filossoffonkăritt-o vreun minut? Căăă….așa e Sapiențțul ăsta, se mai întâmplă.
    De te taiee…nu te năkkăji.
    Fi-va vreo dragne….vreo irinukkă în vreun viitor îndepărtat, trăind ce ți s-a tăiat ție capul.
    Precum vezi, singurii mai „organizați” sunt supramățțarii.
    Noi, ceilalți, care strigăm după socialism…nu suntem mandarinssky, ce să-i faci…suntem de fapt irelevanți în forța solidarității.
    Vouă vă e frică de noi de fapt :-) doar penncă, privind „agoniseala”, se iscă vrând-nevrând aDânckul sentimento…ăla cu supraviețuirea.
    Vă simțiți mai apropiați de lăcomia extremă decât de „sharing”, deși nu încetați a ne „șerruii” din opiniile voastre, ofticându-vă pe ale noastre.
    Eh…nu-i nimic. :-)
    A trecut oligarhattul.

      • Oamenii după părerea mea își găsesc singur o cale. Ceea ce mă îngrozește pe mine e acea tendință de a-ți alege tabăra și a judeca orice lucru în raport cu aceasta, oricât de stupid ar fi, de exemplu de a judeca o poezie prin prisma faptului că poetul a fost sărac sau de neam nobil, sau chiar ( cel puțin în perioada interbelică a existat) să negi teoria relativității pentru că autorul ei este evreu. Evident, dacă ai ales tabăra ai ales și să ucizi spiritul critic și rațiunea, două din lucrurile care ne definesc ca oameni…

          • Da, e una din tabere. De asemenea am câțiva prieteni trecuți în tabăra ortodoxă (eu zic rusă) care promovează la rândul lor la greu tezele cu Soros care plătește pe toată lumea ( inclusiv Contributors, deci inclusiv pe mine), cu conspirația mondială căreia doar rușii li se pot opune etc etc. Dom’le, oameni de la care în tinerețe am descoperit muzica rock vin cu texte din astea… :) Sincer mie ambele tabere mi se par la fel de nocive. Evident, curentul stângist e acum la putere, deci doare mai tare, dar mă tem că aceiași oameni vor deveni în câțiva ani de dreapta, pentru că ambele tabere sunt în esență identice, doar mantra diferă… Când dispare spiritul critic și gândirea clară și distinctă dispare umanitatea….

            • @Mihai Badici – acum, sincer: credeți că există ONG-uri finanțate (eventual și) de Soros care trimit postaci pe forumurile de limbă română?

              Eu am un obicei: înainte de a posta un comentariu aici sau pe Hotnews îl copiez într-un fișier .txt. Astfel încât în decursul anilor s-a adunat o colecție de impresionantă de comentarii care nu au trecut de moderare. Nu aveți idee cât de instructiv este să judeci o platformă online după comentariile care nu trec de moderare! :)

            • Domnule, postaci există în ambele tabere. „Finanțați de Soros” nu știu și nici nu prea îmi pasă, pentru că în general am obișnuința de a discuta ideile, iar pe cele complet stupide le ignor. În general fundațiile cred că își iau finanțarea din multiple surse, dacă mă întrebați dacă cred că există un complot al lui Soros ca să aducă neo-socialismul la putere eu aș zice că nu ( măcar pentru că domnul respectiv cred că are vreo 80 de ani.. ) Mai degrabă există un complot al incompetenților, care nu pot supraviețui fără astfel de finanțări, și care sunt gata să spună mereu ce trebuie ( ia vedeți doamna de la ALDE, fostă șefă a fundației Soros în România cum tună acum și fulgera pe toate vocile…) Dacă urmăresc cumva interesele postacilor pe care îi văd pe aici pe platformă, ordinea ar fi: 1 rusia, 2 principalele partide românești, 3. neo-marxiști ( dar majoritatea par sincer zdruncinați la creier, deci le acord deocamdată prezumția de inocență ) :) Habar n-am. Soros o avea și el interese prin alte părți, pe la noi nu pare deloc majoritar…

            • Fiindcă am ajuns acasă și am mai reflectat la o întrebare, aș zice că postările „postacilor ong-iști” sunt relativ altfel: ei se focusează pe un anume subiect de interes și comentează cumva „țintit”. Cele sovietice sunt aproape la fel indiferent de subiect.

        • OK. Problema cu neo-marxismul de astăzi e faptul că a ajuns deasupra politicii. Grupările neo-marxiste (da, unele finanțate de Soros) pozează în asociații civice și dau directive partidelor, indiferent de culoarea acestora. Așa a ajuns UK să fie un stat neo-marxist chiar și sub conducerea conservatorilor.

          • Eu văd lucrurile un pic diferit ( deși în esență convergent). Este oarecum normal ca politicienii să „primească directive” de la lumea universitară. Ideologia e o construcție intelectuală în cele din urmă, deci ea e produsă în lumea intelectualilor, iar politicienii doar o preiau. Problema e deci că atitudini neștiințifice ( marxismul consider că și-a dovedit și teoretic și practic falimentul) ) sau incomplete ( ecologia, care sesizează probleme uneori juste, dar care nu pot fi rezolvate la acest nivel, pentru că vin din aspecte mai complexe ale societății) au cam câștigat bătălia în lumea universitară. Deci, dacă vrem să putem câștiga bătălia liberalismului în politică trebuie să readucem cartezianismul la putere în universități. Cum? Nu știu precis. Cultivând spiritul critic e, cred, una din soluții. În tot cazul nu cred că bătălia poate fi câștigată în plan politic fără a fi câștigată mai întâi în plan intelectual. Într-un fel e simplu, în altul e complicat: e simplu pentru că majoritatea apostolilor noilor credințe sunt nulități care pot fi ușor ridiculizate. E greu pentru că atmosfera de mediocritate a universităților permite progresul în carieră a și mai multor persoane nule, care sunt oarecum conștiente că doar actuala situație le permite statutul prezent. Deci se vor alia ca șacalii împotriva oricărei încercări de instaurare a spiritului critic în viața publică. Chestiunea finanțării mi se pare secundară; cred că inclusiv propaganda rusească se va stinge de la sine în câțiva ani, pentru că eficiența ei a derivat tocmai din faptul că inițial nu știam de ea. Cum reclama la Pepsi nu cred că aduce prea mulți cumpărători în plus, nici reclama la Rusia n-o să aducă, acum că știm că e reclamă.

            • Ca de-obicei, ideologia are la bază o mulțime de idei înălțătoare, doar punerea ei în practică ne omoară :)

              Astăzi, în universitățile nord-americane, s-a ajuns în faza în care un profesor de transgender studies (?) afirmă senin că nu există nicio diferență biologică între sexe și că în lumea științifică există de 40 de ani un consens pe tema asta (!?). Iar profesorii de biologie (evolutionary biologist, nu știu cum să traduc exact specializarea) sunt intimidați și agresați de comitete de studenți, ca să nu mai contrazică profesorii de transgender studies.

              Printre studenți, procentul celor care se declară transgender atinge uneori 30% și s-a ajuns în faza în care un băiat e considerat ”bigot” dacă refuză să iașă în oraș cu o ”fată” care are organe genitale masculine. Chiar credeți că un program prin care să ”readucem cartezianismul la putere în universități”, întins probabil pe 30 de ani, poate rezolva astfel de probleme?

              Neo-marxiștii consideră că în societate totul se reduce la relații de putere, astfel încât li se pare normal să dețină ei înșiși puterea. Asta e justificarea și legitimarea lor, de asta apar astăzi atât de multe comentarii care discreditează democrația. Credeți că extrema dreaptă va avea încă 30 de ani răbdare cu readucerea cartezianismului pe care o propuneți? Eu cred că mai degrabă va începe să facă ordine ea însăși, iar costurile le vom suporta cu toții.

        • Un exemplu, probabil foarte puțin cunoscut în România, despre nivelul până la care pot degenera lucrurile: Evergreen State College, un colegiu de ”arte liberale”, era deja celebru pentru că la începerea unui an școlar, cuvântul de deschidere a fost ținut prin intermediar, de către Leonard Peltier, un activist ”native american”, aflat în închisoare pe viață pentru uciderea a doi agenți FBI.

          Același colegiu avea o ”day of absence”, în care minoritățile nu veneau la școală, astfel încât să fie observată lipsa lor, deci presupusa contribuție la societatea și cultura americană. Problema a apărut în 2017, când minoritățile au hotărât că nu mai stau ei acasă și au cerut albilor să nu mai vină la școală. Lucrurile au degenerat sever, poliția campusului nu a reușit să mențină ordinea, studenții de culoare patrulau campusul cu bâte de baseball, profesorii albi și-au ținut orele în parcurile din oraș etc.

          În final, Bret Weinstein și soția lui, Heather Heying, ambii profesori de biologie, au ajuns forțați să plece de la acel colegiu, chiar dacă au primit ulterior despăgubiri din partea colegiului, astfel încât să înceteze acțiunea în justiție. Și da, ambii sunt albi.

          Joe Rogan i-a invitat pe amândoi la un interviu de 3 ore, pe care îl puteți urmări pe Youtube, astfel încât să vă formați personal o părere despre ei.

          https://www.youtube.com/watch?v=HYJFgyqs0sM

          • @Harald
            Profesorul ala din USA este tampit cu nondiferenta sa dintre sexe sau doar se face? desi daca ma gandesc la ce scrie(scria) la iesirea din muzeul de stiinte naturale din Geneva cum ca rasele sunt doar concepte culturale cred ca cei care se fac ca sunt tampiti de fapt intre timp din prea multa facere chiar au devenit.? Cred ca un copil de trei ani care deosebeste perfect negrii de nonnegrii jongleaza la perfectie cu conceptele culturale :)

  6. „oamenii au început să se preocupe de rezolvarea problemelor societății în același mod științific. ”
    Exact! Trendul in domeniul „umanioarelor” este către aplicat, către real. Sociologia a devenit aplicata, filosofia, economia, psihologia.
    Ultimii 20 de ani ai „umanioarelor” americane în special sunt despre înțelegerea stiintifica a problemelor societății.

  7. Eu cred ca utopiile sunt periculoase, pentru ca intotdeuna vor fi luate in serios. Vedeti, omul modern (Homo Sapiens adica) nu mai traieste in realitate, pentru el fictiunea a devenit mai importanta decat realitatea si exact asta constituie diferenta dintre el si rudele ramase in savana sau padure. Visele – pentru ca si animalele viseaza – au ajuns, la om, foarte importante, atat de importante ca omul viseaza si cu ochii deschisi. Dupa mine, rezolvarea este, iarasi, inginereasca si am sa-l amintesc pe Bratianu (parca asa am citit undeva) si raspunsul lui atunci cand orgoliosul Iorga i-a spus ca nu are nimic de invatat de la el: masura, asta aveti de invatat, domnule profesor! Adica controlul ratiunii asupra imaginatiei (utopiei). Si mai e ceva caracteristic omului, visele se imprumuta cu usurinta si se transforma in delir, care delir, devenit colectiv, se numeste utopie si se pune, neaparat si cu orice pret, in practica. Controlul ratiunii trebuie sa aiba loc din faza de proiect, pana sa apara utopia, altfel poate fi prea tarziu. Ca sa va dau si un exemplu la zi, astazi suntem in plina utopie, unde cresterea economica devine perpetuum mobile, idea e imbratisata de majoritate pentru ca rezultatul e dorit/ imaginat/ visat de mai toti. Ratiunea a devenit neputincioasa.

    • nu știu, poate am mai povestit întâmplarea asta: pe la începutul carierei mele, când încă mai făceam electronică, m-a rugat un coleg să îl ajut să depaneze un circuit proiectat de el. Ce făcuse: omul pusese un amplificator să măsoare un curent, calculele erau perfecte, doar că ceea ce voia el să măsoare era în apropierea tensiunii de 0V, pe când amplificatorul începea să lucreze ca amplificator de pe la 1V . Practic aplicase un model teoretic valabil într-o anumită plajă de tensiuni pentru o tensiune din afara plajei. Cam asta se întâmplă si cu utopiile. Uneori pot funcționa perfect chiar și pe grupuri mărișoare, pe anumite intervale de timp ( precum falansterul de la Scăieni, totul a fost bine până a trebuit să împartă recolta :) ) Dacă nu știm să facem diferența între model și realitate, nu prea avem ce căuta în… realitate :) Societatea, în ansamblul ei, eu cred că e destul de vaccinată, cele două tabere sunt puternic minoritare, problema e cumva la felul în care au evoluat moravurile în așa fel încât a dispărut cenzura bunului simț din viața publică. Eu tot aștept un sociolog de meserie să vorbească despre lucrurile astea … tema asta voiam să o tratez de acum 20 de ani la licența de la litere, doar că mi-am dat seama că e prea vastă pentru o licență și timpul meu prea scurt :)

      • Cenzura bunului simț…..bunul simț comun. Concepte denigrate puternic in zilele noastre. Și „tăticii” dar mai ales „mămicile” cataloghează apelul la bunul simț drept ceva nerelevant. „Mămicile” te-ngroapă in studii sociologice, antropologice, psihologice menite să demonstreze cât de falacios este „bunul simț”. Cum este ceva izvorât din spaime atavice, xenofobie, sexism, obscurantism, bigotism creștin, etc.

  8. „electrocutează porcii ( porcii, ca și condamnații la moarte, au dreptul la un sfârșit pe măsura măreției vremurilor noastre)”

    Nu e prima data cand citesc pe site ironii despre o chestie absurda impusa „de sus”, cred ca am mai citit si prin comentarii

    Nu stiu ce se tot ataca romanul verde urmasul dacilor liberi pt ca i se cere asomarea porcilor inainte de sacrificare

    Li se taie romanilor verzi placerea sa’l chinuie p’ala grasu’ de le darama gardul daca nu are belciug

    Ce mare scofala sa aiba primaria cateva deviceuri d’astea sa le dea prin sat sa circule in ziua aia, sau prin scara blocului in caz ca se taie porcul in balcon :)

    Din copilarie la bunici imi aduc aminte ca din toata vacanta de iarna ziua taiatului porcului era singura neplacuta

    Nu stiu cati oameni luptandu’se cu animalul, scapat porcul, alergatul prin zapada, chestii tragi’comice

    Ca sa nu’mi aduc aminte de „specialisti” d’astia din sat care nici macar nu erau in stare sa’i taie beregata ca lumea si dupa zece minute cand animalul era inca viu in agonie se duceau specialistii si’i „mai dadeau odata” satisfacuti cu cutitul in beregata injurandu’l pe porc ca nu mai moare odata…

    Ca sa nu’mi aduc aminte de ce am mai citit/auzit de alergat porcul cu cutitul in mana alunecat si cazut cu burta in cutit

    Ca sa nu’mi aduc aminte de ce am mai citit pe net de lovit porcul cu piciorul din fata peste mana cu cutitul vajnicului roman si sarit cutitul din mana si taiat jugulara vajnicului cetatean urmas al dacilor liberi specialist operator de cutit

    Porcul a supravietuit operatiunii si a fost omorat a doua sau a treia zi pt a fi mancat la pomana vajnicului cetatean in cauza

    Cand totul s’ar putea petrece elegant, ii pui ragalia aia pe ceafa si ala grasu’ pica inconstient

    Dar ce sa te faci cu birocratia UE asta care le impune romanilor foarte masculini ei asa de felul lor numai chestii absurde feministe socialiste birocratice

    Daca le’ar mai impune UE cu forta si canalizarea versus WCul din fundul gradinii si autostrazi sau spitale si alte nenorociri d’astea…ce naspa ar fi…

    • Domnule, tăierea porcilor probabil va dispărea de la sine într-un orizont oarecare de timp. Discuția e dacă electrocutarea sau asomarea vi se pare cumva mai puțin crudă decât înjungherea. Dacă privim lucrurile într-o perspectivă a valorizării vieții, faptul că omorâm animale ca să le mâncăm e crud în sine. Numai că face parte din natura umană și nu avem ce să facem; credeți că dacă tragem pudic perdeaua peste locul crimei umanitatea noastră se schimbă cu ceva? Ăștia suntem, niște ucigași de animale. Nu devenim cu nimic mai buni, iar animalele crescute de noi nu cred că au niște „drepturi” cum de fapt nici noi, ca homo sapiens nu avem „drepturi” ( orice tigru vă poate confirma) , ci doar ca ființe culturale…

      ( în privința wc-ului din fundul curții îmi permit un comentariu: obiceiul e de departe cel mai ecologic din toate obiceiurile scatologice :) . Toată pânza freatică din zona Ilfov – și nu numai – e infestată cu bacterii fecale provenind de la așa-zisele fose septice ( am și eu una, nu am știut cum e cu ele la început, din fericire între timp s-a introdus canalizarea și sper că stația de epurare funcționează, n-a fost executată doar în acte). Desigur, este greu să trăiești ecologic, dar dacă vrei să o faci primul pas nu e să mănânci plante netratate ci să renunți la poluarea pânzei freatice :) Cântecul „Dâmboviță apă dulce” a apărut în mod sigur înainte de introducerea WC-urilor pe scară largă :) )

      • Mi se pare mai putin cruda, animalul cade inconstient sau chiar mort (stop cardio), de injunghiat tot il injunghie

        Nu ne face mai buni dar macar nu ne mai batem joc de animal, v-am povestit niste amintiri din copilarie nu foarte placute cu tarani verzi si mandri…

        Si mai impiedica si niste tampiti sa se omoare cu propriul cutit, ca trebuie protejati si tampitii

        Nu cred ca se va renunta la mancat animale, cel putin nu pe durata vietii mele si cel mai probabil niciodata

        Animalele au drepturi ca macar sa fie tratate nu „uman” (ca stim ce le poate pielea oamenilor fata de semenii lor) dar macar sa nu le provoci suferinte INUTILE

        Relativ la drepturile oamenilor versus tigru e oarescum fortata, tigrul e o frectie pe langa alti oameni „de bine”, Google „Daghestan beheading” intrati pe liveleak si bagati sonorul tare…

        Si din WCul din fundul curtii tot in pamant se duce si in final in panza freatica ajunge iar relativ la statiile de epurare noi sa fim sanatosi…

        Dupa aia cate sampoane, sapunuri si cate micro’particule de plastic ca WCurile nici nu mai conteaza…

        • Da, bine, a nu se înțelege că sunt neapărat împotriva asomării; zic însă că Europa ar avea nevoie de obiective mai mărețe de atât. Dacă e să discutăm la modul concret, măsura ( dacă ar fi să se aplice, că nu se aplică) nu face să întroducă decât o dare în plus ( că veterinarul, acolo unde e, nu vine pe gratis). Și o dependență; maică-mea mai crește câte un porc, mai mult ca să își facă de lucru. E adevărat că noi nu îl tăiem niciodată în perioada standard, dar niciodată nu l-am găsit pe veterinarul din sat ( pentru analize). ( am găsit-o întotdeauna însă pe cea din satul vecin, am rămas impresionat ultima dată pentru că mă nimerisem lângă cineva care avea un fel de mică fermă. I-a ținut o lecție de anatomie porcină, cu exemplificări, cu explicații, eu personal am rămas uimit că mai există genul ăsta de pasiune și etică a muncii într-un sat uitat de lume) . Pe scurt nu am rezolvat o problemă, am introdus o corvoadă în plus pentru țăran. Noroc că țăranul ca atare tinde să dispară….

          • Ce sa te mai apuci de obiective marete daca nu reusesti sa convingi oamenii sa faca niste chestii simple

            Europa nu stie nici ea ce mai viseaza, se viseaza independenta de americani la aparare dar e tematoare sa rupa definitiv relatia, viseaza armata europeana, viseaza mai multe viteze (cu noi a doua treapta de marsarier), viseaza mai multa integrare while brexit, macrolion bonaparte viseaza el destule, merkaloaza probabil viseaza doar gaze mai ieftine de la mujici

            Relativ la „alta dare in plus” si „alta corvoada” in plus nu e vina UE ca in TeleormaniSTAN lucrurile ele multele „merge” cum merge

            Ce vina au aia ca medicul veterinar nu e disponibil decat pe 29 februarie si ca astepta si el o spaga, asta e in vena natiei :)

            Credeti ca doi-trei vecini isi permit sa dea 230-280 de lei-verzi urmasi ai pound-sterlingului dacilor liberi pt un asomator si sa invete unul sa’l foloseasca?

            https://www.olx.ro/oferte/q-asomator-porci/

            Complicat cand n’ai chef…

            Si daca taranul veritabil dispare il substituim cu bugetarul, membrul de partid si ongistul, iar in final daca mai e totusi nevoie de tarani mai aducem niste vietnamezi

            Desi e mai comod sa importam toata mancarea

            • Este clar că dvs „țineți cu ursul” :) Eu nu zic că lucrurile astea sunt insurmontabile, zic doar că adunate constuiesc o anumită percepție. Și în definitiv putem să zicem că pe bună dreptate, în relația simplă între om și natură se inserează din ce în ce mai mulți funcționari, lanțul trofic se lungește. Dar asta e doar o glumă. Problema adevărată e că omul simplu nu așteaptă de la UE să îi spună cum să taie porcul, ci să rezolve probleme structurale mai complicate, să îi asigure un mediu competitiv și onest în care să își vândă produsele, de pildă. Din punctul meu de vedere aplecarea asta spre amănunte nu e din cauză că nea Ion nu le aplică și pe acelea ci tocmai pentru că la nivelul de sus, așa cum ziceați, nimeni nu e capabil să abordeze chestiunile cu adevărat importante. N-are cum să fie de vină nea Ion, el de la noi așteaptă soluții, pe noi ne-a ținut în școli și în noi și-a pus speranțele ( prin „noi” mă refer evident în mod generic la cei care ne pretindem intelectuali, eu personal sunt doar un inginer care mai scrie uneori pe platforma asta, nu mi-am propus nici eu să schimb lumea). În general intelectualitatea s-a raliat celor două tabere și nu face decât să „tragă de timp” mai rostogolind niște datorii, mai inventând niște taxe… nu pare capabilă a imagina un alt fel de model. Poate voi completa articolul ăsta vreodată, dacă va fi timp…

            • Clar e vorba de perceptie si e vorba de o perceptie negativa, ce treaba are UE sa’i strice taranului roman placerea stramoseasca sa’si guite el porcul…

              Asta e porunca de la stapanire, animalele „are” drepturi si exista niste reguli, taranul ar trebui sa se conformeze si atat, am aratat mai sus ca nu’i o filozofie

              Dar ce sa te faci cu taranul roman care e invatat sa faca numai ce stie el intr’o tara unde nimeni nu respecta nici o regula

              Nu numai in UE, si prin alte parti sunt legi si regulamente si nu se mai accepta chiar orice:

              https://evz.ro/o-familie-de-romani-luata-pe-sus-de-trupele-swat-in-america-pentru-ca-a-taiat-porcul-in-curte.html

              Diferenta e ca acolo legea e lege si se aplica si sanctiuni:

              „Au platit apoi doi ani rate la banci ca pentru amenzile încasate şi cauţiunea ca sa fie judecaţi în libertate si au măturat străzile, după ce au primit sentinţa finală. I-au acuzat de cruzime împotriva animalelor, încălcarea regulamentului sanitar, tulburarea linistii publice şi activităţi de sacrificare a animalelor pentru consum în condiţii neautorizate”

              Relativ la „să îi asigure un mediu competitiv și onest în care să își vândă produsele” iarasi nu cred ca problema e fix la UE, ci la mafia autohtona pur romaneasca din pietele romanesti, cu pulitai care amendeaza batranele care vand patrunjel si nu vad mafia care controleaza pietele

              Cu supermarketurile stiu ca se mai poate lucra, am o ruda care mai vinde fructe si legume la supermarketuri

              Dupa aia ce solutii sa astepte badea Ion si de la cine sa astepte cand ‘mnealui voteaza pesedul pt inca o suta de lei la pensie, aveti ce votati, nu UE va guverneaza ci hotii la putere

              Si iarasi nu e problema UE ca Romania nu absoarbe miliardele pt ca romanii nu’s interesati sa’si bata capul daca nu pot sa fure din banii aia sau daca nu vor sa adauge si ei ceva bani la investitie, cate probleme se puteau rezolva cu miliardele alea…

              Adica e usor sa dai vina pe UE cu „uite bah, ne invata astia pe noi cum sa ne taiam porcul” si de aici in sus UE is bad, pt ca perceptie, cand ai probleme mari acasa ce nu tin de UE ci de vana natiei

              Relativ la „nu pare capabilă a imagina un alt fel de model” cred ca un alt model va aparea „decat” in cazul unui reset foarte nasol

              Dupa criza inceputa in 2008 nu au schimbat mare lucru, au mers tot pe „printat” bani (ECB baga in jur de 1000 miliarde pe an in piete – operatiune numita pompos „quantitative easing”) si rascumparat datorii ca sa faca altele, astia n’au curaj sa faca miscari bruste pt ca se poate termina nasol

              De schimbat lumea totusi se schimba, avem Brexit, racirea relatiei transatlantice, razboiul comercial US cu China, populism, veste galbene prin Franta, toate astea vor avea efecte

              Si eu tot inginer, emigrat, nu scriu articole, mai bat campii prin comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihai Badici
Mihai Badici
Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) Administrator de sistem cu peste zece ani de experiență cu specializari in sisteme de stocare si securitatea datelor. De asemenea a absolvit in 1996 Facultatea de Litere la Universitatea Bucuresti. In prezent, consultant IT independent, colaboreaza pe mai multe proiecte legate de infrastructura de date.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro