sâmbătă, august 20, 2022

Transalpina, o investiţie absurdă şi, posibil, penală

Zis şi drumul ţăranilor care vor să spună că au fost la munte ”sus dă tot”, dar fără să coboare din maşină, sau al gospodinelor extaziate de „natura patriei”, echipate în adidaşi Mike, zorzoane mov şi cu GPS pe bordul BMW-ului cu număr de Ruse, acest drum inutil şi exorbitant de scump suie în Parâng la 2150m şi coboară apoi în Valea Lotrului pentru un trafic sezonier care, atâta cât e, dăunează puternic mediului; stă închis mai mult de jumătate de an; şi trebuie întreţinut cu costuri imense. În plus, este sub-standard în multe secţiuni ca siguranţă rutieră, lipsindu-i parapeţii şi refugiile. Totul ne-a costat aproape 400 milioane euro de la buget, bani buni cu care făceai două centuri ocolitoare complete în jurul unor municipii lipsite de aşa ceva (Braşov, Bacău, etc), cu beneficii economice incomparabil mai mari, pe o lucrare contractată şi executată fulger, deşi era nejustificată, fiindcă nu figura ca prioritate în nici un plan de investiţii.

Toate aceste lucruri se puteau anticipa fară cine ştie ce evaluări tehnice, după cum am mai scris în trecut noi la EFOR, doar văzând cât de inutil şi scump de întreţinut este celălalt elefant alb, Transfăgărăşanul, lăsat moştenire de Ceauşescu, ultimul dictator european care a mai crezut că drumurile pe creste de munţi au vreo “valoare strategică”. Genul ăsta de şosele se făceau în Austria pe la 1930, mai mult ca schemă anti-criză de a crea joburi (vezi Grossglockner), numai că asta era acum 80 de ani; lecţiile tâmpite de atunci s-au învaţat iar azi în Europa nu le mai repetă nimeni.

Nimeni, in afara de guvernele României, se pare. Iată că avem acum confirmarea aprecierii că această investiţie majoră este atât de absurdă, încât devine suspectă: ea se află în raportul Curţii de Conturi (aici, pp. 23-30), care face franjuri atât oportunitatea proiectului cât şi modul scandalos cum a fost acesta derulat de către CNADNR, menţionând negru pe alb că există toate semnele de presiune politică externă asupra Companiei, posibil ca urmare a unor fapte de mare corupţie.

Lucrarea, complet scoasă din pălărie cum spuneam, a fost contractată de ilustrele competenţe guvernamentale Tăriceanu-Orban în 2008 şi a fost continuată fără sincopă de miniştrii care au urmat, în vreme ce alte lucrări utile au fost întârziate din lipsă de fonduri. Asta deoarece constructorul era Nelu Iordache (omul cu avionul), actualmente la răcoare pentru deturnare de fonduri pe alte lucrări cu fonduri UE (unde supravegherea e totuşi mai strictă, deci au trebuit să-l lege, cu tot regretul). E plauzibil ca dl Iordache, dincolo de ce o mai fi ciupit el în interes personal, să fi funcţionat ca bidon trans-partinic de fonduri, pasat colegial de la unii la alţii. Ca atare, este  inacceptabil ca acest scandal să se îngroape în rapoarte: DNA trebuie să intre pe fir, începând chiar de la dl Iordache, care ştie desigur multe şi se află în situaţia de a nu mai avea mare lucru de pierdut în viaţă, deci ar putea fi dispus să vorbească.

De ce s-a făcut acest DN scump şi inutil, care duce de nicăieri, nicăieri? In afară de interesul de a deturna jumate de miliard de euro de la buget către mega-asfaltatorul Iordache, o mai fi contat şi lobby-ul local al celor cu vile-pensiune la Rânca, unul din cele mai oribil construite locuri din România, un fel de Pipera la 1600 metri unde nu e recomandabil să călcaţi: vile începute înainte de criză pe Sapard şi falimentare imediat după, deci disperate după tranzit comercial. Cine ştie ce baronet local o fi turnat pe acolo fundaţii şi a rămas cu ele de izbelişte după 2009?

Altminteri, pentru orice om teafăr la cap cu o hartă în mână şi care vrea să ajungă în Valea Lotrului, inclusiv la noua pârtie de schi de la Vidra, Transalpina are utilitate zero, fiind închisă iarna (şi totuşi, incredibil, aceasta e motivaţia bâguită în studiul de fezabilitate). Mult mai firesc, dacă voiai să dezvolţi turismul şi micile afaceri în zonă, era să reabilitezi cu maxim 10% din bani DN7A, care fix acolo merge, însă fără cascadorii la 2200m, ci pe vale, fiind astfel deschis tot timpul anului.

Pe traseul Transalpina nu e nimic interesant de văzut decât drumul în sine care şerpuieste pe nişte păşuni alpine şi strică nişte arii naturale protejate, deschizând accesul în ele legiunilor de maşinişti şi motociclişti care vin acolo doar ca să-şi pârâie artistic motoarele pe serpentine şi arunce PET-uri sau pungile de la şaormă aduse de acasă la puţinele puncte de popas, deoarece la faţa locului nu e nimic pe care să poţi cheltui banii, deci chiar aşteptatele beneficii economice sunt fix zero. Şi asta se putea anticipa fără evaluări experte: anume, că locul va deveni un fel de Bâlea Lac 2, adică târgul auto Vitan suit la 2200 metri deasupra mării.

Iar când mă uit cum se leagă activiştii cu lanţul de câte un gard sau pom uscat, dar nu zic nici cârc la ăştia 100km care taie Parângul degeaba-degebuţa, pe o factură de 400 milioane euro, admiraţia mea pentru Orban, Berceanu şi toţi ceilalţi miniştri ai Transporturilor cărora le datorăm existenţa Transalpina creşte până la altitudini de-a dreptul himalayene, să zic aşa.

Distribuie acest articol

229 COMENTARII

  1. Aceasta capodopera inginereasca postceausista ne arata cine conduce de fapt ROMANIA, devenita intre timp multipla membrana, la aproape 150 de ani de la inventarea OLTENIEI (1867). aproape 100 de ani de la MAREA unire, pusa in scena de catre oltenii nostri dezertori (cu acte in regula, dupa legile oricarui stat civilizat) si 50 de ani de la conceprea filmului MIHAI VITEAZULt&ransfagarasanul inutil – daca mai erea nevoie!
    …Marele Nicolaescu (pe fata adversar al Marelui Stefan si al moldovenilor in general), Ponta cu ale sale origini – de ce MOSKOPOLE si nu Romanopolis, stie si Djuvara -, amestecate orginal, si din HUN e Doara ca DACII romanizati, Caracalul si Dabulenii lui Gioana, Dinescu, Liiceanu, in frunte cu ISARESCU! Fac parte din FimiGLia ALLtenia care detine statul ca pe un detinut, ne-a fabricat ELITA si ne-a umplut degeneratLi in timp record.
    (in stat-nestat, profund corupt, inapoiat, sarac, pentru care ei si stramosii lor au fost foarte scumpi in a-si varsa sangele, ca toti cei fara de tzara si fara viitor pe Terra)
    …400 de milioane de EURO mi se pare exagerat!
    Din banii astia puteau sa traga un viaduct si 3 tuneluri pe linga Cozia,
    ca sa vedem si noi Umbra lui Mircea!
    din lunca OLTULUI.
    (numai nume la tine shtii, dessigur!

  2. Alte tari au drumuri de munte si la peste 3000 m si sunt deschise intreg anul, iar la noi sa nu se chinuie prea tare, le tin inchise sapte luni pe an … Din Canada un cunoscut a vrut sa vada Tranfagarasanul, i-am propus Transalpina ca-i merge numele ca e si mai si, dar si asta e inchisa ca nu s-a topit zapada ! …A plecat de unde a venit! .. Si nici nu sunt cine stie ce drumuri…. Am iesit de pe autostrada in Italia, si am mers 4 ore pe niste drumuri de munte superbe si impecabile, de am zis ca Tranfagarasanul a fost de „antrenament”! …

  3. … Si sa nu uit! … In Italia am trecut pri zeci de tunele sapate in stanca sau semideschise, si erau de vis (curate, iluminate, aerisite, sosea impecabila, securitate si siguranta semnalizata, etc) … Total in contrast cu cele max. 2 tunele de la noi, mizere, intunecate, pline de apa si dejectii, gropi in asfalt si tarabe puse la hibernare! … Cah!

  4. Dle Ioniță, habar n-am care e treaba cu transalpina asta, dar să știți că Brașovul are centura de vreo 4 ani, cu ultimul tronson inaugurat acum 1 an. E adevărat că guvernul nu a dat nici un sfanț, dar prin efortul imens al brașovenilor și al excelentului primar George Scripcaru (PDL) orașul are centura. Ca să știți pe viitor.

    • Brasovul are 2 bucati de centura ocolitoare, acoperind un pic peste jumatate din distanta. I-ar mai trebui inca vreo 2 ca sa inchida semicercul. Parte din ea este in afara teritoriului municipiului, asa ca doar primarul singur nu le-ar fi putut face.
      Cum s-a finantat, depinde de tronson, dar vedeti pe tablele alea puse pe traseu, ca la orice proiect UE. De exemplu „Din suma de 22,7 milioane de lei aprobata prin contractul cu MDDL, 19,6 milioane de lei sunt de la Fondul European de Dezvoltare Regionala si 2,6 milioane lei de la bugetul de stat, ambele fiind finantari nerambursabile. Bugetul local are o contributie de 2% din valoarea proiectului, respectiv 458.000 lei.”

    • Brasovul are jumatate de centura, iar din jumatatea aia o parte deja e stricata.
      Iar autostrada spre Bors a fost scoasa din planuri pentru ca sunt niste munti imensi intre Brasov si Targu Mures, prin care nu se poate construi. Asta conform ministrului PINIIS, Sova Dan.
      Mai conteaza daca e adevarat sau nu? Sutele de mii de olteni si moldoveni care n-au calcat pe acolo in viata lor au inghitit minciuna pe nemestecate.
      Au construit in schimb o autostrada paralela cu soseaua cu 4 benzi Ploiesti – Bucuresti, complet inutila, din moment ce nici acum n-a reusit sa preia traficul de pe vechea sosea.
      Utilitatea si oportunitatea sunt printre ultimele criterii de investitie.

      • Autostrada Buc-Ploiesti nu e inutila nici singura, de capul ei. Exista destui care fac naveta spre Bucuresti din zona, din nefericire pana acuma au deschis/facut accesul doar din Snagov.
        Dar scopul ei final este sa ajunga la Brasov si in Moldova. Ar fi fost o separare undeva pe la km 50 spre Buzau-Focsani. Asta evident era planul de acum cativa ani inainte sa vina marii specialisti in harti pe harta, acuma n-as putea zice ce mai au de gand.

        Cat despre Brasov-Tg Mures, se va putea ajunge conform specialistului SOVA ocolind Brasov-Sibiu-Sebes-Turda-Tg-Mures. Adica ~360km in loc de ~180. Si eventual cu taxa…

        Oare cand au semnat cu Bechtelu nu existau muntii aia, doar acuma au aparut in peisaj? Si totusi exista deja un DN pe ruta asta, E60…suspicios.

  5. Faptul că ați luat în considerare abia acum soluția unei taxe, fie ea chiar și o glumă, dovedește că articolul a fost scris superficial. Taxa de care vorbeam se referea la întreținerea drumului și nu la recuperarea investiției.
    Dar anulează unul dintre argumentele demonstrației dumneavoastră.
    Poate ar trebui să calculați ce oportunități de dezvoltare se deschid într-o zonă săracă, prin investiții în infrastructură.
    E ușor să dai cu bâta. Cu soluțiile e mai greu.

  6. este un simplu basist si onorabil care face o variatiune pe tema: „eu nu am nevoie de autostrada Comarnic -Brasov. eu merg cu elicopterul la Predeal.”
    iar noi aici ne sufocam sambetele, duminicile, de sarbatori si nu numai…

    • Nu Ionita trebuie sa rezolve problema traficului in Sinaia. Data viitoare nu mai votati cu tovarasul Oprea ci puneti un primar capabil sa desfiinteze sensurile giratorii de pe drumul ala de la gara, si sa-l largeasca pe cei 3 km. Atat.

  7. „Artera strategica” (cum îi spune unul mai sus) de acelai calibru mai e şi Transfăgărăşanul, care a înghiţit o poală de bani şi de vieţi omeneşti ca să poată Nea Nicu merge la vânătoare de capre negre în creasta Făgăraşului (cred că aţi auzit că intră şi ăla în reabilitare cât de curând, nu cred că v-a scăpat asta domnule Ioniţă). Subscriu integral la conţinutul articolului.

  8. Şi, apropo de biciclete, să ştiţi că de vreo doi ani au început şi românii să se mai inspire din ce fac alţii şi au început să se mişte per pedes cu rucsacul în spate sau cu bicicleta. Familii de toate vârstele, cu copii şi nepoţi. Încă nu e ca în afară, dar primii paşi sunt făcuţi.

  9. Nu este un drum inutil, el are o utilitate foarte precisa. Este un toboggan pe care vin camioanele cu lemn de pe Valea Sebesului si de peste munti din zona Lotru direct la mamutii mancatori de lemn Holz Idustrie si Kronospan. Acesta a fost scopul investitiei. Mai vorbim, dupa ce dispar padurile din zona, mare parte au si disparut. Este un dezastru deja in zona.

    • citat din ZF ‘Producţia Holz Industrie Sebes de cherestea în 2013 a fost de circa 5 milioane de metri cubi, faţă de 1,4 mil. metri cubi în 2000 ‘.Va inchipuiti cum arata 5 milioane metri cubi de cherestea, ce canititate uriasa? Probabil se grabesc sa rada tot pana nu se prin fraierii. Lemnul pentrua putea fi prelucrat in cherestea trebuie sa fie sanatos, deci nu este lemn de calitate inferioara, lemn bolnav pe care sa-l toci si sa faci prefabricate asa cum face Kronospan. Astea rad copacii sanatosi.

    • TOUCHE !!! Drumul spre iad …. Drumul ,ca si realizare ar descalifica atat proiectantul,constructorul si beneficiarul ; adica intr-un stat de drept,cum din pacate Romania nu va fi sigur cel putin 20 de ani incolo ( deja beizadelele baronilor sunt „parteneri” la sifonatul banilor publici ;dar asta este alta traista vorba d-lui Ionita) ar intra la puscarie !!! Sincer ,va place cum arata drumul ?? Vedeti ca se pregatesc chioscarii sa-si puna chioscuri unde vrei si unde nu vrei cu gunoiul aferent ,pentru care vantul va fi/este singurul responsabil .Si da, din pacate se mascheaza jaful;jaful banului public si nu numai al padurilor ( vedeti cu cata „nervozitate” si rapiditate se taie in padurea Bogatii). Va place cum s-a „transformat” Ranca??
      Nu discut frumusetea peisajului; asta chiar nu are nimic cu hotii,semianalfabetii manelisti si semidocti lideri ai politicii contemporane,urmati in naravurile rele de sotii si copii!! Dar de la o idee buna ( poate) la ceea ce s-a materializat este o cale lunga.
      Nu are nimeni curajul sa ceara un audit extern,sa se afle ce AR COSTA acest drum , adus la standard normal,pana la urma ;[( latime ,parapeti;marcaje ,parcari , toaletele ecologice si pubele/containere ; indicatoare si panotaje informative din 10 in 10 km ( de lipsa acestora sufera TOATE parcarile de pe drumurile patriei )]
      Ma opresc,deoarece sunt atatea de spus de cum permitem noi,contribuabilii sa fim bataia de joc a unei clase ,care incet ,incet vrea sa distruga tot !!
      Imi cer scuze de lungimea postului,dar cel putin sa se inteleaga ca totusi nu suntem cu totii la mana unui dragnea , oprisan ( voit cu litere mici ) sau alti baroni rosii.

      • domnule mih;nu e vorba doar de clasa,casta ash zice io,politica !;e vorba de aceasta comunitate numita popor rumin.cititzi aci comentarii.e o simbioza intre cele doua grupuri.chiar ultimele alegeri au confirmat ! a cita oara !? sa lasam explicatzii de genu: duminica orbului ! toata saptamina e la fel in patria iubita

  10. Nu am citit toate comentariile, asadar nubstiu daca a mai scris cineva, dar stati sa vedeti daca apare Transbucegi, din Moeciu de Sus in Glod, atunci sa te tii…

  11. Citat din raport:
    „Mandatele acordate de către ministrul transporturilor pentru AGA i CA ale companiei
    au fost, de regulă, limitate la fiecare dintre punctele de pe ordinea de zi a edin
    elor, nefiind de tipul obiectivelor concrete de performană stabilite conform reglementărilor specifice, ceea ce a ridicat nivelul riscului ca ministrul să se substituie acestor organe de conducere i, în acelai timp, acestea să nu aibă asigurată o minimă independenă decizională, să nu fie evaluate periodic i să nu răspundă pentru nerealizările înregistrate.”

    si referitor la Transalpina:
    Nu au existat suficiente elemente credibile, reale i fundamentate care să justifice
    demararea obiectivului de investii, iar după ce opiunea a fost făcută, derularea investiiei a
    cumulat în practică, în mod inexplicabil, aproape toate tipurile de vulnerabilităi, disfuncionalităii deficiene constate de audit în activitatea specifică a companiei.

    Mai sunt cateva pasaje interesante acolo, dar astea mi-au retinut atentia.
    In rest, este foarte frumos pe acolo (aici S Ionita greseste, ai ce vedea: cam ce vezi si in alte parti) si uite ce inseamna un marketing bine facut: dom’le se discuta despre subiect! Pai ce sunt niste bani in comparatie cu asta?

    Lasand frumos/nefrumos:
    -cu banii astia se putea face altceva?
    – cati bani ies din turismul local si cat ajunge la buget a.i sa compenseze investitia? (nu vorbim despre cheltuieli de intretinere)

    Dar mai bine ghiocei sa numaram…

  12. Cita energie consumata,pentru un articol penibil ! Adica pe dl Ionita nu-l intereseaza banii cheltuyiti pentru Bechtel,ci un drum terminat. In plus afirmatia :”nu duce nici unde”este o prostie. In loc sa scrie despre pasajele neterminate de la Arad(lasate aiurea la 90% din lucrare),de portiunile de autoruta neterminate (Orastie -Sibiu 3 sau Arad – Nadlac), despre alte proiecte neincepute sau neterminate,dansul se preocupa de un drum mirific,dar si util. Ma copleseste motivul ! Dl Ionita pare a fi in afara logicii !

    • Pai intr-un fel sau altul, S Ionita vorbeste si despre costul de oportunitate. Realizati ca acest drum mirific si util a costat de a rupt? Realizati ca nu este terminat si ca se va degrada? Ei bine, cu banii astia se putea face altceva.

      Problema fiind transpartinica, nu este nimeni de acord ca drumul este inutil :). Cred ca daca in articol scria: partidul X este vinovat, majoritatea comentariilor ar fi fost: este frumos, dar a costat muuuult.
      Stiti cate locuri frumoase sunt in Romania? Foarte multe. Hai sa facem cate o sosea, sa le unim pe toate. Apoi, gasim noi o utiliate: imbina utilul cu placutul, sunt un filigran al drumurilor europene, acum se fac noaptea concursuri de carute, etc.

  13. Am citit toate comentariile de aici si pot spune urmatoarele lucruri:
    – nu am fost inca pe Transalpina dar colegii si prietenii care au fost acolo au fost foarte incantati de peisaje dar si speriati ptr lipsa masurilor de siguranta si a indicatoarelor de semnalizare;
    – traseul Pestera Muierii, Ranca, creasta Parangului cu coborare la Petrosani l-am strabatut pe jos , cu prieteni indragostiti de drumetii montane cu ranita si cortul .
    – soseaua cred ca are importanta turistica, pacat ca am inteles ca nu sunt multe zone de orit si nu sunt indicatoare in dreptul unde intersecteaza traseele turistice , in Parang marcarea traseelor este deficitara sau cel putin asa a fost cand am facut ultima drumetie.
    – mizeria aruncata tine de educatie dar si de spiritul cetatenesc, in strainatate daca arunci ceva pe jos si un localnic te-a vazut suna imediat la 112 si anunta politia, noi intoarcem privirea in alta parte. Daca ai primi o amenda de 100 euro ai uita sa mai arunci ceva pe jos!
    – existenta acestei sosele, construite pe vechiul drum al dacilor care facea legatura intre zona de sud a Daciei cu zona cetatilor si cu capitala Sarmisegetusa, poate dezvolta turismul in zona. Trebuie insa a se evita aparitia unei noi statiuni Ranca care inteleg ca este inghesuita mai ceva ca statiunea Mamaia, daca te cazezi in centru nici nu vezi muntele…
    – pentru intretinerea drumului se poate percepe o taxa pentru cei care fac tronsonul de creasta: Ranca-Obarsia Lotrului, dar 30 euro nu as plati sa merg acolo cu masina.
    – din ce am auzit pana acum nu am inteles daca drumul a fost finalizat sau nu ???

    • Ei hai, romanii ca romanii, dar acum am gasit si „vechiul drum al dacilor”? Adica o carare de oi, poteca, ceva, ca dacii n-au mare reputatie de constructori de drumuri, nici macar pe campie :) si nu stim in general mare lucru despre ei, pe unde stateau (cu unele exceptii), cu ce se ocupau, ce ii preocupa, etc… „Drumul dacilor”, e tare… parca e film de Sergiu Nicolaescu

  14. Ha, ha, ha, ha! Ce-mi mai placeti domnule Ionita!
    Eu personal cred ca doriti sa faceti reclama acestei Transalpina. Cei care nu s-au deranjat pana acum sa o vada, sa o faca in aceasta vara, macar pentru a intra in polemica cu dumneavoastra sau a va da dreptate. Da, sigur ati dorit sa faceti putina reclama unui loc mai putin aglomerat ca Brasovul. Eventual ati fost in we la Brasov si era plin de masini, v-ati enervat in trafic la intoarcere si ati spus: „ce nu se duc toti cocalarii acestia si pe Transaplina ca m-am saturat de ei aici. A cheltuit statul 400 milioane cu drumul ala si ei tot aici, ciucure pe Brasov stau!”
    Ce-mi mai placeti domnule Ionita! Cum sunteti revoltat pentru niste bani cheltuiti care macar au finalitate, se vede un drum, un asfalt! Dar nu am citit sa fiti atat de vehement de studiile de fezabilitate expirate care au costat Romania mai mult in ultimii 10 ani si care sunt date acum deoparte. Despre studiile acelea de ce nu scrieti nimic, de ce nu sunteti revoltat ca banii au ajuns … nu se stie la cine si nu au nici o finalitate? De ele de ce nu sunteti atat de revoltat?
    Dar de ce nu sunteti atat de revoltat de ceea ce NU se face si doar se vorbeste si sunteti revoltat de ceva ce este deja facut?
    Da, e clar! Sunteti pus pe reclama mascata!

    • Dle Ionita,

      exista o vorba in Ardeal: „Dumnezeu nu bate cu bota”. Asa cum dumneavoastră le gasiti pricina ecologistilor pentru ca nu protestează pentru ce credeti dvs. de cuviinta, iată un cititor care va gaseste pricina pentru ca nu va revoltati pentru risipa de fonduri publice pe care o considera dansul demna de atentie.

      • Chiar si in Ardeal, cred ca Dzeu nu bate cu „bata”, nu „bota”. Bota e un recipient arhaic de carat apa, uneori facut dintr-o specie de dovleac. Imi imaginez tot felul de scene creative vizual in care Dzeu ar bate pe cineva cu bota – si efectele :)

        • Suntem complet off-topic, dar nu ma pot abtine…
          Pe la noi bota e facuta din lemn, practic un butoias (foarte) mic. Treaba cu dovleacul cred ca e o confuzie – aluia-i zice tigva sau, prin Moldova, tartacuta.
          Insa stiu ca pe alocuri prin Ardeal termenul „bota” se foloseste si ca „bata”.

  15. Da, Ranca e cea mai mare mizerie dpdv imobiliar pe care am vazut-o intre statiunile de schi de la noi si trecerea vara pe-acolo m-a convins ca n-o sa ajung niciodata iarna. Da, n-am spart bani sus pe Transalpina.
    Dar, am plecat din Cluj pe Transfagarasan (vazut de vreo 3 ori inainte in drum spre/de la mare) , am stat peste noapte si „am spart bani” la Horezu (vizitat prima data) si m-am intors pe Transalpina (prima data). Fara Transalpina toata excursia nu ar fi avut loc si numai pt benzina si tot am cheltuit ceva bani pe turism in Romania cu ocazia asta.
    Da, trebuie vazut daca s-au facut smecherii la consturirea ei…dar eu as vedea mai degraba daca n-au fost probleme la oprirea lucrarilor si intretinere. Dar nu i-as pune drumului eticheta din acest articol.
    Turism nu stim sa facem in general, nu ca n-avem pe ce sparge bani in varful muntelui ca nici in delta cand am vizitat-o n-am avut pe ce cheltui mai mult decat pe Transalpina.

  16. – cu cat mai multe drumuri cu atat mai bine.
    – numai asa poti dezvolta orice zona din tara, daca ai acces la ea….
    – si de tinut cont ca nu a mai construit nimeni mai nimic dupa Ceausescu….

    din punctul meu de vedere as mai investii inca in drumul acesta….

  17. In rand cu Transalpina as baga si drumul spre Piatra Arsa/Bolboci-Padina (asa-zisul Trans Bucegi), inca nefinalizat. Inteleg ca exista proiecte sa se asfalteze un drum pe la Cabana Diham spre Predeal etc.
    Pe vremuri, fantazam (fara finalizare) la actiuni teroriste cu dinamitarea unior turnuri din sticla construite aiurea prin Bucuresti, dupa demolarea unor monumente istorice.
    Desi Bucegii erau deja, in buna masura, compromisi de turismul cu BMW etc, nu mi-am putut reprima o senzatie de resemnare descurajata cand am vazut, acum vreo 3 ani, opera dnei Udrea.

  18. Io constat o mare problema de rationalitate sau de orientare pe harta la multi din comentatori, cu tot respectul. Din moment ce lumea spune „e bine ca legam X si Y, se deschide accesul in nu stiu ce zone, va creste turismul, etc”
    Fratilor, Transalpina nu deschide nici un acces nou, nicaieri, peste tot puteai bine-mersi sa ajungi inainte. La Ranca (1600m) era deja drum, cu partiile noi de schi sau ce au mai facut ei acolo. Dincolo in valea Lotrului se ajungea dintotdeauna pe DN7a, inclusiv la Voineasa, Vidra, noua partie de acolo, etc, fiind si acum singurul acces iarna cand Transalpina ESTE INCHISA. Ce legatura poate avea schiul, turismul, promovarea, etc cu o sosea care este inchisa 9 luni pe an?
    Acest drum nou doar trece inutil peste un munte inalt, dintr-o vale in alta, fiind practicabil doar vreo 3 luni pe an. Intre Ranca (unde era drum si pana acum) si Obarsia Lotrului (unde de asemenea exista drum national) nu este absolut nimic de vazut sau de facut si nici nu va fi vreodata, pentru ca este gol alpin nelocuibil permanent, ci doar urci la 2200m ca sa cobori in partea ailalta.

    • Bine , ca tu puteai ajunge din Bucuresti. Omu din Alba si Cluj de exemplu, pe unde ajungea? De fapt da-l in fasole ca mai poate face un ocol de cateva sute de km. Normal ca doar Bucurestiu intra in rationament, pe restu ….”niste tarani, dom’le niste tarani „

      • Jizas, si pe Transalpina cum ajunge clujeanul la partie, fratioare, daca drumul e inchis iarna?
        Iti spun: ca si acum, pe DN7a prin Petrosani, ca si oricine altcineva. Exact cum propuneau colegii de admiratie care mai comentau pe aici, care doreau binele Vaii Jiului

    • Resalut d-le Ionita, Obarsia Lotrului si Ranca , sunt modele de excelenta a nestintei si nepriceperii in constructii,turism ,afaceri ale celor ce au distrus crezand ca sunt constructori. Jos,la Obarsia Lotrului te apuca mila si plansul , iar la Ranca ramai fara cuvinte. Kitsch in cel mai natural mod.
      Comentatorii care nu au strabatut respectivul drum ,si va zic cateva chestiuni „patriotice” de la obraz,sunt pana la urma dintre aceia care il considera pe M.Mihaies fascist,pe Cartarescu si Patapievici ….stiti cum .
      Vreau sa mai adaug ca am tot scris pe la mediu,pe la diferite ong ce iau bani pe ..vorbe si tot zero.Recent mi-am racit gura de pomana in legatura cu microhidrocentralele mamii lor,facute-n creierii muntilor. Dar nu-i asa , asta-i alta gasca-n alta traista.
      Numai bine

  19. Bine ma, daca nu se face de ce nu se face, daca se face de ce se face ? Carcotasi gasesti tone. Orice investitie poate fi pusa la colt sa paleasca in fata lipsei de bani din sanatate de exemplu. Dar asta nu inseamna ca dam toti banii la sanatate. Pana una alta Transfagarasanu si Transalpina prin niste emisiuni de profil (vezi emisiunea Top Gear si audienta ei de exemplu) fac infinit mai mare reclama tarii din punct de vedere touristic decat frunza . Hai ma mai lasa-ma cu carcotelile astea. Apropo de investitii, oare canalu Dunare-Marea Neagra e profitabil ?( numa intreb ca habar n-am) Ca daca nu-I sa-l astupam , nu ? pfff

  20. Investitia in sine e o oportunitate pentru operatorii din turism, care pot sa invie zona traversata de Transalpina, pentru ca exista trafic important acolo, pe timp de vara. Lipsa parapetilor si a marcajelor este un factor de risc, mai ales noaptea sau pe ceata, iar aceasta lipsa ar trebui remediata, imediat. Insa, a spune ca e o investitie absurda si inutila, mi se pare exagerat…
    Mai intai, ca nu stim cat a adus Transalpina la bugetul statului, fata de cat s-a investit. Intr-adevar, Ranca e urata si exista de mai multa vreme, dar Transalpina a repus-o in valoare. Se construiesc pensiuni peste tot, se baga bani, altfel spus, in turism! Banii astia produc alti bani, inclusiv la buget. Era mai bine sa cugetam, mioritic, sprijiniti in ciomag si privind in zare apusul soarelului pe coama unor munti nevizitabili de peste 70% din populatie? Nu impartasesc aceasta viziune pastorala si stiu ca nici dvs.
    In al doilea rand, aceasta „scurtatura” e un excelent drum alternativ la supra-aglomerata Pitesti-Rm.Valcea-Sibiu, daca vrei sa te duci in Marginime sau in Apuseni. Si e fara TIR-uri, ceea ce e ideal pentru niste turisti deja obositi de „corporatism” bucurestean…

  21. Pe Sorin Ionita l-au atacat Lotrii.

    (de ce la facut fapte bune,
    cei 2,3 MILIOANE de ALLtenii
    care se cred AUSTRIA ! cum ceilalti ELVETIA!!,
    in fundaturile lor jegoase,
    nu se coalizeaza?

    • Hai sa ne imaginam ca oricine altcineva decat oltenii din GORJ/ BiLcea ar fi cerut fonduri consitente de la buget pentru un drum de nicaieri spre nicaieri…

      Sunt atatea zone defavorizate, unele foste miniere, si in Bacau/Suceava – acolo unde Ceausescu nu a investit ca sa faca nicio masina, avion si nicio locomotiva, desi exista un combinat siderurgic aproape – si care au nevoie de drumuri in zone turistice pitoresti.
      Pe drumuri de munte.
      (Slanic Moldova care se stinge din cauza faptului ca nu exista un drum practicabil peste Sandru care s-o lege de Poiana Sarata – Oituz, sau Darmanesti – Valea Uzului – Miercurea Ciuc care ar deschide turismului o zona deosebit de pitoreasca si aproape neatinsa…

      DA,si, au primit …un ciuciu!
      (Monaaa.. papusa din puscarie, Mona Ritzi?

      • Problema prioritatilor este ca sunt, de regula, personale (sau de grup), si este greu de stabilit o lista obiectiva.
        Am observat de multe ori acest lucru: „militezi” pentru ceva, iar cineva iti arunca-n fata faptul ca exista probleme mai stringente. Ei bine, fiecare are dreptul sa sustina cauza care il intereseaza, si sa nu-i pese de cauzele celorlalti (asa-i in democratie), si nici evaluarile absolutist-morale sau economice nu vor schimba acest lucru!
        Sau altfel spus, obisnuiti-va cu ideea (get over it).

        • Tocmai de aia s-a inventat Analiza Cost Beneficiu (ACB), pentru a decide intre proiecte diferite pe cel mai eficace, deci prioritar. Este exact ceea ce cere legea, ce nu s-a facut si ce nu pare sa inteleaga jumate din lumea care comenteaza pe aici

          • M finantelor a organizat recent o multime de concursuri pentru un departament nou creat a propos de ACB. Intrebati-i pe cativa dintre proaspetii angajati ce parere au, sa faca o simulare de studiu de prefezab, etc

      • Gresit: in Bacau a investit Ceausescu intr-o fabrica de avioane, care era inainte de ’90 varful industriei bacauane. Chiar: o mai exista?

          • Ce de-a avioane si elicoptere in capul vostru!
            …Puma!, IAR93-99, ROM-BAC1-11?
            E adevarat ca proptotipul IAR a fost realizat la URA, deoarece aveau utilaje rusesti pentru mentenanta supersonice si experienta pe MiG21, dar a fost produs la Cra-CRA-cra-iova.
            Cum viata MiG21 LanceAlot s-a cam terminat, iar IAK52 e depasit, iar avioanele ultrausoare nereusite si fara cautare, viata Aerostar (din 10 mii de angajat, azi doar o mie) atarna doar de un fir de par – comenzile speciale date de catre armata unitatii sale strategice.

            (pentru parashute, parahutai, planoare si alte nimicuri de astea

  22. Cind am vazut 157 comentarii si 11.611 vizualizari, am crezut ca in articol e vorba despre ciinii vagabonzi din Bucuresti, iar Transalpina e vreo catea ori un adapost de lux pentru ciini.

    Nu mi-as fi imaginat ca soselele pot sa produca asa pasiuni.

    • cred ca n atzi intzeles bine;ha ha .aici e o bucatzica din romanica ! si ginditzi va;la doshdoua de milioane de patriotzi nu sintem multzi ashtia o suta de comentatori !

  23. 1. Cand vedem niscai politicieni si asfaltangii plimbati cu duba de mascati in vreun dosar legat de sus-numitul drum? 2. Orice om cu bruma de creier trebuie sa fie de acord cu dl. Ionita, Transalpina reprezinta o caciula de bani irositi inutil, cel mai probabil si sifonati in loc sa fie cheltuiti pe bune. Asta e, sa nu se mai repete. 3. Sunt exceptati de la punctul 2 numai si numai soferii pasionati de pilotaj, cei carora cuvintele „transalpina”, „transfagarasan”, „bmw”, etc, le dau mancarimi in talpi si bale in coltul gurii. Toti ceilalti ar face bine sa se abtina de la a argumenta in favoarea drumului aiurea-n tramvai.

    • @Alex, inutil din punctul cui de vedere?

      Uite, din punctul meu de vedere este util – imi permite sa admir natura si sa ma bucur de aerul curat de acolo – desi nu am BMW si nici veleitati de pilot de raliu.
      Centura Timisoarei? Nu-mi pasa, merg acolo (poate) odata la doi ani, si atunci folosesc avionul.

      De fapt, ce vreau sa spun? Pur si simplu ca nu exista prioritati absolute ci numai relative. As putea da exemple din toate domeniile cheltuielilor publice: ceea ce este prioritar pentru dumneavoastra ma poate lasa rece (si invers, desigur), deci nu se poate stabili o „lista absoluta”, si – dupa cum i-am raspuns si lui „Drumul Lotrilor” – fiecare dintre noi are dreptul sa sustina cauzele care ii sunt apropiate si sa nu-i pese de celelalte.

      • @ iosiP: Totusi nu relativizati dupa bunul plac. Daca sunt 10 oameni pe saptamana carora le place sa admire natura de pe Transalpina (se vede mai frumos din multe alte parti, dar fie) si inca 10-15 vitezomani care-o ard pe-acolo in fum de cauciucuri, asta nu-i destul pentru a jumuli suplimentar cu 400 mil de euro o tara aflata si asa in cofa dpdv financiar. Pe cand soseaua de centura a unui oras mare e aglomerata cel putin 14/24 h si deci generatoare de profit pentru participantii la trafic de pe ea. @Sorin Ionita: Oi fi eu mai greu de cap, dar nu scrie nicaieri in articol ca Iordache a fost pescuit taman pentru constructia Transalpinei. Ca a construit-o am inteles, ca a sifonat bani de la ea am presupus, ca a returnat o parte din ei vreunei persoane insemnate iarasi mi se pare plauzibil, dar totusi n-am auzit inca de un dosar legat expres de Transalpina. Please don’t shoot the pianist!

  24. De cel cunoscut în zonă drept „drumul lui Băsescu”, Câmpul lui Neag – Herculane, ce părere aveţi? Cel nici azi neterminat. Din punct de vedere al calculelor cost – beneficii.

    • Intr-adevar, acela este proiectul la care au facut scandal organizatiile de mediu, deoarece strabate o padure seculara. Fata de Transalpina, (a) nu trece prin rezervatie naturala, ci pe langa; (b) nu traverseaza creste de munti, ci merge pe vale, deci ar fi practicabil tot anul; (c) are o utilitate (secundara, dar clara) legand valea jiului de valea Cernei; (d) costa rezonabil, nu sume astronomice ca TA. Contra drumului ar fi (d) ca deschide traficului (pe asfalt) o zona naturala relativ neumblata. Personal n-am o parere clara in privinta astuia, n-am vazut SF si analiza cost-beneficiu. Nu-i al lui Basescu, proiectul e vechi, inca dinainte de 1989. Oricum, si daca se face, si daca nu, asta nu justifica in nici un fel alte proiecte fantasmagorice

      • Mulțumesc pentru răspuns. Umbla vorba (nu știu în ce măsură e adevărat şi cât e folclor) că finanţarea acestui drum a fost una din primele tăiate de Mitrea, după reîntoarcerea la putere a pesedeului în 2000.
        Apropo de proiecte vechi, cred că ştiţi că nici Transalpina nu o invenţie a vremurilor contemporane.

        • Ca principiu, foarte putine idei sunt complet noi. Chiar si traseele de autostrazi, erau conturate din anii ’60. Dar una e sa ai o idee, alta e sa ai un proiect, doar acela poate fi evaluat. Dupa cum spuneam, ideea Transalpina dateaza din anii ’30, contemporana cu cele similare din Austria, cand a faciut si Carol niste lucrari pe acolo. Si ce, asta e un argument ca sa faci un drum inutil azi, in conditii cu totul diferite?

  25. si eu consider ca ar fi fost alte prioritati la drumuri, si investitii din buget- banii nostri- in general.
    trebuie sa recunosc ca nu am citit toate cele 170 de comentarii, dar am vazut ca unii pomenesc austria. de acolo s-ar putea fura ideea cu o bariera, care sa coste semnificativ pe cei care folosesc Transalpina, s-ar face si selectie si s-ar rambursa incet investitia (sau ar intra Runca in faliment?)

  26. Ați fost vreodată în această zonă, domnule Ioniță ?! Transalpina nu s-a construit, nicidecum, pentru Petroșani sau Vidra!
    ”Transalpina, Drumul Regelui, porneste din Jina de unde coboara pe o distanta de 7 km pana la Sugag. De aici incepe urcusul. Dupa cativa kilometri se ajunge la barajul Tau si apoi la barajul Oasa. Transalpina continua traversand in partea stanga Barajul Oasa mergand apoi pana la Obarsia Lotrului.
    Tot de la barajul Oasa, in dreapta, se poate lua spre colonia de la „Fetita”, unde s-a construit o manastire. De acolo, urcand la Sureanu, se trece prin „Luncile Prigoanei”, un loc de trista amintire pentru localnici, deoarece aici erau pedepsiti cei ce vroiau sa plece in bejenie, si se ajunge la Cabana si iezerul Sureanu, magnific descris de Lucian Blaga, in acelasi „Hronicul si cantecul varstelor”.Vechea cabana Oasa este acoperita acum de apele lacului de la barajul cu acelasi nume, ca de altfel si celebrul „brad stramb” al lui Mihail Sadoveanu de pe Valea Frumoasei, iar de aici se ajunge in localitatea Sadu si apoi in Talmaciu, dupa ce se parcurg 62 km de peisaj minunat.
    De la Obarsia Lotrului, aflata intr-o vale cu o deschidere foarte frumoasa, sunt mai multe posibilitati: se poate merge in stanga spre Brezoi ce se afla la circa 60 km, trecand pe langa Lacul Vidra si apoi prin statiunea Voineasa, sau in dreapta spre Petrila, care e cale de 28 de km. Pentru a continua insa Drumul Regelui, Transalpina, DN 67C trebuie mers inainte spre Novaci. De fapt, de abia acum incepe cea mai spectaculoasa parte a Drumului Regal, drumul prin zona alpina”…

    • Am fost. Si asta argumentam si eu cu unii comentatori pe aici, ca nu poate avea nici o legatura cu dezvoltarea Petrosani sau Vaii Jiului.
      In rest, nu m-as baza totusi prea mult pe Lucian Blaga pentru analiza cost-beneficiu de DNuri, desi in rest poate fi o lectura placuta

  27. Iar în acest fragment vă referiți la DN1, pe Valea Prahovei, nu-i așa ?!
    ”Zis şi drumul ţăranilor, care vor să spună că au fost la munte ”sus dă tot”, dar fără să coboare din maşină, sau al gospodinelor extaziate de “natura patriei”, echipate în adidaşi Mike, zorzoane mov şi cu GPS pe bordul BMW-ului cu număr de Ruse”…

    • Fair enough. Atata ca DN1 urca la max 1000m la Predeal, nu la 2200, este deschis tot timpul anului si are trafic cat pentru o autostrada. In rest, nu prea reiese ce vreti de fapt sa spuneti, se vede doar ca aveti unele frustrari legate de textul meu, pentru care imi asum vina

      • ” Referitor : (Multilateraldezvoltat)mi-a revenit in memorie la cei care pe timpurii cunosteau totul……..
        Sper cä sunt inteles,

  28. Carevasazica, dupa parerea autorului, daca nu poti sa-ti arungi bocancii in picioare si ruxacul in spate, n-ai dreptul sa vezi muntii. Bunica-mea are 75 de ani si datorita acestui drum a putut sa vada si ea muntii aia, prima data acum la batranete. Stiu o gramada de turisti straini care vin si vor (re)veni in Romania in special pentru Transalpina si Transfagarasan. Articolul este scris intr-un stil tendentios, cu rautate chiar, as putea spune. Este lipsit complet de orice urma de obiectivitate, seamana cu articolele scrose la comanda, pentru a plati polite cuiva. Nu amintesc decat un urias fault logic: facem drumuri scumpe ca sa aiba cocalarii unde sa arunce peturi si ambalaje de saorma. (Apropos: chestia asta cu saorma e atat de fumata incat orice autor serios s-ar lipsi de ea). Deci raspunsul nu e sa educam oamenii, ci mai bine sa nu facem infrastructura ca sa stricam natura si sa aiba ei unde sa-si lase mizeriile. Nu dispretuiesc natura, sunt (si) geolog si am batut la pas toti muntii nostri dar n-am cazut niciodata in capcana de a ma crede superior celor care, din diverse motive, nu au putinta de a face asta pe propriile picioare.

  29. Autorul a ajuns dusmanul patriei si este banuit ca scrie la comanda :)

    Totusi, sunt 400,000,000 euro cheltuiti.

    Urmatorul obiectiv: Luna. Poate va fi mai scump, dar peisajele de acolo… Plus placerea sa fim cei dintai soferi care infigem steagul Romaniei pe luna.

  30. Si cand te gandesti ca Franta, Elvetia si Austria, Italia au PIB-ul pe cap de locuitor de
    trei-patru ori mai mare decat RO,
    nu sunt vagaunile si fundaturile Europei
    ca Transsylvania Contelui Dragulea si urmasului/ [email protected] vechi nume daco-romane –
    peste ele trecand tot traficul N-S, de la Mediterana la Marea Nordului si Baltica-,
    iar Spania de vreo 3 ori mai bogata si mai cunoscuta pe glob decat vom deveni noi vreodata pana la sfarshitu lumii; intelegi de ce tradatorul Ceausescu nu a vrut sa treaca autostrazi prin Defileul Oltului, Valea Prahovei si a preferat sa marsheze ca NAPOLEON pente FOGORASH, imagistic, a refuzat sa faca un supersonic romanesc si a dat D770/66 sub semnul caruia stau majoritatea LOTRILOR postceausisti de azi care va fura putinii bani ca sa-si satisfaca pofta de a va vedea saraci, subdezvoltati si Romania distrusa.

    (ori respectivii sunt bolnavi psihic, adica nebuni, ori sunt teleghidati de interese straine Romaniei ca stat
    European)

    Orice absolvent de Liceu strie ca resursele sunt LIMITATE!
    Asta inseamna ca oltenii si ardelenii care comenteaza in draci AICI, in frunte cu maghiarii si germanii, nu au diploma de BAC?

  31. Domnule Sorin Ionita,

    e pacat sa amestecati asa de amatoricesc lucrurile.
    1. Costul este mare, perfect de acord (valabil pentru orice lucrare facuta in Romania).
    2. Exista nereguli in contractarea acestei lucrari (aproape acelasi lucru cu punctul 1).
    3. De banii astia se putea face altceva (valabil, din nou, pentru aproape orice lucrare facuta in Romania).
    4. Ranca este o voma ordinara, dar vina nu este a drumului, ci a primarului care a facilitat cele mai mici (ca suprafata) concesiuni din Romania.
    5. TA dauneaza mediului (valabil pentru orice asfaltare in varful muntelui, indiferent de tara).

    Unde nu va inteleg, dar deloc:
    1. Drumul este superb, merge de undeva si ajunge undeva. Probabil ca dvs ati mers cu o masina de viteza si ati ratat cele 2 lacuri superbe. Masina dvs vitezista probabil ca avea geamuri fumurii, tot drumul este spectaculos (nu doar cele 2 lacuri).
    2. Geografia prezentata in articol este hilara. Drumul asta chiar taie muntele. Greu de echivalat cu altceva, turistic vorbind. Oierii nu erau prosti. Nu aia dacopati, aia capitalisti.
    3. Daca nu ati fi fost foarte grabit, cu siguranta ati fi avut timp sa stati de vorba cu oamenii zonei. De la Novaci si pana la Voineasa toata lumea admite cresterea numarului de turisti. Pentru ei conteaza.
    4. Inceputul articolului este suburban, scuzati sinceritatea. Eu am fost de multe ori pe acest drum. Evident ca-mi placea mult mai mult INAINTE de a fi asfaltat. Dar taranii nu au legatura cu asfaltul. Doar numarul lor. Exista acest mit ca inainte de asfaltare oamenii mergeau acolo doar cu „jeep-uri”. Realitatea este alta. Logan, Fiesta, Octavia, inclusiv Tico. „Taranul” descris de dvs are legatura cu publicitatea facuta drumului (inclusiv ce faceti dvs), nu cu capabilitatile masinii.
    5. Poate cel mai important, confundati ministerele. Nu putem sa nu mai facem parcuri doar pentru ca se vor umple de „scuipatori de seminte”. Nu putem sa nu mai investim in turism doar pentru ca nu avem infrastructura. Peturile aruncate nu sunt treaba CNADR-ului, MT-ului, lui Tariceanu sau lui Basescu.

    PS: Cred ca ar fi fost mult mai bine sa separati discutiile. Sunteti priceput la cele legate de realitatea politica. La turism, insa, sunteti complet pe langa.

  32. Domnilor, abia acum am avut onoarea sa citesc articolul si comentariile aferente. Evident articolul contine o parte de adevar, dar este, din pacate, tendentios. Opiniile care il urmeaza sunt si ele partizane, cele mai multe in favoarea articolului. Vreau sa va dau o veste buna. Am parcurs ieri din nou transalpina pe o vreme capricioasa, era plin de lume: autoturisme, motociclete, biciclete. Vestea proasta este ca am regasit o transalpina complet neintretinuta, cu brazi culcati peste carosabil, bolovanis cazut care bloca pe multe portiuni mai mult decat o banda de circulatie. Niciun utilaj, niciun lucrator, asta apropos de costurile intretinerii. Vorbind de intretinere, de ce nu se percepe o taxa la traversare?

    Ca vechi turist la munte, atat in Romania cat si in tari cu traditie din Europa, vreau sa aduc dezbaterii Dvs urmatoarele aspecte:

    1. De ce in tari bine dezvoltate din punct de vedere turistic soselele sunt extrem de numeroase, parcurg toate zonele montane, toate parcurile naturale facilitand accesul turistului de orice varsta sau pregatire fizica la principalele obiective turistice. Acolo unde soselele nu se pot construi, mijloacele de transport pe cablu preiau fluxul de turisti. De ce la ei mediul nu se degradeaza prin constructia cailor de acces?
    2. De ca in Romania un cor de voci militeaza pentru interzicerea accesului la munte pentru anumite categorii de oameni: batrani, copii, bolnavi, oameni nepregatiti fizic,cocalari, manelisti,. Sa fie oare o casta privilegiata care are exclusivitatea accesului la munte? Unde scrie ca turistul cu rucsac, cu ATV sau off-roaderul nu va arunca peturi pe pasune? Ati vazut ce dezastru fac off-roaderii si motocrossisti in alte zone, unde nu exista asfalt? Cum tot muntele este brazdat si arat in toate directiile? Este mai bine?
    3. Parangul este minunat, nu numai alpii sunt munti frumosi. Un turist educat va gasi frumusete si bucurie si in Alpi, si in muntii Oasului, Macinului sau Zarand. Cine considera ca Transalpina este un drum urat, trasat prin zone anoste, sau nu a fost pe acolo, sau este lipsit de sensibilitate si cultura. De ce mii de turisti straini urca zilnic pe transalpina, de ce nu merg la ei in tara, in Alpi?
    4. Asa cum am remarcat si in alte zone (ex. Valea Cernei – unde s-a stopat constructia DN6A Herculane-Petrosani), lipsa soselei incurajeaza jaful de padure si braconajul, care s-ar desfasura cu dificultate in conditiile unui trafic turistic ridicat si am o mare banuiala ca multe organizatii care militeaza pentru interzicerea constructiei de drumuri sub pretextul apararii mediului sunt direct interesate in braconaj si taieri necontrolate de padure.

  33. Cunosc drumul numit mai nou Transalpina de 40 ani. Am facut Ranca Obirsia Lotrului de 15.ori cu rucsacul in spate ,am vazut ursi in jnepenis inclusiv atacind un cal.Uneori ne vizitam prietenii sau colegii din liceu ai caror parinti aveau stine la Dalbanu in Coada Rancii sau pe Mohoru.
    Vechiul drum neasfaltat cu bolovani(l-am facut cu o Volga si cu ARO) isi avea o importanta economica care justifica intretinerea lui in anii comunismului.
    Sute de ciobani cu turme private aveau stinele acolo,era o viata economica activa si eficienta.
    Duceau jos brinza. lina carne de oaie sau porc(ii hraneau cu jir si zer si aveau un gust except. si un pret la fel),fructe de padure care erau colectate la Baia de fier ,ciuperci,etc..
    Citi mai stiu ca linga Rinca era o fabrica de cascaval care se exporta in SUA intrind in contributia RsRomania la ONU si care daca aveai noroc puteai sa-l cumperi cu 120 lei/kg la fabtica ceea ce era o suma exorbitanta atunci dar merita.
    Ciobanii munceau din greu dar aveau bani ca nimeni altii.
    De fapt vrau sa arat ca un drum bun si o investitie acolo era justificatad de o viata economica activa. Cei 10000 de turisti dintr-o vara pt. care nu sunt locuri de popas si cazare cu excursii
    organizate la Obarsia Lotrului ,unul din cele mai spectaculoase peisaje din Romania si poate din Europa, e o alta risipire de bani ai contribuabilului, care intra in cele din urma si la comisioane catre politicieni.

  34. Domnule Ionita,cred ca drumul a fost facut doar la insistenta proprietarilor de pensiuni de la Ranca. Sine ne aducem aminte ca terenul de la Ranca a fost luat cam nelegal de la Armata . Dar pt ca la Ranca isi faceau vile toti baronii si barosanii , nu s-a mai dezgropat ” dosarul” terenului. Si pt. ca nu aveau drum, s-a inventat drumul care sa duca la Ranca si pt. ca trebuia sa ajunga undeva au zis sa-l duca pana in valea Lotrului.Si trebuie spus ca spre valea otrului drumul este foarte,foarte periculos. Am mers pe acest drum in luna sept 2013 si pt ca era ceata nu am vazut nimic pe drumul care era dincolo de Ranca . Deci doar pana la Ranca drumul ar putea fi economic. Nu va intrebati de nu este facut cu fonduri Europene? Pt. ca nu ar fi trecut de nicio analiza ! Q.E.D.

  35. Este, în primul rând, ambiţia autoritãţilorlicale care, pânã în 2012 au fost subordonate, benevol, lui Marin Condescu, cel mai mare baron în viaţã!

    Condescu ordona şi Cãlinoiu executa! Pânã în 2012…

  36. Nu va e rusine sa comentati negativ tot ce se face in Romania , am mers pe majoritatea drumrilor de mare inaltime iar transanlina este o minune a putefii ingineriiei romane si o sosea care nu cred ca o poti compara cu alta din europa . E un semn al poporului roman nu il mai comentatati negativ lt ca iricare roman

  37. E un drum fenomenal imi pare bine ca a fist construit de romani pt romani di acest monument al tehnologiei moderne ar trebui rasndit din vb in vb la toats lumea de pe pamant e ceva care iti ia expiratia ceva care iti va ramane pt totdeauna in amintiri , asa ca nu mai comentati….

    • Nu cred ca arecum sa iti ia expiratia :-))) cel mult respiratia…si nu nu ti-o ia nici pe aia pentru ca e o rana intrupul muntelui..o rana inutila pe care alte state au tot multiplicat-o pana la un moment dat pana cand au ramas fara ursi, lupi, certbi etc…de dragul soselelor..ca sa vada tot omul…sunt lucruri pe care nu trebuie sa le vada tot omul ci doar cel care merita…asa ca cine vrea sa vada munti, vai, abrupturi sa ia rucscul in spate de la ranca si sa urce cu el in spinare creasta…..in Parang

  38. Si cu tot cu Alpii lor prin muntii nostrii , majoritatea turistilor sunt straini, ba chiar francezi, elvetieni. De ce, doar au si ei ALPII? Tocmai pentru ca muntii nostri sunt salbatici, fără sosele in varfuri de munte, cabluri si telecabine pe deasupra capului si tot felul de amenajari, carari pietruite, largi, cu trepte pana in varful muntilor. Ca avem si noi doua sosele montane asta nu-i o nenorocire – daca nu avem nu este bine, daca avem iarasi nu este bine. Sa le avem si pe astea si sa facem dracului niste autostrazi, ca-n treizeci de ani nici nu am putut intretine soselele si podurile facute de Ceausescu in vreo 25 de ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Sorin Ionitahttp://www.expertforum.ro
Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Consultant pe reforma institutionala si descentralizare in Europa de Est si Balcani

Carti noi

 

A apărut numărul special Engaging God’s Language sau Însușind limbajul lui Dumnezeu al revistei Diakrisis pe anul 2022, al 5-lea volum de la data fondării revistei academice (2022),  publicație care apare fie în format digital fie editat, la editura Eikon, București.  Citeste mai mult

 

Carti noi

La Editura Trei tocmai a ieșit din tipar, special pentru Bookfest, „Istoria Filosofiei” de A.C. Grayling. O lucrare apărută recent, scrisă de unul dintre cei mai buni specialiști în filosofie de azi. Această istorie se remarcă prin tratarea foarte clară a temelor și ideilor. Ediția românească arată foarte elegant, are peste 700 de pagini, și o puteți obține cu reducere la Bookfest.

 

Carte recomandată

 

Excelentă carte de luat în vacanță! Distractivă, delicioasă, brutală.  Tot ce a rămas ascuns, nespus și neexplicat în filmul lui Tarantino: detalii toride, crime nerezolvate, secrete din culisele industriei, anecdote sordide despre staruri care întruchipează pentru fani perfecțiunea sau momente sublime de pe platourile de filmare ale unor filme de mult uitate. Mai bună decat s-ar fi asteptat fanii regizorului sau criticii literari.

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro