duminică, octombrie 24, 2021

Un exemplu de diplomatie economica reala

Diplomatia economica inseamna sa folosesti toate resursele, inclusiv cele financiare, de inteligenta, de creativitate sau de alta natura pentru a creste valoarea adaugata a economiei nationale. Prin „valoare adaugata” intelegand diversitate, profitabilitate, deschidere, competitivitate,  performanta tehnologica, incluziunea fortei de munca si totodata mai buna ei pregatire, adaptabilitatea acesteia si flexibilizarea in cadrul pietei muncii, precum si multe alte aspecte, unele tinand chiar de patriotismul economic, cum ar fi exportarea valorilor nationale si impunerea lor prin competitivitate.

Asa cum stim, IMM-urile reprezinta un segment foarte important al economiei
unei natiuni. Reprezinta chiar coloana vertebrala, chiar daca aceasta sintagma a devenit aproape un cliseu pe cale sa se demonetizeze. Dar el se demonetizeaza numai atunci cand ramane doar la stadiul de declaratii de intentie. Atunci cand declaratiilor se adauga si fapte, sintagma se
transforma in deziderat.

Un proiect foarte interesant in acest domeniu il reprezinta initiativa Camerei de Comert Britanico Romane impreuna cu UKTI  (United Kingdom of Trade and Investment), initiativa legata aproape in mod exclusiv de cresterea rolului IMM-urilor din Marea Britanie.

Cum?

Simplu, prin intermediul diplomatiei economice.

In ce consta de fapt proiectul care acum se numeste arbitrar „Centrul de Afaceri Romano-Britanice”?

Arbitrar pentru ca este o denumire provizorie care este posibil sa isi gaseasca alta forma. Proiectul inseamna de fapt crearea unei platforme institutionale complexe care sa sprijine extinderea IMM-urilor britanice catre alte piete. Adica exact ceea ce afirm cu tarie de mult timp ca fiind o necesitate si pentru IMM-urile romanesti.

Cum se face acest lucru?

Pentru inceput s-au ales ca „piete pilot” un numar de 20 la nivel global. Ele au fost alese urmarindu-se cu preponderenta un indicator foarte important: potentialul de dezvoltare. In randul pietelor vizate se numara: Mexic, Rusia, India, Brazilia, China. In Europa doar doua tari au fost alese pentru acest proiect si anume Romania si Polonia.

Includerea Romaniei in acest proiect este un succes de necontestat care trebuie atribuit Camerei de Comert Britanico-Romane.

Ce se urmareste exact?

Asa cum declara si E.S Ambasadorul Marii Britanii in Romania, proiectul are ca obiectiv in prima etapa cresterea cu 60% a exporturilor,  precum si a investitiilor britanice in Romania. Astfel, Centrul de Afaceri Romano-Britanic, la modul cel mai concret cu putinta are rolul de a facilita accesul companiilor britanice care vor sa investeasca sau sa aiba relatii comerciale cu Romania.

In acest context, rolul BRCC – British Romanian Chamber of Commerce creste considerabil. Expertiza de business a „Camerei” va fi oferita cu precadere IMM-urilor britanice pe segmente variate de interes: consultanta juridica si financiara, cercetare de piata, promovare, achizitii, etc. Astfel, printr-o formula flexibila si inteligenta, toti potentialii
investitori sau traderi britanici vor fi mai aproape de piata, vor putea avea reactii mai rapide, informatii mai de calitate si vor putea decide in cunostinta de cauza, fructificand oportunitatile pietei romanesti.

Sigur ca acest model poate fi unul de inspiratie pentru IMM-urile romanesti, dar nu intru totul. Mai degraba poate fi un model motivational.

De ce?

Pentru ca realitatile celor doua economii si gradul de dezvoltare al IMM-urilor britanice este diferit de gradul de dezvoltare al IMM-urilor romanesti. Daca britanicii isi sustin IMM-urile din dorinta de a le pastra vii, noi romanii ar trebui sa sustinem IMM-urile pentru a le naste. In cel mai bun caz pentru a le creste.

Cand vorbim de IMM-urile romanesti trebuie sa intelegem o realitate simpla din care deriva o strategie la fel de simpla. Cea mai mare „felie” de valoare produsa de IMM-uri este de fapt cea produsa de intreprinderile medii, nu de cele mici. Astfel, pentru a creste segmentul in intregul sau, trebuie sa le sprijinim pe cele medii sa urce in segmentul celor mari – de la al doilea M la al treilea M. Pe cele mici sa acceada in segmentul celor medii – aici fiind de fapt cea mai mare realizare, adica de la primul M la al doilea M, creand premisele in acelasi timp pentru nasterea altor intreprinderi mici – startup-uri. Acest proces este de fapt un cerc care trebuie reluat si invartit in permanenta.

Pare simplu la prima vedere, dar cum putem face acest lucru?

Daca suntem cu totii de acord ca minunile nu se intampla peste noapte, atunci vom intelege ca fiecare masura sau initiativa constructiva asezata intr-un plan strategic inteligent pe termen mediu si lung si, cel mai important dusa pana la capat, va reprezenta intr-un final cheia succesului.

Sprijinul IMM-urilor pentru prezenta lor pe pietele emergente, dinamice, care apartin spatiului comunitar sau nu, parghiile fiscale – in special cele legate de investitii si costul fortei de munca, inclusiv pregatirea acesteia, crearea unor piete interne zonale specializate, sprijin pentru anumite sectoare cheie si de mare potential cum ar fi turismul, produsele manufacturate si artizanale, productia agro-alimentara, etc, sunt doar cateva dintre ele.  Creativitatea le va propune si pe celelalte. Numai ca va trebui sa incepem si sa uitam de mitul „mesterului Manole”. Romania are stringenta nevoie de o clasa medie puternica si de un segment lucrativ important. O clasa medie dinamica, elevata, performanta, creatoare de performanta. Un segment lucrativ important, specializat si pregatit, care sa faca lucrurile sa se intample.

Intreprinderile romanesti, fie ele mici, medii sau mari, pot asigura acest obiectiv. Dar pentru acest acest pas mai avem nevoie de o cultura a capitalului autohton si, nu in ultimul rand, de o cultura si un spirit corect a antreprenoriatului.

Pana la urma si modelul britanic poate fi un model. Dar nu numai acesta. Modele sunt numeroase. Important este sa reusim sa luam tot ceea ce este mai bun din fiecare si sa le integram intr-un plan pe care ulterior sa il urmam.

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Este bine ca avem exemple si ca putem invata din ele… au existat dintotdeauna, oare de ce nu le-a luat nimeni in calcul?

  2. Astept sa prezentati si alte exemple, poate chiar o comparative la nivel international, ca sa vedem ce se face la altii si cum se promoveaza.

  3. Atata timp cat diplomatia se va feri in mod explicit de alaturarea cu orice brand national (fie el al unui IMM sau al unei mari companii), nu vad cum am putea face diplomatie economica macar la un nivel acceptabil.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Adrian Marius Dobre
Adrian Marius Dobre este Vicepresedintele Camerei de Comert Britanico – Romane si Secretar General al Fundatiei Europene Titulescu, Secretar General al Fundatiei Institutul Social Democrat “Ovidiu Sincai”

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Odăjdiile clanului Soprano

În statutul BOR art. 149, cauzele se introduc pe rolul consistoriului doar cu aprobarea episcopului sau patriarhului.  Hotărîrile devin executorii doar după...

Să amânăm o vreme arderea pe rug a Angelei Gheorghiu!

Am cumpărat cartea O viață pentru artă în care marea soprană Angela Gheorghiu își spune povestea, fiind stimulată de întrebările bine țintite...

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Ce s-a întâmplat în Liban?

Săptămâna trecută, capitala Libanului a fost martora unui episod violent, cel mai intens incident armat din 2008 până în prezent. Ce s-a...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.