sâmbătă, iunie 15, 2024

Un road movie

Interesantă această înclinație a regizorului Marian Crișan de a da filmelor sale titluri cu rezonanțe străine. Filmului de debut în lung metraj numit Morgen (2010), i-au urmat în  2012 Rocker (e drept, acest cuvânt e deja de multă vreme adoptat ca atare în limba română) și în 2020¸ Berliner. Ceea ce nu înseamnă însă că Marian Crișan nu ar avea în palmares și filme cu titluri neaoșe, Megatron din 2008, Orizont din 2015 sau miniseria Valea Mută, produsă pentru HBO. Așa că, dacă acei critici de film care s-au grăbit să spună că Warboy ar fi un western românesc ca și aceia ce au sărit să-i contrazică, ar fi privit mai cu luare aminte titlul celui mai recent film al regizorului – Warboy– poate că ar fi înțeles adevăratele intenții ale peliculei.

Warboy  e construit pe schema clasică a călătoriei. E ceea ce se cheamă un road movie. Acțiunea lui se petrece în toamna anului 1944, majoritar după seara zilei de 23 august, undeva în Munții Apuseni. Filmul e vorbit în românește,  în engleză, germană și rusă. Iar plurilingvismul nu e nicidecum un moft, Warboy urmărește, de fapt, nu acțiunile de pe front, luptele se duc undeva departe, ci  devenirea, maturizarea, schimbarea (Michel Butor i-ar fi spus modificarea) unui adolescent în vreme de război. Când nu e prea clar nici cum e prezentul, viitorul e incert, oamenii sperând totuși la mai bine și nu e tocmai sigur nici cine sunt învingătorii și învinșii. Când România era cumva entre chien et loup.  

Nicu, protagonistul filmului (bine jucat de adolescentul Daniel Băliș), a preluat în bună măsură grijile gospodăriei. Tatăl lui a fost mobilizat pe frontul antisovietic. Veștile despre el au ajuns să fie tot mai puține. Nimeni nu știe când și dacă va mai reveni. Deocamdată sunt totuși indicii că ar mai fi în viață. Nicu și mama lui își duc cu greu zilele de azi pe mâine, vânzând unui localnic mai înstărit și nițeluș cam prea escroc (Ovidiu Crișan) copaci. Afaceristul tot afacerist așa că, în loc să le plătească marfa în bani, le-o achită exclusiv în făină de mălai. Mama băiatului (Adina Iftime) e cumva împăcată cu soarta. Deviza ei a devenit e bine și așa. Pare-se chiar că s-a obișnuit și cu absența soțului. Care are deja un fel de înlocuitor (Ion Ruscuț). Femeia are minime reacții în fața înșelătoriei pe față, se dovedește conciliantă cu nemții care i-au confiscat băiatului cei doi cai de care acesta are grijă. Și care sunt mândria lui. Nicu îi recuperează și hotărăște să plece la unchiul său la Roșia. De aici o serie întreagă de peripeții și comice, și triste, de aici întâlnirea cu pilotul american Earl Cooper (excelent jucat de Reginald Ammons, despre care în ruptul capului nu aș fi putut nici măcar bănui că nu a făcut nici măcar studii minime de actorie)  ce îi va deveni tovarăș de drum. De aici întâlnirea cu soldații ruși care, așa cum va face mai târziu Marea Armată Roșie eliberatoare, vor să se înstăpânească forțat pe avutul oamenilor. Îi confiscă lui Nicu cei doi cai, pe unul îl vor sacrifica spre a-și potoli foamea, cu celălalt vor merge mai departe.  Până la urmă Cooper va pleca la el acasă,  lui Nicu ii va râmâne doar geaca acestuia. În cele din urmă, adolescentul  va deposeda prin forță de un cal tot un copil. Va urma o goană nebună. Indiciu clar că viața l-a schimbat pe Nicu, iar americanii nu vor mai reveni decât după vreo 45 de ani.

E adevărat, precum în westernurile autentice și în Warboy caii se află la mare preț. Avem în film o atenție specială acordată peisajelor naturale asupra cărora camera lui Adrian Pădurețu va zăbovi poate nițeluș cam mult. Foarte frumoasă și în specificul genului căruia unii ar fi vrut să îi atașeze filmul muzica compusă de Alin Zăbrăuțeanu și Călin Torsan. Sunetul e bun, e ca în filmele americane. Nu am reușit să aflu numele celui sau celor ce merită pentru asta toate laudele.

Cu mici excepții, oamenii locului au rămas pe mai departe buni. Conflictele dintre ei sunt minore. Cu toată sărăcia lor lucie, femeile (Kovács Enikö) le dau bucate celor sosiți pe neașteptate. Americanul se simte bine pe plaiuri românești și la plecare ar vrea să îl ia cu el pe Nicu. Până și soldații nemții par oameni cumsecade, până în momentul în care vor vrea să își salveze pielea. Nicu se înțelege până la un moment dat bine cu ei. Cruzi cu adevărat nu sunt decât rușii, însă și cei câțiva întâlniți de Nicu s-ar întoarce acasa. Vor rămâne fizic până în 1958 fiindcă așa au vrut Stalin, Hrusciov și istoria.

Povestea din Warboy este relativ calmă, de aceea poate că spectatorii doritori de un plus de acțiune nu vor pleca din cale afară de mulțumiți din sala de proiecțe.

Cu toate asta filmul merită văzut. Prioritar la cinema. Nu așteptați intrarea lui pe Netflix !.    

ROVA FILM în coproducție cu PARMIS, CHAINSAW, FOREST FILM, CNC și TVR

WARBOY

Regia: Marian Crișan

Scenariul: Marian Crișan

Producători: Marian Crișan, Răzvan Bumbeș

Imaginea: Adrian Pădurețu

Costumele: Dana Păpăruz

Scenografia: Simona Pădurețu

Muzica originală: Alin Zăbrăuțeanu și Călin Torsan

Montajul: Tudor Pojoni

Cu: Daniel Băliș (Nicu), Reginald Ammons (Earl Cooper), Ovidiu Crișan, Adina Iftime, Ion Bechet, Dan Chiorean, Ion Ruscuț, Richard Balint, Petre Gimbășan, Eduard Adam, Kovács Enikö, Sergiu Voloc, ș.a.

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro