duminică, octombrie 13, 2024

Viața la țară, altfel

Mimi Brănescu e de profesie actor. Mai degrabă de film decât de teatru sau de televiziune. E însă mai presus de toate, cel puțin în conștiința publicului, scenaristul sitcomului Las Fierbinți. Mimi Brănescu e și un autor industrios de piese de teatru. Piese care se susțin nu neapărat prin acțiune, ci prin replici. Savuroase, inteligente, care provoacă hohote de râs fără a fi nici măcar un singur moment vulgare. Publicul orădean a putut constata asta în urmă cu aproape doi ani în urmă atunci când însuși dramaturgul a descins la Teatrul Regina Maria  din localitate în chip de regizor. A făcut-o spre a monta propria scriere numită Genul acuzativ. O poate constata și în actuala stagiune când la noua sală, Transilvania, lui Mimi Brănescu i se joacă Ultimii. Un fel de Acasă la tata și mai ales un fel de Viața la țară, altfel.

Ultimii nu are nimic din romantismul Romanului Comăneștenilor. Așa cum nici unicul personaj feminin al piesei, Luminița, nu seamănă defel cu atât de delicata Sașa. Femeia trebuie să se lupte cu impostura soțului, un anume Lulu, și cu mofturile de toate felurile ale socrului. Un infirm pe nume Ică. În Ultimii, Luminița e chiar, vorba lui Caragiale, violentă și fără manere, își scarmănă foarte adesea și cu mare convingere soțul și tot amenință cu plecarea. Cu părăsirea domiciliului conjugal. Care e, cum spuneam, undeva, acasă la tată, adică la socru, într-un sat cam uitat de lume, dar care are totuși o gară. Nici nu se putea altfel de vreme ce Mimi Brănescu este născut și pare-se că își duce zilele în Lehliu Gară. Adică exact acolo unde, în urmă cu vreo cincizeci de ani, Ion Băieșu îi făcea să se regăsească pe Tanța și Costel, după ce aceștia  descoperiseră în gară la Medgidia că iubirea e un lucru mare.

Așadar, Lulu e o fire de artist. Sau vrea să pară astfel. E dj și gurist Însă trăiește mai degrabă din banii trimiși din străinătate de sora Luminiței. Lulu lucrează de vreun an la opera vieții lui. Care se dovedește  a fi doar un biet un remix al unei celebre piese a lui Eric Clapton. Layla. Marcu, fratele cel mare, îi dezvăluie Luminiței minciuna. Și de aici începe totul. Adică o nesfârșită serie de dezvăluiri despre toate cele patru personaje ale piesei. Iar după ce toate lucrurile au fost zise, după ce praful și pulberea s-a ales de familia tradițională radiografiată în contemporaneitatea ei de Mimi Brănescu, Marcu și Luminița își iau frumușel tălpășița. Luminița pare-se că a decis să divorțeze. Nu de alta, dar și Eric Clapton și-a abandonat nevasta exact în  anul în care a compus Layla. Și totuși Luminița face cale întoarsă. Nu e soțul ei Eric Clapton, nici ea nu e de calibrul nevestei artistului.

Ultimii se joacă la Oradea în regia Denisei Irina Vlad. O actriță tentată, pesemne, de miracolul regiei. Ale cărei voluptăți face dovada că știe să le guste și profesionist, și cu măsură. Denisa Irina Vlad a înțeles mesajul sau, mă rog, esența piesei. Nu degeaba spectacolul regizat de ea începe cu acompaniament muzical de fluier și continuă în sunet de Pinguinul și de manele. În plus, Denisa Vlad a alcătuit o distribuție excelentă. Și uite așa se face că îl (re)descoperim pe Pavel Sîrghi jucând un bătrânel guraliv și ros de toate bolile din lume. Sorin Ionescu îl joacă aplicat pe Marcu. Bărbatul aparent serios, părăsit, săracul, de o soție infidelă. Mai pe urmă aflăm că primul vinovat de infidelitate a fost Marcu însuși. Universul personajului se prăbușește. Masca lui Marcu cade. Luminița este jucată impetuos, adică așa cum trebuie, cu nerv, păstos, de Giorgiana Coman. Cam tot la fel o joacă și Denisa Vlad însăși. În forță. Nu e deloc exclus ca în cazul de față să avem dovada spuselor lui Victor Ion Popa despre actorul-regizor.

Marea revelație a spectacolului este însă tânărul David Constantinescu. De-a dreptul excelent în Lulu. Stăpân pe rol, dinamic, cu o forță pe care nici nu i-o bănuiam în urmă cu ceva timp când l-am văzut în Exploziv. Sper că de acum încolo i se vor da roluri pe măsură. În același rol evoluează și Alin Stanciu. Actor cu experiență și o poziție vine definită în trupă. Lulu al său e mai băiat de băiat, mai sudist, mai fără pistoale la brâu. Și e bine.

Teatrul Regina Maria din Oradea

ULTIMII de Mimi Brănescu

Regia: Denisa Irina Vlad

Scenografia: Răzvan Chendrean

Adaptarea muzicală: Ovidiu Iloc

Versuri: George Dometi

Cu: Pavel Sîrghi (Ică), Sorin Ionescu (Marcu),David Constantinescu/Alin Stanciu, (Lulu),Giorgiana Coman/Denisa Vlad (Luminița)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro