duminică, mai 19, 2024

Zgomote, ecouri și armonii

Probabil, Furtuna este piesa lui Shakespeare ce are parte de cea mai consistentă bibliografie critică. Ea a prilejuit noian de întrebări. Ca de pildă: Este sau nu este respectva scriere ultima piesă a lui Shakespeare? Are, așadar, ea valoare testamentară? Cât de mag, de înțelept, de filosof este Prospero? Ce vârstă are personajul? Ce însemna să fii bătrân în epoca în care a trăit marele Will?

În România piesa s-a jucat relativ des, spectacolul de referință fiind cel montat în 1978 de Liviu Ciulei pe scena de la Grădina Icoanei a Bulandrei. Cu George Constantin (în versiunea inițială) înlocuit, la un moment dat, de Petre Gheorghiu, cu Ion Caramitru, Mariana Mihuț, Florian Pittiș, Victor Rebengiuc, cu Mircea Diaconu, Ștefan Bănică, Aurel Cioranu, Ion Cocieru, Fory Etterle și alți mari, mari actori ai marelui Teatru de Artă al țării.  Spectacolul din 1978 a fost ocazia unui alt șir de întrebări. Atunci când a montat Furtuna, Ciulei se gândea oare că acesta ar putea fi ultimul lui mare spectacol din România? De ce a părăsit pe neașteptate George Constantin distribuția? Să-l fi deranjat decorul creat tot de Ciulei,  scena tip insulă de la Bulandra din acea vreme? O invenție fără egal purtând magica semnătură a aceluiași Ciulei și a lui Paul Bortnosvki.Să fi fost alte motive despre care s-a vorbit mai curând în șoaptă? Felul apăsat în care era rostită pe scenă celebra replică Ardeți-i cărțile! să fi însemnat oare protestul relativ târziu al marelui regizor față de ceea ce i s-a întâmplat lui și Teatrului Bulandra în 1972? Atunci când a fost ars, la modul metaforic, firește, tot ceea ce putea să amintească detaliul că acolo s-a jucat doar de trei ori Revizorul lui Pintilie. Să fi fost acesta modul specific al lui Ciulei, a cărui conduită a purtat întotdeauna însemnele eleganței, de a da cu tifla dictaturii? Nu, de la Liviu Ciulei nu te puteai aștepta să spună că nu știu care piesă sau spectacol nu sunt pentru dictatori, așa cum a făcut-o David Esrig atuni când i-a fost interzis lucrul la Așteptându-l pe Godot, Asta după ce i-a fost interzis lucrul la un spectacol tot cu Furtuna.

Au urmat alte și alte spectacole cu Furtuna. Nu toate foarte bune. Nici unul însă atât de iconoclast precum cel realizat de Ada Milea în timp de pandemie tot pe scena de la Bulandra.

Spectacolul Adei Milea este unul vesel, colorat, ironic, auto-ironic. Nu înseamnă însă că el ar ignora substratul filosofic al piesei. Chiar dacă din el lipsesc și celebrul Ardeți-i cărțile!, și binecunoscutul monolog final al lui Prospero. Îl putem intui însă în ochii lui Prospero. Relativ frecvent apare în spectacol întrebarea Suntem morți sau suntem vii?, viața și moartea, relativitatea lor fiind, poate, principala mare problemă a lumii. Viața e vis, spunea în titlul unei piese  Caldéron de la Barca. De fapt, un alt mod de a spune că suntem plămada viselor noastre. O spune și spectacolul de acum de la Bulandra. În care sunt, cum altfel?, și două-trei șopârlițe politice.

În cele câteva cuvinte scrise pentru caietul de sală al spectacolului, Ada Milea precizează că a pornit la lucru având în minte o replică a lui Caliban.’’Insula e plină de zgomote, ecouri și armonii. Dar nu fac rău, fac bine. Câteodată îmi susură în ureche parcă mii de instrumente mici și calde, sau sunt voci amețitoare’’. Ada Milea le-a găsit acestor zgomote, ecouri și armonii echivalențe muzicale impecabile în vreme ce scenograful Andu Dumitrescu le-a conferit o inteligentă vizualitate, împânzind scena cu ceea ce regizoarea numește a fi o junglă de microfoane. Dar și de instrumente muzicale. La care evoluează fermecător, de-a dreptul admirabil actori de mare clasă care interpretează cu toții mai multe roluri. Iar dacă aceste sunete i-au plăcut până și lui Caliban, cum s-ar putea oare să nu ne placă nouă?

Cătălin Babliuc, asemenea celorlaltor colegi din distribuție, își schimbă uneori la vedere costumele și devine într-o secundă ba Caliba, ba Antonio, ba Ferdinand, Lucian Iftime e un înțelept, jucăuș și generos Prospero, e și Regele, e și dornicul de demnități Stephano, Silvana Negruțiu e o miraculoasă Miranda, dar și Trincoola (mă rog, știm deja că și femeile beau și că o fac chiar mai vârtos decât bărbații), Anca Sigartău și Maria Veronica Vârlan sunt un Ariel multiplicat. Trebuia să fie astfel de vreme ce sarcinile personajului sunt binișor amplificate. Ariel nu e aici doar slujitorul devotat în serviciul lui Prospero. E și un foarte conștiincios și autoritar regizor de scenă.

Nu, nu voi uita să relev contribuția lui Alin Teglaș. Care a dat cântecelor compuse de Ada Milea versiuni electronice.Puternice, penetrante, care nu fac rău. Fac bine. Cum bine face, de altminteri, întreaga montare.

Teatrul L.S. Bulandra din București

FURTUNA de Shakespeare

Traducerea orientativă: Cristi Juncu

Versiune muzicală: Ada Milea

CĂTĂLIN BABLIUC (Caliban / Antonio / Ferdinand)
LUCIAN IFTIME (Prospero / Regele / Stephano)
SILVANA NEGRUŢIU (Miranda / Trincoola)
ANCA SIGARTĂU / MARIA VERONICA VÂRLAN (Ariel)

Regia, muzica şi versurile: ADA MILEA
Scenografie/Video/Lighting design: ANDU DUMITRESCU
Versiuni muzicale electronice: ALIN TEGLAŞ

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro