luni, iunie 17, 2024

Legenda Marelui Cuceritor

Caietul-program al celei de-a XXVII a ediții a Festivalului Național de Teatru recomandă spectacolul cu celebrul text molieresc Don Juan­, montat la Teatrul de Comedie din București de Andrei și Andreea Grosu (de fapt, Dom Juan căci aceasta a fost grafia preferată de marele clasic francez) cu cel pus în scenă la aceeași instituție de spectacole de marele regizor și profesor Valeriu Moisescu. Cu regretații Iurie Darie, în rolul marelui cuceritor, și cu prea repede uitatul Mihai Pălădescu, în Sganarelle.

În fapt nu este vorba decât despre același titlu montat cu totul altfel sub egida aceleiași instituții, însă în spații cu totul diferite. În 1980, Valeriu Moisescu a optat pentru reprezentația de mare montare, împreună cu scenografa Sanda Mușatescu dorind să ne arate cum se desfășura un spectacol de teatru pe vremea Regelui Soare. La Palais Royal. Așa cum o va face nouă ani mai târziu, atunci când va pune în scenă, de astă dată la Bulandra, un alt mare titlu molieresc- Mizantropul. Cu Virgil Ogășanu și Irina Petrescu în rolurile principale.

În anul de grație 2017, Andrei și Andreea Grosu pun în scenă un conspect, un rezumat al marii partituri molierești. Reprobându-și admirabila capacitate de a restrânge, fără a pierde mai nimic din esența partiturii, un text a cărui reprezentare ar dura altminteri pe puțin trei ore. Așa cum au mai făcut-o în urmă cu câțiva ani în spectacolul cu piesa Un tramvai numit Dorință de la Unteatru. O fac la Sala Studio a binecunoscutului Teatru de Comedie, avându-l drept aliat întru scenografie pe Vladimir Turturica. El a imaginat un decor simplu, alcătuit din două panouri negre dispuse în formă de V, cu câteva ușițe și alte câteva fante. Locuri prin care iși fac intrarea nenumăratele personaje inventate de Molière. Care aici sunt interpretate de trei tineri actori. De Bogdan Cotleț în Don Juan (el joacă alternativ cu Dan Rădulescu), de Liviu Pintileasa (cu totul remarcabil în Sganarelle, dar și în câteva alte roluri, multe dintre ele în travesti) și de Dragoș Huluba, la rându-i jucând câteva femei și câțiva bărbați păcăliți de marele cuceritor, rău platnic și creator de discursuri care, de la Tirso de Molina încoace, a devenit simbolul seducătorului de profesie.

Straniului elogiu al tutunului făcut de Sganarelle în fața lui Gusman cu care începe spectacolul (așa începea și cel de acum 37 de ani al marelui Valeriu Moisescu) îi urmează împărțirea de roluri făcută de Sganarelle. Apoi o suită de scene vesele, construite de cei doi semnatari ai regiei cu o mare atenție la detaliul comic. Aș menționa doar câteva dintre acestea. Precum aceea a confruntării dintre Don Juan și Dona Elvira, cea a certei dintre Charlotte și Mathurine, savuroasa secvență a repăcălirii Domnului Dimanche (una susținută impecabil de Bogdan Cotleț și Dragoș Huluba), disperarea finală, de copil abandonat a lui Sganarelle în care strălucește încă o dată Liviu Pintileasa.

Surprinde felul destul de neglijent, după părerea mea prea expeditiv în care este tratată secvența morții marelui cuceritor. Să nu fi putut oare Andrei și Andreea Grosu să găsească o soluție grație căreia, consecvenți simplității, să dea mai multă consistență acestui tablou care a prilejuit sute de pagini exegezei literare a piesei lui Molière?

Teatrul de Comedie din București- DON JUAN- adaptare după Molière- Traducerea-Alexandru Kirițescu- Regia- Andrei și Andreea Grosu- Scenografia- Vladimir Turturică- Cu- Bogdan Cotleț, Liviu Pintileasa, Dragoș Huluba- Data reprezentației-21 octombrie 2017

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro