duminică, iulie 25, 2021

Legenda Marelui Cuceritor

Caietul-program al celei de-a XXVII a ediții a Festivalului Național de Teatru recomandă spectacolul cu celebrul text molieresc Don Juan­, montat la Teatrul de Comedie din București de Andrei și Andreea Grosu (de fapt, Dom Juan căci aceasta a fost grafia preferată de marele clasic francez) cu cel pus în scenă la aceeași instituție de spectacole de marele regizor și profesor Valeriu Moisescu. Cu regretații Iurie Darie, în rolul marelui cuceritor, și cu prea repede uitatul Mihai Pălădescu, în Sganarelle.

În fapt nu este vorba decât despre același titlu montat cu totul altfel sub egida aceleiași instituții, însă în spații cu totul diferite. În 1980, Valeriu Moisescu a optat pentru reprezentația de mare montare, împreună cu scenografa Sanda Mușatescu dorind să ne arate cum se desfășura un spectacol de teatru pe vremea Regelui Soare. La Palais Royal. Așa cum o va face nouă ani mai târziu, atunci când va pune în scenă, de astă dată la Bulandra, un alt mare titlu molieresc- Mizantropul. Cu Virgil Ogășanu și Irina Petrescu în rolurile principale.

În anul de grație 2017, Andrei și Andreea Grosu pun în scenă un conspect, un rezumat al marii partituri molierești. Reprobându-și admirabila capacitate de a restrânge, fără a pierde mai nimic din esența partiturii, un text a cărui reprezentare ar dura altminteri pe puțin trei ore. Așa cum au mai făcut-o în urmă cu câțiva ani în spectacolul cu piesa Un tramvai numit Dorință de la Unteatru. O fac la Sala Studio a binecunoscutului Teatru de Comedie, avându-l drept aliat întru scenografie pe Vladimir Turturica. El a imaginat un decor simplu, alcătuit din două panouri negre dispuse în formă de V, cu câteva ușițe și alte câteva fante. Locuri prin care iși fac intrarea nenumăratele personaje inventate de Molière. Care aici sunt interpretate de trei tineri actori. De Bogdan Cotleț în Don Juan (el joacă alternativ cu Dan Rădulescu), de Liviu Pintileasa (cu totul remarcabil în Sganarelle, dar și în câteva alte roluri, multe dintre ele în travesti) și de Dragoș Huluba, la rându-i jucând câteva femei și câțiva bărbați păcăliți de marele cuceritor, rău platnic și creator de discursuri care, de la Tirso de Molina încoace, a devenit simbolul seducătorului de profesie.

Straniului elogiu al tutunului făcut de Sganarelle în fața lui Gusman cu care începe spectacolul (așa începea și cel de acum 37 de ani al marelui Valeriu Moisescu) îi urmează împărțirea de roluri făcută de Sganarelle. Apoi o suită de scene vesele, construite de cei doi semnatari ai regiei cu o mare atenție la detaliul comic. Aș menționa doar câteva dintre acestea. Precum aceea a confruntării dintre Don Juan și Dona Elvira, cea a certei dintre Charlotte și Mathurine, savuroasa secvență a repăcălirii Domnului Dimanche (una susținută impecabil de Bogdan Cotleț și Dragoș Huluba), disperarea finală, de copil abandonat a lui Sganarelle în care strălucește încă o dată Liviu Pintileasa.

Surprinde felul destul de neglijent, după părerea mea prea expeditiv în care este tratată secvența morții marelui cuceritor. Să nu fi putut oare Andrei și Andreea Grosu să găsească o soluție grație căreia, consecvenți simplității, să dea mai multă consistență acestui tablou care a prilejuit sute de pagini exegezei literare a piesei lui Molière?

Teatrul de Comedie din București- DON JUAN- adaptare după Molière- Traducerea-Alexandru Kirițescu- Regia- Andrei și Andreea Grosu- Scenografia- Vladimir Turturică- Cu- Bogdan Cotleț, Liviu Pintileasa, Dragoș Huluba- Data reprezentației-21 octombrie 2017

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

 

 

Recomandare Contributors.ro - Musica Ricercata Festival Op.3

https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-24929744-23-iulie-incepe-musica-ricercata-3-festival-despre-muzici-pierdute-regasite.htm

Intre 23 si 25 iulie, la Sibiu, va avea loc un festival foarte interesant, Musica Ricercata Festival Op.3. Titlul este un joc de cuvinte care pornește chiar de la crezul proiectelor Musica Ricercata: aducerea la lumină a unor muzici pierdute în biblioteci și arhive. Descoperirea lui Joseph Haydn (denumit și “părintele simfoniei”) dintr-o perspectivă a Transilvaniei este punctul de pornire a periplului, muzica devenind o mașină a timpului prin care reușim să pătrundem din perspectiva culturii transilvănene în centrul Europei. Vezi programul festivalului in articol.

 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Top articole

În ultimii 40 ani, temperatura medie anuală din România a crescut cu circa 2°C

În baza de date întreținută de NASA la Goddard Institute for Space Studies (NASA GISS), care funcționează în New York, pe lângă...

Nikita Hruşciov dixit: „În România socialismul nu poate fi construit fără mămăligă”

Într-o şedinţă desfăşurată la Moscova, la 8 iulie 1953 – în cursul căreia câţiva politicieni sovietici au discutat despre un plan de...

Libertatea, statul şi politica prudenţei: o pledoarie modestă

Ceea ce criza sanitară a impus, în mod dramatic şi poate ireversibil, este politica fricii.  Creşterea fără precedent a controlului statal, invadarea...

Vaccinarea anti-COVID: între tipic statistic și potențial național

România este vaccinată cam cât ar prezice indicele dezvoltării noastre umane. Ne comportăm tipic statistic, suntem un punct cuminte pe o curbă...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.

Carti recomandate de Contributors.ro

 

„Pierre Hadot aduce filosofia antica in zilele noastre. Ce s-a spus candva redevine actual, urmand modelul exercitiului spiritual, mai exact al intelepciunii care este, inainte de orice, o optiune de a fi.” – Pascal Bruckner

 

 

 

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro