sâmbătă, octombrie 5, 2024

1000 de lei pentru fiecare român vaccinat

Suntem în valul 4 al pandemiei, val care se anunță cel mai grav de până acum.

După 20 de luni, 1.200.000 de români au fost infectați și 5.400.000 au fost vaccinați. Presupunând scenariul cel mai „optimist” (în care niciun dintre cei vaccinați nu a fost infectat anterior), putem estima că 6.600.000 sunt protejați de forme grave (spitalizare, ATI, deces). De fapt, mai aproape de adevăr ar fi vreo 90-95% dintre aceștia (1), să zicem 6.000.000.

Prima infecție trebuie să ne prindă vaccinați

Una dintre ipotezele cel mai larg acceptate în momentul de față este că virusul va deveni endemic și, mai devreme sau mai târziu, va trece prin aproape toată lumea, posibil chiar în mod repetat prin reinfecții (2).  Cel mai precaut mod de a ne feri de forme grave este ca prima infecție cu virusul să ne prindă vaccinați. De aceea, prioritatea absolută în perioada următoare trebuie să fie vaccinarea unui procent cât mai mare din populație.

Acceptând numărul de 19.000.000 de locuitori, rămânem cu o populație vulnerabilă față de virus de aproximativ 13.000.000. Ținând cont de faptul că cele 1.200.000 de infecții de până acum au dat țara peste cap timp de 20 de luni, ne putem întreba dacă în ritmul acesta nu ne așteaptă încă o lungă perioadă până să fie toată lumea „protejată” (fie prin infecție, fie prin vaccinare) și să revenim „la normal”. Un calcul rapid (cu 5000 de cazuri noi pe zi si cu 15000 de persoane vaccinate într-o zi) ne-ar duce la 650 de zile. Dacă noile cazuri vor veni in valuri (5, 6, 7 etc.) atunci e probabil să avem perioade mai scurte sau mai lungi de acalmie. Dar nu trebuie să ne amăgim cu speranța că pandemia se va sfârși mai repede. Cu perioade aproape fără cazuri (cum a fost vara lui 2021) durata totală în care vom fi afectați de COVID nu va face decât să se prelungească. Virusul va trece prin aproape toată lumea și important este să fim vaccinați atunci când ne infectăm prima oară.

Sistemul sanitar nu poate funcționa ani de zile cu spitale transformate în „spitale COVID”. Nevoile pacienților cronici, a pacienților afectați de cancer în mod particular și a celor cu afecțiuni acute imprevizibile care necesită de pe o zi pe alta sală de operație și îngrijiri în terapie intensivă nu pot fi neglijate și nici puse pe plan secund timp de ani de zile.

Societatea nu poate funcționa ani de zile în ritm pandemic. Mare parte din Europa se pregătește să încheie capitolul pandemiei, mai degrabă mai devreme decât mai târziu, cu rate de vaccinare completă de 85% in Portugalia, 65% in Franța și 60% în Ungaria.

În România, campania de vaccinare stagnează de 3 luni de zile la un număr redus de vaccinări zilnice (aproximativ 15.000 pe zi după un maxim de 100.000 pe zi în mai 2021). În ritmul acesta toată populația ar fi vaccinată peste aproximativ 850 de zile.

Stagnarea de 3 luni de zile a campaniei de vaccinare. Sursa https://datelazi.ro

1000 de lei pentru fiecare român vaccinat

După câteva campanii de informare și de promovare a vaccinării, și după introducerea certificatului verde, a venit timpul să ne gândim la o nouă strategie: alocarea directă a unei sume de bani pentru fiecare persoană care se vaccinează. Mai concret: 1000 de lei pentru fiecare român vaccinat! 500 de lei în momentul vaccinării complete (imediat pentru cei deja vaccinați) și 500 de lei în momentul atingerii pragului de 75% din populație vaccinată. Astfel va fi în interesul fiecărei persoane (direct financiar, nu numai ca protecție de grup cum este și acum) să încurajeze cât mai multă lume din jur să se vaccineze (3). Ar fi un mijloc prin care fiecare cetățean are ocazia să fie răsplătit pentru că și-a convins cunoscuții să se vaccineze.

Acordarea de stimulente financiare directe de către stat pentru acceptarea unor măsuri importante pentru sănătatea publică este o tehnică validată din perspectiva eficienței (4). Un studiu din Germania publicat la începutul lunii septembrie 2021 estimează că o abordare triplă cu libertăți suplimentare pentru cei vaccinați (similar cu certificatul verde), cu posibilitatea vaccinării la medicul de familie și cu stimulente financiare (în studiul respectiv de 25 sau 50 de euro) poate crește rata de acceptare a vaccinării cu 13 procente (5). Ținând cont de rata inițială de acceptare mult mai mică în România și de valoarea mai mare a stimulentului (25 de euro in Germania versus 1000 de lei în România) ne putem aștepta la un efect chiar mai mare de 13%.

Deși unii pot fi sceptici față de etica unei asemenea măsuri, în general în probleme de sănătate publică măsura cea mai puțin restrictivă sau coercitivă este cea de preferat. Filosoful și bioeticianul Julian Săvulescu scrie în concluzia unui articol publicat în septembrie în Nature Medicine: „Pentru atingerea unui nivel înalt de acceptare a vaccinării, un model de plată-pentru-risc […] poate fi abordarea cea mai justă dacă educația, încurajarea și facilitarea au eșuat”. (6)

Statul român ar trebui să se asigure că această sumă de 1000 lei ajunge rapid la fiecare cetățean vaccinat. Cum certificatul verde este deja operațional, baza de date la zi cu toți cei vaccinați există deja.

Costul maxim al acestui demers este de aproximativ 14.5 miliarde de lei (75% din 19 milioane x 1000 de lei). În iunie 2020 Florin Cîțu, la acea vreme în calitate de ministru al finanțelor, estima costurile legate de pandemie la 10 miliarde de lei în cele 5 luni dintre februarie 2020 și iunie 2020 (7). 15 luni mai târziu, costurile astronomice ale pandemiei de până acum și din următoarele luni de zile depășesc cu mult acest stimulent. Dacă programul funcționează, va fi meritat. Dacă programul nu funcționează conform așteptărilor, costurile implicate vor fi proporțional de mici. Cu alte cuvinte, și presupunând că măsura nu ar merge, nu am avea prea multe de pierdut.

Ceva trebuie făcut altfel decât până acum

Multe dintre subiectele active de dezbatere sunt piste false, în sensul că au prea puține șanse de a face o diferență notabilă dată fiind gravitatea actuală și viitoare a pandemiei în România. Creșterea numărul de paturi de la ATI și de pe secțiile COVID are limite (pe care e posibil să le vedem în săptămânile următoare) și nu ne poate salva. Cât despre a treia doză, nu există deocamdată dovezi clare că ne-ar proteja de forme grave mai bine decât 2 doze. Și oricum subiectul important nu este acel sfert din populație care a avut deja 2 doze. Implementarea obligativității vaccinării, fie a unor categorii precum cadrele medicale (ambiție prea mică pentru a crește rata de vaccinare totală), fie generală ar putea dura foarte mult și riscă în orice caz să prezinte dificultăți semnificative, de la refuz vehement până la contestare legală și socială.

Mai degrabă decât o garanție a succesului, propunerea mea se dorește o invitație cât se poate de largă la o dezbatere publică cu privire la posibile soluții pentru a crește rata vaccinării în populație. Ceva trebuie făcut altfel decât până acum. Oamenii trebuie să fie motivați mai energic și răsplătiți direct pentru implicarea lor.


1. Reducerea de 90-95% a formelor grave de COVID-19 este o valoare frecvent întâlnită începând cu studiile randomizate care au dus la validarea inițială a vaccinurilor utilizate în România și până la rapoarte observaționale naționale și internaționale recente care includ varianta Delta. Aici un studiu din Olanda cu informații până în august 2021: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.15.21263613v1

2. https://www.theatlantic.com/science/archive/2021/08/how-we-live-coronavirus-forever/619783/

3. Idee propusă în Statele Unite de către Robert Litan în august 2020: https://www.brookings.edu/opinions/want-herd-immunity-pay-people-to-take-the-vaccine/

4. https://www.science.org/news/2021/08/cash-shots-studies-suggest-payouts-improve-vaccination-rates

5. https://www.pnas.org/content/118/36/e2109543118

6. Traducerea îmi aparține. Citatul complet: „For achieving high population levels of vaccine uptake, a payment-for-risk model, with a minimum fair level of incentive set in proportion to the risks and burdens incurred (along with compensation for injury) may be the fairest approach if education, encouragement and facilitation fail.” https://www.nature.com/articles/s41591-021-01466-8

7. https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-24144891-cat-cheltuit-romania-criza-coronavirusului-ministrul-finantelor-anunta-surpriza-placuta.htm

Distribuie acest articol

43 COMENTARII

  1. „După 20 de luni, 1.200.000 de români au fost infectați și 5.400.000 au fost vaccinați. ”
    Final spuneti 6 mil.
    Dar nu pomeniti de cei destui de multi care au trecut prin boala, poate nu neaparat forma usoara , si care nu sutn aici in statistica.
    Eu as mai zice vreo 2-3 milioane cu siguranta!

  2. E gresit din start, pentru ca 1.2 mil sunt infectati doar in datele oficiale. De fapt sunt mult mai multi, estimez undeva intre 5 milioane si chiar 10.

  3. Nu vreau sa va jignesc, dar masura este, in cel mai bun caz, ridicola…
    O mare parte din populatie traieste in rural, si vaccinati si nevaccinati, nu conteaza pt epidemie. Unde conteaza enorm este in orase (scoli, economie, oameni).

    Trebuie facut ce s-a facut unde traiesc (Franta) si a functionat:
    – acces limitat numai celor vaccinati in anumite incinte
    – cei angajati undeva (stat/privat) sunt disponibilizati pana se vaccineaza
    – copii de peste 12 vaccinati. cei nevaccinati sunt obligati sa vina la scoala. la scoala sunt testati (fortat, nu se negociaza). nu lasi copiii la scoala ca parinte, abuz, ti se iau copiii.
    – control peste tot cu o aplicatie simpla de telefon (deja copiata bit cu bit de Romania)
    – CEL MAI IMPORTANT: calcat in picioare fara mila opinia oricui este impotriva, fara explicatii, cu amenzi in caz de incalcarea regurilor. Nu ai ce negocia cu prostia.

    Sa fim seriosi, toata propaganda anti-vaccin este sustinuta de o grupare de taranoi galagiosi, dar care nu s-ar aduna mai multi de 200 de insi intr-un loc pentru proteste. Cui ii pasa de retelele sociale?

    Aici, in Franta, masura luata de Macron de a calca in picioare pe antivaxeri a fost primita exceptional de bine de catre populatie, omul a crescut subit vreo 5-6 procente in sondaje si si-a relansat enorm sansele pt realegere la anul. In momentul cand bulgarele a inceput sa se rostogoleasca, a inceput preiunea sociala enorma intre colegi/angajati etc. : „Dar tu de ce sa nu te vaccinezi, mah? Dispari!”

    Cel mai important: MASURILE DURE FUNCTIONEAZA!!! Epidemia este practic complet controlata in Franta in primul si primul rand din cauza vaccinarii.
    Cui ii pasa de masurile soft? De ce sa negociezi cu cineva care iti vrea raul? Nu pricepe, il fortezi. Nu vrea, nu are decat sa traiasca in hruba lui de la tara.

    • Restrictionarea pentru nevaccinati a accesului la localurile im care se serveste alcool va creste rata vaccinarii. Îndrăznesc să cred ca și la stadioane.

    • Daca armata si politia nu se vaccineaza (asumptie), sunt convins ca dupa 2-3 confruntari cu ei o sa fiti impotriva vaccinarii. Sau oare o sa aud, dar in Franta… poc o bata-n freza, masurile dure… poc, fara mila cu idiotii… zdrang o caraba.
      (desigur ca scenariul este fantezist, in armata si politie se stie ca toti incep de la mesager ARM )

    • Ce s-a facut in Franta e demn de tari totalitare precum China si Coreea de Nord, nicidecum de o tara europeana. Carantina „de noapte” (adica dupa ora 18) sau vaccinarea copiilor de la 12 ani (daca nu ma-nsel in UK nu se recomanda vaccinarea copiilor sub 16 ani daca nu au probleme de sanatate) nu sunt cu nimic mai stiintifice decat prostiile antivaxxerilor mult-criticati. Si sunt si niste pasi periculosi in directia totalitarismului.

      Daca succesul il masori prin numarul de vaccinati, da, e un succes. Daca il masori prin sanatatea generala a populatiei (atat medical, cat si social), e o bomba cu ceas.

      Antivaxxer-ii sunt multi pentru ca sunt numiti astfel si conspirationistii cu chipurile 5g, si cei care s-au vaccinat cat de repede au putut dar sunt impotriva obligativitatii.

      Problema in Romania nu e ca, global, rata vaccinarii e mica. Problema e ca rata vaccinarii e mica printre persoanele vulnerabile (batrani, bolnavi cronici). Si toate actiunile intreprinse au targetat tinerii. Ca, vorba cuiva, bunica nu se vaccineaza sa mearga la Untold. De batrani si-a batut joc guvernul cu tot ce a facut, incepand cu a-i lasa pe-afara doar 2h/zi in primavara lui 2020…

    • De acord cu ceea ce scrieti si complet de acord cu politica presedintelui Macron in ceea ce priveste pandemia. Numai ca in Romania prostii sunt majoritari, iar evolutiiile din ultima jumatate de an ne dovedesc ca putem include in categoria „prosti” atat pe primul ministru roman actual, cat si pe presedintele Romaniei. Nu mai e cazul sa discutam despre numarul imens de prosti gazduit de PSD, PNL, AUR! Acesti trogloditi se autonumesc „oameni politici”!

      Prostia este dominanta in Romania, populismul desantat este la cote maxime si, in consecinta, nu cred ca are cine sa decida si sa aplice masuri dure, de altfel absolut necesare, chiar vitale pentru mentinerea vietii socio-economice la cote acceptabile.

  4. „1000 de lei pentru fiecare român vaccinat!” Am ramas siderat. Stimate domn doctor va simtiti bine? Sa fie de la epuizare? Nu le dati idei celor de la PSD, va rog. Va inteleg, dar sa stiti ca moralitatea si datoria civica nu se cumpara cu bani intr-un stat civilizat. O sa-mi spuneti ca Romania nu este un stat civilizat si ca nu avem legatura cu moralitatea si grija fata de cel din jurul nostru, insa nu cu pomeni sanitare se imunizeaza poporul. Si oricum ar fi un esec, pentru ca teama de vaccin depaseste binefacerile acestuia. Au mai incercat si altii sa dea mita si n-a prea mers; adica a mers pana la un punct dupa care, gata, lumea nu s-a mai vaccinat. Sincer, sunteti potrivit pentru functia de premier, deoarece aveti darul promisiunilor.

  5. Eu cred ca ar fi mai oportun : Un sut in fund antivaccinistilor ! Si interdictiiclare pentru imbecili ! Nu pot sa-i numaesc altfel ! Ce tristete – gandindu-ne la munca si lupta celor care au realizat vaccinurile – incepand cu dr. Jenner – vaccinul anti-variolic (cu mult inainte de a se descoperii microbii !! – sau dr. Salk – vaccinul anti-poliomielitic ! Si acum apar „alde madame Stir” si alte imbecile notorii, care „profeseaza – pe ce baze ? altele decat cretinismul congenital ? – antivaccinismul ! Hai sa le „dam” si acestor cretini ‘ceva parale” ???

  6. Ministerul Educatiei (Citeste: Presedintele Romaniei, prin marioneta sa Campeanu) tocmai a decis ca nu exista nicio epidemie. Scolile vor ramane deschise indiferent de prag. Adica, si daca pragul ajunge 90% (nu la mie), scolile tot vor fi deschise fizic.

    Asa ca de ce sa se mai vaccineze lumea?!

    Romania isi dispretuieste cetatenii iar statul roman face tot ce poate ca sa ii omoare sau sa ii alunge.

  7. Titlul e amuzant, dar nu pare deloc să ducă la vreun twist cu efect comic până la final, pentru că autorul nu se sinchisește să precizeze că 1200000 e numărul celor depistați pozitiv, prin testări, nu numărul celor infectați real, pentru că știm că marea majoritate fac forme ușoare de boală, sau rămân asimptomatici – adică nu ajung la spital, nu ajung să se testeze. E foarte plauzibil ca virusul e endemic deja de vreun an, iar raportând cifrele de internări cu forme grave și decese la o estimare a numărului real – ceea ce nu putem face decât în principiu, nu cu exactitate (ăsta e marele alibi!) — am obține procente absolut anticlimactice… Cu alte cuvinte, o pledoarie simplă și onestă pentru vaccinarea celor vulnerabili, dublată de o extindere și dezvoltare a capacităților spitalicești, ne-ar fi trecut prin această epidemie cu mai puțină inginerie socială, mai puține încălcări ale drepturilor fundamentale și constituționale, mai puțină propagandă și isterie.

  8. Eu nu sunt de acord cu sume de bani platite pentru ca oamenii sa se vaccineze. De ce? Perpetuam mila sociala si creem spaga legala? Practic eu, cetatean vaccinat, cu taxe si impozite platite la zi, platesc pentru prostia altora? Eu nu am fost platita nici sa votez, nici sa ma vaccinez, nici sa duc gunoiul la locul lui.
    Dar nu mai bine restrictionam accesul? Nu putem incalca drepturile omului restrictionand educatia, sanatatea, munca, dar nu cred ca in Constitutie scrie ca oamenii sunt obligati sa mearga la mall, la restaurant si asa mai departe.
    Romanii nu au nevoie de mila, tot cersesc asta de vreo 30 de ani. Au nevoie de fermitate si reguli stricte. Au nevoie sa simta pe pielea lor ca orice decizie pe care o iau are si efecte. Pana nu se intampla asta, o sa fie imposibil de facut ceva pana la capat in tara asta.

  9. Bogdane, Tataru a zis ca varful valului 4 va fi undeva dupa jumatatea lunii octombrie. Pandemiile asa functioneaza, in valuri. In conditiile astea, daca valul oricum va trece si daca oricum ne vor impune restrictii cei din CNSu (care au ajuns un fel de Dumnezei), lumea considera ca ce rost mai are sa se vaccineze. Tie ti se pare normala permanentizarea starii de alerta sine die, pana la calendele grecesti? Suntem unici pe planeta, pana si Franta care a avut restrictii mult mai dure decat noi a renuntat la starea de urgenta! Cat timp lui Arafat nu i se va lua jucaria starii de alerta si a restrictiilor tembele din mana, ne va impune permanent noi si noi restrictii, si din cand in cand ne mai da drumul la lesa, o luna-doua si tot asa. Si-au batut joc de tot ce aveam mai scump si mai sfant, de mortii nostri, aruncati ca niste caini in saci, despuiati si fara pomana si lumanare la cap! Ne-au tinut in case 2 luni de zile si ne-au promis ca gata, dupa care din nou ne-au pus botnite (in UK nu a fost niciodata obligatorie masca pe strada, in aer liber -in cea mai afectata tara din Europa). Au dat amenzi de milioane batranilor care ieseau din casa sa-si ia o paine, au justificat carantinarea cu japca a asimptomaticilor si arestarea la domiciliu prin faptul ca sa protejam batranii. In timpul asta s-a distrus economia la nivel global, milioane de locuri de munca pierdute, afaceri inchise, iar acum fac segregare pe criterii de vaccinare, desi vaccinarea nu e obligatorie! In martie Citu a spus ca el nu e de acord cu certificatul verde si ca nu-l va implementa niciodata in Romania, iar acum face noile legi de la Auschwitz, steaua galbena ne mai lipseste!

    • Confunzi complet lucrurile /! E pandemie, mor oameni nevinovati din cauza prostiei generalizate ce domneste in tara asta prapadita!

      Gasca populista Johannis, Catzu, PSD, PNL, AUR e vinovata tocmai pentru ca nu a luat masuri dure permanente, care ar fi putut sa ne fereasca de dezastrul pandemic din aceste zile.

      Cine si-a batut joc de mortii tai? Vrei sa afli? Paduchii angajati in toate locurile prin sistemul corupt intronat de gastile de provenienta securisto-comunista, lipsiti de orice fel de sentimente umane, bestii semianalfabete si imbecile de prin spitale si morgi, fratii tai intru nonvaccinare si nerespectare de minime masuri antipandemice. Astia si-au batut joc nu numai de mortii tai, ci de tot ceea ce inseamna bun simt si moralitate.

      Asta e sistemul construit de aceasta majoritate formata din imbecili care decide de 30 de ani soarta tarii.

  10. Am eu o idee mai buna: instituirea unei asigurari medicale care sa-i despagubeasca pe cei vaccinati proportional cu efectele secundare (in caz de deces sa existe o suma consistenta, macar 1 mil. EUR care sa revina familiei). In afara de asta ar mai conta si ca statul si sistemul medical sa-si faca treaba pentru a cistiga increderea populatiei: se vedem date corecte si explicatii pertinente nu simpla propaganda, sa vedem ca se urmaresc tulpinile, infectatii si carantina, efectele secundare, ca se iau masuri cu cap si la timp, ca se discuta deschis despre efectele posibile adverse (de ex. miocardita si pericardita chiar nu sunt normale la un vaccin ARN mesager – vorba era ca producem niste proteina spike inofensiva si eventual localizata undeva in zona unde se administreaza vaccinul nu ca ne trezim cu raspindire sistemica), ca se fac niste screening-uri inainte de vaccinare pentru a detecta eventuale riscuri pentru cel vaccinat samd, nu mai continui pentru ca e evident utopic, medicii romani nu pot produce acte medicale de calitate decit ca exceptie, rata de iesire din ATI pe picioarele tale ar trebui sa faca si ea obiectul preocuparilor iar din suma aia neverosimila de vreo 2,8 miliarde de EUR pe care o propuneti poate ne ajunge sa infiintam vreo 10 centre noi cu aparatura de ventilatie la care sa aducem niste medici din import ca la noi omul strica mediul si mediul strica omul intr-un virtej fara inceput si sfirsit. Prin urmare ideea din articol nu mi se pare fezabila, exista si asa destula confuzie, asociind recompensa pecuniara cu vaccinul nu vom obtine decit o perceptie si mai strimba a lucrurilor – va fi cumva echivalentul pungii electorale – nu mai spun ca suma nu e de ici colea, tehnic vorbind Romania chiar nu si-o permite daca ne uitam la deficite, problema scumpirilor la energie si alte eterne probleme de-ale noastre.

    • Foarte buna abordarea Bogdan! Dar asta inseamna sa faca si statul/guvernul ceva! Incompetenta este atat de mare incat nu sunt in stare decat sa dea vina pe populatie, care totusi a facut destul de multe eforturi sa respecte interdictiile si sa se vaccineze ( unii ) . Ce a facut guvernul ? ZERO !

  11. Ideea nu-i rea. Foarte probabil că o zi, două la terapie intesivă costă bine peste 1000 de lei. Deci are sens din punct de vedere economic. Probabil că merită încercat.

    Problema e că românul e tare inventiv și sistemul tare corupt, deci, probabil că puzderie de Dorei se vor vaccina „la chiuvetă” pentru 500 de lei acum. și 500 mai încolo.

    O altă problemă e că văzând că pe măsură ce se întețeste molima, statul e dispus să recompenseze în bani bunul simț, „jmecherii” vor aștepta creșterea potului „că doar ei nu-s proști”. Deci orcât de absurd sună probabil că ar merita recpompensați și cei ce s-au vaccainat deja ca să transită mesajul că altă mărire nu va mai fi.

    Poate că cea mai de efect chestie ar fi să limiteze numărul de paturi la terapie intensivă la un anumit procent din numărul celor disponibile, indiferent de câte cazuri mai apar. Există o limită fizică pe care o poate absorbi sistemul cu nivelul actual de personal. Nu poți să-i omori pe toți ceilalți de dragul nevaccinaților. Deci cine este peste numărul de paturi alocate se duce acasă să moară acolo sufocat. Probabil că asta ar avea un efect mult mai puternic asupra aproaiaților săi decât orice povești sfaturi și recomandaări ale oricui…

    • Câte 1000 RON pentru 1000 de persoane înseamnă 1 milion. Din 1000 de indivizi probabil că 25 ar fi petrecut câte 2 săptămâni în spital, adică 25 x 14 zile x 700 RON (ziua de spitalizare) înseamnă 245 mii RON. Economic n-ar merita. În plus e posibil ca și după vaccinare încă 3-5 persoane să petreacă cam o săptămână în spitale.
      Dar, cu toate astea, sunt de acord cu dumneata că ar merita încercat. Banii respectivi s-ar întoarce imediat în circulație, iar ăsta este marele avantaj al unui astfel de proiect. O familie cu 3 vaccinați ar putea adăuga încă 2-3 mii RON și își cumpără mobilă nouă sau își renovează apartamentul. Dacă fac asta fie și numai 1 milion de familii se poate trece mai ușor peste criză.

      P.S. Chestia cu limitarea locurilor disponibile în spitale este probabil o glumă, dar e mult prea sinistră. Poate reconsiderați.

  12. ” zarurile sunt aruncate” spune un vechi dicton roman. Adică suntem la spartul târgului. Nu am învățat nimic din propria experiență.
    Morții, arsii din spitale , colapsul sistemului sanitar , nu au deșteptat milioane de ” inteligenți”.

    Și e absolut clar că nu există miliardele în discuție.
    Nu au fost prevăzute , nu se pot sustrage de la alte cheltuieli.
    Ar fi și o cheltuială inutilă.
    Dar paradoxul românesc e altul.
    – Daca spui unei persoane că e țigan , primești amenda.
    -Daca in presa , tv, internet declari că vaccinarea e un complot mondial , că se vrea supunerea/controlul boborului sau că oricum , vaccinații vor murii in 3 ani , nimeni nu amendează , anchetează , ia la întrebări „gloriile” prostiei umane multilateral înfipte peste tot. Inclus parlament.

    Deci ne întoarcem la vechile învățături bătrânești.
    „Se moare din fatalitate sau prostie.”
    ” Mama proștilor a fost, este și va fi mereu gravida”.

    Aș adăuga că nu se cunoaște ce înseamnă vaccin anticovid.
    Care produce in corp doar o mărire a rezistentei TEMPORARE ( prin anticorpii induși ) fata de o ipotetică infectate.
    Dar nu mă mir.
    De peste un an se bate toba peste tot cu imunizarea ( de turma , in masă , indiferent) care în realitate nu exista la Coronavirus. Oricare ar fi el.
    Anticorpii sunt in acest caz temporari. Scad numeric după 6 luni de la ultima injecție. La 9 luni după injecție , chiar dispar.
    De aici apare logica celei de a treia doze. Sau a patra. Depinde cum va evolua pandemia și medicină. ( se presupune că anul următor apar tratamentele cu pastile)
    – Dar pina atunci , trebuie sa supraviețuim .
    – Actualmente doar vaccinarea e unica soluție accesibila maselor. Și gratuit.

    Sănătate tuturor.

    • Majoritatea vaccinurilor au un efect temporar.
      Tratarea infectiilor virale este extrem de dificila, sunt putine antivirale si cu eficienta discutabila.

      Dificultatea vaccinarii in cazul coronavirusului este ca sufera mutatii mai rapid decat pot oamenii sa adapteze sau sa administreze vaccinul. Coroborat cu rata de contagiozitate imensa, infectia cu COVID-19 (sau cu succesori ai sai, de notat acest lucru) reprezinta un risc major pentru specia umana.

      Stingerea pandemiei este o chestiune de sincronizare. Numai ca rata de raspindire este exponentiala iar mintea umana nu poate internaliza cresteri exponentiale.

  13. Vă respect, cu siguranță sunteți un om bun.
    Din păcate, dacă am încerca în România (și nu numai aici, să fim serioși), să creștem rata de vaccinare oferind cash, vom descoperi că avem o populație de peste 25 de milioane de locuitori. Peste tot în lume există grupuri etnice care se reproduc și suferă mutări (nu mutații!), mai rapid decât acest virus.
    Am fost rău, sper să nu fiu cenzurat.
    Sănătate tuturor!

  14. Buna seara.
    Postare de referinta !
    O singura nedumerire am , datele statistice proaspete din Israel, privind doza 3 booster, indica un destul de clar beneficiu al acesteia :
    https://www.fda.gov/media/152205/download
    Pe de alta parte, durata protectiei vaccinurilor Pfizer, Moderna si Astra Zeneca arata scaderea eficacitatii fiecaruia dupa 6 luni de la rapel, scaderea initiala la vaccinul Astra Zeneca fiind mai putin pronuntata.
    https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1017309/S1362_PHE_duration_of_protection_of_COVID-19_vaccines_against_clinical_disease.pdf
    Eu sunt absolut profan, dar mi se pare ca cei vaccinati in ianuarie, februarie sunt in „jeopardy” acum, recte la mare risc… Chestiuni confirmate si de distinsul doctor John Campbell, o voce apreciata in Marea Britanie, ce intr-un clip din luna iulie anunta o eficacitate a vaccinului BoNtech Pfizer de 16% contra infectarii pentru cei vaccinati in ianuarie, respectiv 44 % pentru cei vaccinati in februarie.
    Sa incercam sa gasim resurse de optimism, pentru ca mesajul dumneavoastra sa gaseasca ultimele resurse de ratiune si mai ales de „Solidarnorc” in randul oamenilor decidenti si responsabili !
    Chapeau !

    • Nu e nici un mare risc, nu ai citit concluzia articolului pe care l-ai referit?

      „Nevertheless, protection against hospitalisation remains high throughout the follow-up period and even within clinical risk groups, VE against hospitalisation at 15-20 weeks is 75-90% with the AstraZeneca vaccine and over 90% with the Pfizer vaccine.”

      E un risc, intr-adevar, dar nu e deloc mare. Unde mai pui ca asta e o medie, eficienta scade mult mai repede la cei de peste 80 de ani si mai incet la cei sub 60 de ani, iar ei au vaccinat pe toata lumea de 80+, pe cand noi m-as mira sa fi vaccinat 30% dintre ei.

  15. Bun de acord cu vaccinarea. Dar fondul problemei este ca virusul are mutatii si trebuie sa ne vaccinam la fiecare sase luni. Pana la urma, firmele producatoare ar trebui sa creeze un vaccin mai bun si in paralel si un tratament. Vrem sa scapam de aceasta situatie exasperanta trebuie vaccinuri mai serioase. Ce facem cu cei vaccinati carr fac si forme grave, Toata vina se arunca pe cei care nu au facut vaccinuri, dar sa vedem cum sta treaba si de cealalta parte a baricadei. Apoi la noi a fost in functie de jocurile politice, un joc alba neagra, vine relaxarea, trecem la restrictii si tot asa.

  16. 1000 lei ziceți? Nu e prea mult? Cate sticle de rachiu se pot cumpăra la birtul din sat cu 1000 lei, 300-500?. Va garantez ca o sticlă de rachiu ls prima doza și una la a două vor crește rata vaccinarii cu 15-20%. Si nu numai ls țară. Mai greu cu femeile. In cazul lor cred ca mia de lei ar trebui sa la preot. 1000 lei pentru fiecare enoriaș vaccinat.
    Ma mir ca n-au apărut încă comentariile antivaccinistilor.

    • @Cinicul
      Nu cred ca „antivacinistii” sunt problema in Romania. Neincrederea in insitutiile statului e mult mai mare decat neincrederea intr-un vaccin. Eu m-am vaccinat in luna mai cand nu se punea problema unor recompense financiare sau de alta natura. Avem o tara saraca asa ca o recompensa financiara ar ajuta, problema e ca acest guvern deja a produs o inflatie semnificativa si n-are nicio idee cum s-o opreasca. In ritmul in care mergem e clar ca numarul celor imunizati natural va depasi numarul celor vaccinati si ca vom inregistra niste recorduri de mortalitate (cei care ajung la ATI in Romania au putine sanse sa fie salvati, nu traim intr-o tara chiar civilizata).
      Asa-i cand n-ai un guvern cu oameni intregi la cap.

    • Au aparut, dar neinsultandu-i pe adeptii vaccinarii neconditionate, nu au trezit interes.
      Trimiterile in limba franceza cu interventiile unui medic elvetian (i)responsabil in chestiuni de bioetica si a unui jurist francez , initiator al unei petitii impotriva pasaportului sanitar le-am atasat comentariilor in speranta ca domnul doctor asistent rezident in Franta , va reactiona prin prizma competentelor castigate in clinica pe profil cardiologic in care presteaza servicii medicale.
      Ne-ar putea domnia sa spune cate cazuri de pericardita au fost inregistrate in Franta la nivelul populatiei vaccinate?
      In Martinique este practic epidemie de pericardita.

  17. „Suntem în valul 4 al pandemiei, val care se anunță cel mai grav de până acum.” Cum se masoara gravitatea? Se citeste in cafea? Se „modeleaza”?

    „După 20 de luni, 1.200.000 de români au fost infectați și 5.400.000 au fost vaccinați.” Incorect. Vaccinarea a inceput prin decembrie 2020-ianuarie 2021.

    Cifrele despre romanii infectati nu au nici o valoare in absenta unor studii de seroprevalenta.

    „Acceptând numărul de 19.000.000 de locuitori, rămânem cu o populație vulnerabilă față de virus de aproximativ 13.000.000”. Incorect. Vulnerabili fata de virus si care trebuiesc vaccinati cu prioritate sunt cei cu varsta peste 65 ani si comorbiditati (acolo se inregistreaza preponderent decesele si formele grave). In cazul tarii noastre putem discuta despre o populatie tinta de maxim 6 milioane cetateni(cei peste 55 ani). Foarte probabil ca cea mai mare parte a acestora sunt deja vaccinati.

    Nu de stimulente materiale e nevoie in acest moment. Trebuie oprita jenant de slaba campanie de promovare a vaccinarii si sa se restabileasca legatura dintre medic si pacient astfel incat decizia acestuia din urma de a se vaccina sa fie luata in cunostinta de cauza si cu supravegherea corecta si de durata(24 ore pana la 28 zile) a unor posibile reactii adverse(asta alunga anxietatea oamenilor, nu discursurile unor imbecili cu sau fara sapca pe cap). Atunci cand tratezi vaccinarea ca spalatul unei masini nu ai cum sa obtii rezultate.

    Stimulentele materiale si-ar putea avea locul doar in situatia in care vaccinul e administrat cu titlu experimental(chiar asa, e experimental?) si ar trebui date de companiile producatoare nu asumate de guverne.

    • Îmi place stilul dumneavoastră. Arată că nu aveți dubii, știți cu precizie ce trebuie și ce nu e nevoie, ce e relevant și ce nu, cine trebuie protejat și cine nu șamd. Iar asta e cu atât mai admirabil, cu cât nu aveți niciun studiu la îndemână. Ar fi trebuit să fiți măcar ministru de resort, dacă nu chiar Comisar european. Ce ziceți? Ar fi avut lumea mai multă încredere atunci, decât într-un comentariu anonim?

  18. Ar putea functiona, dar exista si o solutie mai capitalista: asigurarile private. In cazul in care capacitatea spitalelor este depasita, prioritate sa aiba pacientii vaccinati. Restul, stabilizati si trimisi in sistemul privat. Atata timp cat pui in pericol sistemul public de sanatate trebuie sa suporti si consecintele. O singura zi de spitalizare la ATI costa mai mult decat contributia la asigurarile de sanatate pe un an. Statul nu e sac fara fund. Cand altii au probleme, te doare undeva, cand tu ai probleme ceilalti trebuie sa suporte costurile. Nu e normal. Ori te vaccinezi, ori iti faci asigurare pentru coronavirus in sistem privat, ori platesti spitalizarea.

    • Ideea cu prioritatea pentru vaccinati mi se pare excelenta. Normal e ca fiecare sa decida pentru el, ceea ce inseamna si sa suporte consecintele deciziei.

      • La urgențe prioritatea nu e stabilirea istoricului medical al unui pacient, ci salvarea vieții, aducerea lui cât mai rapid într-o stare stabilă clinic. Asta ar fi un punct care ar îngreuna identificarea. Sa presupunem că pacientul nu e vaccinat. Poate pune sanitarul de pe ambulanță cu precizie un anumit diagnostic? Că pacientul nu se poate vaccina datorită altor probleme de sănătate? Asta durează și, în caz că e un antivaccinist convins, ce să facă personalul medical: să îl arunce de pe targă pe trotuar? Nu e așa simplu.
        Pe de altă parte, credeți că lumea va accepta mai ușor o limitare a serviciilor medicale ce decurg din asigurare, adoptată ad-hoc în plină pandemie, decât să înțeleagă că vaccinul e cea mai rapidă, cea mai simplă și cea mai sigură soluție pe care o avem la momentul actual?

        • De acord, nu e simplu. Dar ce alternative avem?
          1. Sa asteptam ca poate-poate se va vaccina mai multa lume si, pana atunci, sa punem restrictii (in majoritate oricum ineficiente) si sa le rapim tuturor mai mult sau mai putin din viata?
          2. Sa facem obligatoriu (de jure, sau doar de facto) un vaccin inca experimental , renuntand efectiv la orice drept asupra propriului corp?
          De notat ca ambele variante inseamna ca drepturile fundamentale ale individului sunt luate de la individul care suporta consecintele si sunt date unor birocrati care nu raspund pentru absolut nimic (vezi inclusiv recentul al catelea oare incendiu la ATI).

          • Nu foarte demult am auzit într-un tren rapid o tânguială a unui senior, cum că după ce s-a lăsat de fumat și de băut, medicul îi recomanda să renunțe și la ultima plăcere: să mănânce meniuri copioase, cu mult zahăr și grăsimi. Seniorul, deși supraponderal, considera, ca și dumneavoastră acum, că nu are alternative și fie ce-o fi… Diferența este că seniorul respectiv luase o decizie care nu afecta pe nimeni altul.
            1. În constituție scrie la articolul 53 că executivul poate dispune măsuri limitative ale libertăților pentru ocrotirea sănătății publice. Aceste măsuri trebuie să fie proporționale cu gravitatea situației și numai dacă se impun. Pentru persoanele vaccinate sau vindecate măsurile devin superflue, deci pot fi eliminate, pentru ceilalți trebuie menținute.
            2. Nu știu să existe obligativitate pentru vaccinare. Se discută despre introducerea acesteia pentru anumite meserii, dar va rămâne la disponibilitatea părților semnatare ale contractului de muncă să se înțeleagă asupra acestui aspect.
            3. Că birocrații nu ar răspunde cu nimic este o greșeală. Într-un stat de drept orice măsură luată sau chiar lipsa ei poate fi contestată în justiție, atât pe motive de oportunitate cât și de intensitate.

  19. Cred ca o mare problema e aceea ca vaccinarea – ca dealtfel toata lupta anti-covid – e mult prea putin medicina si aproape in intregime afirmatie de apartenenta tribala.

    E mult prea transparent ca, in majoritatea cazurilor, afirmatiile publice ca vaccinurile sunt bune nu sunt facute din considerente stiintifice, ci ca o declaratie a apartenentei la „cei educati” si „responsabili”, in opozitie cu cei „needucati”, „iresponsabili”, „antivaxxeri”, „sosoci”. Fiindca altfel s-ar face mult mai multa distinctie intre vaccinarea batranilor si cea a tinerilor (riscul de deces variaza intr-un raport de peste 1000:1), s-ar recunoaste ca e perfect normal si stiintific sa ai retineri fata de un vaccin nou si inca in teste, si s-ar recunoaste ca, intrucat eficienta vaccinurilor in reducerea transmiterii e destul de modesta, eficienta „pasapoartelor covid” e indoielnica si nu justifica deloc riscurile social-politice ale alunecarii spre totalitarism.

    E ilar sa ceri „needucatilor” sa „creada in stiinta” cand, invocand stiinta, vii cu restrictii in care limitele ratelor de infectare se schimba din condei, ca sa iasa ce trebuie, interzici oamenilor sa circule noaptea ca cica sa nu mearga la petreceri, dar nu demult ai autorizat o mega-petrecere multi-nocturna cu peste 100000 participanti (Untold), si, in general, impui tot felul de restrictii, majoritatea fara niciun studiu privind eficienta sau efectele adverse.

    Ce as propune? 1. eliminarea tuturor restrictiilor legate de covid (cu exceptia unor masuri prin spitale); 2. bolnavii de covid nevaccinati, dar eligibili pentru vaccinare, sa fie tratati doar in limita locurilor disponibile (prioritari fiind toti ceilalti bolnavi). 3. garantarea, de catre stat, a unei despagubiri substantiale in caz de efecte adverse grave ale vaccinului (daca vaccinul e sigur, e simplu de facut asta). 4. Mesajele „de interes public” legate de vaccinare sa se rezume la „vorbeste cu medicul tau si intreaba-l despre vaccin”.

    Vor spune unii ca punctul 1 e iresponsabil si punctul 2 e inuman. Dar, intreb, nu e iresponsabil si inuman sa rapesti ani din viata (finita) a oamenilor punandu-le diverse restrictii? Si nu e iresponsabil si inuman ca de viata fiecarui om sa nu decida el insusi ci sa decida un birocrat pentru care omul respectiv e doar un 1 intr-o statistica?

  20. Citesc in decembrie 2022 acest articol și se vedde bine cât de idioti au fost toti cei care au idolatrisat vaccinul magic și făceau asemenea calcule ridicole, să nu mai vorbim despre incplcarea fascistoidă a drepturilor omului, deja casată de tribunale.

    intre timp representanta Pfizer a admis in Parlamentul European că NU au avut studii că vaccinul oprește transmiterea. Autoritatea medicală a UK l a amendat pe Bourla recent pentru minciunile privitoare la precicolul iluzoriu pus pentru copii de virus, minciună de marketing pentru a impinge vaxxinarea inutil și riscant la copii.

    Acest calcul și sugestia de a șpăgui oameni verticali care și au făcut deciii informate de a respinge vaxxinul experimental arată prostia progresimii , dogmatismul ei și spiritul ei „medieval” de turmă speriată de ciumă și aruncarea supertișioasă a culpei virusului pe țapii ispășitori, in timp ce toti erau sursă de transmisie și vaccinul nu a ajutat la nimic căci un virus viral nu dispare prin vaccinare .

    o mare rușine pentru gloata vaccinistă, pe măsură de fumul petarde se ridică și adevărul se vede in pielea goală

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Bogdan Enache
Bogdan Enache
Bogdan Enache, absolvent la Universității de Medicină din Timișoara, este cardiolog la spitalul Princess Grace din Monaco și masterand al London School of Economics „Executive MSc in Health Economics, Outcomes and Management in Cardiovascular Sciences”. Twitter: https://twitter.com/bogdienache

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro