marți, mai 20, 2025

Bruxelles vs Bucureşti: o politică, două viziuni

„Absorbție cu orice preţ” este noua politică la Bucureşti într-o neconcordanţă totală cu cerinţele Comisiei Europene. Deşi s-au întâlnit destul de des în ultimul timp, domnul ministru al fondurilor europene Eugen Teodorovici pare încă să vorbească o altă limbă decât Comisarul European pentru Dezvoltare Regională, Corina Creţu.

Pentru context, să aducem aminte că politica de coeziune a UE este finanţată prin trei mari fonduri (Fondul Social European, Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune) iar de managementul ei este responsabilă  administrația fiecărui stat membru. Faptul că România nu a excelat în perioada 2007-2013 este strâns corelat cu capacitatea administrativă a statului român:  slaba gestionare a programelor de către autoritățile de management,  slaba expertiză a beneficiarilor sau  lipsa de implicare, de expertiză, a  administrațiilor locale şi regionale. Toate acestea presărate cu presiunea politicului, clientelismele şi nepotismele din politică, schimbările dese ale persoanelor de decizie şi instabilitatea politică au făcut ca România să ocupe ultimul loc în absorbţia fondurilor europene în perioada 2007-2013.

Din 2012, la Ministerul Fondurilor Europene se află d-l Eugen Teodorovici care a avut parte de sprijin politic şi de stabilitate politică, spre deosebire de predecesorul său Leonard Orban. Trebuie precizat  faptul că absorbţia a crescut de la 15% în 2012 la aproape 52% în ianuarie 2015 nu este în totalitate meritul d-lui Teodorovici ci este legat în special de presiunile de la Bruxelles.  Sub îndrumarea Comisiei Europene şi în special datorită măsurilor dure de suspendare a fondurilor, greșelile din trecut s-au redus, autorităţile românești au început să fie mai atente la sugestiile Comisiei şi auditorilor de la Bruxelles. În plus, fondurile europene au fost repartizate de  la început, din 2007, în mod crescător conform Programei Financiare Globale a Programului Naţional de Dezvoltare. astfel încât era de aşteptat creşterea absorbţiei spre sfârșitul perioadei de alocare. De asemenea, faptul că în 2014, Corina Creţu a fost numită Comisar European pentru Politica Regională nu putea decât să ajute autoritățile române şi în special Ministerul Fondurilor Europene în acest proces, într-un mod indirect.

Cu toate acestea, semnalele din ultima vreme ne fac să credem că, deşi ar exista toate datele pentru o ameliorare consistentă a situaţiei fondurilor europene în România, autorităţile de la Bucureşti se situează în disonanţă faţă de recomandările Comisiei şi a Comisarului Creţu alegând să se concentreze în continuare pe absorbţie şi ignorând calitatea proiectelor implementate şi a instituţiilor de management.

De altfel, Corina Creţu afirma  în urmă cu câteva zile la Sofia că e nevoie de o nouă abordare, holistică, coordonată la toate nivelele:„această bătălie trebuie dusă de instituţii capabile, bine dezvoltate şi eficiente, deoarece există o conexiune între sărăcie şi slaba guvernare… Pentru a atinge o rată mare de eficienţă a fondurilor europene, e necesară ruperea cercului vicios al sărăciei, alimentate de corupție și proastă guvernare” a spus d-na Creţu pentru Bulgaria On Air TV channel. Asta în timp ce la Bucureşti nu se vorbeşte aproape deloc despre slaba capacitate administrativă şi funcţională a administraţiei centrale sau regionale. Deşi au avut loc reforme mici în cadrul MFE, este greu de crezut ca acestea vor fi de ajuns pentru a face faţă cu brio următoarei perioade financiare.

Această declaraţie a d-nei Comisar vine după ce cu puţin timp în urmă, într-un interviu pentru Mediafax, d-na Creţu a spus că România trebuie să identifice mai bine domeniile expuse riscului de corupţie şi să adopte măsuri preventive, dar şi eficiente pentru gestiunea fondurilor europene. Asta în timp ce d-l Teodorovici nu vorbeşte aproape deloc despre acest subiect sensibil, preferând să vorbească despre absorbție, fără să înţeleagă, se pare, care sunt cauzele absorbţiei scăzute şi de ce este importantă nu doar atragerea statistică de fonduri dar şi calitatea proiectelor finanţate şi plus valoarea adusă economiei şi societăţii.

Cu toate că în luna ianuarie DG Regio a trimis echipe în 8 ţări cu o rată de absorbţie mai mică de 60%, printre care şi România,  pentru a le ajuta, Comisarul pentru politica regională a subliniat că este greu de crezut că în 11 luni se va face ceea ce nu s-a făcut în 7 ani.

Aceste neconcordanțe de viziune au apărut încă de la investirea doamnei comisar Creţu: la interviul de investire aceasta a vorbit despre nevoia sustenabilității proiectelor şi de faptul că absorbţia fondurilor europene trebuie să fie urmată de proiecte care să aibă un impact direct asupra economiei şi care să aducă un plus valoare adăugată, un flux de capital şi să ajute le reducerea disparităţilor dintre Est şi Vest.

De fapt acesta a fost discursul d-nei Creţu în ultimul timp : „creşterea ratei de absorbţie nu este un scop în sine, absorbţia este un indicator şi trebuie tratat ca atare. Concentrarea pe această unică cifră este o abordare simplistă şi care nu reflectă nimic din complexitatea proceselor şi problemelor cu care se confruntă sistemele de gestiune a fondurilor UE, atât la nivelul Comisiei cât şi la nivelul statelor membre.”

Aceste declaraţii contrazic discursul public al d-lui Teodorovici precum şi lansările de apel pe care POSDRU le-a avut la sfârșitul lunii decembrie 2014, lansări de apel ce au ridicat semne de suspiciune chiar la nivelul Comisiei Europene.

Dacă urmăriţi discursul public al d-lui ministru Teodorovici se observă ca accentul cade pe absorbţie cu orice preţ. Se pare că este un pariu pe care dumnealui vrea să îl câștige cu orice preţ, doar de dragul „absorbţiei”. Deşi a spus de nenumărate ori că pentru anul 2014 va dori să atingă pragul de 80% se pare că acest lucru a fost imposibil, având în vedere blocajele unor programe pe Mediu şi Transport. Cu toate acestea la începutul lui 2015 s-a ajuns la un procent de 51.87% rată de absorbţie curentă.

Într-un interviu acordat curs de guvernare d-l ministru Teodorovici a spus că îşi doreşte 100% absorbţie şi nu înţelege de ce nu poate fi mai bun ca şi cei din Polonia. Am explicat încă din 2012 de ce Romania nu a putut urma succesul Poloniei, într-o serie de articole. Plus faptul că pe 2014-2020 nu s-a urmat aproape nimic din modelul polonez de succes, pentru că fondurile nu au putut fi distribuite sau planificate regional, din cauza faptului că procesul de regionalizare a eşuat. Cu toate acestea este lăudabilă acţiunea prin care d-l Teodorovici a reuşit să aducă sub aripa Ministerului Fondurilor Europene majoritatea PO-urilor, MDRAP d-lui Dragnea deținând în continuare linii importante de finanțare.

Revenind la lansările POSDRU de la Bucureşti din decembrie 2014, acestea confirmă politica de absorbţie cu orice preţ dusă de domnul Teodorovici deoarece fondurile trebuie cheltuite cât mai repede pentru a nu le pierde la sfârșitul lui 2015. Totuşi, această pripă în scrierea de proiecte substanţiale angro fără o pregătire prealabilă consistentă poate avea efecte negative care ar putea duce la o viitoare blocare a fondurilor din cauza iregularităţilor sau, în cel mai bun caz, poate duce la implementarea de proiecte inutile sau fără valoare adăugată.

Politica „absorbţiei cu orice preţ” nu urmăreşte ca banii europeni să aibă un impact real asupra economiei așa cum se doreşte la Bruxelles, ci să fie doar un număr care să ajungă cat mai aproape de obiectivele d-lui Teodorovici iar acest lucru constituie un risc dar şi o probă de amatorism pe care, de altfel, doamna Comisar Creţu l-a sesizat şi l-a transmis însă fără rezultat.

Articol aparut pe site-ul Europuls

Europuls este o organizaţie non-guvernmentală formată din tineri români experţi în afaceri europene. Scopurile ei sunt îmbunătăţirea cunoştinţelor românilor despre Uniunea Europeană şi încurajarea unei mai bune comunicări despre România la nivel european prin schimburi de idei şi a celor mai bune practici. Europuls publică articole şi analize pe site-ul www.europuls.ro, organizează dezbateri, seminarii şi conferinţe.

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gratian Mihailescu
Gratian Mihailescu
Graţian Mihăilescu este expert in dezvoltare regională si consultant în afaceri europene, în prezent încercând să înfiinteze un Institut de Dezvoltare Locală în Timişoara. Absolvent de jurnalism, s-a specializat în Afaceri Europene si Dezvoltare Regională, fiind bursier în Germania, Italia, Belgia şi Ungaria la prestigioase instituţii din ţăriile respective. De-a lungul timpului s-a implicat în activităţi ale societatăţii civile, în ţară sau pe plan extern, colaborând cu clubul RO-UE, Europuls, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi alte organizaţii non-guvernamentale din Vestul României. În ultimii ani a publicat articole despre fonduri europene şi dezvoltare regională pe siteuri de specialitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro