joi, martie 28, 2024

Bucuresti: top 5 lucruri de care sa ne fie rusine – LOCUL 4

După cum am promis, voi continua top 5 lucruri de care să ne fie ruşine.

Cei care aşteaptă aici şi acum de la mine articole academice, scrise sforăitor şi bine documentate ar putea fi dezamăgiţi. Topul meu este scris la repezeală şi se bazează pe lucrurile care mă enervează pe mine la oraşul în care trăiesc. Nu mi-am ales criterii să prioritizez (număr de oameni afectaţi, urgenţa problemei, potenţial nefast, etc) şi nu am nici pretenţia de a fi „ştiinţific” aici. Sunt lucrurile cu care ne confruntăm cu toţii zi de zi. Şi cu introducerea acesta sper că i-am lămurit suficient pe cei care s-au apucat deja sa-mi conteste topul. Vă invit să vă faceţi şi dumneavoastră propriul top iar peste câteva zile, când îl voi termina pe al meu îl voi ruga pe editorul de la contributors.ro să ne dea posibilitatea să votăm top 5 lucruri cu care să ne fie ruşine ca bucureşteni. Aşa că voi culege şi alte propuneri.

Şi încă ceva, acelora care mă cred radical ecologist sau de alt fel: nu sunt. Nu iau atitudine pentru că vreau să salvez nu ştiu ce vietate sau ecosistem. O fac din pur egoism burghez. Ţin la calitatea vieţii mele, a familiei mele şi am ales să nu emigrez.

Astăzi îmi revine plăcerea să răsucesc cuţitul în rana acelora care s-au obişnuit cu lucruri primite ieftin sau gratis. La articolul precedent au fost mulţi care au reclamat lipsa parcărilor şi au zis că trebuie să aplicăm amenzi doar după ce rezolvăm acesta problemă de infrastructură. Eu zic să plecăm invers. Deci, să reluăm topul:

Locul 4: Bulibăşeala din centru

Mi-aş dori şi eu un centru cu care să mă mândresc dacă tot sunt locuitor al celei de-a şaptea capitale europene ca mărime. Un centru cu alee pietonala, cu locuri turistice, cu o arhitectură respectabilă, decongestionat, relaxant, unde să mă plimb cu familia duminica.

În schimb ce avem? Avem maşini, zgomot, nervi, blocaje şi maşini (întotdeauna maşini) parcate pe fiecare metru pătrat de trotuar. Colac peste pupăză, primăria a găsit de cuviinţă să mai traseze şi benzi pentru biciclete, inutilizabile. Bani aruncaţi pe fereastră, sau în anumite conturi bine alese. Dacă bunul simimţ nu este suficient pentru a realiza că acele benzi nu-şi vor atinge scopul (probabil încurajarea mersului cu bicicleta şi avantajele ce decurg de aici) atunci un studiu de fezabilitate ar fi fost suficient pentru a vedea că acele benzi sunt forme fără fond.

Cred că principala cauză a bulibăşelii din centru este numărul prea mare de maşini care sunt, literalmente, peste tot. Până să sape erau şi pe Lipscani, sunt şi pe Stavropoleos.

Soluţia mea, este la fel de simplă ca şi precedenta: taxă pentru intrarea în centru. Vrei să-ţi etalezi maşina sau transportul comun nu e de nasul tău, plăteşti. Plăteşti la modul serios.

Iar acum voi forţa nota şi o fac în calitate de şofer, posesor a două maşini. Maşina nu este un drept, maşina este un lux. Iar luxul se plăteşte. Mai ales atunci când nu avem infrastructură şi luxul unora le afectează direct tuturor calitatea vieţii, în rău. Să ai maşină în România astăzi, este mult prea ieftin. La cât murdăresc maşinile (estetic, fonic, calitatea aerului), trebuie să plătim mai mult. Noi şoferii trebuie să-i recompensăm, pentru disconfortul pe care-l producem, pe ceilalţi. Cum? Plătind mai mult, bani care să se regăsească în infrastructură şi în transportul în comun.

Şi mai e ceva. De unde ideea că toţi oamenii trebuie să posede o maşină personală? Dacă-mi aduc bine aminte parcă vine de la nişte socialişti-naţionalişti. Este o idee proastă. O idee mai bună ar fi un transport în comun civilizat şi eficient construit cu taxele mari aplicate şoferilor de auto personale. Eu cred că dacă vrei să conduci o maşină trebuie să meriţi lucrul acesta. Nu-ţi cumperi o rablă cu 500 de Euro, o înscrii şi pe aici ţi-e drumul şi o parchezi la nimerală pe spaţiul public. Să deţii o maşină la noi este prea ieftin. Ca să ai maşină ar trebui să-ţi permiţi trei lucruri: o parcare, o taxă serioasă pentru disconfortul pe care-l provoci celorlalţi şi un tarif la benzină pe măsură, plin de accize şi nu de profit pentru benzinari aşa cum este astăzi la noi. Poţi să-ţi iei maşina şi gratis dar să nu o poţi păstra decât dacă ţi-o permiţi.

Pentru cei care mă cred radical doar două cuvinte:

Uite ce fac oamenii civilizaţi, recunosc că abuzează de spaţiul public. Ultimul eurobaromentru are nişte date interesante. „The idea is to internalise all costs of driving, such as congestion, noise pollution and accidents, and to make people pay for the services they actually use.” Vedeţi pe Euractiv Buxelles.

Şi dacă nu vă laţi convinşi de argumentul postmodern de mai sus poate vă gândiţi la propria piele:  20.000 de bucureșteni mor anual din cauza poluării! Noxele sunt cancerigene.

Acestea fiind spuse, ma duc să vă răspund la comentariile de la precedentul articol,

Bucuresti: top 5 lucruri de care sa ne fie rusine

Distribuie acest articol

69 COMENTARII

    • Cu scuzele de rigoare asa cum a spus si autorul, este un articol scris la ‘repezeala”, sau nu are cum sa scrie si altfel de articole, atunci de ce se scuza din start? Un om mare, isi cunoaste limitele, si o si recunoaste
      Felicitari, mai stati dracu si pe acasa

  1. Si… stiti ce ne lipseste? Un think-tank serios pe dezvoltare urbană, nişte ONG-uri locale care să pună presiune pe primărie: primăria să fie treaba lor! Nu guvernul, nu Cotroceniul. Şi evident ne lipseşte ideea de participare publica. Calitatea oamenilor din primării este foarte proasta. Fosti pietari ajunsi mari consilieri. Asta pentru ca noi nu participam.

  2. Taxe, taxe vechi, taxe noi, taxe si mai noi, taxe peste taxe …
    Nu cu taxe, pe care ajung sa le plateasca doar fazanii, decongestionezi centrul Bucurestiului. Probabil n-ati urcat prea des in autobuze sa vedeti ce placuta e calatoria. Incearcati cateva zile la rand sa folositi transportul in comun si apoi refaceti textul.
    Daca vreti sa decongestionati centrul Bucurestiului alegeti un primar general + cativa la sectoare care sa nu mai aprobe contructii ingramadite unele intr-altele si nici turnuri, de birouri sau de locuit, fara locuri de parcare. Primarii ar trebui sa mute cladirile de birouri in afara Bucurestiului, ceva de genul La Defence din Paris. Un La Bolintin de Bucuresti. Evident, asta e mult mai greu de facut si-o sa dureze cateva zeci de ani. Dar nici cei din Vest n-au ajuns la solutia asta repede. Intai trebuie ca majoritatea populatiei sa simta nevoia.

    • observatie corecta!

      1. da, taxele sunt necesare, dar nu suficiente, iar banii POT sa fie utilizati gresit sau delapidati.

      2. plata pentru accesul in centru cu maina se poate aplica DUPA ce exista si functioneaza centruile ocolitoare, si un sistem civilizat de trasport public

      3. cine raspune pentru autorizarea cladirilor de birouri, ce genereaza trafic mare, in zona centrala, deja foarte aglomerata, a orasului? Sua chiar ansamblurile rezidentiale ce nu dispun de suficiente locuri de parcare?

      4. DACA. Daca pistele prntu bicicleta ar fi intr-adevar functionale, unii poate ar abandona masina in favoarea bicicletei, iar cei care folosesc in continuare autoturismele ar beneficai de o strada mai liber, pe care poti sa CIRCULUI, nu sa stai blocat in ambuteiaje!

      5. In tarile europene sunt adeseori doua autovehicule pe familie sau chiar mai mult, dar ele pot avea destinatii diferite – romanul, din saracie, cumpara o singur amasina care sa fie buna la toate …

      • 1. taxele/impozitele sunt suficiente daca sunt aplicate corect. pui impozit IMENS pe segmentul rezidential in centru si rezolvi imediat problema parcarilor ‘de resedinta’. pui taxa de tranzit in zona in care vrei sa reduci traficul si il vei reduce cu siguranta. pui taxe mari la parcarile publice din zonele comercial si fortezi dezvoltatorii sa-si includa parcarea in proiect…
        2. transportul in comun din bucuresti este deja civilizat. calatorii insa lasa de dorit si aglomeratia din trafic face autobuzele noi sa se miste incet. asta s-ar putea rezolva foarte simplu daca s-ar elimina subventiile la bilete si am avea un sistem eficient de verificare a calatorilor, de ex doar cu intrare pe usa din fata, cum este la liniile expres.
        3. corect. functionarul public nu raspunde individual pentru greseli. in cel mai bun caz isi da demisia dupa ce a dat un tun si daunele le plateste institutia.. din banii contribuabililor.
        4. corect. din pacate in bucuresti e posibil sa se traseze benzi pt biciclete peste trotuar, limitand spatiul pietonilor la mai putin de 50cm in anumite zone.
        5. numarul masinilor la mia de locuitori in bucuresti este muuuult peste media europeana. in occident au 2-3 masini familiile care locuiesc in suburbii sau in sateliti cu densitate mica.

  3. Banii din impozite NU se regăsesc în lucrări de infrastructură.

    Câte parcări subterane (sau parcări-bloc, de tip austriac) a făcut Primăria cu banii din impozite?

    ~Nautilus

      • În calitate de plătitor de impozite, am la fel de multe drepturi de a pune aceeaşi întrebare.

        Mai ales cunoscând faptul că impozitul pe motoare de peste 2000cc şi mai sus nu creşte liniar. Spre exemplu, la un Viper nu se plăteşte impozit ca la 6 Logani, ci ca la 75 de Logani.

        Are un viperist dreptul să întrebe de ce şoseaua nu e nici de 6 ori, nici de 75 de ori mai bună, iar parcările nici de 6 ori, nici de 75 de ori mai multe, ci de la an la an tot mai puţine?

        ~Nautilus

  4. „Să ai maşină în România astăzi, este mult prea ieftin.”

    In Romania, ultimul an: aprox. 2200 RON taxe locale, ~1000 euro CASCO, 800 RON RCA, 120 RON rovinieta, parcare subterana pazita 5400 RON (*), deci cam 2700 de lire sterline pe an.

    In UK platesc 260 lire taxa de drum si 800 asigurare fully-comprehensive (echivalent CASCO), deci 1060. Loc de parcare am inclus acasa (stau in Londra).

    Nu stiu ce e mult prea ieftin pentru dvs., mie mi se parea ultra-jupuitor. E adevarat ca benzina e ceva mai scumpa in UK dar nu merg asa de mult, si oricum grosul kilometrilor il faceam si inainte si acum plimbandu-ma prin Europa, deci tot acolo.

    (*) Trebuia sa tin masina in parcare pazita pentru ca mi-au furat oglinzile de doua ori, si semnalizatoarele laterale o data, parcand in locuri publice. Plateste asigurarea dar e multa bataie de cap si timp pierdut, trebuie sa te duci de doua ori la politie, la service etc., apoi fac nazuri la re-asigurare (a trebuit sa schimb firma de mai multe ori). N-am inclus aici platile de reintregire a politelor, pentru ca atunci cand au furat oglinzile au facut daune de peste 1000 de euro (masina are oglinzi electrocromatice care costa numai 400 euro + TVA pentru sticla).

  5. Am citit cu mare atentie toate comentariile de la art. precedent si mi s-au confirmat, din pacate, cateva pareri: 1. plansul de mila e o boala generalizata la romani, povestea cu Bucurestiul e sarac si n-au oamenii masini bune ar fi amuzanta daca n-ar fi o aberatie! Traiesc de 6 luni in Stockholm si nu cred ca am vazut mai mult de 20 de suv-uri de peste 35.000 E, pe cand in Bucuresti vedeam 50 zilnic. Dar aici mashina e un mod de transport din pct A in B, nu o etalare a unui (pseudo)statut.
    2. in Stockholm nu exista loc unde sa parchezi mashina mai mult de cateva minute fara sa platesti (in afara de parcarile supermarket-urilor sau mall-urilor unde prima ora e gratis) si nici nu exista parcari generoase la fiecare colt de strada, ci tot PE strada (paralel cu trotuarul) se parcheaza, dar peste tot SE PLATESTE. Sunt dispusi shoferii romani sa plateasca? Nu cred. Am parcat de nenumarate ori in parcarea subterana de la Inter si nu am avut probleme de gasit loc niciodata, pe cand sus, pe stradute, era nebunie de mashini mulate pe stalpi si ziduri, dar na, erau locurile moca, nu? Cati sunt dispusi sa lase mashina in parcarea cu plata de la Unirii si sa mearga o statie cu metroul sau pe jos ca au treaba la Universitate?
    3. Problema romanilor e pe de-o parte „uite-l pe shmecherul ala care merge pe linia de tramvai, ce, eu sunt mai prost?”, pe de alta parte, daca e prins si amendat pentru asta si shmecherul nu, supararea lui e ca „eu platesc ca prostul, shmecherul nu”, in loc sa se gandeasca strict la a nu incalca el reguli sau chiar legi. Aici amenzile sunt extrem de mari, chiar si pt suedezii cu salarii bune. Dar daca incerci sa faci scandal sau sa mituiesti (nici nu cred ca se pune problema, dar ca idee) politistii te pun cu capul pe volan sau pe capota si iti pun catuse (vazut caz real chiar acum 2 zile, si era vorba de doua tipe istericoase). Daca pun botul la shpagi, politistii sunt de rahat! Daca ar face ca in Suedia, ar fi abuz, nu?

    Am spus ieri cuiva care era foarte ofuscat ca se vrea lege ca gratarele sa se faca doar in spatii amenajate („ce, n-am voie sa fac eu gratar unde am chef? Ca de-aia e democratie! Iar eu sunt responsabil”), cum ca normal e sa se faca treaba asta in locuri amenajate, ca ideea de democratie nu inseamna ca putem face orice, oricand, oriunde si ca incep sa inteleg cat de gresita e ideea ca astia din vest sunt „robotei, incolonati dupa reguli” si invat ca de fapt e vorba de o anumita armonie, de combinatie de responsabilitate, implicare, drepturi dar si obligatii. Mi s-a replicat ca sunt comunista :) Asa ca acum sunt curioasa ce replici pertinente voi primi aici :)

    • „Cati sunt dispusi sa lase mashina in parcarea cu plata de la Unirii si sa mearga o statie cu metroul sau pe jos ca au treaba la Universitate?”

      Eu. Şi nu din raţiuni financiare, ci tehnice: o maşină ceva mai capabilă decât veşnicele sfârâitori de 75 CP (omniprezente la noi, dar totuşi considerate lux) e foarte incomodă de condus prin traficul bară-la-bară şi în timpul manevrelor în spaţii foarte mici.

      Prefer să parchez la 2-3 străzi mai departe decât destinaţia, dar să fie loc de parcare.

      ~Nautilus

    • Nu mai am nimic de adaugat…Ma bucur ca nu sunt singurul care are capul pe umeri, dar ma intristez ca suntem prea putini…

    • Toate bune, Lia1 Observatiile tale sunt perfecte cand vorbim despre city. Insa, in zonele rezidentiale, acolo unde oamenii locuiesc, ar fi aberant sa le ceri a plati parcarea.
      Pun pariu ca si in Stockholm exista stradute unde pot parca (fara plata) doar riveranii. Restul locurilor de parcare sa fie cu plata, dar sa fie suficient. Orice masina multata dupa copaci sa creeze acolo in cateva saptamani loc de parcare, marcat si inregistrat de primarie. Basta!

      • In zonele rezidentiale din Elvetia, se plateste o taxa de parcare catre comunitatea locala, dupa care primesti un „cartonas” pe care il pui la vedere in masina, ca sa stie controlorii ca stai in zona si ca ti-ai platit dreptul de a parca acolo.
        Daca nu esti din zona rezidentiala, insa vii in vizita, atunci ai dreptul la doua ore de parcare gratis. Vecinii au dreptul sa te reclame si poti sa primesti amenda daca ai parcat mai mult de doua ore ca vizitator.
        Nimeni nu se plange si mai toti locuitorii (chiar si strainii care locuiesc in Elvetia, mai mult de 20% din populatia totala care locuieste in tara asta) respecta regulile.
        Insa… dupa 8 ani de sedere in Zürich, unde nu am vazut cazuri grave de incalcare a regulilor de parcare, vad si eu pentru prima oara masina parcata pe strada, exact ca in Bucuresti, pe zona carosabila, paralel cu o alta masina parcata regulamentar. Tipul isi pusese si semnalul de avarie, caci nu a vrut decat sa cumpere ceva de la magazinul din coltz (a stat 15 minute). Evident ca a fost amendat si incepuse sa mai faca si scandal fata de controlor.
        Surpriza, tipul avea o masina scumpa rau de tot cu numar de… Bucuresti.

          • AMENDA ESTE SFANTA!

            Ce programe de educatie civica? Ce 7 ani de acasa? Ce raost au aplelurile la bunul simt in Bucuresti? Este deja prea traziu pentru toate acestea.

            Intai amenda, ne invatam sa fim civilizati cu forta si dupa aceea vom vrea sa mentinem standardele de civilizatie care vor incepe sa ne placa. Si sa ii apostrofom cu curaj pe nesimtiti.

          • UN final asteptat?! Bineinteles ca da. Dar in alt sens: daca li se percepe o taxa riveranilor (indiferent de cuantumul ei), iar vizitatorilor le sunt permise doua ore parcare gratis rezulta ca SUNT SUFICIENTE LOCURI DE PARCARE. Ca exista, in orice moment, si cateva locuri libere.
            Sa-mi arate cineva in Drumul Taberei sau in Balta Alba vreun loc sa arunci un pai printre blocurile cu sute de apartamente! Si asta in conditiile cand lumea parcheaza deja pe iarba.

            PS. In Germania, unde locuiesc, de ani buni constructiile de apartamente prevad locuri suficiente de parcare. De exemplu, eu locuiesc intr-un bloc cu sase familii, avem 8 garaje in total si sase locuri permanente de parcare. marcate. In plus de-o lungul straduteoi de acces mai pot parca inca cel putin 6-7 bibiuri, iar in fata si in spatele blocului sunt prevazute cai de acces speciale pentru interventii (ambulanta, pompieri sau descarcarea cumparaturilor). Pana la ansamblul urmator distanta o depaseste pe cea standard din Bucuresti, desi cladirile sunt construite la finele anilor 80.
            A propos, cladirea aia de umbreste Catedrala Catolica cate locuri de parcare ar necesita si cate poate oferi? Dar enoriasii au suficiente locuri de oarcare in zona? Nu-i nimic: ne facem planul la amenzi!

        • Si tie, si lui Ciprian, sincer, mi-e rusine ca sunt conational cu voi. Nu numai ca reusim sa toleram toate leprele si sa le lasam sa ne conduca, dar ne mai si denigram noi insine. Pentru ca daca ne uitam la ciorba altora, dar sa privim cu atentie, nu doar fugitiv si cu gandul „aia sunt miezul, noi niste coji”, vedem ca amenzile exista, deci cineva incalca legile. Altfel, n-ar mai exista cei ce le impun si nici cei ce le aplica. Sau, altfel spus, am vazut capitale europene cu masini blocate, si (surpriza pentru unii), 99,9% dintre cei blocati erau locuitori ai respectivei tari.

          Nu sustin ca romanii sunt buni, ci doar ca nu sunt cu mult mai rai decat in alte parti. Singura noastra problema e ca am acceptat ca lichelele sa iasa in evidenta, in timp ce-n alte locuri nesimtitii si ticalosii sunt pedepsiti sau macar ignorati, nu ridicati in slavi. La noi, smecheria tine loc de bun simt, iar hotii sunt vazuti ca descurcareti si admirati.

          • Inteleg ca preferi un primar care sa se mandreasca cu Capitala noastra pentru ca … mai sunt alte exemple mai proaste decat Bucurestiul. Ce-i drept, in lume sunt orase si mai prost administrare de autoritati si intretinute de locuitori.

            Iar cei care scot in evidenta lucrurile nepalcute, mizearia, in loc sa laude viata culturala, traditia sau orice altceva sunt denigratorii.

            Somn usor,

            Daca asta intelegi tu ca este denigrare nu mai am ce sa-ti spun. Boicoteaza-ma, evita-mi articolele. In contrapartida vei gasi multi altii care-ti vor spune cat de frumos este si cat de bine traiesti.

          • domnule. adevarul este ca majoritatea celor din diaspora isi lauda tara acolo unde sunt dar pe net, intre ei, romanii..sunt extrem de critici si bine fac. am tot sperat in anii 90 ca hazul de necaz si spiritul critic „doar in intimitate” si la „un pahar de vorba” se va transforma intr-o miscare civica, de amploare. am incercat chiar la un nivel mic sa .. cred ca noi romanii nu avem inca o educatie „de buni organizatori”, si cred ca ne lipseste inca „initiativa civica”: din lipsa d etimp, din comoditate sau din alte motive. pe de alta parte daca dam exemple de „proceduri” functionale din occident si aplicabile in romania – am facut-o nu o data prin propuneri concrete, scrise catre directori ai administratiei locale din romania, fara succes- suntem luati de „aroganti” sau „utopici” sau ni se da un contraexemplu nesemnificativ. si la Paris sunt blocaje in trafic este drept …si la Londra. incercati sa lasati aiurea masina in aceste orase. un amic cu 4×4 a experimentat pe pielea lui cerbicia celor care i-au blocat rotile. si daca nu vreti sa priviti la „decadentul” occident analizati solutiile date de primarii inteligenti din orase „dificile” ca Bogota, Curitiba, Hyderabad…

          • Ciprian, eu nu vreau sa ma laud cu nimic. Si nici primarii nu vreau sa se laude. Dar am impresia ca nu stim deloc sa ne respectam intre noi, romanii.

            Maca zice ca „Tipul isi pusese si semnalul de avarie, caci nu a vrut decat sa cumpere ceva de la magazinul din coltz (a stat 15 minute). Evident ca a fost amendat si incepuse sa mai faca si scandal fata de controlor.
            Surpriza, tipul avea o masina scumpa rau de tot cu numar de… Bucuresti.”
            Iar tu il completezi cu zel: „Surpriza? Eu cred ca era un final asteptat… :)
            Exemplul dumneavoastra este graitor de la sine.”

            Ei bine, pe principiul asta, englezoaica ce era sa-i bata pe aia care-i blocasera roata masinii ar fi trebuit sa fie romanca. Sau toti cei pe care-i vad aproape zilnic lasandu-si masina cu avariile puse, desi in zona respectiva e parcarea interzisa, toti sau macar majoritatea ar trebui sa fie romani. Si, culmea, nu sunt. Asa cum nu sunt nici acei posesori de masini pe care zilnic le vad blocate. Asta incerc eu sa arat: romanul e nu cu mult mai rau decat alti con-europeni. Insa romanul se descurca in jungla in care se afla. Nu cred ca toti parcheaza pe trotuar sau spatii verzi de placere. Nu cred ca romanul conduce ca un bezmetic pentru ca e in esenta rau, ci pentru ca stie ca ii ia 8 ore sa parcurga un drum pe care cei ce locuiesc mai la vest il parcurg in 3-4 ore. Sau ca prefera sa stea 2 ore in trafic, in timp ce autobuzele se plimba goale si mirosind a levantica prin oras. Poate sunt eu mai naiv, insa cred ca un individ e influentat de enorm de multi factori, iar persoana nu e intrinsec rea sau buna decat arareori, mediul si educatia sunt cei ce o transforma in nesimtit sau in om cu spirit civic.

        • Da, o alta caracteristica a romanului: crede ca ii merge (si chiar ii merge de cele mai multe ori dar numai in Romania) daca spune „Eu de unde sa stiu ca nu am voie?”. Legea e lege, regulile sunt reguli, pentru toata lumea!

      • Dar pune repede pariul..! Astept sa-ti dau un raspuns negativ (pozitiv pt Lia)…Si riveranii platesc parcarea….de obicei pe an,ca sa nu plateasca cu ora,isi cumpara un „parkpickerl”–germanizat :-)) care costa intre 130 si 190€ pt 12 luni (depinde de sector) …ceea ce nu pot cei ce nu locuiesc in acele zone…cei care vin din afara sectorului respectiv,sau lasa masina acasa,sau platesc tot la 2 ore (maximul cat ai voie sa parchezi pe sectoarele cu plata,1,20€ pe ora–VIENA…) Iar pt Lia..sa sti ca in Viena sunt f multe SUV-uri …dar sunt ok…chiar daca unele sunt conduse de yugo sau turci…..:-)) rar risca sa parcheze pe trotuar,sau la coltul strazii–la mai putin de 5 METRI de centrul „intersectiei” unde zona nu este marcata s.a.m.d. Si pt cel ce-a scris articolul: Masina este o necesitate in proportie de 90%!!!!!!!!!!!!! Lux este cand vrei sa arati vecinilor ca ai doua trei …si doar tu singur posezi permis de conducere in familie….Insa nu e MUSAI sa circuli numai cu masina personala,dar sunt cazuri cand ai nevoie de ea,chiar si intr-un oras mare cu transportul in comun bine pus la punct.

        • 130 EUR (533 RON) pe 12 luni e pomană.

          În Bucureşti, la o firmă privată care oferă spaţii de parcare în parcul propriu, abonamentul e cam 100 RON/lună (deci mai mult decât dublu).

          La parcările Primăriei (Inter, Obor, parcări subterane de cartier) e 150 până la 300 RON/lună, deci de 6,75 ori mai scump ca în Germania.

          ~Nautilus

    • Lia , sunt de acord cu tine . Pacat insa ca , a mai plecat un OM din tara , dintr-o tara in care , din nefericire , multi se cred oameni fara niciun drept.

  6. Mda! Multitudinea de autovehicule pare a fi plaga capitalei. Totusi, nu ma pot abtine sa nu fac ceva comparatii cu lumea spre care tindem: occidentul.
    Si constat ca multe familii in vest detin chiar mai mult de doua vehicule: una el, una ea, un cabrio de duminica, la care se mai adauga si motoreta fiului rebel. Totusi loc de parcare e destul. Pentru ca atunci cand se construieste un bloc, fie de aparmtamente ori birouri, se construiesc si parcarile necesare unui cuantum de masini astfel calculat.
    Desigur, taxe suplimentare, impozit majorat pentru masina a doua sau a noua este ok. Insa trebuie avut grija si ca folosirea fondurilor astfel create sa fie eficienta: delimitarea stricta a zonelor de parcare de cele de acces sau a spartiilor verzi, eventual prin blocarea ultimelor cu ajutorul betonarilor suplimentare sau a plantarilor de garduri vii sau pomi.

    • Procentul de automobilişti în populaţia obişnuită de la noi era de 2 ori mai mic faţă de o ţară europeană mijlocie (1 om din 4, faţă de 1 om din 2 la ei). Asta în anul de graţie 2008, când teoretic economia duduia şi toţi, de la chelner la magnat, aveau bani.

      În prezent, e şi mai mic. Returnările de la leasing şi faptul că Autovitul nu mai are locuri pentru vânzători o demonstrează.

      Din acest motiv e cam greu să spui: „avem prea multe maşini”.

      ~Nautilus

  7. Ceva imi spune ca materialul (nedocumentat) justificat prin „repezeala scrisului” nu este realizat de un bucurestean beget. Daca gresesc, il astept pe autor in propria-mi pagina facebook pentru a retracta aici cele afirmate. Daca articolul ar fi aparut in vreo pagina cotidiana viu colorata, as fi trecut usor peste o noua momeala de deturnare a atentiei bucurestenilor, de la realitatile dramatice ale Capitalei. Ne confruntam insa cu un tanar entuziast care, parca lansat langa Dambovita cu parasuta, ignora locurile din topuri reale, pe care acest oras este situat de catre agentii si organizatii internationale:
    Nu ma refer aici la „cel mai lung carnat” sau „cel mai greu tort”, recorduri inscrise de municipalitate in Guiness Book si servite prostimii pe trotuarul din fata Pietei Constitutiei. Bucurestean de trei generatii (bunica mea s-a nascut in Bucuresti, in 1881), nu pot sa acopar cu mici gainarii de bulevard adevaratele drame urbane ale Capitalei. „Reader’s Digest” a reconfirmat, la inceputul acestui an, recordurile cu care se mandresc bucurestenii:
    – cea mai poluata capitala din Uniunea Europeana;
    – cel mai dens cimitir de masini din lume(40.000 de masini abandonate pe 400.000 de mp);
    – dupa Sofia, orasul cu cei mai necinstiti locuitori;
    – singura capitala europeana fara statie de epurare a apei potabile;
    – orasul european cu cei mai multi turisti straini pierduti(fara centre de informare turistica, fara ghidaj stradal bilingv spre centrele culturale sau artistice, obiective de patrimoniu, cu harti turistice pe care sunt inscrise obiective inexistente fizic);
    – capitala cu cei mai multi locuitori muscati de caini;
    – 1.100 de strazi neasfaltate si 200 km de strazi fara alimentare cu apa si fara canalizare;
    – capitala europeana cu cea mai mare suprafata agricola.
    Si ar mai fi… sunt alte „recorduri” dramatice pentru conlocuitorii orasului, dar prefer sa fiu rezervat. Asa ca, vedeti dumneavoastra, „topul” prezentat de tanarul bucurestean(?) Ciprian Ciucu e doar o jucarie. Nefunctionala.

    • Stimat TIS,

      Tata este oltean, iar mama muscelenaca. Sunt in Bucuresti de la vrasta de 5 ani. Deci nu sunt beget.

      Nu inteleg… n-as avea legitimitatea sa imi fac propriul top? A… da, m-ati prins: ma plateste Oprescu sa deturnez agenda. O da… si sunt f. eficient. M-au citit 6 mii de oameni din doua milioane.

      Va rog, luminati-ne cu propriul top.

      • Sigur ai o problema; esti ipocrit ! De ce tii doua masini si altuia nu-i dai dreptul sa detina macar una? De platit ,te plateste cineva pentru postarea gogomaniilor astea ..comuniste!

  8. din pacate cresterea impozitarii nu este decat o parte din solutie. S-a mai vehiculat ideea buvignietei, dar s-a renuntat la ea, considerandu-se ca e comunista. Si eu sunt de acord ca avem taxe mici pt masini, dar chiar daca s-ar tripla taxele, tot cam asa ar fi situatia.
    Solutia ar fi un transport in comun bine pus la punct, cu o banda delimitata pe care sa circule numai RATB-ul, nu toti smecherii (la categoria smecheri intrand si taximetristii).
    Apoi sa nu mai existe locuri de parcare la liber in centru, ci totul sa fie platit, asa cum e in Belgrad, spre exemplu. Nici cu taxe mari, dar nici gratis sa nu fie (conditia e sa fie parcari amenajate, nu ca celel ale lui Udrea si Cocos, care erau niste terenuri virane la care s-a montat o bariera). O alta solutie este sa nu se mai dea nici o autorizatie de constructie, nici la blocuri de locuit, nici la cladiri de birouri, fara un numar rezonabil de locuri de parcare. S-au facut zeci de cladiri de birouri cu 1-3 locuri de parcare, si logic ca o asa constructie va creste si mai mult bulibaseala din centru.
    O alta soluite pe care o vad eu ar fi legitimarea si luarea la intrebari de catre politie a tuturor golanilor si homless-ilor de prin centru. Stiu ca e o masura comunista, dar e f eficienta. Daca personajul nu are buletin ca locuieste acolo sau nu are contract de munca, sa fie trimis de unde a venit. Tiganii, parcagiii, cersetorii, vanzatorii ambulanti, toti pierde vara de prin centru sunt o problema reala, si trebuie combatuta. In nici un centru de capitala civilizata nu gasesti atatia pierde vara ca la noi.

  9. Corect articolul, desi mi se pare ca are si unele mici scapari, zic eu, nu prea vad exact unde bate: Intre „De unde ideea că toţi oamenii trebuie să posede o maşină personală? ” (corect) si „Iar acum voi forţa nota şi o fac în calitate de şofer, posesor a două maşini.” nu prea stiu unde sa ma uit. Exact, de unde ideea ca toti oamenii trebuie sa posede o masina personala, ma indignez eu care am doua. Probabil ca te indignezi si ca e traficul aglomerat. De mine sigur nu – eu merg cu RATB-ul. Poate de cei ca tine?

    Apoi – chestie de gust. Mie imi place de pilda centrul Romei – sufocat de masini, scutere, jdemilioane de turisti, etc. Oare de ce?

    Excelent comentariul de mai sus al Liei. Nu vrem nici asa, nici altminteri. Cum ai da-o e prost. Prin urmare stam.

    • Da, poate e nitel neclar. Ceea ce vreu sa spun este ca da, am doua masini si astept sa fiu taxat pentru ele. Sa circul doar daca imi permit. Va poluez pe voi RATB-istii cu noxele si zgomotul masinii mele, nu puteti trece de masina mea paracata pe trotuar (la figurat vorbesc, eu nu parchez pe trotuar) etc. Sunt comd? Trebuie sa platesc! Masina nu este un drept, masina este un lux.

  10. bine spus;
    a nu se uita tarabele improvizate cu chiloti, ciorapi de la Unirii… este dezgustator.
    Politia este mereu absenta.

  11. Putin cam extrem articolul. Orice initiativa publica trebuie analizata din mai multe puncte de vedere. Pentru ca daca introduci niste restrictii, trebuie sa asiguri alternative viabile. In acest sens, daca interzici accesul in Centru cu masinile, trebuie cred eu sa delimitezi o zona periferica celei considerate „Centru” pentru parcarea masinilor, chiar si contra unei taxe. Ori asa ceva nu exista in Bucuresti sau in alte Orase din Romania. De asemenea, trebuie sa te asiguri, asa cum au scris alti comentatori de mai sus, ca oamenii au la dispozitie un sistem de transport in comun eficient si precis, nu sa stea calatorii unii peste altii in mijloacele de transport in comun si la Razoare 40 de minute, ajungand la locul de munca in cel putin 1 ora.
    Exista in multe orase europene dezvoltate posibilitatea de a circula cu masina in Centru, insa in orase ca Viena, Munchen sau Salzburg, fiecarui intreprinzator care a contruit o banca sau alta cladire de afaceri i-au fost cerute si planuri de asigurare a unui numar suficient de locuri de parcare, astfel incat masinile angajatilor si clientilor sa nu stea gramada pe trotuare.
    Un alt aspect care trebuie considerat cand vine vorba de aglomeratia din Bucuresti este faptul ca orasul nu are inca inele de circulatie viabile astfel incat daca vrei sa ajungi din Drumul Taberei in Pipera, trebuie sa treci prin Centru contribuind astfel la crearea de ambuteiaje.
    In rest, sunt de acord ca trebuie creat un Think Tank veritabil pentru analiza tuturor problemelor de urbanism, identificarea solutiilor si analiza impactului acestora. Altfel, vom continua sa reclamam pompieristic tot felul de probleme si solutii mai mult sau mai putin viabile.

  12. Revin la mesajul meu precedent, care nu apare din motive tehnice:

    Exemplu: eurobarometrul citat de autor în articol:

    Ce mijloc de transport folosiţi în principal?

    Maşina:

    Franţa (ţară virulent anti-automobilistică din punct de vedere legal): 64%
    Danemarca (ţară anti-automobilistică din punct de vedere fiscal): 63%
    Olanda (ţară anti-automobilistică din punct de vedere propagandistic): 49%

    România (ţară aşa-zis pro-automobilistică): 30%

    (Spuneam ceva de faptul că procentul automobiliştilor de la noi e de 2 ori mai mic, se verifică şi în practică: în Franţa sunt cam 30 de milioane de maşini la 60 de milioane de oameni, la noi sunt 4,4 milioane de vehicule cu motor, cu tot cu camioane, motociclete etc la 22 de milioane…)

    În paralel, o ţară cu o istorie asemănătoare şi cu un sistem economic puţin mai performant ca al nostru, Polonia, a importat înainte de criză de 2 ori mai mult maşini de peste 3000cc. Aşa încât deţinătorului de X5, în loc de „cocalarule” i s-ar mai putea spune şi „polonezule” :)

    Logic, nu?

    Problema este, cum am mai spus şi aici:

    http://www.contributors.ro/advocacy-public-affairs/dezbatere/bucuresti-top-5-lucruri-de-care-sa-ne-fie-rusine/

    că la noi sunt puţini automobilişti, dar nicio opoziţie semnificativă numeric şi electoral la automobilism. Zero. Orice politician este şi el automobilist, orice reprezentant al mediului de afaceri, orice primar, consilier municipal sau alt reprezentant al administraţiei publice de asemenea.

    Dacă ar exista o opoziţie „ecologistă, biciclistă, rucsacistă şi voluntară, cu multe dreadlocks în cap”, care să facă agitaţie (cum spuneau comuniştii, agitprop) la orice accident, orice deficienţă a traficului, orice proiect de construcţii etc, atunci fie şi numai de frica reclamei proaste, constructorul, primarul şi ministrul Transporturilor, comandantul de Poliţie şi ceilalţi implicaţi în administrarea circulaţiei rutiere ar trebui să negocieze o soluţie favorabilă pentru ambele părţi. În vest opoziţia nu încearcă să-i elimine pe automobilişti, nici automobiliştii pe opozanţi, ci caută toţi o soluţie de compromis.

    Cât timp opoziţia nu există, nici măcar de formă, politicianul e excesiv de tolerant cu problemele automobiliştilor (spre exemplu, oferind posibilitatea legală de a se aplica avertismentul în loc de amendă, sau viteze de deplasare sporite pe anumite segmente de drum) fiindcă e şi el în cauză. Cetăţeanul obişnuit e şi el tolerant cu deficienţele traficului fiindcă vede că loc de mai bine nu e şi caută să profite de puţinele lucruri care îi sunt favorabile (pasaje, bulevarde, spaţii în care poate parca aşa cum îl taie capul şi alte facilităţi).

    Iar puţinii care nu sunt automobilişti, văzând că nu există o mişcare socială care să le susţină interesele, se radicalizează, devin furioşi şi agresivi la adresa „cocalarilor cu maşini”, ameninţând cu moartea, distrugerea maşinii şi altele la fel de rele.

    ~Nautilus

    • Sunt de acord cu autorul articolului si cu raspunsul dat de Lia. Ceea ce am observat eu (ca pieton, ca masina nu am si nici nu simt nevoia sa cumpar) este ca ne invartim intr-un cerc vicios: daca vrem mijloc de transport in comun mai eficient atunci trebuie sa incepem prin a obliga soferii sa respecta banda speciala pentru autobuze (care exista ca scrie ‘bus” pe ea ), apoi ca regiile de transport in comun sa isi mareasca efectivul ar trebui ca banii din amenzi si abonamente sa ajunga si pe la ei nu? In plus poate ca ar trebui sa invatam ca nu trebuie sa ne suim toti in acelasi autobuz, putem sa asteptam urmatorul (pt ca in conditiile in care banda de autobuze este libera de alte autoturisme si autobuzul va ajunge mult mai repede, logic nu?). apoi cei care au autoturime se vor plange ca nu le ajung strazile, dar pe de alta parte la ce iti trebuie masina intr-un oras in care exista o retea RATB si Metrorex destul de buna (nu e perfecta stiu, dar se poate utiliza), te poti misca destul de usor dintr-o parte in alta daca iti planifici putin timpul, in loc sa pleci cu 5 minute inainte de timpul intalnirii si apoi sa dai vina pe treficul infernal cand nu ajungi la timp. In alta ordine de idei educatie si respect trebuie de ambele parti, dar ele lipsesc cu desvarsire la majoritatea participantilor la trafic (fie pietoni sau soferi), astfel ca nu se va rezolva nimic pe termen lung sau scurt prea curand, din pacate.
      Eu personal consider ca intr-un oras in care exista mijloc de transport in comun bunicel, nu reprezinta o necesitate sa am masina, pot pleca cu 5 minute mai devreme pentru a ajunge la timp unde imi trebuie sa ajung. Masina consider ca este o necesitate atunci cand ai un job (liber profesionist sau din partea firmei) in care trebuie sa te deplasezi intre orase, sau poate atunci cand vrei sa pleci in vacanta sau ai o urgenta in alt oras. In rest sunt sigura ca transportul urban si interurban s-ar dezvolta mai mult si mai frumos fara atatea masinii inutile.
      Principiul cel mai bun este imi pun trebarea daca chiar am nevoie de ceva anume sau exista alternative pe care le pot folosii, si in plus daca imi pot permite financiar sa suport aceasta achizitie pe termen lung, fara sa ma inglodez in datorii si fara sa ma plang ca nu mai am bani mai tarziu, pt ca achizia respectiva ma priveste pe mine (e proprietate privata) si nu statul sau primaria sau alti oameni din jurul meu.

  13. M-as fi asteptat la mult mai multe reactii violente, impotriva cuiva care indrazneste, si verbal, sa conteste dreptul oricui de a avea sub fund o masina pentru care, of course, sa aiba parcare, benzina si loc pe drum la discretie – sunt surprins de numarul redus de comentarii contra.
    Comentez aici pentru a sustine parerea autorului acestui articol: masina nu e un drept, ci un lux. Este un drept portia de aer (cat mai) curat, este un drept un loc de mers pe trotuar, este un drept un parc (cat mai) verde care sa nu fie folosit de parcare.

    Pentru ca pretul e o metoda de selectie destul de eficient, pretul combustibilului ar trebui crescut pana in momentul in care orasul s-ar vedea de masini. Si asta nu numai pentru Bucuresti, ci pentru toata lumea.

  14. Un comentari primit pe FB de la o doamna din Anglia. Are mare dreptate:

    Liz wrote: „Traffic solutions – congestion charge but you need CCTV cameras, parking meter charges that are v high but you need parking meters and not Dalli, high fines for overstaying but you need honest traffic police, clamping and towing away with very high recovery charges but you need to be able to get at them to tow them away. Bafta with all that.

  15. Am fost acu vreo 2 ani in Sibiu. Sensuri unice, centura care sa ocoleasca centrul si DOAR parcari cu plata in centru. Daca vroiai sa intri cu masina pina in centrul istoric (linga piata aia mare de linga Brukenthal, am uitat cum se cheama) puteai sa faci si asta, dar te costa.
    Deci se poate.

  16. Nu stiu de unde ideea cu mai multe taxe si impozite. Nu e de ajuns ca avem cele mai multe taxe si impozite din lume? Problema este in alte parti: lipsa parcarilor, lipsa spatiilor verzi, disparitia putinelor spatii verzi ramase, proasta calitate a transporturilor (nu doar la nivel local), lipsa implicarii cetatenilor in proiecte civile si lipsa ongurilor specializate pe asa ceva. Masinile sunt ok ca numar, dar lipsa totala a infrastructurii le face sa para multe si daunatoare.
    Serios, nu esti boc sa ceri mai multe taxe si impozite…

  17. Ciprian,

    GfK a publicat in data de 24 Martie o statistica a pietei auto. Doar 19% din romani si cca. 25% din bucuresteni detin un autoturism proprietate personala. Bucurestiul are o medie de 10,8 decedati la 1.000 de locuitori. Nu pot muri 20.000 de bucuresteni pe ani din cauza poluarii!
    In ceea ce priveste detinerea de autoturisme in Romania, sa stii ca toate costurile se compara cu majoritatea tarilor din UE desi veniturile sunt net inferioare. Asadar prin comparatie sa detii o masina in Romania e un „lux” in comparatiie cu efortul depus de un cetatean din Europa de vest.

    Un centru fara masini, vrem cu totii!

    Numai bine!

  18. Deci pana acum: solutia la problema 1 – amenzi; solutia la problema 2 – taxe.

    Nu ma mai obosesc sa citesc maine, presupun ca solutia la orice problema va mai identifica autorul va fi jupuirea contribuabilului, mascata sub un nou nume (impozit, acciza, „contributie”, etc). Am mai spus-o si o repet. Problema Romaniei in general si a Bucurestiului in special nu e lipsa de bani, e lipsa de manageri capabili.

    Mi se pare mie, sau problemele Bucurestiului sunt ale bucurestenilor? Daca da, a facut cineva vreun sondaj, fie si un simulacru de sondaj online? Poate lor le place sa traiasca asa. Daca nu le place, inseamna ca sunt ipocriti, adica cer de la altii si nu de la ei. Daca sunt ipocriti, atunci singura solutie la absolut orice problema e sa la arate cineva ca sunt ipocriti. Si asta e gratis.

    • SKB,

      N-ai inteles bine. E simplista, reductionista interpretarea ta.

      Solutiile mele sunt toate indreptate catre constrangere. Oamenii trebuie sa isi asume atunci cand abuzeaza de spatiul public si sa plateasca. Asa abuzam noi romanii si sistemul mediacal si chiar si sistemul de educatie. Abuzam plajele, muntii, padurile si tot ce este public.

      Sunt unul dintre cei mai mari sustinatori ai unui management eficient si a unor taxe si impozite minimale in domeniul afacerilor si al muncii platite. Pasiunea mea este mai noua este „better regulation”. Am publicat si pe acesta tema. Am vrut chiar sa infiintez asociatia platitorilor de taxe dar am esuat momentan. Desi pare o contradicatie cred totusi ca sunt coerent cu mine insumi.

      Pentru locul 1 pregatesc o surpriza. Sunt convins ca vei urmari topul rusinii bucurestenilor pana la final.

      • Acum ai pus prea tare la inima ce am scris. Am inteles foarte bine, doar troll-uiam si eu. :D

        Asa sunt eu, simplific la maxim orice, e defect profesional. Ideea e ca eu nu cred ca taxe in plus sau amenzi in plus rezolva problemele unui oras ca Bucuresti. Totul porneste de la locuitori, din randul carora se aleg si conducatorii, precum si cei care ar aplica solutiile tale. Si nu vrei sa stii ce simte un om cand vede ca o idee de-a sa ce pare buna in esenta ajunge sa fie pusa in practica de altii.

        Cred ca rezolvarea problemelor Bucurestiului (si ale Romaniei prin extensie) necesita extrem de multa inteligenta, munca, rabdare, daruire si timp. Trebuie sa ajunga individul sa fie constient ca e o parte a unei comunitati. Ca fiecare gest (fie bun, fie rau) are consecinte. Ori asta nu prea poti face cu legi nemtesti, decat daca importi si nemtii care sa le aplice. In schimb poti sa o faci prin actiuni inteligente care sa destepte spiritul civic in bucuresteni(romani). Putin cate putin. Pas cu pas. Chiar si aceasta serie de articole e un pas inainte.
        Nu trebuie sa repetam pasii altora (deci si greselile lor), putem sa ne croim drumul nostru.

        Succes. :D

    • Jupuirea contribuabilului este reală şi are motivele ei.

      Boc-Poc avea şi el motivele lui în vara 2010: trebuia să scoată bani pentru bugetele locale, conform regulilor descentralizării, de undeva, şi a ales maşinile de lux şi proprietăţile, judecând cu căpăţâna lui tare că aceia care îşi permit maşini de lux şi multe proprietăţi „au de unde” (motoare de peste 3000cc nu se mai montează în epoca modernă pe maşini medii, tocmai din pricina regimului de impozitare şi asigurare. De ce alde VAG sau BMW construiesc motoare de 2800cc sau 2997cc? Ştiu ei de ce!)

      Dar mai există şi alte motive, legate de organizarea şi stratificarea economică, socială…

      Oare de ce „omul cu cota unică”, Tăriceanu, a impus accize pe anumite categorii de bunuri?

      ~Nautilus

  19. Tre să-l amintesc pe Ostap Bender: „automobilul nu e un lux, ci un mijloc de transport”. :)

    „Eu cred că dacă vrei să conduci o maşină trebuie să meriţi lucrul acesta.”

    Chiar îmi place discuţia cu meritul. Cum se măsoară meritul respectiv – implicare civică, înrolare pentru Libia, voluntariat la Fukushima?
    Cred că totuşi meritul ăla se măsoară finaciar. Adică Moni Columbeanu (în vremurile ei bune) şi EBA categoric „merită” să aibă maşină.
    Dar o angajată din clasa medie care lucrează vreo zece ore pentru cinci-şase sute euro, are serviciul în cealaltă parte a oraşului, iar singura grădiniţă bună a găsit-o în alt cartier, ea categoric nu „merită” maşină, să se descurce naibii cum o şti, fără să îndrăznească să-ţi atenteze la calitatea vieţii.

    În rest, cum zicea @Cristi:
    „Pentru ca daca introduci niste restrictii, trebuie sa asiguri alternative viabile.”

    Bineînţeles. Nu poţi să interzici majorităţii amărăştene a populaţiei accesul la maşini, urmând ca într-un viitor incert să-i faci un transport în comun drăguţ. Se presupune că în intervalul neacoperit oamenii vor învăţa să se teleporteze sau le vor creşte aripi?

    Da, România e foarte poluată. Rufele prind miros de benzină cât se usucă pe balcon.
    Dar nu mi se pare cea mai inteligentă măsură „maşinile nu sunt pentru fomişti”. De fapt nu-i nici măcar aplicabilă.

    Cum zicea multă lume înainte: să fie rute alternative, să nu se aprobe clădiri noi fără locuri de parcare. Mijloace de transport mai civilizate. După un drum în care te fereşti cum poţi de hoţi, eşti agasat de cerşetori, inhalezi cele mai nedorite mirosuri în timp ce stai ca o sardea, atunci cea mai ticălos-poluantă maşină îţi pare minunată.

    Apropo, ar fi utilă introducerea în timp a unor norme de poluare mai dure la maşini. În timp – ca să nu fie o povară financiară prea dură.

    „benzi pentru biciclete, inutilizabile. Bani aruncaţi pe fereastră, sau în anumite conturi bine alese”
    Conturi bine alese. În Bucureşti există o probabilitate considerabilă să enervezi o haită dacă îndrăzneşti să-i încalci teritoriul cu bicicleta.

    • „Meritul” e o chestiune mai abstractă şi mai puţin importantă decât lipsa alternativelor.

      Contraexemplu:

      Între (aproximativ) 2005 şi începutul lui 2009, cuvântul „student” ajunsese insultă. Puteai să fii porcăit de zeci de trolli numai dacă pomeneai că eşti student, iar dacă ai fi fost faţă în faţă cu ei, puteai fi bătut. Deja se vorbea (eufemism pentru „delira”) de desfiinţarea facultăţilor private şi a unei părţi din cele de Stat, anularea diplomelor, concedierea în masă a absolvenţilor, fără a uita condimentele ca „lagăre de muncă forţată şi canale pentru analfabeţii ăştia care nu ştie nimic, că pe vremea lu Ceaşcă se făcea carte”. (Se făcea carte atât de bine încât Ceauşeasca avea 4 clase şi era Academician Doctor Inginer. Îi mai trebuia o clasă pentru Premiul Nobel :) )

      Motivul: lipsa alternativelor. Dacă majoritatea populaţiei urbane şi rurale între 18 şi 45 de ani se bătea să prindă un locşor pe la „Spiru”, „SeNeSePeA”, „Hyperion” sau altundeva, ca să poată urca în funcţie, iar oricine nu făcea asta şi îi critica era luat peste picior, era firesc ca acela luat peste picior să reacţioneze…

      Cum s-a redus asimptotic spre zero posibilitatea de a mai urca în funcţie peste noapte, s-au redus şi eforturile studioase ale publicului. Cum s-au redus eforturile studioase ale semidocţilor noştri, s-au liniştit şi apele.

      Când toţi se băteau pentru o diplomă, răspunsul era „ce, meritaţi voi diplome!?” sau varianta perfecţionată „ce, meritaţi voi ăştia cu diplome ceva!?”

      Acum nici „entelectualii noştri studioşi” n-au destule merite să mai atenteze la calitatea vieţii distinsului public cripto-comunist nestudios.

      ~Nautilus

    • Buna critica, aproape convingatoare.

      Dar viata Monicai Columbeanu a priveste pe ea. Cum isi castiga banii, iar este treaba ei. Eu doar vreau sa o pun sa platesca pentru disconfortul pe care mi-l provoaca murdarindu-mi aerul.

      Echitatea, meritul si distanta sociala din Romania cred ca sunt teme de dezbatere mult mai ample si mai profunde.

      Asta este o solutie pe care si altii au pus-o inpractica si mie imi place. Daca aveti solutii mai bune, va rog sa le explicati.

      Si am spus: banii incasati astfel de la cei care doresc acest lux trebuie redirectionati catre infrastructura si transport in comun.

      • „Plata” există deja: impozitul anual şi acciza la carburanţi.

        Toate celelalte forme de taxare presupun o contraprestaţie (RCA – asigurare, costul ITP – examen care atestă siguranţa şi încadrarea în regimul de poluare, costul parcării – posibilitatea de a folosi o suprafaţă de teren a Primăriei). Impozitul anual şi acciza la carburanţi nu. Sunt puse pur şi simplu fiindcă aşa vor statele.

        ~Nautilus

      • Şi cum plăteşti disconfortul celor lipsiţi de maşină? :)
        Fiindcă – într-un oraş mare – asta nu-i o fiţă, e o necesitate crâncenă.

        Nimeni nu vrea să polueze şi nu agreează să stea în aerul actual. Dar nu prea are alternativă. Bogătanii oricum migrează spre nord sau măcar în zone cu case – e şi ăsta un „merit”.

        În fine, discuţia e pur teoretică. În caz că – s-ar găta petrolul, ar veni nişte ecologişti dârji la putere – ar fi interzise maşinile la sărăntoci, atunci Bucureştiul ar fi în primă instanţă paralizat, apoi depopulat.

    • De acord cu Elena.
      „Masina e un lux” e, din pacate, o fraza care suna frumos, dar nu e scoasa din prea adancul circumvolutiunilor. Nu mi-as lasa sotia in voia soferilor si patronilor de microbuze, pentru a face o vizita la doctor sau in orice alt scop. E aici o problema de siguranta (safety, pentru unii). Iar siguranta nu mai e de mult timp considerata un lux in tarile civilizate.
      A, o sa spuneti ca nu era vorba de civilizatie si de oamenii care au ceva in comun cu ea. Dar, de fapt, pentru cine scriem noi aici?

      • Si inca o observatie: imi pare ca lipsa de bun simt si de comportare civica e luxul care ar trebui in primul rand taxat. Hotia, nesimtirea, ignoranta fac viata mai scumpa si aerul mai irespirabil in mai mare masura decat EURO5
        Daca pentru asta se vor gasi solutii de impozitare, viata ar deveni mult mai ieftina; in plus, vom fi cu totii bucurosi sa platim taxele care vor mai fi necesare.

  20. Complet de acord :) prea multe masini , care pot sa faca orice in orasul asta. Pistele sunt doar dungi pe asfalt si de multe ori nu pot fi abordate in siguranta decat pe un mountainbike echipat de coborare …
    Eu merg cu bicicleta la birou 15 km/zi desi am masina si in centru nu pot sa ajung in siguranta decat pe strazi laturalnice.
    Impozitele au fost marite exponential in functie de capacitatea cilindrica si mi se pare un lucru bun.
    Acum mai lipseste taxa de Bucuresti .. si va fi mai bine pentru toata lumea.
    In Amsterdam lumea nu circula pe bicicleta din motive de ecologie ci de TAXE .. e mult mai ieftin sa se dea cu bicicleta decat in transportul in comun sau in masina.
    BTW: La Defense este unul din cartierele concepute special pentru trafic pietonal cu rute separate pentru masini .. sa speram ca se va face si la noi la fel in Pipera de exemplu.

  21. O masina/membru de familie vine de la Visul American. Daca in America deja prin anii 60/70 multi isi permiteau asta, Europa si cu atat mai mult, cea de est era inca departe de treaba asta. Nu vad nimic rau in asta, este un ideal al secolului 21. Hai sa nu confundam masina cu mersul excesiv cu masina in ciuda faptului ca ai ajunge bine merci cu un mijloc de transport. E prea ieftin sa ai masina? Cu cine compari? Cu Suedia care cer taxe mari la intrare in Stockholm? Pai uita-te cati bani au aia si ce conditii au aia in primul rand, nu putem deodata sa ne dam la nivelul lor doar pentru ca teoretic avem statut egal fiind in UE ‘pe hartie’.
    Ar trebui sa se faca parcari cu plata, OK. Dar ala care sta in centru ar trebui sa aibe locul sau de parcare platit la primarie lunar/anual sau cel putin aceasta sa semneze contracte de construire a lor in diferite zone daca nu vrea sa se ocupe personal. Si nu, masina este un drept, nu un lux. Masina are utilitatile sale, faptul ca romanul se urca in masina chiar daca ar ajunge la munca mergand o statie cu metroul e alta dar noi trebuie intotdeauna sa apelam la solutii staliniste ‘ori eu, ori in siberia’. Masina ramane un drept, in primul rand ar trebui sa se motiveze mersul cu mijloacele de transport, sa existe conditiile si apoi sa punem interziceri la greu si taxe monstruoase. Deocamdata avem un sistem de transport subteran subdezvoltat, unul la suprafata mediocrut si care oricum se supra-aglomereaza in orele de varf cand conteaza. Deci ce sa facem?
    Vrei asta: http://www.youtube.com/watch?v=J0xV9Wn8I_Q ?
    Pai hai sa fim seriosi, daca nu suntem in stare sa gasim nici pe internet solutii, ce sa mai zicem de sa punem in practica?
    Unii ar trebui sa se obisnuiasca cu ideea ca suntem totusi o capitala cu +’2′ milioane de locuitori si construit sub mana unor comunisti care ne-au pus pe toti ‘intr-un loc’ inghesuiti. Daca unora nu le convine, se pot muta in orase mai mici daca nu chiar la tara, nu cred ca un New Yorkez are spatiu cat cuprinde fie ca circula cu masina sau cu metroul, ba chiar inghesuiala e mare iar reguli extremiste nu ne permitem sa bagam, ei au poduri, tuneluri prin care acceseaza Manhattan sau altele, noi la ce punem taxa?

    • Expresia „Visul American” are sens dacă eşti american. La noi, se visează ceva numai după o doză masivă de vodcă, sau de tras pe nas :)

      E adevărat că publicul plătitor de impozite ar trebui să ceară socoteală pentru utilităţile pe care le construieşte Primăria. De altfel, ar trebui ca la fiecare final de mandat, primarul să publice o dare de seamă cu realizările mandatului său, justificate prin prisma bugetului anual votat de CGMB. Altfel e liber să sifoneze sub diverse pretexte.

      Însă asta presupune ca publicul votant şi contribuabil să gândească în termenii „impozitului ca investiţie în Stat”. Statul fiind un fel de companie de la care aştepţi utilităţi şi la care contribui cu fonduri.

      Din motive foarte complicate de explicat, publicul votant şi contribuabil, din 2006 încoace, ori de câte ori se discută despre impozite, cotă unică, cote progresive, impozitarea proprietăţilor, a maşinilor, accize, TVA şi altele, face ce face, se învârte, se suceşte şi tot ajunge încet-încet la ideea că „impozitul e un fel de pedeapsă”.

      Un fenomen cam bizar.

      ~Nautilus

    • Paul, din ce spui tu ajungem la concluzia ca sunt de doua ori mai multe masini in „occident” decat in Romania dar hai sa luam exemplu Viena. Viena are o densitate de 4,128.6 loc /km^2,
      Buc: 8,510 locuitori per km^2. De aici ne dam seama ca, de fapt, sunt cam la fel de multe masini pe km si in Bucuresti ca si in Viena.

  22. În occident, din cauza parcărilor tot mai scumpe din interiorul oraşelor, bicicleta a devenit, alături de transportul în comun, principal mijloc de transport urban.
    Maşinile sunt în special pentru deplasările interurbane, pe autostradă. Ce faci în situaţia când vii cu masina din alt oraş? Parchezi în una dintre parcările ieftine de la periferie şi mai departe ai trei alternative: transport în comun, închiriezi o bicicletă ori duci bicicleta cu tine, pe un suport special atasat automobilului. După ce ai parcat dai bicicleta jos, o încaleci şi … pedalare plăcută.
    Cat despre locuitorii care îşi lasă maşina pe stradă, peste noapte, aceştia plătesc o taxă lunară sau anuală.
    Deci rezolvarea nu este creşterea impozitelor ci preţuri usturătoare pentru parcare în oraş.

  23. Stimate domn, jenanta pozitie. Daca considerati ca detinerea unui automobil este un lux, aveti o problema. Sugerez sa va mutati prin vreun colt de jungla. Solutia NU este supra taxarea. Solutia este respectarea legilor in vigoare si a simplelor reguli de bun simt.Cum oamenii nu respecta ce nu este impus=> amenzi. O mare diferenta intre amenzi si impozite de oameni tampiti.

  24. Am scris un reply ieri dar n-a intrat, incerc din nou. Si eu locuiesc in UK acum si pot compara direct costurile pe care le-am avut cu masina, in Bucuresti, fata de Londra.

    Bucuresti: 2200 RON taxe locale, 120 RON rovinieta, 1000 EUR asigurare CASCO, 800 RON RCA, 5400 RON parcare subterana. Aproximativ 2500 lire in total, anual.

    Londra: 245 lire road tax, 800 lire asigurare fully-comprehensive. 1045 lire in total.

    In Bucuresti a trebuit sa platesc parcare subterana pazita (uber-scumpa) pentru ca mi s-au furat diverse chestii de la masina (oglinzi in doua randuri, semnalizatoare laterale odata), cu daune mari (o oglinda cu corp este peste 1000 de euro), si am avut probleme la re-asigurare, a trebuit sa schimb firmele pentru ca refuzau sa mai asigure. Nu mai comentez timpul si nervii cu politia, constatarea, service-ul etc., apoi plata pentru reintregirea politelor.

    In Londra parchez acasa si nu s-a auzit de furtul oglinzilor. Cand le povestesc prietenilor se uita la mine ca atunci cand le povestesc de bataile pe tacamuri de pui din comunism: nu inteleg cum se poate intampla asa ceva.

    Da, combustibilul costa ceva mai mult in UK, dar oricum fac grosul kilometrilor prin Europa, de unde imi e mult mai usor si rapid de aici decat calvarul iesirii din Romania.

    Sa mai mentionez cheltuielile aditionale? In Romania trebuie cauciucuri separate de iarna (>500 EUR), amortizoarele au trebuit inlocuite dupa 3 ani (~6000 RON) etc.

    Este foarte scump sa ai masina in Romania, daca vrei o masina mai buna.

    • E foarte interesant.

      Fiindcă absolut orice „activist lătrător de forum” până acum, din 2004 încoace (de la om de afaceri, medic sau altă categorie mai educată până la umilul căpşunar) flutura spectrul „asigurărilor prohibitive mai ales pentru p–me în orice ţară vestică”. Era ciomagul cu care îi ţineau la respect pe cocalari.

      Asigurarea RCA+CASCO (la o maşină mijlocie ca preţ) nu diferă foarte mult de „asigurarea completă” a majorităţii ţărilor dezvoltate, care îndeplineşte aceleaşi 2 funcţii, RCA+CASCO. Nici chiar în cazul în care în „ţara whisky-ului şi a Reginei” ai avea asigurare din Grupa 16 şi peste. (În mod bizar, dacă ai avea Ferrari 328, asigurarea e Grupa 5, mai ieftină ca la un hot-hatchback.)

      De fapt, cât am avut CASCO, plăteam cam 200-220 RON/lună, şi înmulţind cu 12 luni rezultă o sumă frumuşică în euro chiar şi la cursul scăzut al leului. Aştept să urmeze şi el cursul RCA-ului care a picat cu vreo 20-40% în 2011 ca să îmi fac din nou :)

      Socotind şi impozitul anual (care la Euro 4 e uriaş faţă de Germania, de exemplu), procentul din venituri reprezentat de o amendă cu multe puncte (amenzile se actualizează cu salariul minim pe economie) mărişor, costul majorităţii pieselor de schimb cu TVAul de 24%, lipsa parcărilor gratuite marcate (care la austrieci de exemplu abundă), imaginea „ţării în care e prea uşor să ai maşină faţă de vesticii ăia care ieste ei civilizaţi că merge cu bicicleta” e oarecum falsă.

      ~Nautilus

      • @Nautilus

        Ce am vrut eu sa spun este ca aceasta abordare „masina e ieftina in Romania si scumpa in Vest” e foarte superficiala.

        Eu am dat exemplul meu, in care fiscal am fost pur si simplu jupuit. Sunt, cu siguranta, anumite segmente de cost care in Vest sunt de asemenea foarte scumpe. De pilda tinerii (mai ales baietii) pana in 25 de ani au probleme cu asigurarea in UK, mai ales daca vor o masina mai rapida. Multi se trec pe polita parintilor insa si scapa mai usor.

        Dar chestia poate cea mai importanta, al costului este al celui nevazut. Taxele si asigurarile etc sunt numai costul vizibil.

        Costurile mai putin vizibile nu trebuie neglijate. In primul rand, probabilitatea mult mai mare de a muri intr-un accident de masina, in Romania. Mai mult de dubla fata de UK. Probabilitatea de muri ca pieton e de asemenea mult mai mare, pentru ca statul nu asigura un mediu controlat de trafic, iar soferii abunda in agresivitate si incalcarea regulilor.

        Viteza medie de calatorie in orase si intre orase, care iti mananca timpul. Lipsa infrastructurii (autostrazi), drumurile cu gropi (cele intra-judetene sunt dezastru). Nervi, stres, timp pierdut, vieti pierdute sau schilodite, bani pierduti. Asta-i sofatul in Romania. Exorbitant, in opinia mea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro