vineri, ianuarie 27, 2023

Consideratii si controverse privind interzicerea publicitatii la „produsele medicamentoase”

Plenul Senatului a aprobat, luni, interzicerea reclamelor explicite pentru medicamente la radio si televiziune, precum si interzicerea totala a publicitatii pentru medicamentele care se elibereaza cu reteta. Senatul a fost camera decizionala, dupa ce Camera Decizionala a adoptat-o tacit, iar legea va merge spre promulgare la presedintele Klaus Iohannis.

Dupa initierea in primavara acestui an a acestui proiect de lege, partile interesate – asociatiile profesionale ale companiilor producatoare, companiile media, RAC (consiliul roman pentru publicitate) – dar si institutiile cu abilitati de reglementare – Ministerul Sanatatatii MS, Agentia Nationala a Medicamentului ANMDM , Consiliul National al Audiovizualului CNA- au avut numeroase runde de discutii cu initiatorul proiectului, senatorul Vegh Alexandru,  si cu comisiile de specialitate din Camera Deputatilor si Senat.

Au fost prezentate toate argumentele (inclusive cele de sorginte europeana) care fac ca aceatsa interdictie sa fie inoportuna, inoperabila si contraproductiva.

De altfel avizul negativ de la institutiile abilitate (MS, ANMDM, CNA) si de la comisiile de specialitate din Camera Deputatilor si Senat au demonstrat ca s-a inteles ca proiectul in aceasta forma nu este adecvat, partile convenind sa-l imbunatateasca. Chiar semnatarul proiectului spunea ca “…este o propunere perfectibila care poate duce la insatatosirea populatiei…”

In acest context, faptul ca proiectul a trecut cu o larga majoritate de plenul Senatului arata mai degraba un vot in necunostiinta de cauza sau „cu dedicatie”.

1. Publicitatea la medicamentele care se elibereaza fara prescriptie medicala este reglementata de ANMDM iar la restul produselor si serviciilor destinate sanatatii, de catre CNA (acestea din urma, multe dintre ele exagerand si incalcand chiar norme ale bunului simt, fiind obiectul nevoii de reglementare, din spusele sustinatorilor).

Interzicerea fara discernamant a publicitatii in audio-vizual este o supra-reglementare inutila, in conditiile in care

a) organele de reglementare si control ar trebui sa aplice legea la agentii de publicitate care o incalca (gen teleshopping, publicitate comparativa sau superlativa, etc.) si

b) la fel ca in alte cazuri legea va lovi in primul rand agentii de publicitate care de fapt se conformeaza.

2. Reclamele la produse farmaceutice si alte servicii au rol comercial dar, dat fiind specificul, in egala masura de informare.

Asa ca, primii afectati vor fi pacientii, care nemaifiind informati despre existenta unor preparate simplu si sigur de administrat fie vor face coada la medic pentru simptome care pot ceda la un preparat banal fie vor cere in farmacie o solutie la problema lor care ori nu-i va ajuta ori va fi ce mai scumpa.

Sistemul sanitar insusi risca astfel sa fie blocat de o supra-adresare la medic in absenta altor surse de informatii.

3. Statul este la randul lui afectat – aprobarea publicitatii la medicamente prin ANMDM este tarifata, interzicerea publicitatii va face ca statul sa nu mai incaseze bani din aceasta activitate.

4. Apoi, intregul lant de productie / comercializare / servicii se va clatina.

Vor fi victime in primul rand producatorii  sau prestatorii de servicii mici, care neavand alte modalitati de a-si promova produsele, vor deveni insolvabili.

Apoi, distribuitorii, farmacistii, etc., nu vor mai inregistra incasari riscand aceeasi soarta.

5. Nu in ultimul rand, bineinteles, agentiile de publicitate si trusturile media vor fi puse intr-o situatie delicata, scazandu-le incasarile si ducandu-le catre insolventa.

Asadar, beneficiarul (pacientul, consumatorul, utilizatorul) si agentii economici, dar si institutiile si organele abilitate ale statului si statul insusi in cele din urma vor fi cu totii afectati de o supra-reglementare inutila.

De mentionat aici,  nu in ultimul rand,  ca legea introduce si discriminari intre publicitatea pe canalul audio-vizual si cea din presa scrisa, outdoor, online, social media – acestea din urma vor putea sa difuzeze in continuare publicitate?

Exista metode eficiente si inteligente de a controla publicitatea exagerata, mincinoasa, inselatoare, la produse si servicii medicale:

– aplicarea cu mai mare strictete si severitate a legilor CNA in vigoare;

– limitarea unui clip publicitar la maxim 30 secunde,

– interzicerea utilizarii de testimoniale sau role-play-uri cu persoane notorii sau celebre;

– stabilirea unor tarife de cost pentru aprobarea reclamelor;

– sanctionarea cu amenzi ustoratoare ale agentilor de publicitate sau trusturilor media care nu se conformeaza;

– mecanisme de (auto)control si (auto)cenzura din randul agentilor de publicitate (asociatii profesionale, RAC, etc.)

Sunt masuri simple, de bun simt, care pot pune la adapost pacientii si consumatorii de publicitatea inselatoare sau mincinoasa fara a afecta structurile care fac parte din angenaj.

PS: A nu se confunda gama larga de produse care se elibereaza legal fara prescriptie medicala, denumite generic “over-the-counter” OTC-uri (medicamente, dispozitive medicale, suplimente alimentare, etc.) cu medicamentele care fac obiectul obligatoriu al unei prescriptii. Eliberarea din farmacie a acestora din urma, la insistentele de orice fel ale pacientului, este o iresponsabila incalcare a legii si a normelor de etica profesionala care poate duce la consecinte serioase (vezi automedicatia cu antibiotice si rezistenta bacteriana).

PPS: O analogie: Codul rutier specifica interzicerea stationarii in locurile neamenajate, cu toate acestea masinile sunt parcate peste tot. Schimbam codul rutier afectand in primul rand pe cei care il respecta sau il aplicam santionand pe cei care il incalca?

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Domnule Damian,

    Aproape ca as fi fost de acord cu dumneavoastra DACA medicamentele s-ar fi ridicat de pe raft din benzinarie ca si bomboanele. Cata vreme se intra-n farmacie, am parca incredere mai mare (desi nu cu mult) intr-un om pus sa vanda decat intr-o reclama impersonala.

    Aveti dreptate ca multe probleme s-ar atenua cu un control mult mai bun al reclamelor. Insa v-as intreba: EXACT de ce informatii dintr-un clip TV are nevoie pisi cand se duce la farmacie pentru dureri menstruale?

    In plus, as spune ca ar trebuie suplimentar si DRASTIC limitata publicitatea la spanacurile nemedicamentoase, incepand cu homeopatia, subliniind suplimentele si terminand cu toti biocurentii si adevarata urmasa a mamei fluturina din ziarele de mare circulatie.

  2. din pct meu de vedere(sunt medic)nu ar trebui sa existe nici un fel de publicitate ptr produse medicamentoase de orice fel(inclusiv OTC). motivul este foarte simplu -un simptom resimtit de un pacient trebuie diagnosticat de catre medic altfel existind riscul trecerii peste afectiuni grave care desi se pot ameliora ca simptomatologie sub medicatie autoadministrata ulterior se pot agrava mult(in 20 de ani de cariera pot umple o carte cu astfel de cazuri). In al doilea rind unele din OTC promovate frecvent nu sunt atit de inofensive cum par, de exemplu toate medicamentele ptr raceala care contin cuvintul sinus in nume contin pseudoefedrina o substanta care la pacientii cardiaci(si nu numai la ei) poate avea efecte negative(fibrilatii atriale, in ultimele 6 luni doar eu am avut trei cazuri; crestere de tensiune arteriala, etc). in nici un caz aceste substante nu ar trebui sa se elibereze fara prescriptia unui medic(prin prescriptie medicul isi asuma responsabilitatea prescriptiei, fara prescriptie cine isi asuma raspunderea?) pe scurt publicitatea la substante medicamentoase poate avea 2 efecte negative:
    -intirzie prezentarea la medic a pacientilor simptomatici si deci intirzie diagnosticul.
    -asumarea unor potentiale reactii adverse neintelese. absolut toate substantele pot avea reactii adverse si mai ales ceaiurile si suplimentele nutritive.

    • Alexandru: de acord ca trebuie facut un diagnostic. Dar nu ar putea fi acesta facut si de catre un software? Dupa experientele mele cu medici de familie din tarile pe unde am locuit (EU&AdN) as zice ca deseori procesul de ‘doftoricire’ pare aleator.

      Luand in considerare si faptul ca medicii sunt (mai peste tot) sponsorizati de big pharma (concedii, conferinte, simpozioane, bani), nu e viciata si procedura „vizitei la medic”?

      Intreb si eu…am cateva minute pana la urmatoarea sedinta si nu am ce face asa ca scriu. O zi buna!

  3. Un aspect: exista oameni (nu stiu citi, dar exista) care cumpara tot felul de pastile dupa reclamele de la tv..
    – Vi le-a recomandat medicul de familie? intreaba farmacista.
    – Nu, dar am auzit ca sint bune, am auzit la tv, sa fie acolo!
    Cunosc vreo 3 pacienti care sint mai experti decit medicul.
    – Am cautat pe Google.
    :P

  4. E greu sa iti faci o parere cu privire la aceasta lege daca in articol nu sint prezentate decit argumentele industriei interesate. Eu simt nevoia unei discutii mai obiective si ma intreb:

    -se consuma in Romania mai multe medicamente over the counter decit in alte tari?
    -de ce par sa fie in Romania (sau cel putin in Bucuresti) atit de multe farmacii?
    – solicita si primeste clientul unei farmacii in Romania o mini-consultatie de la farmacist asa cum se intimpla in multe cazuri in tarile occidentale, sau cumpara de obicei medicamentul pe care il cunoaste deja (ca la aprozar)?

    • @ marian,
      – nu stiu daca sae consuma mai multe medicamente ca in alte tari, dar se cumpara pentru ca a vazut reclama la tv sau „pentru ca sa fie”.
      – nu „par sa fie”, ci chiar sint foarte multe farmacii. Iar in orasul meu nu a fost una care sa de faliment.
      – da, exista farmacii care au chiar un medic printre personal. Nu stiu cite ore si daca zilnic, dar exista in schema. Si apoi, nici farmacistele nu sint straine de ceea ce vind.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Dragos Damianhttp://contributors
Presedinte PRIMER, Patronatul Producatorilor Industriali de Medicamente din Romania

Carti noi

 

Institutul de Istorie a Religiilor al Academiei Române și Muzeul Național al Literaturii Române vă invită la expoziția „Manuscrisele inedite ale lui Mircea Eliade din patrimoniul Institutului de Istorie a Religiilor al Academiei Române”, care va putea fi vizitată între 26 ianuarie și 13 martie 2023 la sediul Muzeului Național al Literaturii Române din strada Nicolae Crețulescu nr. 8. Află mai multe

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro