miercuri, ianuarie 15, 2025

Costul incertitudinii

După primul tur al alegerilor prezidențiale și anularea acestora, cu numai câteva zile înainte de formarea unui nou guvern, România se află într-o mare incertitudine politică și economică. Această dublă incertitudine are efecte negative asupra economiei, riscând să compromită perspectivele creșterii economice.

Primul efect privește investițiile, care au crescut în trimestrul III 2024 cu doar 0,4% comparativ cu trimestrul III 2023. Investitorii – autohtoni și străini – nu agreează incertitudinea și sunt neliniștiți de deciziile de neînțeles luate de instituțiile fundamentale ale statului, de declarațiile aiuritoare ale politicienilor, de sondajele de opinie care arată diverse potențiale scenarii catastrofice, de propunerile de impozitare a marilor companii și de creștere a pensiilor și ajutoarelor sociale etc. În trimestrul III al anului 2024, ponderea investițiilor în PIB a fost 11,6%, iar incertitudinea va accentua insuficiența capitalului și declinul productivității muncii (care, în România, este cu 30% sub media europeană).

Al doilea efect negativ se reflectă în evoluția economiilor populației: depozitele bancare ale gospodăriilor populației au crescut în iulie 2024 cu 20,1% față de aceeași lună din anul anterior și cu 1,3% față de luna anterioară. Populația reacționează, economisind mai mult, la incertitudinea cu privire la locul de muncă (numărul firmelor radiate în primele nouă luni din 2024  a fost de 59.056, cu 23,41% mai mare raportat la perioada similară din 2023), la reformele preconizate în domeniul administrației statului, sistemului de pensii, asigurărilor de sănătate etc. Comportamentul populației în materie de economisire din motive de precauțiune îi frânează consumul. Iar pentru că atât investițiile, cât și consumul încetinesc, este de așteptat ca, în 2025 și anii următori, creșterea economică să fie foarte slabă sau chiar nulă sau negativă

Al treilea efect negativ al creșterii incertitudinii se vede în creșterea dobânzilor aferente împrumuturilor publice cu scadență de 10 ani la 7,4%, cele mai ridicate de la începutul anului 2023. Ecartul dobânzilor la împrumuturile publice ale României față de dobânzile la împrumuturile publice ale altor state s-a mărit semnificativ în ultimul timp și a rămas într-o poziție de așteptare. Acest nivel ridicat al ratelor dobânzii pe termen lung și volumul deja mare al datoriei publice a României (54,4% din PIB în septembrie 2024) impune realizarea, în anii viitori, a unui important excedent bugetar primar pentru a achita sarcina datoriei publice (rate scadente și dobânzi).

În plus, această creștere a ratei dobânzii la împrumuturile publice pe termen lung se repercutează asupra ratelor dobânzilor la creditele bancare acordate întreprinderilor și populației. Pe termen lung, costul ridicat al creditelor bancare va descuraja și mai mult investițiile întreprinderilor și cumpărările de locuințe ale populației, în condițiile în care numărul locuințelor date în folosință în România în primele nouă luni ale acestui an a fost în scădere.

Dacă incertitudinea politică se va prelungi sau dacă deciziile luate de noul guvern nu vor duce la reducerea deficitului bugetar (cel mai mare din UE, de aproximativ 8% din PIB, pe care actualul guvernul și-a propus să îl scadă într-un interval de șapte ani), este de așteptat ca rata dobânzii pe termen lung a României să continue să crească în raport cu alte țări europene.

În fine, ultimul efect negativ este amânarea unor reforme necesare: reforma sistemului educativ, a pieței muncii, administrativă, fiscală etc. Stabilitatea politică, ce implică, în mod normal, stabilitatea regulilor fiscale, a dreptului muncii, a standardelor de mediu etc., este necesară pentru ca întreprinderile, populația și investitorii să aibă încrederea necesară pentru a produce și investi.

Incertitudinea politică apărută la sfârșitul anului 2024 frânează puternic investițiile, consumul și cumpărările de titluri publice, mai ales de către nerezidenți. Consecința este reducerea puternică a perspectivei creșterii economice: 1,9% în 2025 comparativ cu 2,8%, prognoza guvernului actual. Este imperios necesar ca politicienii să țină seama de aceste efecte negative ale incertitudinii politice și, în consecință, ale incertitudinii privind politica economică.

Articol preluat cu acordul coducerii saptamânalului timisorean TIM 7

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Aș adăuga la cele spuse de autor necesitatea unei reforme a administrației centrale și locale, inclusiv a unităților administrativ-teritoriale rămase aceleași din 1968(!!). Chiar și o reformă constituțională este necesară. România este într-o situație aproape imposibilă atât politic cât și economic. S-au întârziat prea mult reformele politice și economice și acum situația s-a agravat. Iar momentul e prost având în vedere criza economică din UE și războiul din Ucraina. A fost o iresponsabilitate a clasei politice întârzierea reformelor care ne va costa scump. Unde nu-i cap…vai de oameni. Vin vremuri grele și dureroase

  2. Autorul sintetizeaza pe scurt multe adevaruri. Din pacate, toate partidele din coalitie sunt de vina. Nu trebuiau amanate alegerile in decembrie. Mai ales de ziua nationala a tarii, curata blasfemie!!. Alegerile nu trebuiau comasate iar ultimele alegeri pana in luna noiembrie. Si macar daca citeau porcaria de Constitutie, care este perimata demult. Si in SUA presedintele ales in noiembrie dar mandatul preluat in ianuarie. Ce fel de democratie avem, ce jocuri politice corecte?!! Dar in Romania prostia este mereu gravida…… Cine plateste toate prostiile, tot noi cetatenii de rand…..

  3. Acest nivel ridicat al ratelor dobânzii pe termen lung și volumul deja mare al datoriei publice a României (54,4% din PIB în septembrie 2024) impune realizarea, în anii viitori, a unui important excedent bugetar primar pentru a achita sarcina datoriei publice (rate scadente și dobânzi).

    Dacă incertitudinea politică se va prelungi sau dacă deciziile luate de noul guvern nu vor duce la reducerea deficitului bugetar (cel mai mare din UE, de aproximativ 8% din PIB, pe care actualul guvernul și-a propus să îl scadă într-un interval de șapte ani), este de așteptat ca rata dobânzii pe termen lung a României să continue să crească în raport cu alte țări europene.

    De la Milton Friedman, pe înțelesul alegătorului:

    „Fiți cu ochii doar pe un singur lucru: cât de mult cheltuiește guvernul, pentru că aceasta este adevărata taxă… Dacă nu o plătiți sub formă de taxe explicite, o plătiți indirect sub formă de inflație sau sub formă de împrumut.
    (…)
    Lucrul pe care ar trebui să îl urmăriți este nivelul cheltuielilor guvernamentale, iar adevărata problemă este să menținem cheltuielile guvernamentale ca fracțiune a venitului nostru, iar dacă faceți acest lucru, puteți să nu vă mai faceți griji cu privire la datorie.”

    https://x.com/BasedMikeLee/status/1870287755504205904

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Silviu Cerna
Silviu Cerna
Silviu Cerna este profesor emerit de ‘’Economie monetară’’ la Facultatea de Economie şi de Adminstrare a Afacerilor a Universităţii de Vest din Timişoara. Este autor a numeroase lucrări în care tratează rolul băncilor centrale în economiile contemporane, obiectivele şi instrumentele politicii monetare, factorii determinanţi ai cursurilor valutare, uniunile monetare etc. Cartea Teoria zonelor monetare optime a primit premiul Academiei Române „Victor Slăvescu” (2006), iar, mai recent (2015), cartea Politica monetară a fost distinsă cu premiul ’’Eugeniu Carada’’ al Academiei Române şi Marii Loje Naţionale a României. În perioada 1992-2009, a fost membru al Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro