marți, octombrie 26, 2021

De ce trebuie restructurate companiile energetice?

       

Răspunsul sumar: Pentru a nu se mai pierde bani din bugetul național!

Ministerul Energiei gestionează participații în 34 de companii din industria energetică.

Zece dintre acestea sunt într-una din procedurile de insolventa:

SOCIETATEA NAŢIONALĂ A CĂRBUNELUI  S.A.

SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE ȘI TERMICE „TERMOELECTRICA”  S.A SOCIETATEA ELECTROCENTRALE BUCUREŞTI S.A

SOCIETATEA ELECTROCENTRALE CONSTANŢA S.A

SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC HUNEDOARA S.A

SOCIETATEA SIMTEX S.A

COMPANIA NAŢIONALĂ A HUILEI S.A

SOCIETATEA COMERCIALĂ PENTRU ÎNCHIDEREA-CONSERVAREA MINELOR  S.A

SOCIETATEA PETROTRANS S.A

REGIA AUTONOMĂ PENTRU ACTIVITĂŢI NUCLEARE  RA

La toate, Ministerul Energiei este acționar majoritar. Numai Elcen (Electrocentrale București) iese din insolvență deoarece s-a nimerit ca să fie condusă de o echipă managerială formată din profestioniști. Oricum aceasta într-un viitor apropiat va fi cumpărată de o companie a Primăriei Generale a Capitalei, ceea ce reprezinta cea mai buna soluție în constituirea SACET (sistemul de alimentare centralizat cu energie termică).

Celelalte nu cred că mai au o șansă de supraviețuire și vor mânca sume importante de la buget, probabil  câțiva ani.

Mai sunt câteva companii care inerent vor intra în insolvență sau direct în faliment.

În patrimoniul ME mai intră Combinatul Energetic Oltenia, despre care am scris aici și care după înlocuirea capacităților de producție pe cărbune trebuie să dispară natural deoarece Green Deal nu va mai permite producția de electricitate din cărbune. Oricum CEO produce pierderi în curnd de peste un miliard de lei. Problema este că momentan aceste capacități de producție a energiei electrice pe cărbune de slabă calitate nu pot fi înlocuite. Ajutorul de stat propus de ME și cu care Comisia Europeană nu este de acord ar putea fi oricând stopat și banii respectivi să fie dirijați către capacități noi pe gaz care să asigure în continuare securitate sistemului energetic național.

Cu Complexul Energetic Hunedoara SA lucrurile ar putea sta altfel. Acest este dorit de administrația locală și ar putea urma o schemă asemănătoare cu a Elcenului bucureștean.

Mai sunt, societățile care se ocupă de multi ani (deja) de închiderea minelor care produc pierderi, sigur vor intra în faliment sau se vor desființa (puțin probabil) deaorece nu mai au obiect de activitate. (CONVERSMIN S.A., SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE ÎNCHIDERI  MINE VALEA JIULUI S.A.)

Pe zona combustibilului radioactiv și conexe lucrurile nu sunt clare. Specialiștii geologi mi-au afirmat că resursele de uraniu pe care România le deține sunt slabe. De asemenea știu că informațiile referitoare la resurse sunt secrete. Deci în acest domeniu trebuie făcută o analiză riguroasă (în special geopolitică) deoarece această resursă strategică valoroasă, dacă ar merita, nu ar trebui pierdută. Societățile din domeniu sunt: REGIA AUTONOMĂ TEHNOLOGII PENTRU ENERGIA NUCLEARĂ – RATEN, REGIA AUTONOMĂ PENTRU ACTIVITĂŢI NUCLEARE  RA (în faliment), COMPANIA NAŢIONALĂ A URANIULUI S.A., RADIOCATIV MINERAL MĂGURELE SA.

Pană acum pierderile depășesc două miliarde de lei.

Căpușile

În portofoliul ME se află și două societăți care căpușează (la propriu) industria energetică, oferind posibilitatea conducerii ministerului de a oferi câteva posturi pentru sinecuri și o eventuală posibilitate de a extrage bani din bugetul statului. Acetea sunt: SOCIETATEA ELECTROCENTRALE GRUP S.A și SOCIETATEA DE ADMINISTRARE A PARTICIPAŢIILOR ÎN ENERGIE S.A (SAPE SA).

Electrocentrale Grup SA deține fosta termocentrală de la Brăila, care nu a mai funcționat de mulți ani, termocentrala de la Galați, intrată în faliment acum câteva săptămâni și un teren bine aplasat în București (și vânat de rechinii imobiliari) pe care s-a aflat ceea ceea ce s-a numit CET Titan, adică câteva cazane de încalzit apă și o mini turbină de câțiva MW, dezafectate. Evident că această societate este aptă de a intra în insolvență dupa atâția ani de pierderi.

SAPE SA este o jucărie inventată ce canibalizează o direcție din minister care se ocupă cu administrarea participațiilor statului la câteva societăți comerciale de distribuție, unde statul este acționar minoritar și administrează o groapă numită Hidro Tarnița SA, acea fantasmagorie proiectată de niște șmecheri pentru a scurge niște fonduri din bugetul statului. Nu pot să nu adaug că această societate a fost implicată în scandalul măștilor neconforme importate din Vietnam la începutul pandemiei, import prin care s-au pierdut câteva milioane de euro.

Starurile

“Perla coroanei”este Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România. Produce profit bucurându-se de avantajul bogației naturale: apa. Am scris despre această societate și motivația ajungerii pe bursă aici.

Nu are rost să discutăm despre companiile de distribuție privatizare acum ceva ani la care statul român deține participații sub 50%. Acestea au profit și nu fac subiectul prezentului articol.

SOCIETATEA ENGIE ROMÂNIA  S.A.

SOCIETATEA E.ON ENERGIE ROMÂNIA  S.A.

Societatea DELGAZ GRID  S.A.

“Perlele” energiei românești au fost scose pe bursă. Cele câteva companii care sunt listate la bursă în care statul român are statutul de acționat majoritar sau semnificativ sunt:

SOCIETATEA NAŢIONALĂ ” NUCLEARELECTRICA” S.A

SOCIETATEA ENERGETICĂ ELECTRICA  S.A.

SOCIETATEA OMV PETROM  S.A.

SOCIETATEA OIL TERMINAL S.A. SOCIETATEA CONPET S.A.

 SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE GAZE NATURALE „ROMGAZ” – S.A.

la care se adaugă Societatea ROMPETROL RAFINARE S.A. unde și aici ar fi o analiză prea lungă si care nu face subiectul acestui articol, dar care ar merita-o într-un viitor apropiat.

Mai trebuie să adăugăm și cele două “Trans-uri”, ce se află sub Secretariatul General al Guvernului, ambele listate la BVB.

Profit sau lichidare!

Toate societățile din energie listate la bursă sunt pe profit, sunt cât de cât transparente, fiind obligate de legislația bursieră, sunt bancabile, adică pot obține împrumuturi de la bănci, pot aplica fără nici un fel de probleme la fondurile europene. Sunt convins că dacă nu ar exista scandalurile cu blaturile numirilor în consiliile de administrație / supraveghere și directorate precum și cu angajările de sinecuri (să nu intrăm în amănunte), profiturile și prețurile companiilor listate ar fi mult mai mari.

În actualul context economic, când guvernul face reduceri de cheluieli, unul din robinetele care pot fi închise se află la Ministerul Energiei. Scoaterea companiilor energetice din siajul grupurilor de interese care le căpușează este necesar, problema este dacă oamenii din minister știu de aceste scurgeri substanțiale de bani din buget și dacă joacă alături de Premierul Câțu.

Aceste pierderi pot fi stopate prin scoaterea pe bursă (dacă este posibil), prin numirea unor echipe de management profesioniste și de bună credință si prin intrarea în procedura accelerată de lichidare .

Aici punem un asterix: daca societățile sunt înca în funcțiune și produc energie electrică securitară (chiar și cu pierderi) acestea nu pot fi închise decât numai după ce aceste capacități sunt înlocuite de altele.

Și mai trebuie adăugat că cea mai bună variantă de a ieși pe bursă nu este cea prin care statul își vinde o parte din acțiuni ci cea a majorării de capital social prin emisiune primară de ascțiuni.

Viitor sumbru (later edit)

Transelectrica ne spune mai bine decât Ministerul Energiei (asta înseamnă transparența cerută de BVB) care vor fi capacitățile de producție în următorii ani. În următorii trei ani nu vor apare noi capacități de producție de energie electrică securitară. Cărbunele nu va dispare, deci va rămâne subvenționat, cine știe prin ce căi obscure, contrar cerințelor Uniunii. Nici măcar regenerabilele nu vor crește semnificativ. Deci Premierul Câțu (în primul rând), Uniunea Europeană (în PNIESC se spune că vom pune în funcțiune 822 + 944 MW în foto și eolian) și noi (care plătim) suntem mințiți cu nerușinare!

… Și nu am zis nimic de securitate energetică, de faptul ca Iernutul nu va fi pus în funcțiune nici în 2023 si că nimeni nu răspunde (cu capul)!

Iată dovada:

din site-ul Transelectrica

din PNIESC.

Distribuie acest articol

16 COMENTARII

  1. O reformă înseamnă să o faci efectiv. In interesul colectivității și a siguranței energetice.
    In Romania post 1989 așa ceva nu exista și nu va exista.
    Deoarece altfel găsite soluțile, aceasta țară avea un protagonist important european in extragerea-transportul și comercializarea petrolului + gazului natural. ( 100 ani experiență )
    Un fel de copie a italienei ENI ( acționisti primar statul italian ) . In realitate avem o obscură firma austriaca ( cu top secret lista detaliata a actionistilor ) numita OMV și care doar prin rezervele românești din subsol a ajuns protagonista.
    Puteam avea și un protagonist european în producția de energie electrică. Un fel de ENEL ( acționisti primar statul italian) , sau un fel de CEZ ceh ( fondul lor proprietatea e actionar de baza ).
    Nu avem nici una nici alta deoarece cînd sunt multe guri flamande , rupi in bucăți un conglomerat de firme energetice asigurând posturi grase unor prieteni , rude , amante , politicieni ratați , s.a.m.d.
    Și vinzi din rezervele națiunii pentru gloria unor corupți și conturile lor bancare. Toți bine mersi, la adăpost de oricare acuzație. Inclus trădare de țară.
    Cît privește centralele pe cărbuni , problema lor e cunoscuta ( și ascunsa ) încă de la naștere. Materia primă mizerabila , construcția proasta și exploatarea ” merge și așa” . Totuși a asigurat salarii grase multora, pensi pe măsură, sursa de finanțare politicienilor x și y dar și partidelor.
    Acum , oricare vânzare de acțiuni pe bursă va astupa ceva din deficitul bugetar enorm și absolut nici un leu nu va merge la schimbare de tehnologii , reparatii capitale cu modernizare.
    Cum se practica de la eroul national Tăriceanu încoace. Oricare ban incasat din privatizări , tocat imediat. Și de la alt erou numit Boc , profiturile firmelor energetice ( alea care fac profit) au avut aceiași soarta. Confiscate pentru reducerea deficitului , acordarea de salarii occidentale unor nulități totale dar mândre că au prins ascensorul social , escorta cu girofar, secretara , consilieri , slugi și majordomi, locuință de protocol. Tot pe banii statului , a cetățenilor fraieri și fraieriți constant.

    Sistemul de putred. Cînd vinzi și moștenirea primită , ești la mana cumpărătorilor și nu a națiunii pe care o reprezinti.
    Deci eu personal zic că nu va exista nici o reformă. Se va vinde pe bucăți tot ce e vendibil. Tocând banii cum sta bine oricărui bețiv cronic.
    Iar beția cronica are o faza finală. Medical numita delirium tremens. Care e in curs in Romania vândută pe bucăți și bugetul de stat devenit vaca de muls de foarte multi ani .

    • Nu sunt foarte priceput, dar autorul indica majorarea de capital prin emisiune de actiuni facuta pe bursa (pentru cele viabile). Iesirea pe bursa are ca scop tocmai obtinerea de fonduri pentru investitii iar iesirea de sub controlul total al statului va insemna si posibilitatea controlului banilor, prin decapusare in primul rand. E o sansa, poate singura.

    • „Un fel de copie a italienei ENI (acționisti primar statul italian) ” ….
      _______
      Doar ca fapt divers, istatul italian detine un pachet minoritar de actiuni (in valoare de 30,34%) in aceasta companie https://www.eni.com/en-IT/about-us/governance/shareholders.html

      In realitate avem o obscură firma austriaca ( cu top secret lista detaliata a actionistilor ) numita OMV și care doar prin rezervele românești din subsol a ajuns protagonista…..
      _______
      Citisem ca inainte de privatizare, Petrom se afla si ea pe lista gaurilor negre la buget. In fine, au venit austriecii si au pus compania pe picioare investind multe miliarde in explorare, exploatare, rafinare si distributie. Astazi, compania se numara printre succesele economiei romanesti (alaturi de Automobile Dacia si Automobile Craiova). Pe langa beneficiile joburilor (directe si indirecte) create, statul roman incaseaza taxe de redeventa, taxe pe salarii, dividente, samd. Cat despre lista actionariatului OMV nu este top-secret (este informatie publica). La fel si activitatile grupului la nivel global. https://www.omv.com/en/investor-relations/omv-share/shareholder-structure

      • @Florix.
        1- Acel 30,33 % din ENI ce e in mana statului italian, face din el principalul actionist. Nu exista alt actionist mai mare sau cu mai multe acțiuni în ENI.

        2- Romania a dat 1/2 din rezervele de gaz și țiței unor străini. A dat rezerva din subsol. NU licență de extractie. Unicul stat pe planeta că a făcut așa cu propriile rezerve de petrol & gaz , e Nigeria. Coincidenta , întîmplare , pe primul loc mondial ( alaturi de Afganistan) la corupție.
        3- afirmația ” Pe langa beneficiile joburilor (directe si indirecte) create, statul roman incaseaza taxe de redeventa, taxe pe salarii, dividente, samd” e exact ce literatura descrie ca republici bananiere. Unde tot și toate se vând și se cumpara. Inclus functii. Suplimentar , afirmația dvd. e tipica de iobag. Egală cu alta ” au furat maica dar am primit și noi ceva „.
        De ce nu a vândut Rusia rezervele subsolului străinilor. ? Sau Arabia Saudită ?
        Pină la descoperirea rezervelor din Marea de Nord, in Europa au existat doar doi producători de hidrocarburi. România și URSS. Restul continentului, englezii , francezii, italienii , extrăgeau din coloni. Coloniile au dispărut între timp.
        Greu de priceput.
        Și nu poți pune egal între o fabrică care face auto , pantofi , PC , cu o firma care face profit pe seama rezervelor NOASTRE petroliere.
        Ca daca Austria avea petrol
        in subsol ca România , garantat nu lăsau nici un străin să le exploateze subsolul.
        Toate la un loc sunt dovada că nu prea cunoasteti economie- politica- istorie.

        • @zambetul lui Lenin
          „Unicul stat pe planeta că a făcut așa cu propriile rezerve de petrol & gaz , e Nigeria”.
          Englezii, francezii, italienii extrag si astazi din tarile lor proprii (chiar daca extrag mult mai putin). De asemenea, nici in tarile cu o productie mare de hidrocarburi (SUA, Canada) nu intalnim corporatii cu capital majoritar de stat! Chiar nu inteleg de ce trebuie sa va luati tot timpul dupa rusi!

          Cat despre interesele micilor detinatori de actiuni (mici dar multi, de ordinul zecilor sau sutelor de mii) sunt reprezentate de bancile sau de companiile unde le detin. Desigur, detinatorii pachetelor mari de actiuni (peste 24% sa zicem) pot exercita influenta asupra deciziilor prin pachetul care l detin (drept de veto, etc), dar nicidecum nu pot calca in picioare interesele micilor actionari, in special cand acestia (impreuna) detin si ei la randul lor un pachet consistent (peste 24%) sau nu in putine cazuri, chiar un pachet majoritar.

          P.S. in lumea libera, bogatiile naturale sunt ale celor care le descopera. Fara investitii consistente in lucrari de prospectiuni (care necesita capital consistent de risc) bogatiile nedescoperite zac acolo in continuare, nu sunt ale tale, nu sunt alte noastre, nu sunt ale lor (sunt ale nimanui). Doar ca idee, cota succesului investitiilor in explorare este sub 25%. Spre exemplu OMV si americanii au investit sume imense (de ordinul miliardelor) in prospectiunea zacamintelor din Marea Neagra, fara a avea nici un fel de certitudine ca zacamantul este exploatabil comercial (sincer sa fiu, ceva ma face sa cred ca exploatarea depozitelor descoperire nici macar nue este f viabila dpdv comercial). In fine, acum vin persoane cu lozinci patriotice de genul matale (care cvasi nu pot dormi linistiti noaptea de grija romanilor amarati) sa clameze ca taxele de redeventa si alte taxe stabilite in advans nu sunt deajuns, nu ne vindem tara, zacamantul este „al nostru”, noi aparam interesele „poporului” in fata colonistilor straini, samd.

  2. Din articol am inteles de ce trebuie restructurate si care sunt companiile la care va referiti.
    Dar nu am inteles ce intelegeti prin restructurare si cum vedeti acest proces?

  3. Piata energiei e, poate, cea mai distorsionata piata. Nu are absolut nici o legatura cu o piata libera, e deformata prin zeci de taxe, subventii, piratare, amestec politic etc. De aceea e si f greu s-o cureti.
    Nici termenii clasici de profitabilitate, subventionare nu mai au sens.
    Ce ar trebui sa faca Romania? Sa-si vada de drumul ei, in primul rind sa investeasca rapid si cit se poate in energia nucleara. Sa culeaga cit mai multi banuti de la EU si sa-i bage acolo unde e nevoie, chiar daca ici, colo o sa strimbe din nas Ursula.
    Hidro trebuie cit mai repede pastrat si dezvoltat, mai ales prin decolmatare, reconditionare etc.

    In viitorul apropiat energia se va vinde in aur, va fi nepretuita, mai ales iarna cind nu bate vintul.

  4. Stimate,
    toru okada,

    1.Asa cum scrie stefan 60, nu se vrea acest lucru de intrega clasa politica, nu doar de catre PNLiberal care a mers pe contrareforma de 3 decenii!
    Chiar daca s-ar vrea, nimeni nu stie si nu intelege ce insemna restructurare si cum este realizabil acest proces!
    Fiind constructor al unui ,,proiect de tara” cu obiectivul reindustrializarii, stiu ca restructurarea este o expresie ,,economica” vehiculata pretutindeni, desi ea nu dispune de continutul, regulile si instrumentarul care o poate realiza.In spatele ei se aliniaza toate analizele, evaluarile si propunerile economice teoretice, lipsite de:
    – reperele in raport cu care sa fie realizata restructurarea, ca ,,schimbare fundamentala” intr-un domeniu economic ori bugetar si pe ansamblu national, prin care sa se asigure functionalitatea si performanta administrarii.
    – elementele tehnice-programatice capabile de a sustine logistic, material, financiar, organizatoric, etc. un proces de schimbare fundamentala in domeniul vizat;
    – resursele materiale si financiare necesare schimbarii, furnizorul lor, modul de obtinere si acoperire necesara;
    Restructurarea energetica, a sanatatii, invatamintului, administratiei, digitalizarea, etc. sint operatii economice SISTEMICE, care nu pot fi realizate independent de ansamblul economic-bugetar national, fiind necesara o abordare simultana a schimbarii.
    Modurile punctuale actuale, in care vin analizele si propunerile de ,,restructurare” a sistemului energetic, de invatamint, sanitar, etc. functie de ,,crizele la zi” a acestora, sint modalitati TEORETICE nu tehnice de abordare a procesului de restructurare, ca schimbare fundamentala, iar costurile respective sint (de pilda) de ordinul a 5 miliarde de Euro in energetica.
    Fiecare din celelalte 5 sisteme solicita cheltuieli de acelasi ordin de marime, cind Romania nu poate suporta nici macar cheltuielile bugetare curente!
    2. Iata de ce ,,stafia” PROIECTULUI DE TARA cu obiectivul reindustrializarii bintuie printre aceste iluzii de restructurare, unele dintre ele, cea energetica, ,,materializata” – in doua ,,Strategii nationale, una de ,,stat” iar cealalta ,,privata”, care au consumat pentru o inutila constructie, milioane de lei!
    Pe masura ce ,,funia se apropie de par” (Romania spre ,,moarte” economica) se inmultesc solutiile teoretice, in locul unora fezabile constituite prin ,,combinarea” dintre procesul de reindustrializare si cel de abordare treptata a ,,restructurarii” tuturor domeniilor economice si bugetare, pe masura ce aceasta REFORMARE absoluta care este ,,reindustrializarea” avanseaza si creaza directia, logistica si resursele necesare schimbarii!
    De abia din acest moment, STRATEGIILE realizate de economisti si ingineri de mare valoare isi dovedesc aplicabilitatea, ele constituind fondul ,,tehnic” care orienteaza constructia incipienta a proiectelor de schimbare pe fiecare din domeniile aratate!
    3.Pentru ca ,,restructurarea” ca notiune goala acum de orice continut sa devina ,,depozitarul” metodelor, tehnicilor si instrumentarului de schimbare fundamentala a sistemelor nationale, este nevoie de sustinerea cunoasterii, evaluarii si promovarii ,,proiectului de tara” de catre intelectualii de prima linie, ,,afiliati” ,,cultural si redactional” nu numai la CONTRIBUTORS.In caz contrar, iesirea din analizele si solutiile teoretice (ori SF) aferente ,,modelului economic bugetar intre doua legislaturi” si ,,accesul” intr-o noua stiinta economica (a dezvoltarii economice-industriale rapide conexa epocii globalizarii) ramine inchis.
    Fara ca aceasta schimbare de viziune si proiect economic national indusa nu doar intelectualitatii ci si clasei politice, nici nu se vrea si nici nu se va putea schimba/restructura nimic in actualul deceniu.In urmatorul vom fi in situatia de colonie agrara, deoarece nimeni din UE nu este capabil sa ne construiasca, propuna si impuna un proiect de tara!

  5. Corect!
    Dar nu vezi ce Solare, vor sa bage astia la paralela pash cinci, pe terenuri agricole/ pajiști si islazuri comunale, nu in vreun desert?
    Am auzit recent ca Pomania colecteaza si cele mai putine deșeuri pe cap de loc din toata Europa. Tot ce nu colecteaza le gasesti pe campuri, lunci, paduri si riuri.
    Adica, nu avem cea mai scazuta rata din Europa doar la colectarea taxelor!

  6. In 2021 avem 3300 MW instalati in eoliene si 1500 MW instalati in solare.
    Sunt planificati (in PNIESC) pt. 2030 alti 2300 MW in eoliene si 3700 MW in solare.
    In total, 5600 MW in eoliene si 5200 MW in solare.
    Adica un total de 10800 MW doar in regenerabile.
    Nebunie curata!
    Care sunt prognozele pt. evolutia consumului de energie electrica?
    S-au corelat cu programul de eficientizare a consumurilor?
    Care sunt prognozele pt. evolutia costurilor de producere pt. toate filierele de producere, clasice si regenerabile?
    Care sunt politicile de subventionare pt. regenerabile si cine plateste?
    Care/cate sunt grupurile care asigura rezerva pt. regenerabile si cat costa aceasta rezerva?
    Ce spune DEN, care raspunde de securitatea sistemului energetic?

    • Haideti sa radem in continuare:
      factorul de capacitate pe 2020
      eolian 20,459 (deci productie medie 2021 putin peste 1200 MWh)
      fotovoltaic: 8,638 (deci productie medie 2021 cam 500 MWh)

      • Numar insuficient de ore cu vant/soare cu intensitatea necesara, care implica energie produsa si vanduta in cantitati reduse.
        Deci investitii care nu se pot amortiza in perioade rezonabile de timp fara subventionare din partea consumatorului final (certificate verzi).

      • capacitati nete instalate … formula este: factorul de capacitate = productia neta anuala / (capacitatea neta x 365 zile x 24 ore)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru este consultant în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României. (2013) Este autorul cărții „Romania – Energie si Geopolitică” (2018) și a numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Cine sunt adevaratii „crizatori”?

Din toata aceasta costisitoare, frustranta, murdara, dar, vai, pilduitoare tevatura, remarc cateva lucuri precise: 1. Criza a avut...

Democrație, decizie colectivă, raționalitate, știință, medicină

Mă tem că numele Nongqawuse nu e prea cunoscut. Era o fetiță din tribul Xhosa, din Africa de...

Criza de carburanţi din S.U.A. şi România din anul 1979 şi limuzinele utilizate de politicienii comunişti de la Bucureşti în perioada 1957-1979

În cursul şedinţei din 25 iulie 1979, Nicolae Ceauşescu a propus şi membrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. au aprobat majorarea...

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Preşedintele unui stat eşuat

Preşedintele Iohannis a trecut de la plimbările cu bicicleta şi recomandările practicării terapeutice a golfului la gestionarea crizei sanitare. Ca de atâtea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.