joi, martie 28, 2024

De ce trebuie restructurate companiile energetice?

       

Răspunsul sumar: Pentru a nu se mai pierde bani din bugetul național!

Ministerul Energiei gestionează participații în 34 de companii din industria energetică.

Zece dintre acestea sunt într-una din procedurile de insolventa:

SOCIETATEA NAŢIONALĂ A CĂRBUNELUI  S.A.

SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE ȘI TERMICE „TERMOELECTRICA”  S.A SOCIETATEA ELECTROCENTRALE BUCUREŞTI S.A

SOCIETATEA ELECTROCENTRALE CONSTANŢA S.A

SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC HUNEDOARA S.A

SOCIETATEA SIMTEX S.A

COMPANIA NAŢIONALĂ A HUILEI S.A

SOCIETATEA COMERCIALĂ PENTRU ÎNCHIDEREA-CONSERVAREA MINELOR  S.A

SOCIETATEA PETROTRANS S.A

REGIA AUTONOMĂ PENTRU ACTIVITĂŢI NUCLEARE  RA

La toate, Ministerul Energiei este acționar majoritar. Numai Elcen (Electrocentrale București) iese din insolvență deoarece s-a nimerit ca să fie condusă de o echipă managerială formată din profestioniști. Oricum aceasta într-un viitor apropiat va fi cumpărată de o companie a Primăriei Generale a Capitalei, ceea ce reprezinta cea mai buna soluție în constituirea SACET (sistemul de alimentare centralizat cu energie termică).

Celelalte nu cred că mai au o șansă de supraviețuire și vor mânca sume importante de la buget, probabil  câțiva ani.

Mai sunt câteva companii care inerent vor intra în insolvență sau direct în faliment.

În patrimoniul ME mai intră Combinatul Energetic Oltenia, despre care am scris aici și care după înlocuirea capacităților de producție pe cărbune trebuie să dispară natural deoarece Green Deal nu va mai permite producția de electricitate din cărbune. Oricum CEO produce pierderi în curnd de peste un miliard de lei. Problema este că momentan aceste capacități de producție a energiei electrice pe cărbune de slabă calitate nu pot fi înlocuite. Ajutorul de stat propus de ME și cu care Comisia Europeană nu este de acord ar putea fi oricând stopat și banii respectivi să fie dirijați către capacități noi pe gaz care să asigure în continuare securitate sistemului energetic național.

Cu Complexul Energetic Hunedoara SA lucrurile ar putea sta altfel. Acest este dorit de administrația locală și ar putea urma o schemă asemănătoare cu a Elcenului bucureștean.

Mai sunt, societățile care se ocupă de multi ani (deja) de închiderea minelor care produc pierderi, sigur vor intra în faliment sau se vor desființa (puțin probabil) deaorece nu mai au obiect de activitate. (CONVERSMIN S.A., SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE ÎNCHIDERI  MINE VALEA JIULUI S.A.)

Pe zona combustibilului radioactiv și conexe lucrurile nu sunt clare. Specialiștii geologi mi-au afirmat că resursele de uraniu pe care România le deține sunt slabe. De asemenea știu că informațiile referitoare la resurse sunt secrete. Deci în acest domeniu trebuie făcută o analiză riguroasă (în special geopolitică) deoarece această resursă strategică valoroasă, dacă ar merita, nu ar trebui pierdută. Societățile din domeniu sunt: REGIA AUTONOMĂ TEHNOLOGII PENTRU ENERGIA NUCLEARĂ – RATEN, REGIA AUTONOMĂ PENTRU ACTIVITĂŢI NUCLEARE  RA (în faliment), COMPANIA NAŢIONALĂ A URANIULUI S.A., RADIOCATIV MINERAL MĂGURELE SA.

Pană acum pierderile depășesc două miliarde de lei.

Căpușile

În portofoliul ME se află și două societăți care căpușează (la propriu) industria energetică, oferind posibilitatea conducerii ministerului de a oferi câteva posturi pentru sinecuri și o eventuală posibilitate de a extrage bani din bugetul statului. Acetea sunt: SOCIETATEA ELECTROCENTRALE GRUP S.A și SOCIETATEA DE ADMINISTRARE A PARTICIPAŢIILOR ÎN ENERGIE S.A (SAPE SA).

Electrocentrale Grup SA deține fosta termocentrală de la Brăila, care nu a mai funcționat de mulți ani, termocentrala de la Galați, intrată în faliment acum câteva săptămâni și un teren bine aplasat în București (și vânat de rechinii imobiliari) pe care s-a aflat ceea ceea ce s-a numit CET Titan, adică câteva cazane de încalzit apă și o mini turbină de câțiva MW, dezafectate. Evident că această societate este aptă de a intra în insolvență dupa atâția ani de pierderi.

SAPE SA este o jucărie inventată ce canibalizează o direcție din minister care se ocupă cu administrarea participațiilor statului la câteva societăți comerciale de distribuție, unde statul este acționar minoritar și administrează o groapă numită Hidro Tarnița SA, acea fantasmagorie proiectată de niște șmecheri pentru a scurge niște fonduri din bugetul statului. Nu pot să nu adaug că această societate a fost implicată în scandalul măștilor neconforme importate din Vietnam la începutul pandemiei, import prin care s-au pierdut câteva milioane de euro.

Starurile

“Perla coroanei”este Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România. Produce profit bucurându-se de avantajul bogației naturale: apa. Am scris despre această societate și motivația ajungerii pe bursă aici.

Nu are rost să discutăm despre companiile de distribuție privatizare acum ceva ani la care statul român deține participații sub 50%. Acestea au profit și nu fac subiectul prezentului articol.

SOCIETATEA ENGIE ROMÂNIA  S.A.

SOCIETATEA E.ON ENERGIE ROMÂNIA  S.A.

Societatea DELGAZ GRID  S.A.

“Perlele” energiei românești au fost scose pe bursă. Cele câteva companii care sunt listate la bursă în care statul român are statutul de acționat majoritar sau semnificativ sunt:

SOCIETATEA NAŢIONALĂ ” NUCLEARELECTRICA” S.A

SOCIETATEA ENERGETICĂ ELECTRICA  S.A.

SOCIETATEA OMV PETROM  S.A.

SOCIETATEA OIL TERMINAL S.A. SOCIETATEA CONPET S.A.

 SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE GAZE NATURALE „ROMGAZ” – S.A.

la care se adaugă Societatea ROMPETROL RAFINARE S.A. unde și aici ar fi o analiză prea lungă si care nu face subiectul acestui articol, dar care ar merita-o într-un viitor apropiat.

Mai trebuie să adăugăm și cele două “Trans-uri”, ce se află sub Secretariatul General al Guvernului, ambele listate la BVB.

Profit sau lichidare!

Toate societățile din energie listate la bursă sunt pe profit, sunt cât de cât transparente, fiind obligate de legislația bursieră, sunt bancabile, adică pot obține împrumuturi de la bănci, pot aplica fără nici un fel de probleme la fondurile europene. Sunt convins că dacă nu ar exista scandalurile cu blaturile numirilor în consiliile de administrație / supraveghere și directorate precum și cu angajările de sinecuri (să nu intrăm în amănunte), profiturile și prețurile companiilor listate ar fi mult mai mari.

În actualul context economic, când guvernul face reduceri de cheluieli, unul din robinetele care pot fi închise se află la Ministerul Energiei. Scoaterea companiilor energetice din siajul grupurilor de interese care le căpușează este necesar, problema este dacă oamenii din minister știu de aceste scurgeri substanțiale de bani din buget și dacă joacă alături de Premierul Câțu.

Aceste pierderi pot fi stopate prin scoaterea pe bursă (dacă este posibil), prin numirea unor echipe de management profesioniste și de bună credință si prin intrarea în procedura accelerată de lichidare .

Aici punem un asterix: daca societățile sunt înca în funcțiune și produc energie electrică securitară (chiar și cu pierderi) acestea nu pot fi închise decât numai după ce aceste capacități sunt înlocuite de altele.

Și mai trebuie adăugat că cea mai bună variantă de a ieși pe bursă nu este cea prin care statul își vinde o parte din acțiuni ci cea a majorării de capital social prin emisiune primară de ascțiuni.

Viitor sumbru (later edit)

Transelectrica ne spune mai bine decât Ministerul Energiei (asta înseamnă transparența cerută de BVB) care vor fi capacitățile de producție în următorii ani. În următorii trei ani nu vor apare noi capacități de producție de energie electrică securitară. Cărbunele nu va dispare, deci va rămâne subvenționat, cine știe prin ce căi obscure, contrar cerințelor Uniunii. Nici măcar regenerabilele nu vor crește semnificativ. Deci Premierul Câțu (în primul rând), Uniunea Europeană (în PNIESC se spune că vom pune în funcțiune 822 + 944 MW în foto și eolian) și noi (care plătim) suntem mințiți cu nerușinare!

… Și nu am zis nimic de securitate energetică, de faptul ca Iernutul nu va fi pus în funcțiune nici în 2023 si că nimeni nu răspunde (cu capul)!

Iată dovada:

din site-ul Transelectrica

din PNIESC.

Distribuie acest articol

16 COMENTARII

  1. O reformă înseamnă să o faci efectiv. In interesul colectivității și a siguranței energetice.
    In Romania post 1989 așa ceva nu exista și nu va exista.
    Deoarece altfel găsite soluțile, aceasta țară avea un protagonist important european in extragerea-transportul și comercializarea petrolului + gazului natural. ( 100 ani experiență )
    Un fel de copie a italienei ENI ( acționisti primar statul italian ) . In realitate avem o obscură firma austriaca ( cu top secret lista detaliata a actionistilor ) numita OMV și care doar prin rezervele românești din subsol a ajuns protagonista.
    Puteam avea și un protagonist european în producția de energie electrică. Un fel de ENEL ( acționisti primar statul italian) , sau un fel de CEZ ceh ( fondul lor proprietatea e actionar de baza ).
    Nu avem nici una nici alta deoarece cînd sunt multe guri flamande , rupi in bucăți un conglomerat de firme energetice asigurând posturi grase unor prieteni , rude , amante , politicieni ratați , s.a.m.d.
    Și vinzi din rezervele națiunii pentru gloria unor corupți și conturile lor bancare. Toți bine mersi, la adăpost de oricare acuzație. Inclus trădare de țară.
    Cît privește centralele pe cărbuni , problema lor e cunoscuta ( și ascunsa ) încă de la naștere. Materia primă mizerabila , construcția proasta și exploatarea ” merge și așa” . Totuși a asigurat salarii grase multora, pensi pe măsură, sursa de finanțare politicienilor x și y dar și partidelor.
    Acum , oricare vânzare de acțiuni pe bursă va astupa ceva din deficitul bugetar enorm și absolut nici un leu nu va merge la schimbare de tehnologii , reparatii capitale cu modernizare.
    Cum se practica de la eroul national Tăriceanu încoace. Oricare ban incasat din privatizări , tocat imediat. Și de la alt erou numit Boc , profiturile firmelor energetice ( alea care fac profit) au avut aceiași soarta. Confiscate pentru reducerea deficitului , acordarea de salarii occidentale unor nulități totale dar mândre că au prins ascensorul social , escorta cu girofar, secretara , consilieri , slugi și majordomi, locuință de protocol. Tot pe banii statului , a cetățenilor fraieri și fraieriți constant.

    Sistemul de putred. Cînd vinzi și moștenirea primită , ești la mana cumpărătorilor și nu a națiunii pe care o reprezinti.
    Deci eu personal zic că nu va exista nici o reformă. Se va vinde pe bucăți tot ce e vendibil. Tocând banii cum sta bine oricărui bețiv cronic.
    Iar beția cronica are o faza finală. Medical numita delirium tremens. Care e in curs in Romania vândută pe bucăți și bugetul de stat devenit vaca de muls de foarte multi ani .

    • Nu sunt foarte priceput, dar autorul indica majorarea de capital prin emisiune de actiuni facuta pe bursa (pentru cele viabile). Iesirea pe bursa are ca scop tocmai obtinerea de fonduri pentru investitii iar iesirea de sub controlul total al statului va insemna si posibilitatea controlului banilor, prin decapusare in primul rand. E o sansa, poate singura.

    • „Un fel de copie a italienei ENI (acționisti primar statul italian) ” ….
      _______
      Doar ca fapt divers, istatul italian detine un pachet minoritar de actiuni (in valoare de 30,34%) in aceasta companie https://www.eni.com/en-IT/about-us/governance/shareholders.html

      In realitate avem o obscură firma austriaca ( cu top secret lista detaliata a actionistilor ) numita OMV și care doar prin rezervele românești din subsol a ajuns protagonista…..
      _______
      Citisem ca inainte de privatizare, Petrom se afla si ea pe lista gaurilor negre la buget. In fine, au venit austriecii si au pus compania pe picioare investind multe miliarde in explorare, exploatare, rafinare si distributie. Astazi, compania se numara printre succesele economiei romanesti (alaturi de Automobile Dacia si Automobile Craiova). Pe langa beneficiile joburilor (directe si indirecte) create, statul roman incaseaza taxe de redeventa, taxe pe salarii, dividente, samd. Cat despre lista actionariatului OMV nu este top-secret (este informatie publica). La fel si activitatile grupului la nivel global. https://www.omv.com/en/investor-relations/omv-share/shareholder-structure

      • @Florix.
        1- Acel 30,33 % din ENI ce e in mana statului italian, face din el principalul actionist. Nu exista alt actionist mai mare sau cu mai multe acțiuni în ENI.

        2- Romania a dat 1/2 din rezervele de gaz și țiței unor străini. A dat rezerva din subsol. NU licență de extractie. Unicul stat pe planeta că a făcut așa cu propriile rezerve de petrol & gaz , e Nigeria. Coincidenta , întîmplare , pe primul loc mondial ( alaturi de Afganistan) la corupție.
        3- afirmația ” Pe langa beneficiile joburilor (directe si indirecte) create, statul roman incaseaza taxe de redeventa, taxe pe salarii, dividente, samd” e exact ce literatura descrie ca republici bananiere. Unde tot și toate se vând și se cumpara. Inclus functii. Suplimentar , afirmația dvd. e tipica de iobag. Egală cu alta ” au furat maica dar am primit și noi ceva „.
        De ce nu a vândut Rusia rezervele subsolului străinilor. ? Sau Arabia Saudită ?
        Pină la descoperirea rezervelor din Marea de Nord, in Europa au existat doar doi producători de hidrocarburi. România și URSS. Restul continentului, englezii , francezii, italienii , extrăgeau din coloni. Coloniile au dispărut între timp.
        Greu de priceput.
        Și nu poți pune egal între o fabrică care face auto , pantofi , PC , cu o firma care face profit pe seama rezervelor NOASTRE petroliere.
        Ca daca Austria avea petrol
        in subsol ca România , garantat nu lăsau nici un străin să le exploateze subsolul.
        Toate la un loc sunt dovada că nu prea cunoasteti economie- politica- istorie.

        • @zambetul lui Lenin
          „Unicul stat pe planeta că a făcut așa cu propriile rezerve de petrol & gaz , e Nigeria”.
          Englezii, francezii, italienii extrag si astazi din tarile lor proprii (chiar daca extrag mult mai putin). De asemenea, nici in tarile cu o productie mare de hidrocarburi (SUA, Canada) nu intalnim corporatii cu capital majoritar de stat! Chiar nu inteleg de ce trebuie sa va luati tot timpul dupa rusi!

          Cat despre interesele micilor detinatori de actiuni (mici dar multi, de ordinul zecilor sau sutelor de mii) sunt reprezentate de bancile sau de companiile unde le detin. Desigur, detinatorii pachetelor mari de actiuni (peste 24% sa zicem) pot exercita influenta asupra deciziilor prin pachetul care l detin (drept de veto, etc), dar nicidecum nu pot calca in picioare interesele micilor actionari, in special cand acestia (impreuna) detin si ei la randul lor un pachet consistent (peste 24%) sau nu in putine cazuri, chiar un pachet majoritar.

          P.S. in lumea libera, bogatiile naturale sunt ale celor care le descopera. Fara investitii consistente in lucrari de prospectiuni (care necesita capital consistent de risc) bogatiile nedescoperite zac acolo in continuare, nu sunt ale tale, nu sunt alte noastre, nu sunt ale lor (sunt ale nimanui). Doar ca idee, cota succesului investitiilor in explorare este sub 25%. Spre exemplu OMV si americanii au investit sume imense (de ordinul miliardelor) in prospectiunea zacamintelor din Marea Neagra, fara a avea nici un fel de certitudine ca zacamantul este exploatabil comercial (sincer sa fiu, ceva ma face sa cred ca exploatarea depozitelor descoperire nici macar nue este f viabila dpdv comercial). In fine, acum vin persoane cu lozinci patriotice de genul matale (care cvasi nu pot dormi linistiti noaptea de grija romanilor amarati) sa clameze ca taxele de redeventa si alte taxe stabilite in advans nu sunt deajuns, nu ne vindem tara, zacamantul este „al nostru”, noi aparam interesele „poporului” in fata colonistilor straini, samd.

  2. Din articol am inteles de ce trebuie restructurate si care sunt companiile la care va referiti.
    Dar nu am inteles ce intelegeti prin restructurare si cum vedeti acest proces?

  3. Piata energiei e, poate, cea mai distorsionata piata. Nu are absolut nici o legatura cu o piata libera, e deformata prin zeci de taxe, subventii, piratare, amestec politic etc. De aceea e si f greu s-o cureti.
    Nici termenii clasici de profitabilitate, subventionare nu mai au sens.
    Ce ar trebui sa faca Romania? Sa-si vada de drumul ei, in primul rind sa investeasca rapid si cit se poate in energia nucleara. Sa culeaga cit mai multi banuti de la EU si sa-i bage acolo unde e nevoie, chiar daca ici, colo o sa strimbe din nas Ursula.
    Hidro trebuie cit mai repede pastrat si dezvoltat, mai ales prin decolmatare, reconditionare etc.

    In viitorul apropiat energia se va vinde in aur, va fi nepretuita, mai ales iarna cind nu bate vintul.

  4. Stimate,
    toru okada,

    1.Asa cum scrie stefan 60, nu se vrea acest lucru de intrega clasa politica, nu doar de catre PNLiberal care a mers pe contrareforma de 3 decenii!
    Chiar daca s-ar vrea, nimeni nu stie si nu intelege ce insemna restructurare si cum este realizabil acest proces!
    Fiind constructor al unui ,,proiect de tara” cu obiectivul reindustrializarii, stiu ca restructurarea este o expresie ,,economica” vehiculata pretutindeni, desi ea nu dispune de continutul, regulile si instrumentarul care o poate realiza.In spatele ei se aliniaza toate analizele, evaluarile si propunerile economice teoretice, lipsite de:
    – reperele in raport cu care sa fie realizata restructurarea, ca ,,schimbare fundamentala” intr-un domeniu economic ori bugetar si pe ansamblu national, prin care sa se asigure functionalitatea si performanta administrarii.
    – elementele tehnice-programatice capabile de a sustine logistic, material, financiar, organizatoric, etc. un proces de schimbare fundamentala in domeniul vizat;
    – resursele materiale si financiare necesare schimbarii, furnizorul lor, modul de obtinere si acoperire necesara;
    Restructurarea energetica, a sanatatii, invatamintului, administratiei, digitalizarea, etc. sint operatii economice SISTEMICE, care nu pot fi realizate independent de ansamblul economic-bugetar national, fiind necesara o abordare simultana a schimbarii.
    Modurile punctuale actuale, in care vin analizele si propunerile de ,,restructurare” a sistemului energetic, de invatamint, sanitar, etc. functie de ,,crizele la zi” a acestora, sint modalitati TEORETICE nu tehnice de abordare a procesului de restructurare, ca schimbare fundamentala, iar costurile respective sint (de pilda) de ordinul a 5 miliarde de Euro in energetica.
    Fiecare din celelalte 5 sisteme solicita cheltuieli de acelasi ordin de marime, cind Romania nu poate suporta nici macar cheltuielile bugetare curente!
    2. Iata de ce ,,stafia” PROIECTULUI DE TARA cu obiectivul reindustrializarii bintuie printre aceste iluzii de restructurare, unele dintre ele, cea energetica, ,,materializata” – in doua ,,Strategii nationale, una de ,,stat” iar cealalta ,,privata”, care au consumat pentru o inutila constructie, milioane de lei!
    Pe masura ce ,,funia se apropie de par” (Romania spre ,,moarte” economica) se inmultesc solutiile teoretice, in locul unora fezabile constituite prin ,,combinarea” dintre procesul de reindustrializare si cel de abordare treptata a ,,restructurarii” tuturor domeniilor economice si bugetare, pe masura ce aceasta REFORMARE absoluta care este ,,reindustrializarea” avanseaza si creaza directia, logistica si resursele necesare schimbarii!
    De abia din acest moment, STRATEGIILE realizate de economisti si ingineri de mare valoare isi dovedesc aplicabilitatea, ele constituind fondul ,,tehnic” care orienteaza constructia incipienta a proiectelor de schimbare pe fiecare din domeniile aratate!
    3.Pentru ca ,,restructurarea” ca notiune goala acum de orice continut sa devina ,,depozitarul” metodelor, tehnicilor si instrumentarului de schimbare fundamentala a sistemelor nationale, este nevoie de sustinerea cunoasterii, evaluarii si promovarii ,,proiectului de tara” de catre intelectualii de prima linie, ,,afiliati” ,,cultural si redactional” nu numai la CONTRIBUTORS.In caz contrar, iesirea din analizele si solutiile teoretice (ori SF) aferente ,,modelului economic bugetar intre doua legislaturi” si ,,accesul” intr-o noua stiinta economica (a dezvoltarii economice-industriale rapide conexa epocii globalizarii) ramine inchis.
    Fara ca aceasta schimbare de viziune si proiect economic national indusa nu doar intelectualitatii ci si clasei politice, nici nu se vrea si nici nu se va putea schimba/restructura nimic in actualul deceniu.In urmatorul vom fi in situatia de colonie agrara, deoarece nimeni din UE nu este capabil sa ne construiasca, propuna si impuna un proiect de tara!

  5. Corect!
    Dar nu vezi ce Solare, vor sa bage astia la paralela pash cinci, pe terenuri agricole/ pajiști si islazuri comunale, nu in vreun desert?
    Am auzit recent ca Pomania colecteaza si cele mai putine deșeuri pe cap de loc din toata Europa. Tot ce nu colecteaza le gasesti pe campuri, lunci, paduri si riuri.
    Adica, nu avem cea mai scazuta rata din Europa doar la colectarea taxelor!

  6. In 2021 avem 3300 MW instalati in eoliene si 1500 MW instalati in solare.
    Sunt planificati (in PNIESC) pt. 2030 alti 2300 MW in eoliene si 3700 MW in solare.
    In total, 5600 MW in eoliene si 5200 MW in solare.
    Adica un total de 10800 MW doar in regenerabile.
    Nebunie curata!
    Care sunt prognozele pt. evolutia consumului de energie electrica?
    S-au corelat cu programul de eficientizare a consumurilor?
    Care sunt prognozele pt. evolutia costurilor de producere pt. toate filierele de producere, clasice si regenerabile?
    Care sunt politicile de subventionare pt. regenerabile si cine plateste?
    Care/cate sunt grupurile care asigura rezerva pt. regenerabile si cat costa aceasta rezerva?
    Ce spune DEN, care raspunde de securitatea sistemului energetic?

    • Haideti sa radem in continuare:
      factorul de capacitate pe 2020
      eolian 20,459 (deci productie medie 2021 putin peste 1200 MWh)
      fotovoltaic: 8,638 (deci productie medie 2021 cam 500 MWh)

      • Numar insuficient de ore cu vant/soare cu intensitatea necesara, care implica energie produsa si vanduta in cantitati reduse.
        Deci investitii care nu se pot amortiza in perioade rezonabile de timp fara subventionare din partea consumatorului final (certificate verzi).

      • capacitati nete instalate … formula este: factorul de capacitate = productia neta anuala / (capacitatea neta x 365 zile x 24 ore)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru este consultant în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României. (2013) Este autorul cărților „Romania – Energie si Geopolitică” (2018) și „Energia – o problemă de securitate națională” (2022), precum și a numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro