vineri, aprilie 25, 2025

Despre noua politică publică de proprietate privată

Noua politică publică de proprietate privată, aprobată săptămâna trecută în Parlament, marchează un pas important în direcția îmbunătățirii guvernanței corporative a societăților deținute de stat. Propusă de către Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), în contextul aderării la OECD și implementării PNRR, aceasta stabilește rațiunea și obiectivele statului cu privire la deținerea de participații în aceste întreprinderi. Mult mai importante însă sunt, pe termen scurt, clarificarea atribuțiilor principalelor autorități cu competențe în administrarea societăților deținute de stat și măsurile imediate pentru creșterea eficienței acestora.

Cu privire la atribuțiile autorităților care au în subordine societăți deținute de stat (autorități tutelare), noua politică prefigurează o adevărată revoluție. Plecând de la principiul deja clar stabilit în legislație, potrivit căruia autoritățile tutelare nu pot interveni în procesul de luare a deciziilor comerciale și funcționarea societăților deținute[1], politica stabilește, fără echivoc, că această interdicție se aplică inclusiv în cazul adunării generale a acționarilor[2]. Se va elimina, astfel, practica autorităților tutelare, des întâlnită, de a interveni în activitatea operațională prin intermediul convocării (și votării subsecvente în cadrul) adunărilor generale ale acționarilor, practică asupra căreia am atras în trecut[3].

Rămâne de văzut cum va fi receptată de autorități, dar dacă va fi implementată conform politicii, această măsură are potențialul de a scoate de sub umbrela statului, în sfârșit, aceste societăți și de a le profesionaliza. Nu doar că nu va mai fi posibil ca statul să impună, arbitrar, anumite decizii comerciale, dar va determina și o profesionalizare a consiliilor de administrație. Mai exact, având în vedere că răspunderea administratorilor pentru anumite decizii comerciale nu va mai putea fi evitată prin aprobarea deciziilor operaționale de către acționari, este de așteptat ca aceste posturi să fie ocupate de persoane cu expertiză în domeniu. Astfel, chiar dacă ar fi fost indicat ca statul să piardă și dreptul de a numi membri, fără concurs, în consiliile de administrație, este de așteptat ca riscul crescut al unei răspunderi să aibă un efect și asupra acestor numiri[4].

În ce privește măsurile de eficientizare, politica stabilește că până la 30 iunie 2027 autoritățile vor lua măsuri cu privire la reducerea numărului de societăți deținute de stat care: (i) nu își îndeplinesc obiectul de activitate sau a căror activitate de bază este redusă; (ii) au mai puțin de 5 angajați; sau (iii) sunt neprofitabile și nu se justifică menținerea acestora din punct de vedere social. În plus, se reiterează angajamentul de a lista cel puțin încă 3 societăți de stat active în sectoare de interes strategic ale economiei până în trimestrul al doilea al anului 2026. Asumarea unor termene clare reprezintă un progres important în lungul proces de restructurare al acestora, dar aspecte importante rămân neclare sau insuficient abordate.

Ar fi indicată, pe de o parte, clarificarea măsurilor ce pot fi luate (este, de exemplu, simpla vânzare o opțiune?), iar, pe de altă parte, stabilirea unor sancțiuni/consecințe pentru neîndeplinirea obligațiilor asumate în aceste termene. Mai mult, pentru a minimiza riscul unor interpretări neclare din partea autorităților care au în subordine societăți deținute de stat ar trebui stabilite criterii clare cu privire la ce justifică menținerea unei societăți din punct de vedere social. Totodată, chiar dacă politica acoperă, în principiu, societățile în care statul are o deținere majoritară, același termen ar trebui impus și cu privire la societățile în care se dețin participații minoritare. De exemplu, doar Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) deținea, la sfârșitul anului 2024, asemenea participații la 374 de societăți, din totalul de 387 de societăți la care deține participații.

Strâns legată de această eficientizare, este și restructurarea autorităților tutelare. Din păcate, politica nu stabilește obiective precise pentru consolidarea acestora, statul român urmând a rămâne cu o serie de entități disparate care au rolul de exercita drepturile de acționar ale statului în societățile deținute de stat. Este cazul AAAS menționate mai sus, dar și al Societății de Administrare a Participațiilor în Energie (SAPE) care rămâne să se ocupe, în continuare, de administrarea participațiilor deținute de stat în societățile rezultate ca urmare a procesului de privatizare al Electrica. În această situație se află și unele ministere, exemplul elocvent fiind Ministerul Sănătății care are, și în acest moment, rolul de autoritate tutelară asupra Antibiotice Iași, societate importantă, deși nimic nu recomandă ministerul în acest rol.

Concluzionând, noua politică reprezintă un progres semnificativ în clarificarea rolului statului în societățile pe care le deține. Totuși, pentru a-și atinge pe deplin obiectivele, este necesară, pe de o parte, o implementare riguroasă, iar, pe de altă parte, adoptarea unor măsuri suplimentare cu privire la măsurile de eficientizare pe termen scurt. Doar astfel se poate asigura un cadru sustenabil pentru dezvoltarea societăților deținute de state, cu beneficii pe termen lung pentru economia națională.


[1] Art. 3 (2) din Ordonanța de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice: “Autorităţile publice tutelare nu pot interveni în procesul de luare a deciziilor comerciale, în conducerea şi în funcţionarea curentă a întreprinderilor publice.”

[2] Se prevede pe de o parte că atât “AMEPIP, cât şi autorităţile publice tutelare își exercită atribuţiile fără a interveni în activitatea de administrare curentă a întreprinderilor publice. Orice decizii luate cuî ncălcarea acestej limitări sunt lovite de nulitate absolută. Totodată, autorităţile publice tutelare nu pot interveni în procesul de luare a decizijlor comerciale, in conducerea şi in funcţionarea curentă a întreprinderilor publice”, iar, pe de altă parte, că “prin mandatul de reprezentare, statul ca acţionar nu se va pronunţa în cadrul AGA asupra unor decizii de natură operaţională, care revin administratorilor/consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere sau directorului sau directoratului, întrucât aceasta ar presupune o diluare a responsabilităţii şi o evitare a asumării răspunderii asupra unor decizii strategice ale societăţii pentru care administratorii/membrii consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere şi directorul/membrii directoratului sunt responsabili”.

[3] Pentru mai multe detalii despre această problemă, a se vedea articolul disponibil la https://www.contributors.ro/ce-se-mai-intampla-cu-societatile-detinute-de-stat/

[4] Mai multe detalii despre această posibilitate într-un articol mai vechi, disponibil la https://www.contributors.ro/cum-putem-elimina-numirile-politice-in-societatile-detinute-de-stat/

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. 1. cred ca din toate acestea, lipseste o chestie f. importanta: rolul organismelor de reglementare .
    (de ex. ANRE – ințesat de politicieni, prieteni ai acestora, fufe, etc., toti, evident, care n-au nici o legatura cu energia)….statul poate lasa companiile ”de capul lor”, dar regleaza alte probleme prin ”reglementari”.
    Desi ar fi ideal ca politicul sa fie scos din deciziile economice (politicul sa faca politici), totusi acest lucru va fi imposibil, insa, ideea este de a minimiza implicarea cit mai mult

    2. nu prea e clar ce inseamna ”este de așteptat ca aceste posturi să fie ocupate de persoane cu expertiză în domeniu”…daca expertiza nu este definita, ”we will ba back to #1”…am mai vazut ”expertize” (diplome, doctorate, activitati dubioase, dar care ”se potriveau” scopurilor, etc.)….cred ca trebuie niste ”grile”….nu treci prin ochiurile lor, asta e…tough luck…

    Ar mai fi o problema delicata: intotdeuna si peste tot, totusi, statul, trebuie sa aibe o pirghie de actiune directa in unele domenii considerate de interes strategic (de ex. statul frances si-a rezervat actiunea de aur si, poate decide -ultimate – peste tot ce zice CA-ul sau managementul, in vreo problema in care statul vrea altceva !)
    In chestii d,astea, decizia e decisa de conceptul (daca e inteles) ca ”capital has a nationality” !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vlad Druță
Vlad Druță
Vlad Druța este avocat, admis în Barourile din București și New York. Este specializat în fuziuni și achiziții, având expertiză în tranzacții multijurisdicționale complexe și corporate governance. A absolvit Facultatea de Drept a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca în 2016, ca șef de promoție, iar în 2020 a absolvit un master în drept la Harvard Law School, ca bursier Fulbright și HLSAE.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro