sâmbătă, octombrie 5, 2024

Două surori, două povești și încă multe altele

Dramaturgul american Edward Allen Baker (1950-2021) pare să fi fost un pasionat al piesei scurte. A scris vreo câteva și majoritatea dintre ele, îndeosebi cele din anii ’80, atunci  când mai nimeni nu anticipa proporțiile exagerărilor ideologice din zilele noastre, au preponderent personaje feminine.

Iată, Dolores, scriere intrată de puțină vreme în repertoriul Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, grație traducerii Alexandrei Muscalagiu și unui spectacol de bună, de considerabilă condiție artistică semnat regizoral de Ciprian V. Nechita, datează din 1984 și istorisește poveștile de viață a două surori. Prima se numește Sandra, cealaltă Dolores. Nici una, nici alta,  așa cum vom vedea, cu foarte mult noroc în viață. Și una, și cealaltă victime ale violenței în familie. Care pare-se că, în cazul lor, are un consistent istoric deoarece pesemne nici părinții lor nu au avut parte de o căsnicie tocmai fericită. Însă dacă Dolores, indubitabil  oaia neagră a familiei, aflată la a nu știu câta relație conjugală eșuată, cea cu Jerry terminându-se în cel mai prost mod posibil, vorbește fără reticențe despre agresiunile repetate la care a supus-o  partenerul și înainte de acesta ceilalți bărbați cu care a avut legături mai mult sau mai puțin pasagere, Sandra a optat pentru tăcere. Fiindcă așa e mai bine, fiindcă așa o impun cutumele, fiindcă nu e de bon ton ca problemele personale să fie făcute publice. Așa cum stau lucrurile în cazul lui Dolores. Atât Sandra, cât și o a treia soră, o anume Marry Anne, cât și mama lor nu se împacă, cel puțin în aparență, cu felul de a fi al lui Dolores. Pe care fie o evită, fie o resping de-a dreptul.

Numai că într-o zi de week end, atunci când îndeobște Sandra se iluzionează că ar putea mima nițeluș mai credibil o anume stare de normalitate, normalitate însemnând citirea în relativă liniște a unei reviste și savurarea unui modest pahar de Cola, măștile cad irevocabil. Dolores irumpe pe neașteptate, evident nedorită și complet răvășită în locuința Sandrei. Căreia  îi cere, o imploră să o primească spre a se pune la adăpost de violențele lui Jerry. De care pretinde că ar fi urmărită,  Dolores  detaliază suferințele sale pe care  Sandra le cataloghează inițial ironic drept povești de război.  E vorba despre lucruri pe care nimeni nu vrea să le audă, cum bine observă Dolores.

La început Sandra o refuză. Ea vrea liniște și nu vrea nici să îl supere pe Vinnie. După tot felul de pertractări, după relevante întoarceri în trecut, după rememorarea traumelor copilăriei, Sandra cedează. Acceptă găzduirea lui Dolores, într-un târziu admite că și relația ei cu Vinnie e departe de a fi tocmai bună. După care urmează adevărata lovitură de teatru. De fapt, Dolores l-a ucis pe Jerry. Crima este descrisă cu lux de amănunte,  Iar grație unui telefon primit de Sandra de la Marry Anne, aflăm că poliția a descoperit cadavrul lui Jerry.

Acesta ar fi, în linii mari, subiectul piesei Dolores. Una în esență realistă, care nu are cum să nu îți aducă aminte într-o oarecare măsură de Ibsen, mult mai pregnant de scrierile lui Tennessee Williams. De dramaturgia visului american. Spectacolul regizat de Ciprian V. Nechita nu se mulțumește însă numai cu atât. După o primă variantă în care acțiunea e plasată undeva în anii ‘80, variantă în care Elena Popa o interpretează pe Sandra și Nora Covali pe Dolores, urmează heblu, câteva schimbări de decor (scenografia inteligentă  e semnată de Mădălina Sandu) operate la vedere de mașiniștii Teatrului.  Care astfel îi aduc în scenă pe Jerry, Vinnie, ceva mai încolo și pe Frankie sau Tommy. Și, în fine, intervine surpriza. În linii mari povestea e respusă, transplantată fiind în zilele noastre. Avem de-a face cu un switch, adică cu un schimb de roluri.  Așadar, o vom vedea pe Nora Covali în rolul Sandrei și pe Elena Popa interpretând-o pe Dolores. Gratuitate? Mișcare de prisos? Tragere de timp? Nici vorbă. Ideatic se subliniază în acest chip ideea că orice femeie poate fi o nouă Dolores, că, dincolo de vorbe, simpozioane și repetate declarații de bune intenții, problema violenței în familie a rămas pe mai departe nerezolvată, că realitatea din familiile lumii de azi nu e una nicidecum roză. Artisticește, suntem în situația de a vedea o demonstrație de ceea ce înseamnă actorie. Adică forță. Inventivitate. Originalitate. Refuzul copy-paste-ului. Nora Covali și Elena Popa nu se citează nici un moment una pe cealaltă. Mai clar spus, cele două actrițe nu se canibalizează. Joacă fiecare același rol într-o altă cheie, păstrând  un admirabil simț al măsurii. Ambele sunt actrițe puternice, stăpâne pe rigorile profesiei. În ambele situații, personajele lor se iau la trântă, pentru ca, mai apoi, să se solidarizeze unul cu celălalt.

Rezultatul e un remarcabil spectacol de teatru scurt. Care dovedește că se poate vorbi despre problemele femeilor, despre cele ale familiei fără agresivitate și fără militantisme îngroșate. E vorba despre un spectacol  la a cărui reușită concură, pe lângă cei numiți deja, actrițele Lucreția Mandric, Loredana Grigoriu și Ecaterina Hâțu într-o secvență filmată, lighting design-ul creat de Costi Baciu și inserturile video semnat de Andrei Ceobanu. Și, last but not least,  cei doi mașiniști.

Mai trebuie relevate meritele caietului de sală conceput de Raluca Naclad. Caiet care servește așa cum trebuie, viu, informat, țintit intențiile și rosturile spectacolului.   

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț                                                                                    

DOLORES de Edward Allen Baker

Traducerea: Alexandra Muscalagiu

Regia: Ciprian V. Nechita

Scenografia: Mădălina Sandu

Lighting Design: Costi Baciu

Video: Andrei Ceobanu

Cu: Nora Covali și Elena Popa

Scena înregistrată: Lucreția Mandric, Loredana Grigoriu, Ecaterina Hâțu

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro