luni, mai 20, 2024

Două surori, două povești și încă multe altele

Dramaturgul american Edward Allen Baker (1950-2021) pare să fi fost un pasionat al piesei scurte. A scris vreo câteva și majoritatea dintre ele, îndeosebi cele din anii ’80, atunci  când mai nimeni nu anticipa proporțiile exagerărilor ideologice din zilele noastre, au preponderent personaje feminine.

Iată, Dolores, scriere intrată de puțină vreme în repertoriul Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, grație traducerii Alexandrei Muscalagiu și unui spectacol de bună, de considerabilă condiție artistică semnat regizoral de Ciprian V. Nechita, datează din 1984 și istorisește poveștile de viață a două surori. Prima se numește Sandra, cealaltă Dolores. Nici una, nici alta,  așa cum vom vedea, cu foarte mult noroc în viață. Și una, și cealaltă victime ale violenței în familie. Care pare-se că, în cazul lor, are un consistent istoric deoarece pesemne nici părinții lor nu au avut parte de o căsnicie tocmai fericită. Însă dacă Dolores, indubitabil  oaia neagră a familiei, aflată la a nu știu câta relație conjugală eșuată, cea cu Jerry terminându-se în cel mai prost mod posibil, vorbește fără reticențe despre agresiunile repetate la care a supus-o  partenerul și înainte de acesta ceilalți bărbați cu care a avut legături mai mult sau mai puțin pasagere, Sandra a optat pentru tăcere. Fiindcă așa e mai bine, fiindcă așa o impun cutumele, fiindcă nu e de bon ton ca problemele personale să fie făcute publice. Așa cum stau lucrurile în cazul lui Dolores. Atât Sandra, cât și o a treia soră, o anume Marry Anne, cât și mama lor nu se împacă, cel puțin în aparență, cu felul de a fi al lui Dolores. Pe care fie o evită, fie o resping de-a dreptul.

Numai că într-o zi de week end, atunci când îndeobște Sandra se iluzionează că ar putea mima nițeluș mai credibil o anume stare de normalitate, normalitate însemnând citirea în relativă liniște a unei reviste și savurarea unui modest pahar de Cola, măștile cad irevocabil. Dolores irumpe pe neașteptate, evident nedorită și complet răvășită în locuința Sandrei. Căreia  îi cere, o imploră să o primească spre a se pune la adăpost de violențele lui Jerry. De care pretinde că ar fi urmărită,  Dolores  detaliază suferințele sale pe care  Sandra le cataloghează inițial ironic drept povești de război.  E vorba despre lucruri pe care nimeni nu vrea să le audă, cum bine observă Dolores.

La început Sandra o refuză. Ea vrea liniște și nu vrea nici să îl supere pe Vinnie. După tot felul de pertractări, după relevante întoarceri în trecut, după rememorarea traumelor copilăriei, Sandra cedează. Acceptă găzduirea lui Dolores, într-un târziu admite că și relația ei cu Vinnie e departe de a fi tocmai bună. După care urmează adevărata lovitură de teatru. De fapt, Dolores l-a ucis pe Jerry. Crima este descrisă cu lux de amănunte,  Iar grație unui telefon primit de Sandra de la Marry Anne, aflăm că poliția a descoperit cadavrul lui Jerry.

Acesta ar fi, în linii mari, subiectul piesei Dolores. Una în esență realistă, care nu are cum să nu îți aducă aminte într-o oarecare măsură de Ibsen, mult mai pregnant de scrierile lui Tennessee Williams. De dramaturgia visului american. Spectacolul regizat de Ciprian V. Nechita nu se mulțumește însă numai cu atât. După o primă variantă în care acțiunea e plasată undeva în anii ‘80, variantă în care Elena Popa o interpretează pe Sandra și Nora Covali pe Dolores, urmează heblu, câteva schimbări de decor (scenografia inteligentă  e semnată de Mădălina Sandu) operate la vedere de mașiniștii Teatrului.  Care astfel îi aduc în scenă pe Jerry, Vinnie, ceva mai încolo și pe Frankie sau Tommy. Și, în fine, intervine surpriza. În linii mari povestea e respusă, transplantată fiind în zilele noastre. Avem de-a face cu un switch, adică cu un schimb de roluri.  Așadar, o vom vedea pe Nora Covali în rolul Sandrei și pe Elena Popa interpretând-o pe Dolores. Gratuitate? Mișcare de prisos? Tragere de timp? Nici vorbă. Ideatic se subliniază în acest chip ideea că orice femeie poate fi o nouă Dolores, că, dincolo de vorbe, simpozioane și repetate declarații de bune intenții, problema violenței în familie a rămas pe mai departe nerezolvată, că realitatea din familiile lumii de azi nu e una nicidecum roză. Artisticește, suntem în situația de a vedea o demonstrație de ceea ce înseamnă actorie. Adică forță. Inventivitate. Originalitate. Refuzul copy-paste-ului. Nora Covali și Elena Popa nu se citează nici un moment una pe cealaltă. Mai clar spus, cele două actrițe nu se canibalizează. Joacă fiecare același rol într-o altă cheie, păstrând  un admirabil simț al măsurii. Ambele sunt actrițe puternice, stăpâne pe rigorile profesiei. În ambele situații, personajele lor se iau la trântă, pentru ca, mai apoi, să se solidarizeze unul cu celălalt.

Rezultatul e un remarcabil spectacol de teatru scurt. Care dovedește că se poate vorbi despre problemele femeilor, despre cele ale familiei fără agresivitate și fără militantisme îngroșate. E vorba despre un spectacol  la a cărui reușită concură, pe lângă cei numiți deja, actrițele Lucreția Mandric, Loredana Grigoriu și Ecaterina Hâțu într-o secvență filmată, lighting design-ul creat de Costi Baciu și inserturile video semnat de Andrei Ceobanu. Și, last but not least,  cei doi mașiniști.

Mai trebuie relevate meritele caietului de sală conceput de Raluca Naclad. Caiet care servește așa cum trebuie, viu, informat, țintit intențiile și rosturile spectacolului.   

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț                                                                                    

DOLORES de Edward Allen Baker

Traducerea: Alexandra Muscalagiu

Regia: Ciprian V. Nechita

Scenografia: Mădălina Sandu

Lighting Design: Costi Baciu

Video: Andrei Ceobanu

Cu: Nora Covali și Elena Popa

Scena înregistrată: Lucreția Mandric, Loredana Grigoriu, Ecaterina Hâțu

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro