Încă din 2012 am scris că Europa se vulnerabilizează odată cu aprobarea și închiderea „cleștelui energetic rusesc”.
Am reluat analiza în primul articol din Contributors din mai 2020. De câteva săptămâni Rusia și-a intensificat asaltul în razboiul energetic, parte a războiului asimetric (unii îi zic hibrid) pe care îl desfășoară, prin creșterea prețului la gaze. Europa este devastată.
În 2017 am participat la o conferință pe probleme de securitate la Centrul de Studii Strategice de Apărare și Securitate în care am afirmat ca Romania poate intra în black-out. În ianuarie 2021 doar o regiune (12 judete) a intrat în black-out. Imediat am analizat posibilitatea declanșării unuia național.
Reiau tema deoarece iarna ce vine nu se arată prea veselă.
Acum câteva zile profesorul Dumitru Chisăliță a elaborat o analiză prin care arată că România nu poate suplinii cererea de gaze în această iarnă. Nu reiau decât previziunea domniei sale asupra perioadelor critice. Din graficul de mai jos, vedem că începând cu prima săptămână a lunii octombrie avem o potențială imposibilitate de a aproviziona consumatorii cu gaze naturale. Cea mai critică perioadă previzionată este luna februarie 2022, când deobicei se înregistrează temperaturi de – 15 grade.
Dacă vom avea lipsă de gaze nu cumva vom avea și o lipsă de energie electrică?
Articolul din ianuarie se încheia așa: „Întrebarea rămâne: “Când intrăm într-un black-out?” Nu știu. Dar știu că în 14 octombrie 2020 am avut un import de 2133 MW pentru o perioadă scurtă. (…)”
Încercăm să dăm un răspuns, cunoscând datele de producție și consum ale anului trecut, an care a avut un sezon de iarnă mai cald în comparație cu ultimii ani.
Din datele strânse din site-ul Transelectrica, pentru 2020 cel mai mare consum de energie electrică s-a înregistrat în data de 8 decembrie 2020 în intervalul orar 09.59 – 10.09 și acesta a fost de 9889 MWh.
Cel mai mare import de energie electrică s-a înregistrat în data de 14 octombrie 2020 în intervalul orar 19.10 – 19.20.
Analizăm cum a evoluat soldul consum – producție și soldul import – export pentru tot anul 2020.
Observăm că în marea majoritate a timpului consumul se află peste producție și importurile (ambele cu albastru) sunt definitorii pentru anul 2020.
De asemenea luăm ultimul sezon de iarnă. Datele consum – producție și import – export pentru perioada 1 octombrie 2020 – 31 martie 2021 arată așa:
Explicația creșterii importurilor este scăderea capacității de producție de energie securitară (cărbune, gaze, nuclear) în ultimii 10 ani:
Această scădere se datorează scăderii dramatice a producției de energie electrică din cărbune, cu mai mult de 50% și neînlocuirea capacităților ieșite din uz cu noi capacități securitare:
Cu toate că există multe capacități de producție de energie electrică din regenerabile (hidro, eolian, solar), nu ne putem baza pe acestea deoarece încă nu știm care va fi regimul meteorologic. În primul rând previziunile temperaturilor nu ne spun când sau dacă vom avea temperaturi sub -15 grade. În al doilea rând nu știm care va fi încărcarea cu apă a lacurilor de acumulare și de asemenea nu știm cum va bate vântul. Cu alte cuvinte, nu avem nici o certitudine că există posibilitatea ca să producem și să importăm energia electrică necesară consumului.
După cum ați remarcat nu am adus în discuție prețul energiei electrice, subiect tratat acum 3 săptămâni, deci nu mai are rost să mai discutăm de scumpiri. (O explicație extrem de clară mai puteți citi aici.)
Să tragem cea mai importantă concluzie: Există posibilitatea ca România să nu fie în stare să producă și să importe atâta energie de cât are nevoie dacă se vor înregistra temperaturi joase. Această impotență se datorează politicilor energetice dezastruoase ale tuturor guvernelor de până azi, adică a lipsei de investiții în capacități securitare și în posibilitatea de interconecatre cu țările vecine pentru import. Miza pe energie regenerabilă nu conferă nici o garanție că sistemul energetic național poate funcționa în lipsa capacităților securitare. Să nu uităm că Hidroelectrica, pe care s-a bazat enorm de mult toți factorii de decizie în politicile energetice nu și-a decolmatat lacurile de 30 de ani ci s-a ocupat de fel de fel de proiecte fantasmagorice, gen energie solară din lacuri acoperite cu panouri, achiziția de hârtii (studii de fezabilitatea sau proiete pe solar sau eolian) sau înființarea de alte societăți comerciale cu consilii de administrație, directorate, secretare, șoferi, sedii și mașini. Toate acestea fiind o rezultantă a politizării și deprofesionalizării. Dar cauzele întreruperilor potențiale de furnizarea a energie electrice sunt aceleași cu ale scumpirii, cauze enumerate aici.
Am scris despre politicile dezastruoase! Iată un grafic realizat de domnul Nicolae Codreanu, reputat specialist în energie (din Deva), grafic din care observăm că s-au închis foarte multe capacități de producție și nu au fost înlocuite cu altele. Aveam cea mai mare regresie din țările Uniunii Europene (+ Marea Britanie) a puterii nete totale de injecție în sistemul energetic național: – 23,4%. Nu putem să ne comparăm cu Ungaria (+ 18,8%) sau Polonia (+26,6%).
Dacă decidenții noștrii ar fi avut vreo viziune asupra energiei, astăzi am fi avut construite căteva zeci de mici capacități de producție de energie electrică (eventual și termică) din gaze naturale.
Previziunea domnului profesor Dumitru Chisăliță asupra încetării aprovizionării cu gaze este valabilă și pentru întreruperea aprovizionării cu energie electrică: în luna februarie 2022 este posibil ca să avem un black-out regional sau, și mai rău, național!
Riscul este real.
Bucureștiul va fi printre cele mai afectate zone în această situație, pentru că sunt în cauză: capacitatea redusă de stocare gaze, depășirea capacității nodului Bilciurești, concurența dintre alimentarea cu gaze a centralelor Bucureștiului sau a producătorului de energie electrică al Petromului, de la Brazi, capacitatea redusă de import gaze din Bulgaria etc., starea tehnică a conductelor inelului de alimentare și alte multe chestiuni bine cunoscute de specialiști.
Să sperăm că nu vom avea mai mult de două săptămâni legate de temperaturi sub -10 grede, ca să nu constatăm cum este să „îngheți” în apartamente prin București.
La urma-urmelor, poate un pic de „inghet in apartamente” n-ar strica: vad din ce in ce mai multi tineri (adica sub 35 de ani, deci care habar n-au despre ce-i vorba) trancanind despre cum „era mai bine pe vremea lui Ceausescu”!
Las’ sa aiba nitel parte de „binele” acela! :P
Conform prognozelor, sansele unei ierni reci in emisfera nordica sunt relativ maricele. https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/lanina/enso_evolution-status-fcsts-web.pdf
Analiza, este corecta si, imi permit citeva observatii:
1. Afirmatia Domnului Pacurarau : „…Această impotență se datorează politicilor energetice dezastruoase ale tuturor guvernelor de până azi…” este incorecta. De fapt, cauza impotentei este lipsa ORICAREI POLITICI energetice (adica, ORICARE POLITICA, oricit de proasta, ar fi fost mai buna decit lipsa ei)
2. Ce rezulta pregnant din aceasta analiza ? : este faptul ca, neexistind nicio politica, evident, nu exista nici o planificare a sistemului energetic (din nou, probabil, voi irita unii cititori, cu acest termen „comunist”, aducator aminte de fostul CSP)…sau, sa aduc din nou in discutie recomandarea CE de a aplica IRP (adica Integrated Resources Planning, sau, mai pe romaneste, Planificarea Integrata a resurselor…NA sistemului energetic)
3. Nu trebuie sa ne temem de „total black-out”…daca nu vorbim de vreo avarie catastrofala, de obicei, in situatii critice, DEN, pentru consolarea cititorilor, vom asista, probabil, la deconectari partiale ale consumatorilor…fenomen tipic tarilor incapabile sau, subdezvoltate
4. Un fapt foarte important, nementionat in analiza, DAR CARE INRAUTATESTE SI MAI MULT SITUATIA: iarna, cind creste consumul de gaze, caldura si electricitate, centralele de cogenerare pe gaz produc atit electricitate cit si caldura. Daca gaz nu e…efectul este dublu: nici electricitate si nici caldura (nu mai mentionez aici, o analiza rapida facuta de noi ref. la aceasta problema si impactul ei…nu vreti sa stiti…va fi ca in Spitalele covid…cui dau gaz (O2) sa traiasca si pe cine las sa moara)
5. Un alt fapt important: daca vom analiza, in acelasi mod ca in articol, din datele Transelectrica, 2 curbe anuale: productia de regenerabile si exportul de energie al Romaniei, veti constata cu surprindere ca exporturile urmaresc in proportie de ~90% productia de regenerabile…adica, Romania, care plateste de ex. certificate verzi, se poate interpreta ca „exporta energie verde”…la pretul „din piata”…iar ii supar pe „apologetii energy free market”. Dintr-o astfel de analiza s-ar fi putut ghici ce ar fi insemnat sa am, de exemplu CHAP (centrala hidro acumulare pompare) Tarnita Lapustesti…nu dau nimic la export, stochez, si elimin o parte din import…asta apropo de un alt articol interesant din Contributors ref. la „ce ar fi insemnat sa avem proiectul AGRI”?!
6. Vestea buna este ca, desi nu avem politica / planificare energetica, nici macar ce avem, nu stim sa folosim optim !?…deci, ce avem, s-ar putea folosi/optimiza imediat, pentru a ne usura situatia, dar, asta e subiectul unei analize separate si, nu doresc sa obosesc cititorii cu acest lucruri acum
2 intrebari (oricui are raspuns)
– care sunt beneficiile faptului ca importam si exportam energie electrica simultan (in afara de comisioanele incasate in privat la vanzare si transport) – se vede pe cele 2 grafice in verde si albastru
– de ce in Ro ata producatorul de energie (centrale pe carbune) cat si consumatorul trebuie sa cumpere certificate verzi (si sa spere ca nu e vorba de aceleasi certificate)
1- apartenenta la UE si NATO.
2- coplata.
1+2 cotizatiile gen „fregata” imbraca diverse forme , preferabil discrete.
productia de regenerabile si exportul de energie al Romaniei, [..)exporturile urmaresc in proportie de ~90% productia de regenrabile…adica, Romania, care plateste de ex. certificate verzi, se poate interpreta ca „exporta energie verde”…la pretul „din piata”…iar ii supar pe „apologetii energy free market”. Dintr-o astfel de analiza s-ar fi putut ghici ce ar fi insemnat sa am, de exemplu CHAP (centrala hidro acumulare pompare) Tarnita Lapustesti
Stiti asemanarea dintre un ciine si un ing, ambii au privirea inteligenta, dar nu stiu sa se exprime.
Domnu Dragostin, desi nu inteleg nimic din insiruirea de vorbe de mai sus, am, totusi, impresia, ca in spatele acestei insiruiri se ascunde ceva care ar putea fi interesant.
M-ar interesa ceva informatii ingineresti:
1. Nu inteleg politica cu exportul regenerabilelor, puteti detaila!
2. Nu cunoscu proiectul Tarnita Lapustesti. Intuiesc ca ar fi vorba de acumularea energiei in lacuri de acumulare. Puteti da ceva info, cit de cit logice si la obiect?
3. Se pare ca aveti multe lupte cu apologetii free market, am impresia ca urmariti alta ideologie, ceva cu integrated, daca inteleg bine va doriti ca un fel de Dumnezeu sa coordoneze tot ce misca.
In mare si simplificat: Tarnita Lapustesti vrea sa fie un sistem de „acumulare prin pompare”, adica atunci cand e surplus de energie in sistem niste pompe sa ridice nivelul lacului pentru ca, atunci cand e deficit de energie, sa produca electricitate la fel ca orice hidrocentrala.
Chestia e ca (proiectul e foaaaaaarte vechi) acolo sunt mai multe probleme si nu doar legate de „productia de energie”
asa e !…dar, in situatii critice, cum de altfel si suntem, , cred ca ar fi imperios necesar rezolvate „problemele”, si sa vedem daca, intr-adevar, sunt insurmontabile…as zice ca nu…raportul C/B ar zice sa nu…
iar, proiectul acesta, eu il stiu de prin 1986, cind s-a discutat prima data cu Toshiba si turbinele lor (erau similare cu cele din Bulgaria)
Puterea necesara pompării apei in amonte , conform fizicii elementare, e prin definiție mai mare decât puterea generata de apa care cade liber.
Deci fantasmagoricul proiect Tarnița Lapuseni e prin definiție in pierdere.
Las baltă faptul că cele două agregate de la baza barajului actual Tarnița , vor produce mereu mai puțin curent decat e necesar fantasticelor pompe care trimit apa in un nou baraj ( Lapuseni) aflat la o înălțime mai mare.
O alternativa cu consum mai redus de energie in faza de pompare , ar fi fost acumularea apei ( in aval) folosite de hidrocentrala Tarnița ( care e o hidro extrem de mica ca putere instalata ) și repomparea ei în lac in orele de consum redus.
Nu e posibil geografic. Un ipotetic lac de acumulare in aval , inneaca toată localitatea Gilău.
Deci chiar daca elementara analiza cost- beneficii e negativa, se continua ani de zile cu impunerea unui proiect nerentabil.
Sunt alte interese în joc. Banii aruncați pe geam cu unii gata să și strângă .
Identic cum se insista cu canalul navigabil Bucuresti-Dunare.
asa o fi !/…eu ma gindeam dpdv al optiunilor si sistemului energetic…n-am avut niciodata ocazia sa intru in detaliile acestui proiect…probabil ca dvs il stiti mai bine, insa, „randamentul electric de ~70%” al acumulare/turbinare nu este ceva neobisnuit si, decit sa am „curtailing” la eoliene mai bine obtin 70% din asta , nu-i asa !?. Problema principiala insa e alta: stocarea regenerabilelor intermitente.
Si aici avem:
– stocare hidro (cum a Tarnita)
– baterii electrice (capacitati mici si scumpe)
– baterii termice (capacitati mari si ieftine). AICI ROMANIA NICI NU SE GINDESTE LA ASA CEVA !…sa va explic cum se face in tarile nordice si, unde am participat la un proiect concret:
Adica, energia eoliana „ïn exces” sau care necesita echilibrare (deci ieftina !), este transformata direct in energie termica pentru sisteme centralizate de inclazire (inlocuiesc gazul si carbunii !)…daca mediul de stocare este de temperatura meedie ~400 C, atunci, pot pune instalatie de COGEN si produc si caldura si energie electrica…pentru VIRF !
Sorry, atragerea capitalului privat in sistemul energetic (cresterea flexibilitatii retelei, valorificarea si integrarea energiei ieftine din surse regenerabile, etc) ar lasa contractorii /baietii destepti din jurul complexelor energetice de stat fara subiect de activitate. In acest context, solutiile tarilor nordice si vestice nu se preteaza la specificul Romaniei, oricat de bune ar fi ele. Cresterea eficientei energetice, dezvoltare durabila, securitate energetica, etc, sunt aspecte nerelevante (va pierdeti timpul;)
Dl. Neamtu Tiganu,
Ma amuza comentariile dvs. si ma voi alinia cu placere „atmosferei” create, raspunzindu-va, pe punctele ridicate de dvs., ca si cum as explica nepotelului meu, care, va asigur, are o privire inteligenta. Deci, sa incerc sa ma exprim pe intelesul tuturor, nu numai al dvs.:
1. exportul regenerabilelor nu este premeditat ! dar, de ce se intimpla ?…pai, sistemul nostru este relativ rigid (nu avem stocare de energie). Imaginati-va deci sistemul energetic ca un bazin cu apa potabila, in care se varsa un riusor, si din bazin, pe multe conducte, isi trage lumea apa de baut. Rolul dispecerului energetic este de a mentine nivelul apei in bazin constant (ce apa vine, tot atit trebuie sa se consume). Dar, de multe ori se intimpla sa vina riul cu apa mai multa, sau, sa ploua cu apa foarte curata…atunci, bazinul deverseaza (daca am rezervor suplimentar, acumulez apa…daca nu am, ce fac ?…o dau la vecini. Asa si cu sistemul energetic…el functioneaza la un moment dat si, deodata, bate vintul tare, intr-o zi insorita si, am exces instantaneu de energie pe care trebuie s-o trimit undeva ?…unde ?..pe sirma la vecini sub forma de export…nu mai intru in detaliile „traderilor”si „supplier”-lor de energie
2. Proiectul Tarnita Lapustesti: este un proiect de ~1000 MW, in care, practic, este o hidrocentrala (cam ca la Portile de Fier, sau, Riu Mare Retezat- unde am avut colegi care au murit in accidente la constructia ei, asta fiind fyi) numai ca turbinele sunt reversibile, adica: cind am exces de energie electrica, turbina functioneaza ca o pompa si pompeaza apa sus, peste baraj intr-un lac de acumulare…daca am deficit de energie electrica, las apa sa curga in jos si pompa devine turbina si produce energia electrica.
Va asigur ca, Romania nu va mai construi vreo hidrocentrala gen Portile de Fier sau Vidraru, sau Riu Mare Retezat, intr-o mie de ani de acum incolo…nu mai stim, nu mai avem cu cine si nici nu mai putem
3. M-ati inteles gresit: nu am absolut nimic cu „free market” (eu chiar operez acum, in „free market”), dar, in energie, e mai complicat…in acest domeniu sunt multi chibiti, ca la fotbal, care stau pe margine si chibiteaza…eu sunt din aia care joaca fotbal. SI, intimplator, AVETI DREPTATE ! „free market este o ideologie”! (va pot recomanda cite ceva de macroeconomie care sa va sustina afirmatia)
In ce priveste dorinta mea de a fi un fel de Dumnezeu: cu umilinta, as afirma ca pina si eu as fi in stare sa coordonez ceva, mai bine, decit in prezentul in care nimic nu e coordonat si totul este o vraiste, la „decizia pietei”…ma contraziceti cumva ?
Multumesc de raspuns, pe undeva am si eu privirea inteligenta si mai dispun si de o intuitie feminina, deci am intuit ceva.
1. lumea intreaga se cazneste sa gaseasca solutii de acumulare a enrgiei.
2. Proiectul Tarnita Lapustesti, mi se pare logic, desigur nu stiu in ce masura e rentabil economic. S-ar putea ca energia sa fie inca prea ieftina pt trece la implementare.
3. Piata libera. parerea mea e ca sunt enorm de multi bani pe piata care asteapta sa fie investiti, e suficient sa ne uitam la bursa. Desigur, statul trebuie sa faca, precum la fotbal, regulile jocului, dar nu are voie sa intre in teren.
Poate vom mai avea ocazia sa vorbim, v-as povesti multe, chiar din domeniul energetic.
abia astept
Privitor la „piata libera,” presupun ca va referiti la activitatile contractorilor si a baietilor destepti. Sau credeti ca vine capitalul privat sa produca energie nucleara la costuri de 10 centi/kWh si s-o vanda cu 5 centi (fara subventii grase garantate pe termen lung?). Apropo, in noile centrale pe gaz planificate la Turceni, Rovinari, Isalnita, Strehaia, Cucuietii din Vale, etc, energia termica reziduala se va risipi si in viitor in atmosfera (prin turnurile de racire). Asadar, costurile de productie vor depasi pragul de 7 centi /KWh si in aceste centrale. In plus, se mai adauga si costurile de transport pe distanta lunga, i.e. din Cucuietii din Valea Jiului, pana in Cluj, Iasi, Timisoara, Baia Mare, Bacau, etc. https://business24.ro/energie/energia-verde/ministrul-energiei-romania-are-nevoie-de-gazele-din-marea-neagra-pentru-a-se-conforma-green-deal-1609667
P.S. sistemul monopolizat de stat, asa cum este el conceput (in complicitate cu baietii destepti) nu va permite integrarea energiei regenerabile, chiar daca este ieftina, in primul rand datorita rigiditatii. Asadar, discutiile despre tranzitia energetica in spatiul Carpato-Danubiano-Pontic, atragerea capitalului privat in solutii fezabile, cresterea eficientei si a securitatii energetice, dezvoltare durabila, etc – prin valorificarea regenerabilelor-ieftine in combinatie cu proiecte de balansare a retelei (gen Tarnita, stocare energie, furnizori de energie la cerere, CETuri moderne pe gaz in jurul centrelor urbane, etc) sunt doar asa, sporadice, la nivelul societatii civile.
va multumesc pentru comentarii. aveti dreptate!
Voi, romanii, veti vota masiv cu PSD si PNL din nou, indiferent ce se intampla. Indiferent cat suferiti, tot PSD si PNL va vor conduce. Astia va fac din doua vorbe, nu aveti discernamant. Meritati tot ce suferiti, daca nu va duce capul sa votati cu singurul partid cinstit din tara, non-hot si necontrolat de Rusia.
O sa ma incalzesc cu aeroterma, la fel ca voi, pana plec din tara asta, cu acest popor irecuperabil, privat de discernamant. V-o faceti cu mana voastra, asta nu intelegeti, natie de experti in tot si toate.
1 – Inteleg ca tu nu esti roman?
2 – Care e acel „singur partid necontrolat de Rusia” si „cinstit”?
3 – Pai n-auzi ca s-ar putea nici curent sa n-avem? >:
Luați lista vânzătorilor de energie retail din Romania și o comparați cu lista vânzătorilor retail din RFG, Franța sau Italia. Curent , gaz , indiferent.
Veți avea mari surprize. Deoarece doar in RO găsiți vânzători fara nici o centrala productiva in proprietate, fara contracte mari și lungi de import gaz metan.
Și asta explica cel mai bine colapsul sistemului energetic și criza metanului autohton.
Plus complicitatea criminala politica care a legiferat tot felul de aiureli cu dedicație.
Cum am mai scris, suntem în NATO și UE dar extracția de gaz din Marea Neagră se va face exclusiv când Moscova va aproba ( și implica ) .
Nu e nimic nou aici. Povestea e lunga.
„Mai puneti un palton pe voi , o pătură in plus tovarăși. ”
Iohannis , Citu și restul găștii politice , nu vor tremura sigur de frig.
De aia nici nu sunt interesați.
nu ar strica un black out, nici in ro, nici in ge, sau chiar mai multe, poate s-ar trezi cei raspunzatori.
„Acum câteva zile profesorul Dumitru Chisăliță a elaborat o analiză prin care arată că România nu poate suplinii cererea de gaze în această iarnă. ” Nu. Domnul Dumitru Chisalita s-a referit pentru anul viitor.
Simplu, este efectul Green Deal in primul rand, iar apoi efectul politicilor fantasmagorice europene, cum ar fi moristi de vant, panouri solare, certificate verzi si alte fantasmagorii cu iz comunist impuse tuturor statelor membre ca o conditie pentru miliardele din fondul de redresare. Pe de alta parte, exista statele „rosii” (cu stelute rosii la fel ca cele de pe Kremlin), pritene Rusiei, care importa gaz masiv si care nu vor suferi.
Superb! Înghețăm, dar hăhăiala lui Petrov și blegeala lui Karl der Große von Hermannstadt sunt neprețuite! Le vom aprecia la înalta lor valoare dacă se mai și oprește centrala de la Cernavodă, dacă nu va ploua în perioada următoare și dacă Dumnezeu nu ține seama de mediile multianuale și ne dă -10 Celsius de la mijloc de ianuarie până la mijloc de martie.
Brava băieți, așa: sunați la ușă la Putin și-apoi fugiți repede după scutul de la Deveselu să vă-ncălziți cu garanțiile de securitate! Și nu investiți nimic în energie. Doar în primarii PNL!
@IOn
Puțin cam exagerat, nu credeți?
Ce are a face Deveselu, o investiție care ne apară de agresiunea externă a unui inamic al NATO și al țării noastre, cu politicile incoerente și lipsa de investiții în energetica românească (producție, inclusiv extragerea gazelor din ZEE a Marii Negre, transport, distribuție, conectivitatea externa, eficienta energetica)?
Sigur, dacă simpatizanți cu Marele Prieten de la Răsărit, va înțeleg comentariul.
Deci scutul de la Deveselu este raspunzator de eventuala apocalipsa energetica?
Da , deoarece americanii ne interzic sa cumparam gaz direct de la rusi asa cum cumpara Ungaria.
Si va mai amintesc ca pe vremea agresiunii americane impotriva Serbiei Ungaria stat NATO a refuzat sa permita aviatiei SUA sa decoleze de pe pistele ungare spre a bombarda Serbia.
@ Germania si SUA simpatizeaza la fel , adica fac afaceri si comert cu Rusia. Au chiar uzine in Rusia Va depaseste informatia ? Autori de doi bani ….
Cred ca aveti ceva „nefunctional” la … scafarlie !! De unde dreaq ati scos ca : „americanii ne interzic sa cumparam gaz IEFTIN de la rusi ” ??? Mai intai ca Romania a cumparat gaze de la rusi NUMAI CU PRET MAI MARE DECATAL ALTOR CLIENTI (dragoste veche !!) Parca am avut in tara o echipa de prospectare GAZE DE SIST – scoasa afara cu mare scandal si tambalau, din care NU A LIPSIT PSD si GAZPROM – Va mai aduceti aminte ?Ca sa nu avem gaze de sist nu americanii s-au opus ci PSD + GAZPROM !! S-au descoperit Gaze in Marea Neagra ( tot o societate americana le-a gasit !!! Nu rusnacii) Dar guvernul – tot PSD – a scos o lege care a impiedecat EXPLOATAREA si societatea americana …. s-a retras Doar niste tembeli mai pot sustine ca americanii ne impiedica sa cumparam gaze de la rusi ! Probabil doriti ca sa cumparam TOT DE LA RUSI si gazele din Marea Neagra !!?? Ca asa se intrevede viitorul !
Expuneti o problema, dar care este rezolvarea? Ca asta nu inteleg, cine ce tb sa faca?
Am inteles Hidro sa isi decolmateze lacurile, ziceti de fiecare data asta, dar asta e doar o parte a lipsei de capacitati de productie.
Sa vina Elcen sa faca, sau CEO, sau Hidroelectrica sau cine, cu subiect si predicat sau sa vina privatii sa faca centrale securitare?
Pentru stat e tragic sa se apuce de asta, exemplul Iernut e edificator, desi au avut o centrala CTE cu abur la ciclul combinat Romgaz si-a rupt gatul, iar privatul cum poate sa o finanteze la haosul asta de pe piata gazelor, a energiei electrice si a certificatelor verzi, ca nu tine niciun model economic? Si in plus bancile anunta ca sustin doar moristi si panouri ,,greean deal”.
Apropo Romgaz avea 25% finantare PNI, pe care l-au tot prelungit in speranta ca nu vor da banii inapoi, dar ii vor da, pentru ca nu pot prelungi la infinit.
Pana la urma intrebarea este CINE SA FACA CENTRALELE ASTEA SECURITARE, CU CE BANI SI IN CAT TIMP?
Solutia dpmdv este ca Guvernul Romaniei sa introduca un moratoriu de 10 ani la plata certificatelor de CO2 si la fmm de ,,green deal” sa reporneasca carbunele pana nu apare pana de curent. Poate in 10 ani se termina Iernutul si inca vreo 4 5 centrale noi care sa inlocuiasca carbunele.
Stimate Domn – Cazul Iernut este un exemplu clasic de INCOMPETENTA si CORUPTIE !! Am lucrat – dupa 1990 – in UAE. Am fost angajat la Centrala Termoenegetica din Sharjah pentru montare de turbine cu gaze. Primele trei turbine ALSTOM de 40 MW – fara cogenerare – s-au montat in cca 30 zile de la livrare (livraarea se face in blocuri si montarea este extrem de simpla) Ulterior s-au montat turbine de putere mai mare cu cogenerare (energia termica de la exhaustarea turbinelor era utilizata in cazane de abbur de joasa presiune – aburul fiind folosit ;a desalinarea apei de mare) Durata de montaj – cu cogenerare a fost de ca 180 zile ! Probabil la cogenerare cu ciclu abur- en. electrica – daca sa solicita – va fi mai lung dar Iernut este un exemplu ATIPIC !
Si mai este o problema : „romanul” vrea si cu branza si cu carne – complica si inzorzoneaza orice ! Merg de la Chicago in statul Michigan destul de des (2 -3 ori pe luna) Trec pe langa o Centrala cu Turbine cu gaze si Cogenerare energie electrica – Putere instalata ca. 220 MW – Trei Turbine – Nici nu o vezi – asa de mici sunt cladirile – (cogenerare in cldiri separate pentru fiecare turbina – si FARA Pavilion…. Administrativ !!)
Putin a declarat ca va livra mai multe gaze Europei, prindem si noi ceva ?
Cum a fost productia de fasole?
Cat ati exportat prin vecini?
Exempli gratia:
1) https://hirado.hu/2021/09/27/ungaria-a-incheiat-un-nou-acord-pe-termen-lung-cu-gazprom/
->
2) https://hirado.hu/2021/09/30/vineri-incepe-aprovizionarea-ungariei-cu-gaze-naturale-dinspreserbia/
Nu, doar „nucleul dur” beneficiaza de gaze, restul moristi de vant si panouri solare. Culmea, sefa CE o tine langa cu viitorul verde. Ieri a aparut si a spus ca, in ciuda scumpirii energiei, viitorul UE trebuie sa fie „verde”! Oare ce jocuri politice face? Interesele cui le apara Comisia Europeana, pentru ca pe ale noastre sigur nu le apara. Pe de o parte exista state care se bat cu pumnii-n piept ca sunt „verzi” (Norvegia, Germania), iar pe de alta parte aceleasi state fie importa masiv petrol si gaz (Germania), fie exporta masiv gaz si petrol (Norvegia) aruncand fumigenele climatice catre restul prostilor din UE care trebuie musai sa intre-n faliment. Poate ca doamna Ursula are impresia ca toti suntem functionari europeni cu salarii de mii si zeci de mii de euro pe luna. Va fi amuzant atunci cand nici cei cu banii astia nu vor mai face fata cresterii pretului la energie si crizei care va veni.
Mai jos cateva din benificiile tranzitiei energetice:
1) Energia regenerabila este ieftina (in Germania de exemplu pretul energiei eoliene si fotovoltaice a ajuns in jur de 5 centi /kWh)
2) Pretul energiei regenerabile nu este este afectat de fluctuatiile pretului la combustibili fosili pe pietele globale (stabilitatea pretului la energie creste in paralel cu cresterea ponderii energiei regenerabile in mix).
3) Cresterea ponderii energiei regenerabile in mix contribuie la cresterea securitatii energetice. Sursele de energie (eolian, hidro, solar, biomasa) sunt disponibile pe plan local, nu trebuiesc importate.
4) Tranzitia energetica atrage investitii private imense in sector (la nivel UE de ordinul miilor de miliarde), creaza crestere durabila, sute de mii de noi locuri de munca bine platite in productia componentelor, noi lanturi de furnizori, know-how, echipe de proiectare, montaj, mentenanta, samd.
Germania de exemplu a intrat in faza exitarii carbunelui (coal phase out). CEO-ul companiei RWE (un jucator important pe piata energetica germana si europeana) este de opinea ca exitarea carbunelui se poate realiza chiar si pe durata urmatorilor 10 ani. Concret, pentru Germania tranzitia energetica /exitarea carbunelui insemna substituirea centralelor vechi pe carbune cu CET-uri moderne, mici si flexibile pe gaz (pozitionate in jurul centrelor urbane) in combinatie cu instalatii noi pe regenerabile. In aceasta constelatie, ponderea regenerabilelor in mixul energiei electrice poate ajunge pana in jur de 75%-80%.
https://www.youtube.com/watch?v=ezD-6zkABwA
https://www.youtube.com/watch?v=BDuBq6ZPb7s
In concluzie, beneficiarii tranzitiei energetice sunt cetatenii UE (Comisia Europeana aparandu-le interesele). Desigur, baietii destepti din estul Europei (contractorii complexelor energetice de stat;) se numara printre perdantii tranzitiei, dar asta nu are vreo legatura cu pro /sau antiamericanism, asa cum le place unora sa interpreteze.
Cu certitudine suntem in cea mai grava criza de generare din istorie. Un blackout este asemanator cu alte fenomene naturale precum cutremure sau uragane sau cauze umane. Nu poate fi prevazut dar exista nste riscuri mai mari sau mai mici. Azi avem cele mai mari riscuri ca sa se produca, iar actiunile guvernamentale, sau lipsa lor au favorizat la maxim posibilitatatea aparitiei. Conform teoriilor specialistilor (Dr. Krebs) toate tarile au un asemenea fenomen la cca 40 de ani. Noi avem 43,5 ani dar avem mai multe evenimente partiale (Moldova iunie 1999, Dobrogea decembrie 2009, Arges-Valcea, Ardeal ian 2021,etc.). Sunt numeroase rapoarte ale DEN ca SEN functioneaza cu conditii de siguranta slabita si nu se adopta nici o masura nici la nivel guvernamental nici la nivelul companiilor avand o organizare defectuoasa in contradictie cu prescriptiile de exploatare a SEN.
iata cum spun productorii ca nu cumpara furnizorii iar furnizorii ca nu vand producatorii…
https://ziare.com/economie/stiri-economice/furnizori-electricitate-refuza-cumpere-electricitate-ieftina-termen-lung-1704870
bineinteles ca Hidroelectrica poate vinde in benzi mai mici de 4 TWh la 250 lei/MWh (5 centi/KWh), iar „furnizorii” daca nu gasesc intern pot cumpara din import tot pe la 5 centi/KWh
dar unii pot face mult mai multi bani vanzand scump pe PUZ, speculatii care insa invariabil duc la inflatie
…cu totul altceva decat sa vinzi masti de vopsitorie la suprapret