În ultimele zile, căderea lui Assad în Siria a fost sărbătorită pe scară largă de mulți liberali occidentali, care au salutat-o drept o victorie a democrației și a libertății. Dați-mi voie să fiu sceptic.
Această poveste, susținută cu entuziasm de unele grupuri de reflecție și instituții media, a neglijat adesea complexitatea și consecințele unei astfel de schimbări. La fel ca în cazurile anterioare în care optimismul occidental a condus la evaluări greșite ale grupurilor de opoziție, presupunerea că orice alternativă la Assad ar fi o îmbunătățire binevenită ignoră realitățile întunecate ale regiunii.
Experții din presă și think tank-uri i-au încadrat pe unii dintre luptătorii care au preluat puterea în Siria drept „moderați”, minimalizând afilierile lor din trecut cu grupări precum ISIS sau al-Qaeda și subliniind presupusele lor reforme. Chiar și atunci când adevărata natură a acestor grupări – cum ar fi HTS, al cărei extremism violent și tactici brutale au fost expuse – a devenit clară, sentimentul predominant pare să fie că orice e mai bun decât regimul autoritar al lui Assad.
Optimismul acesta face ecou euforiei exprimate în anii 1990, când ascensiunea talibanilor în Afganistan a fost inițial prezentată ca o revoltă populară, pentru ca mai apoi lumea să descopere adevărata natură opresivă a regimului lor. În ambele cazuri, Occidentul nu a reușit să înțeleagă un aspect esențial: înlăturarea unui lider brutal nu echivalează automat cu progresul.
În Siria, forțele care l-au trimis în exil pe Assad ar putea foarte bine să înlocuiască o tiranie (de bine, de rău, seculară, la fel cum a fost cea a Partidului Democratic condus de Hafizullah Amin în Afghanistan în 1978-79) cu un regim și mai periculos și mai volatil, o realitate pe care mulți liberali occidentali încă nu par să o deceleze. Sunt de părere că plecarea lui Assad nu ar trebui să fie un motiv de sărbătoarit cu șampanie, ci un semnal de alarmă că drumul spre pace și stabilitate în Orientul Mijlociu este mult mai complex decât narațiunile simpliste și idealiste promovate adesea în Occident. S-ar impune o abordare mai circumspectă a situației din Siria.
Graba de a valoriza pozitiv căderea lui Assad sugerează că liberalii occidentali (a se citi stânga progresistă – liberalismul vestic a plecat demult de acasă și s-a aciuit în partea stângă a eșichierului politic, catalogând, prin think-tank-urile și presa aservită, orice încercare de reîntoarce la centru ca „far right”) par incapabili – sau nu doresc – să învețe din lecțiile trecutului, căzând în mod repetat în capcana de a presupune că înlăturarea unui lider despotic va conduce în mod inevitabil la rezultate pozitive, indiferent de realitățile de pe teren. Exemple contrarii abundă, și nu am să enumăr aici decât pe cele mai recente și mai vizibile.
Cel mai la îndemână este Irakul, unde invazia din 2003 condusă de SUA l-a înlăturat de la putere pe Saddam Hussein, crezând că democrația va urma în mod natural. În schimb, ce a urmat a fost un vid de putere ce a condus la violențe sectare, la apariția unor grupări extremiste precum ISIS și la instabilitate politică continuă. Mulți irakieni și-au exprimat ulterior nostalgia pentru ordinea relativă din timpul regimului autoritar al lui Saddam. Singurul câștigător real al dezastrului din Irak a fost Iranul ayatolahilor.
Libia a cunoscut o traiectorie similară după intervenția sprijinită de NATO din 2011, care l-a răsturnat pe Muammar Gaddafi. Speranța era că democrația va înflori, dar, în schimb, Libia s-a prăbușit în război civil, anarhie și ascensiunea milițiilor concurente, inclusiv a grupurilor jihadiste legate de al-Qaeda și ISIS. Țara rămâne divizată până în prezent, fără un guvern central stabil.
În Egipt, protestele Primăverii arabe din 2011 l-au forțat pe președintele de cursă lungă Hosni Mubarak să demisioneze. Au urmat alegerile, care au dus la ascensiunea Frăției Musulmane și la alegerea lui Mohamed Morsi ca președinte. Guvernarea lui Morsi a fost marcată de autoritarism de extracție fundamentalist islamică (de ce ne-am fi așteptat la altceva?) și a fost ulterior destituit de armată. Ascensiunea generalului Abdel Fattah el-Sisi, al cărui regim nu diferă cu mult de cel al lui Mubarak, este o dovadă că un regim de mână forte militar rămâne, pentru un timp, varianta cea mai palatabilă, atât pentru poporul egitptean, cât și pentru restul lumii.
Îmi amintesc destul de clar euforia din vocea unui corespondent al BBC din 1996, în timp ce talibanii avansau spre Kabul. O prezenta ca pe o adevărată revoltă a clasei muncitoare, poporul afgan vărsând, se presupune, lacrimi de bucurie. El a descris acele forțe violente, medievale, ca și cum ar fi fost un amestec între ecologiști și luptători pentru drepturile omului. Cu toate acestea, s-a dovedit ulterior că talibanii erau departe de a fi figurile progresiste și binevoitoare care au fost prezentate presa entuziastă.
Despre retragerea forțelor SUA și NATO în 2021, să nu mai vorbim. Se aștepta ca guvernul afgan sprijinit de Occident să continue să guverneze, dar acesta s-a prăbușit aproape imediat, după mai mult de douăzeci de ani și două trilioane de dolari investiți doar de SUA (bașca ce au mai contribuit alții, precum Japonia). Talibanii, care fuseseră răsturnați în 2001, au revenit la putere, reimpunând un regim mai strict și mai opresiv, în special împotriva femeilor și a minorităților.
În Haiti, intervenția condusă de SUA în 1994 l-a readus la putere pe Jean-Bertrand Aristide, după ce acesta fusese înlăturat în urma unei lovituri de stat. Evident, revenirea sa nu a stabilizat țara. Aristide a fost acuzat de practici autoritare și a fost forțat ulterior să plece în exil. De atunci, Haiti s-a confruntat cu turbulențe politice, violență între bande și incapacitatea de a menține un guvern stabil.
Republica Democrată Congo a asistat la căderea lui Mobutu Sese Seko în 1997, după o rebeliune condusă de Laurent-Désiré Kabila. Regimul lui Mobutu a fost caracterizat de o corupție extremă, dar regimul lui Kabila nu a adus prea multe îmbunătățiri. Războiul civil a izbucnit curând, implicând mai mulți actori regionali și ducând la atrocități în masă. Kabila a fost ulterior asasinat, iar fiul său, Joseph Kabila, a preluat puterea, ceea ce a dus la acuzații suplimentare de autoritarism și fraudă electorală. Și astăzi, guvernul din Kinshasa nu controlează decât o mică parte din țără, adiacentă capitalei. Restul este opresat, jefuit, violat și distrus sistematic de o întreagă colecție de miliții, adevărate bande armate, unele susținute din exterior.
Experiența Somaliei se încadrează, de asemenea, în acest tipar. Răsturnarea dictatorului Siad Barre în 1991 a dus la dezintegrarea statului somalez, creând un vid de putere care a dus la decenii de războaie între clanuri și la apariția unor grupuri extremiste precum al-Shabaab. Ani de zile nu a existat un guvern central eficient, iar o mare parte a țării se află în continuare sub controlul facțiunilor militante.
Yemen a cunoscut un haos similar după ce președintele Ali Abdullah Saleh a fost forțat să demisioneze în 2012 în urma protestelor legate de Primăvara arabă. Succesorul său, Abdrabbuh Mansur Hadi, nu a reușit să mențină controlul, iar insurgența Houthi a profitat de instabilitate pentru a cuceri mari părți ale țării, inclusiv capitala, Sana’a. Aceasta a dus la un război civil brutal care continuă și în prezent, cu consecințe umanitare grave.
Un caz cu impact incă neevaluat la adevărata sa gravitate este cel al Sahelului. În ultimii ani, președinți ai unor țări din regiune, susținuți de Occident și presupus aleși în mod democratic, au fost înlăturați prin lovituri de stat militare, semnalând o schimbare dramatică în peisajul politic al regiunii. Aceste lovituri de stat au fost adesea justificate prin nemulțumirea față de eșecul perceput al acestor lideri de a aborda amenințările la adresa securității, corupția și instabilitatea economică. Cu toate acestea, înlăturarea lor a condus la un vid de putere care a fost umplut din ce în ce mai mult de Rusia, care și-a extins influența prin desfășurarea de contractori militari privați precum Grupul Wagner și prin formarea de alianțe strategice cu noile regimuri militare. Această schimbare a marcat înlocuirea forțelor și a sprijinului occidental cu cele ale Rusiei, care oferă ajutor militar și sprijin politic în schimbul accesului la resursele regiunii și al unui punct de sprijin în arena geopolitică africană mai largă. Prezența crescândă a Rusiei în Sahel evidențiază erodarea influenței occidentale și concurența tot mai mare pentru putere și resurse în Africa, unde fostele puteri coloniale sunt înlocuite de actori noi, mai oportuniști, prefigurând un tipar replicat la nivel mondial.
Se pare că liberalii occidentali rămân fundamental incapabili să învețe, deoarece sunt prinși într-o viziune asupra lumii profund egocentrică, ce presupune că toți ceilalți le împărtășesc valorile, dorințele și perspectivele. În psihologie găsim acest defect de gândire sub denumirea de false consensus effect sau bias. Acest eșec nu este doar o chestiune de neînțelegere – este un refuz profund de a recunoaște că oamenii din întreaga lume au istorii, culturi și norme sociale diferite care le modelează alegerile și aspirațiile. Liberalii occidentali tind să creadă că modul în care gândesc despre libertate, democrație și drepturile omului este universal și că toată lumea, oriunde, aspiră la aceleași rezultate.
De unde incapacitatea de a înțelege și accepta că alte culturi pot acorda prioritate stabilității, tradiției sau securității în detrimentul idealurilor dragi liberarilor vestici. De asemenea, ei nu par a integra în calculele lor realitățile complexe și adesea dure ale vieții în alte regiuni, unde structurile politice, sistemele economice și ierarhiile sociale au evoluat în moduri care nu sunt ușor de aliniat cu idealurile occidentale. Prin urmare, atunci când liberalii occidentali își impun viziunea asupra acestor regiuni, ei trec cu vederea factorii locali profund înrădăcinați care ar putea împiedica aceste schimbări să aibă succes sau chiar să fie de dorit.
Această ignoranță nu este doar o gândire naivă de natură benignă; ea subminează în mod activ orice înțelegere reală a complexității conflictelor și guvernanței globale. Intervenția occidentală, determinată de convingerea că politicienii, presa și experții din Vest știu ce este mai bine pentru alții, sfârșește prin a crea mai mult rău decât bine. Politicile puse în aplicare ignoră sau nu respectă adesea țesutul social existent, adâncind diviziunile și încurajând resentimentele. Ideea că un sistem sau un lider „mai bun” poate fi impus din exterior nu ține cont de faptul că populațiile locale pot avea cu totul alte priorități și nu sunt dispuse să urmeze o cale care le pare străină sau destabilizatoare.
Ceea ce agravează problema este aroganța cu care sunt adesea aplicate aceste politici (vezi cazul Paul Bremer din Irak). Există prezumția că, deoarece modelul occidental de guvernare și societate funcționează pentru oamenii din Vest (o afirmație care, ea însăși, în lumina revoltei publicului american și a ascensiunii forțelor opuse progresismului în Europa vestică, pare a fi tot mai mult pusă sub semnul întrebării în ziua de azi), ar trebui să funcționeze pentru toată lumea. Însă acest punct de vedere ignoră natura diversă și multifațetată a societăților umane, reducând problemele complexe la soluții simplificate excesiv. Rezultatul este un ciclu al eșecului: politici ineficiente în cel mai bun caz și dezastruoase în cel mai rău, deoarece se bazează pe o înțelegere incompletă și greșită a lumii.
În cele din urmă, această ignoranță – acest refuz încăpățânat de a învăța din greșelile trecutului – subminează nu numai perspectivele imediate pentru pace și stabilitate, ci și credibilitatea pe termen lung a Occidentului. Pe măsură ce puterile occidentale impun în mod repetat politici care sunt deconectate de realitățile regiunilor pe care încearcă să le „transforme”, ele își erodează propria influență și autoritate morală pe scena mondială. Oamenii din întreaga lume încep să vadă Occidentul nu ca pe o forță a binelui sau ca pe un far al progresului, ci ca pe un actor interesat ale cărui intervenții sunt motivate de un idealism greșit, dacă nu chiar de ipocrizie.
Această deziluzie crescândă față de intervențiile occidentale creează un vid, care este exploatat cu aviditate de adversarii Occidentului. Pe măsură ce credibilitatea puterilor occidentale scade, alți actori globali – adesea puteri autoritare sau revizioniste – intră în acest vid, oferind modele alternative de guvernare, sisteme economice și valori care sfidează ordinea internațională liberală pe care Occidentul a susținut-o cândva. Aceste țări, fie că sunt puteri în ascensiune sau actori regionali care nu acordă prea multă atenție drepturilor omului, profită de eșecurile percepute ale Occidentului pentru a-și promova propriile agende, folosind pașii greșiți ai Occidentului ca dovadă a declinului și irelevanței sale.
Slăbirea influenței occidentale deschide ușa pentru ca adversarii să își promoveze ideologiile și să își extindă puterea. Aceasta nu este doar o chestiune de sisteme politice concurente; este o chestiune de modelare a normelor și instituțiilor globale. În timp ce influența Occidentului a ajutat la stabilirea și menținerea unei ordini internaționale bazate pe reguli, incapacitatea sa de a gestiona cu succes conflictele sau de a sprijini o guvernanță durabilă creează spațiu pentru contestatarii care pledează pentru o nouă ordine mondială – una mai autoritară, mai puțin angajată față de libertățile individuale și mai puțin transparentă. Acești actori contestă noțiunile occidentale de democrație, drepturi ale omului și cooperare internațională, oferind narațiuni alternative care rezonează cu țările aflate în căutarea stabilității sau a unei evadări din haosul perceput ca fiind creat de intervențiile occidentale.
Prin nerespectarea culturilor, istoriilor și realităților politice locale, Occidentul și-a subminat capacitatea de a promova parteneriate autentice sau de a câștiga încrederea altor națiuni. În multe părți ale lumii, Occidentul este văzut mai puțin ca o forță călăuzitoare pentru progres și mai mult ca o influență destabilizatoare, care subminează suveranitatea regională și exacerbează tensiunile existente. Acest lucru creează un teren fertil pentru răspândirea ideologiilor care se află în opoziție directă cu valorile pe care Occidentul le-a îmbrățișat cândva.
Ca urmare, idealurile pe care Occidentul încearcă să le promoveze – libertatea, democrația, drepturile omului – sunt slăbite și discreditate. În locul lor, o abordare mai cinică și mai autoritară a guvernării începe să câștige teren. Occidentul, cândva principalul campion al idealurilor democratice, devine un spectator pe măsură ce modele alternative de putere câștigă teren, lăsând influența sa globală să intre în declin. Consecința pe termen lung a acestui ciclu de intervenții eșuate nu este doar suferința și instabilitatea pe care politicile le provoacă în regiunile afectate, ci și erodarea poziției Occidentului în centrul puterii globale, permițând dușmanilor săi să își promoveze propria viziune asupra viitorului.
Ascensiunea inamicilor declarați ai Vestului nu este doar o chestiune de pierdere a influenței – este o provocare la adresa ordinii create de Aliați la sfârșitul celui de al Doilea Război Mondial și consolidată prin triumful Lumii Libere în Războiul Rece. Pe măsură ce adversarii câștigă teren, ei nu numai că subminează capacitatea Occidentului de a conduce, dar încearcă, de asemenea, să rescrie regulile guvernanței globale într-un mod care să le satisfacă propriile interese, adesea în detrimentul principiilor pe care Occidentul le-a susținut cândva. Rezultatul este o lume mai puțin cooperantă, mai puțin previzibilă și mai predispusă la conflicte – o lume în care rolul Occidentului ca forță normativă dominantă va fi înlocuit de o ordine globală mai fragmentată și mai contestată.
E timpul ca liberalii occidentali să lase deoparte ideologiile lor idealiste și progresiste atunci când vine vorba de politica externă și să adopte în schimb o abordare mai pragmatică a afacerilor globale. Credința naivă conform căreia căderea regimurilor despotice duce automat la progres s-a dovedit în mod repetat greșită, adesea cu efecte devastatoare. Este esențial ca puterile occidentale să se concentreze mai puțin pe idealurile abstracte popularizate în paginile New York Times și The Guardian sau printre celebritățile de la Hollywood și mai mult pe realitățile dinamicii puterii globale. Aceasta înseamnă să înțelegem că echilibrul de putere, stabilitatea regională și propriile interese geopolitice ale Occidentului trebuie să primeze în fața dorințelor. Numai recunoscând complexitatea lumii și acționând cu o privire clară asupra a ceea ce servește cu adevărat intereselor pe termen lung ale Occidentului vom evita noi pași greșiți și ne vom asigura că acțiunile noastre pe arena globală contribuie la un viitor mai stabil și mai sigur.
A nu se înțelege din rândurile de mai sus că aș susține că era mai bine ca dictatorii amintiți să rămână indefinit la putere, departe de mine un astfel de gând. Doar invit la mai multă precauție când e vorba de înlocuirea prin forță a unui regim autoritar în acele zone denumite generic până mai ieri Lumea a Treia (în varianta sancționată azi de corectitudinea politică, The Global South).
Până una-alta, guvernul Israelului a depus în ultimele zile eforturi pentru a împiedica regimul islamist emergent de la Damasc să pună mâna pe capacitățile militare și de producție militară lăsate în urmă de Assad. Unii au pus la îndoială motivația din spatele acestor acțiuni. Cu toate acestea, cred că guvernul Israelului este pe deplin conștient de implicațiile mai largi ale venirii HTS și a tot ce înseamnă această organizație la putere în Damasc. Decizia Israelului de a o dezarma cât mai mult posibil s-ar putea să fie văzută în curând ca o mișcare inspirată.
Interesant. Se pare că Rusia cedează Lumea Arabă în schimbul unei părți din Ucraina.
Aș vrea să aduc un elogiu Lumii Arabe, începând cu civilizația sumeriană ( Mesopotamia), apoi cu Babilonul, asirienii, egiptenii și auxiliar civilizației iudaice-evreiesti. Toate aceste popoare sunt popoare semitice. Ultima mare civilizație arabă a fost creată de religia musulmană Allah+Mahomed, o civilizație și cultură strălucitoare, un fel de avangardă a Renașterii europene. Menționez aici că turcii și iranienii NU sunt arabi, ei sunt însă musulmani.
Cred că după ultimele evenimente din Siria Lumea Arabă își va găsi o nouă cale, demnă de marea lor Istorie și Cultură.
Occidentalii ar trebui să ajute stabilitatea Lumii Arabe, într-un fel precursoarea Lumii Occidentale. Mi se pare că state ca Arabia Saudită, Iordania, Egiptul, Tunisia, Maroc, etc constituite în Liga Arabă chiar vor colaborare. Poate chiar Siria și Libanul…
Domnul Chereji, dar sunteti putinist, sunteti fascist, sunteti cu Rusia!! Indrazniti sa criticati Occidentul …. Glumesc, sper ca se subintelege. Felicitari pentru analiza. Sper ca tot mai multi din RO se trezesc din letargia progresisto-liberalista care vine din Vest si incep sa vada lumea asta asa cum e ea in realitate si nu prin prisma ideologiei tembelizante.
@Cucu … Sa inteleg ca ideologia ruseasca e una cinstita, onestă, care nu tembelizeaza?
Domnule, Dvs aveți niște idei fixe: cine nu e progresist e putinist, fascist, nazist, legionar, trumpist,etc.
Si, e mai buna lumea propusa de dusmanii progresismului si globalismului…? O lume in care dictaturile si regimurile autoritare sunt cum ne spune autorul „garantii echilibrului”, ca deh, e „specific local” ?! Concluziile articolului sunt absurde in esenta, chiar daca da, exista specifice locale si drumul spre libertate ia timp.
E mai buna o lume care abandoneaza principiile drepturilor omului (si aici NU ma refer la prostiile exagerate cu lgbt, woke, etc) si ale legilor internationale? E mai buna o lume in care iata, revin razboaiele de cucerire, dictaturile, delictul de opinie, aruncatul inamicilor politici de la balcon, sau trimiterea in gulag?!
Progresismul si globalismul sunt in general lucruri bune, au cazut frontierele intre natiuni, comertul s-a putut dezvolta, Romania s-a dezvoltat enorm de cand e in UE, alte tari la fel, oamenii au putut trai in libertate si prosperitate. Nici nu se compara cu perioada comunista. Sunt sigur ca si multi din tarile africane, arabe ar dori sa traiasca in libertate si prosperitate, nu in dictaturi, regimuri jihadiste, teroare.
Assad a fost inlocuit prin forta de proprii concetateni nu de Occident – din care face parte si Romania în ultima vreme…
Să blamezi Occidentul pentru toate relele din alte parti ale lumii e profund gresit si nu ajuta pe nimeni. Occidentul are pacatele lui serioase si are de indreptat o multime de decizii gresite luate cu decenii in urmă dar atunci cand intervine, Occidentul imparte responsibilitatea cu actori locali care sunt extraordinar de puternici: Pakistan, China, Rusia, Israel, Arabia Saudită etc.
Ne apucăm să ne punem cenușă in cap si nu e cazul.
După evoluția situației și Siria din ultimele zile cred ca se poate observa ca politicienii de dreapta conservatori sunt cei care și-au împlinit strategiile, nu stânga progresistă. Plecarea Rusiei din regiune este un argument în susținerea acestei opinii.
Vedem armatele statelor care au sau vor avea curând guverne de orientare conservatoare ocupând Siria. Israel va dori să ocupe o porțiune, la fel ca în Gaza. Turcia probabil va dori să controleze o porțiune etc.
Unul dintre cele mai bune articole pe care le-am citit in acest an. Multumesc! Egoismul occidentului si lipsa de flexibilitate politica a liderilor sai progresisti care au dominat lumea in ultimii 30 de ani, precum si modul in care si-au impus politicile progresiste (profund stangiste uneori) in toata lumea, au dus astazi la ascensiunea unor lideri autoritari chiar in inima occidentului. Nici nu poate fi altfel, din moment ce chiar astazi comisarul pentru clima al UE a raspuns cu un sec „Nu”, la intrebarea daca va relaxa regulile de mediu care afecteaza enorm industria auto europeana. Cu astfel de oameni nici nu ai ce sa discuti si teama imi este ca ar putea deveni dictatori intr-o buna zi. Nu doar ca „valorile” progresiste nu sunt acceptate de alte religii sau culturi ale lumii, ci acestea nu sunt acceptate chiar de catre proprii cetateni occidentali. Acesti lideri au pierdut demult contactul cu oamenii obisnuiti, iar acest lucru este specific dictatorilor in devenire. Nimeni nu mai are timp sa discute cu ceilalti in goana dupa implinirea unor ambitii si vise egoiste.
Domnule profesor, subsemnatul e un cititor neinitiat in ale geopoliticii. Articolul Dvs. mi-a largit orizontul in acest domeniu. Si ca un student batran dornic de cunoastere, voi formula niste intrebari in speranta ca veti putea raspunde la ele.
a.) In componenta insurgentilor victoriosi, pe langa HTS, intra si Armata Nationala Siriana, sprijinita de Turcia. Credeti ca Turcia, foarte probabil interesata de stabilitate in zona, va avea suficienta influenta prin ANS sa se formeze un regim stabil si nu „prea jihadist”?
b.) O intrebare de caracter general ( sunt constient ca e cinica): Ce este/ar fi in interesul Occidentului democratic: dictaturi stabile din ce in ce mai dezvoltate si din in ce mai puternice militar, pana la inarmare nucleara, sau regiuni instabile, cu grupuri si grupulete care se ciondanesc intre ele, dar incapabile sa reprezinte o amenintare militara majora?
Va multumesc.
În Siria se planifică construcția unui gazoduct de mare capacitate care va ajuta țările mari producătoare de gaze naturale și petrol, Qatar și Arabia Saudită, să-și exporte resursele energetice pe cale terestră spre Turcia și mai departe către Europa. Practic, UE are acum posibilitatea să se desprindă în totalitate de gazul rusesc, să importe energie ieftină și în cantitate mare din Orientul Mijlociu și să-și relanseze economia pe baze solide.
Siria sub conducerea pro-Iran și pro-Rusia al lui Bashar era ultima piedică în calea realizării acestui proiect energetic de maximă importanță pentru țările UE.
Mă scuzați că mă bag în discuție, dar ca părere Occidentul trebuie să colaboreze cu Lumea Arabă de pe poziții de egalitate, nu de pe poziții de dominanță.
mie imi e f greu sa mai fac diferenta intre bine si rau, lucrurile bune se dovedesc, dupa un timp, ca de fapt au fost rele si invers.
Singurul criteriu care-mi ramine e evitarea victimilor nevinovate….
da domnu Neamtu Tiganu, da, intrebarea e citi morti, desigur ca efecte secundare, sunt necesari/admisibili pt salvarea democratiei.
Sund deja cativa ani de cand Contributors ro a publicat un text care „demasca”, cu sarcasm si manie, pe cei care au aplaudat inlaturarea unui autocrat criminal. Dl. Chereji se razboieste cu „progresistii” din Occident, care nu inteleg la fel de bine ca dansul, de la Cluj, ca anumite populatii doresc sa fie conduse de oameni ca Hafez si Bashir al-Assad, Saddam Hussein, Vladimir Putin, Viktor Orban etc. Mesajul e relativ clar, criminali dovediti, acestia sunt conducatorii care mentin, totusi, un echilibru geopolitic. Un cinism care poate provoca nedumerire venind de la un academic, dar nu in tara gata sa-l aleaga presedinte pe Calin Georgescu.
@mextex. Comparatia e de-a dreptul stupida, total falsa. E de bezna mintii sa compari intre un sarlatan care zice doar bazaconii (ca „oamenii comunicau telepatic pe vremea lui Stefan cel Mare”, sau ca „apa e informatie”, sau „stiti dv sigur ca e razboi in Ucraina?”, sau „nu se preda Blaga si Eminescu la scoala”, sau ca „latina se trage din limba daca”, sau ca vrea sa iesim din Nato si UE, si multe altele…), cu Kamala Harris..
Articolul prezinta diverse cazuri din lumea 3 in care dictaturi au fost inlocuite de niste regimuri inca si mai rele. Si e clar ca occidentul trebuie sa ia in considerare specificul local al acestor tari, si cred ca in general l-a luat. E adevarat ca Occidentul ar trebui sa mai lase din aroganta si sa inteleaga ca si alte tari au propriile sisteme de valori, istorii, culturi.
Pe de alta parte concluziile articolului sunt partial gresite. Occidentul nu are o putere prea mare mai ales acum. cand China, Rusia, India, Turcia si alte tari se ridica. DEci Occidentul chiar daca ar vrea, nu ar putea impune niste regimuri democratice. Apoi nu depinde doar de Occident ce regimuri sunt la putere, se lucreaza „cu materialul clientului”, iar aceste tari efectiv nu pot produce lideri democrati, nu au o masa critica de astfel de oameni, nu au o patura mijlocie. Asta e situatia, asta e opozitia si societatea in ansamblu in acele tari.
Vestul insa nu poate abdica total de la cerintele democratice si liberale. Atunci in lume nimeni nu ar mai apara cauza democratiei si a unei societati libere. Peste tot ar triumfa doar regimuri nedemocratice, dictaturi, legea junglei. Asta ar fi o lume oribila, o intoarcere stupida spre sec 19 sau regimurile criminale din sec 20.
Daca exista chiar si intelectuali care justifica o astfel de intoarcere in trecut, e foarte rau! Progresismul nu e deloc un lucru rau. Doar excesele sunt rele in orice. Lumea se indreapta orbeste spre a repeta greselile, crimele si razboaiele uriase din trecut!
Damascul a fost ocupat de Armata Națională Siriana si nu de cei din Idlib. Djihadistii din Nord au ajuns o zi mai târziu. Relațiile dintre cele doua grupuri sunt destul de neclare. Nu cred ca încap doua săbii in aceiași teaca.
Armata regimului Assad n-a opus mai de loc rezistenta. Se vorbește de o înțelegere cu generalii lui Assad mediata de Qatar.
La ocuparea Alepului nici trupele iraniene prezente acolo n-au opus o rezistenta serioasa.
Una din explicațiile lipsei de rezistenta a militarilor regimului Assad este plata foarte mica intr-o tara cu o inflație uriașă.
Un fost diplomat britanic spunea ca soldații primeau vreo 8$ pe luna iar generalii 40$.
Din trupele regimului Assad o singura divizie n-a capitulat în fata rebelilor, o divizie motorizata, care a trecut in Iraq.
Tabloul căderii regimului Assad e foarte complicat cu mulți actori statali: Turcia, Israel, Qatar, USA și chiar Franța.
Pe lângă Turcia, care a furnizat drone, training si chiar luptători, un rol important în finanțarea si înarmarea rebelilor l-a avut Qatarul. Deja se vehiculează proiecte de construcție a unei conducte de gaz qatarez prin Siria pana in Grecia.
Viteza cu care tarile europene s-au grăbit sa declare ca nu mai accepta cereri de azil de la sirieni sugerează ca exista credința că în Siria se va instaura un regim democratic.
Naivitate sau ipocrizie? Nu cred ca exista o singura persoana care sa știe cum vor evolua lucrurile în Siria.
Si cine le da arme rebelilor astora ? Ca razboiul e scuuump!
Follow the moneys !
Nu pot fi de acord cu autorul. În Germania, unde trăiesc, deși căderea lui Assad pare binevenită, circumspecția privind viitorul regim este omniprezentă. Temerile că ar putea fi unul fundamentalist, radical și vindicativ au existat încă din primele momente după fuga dictatorului. Nu am văzut niciun reportaj de la fața locului în care reporterul să nu fie întrebat de colegii din studio despre situația creștinilor sau a alawiților din Siria, despre drepturile femeilor, despre micile indicii care ar putea arăta de timpuriu intențiile noii puteri.
Iar cei mai interesați de aceste aspecte sunt tocmai progresistii aia liberali de stânga, iar nu cei ce se declară conservatori. Pentru ultimii expulzarea refugiaților pare să fie urgența primordiala a momentului. Indiferent de cum se desfășoară evenimentele în Siria.
Slăbuț argumentat. Puerile acuze la adresa Occidentului generic. Vă e dor de un pumn sănătos în plexul democrației? Aveți puțintică răbdare, stimabile! După 20 ianuarie aveți liber la dictatură! În numele democrației, desigur!
Felicitari pentru articol. Probabil cel mai bun articol romanesc ce l-am citit in ultimii ani.
Foarte bună această scurtă istorie.
O singură obiecție aș avea. Mă refer la afirmația:
„Se pare că liberalii occidentali rămân fundamental incapabili să învețe, deoarece sunt prinși într-o viziune asupra lumii profund egocentrică, ce presupune că toți ceilalți le împărtășesc valorile, dorințele și perspectivele.”
Observația e corectă dacă, atunci când zicem „liberalii occidentali”, ne gândim doar la oamenii de rând (contribuabili, alegători, masse), care nu știu că jocurile se fac peste capetele lor.
Elitele liberale, pe de altă parte, știu foarte bine că democrația, așa cum e comercializat acest sistem politic în vremurile noastre, e cel mai bun sistem politic imaginabil pentru a controla de la distanță țări și popoare prin intermediul unor mediocrități umane instalate chiar de ele la putere (poreclite elite naționale), al unor publicații și televiziuni finanțate și controlate de aceste guverne locale și al unor ong-uri finanțate din exterior care, prin intermediul presei, se substituie societății civile ocupând singure toată scena și stabilesc zi-de-zi agenda politică, economică și de securitate conform instrucțiunilor primite.
Dar, după cum puteți vedea în foarte scurtul interviu stradal următor, ar fi ceva probleme și cu conservatorii (conservatives have a cultish vibe):
https://youtu.be/lAoQUa9Rhmo?si=UmBz5zg2fVgYsOae&t=25
Exista o glumă buna despre diferența intre islamiștii extremiști si cei moderați: la lapidarea unei femei primii arunca cu bolovani, in timp ce cei din urma folosesc pietricele.