marți, iunie 18, 2024

În alb și negru

Avocatul este prima scriere destinată scenei aparținând unuia dintre cei mai celebri autori maghiari- Molnár Ferenc. Piesei respective îi vor urma Diavolul, Santinela, Olympia, Lebăda, Jocuri la castel, Mareșalul, Viața și moartea unui ștrengar. Indubitabil, piesa cea mai celebră a lui Molnár rămâne Liliom care, din fericire, mai figurează din când și pe afișele teatrelor de limba română. Au fost atrași de ea regizori de mare calibru precum Andrei Șerban și Victor Ioan Frunză.

Avocatul aparține genului așa-numitei piese bine făcute. Cu o intrigă strânsă, cu lovituri de teatru, cu personaje ce se păcălesc unul pe altul, cu indivizi care habar nu au ce fac cei despre care cred că ar ști totul. Genul s-a născut și s-a dezvoltat în Franța, acolo unde a primit numele de vodevil, s-a extins rapid în întreaga Europă, în Statele Unite, acolo unde face și acum furori pe Broadway. A avut și la noi promotori, îndeosebi în interbelic, unul dintre ei, Tudor Mușatescu, scriind nu doar piese proprii, ci și un număr consistent de localizări.

Cu un spectacol cu Avocatul pare-se că și-ar fi inaugurat activitatea cu mulți, mulți ani în urmă Teatrul Secuiesc din Târgu Mureș. Naționalul de astăzi. Piesa a revenit  acum pe afiș într-o formă revizuită, la stabilirea noii formule contribuind Kellér Dezsö și Zerkovitz Béla. Iar cum vodevil înseamnă, de fapt, piesă cu muzică, Avocatul a luat, la Trupa Tompa Miklós, în regia lui Kereszteș Attila, forma unui spectacol muzical, vesel, vioi, cu un ritm foarte adesea îndrăcit. Este ceea ce se cheamă un divertisment de formă superioară. Care l-a făcut să râdă chiar și pe criticul care știa și din cărți, și de la confrați că vodevilul sau, mă rog, piesa bulevardieră nu reprezintă decât un fleac, o bagatelă ce nu poate prilejui decât cel mult un spectacol descrețitiv.

Da, Avocatul este un spectacol muzical. Cu orchestră în fosă, cu instrumentiști îmbrăcați în costume negre, purtând celebrele chapeaux melon (Korpos András, Kostyák Márton, Sántha Huba József, Apostolache Kiss Zénó) și cu un solist de mare clasă. Vocalist, cum se zice astăzi. Nimeni altul decât actorul Bokor Barna care cântă ba ca un tenor, ba ca un bariton, ba cu voce de soprană ori de mezzo-soprană, cu ceea ce se cheamă voce de cap, ba ca un contra-tenor cântecele alocate tuturor personajelor. Bokor Barna înregistrează o performanță fenomenală, Iar colegii aflați pe scenă știu să evolueze în respectivele momente la modul explicit parodic.

Personajele sunt avocați, stagiari ori secretari ai acestora, soții cu înclinații adulterine, adolescente îndrăgostite, însă slabe și la Istorie, și la Algebră, bătrâne ofilite însă cărora nu le-a dispărut cu totul gustul aventurii (vor și ele să vadă un hoț în carne și oase), profesori ramoliți pe cale să se dezintegreze fizic, servitoare ce amintesc de personajele feminine cu înclinații criminale din Lecția  lui Ionesco, manipulând cuțite imense și  care vorbesc cu voce groasă. Cavernoasă. Avem, firește, și un hoț care nu doar din naștere, adică din condeiul lui Molnár Ferenc, ci și din voința regizorului și grație interpretării de excepție a lui Galló Ernö, cunoscut ca actorul de cauciuc, devin foarte simpatici.

Pe hoțul Puzser, interpretat excelent, cum spuneam, de Galló Ernö, îl scapă de 15 ori de la închisoare dr. Dragon, multicrom jucat de Kovács Botond. Dr. Dragon e ahtiat nu doar după bani și după clientelă, ci și după celebritate. Împreună cu sus-menționatul Puzsér pune la cale un plan care, grație unor formidabile răsturnări de situație și, desigur,  unor neașteptate lovituri de teatru face astfel încât să fie devoalate și infidelitatea soției (Kádar Noémi), și faptul că  Dragon este un încornorat, și nepriceperea polițistului Csató (Rózsa László) și aceea a agenților secreți (Nagy Péter și Nagy Levente), și povestea de iubire dintre Lenke (Kiss Bora) și Bertalan (Tamás Fábian Csanád).  Planul minune mai face să eșueze sărbătorirea a zece ani de la absolvirea facultății la care trebuiau să ia parte Cseresnyés (Varga Balász) plus doi profesori ramoliți (Meszesi Oszkár și Bálint Örs).  Același plan mai face și să fie relevat fondul intim al bătrânei guvernante (Fodor Pirosksa) ori cel al servitoarei (Benő Kinga). Totul ar fi putut să se transforme în catastrofă. Ceea ce nu se întâmplă căci hoțul Puszér e un salvator.

Avocatul este un spectacol în alb și negru. În alb și negru este decorul conceput de Keresztes Attila, decor ce duce cu gândul fie la cutia neagră a lui Stanislavski, fie la ecranul unui cinematograf. Mai exact, la marele mut. Există, de altminteri,  ceva, un nimb cinematografic, în întreaga reprezentație. Avem și o pendulă așa ca în Cântăreața cheală, avem, cum spuneam, și o fată în casă care ne determină să ne gândim la Lecția. Nu degeaba, fiindcă cercetători rasați au demonstrat cu lux de amănunte că teatrul absurdului, așa cum l-a numit Martin Esslin, își are niscaiva origini taman în vodevil. Costumele create de Aleta Lokodi sunt și ele în alb și negru și nu știu cum se face că în momentele de început ale reprezentației și ele m-au făcut să mă duc cu gândul la deja mitologicul spectacol cu Cântăreața cheală al lui Tompa.

Cum-necum, Avocatul  de la Naționalul din Târgu Mureș este un divertisment cu totul remarcabil. Care merită văzut și care preț de trei ore te face să te simți bine în fotoliul tău de spectator.

Teatrul Național din Târgu Mureș -Compania Tompa Miklós

 AVOCATUL de Ferenc MOLNÁR, Dezső KELLÉR, Béla ZERKOVITZ 

Regia: KERESZTES ATTILA

Orchestrație: Zeno APOSTOLACHE KISS

Designer de costume: Aletta LOKODI

Scenografia: Attila KERESZTES

Dramaturgia: Réka SZABÓ

Coregrafia: György KÁNYÁDI

Asistent scenografie și costume: Réka OLÁH

DISTRIBUȚIA:

DR. DRAGON: Kovács Botond | DOAMNA DRAGON: Kádár Noémi | PUZSÉR: Galló Ernő | CSATÓ: Rózsa László | CSERESNYÉS: Varga Balázs | BERTALAN: Tamás Fábián Csanád | LENKE: Kiss Bora | DOAMNA MAROSI: Fodor Piroska | FATĂ ÎN CASĂ: Benő Kinga |PROFESOR DE GEOGRAFIE: Meszesi Oszkár | DIRECTOR: Bálint Örs | POLIȚIST I.: Nagy Levente | POLIȚIST II.: Nagy Péter | VOCALISTUL: Bokor Barna |

Orchestra: Korpos András, Kostyák Márton, Sántha Huba József, Apostolache Kiss Zénó

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro