joi, octombrie 28, 2021

Jurnal de premiere

Regăsire

Ar mai fi fost nevoie de numai două zile să se împlinească un an întreg de când nu am mai pășit într-o sală de teatru.  De când văd doar montări mai noi sau mai vechi eminamente în formula online, de când, de fapt,  aproape întreaga existență (și nu doar a mea) a ajuns să se consume preponderent în fața ecranului unui computer. Noroc că mai sunt cărțile pe care le citesc doar în format fizic.

Așadar, în seara zilei de 8 martie 2020, în noua și frumoasa sală a Teatrului Elvira Godeanu din Târgu Jiu am urmărit un minunat spectacol cu Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, montat acolo de regizorul Gavriil Pinte. În lungul drum spre casă, am ascultat știrile din ce în ce mai îngrijorătoare referitoare la pandemie, semn clar că se-ngroașă gluma. Și nu oricum. Ci de la oră la oră. Week-end-ul următor ar fi trebuit să merg la o premieră la Teatrul Matei Vișniec din Suceava. Nu a mai fost cazul. Sars Cov 2 a vrut cu totul altfel.

 Așa că de atunci, din seara zilei de 8 martie 2020, și până sâmbătă, 6 martie 2021, când în Sala Studio a Teatrului Szigligeti din Oradea, am văzut live premiera Tigrului sibian a intervenit un lung și scump plătit hiatus. Am simțit pe piele proprie că intuisem bine faptul  am scris-o într-un editorial publicat în Amfiteatru-  că nu se revine chiar atât de simplu la condiția de spectator. De spectator care are în față nu un spectacol conservat mai bine sau mai prost, ci actori, decoruri, viață,  iar alături semeni împreună cu care trebuie să respecte coduri. Ce în noile condiții sunt mai complicate decât acelea despre care învățasem din cărțile de Pragmatica teatrului.

Dincolo de regulile noi impuse de obsesiva distanțare socială ori de curiozitatea firească legată de felul în care influențează sau nu acestea receptarea, mai aveam o întrebare. Legată de actualitatea piesei Gianinei Cărbunariu. Se știe, Tigrul sibian este o scriere inspirată dintr-un fapt real. Ține, așadar, de un anume hic et nunc. Dă seama despre  un fapt consumat în ziua de 13 decembrie 2011, atunci când un tigru femelă (o fi corectă politic formularea ?) a evadat din Grădina Zoologică de la Sibiu. Animalul (e voie să îl numesc astfel ?) a hoinărit preț de câteva ore prin orașul căruia, pesemne, i-a înspăimântat nu doar locuitorii, ci și autoritățile care, spre a rezolva cât mai repede problema, au recurs la soluția cea mai radicală. L-au anihilat cu un tranchilizant și apoi cu un glonț.

De sus-numitul hic et nunc a fost mai mult ca sigur conștientă însăși autoarea piesei care a numit-o mockumentary play.  Justificată, așadar, întrebarea dacă respectivul hic et nunc grevează sau nu asupra noii încercări de valorificare scenică a piesei. După știința mea a treia, premierei absolute regizată de însăși Gianina Cărbunariu, jucată de actorii Paula Gheorghe, Mădălina Ghițescu, Toma Dănilă și Rolando Matsangos, adăugându-i-se spectacolul cu care s-a deschis mai sus menționatul Teatru Matei Vișniec din Suceava. Spectacol din anul 2016, regizat de Bobi Pricop, scenografiat de Adrian Damian și interpretat de Clara Popadiuc, Diana Lazăr, Cătălin Mândru și Cosmin Panaite.

Primul lucru bun ce se cuvine spus despre montarea girată regizoral de Tóth Tünde e că depășește circumstanțierea spațio-temporală a faptelor.  Formula teatrului în teatru o ajută pe regizoare să se joace cu spațiul și timpul. Să le îmblânzească apăsările. Nu mai contează nici anul 2011, nici Sibiul (de altminteri, în textul rostit pe scenă numele celebrului burg transilvan nu se rostește, iar tigurl este unul siberian), faptele s-ar fi putut produce ieri sau poate chiar astăzi și în orașul de pe Crișuri.  O anume ambiguitate cu iz ironic, ambiguitate bine plasată și riguros controlată de regizoare, contribuie serios și benefic la reactualizarea și o anume reproblematizare deloc didactică a textului. Alt merit demn de subliniat al noului spectacol. Da, ni se spune că vom vedea un performance de teatru documentar, că actorii care joacă mai multe personaje, dar se joacă și  pe ei înșiși (de aici și un anume număr de improvizații) au la dispoziție mărturii, documente fotografice sau filmate, numai că – ce să vezi ?- nici urmă de inserturi fotografice sau filmice în spectacolul de la Teatrul  Szigigeti  din Oradea. Sincer să fiu, nu le-am simțit defel lipsa. Chiar din contră.

Regizoarea, ea însăși actriță, a mizat preponderant pe actorie, pe capacitatea colegilor ei din distribuție de a juca și de a conferi substanță mai multor personaje. Indiferent că este vorba despre un șofer de taxi, despre doi alcoolici ce nu ostenesc să filosofeze despre muncă și virtuțile sale, despre porumbei sau despre vrăbii, despre obtuzi și cvasi-computerizați funcționari bancari, despre translatori care știu că uneori traducerea se impune îndulcită pentru a menaja orgolii, despre canguri sau chiar despre actori și contrele lor mai mult sau mai puțin colegiale.

Balogh Attila (absolut bravissim în tot ceea ce face, nu doar în numerele în care cântă cu totul remarcabil), experimentații Dimény Levente și Szotyori József,  excelenta Trabalka Cecilia și, în fine, pesemne, mai nou venitul în trupă, dar merituosul Tőtős Ádám dau un foarte bun examen de profesionalism, de capacitate de a trece de la o ipostază la alta. Interpretează roluri, trec de la o vârstă la alta, cântă, dansează.  Sigur, pe alocuri mai intervin și supradiletarea unor scene, a unor momente, se savurează la vedere și chiar dincolo de marginile iertate găsirea unor soluții care  poate că ar trebui să se supună unor operații de concentrare, însă per  ansamblu lucruri sunt ok.  

Mi-au dat bucuria de a reveni la teatru. Aievea, nemediat, în sală.

Teatrul Szigligeti din Oradea

TIGRUL SIBIAN de Gianina Cărbunariu

Regia : Tóth Tünde

Decoruri și costume: Florina Bellinda Vasilatos

Cu:

Balogh Attila

Dimény Levente

Szotyori József

Tőtős Ádám

Trabalka Cecília

Data premierei : 6 martie 2021

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Cine sunt adevaratii „crizatori”?

Din toata aceasta costisitoare, frustranta, murdara, dar, vai, pilduitoare tevatura, remarc cateva lucuri precise: 1. Criza a avut...

Democrație, decizie colectivă, raționalitate, știință, medicină

Mă tem că numele Nongqawuse nu e prea cunoscut. Era o fetiță din tribul Xhosa, din Africa de...

Criza de carburanţi din S.U.A. şi România din anul 1979 şi limuzinele utilizate de politicienii comunişti de la Bucureşti în perioada 1957-1979

În cursul şedinţei din 25 iulie 1979, Nicolae Ceauşescu a propus şi membrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. au aprobat majorarea...

Agenda ,,verde”, Europa și gazul rusesc: cronica unei crize energetice anunțate

            Dacă la sfârșitul verii s-a vorbit despre o situație tensionată, acum se vorbește deschis despre o criză energetică. Prețurile la petrol,...

Preşedintele unui stat eşuat

Preşedintele Iohannis a trecut de la plimbările cu bicicleta şi recomandările practicării terapeutice a golfului la gestionarea crizei sanitare. Ca de atâtea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.