miercuri, octombrie 9, 2024

Monstrul din votul tau

Grafica de Irina Georgescu
Grafica de Irina Georgescu

Un Zombie e un monstru plicticos si limitat. Dar popularitatea lui in filmele horror ramane constanta indiferent de moda. El intrupeaza, fara sa vrea, unele elementele definitorii ale realitatii romanesti. Da. Traim intr-un film de groaza, dar ii putem dicta finalul.

Popularitatea acelor figuri pe care le incadram in categoria culturala a monstrilor creste si scade pe masura ce trec anii. In prezent, vampirii sunt pe val gratie seriei de carti Twilight semnata Stephanie Meyer si a ecranizarii acesteia cu un succes enorm. Varcolacii nu prea sunt la moda acum, dar poate ca vor reveni in curand. In ultimii ani au fost ecranizate de asemenea mai multe povesti cu fantome, dar mult mai putine decat in urma cu un deceniu sau doua.

Niciun monstru nu se compara insa cu un zombie. A recunoaste ca iti plac filmele in care hoarde de morti plutind undeva intre lumea reala si cea de dincolo fugaresc ultimii supravietuitori ai speciei umane este ca si cum ai purta de buna voie in Piata Universitatii o pancarta cu “Am gusturi (cel putin) dubioase”.

CARACTERIZAREA PERSONAJULUI

De fapt, zombie sunt cam plicticosi. Din punct de vedere narativ nu se pot face prea multe cu ei. Nu te pot fermeca precum vampirii. Nu-ti pot smulge compasiunea precum varcolacii in forma lor umana. Zombie nu fac altceva decat sa schiopateze neindemanatic dupa oameni, sperand sa ii rupa in bucati cu dintii, si nu au nicio personalitate individuala. Sugestia mirosului de putrefactie care insoteste o hoarda prevesteste un singur lucru: Raul. Dar tocmai aceasta simplitate si caracterul ei universal, este motivul pentru care zombie au reusit sa ramana o parte a industriei cinematografice atata amar de vreme.

Un film cu zombie si mai ales un joc pe calculator cu astfel de persoanje include bineinteles si multa violenta. Intr-un film cu vampiri sunt cateva batai, cateva transformari in lilieci si cateva muscaturi pe ici pe colo. Cand apar niste zombie insa, cu siguranta zboara pe toata latimea imaginii membre dizlocate de trupuri. Se varsa sange cu nemiluita si regizorii inventeaza mutilari corporale aproape comice. Ce sa mai spunem despre canibalism…

MONSTRII IN REALITATE

Fanii infocati ai genului probabil ca nu se gandesc la substraturi politice si sociale pe care le-ar putea reprezenta monstrii lor preferati. Dar ele exista. De exemplu, in momentul in care in film se produce apocalipsa, guvernul este fie absent in totalitate fie incapabil sa functioneze. La fel ca in Romania unde guvernul ori a lipsit complet ori nu a stiut ce sa faca la apropierea crizei economice. Ce sa mai spunem de gestionarea ulterioara a crizei…

In unele filme, dupa ce eroii sarbatoresc victoria asupra hoardelor puturoase, scena de final anunta invariabil o a doua parte: o mana insangerata se misca sub daramaturi simbolizand revenirea unor zombie si reinceperea luptei pentru supravietuire. Uitati-va cum spre sfarsitul fiecarui ciclu electoral, Bucurestiul si intreaga tara devin scena unei batalii de proportii monstruoase pentru aceeasi supravietuire. Majoritatea politicienilor romani (nu toti) nu se deosebeste prin nimic de o hoarda de zombie.

ZOMBIE POLITICIANIST

Un zombie din politica romaneasca nu are personalitate individuala. El asculta de ordinele partidului si le executa, de obicei, cu aceeasi indemanare cu care un monstru separat de propriile picioare se taraste catre gleznele unei domnite frumoase pe o alee intunecata. Cine crede ca votul uninominal a contribuit cumva la responsabilizarea acelor zombie din Parlament sau Guvern este cat se poate de naiv. Ca si cum asigurarea medicala ar finanta tratamentul ranilor provocate de muscaturile unui zombie…

Monstrul romanesc nu poate fermeca pe nimeni, iar in ultima vreme nici mila nu o mai poate trezi in sufletul alegatorilor. El face parte din acea hoarda compacta si urat mirositoare care are un singur tel: victoria asupra oamenilor. Politicianul doreste sa fie ales, sa fie un zombie mai evoluat. Se lupta sa devina imun pentru cativa ani la armele omenesti, acea perioada de gratie pana la urmatoarea batalie apocaliptica pentru supravietuire.

Zombie-ul politic nu este insa canibal. E drept, curge mult sange pe scena damboviteana. Se rup maini, picioare, se musca in dreapta si in stanga si se incearca avansarea pe criterii tipic monstruoase. Ruptura se produce atunci cand publicul acestui spectacol grotesc se asteapta ca unul sa moara. Este acel moment in care fiecare zombie isi aduce aminte ca trupul pe care tocmai l-a mutilat s-ar putea intoarce candva sa-l mutileze la randul lui. Moartea unui zombie politic inseamna eliminarea din grota imunitatii. Iar comanda magica de incetare a ostilitatilor intre monstrii este NUP (Neinceperea Urmaririi Penale). A functionat de fiecare data pana acum…

BATALIA FINALA

Supravietuirea omenirii si respingerea asaltului din partea armatelor zombie este asigurata de idealuri de aderare la cauze comune si actiune colectiva. In film exista un grup de oameni provenind din paturi sociale diferite care se lupta pentru salvarea intregii lor comunitati. Ei se regasesc brusc in situatia de a trebui sa se bazeze unii pe ceilalti pentru a invinge Raul. Si ajung sa inteleaga ca trebuie sa actioneze ca un grup omogen daca vor sa isi pastreze creierul in propria teasta. Pe parcurs, oamenii reusesc sa treaca peste diferente de varsta, rasa sau sex.

Lupta pentru supravietuire in Romania e in toi. A fost o motiune de cenzura. Acum vine alta. Alegeri vor veni cu siguranta – fie anticipate, fie la termen. Liderii diferitelor armate de zombie isi aduna supusii. Trupele incep sa se miste, hoardele vor fi asezate in pozitii strategice pentru lovitura de gratie. Mirosul de putrefactie devine din ce in ce mai pregnant si invaluie intreaga tara. Iar daca oamenii nu vor reusi cumva sa se uneasca impotriva acestei amenintari, atunci filmul de groaza va mai rula inca multa vreme pe ecranul realitatii romanesti.

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu este redactor RFI si contributor HotNews.ro. Si-a inceput cariera in radio, mai tarziu a inceput sa scrie pentru a ajunge in final jurnalist multimedia. In prezent coordoneaza si proiectul MedAlert.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro