joi, aprilie 18, 2024

Monstrul din votul tau

Grafica de Irina Georgescu
Grafica de Irina Georgescu

Un Zombie e un monstru plicticos si limitat. Dar popularitatea lui in filmele horror ramane constanta indiferent de moda. El intrupeaza, fara sa vrea, unele elementele definitorii ale realitatii romanesti. Da. Traim intr-un film de groaza, dar ii putem dicta finalul.

Popularitatea acelor figuri pe care le incadram in categoria culturala a monstrilor creste si scade pe masura ce trec anii. In prezent, vampirii sunt pe val gratie seriei de carti Twilight semnata Stephanie Meyer si a ecranizarii acesteia cu un succes enorm. Varcolacii nu prea sunt la moda acum, dar poate ca vor reveni in curand. In ultimii ani au fost ecranizate de asemenea mai multe povesti cu fantome, dar mult mai putine decat in urma cu un deceniu sau doua.

Niciun monstru nu se compara insa cu un zombie. A recunoaste ca iti plac filmele in care hoarde de morti plutind undeva intre lumea reala si cea de dincolo fugaresc ultimii supravietuitori ai speciei umane este ca si cum ai purta de buna voie in Piata Universitatii o pancarta cu “Am gusturi (cel putin) dubioase”.

CARACTERIZAREA PERSONAJULUI

De fapt, zombie sunt cam plicticosi. Din punct de vedere narativ nu se pot face prea multe cu ei. Nu te pot fermeca precum vampirii. Nu-ti pot smulge compasiunea precum varcolacii in forma lor umana. Zombie nu fac altceva decat sa schiopateze neindemanatic dupa oameni, sperand sa ii rupa in bucati cu dintii, si nu au nicio personalitate individuala. Sugestia mirosului de putrefactie care insoteste o hoarda prevesteste un singur lucru: Raul. Dar tocmai aceasta simplitate si caracterul ei universal, este motivul pentru care zombie au reusit sa ramana o parte a industriei cinematografice atata amar de vreme.

Un film cu zombie si mai ales un joc pe calculator cu astfel de persoanje include bineinteles si multa violenta. Intr-un film cu vampiri sunt cateva batai, cateva transformari in lilieci si cateva muscaturi pe ici pe colo. Cand apar niste zombie insa, cu siguranta zboara pe toata latimea imaginii membre dizlocate de trupuri. Se varsa sange cu nemiluita si regizorii inventeaza mutilari corporale aproape comice. Ce sa mai spunem despre canibalism…

MONSTRII IN REALITATE

Fanii infocati ai genului probabil ca nu se gandesc la substraturi politice si sociale pe care le-ar putea reprezenta monstrii lor preferati. Dar ele exista. De exemplu, in momentul in care in film se produce apocalipsa, guvernul este fie absent in totalitate fie incapabil sa functioneze. La fel ca in Romania unde guvernul ori a lipsit complet ori nu a stiut ce sa faca la apropierea crizei economice. Ce sa mai spunem de gestionarea ulterioara a crizei…

In unele filme, dupa ce eroii sarbatoresc victoria asupra hoardelor puturoase, scena de final anunta invariabil o a doua parte: o mana insangerata se misca sub daramaturi simbolizand revenirea unor zombie si reinceperea luptei pentru supravietuire. Uitati-va cum spre sfarsitul fiecarui ciclu electoral, Bucurestiul si intreaga tara devin scena unei batalii de proportii monstruoase pentru aceeasi supravietuire. Majoritatea politicienilor romani (nu toti) nu se deosebeste prin nimic de o hoarda de zombie.

ZOMBIE POLITICIANIST

Un zombie din politica romaneasca nu are personalitate individuala. El asculta de ordinele partidului si le executa, de obicei, cu aceeasi indemanare cu care un monstru separat de propriile picioare se taraste catre gleznele unei domnite frumoase pe o alee intunecata. Cine crede ca votul uninominal a contribuit cumva la responsabilizarea acelor zombie din Parlament sau Guvern este cat se poate de naiv. Ca si cum asigurarea medicala ar finanta tratamentul ranilor provocate de muscaturile unui zombie…

Monstrul romanesc nu poate fermeca pe nimeni, iar in ultima vreme nici mila nu o mai poate trezi in sufletul alegatorilor. El face parte din acea hoarda compacta si urat mirositoare care are un singur tel: victoria asupra oamenilor. Politicianul doreste sa fie ales, sa fie un zombie mai evoluat. Se lupta sa devina imun pentru cativa ani la armele omenesti, acea perioada de gratie pana la urmatoarea batalie apocaliptica pentru supravietuire.

Zombie-ul politic nu este insa canibal. E drept, curge mult sange pe scena damboviteana. Se rup maini, picioare, se musca in dreapta si in stanga si se incearca avansarea pe criterii tipic monstruoase. Ruptura se produce atunci cand publicul acestui spectacol grotesc se asteapta ca unul sa moara. Este acel moment in care fiecare zombie isi aduce aminte ca trupul pe care tocmai l-a mutilat s-ar putea intoarce candva sa-l mutileze la randul lui. Moartea unui zombie politic inseamna eliminarea din grota imunitatii. Iar comanda magica de incetare a ostilitatilor intre monstrii este NUP (Neinceperea Urmaririi Penale). A functionat de fiecare data pana acum…

BATALIA FINALA

Supravietuirea omenirii si respingerea asaltului din partea armatelor zombie este asigurata de idealuri de aderare la cauze comune si actiune colectiva. In film exista un grup de oameni provenind din paturi sociale diferite care se lupta pentru salvarea intregii lor comunitati. Ei se regasesc brusc in situatia de a trebui sa se bazeze unii pe ceilalti pentru a invinge Raul. Si ajung sa inteleaga ca trebuie sa actioneze ca un grup omogen daca vor sa isi pastreze creierul in propria teasta. Pe parcurs, oamenii reusesc sa treaca peste diferente de varsta, rasa sau sex.

Lupta pentru supravietuire in Romania e in toi. A fost o motiune de cenzura. Acum vine alta. Alegeri vor veni cu siguranta – fie anticipate, fie la termen. Liderii diferitelor armate de zombie isi aduna supusii. Trupele incep sa se miste, hoardele vor fi asezate in pozitii strategice pentru lovitura de gratie. Mirosul de putrefactie devine din ce in ce mai pregnant si invaluie intreaga tara. Iar daca oamenii nu vor reusi cumva sa se uneasca impotriva acestei amenintari, atunci filmul de groaza va mai rula inca multa vreme pe ecranul realitatii romanesti.

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu este redactor RFI si contributor HotNews.ro. Si-a inceput cariera in radio, mai tarziu a inceput sa scrie pentru a ajunge in final jurnalist multimedia. In prezent coordoneaza si proiectul MedAlert.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro