joi, mai 6, 2021

Monstrul din votul tau

Grafica de Irina Georgescu
Grafica de Irina Georgescu

Un Zombie e un monstru plicticos si limitat. Dar popularitatea lui in filmele horror ramane constanta indiferent de moda. El intrupeaza, fara sa vrea, unele elementele definitorii ale realitatii romanesti. Da. Traim intr-un film de groaza, dar ii putem dicta finalul.

Popularitatea acelor figuri pe care le incadram in categoria culturala a monstrilor creste si scade pe masura ce trec anii. In prezent, vampirii sunt pe val gratie seriei de carti Twilight semnata Stephanie Meyer si a ecranizarii acesteia cu un succes enorm. Varcolacii nu prea sunt la moda acum, dar poate ca vor reveni in curand. In ultimii ani au fost ecranizate de asemenea mai multe povesti cu fantome, dar mult mai putine decat in urma cu un deceniu sau doua.

Niciun monstru nu se compara insa cu un zombie. A recunoaste ca iti plac filmele in care hoarde de morti plutind undeva intre lumea reala si cea de dincolo fugaresc ultimii supravietuitori ai speciei umane este ca si cum ai purta de buna voie in Piata Universitatii o pancarta cu “Am gusturi (cel putin) dubioase”.

CARACTERIZAREA PERSONAJULUI

De fapt, zombie sunt cam plicticosi. Din punct de vedere narativ nu se pot face prea multe cu ei. Nu te pot fermeca precum vampirii. Nu-ti pot smulge compasiunea precum varcolacii in forma lor umana. Zombie nu fac altceva decat sa schiopateze neindemanatic dupa oameni, sperand sa ii rupa in bucati cu dintii, si nu au nicio personalitate individuala. Sugestia mirosului de putrefactie care insoteste o hoarda prevesteste un singur lucru: Raul. Dar tocmai aceasta simplitate si caracterul ei universal, este motivul pentru care zombie au reusit sa ramana o parte a industriei cinematografice atata amar de vreme.

Un film cu zombie si mai ales un joc pe calculator cu astfel de persoanje include bineinteles si multa violenta. Intr-un film cu vampiri sunt cateva batai, cateva transformari in lilieci si cateva muscaturi pe ici pe colo. Cand apar niste zombie insa, cu siguranta zboara pe toata latimea imaginii membre dizlocate de trupuri. Se varsa sange cu nemiluita si regizorii inventeaza mutilari corporale aproape comice. Ce sa mai spunem despre canibalism…

MONSTRII IN REALITATE

Fanii infocati ai genului probabil ca nu se gandesc la substraturi politice si sociale pe care le-ar putea reprezenta monstrii lor preferati. Dar ele exista. De exemplu, in momentul in care in film se produce apocalipsa, guvernul este fie absent in totalitate fie incapabil sa functioneze. La fel ca in Romania unde guvernul ori a lipsit complet ori nu a stiut ce sa faca la apropierea crizei economice. Ce sa mai spunem de gestionarea ulterioara a crizei…

In unele filme, dupa ce eroii sarbatoresc victoria asupra hoardelor puturoase, scena de final anunta invariabil o a doua parte: o mana insangerata se misca sub daramaturi simbolizand revenirea unor zombie si reinceperea luptei pentru supravietuire. Uitati-va cum spre sfarsitul fiecarui ciclu electoral, Bucurestiul si intreaga tara devin scena unei batalii de proportii monstruoase pentru aceeasi supravietuire. Majoritatea politicienilor romani (nu toti) nu se deosebeste prin nimic de o hoarda de zombie.

ZOMBIE POLITICIANIST

Un zombie din politica romaneasca nu are personalitate individuala. El asculta de ordinele partidului si le executa, de obicei, cu aceeasi indemanare cu care un monstru separat de propriile picioare se taraste catre gleznele unei domnite frumoase pe o alee intunecata. Cine crede ca votul uninominal a contribuit cumva la responsabilizarea acelor zombie din Parlament sau Guvern este cat se poate de naiv. Ca si cum asigurarea medicala ar finanta tratamentul ranilor provocate de muscaturile unui zombie…

Monstrul romanesc nu poate fermeca pe nimeni, iar in ultima vreme nici mila nu o mai poate trezi in sufletul alegatorilor. El face parte din acea hoarda compacta si urat mirositoare care are un singur tel: victoria asupra oamenilor. Politicianul doreste sa fie ales, sa fie un zombie mai evoluat. Se lupta sa devina imun pentru cativa ani la armele omenesti, acea perioada de gratie pana la urmatoarea batalie apocaliptica pentru supravietuire.

Zombie-ul politic nu este insa canibal. E drept, curge mult sange pe scena damboviteana. Se rup maini, picioare, se musca in dreapta si in stanga si se incearca avansarea pe criterii tipic monstruoase. Ruptura se produce atunci cand publicul acestui spectacol grotesc se asteapta ca unul sa moara. Este acel moment in care fiecare zombie isi aduce aminte ca trupul pe care tocmai l-a mutilat s-ar putea intoarce candva sa-l mutileze la randul lui. Moartea unui zombie politic inseamna eliminarea din grota imunitatii. Iar comanda magica de incetare a ostilitatilor intre monstrii este NUP (Neinceperea Urmaririi Penale). A functionat de fiecare data pana acum…

BATALIA FINALA

Supravietuirea omenirii si respingerea asaltului din partea armatelor zombie este asigurata de idealuri de aderare la cauze comune si actiune colectiva. In film exista un grup de oameni provenind din paturi sociale diferite care se lupta pentru salvarea intregii lor comunitati. Ei se regasesc brusc in situatia de a trebui sa se bazeze unii pe ceilalti pentru a invinge Raul. Si ajung sa inteleaga ca trebuie sa actioneze ca un grup omogen daca vor sa isi pastreze creierul in propria teasta. Pe parcurs, oamenii reusesc sa treaca peste diferente de varsta, rasa sau sex.

Lupta pentru supravietuire in Romania e in toi. A fost o motiune de cenzura. Acum vine alta. Alegeri vor veni cu siguranta – fie anticipate, fie la termen. Liderii diferitelor armate de zombie isi aduna supusii. Trupele incep sa se miste, hoardele vor fi asezate in pozitii strategice pentru lovitura de gratie. Mirosul de putrefactie devine din ce in ce mai pregnant si invaluie intreaga tara. Iar daca oamenii nu vor reusi cumva sa se uneasca impotriva acestei amenintari, atunci filmul de groaza va mai rula inca multa vreme pe ecranul realitatii romanesti.

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Laurentiu Diaconu-Colintineanu este redactor RFI si contributor HotNews.ro. Si-a inceput cariera in radio, mai tarziu a inceput sa scrie pentru a ajunge in final jurnalist multimedia. In prezent coordoneaza si proiectul MedAlert.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Top articole

Cum produce scoala tampiti

I.  Învăţământul preuniversitar Pentru a nu pune la încercare răbdarea potenţialilor cititori, o spun de la început: şcoala românească produce tâmpiţi industrial şi cu metodă....

Bursa din America – gazda unicornilor

Listarea UiPath a încântat publicul avizat din România, unde s-a comentat în termeni de ”o listare de succes”, ”finanțare de miliarde”, ”avalanșă...

PNRR: Eșecul din spatele unui succes cosmetizat

Pe măsură ce se devoalează noi informații din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se poate observa că acest plan este...

Și în România este confirmat începutul declinului pandemiei Covid-19 (Actualizat)

După o așteptare nu agreabilă, evoluțiile de după 20 aprilie au început să devină pozitive și la nivelul ratelor de mortalitate iar cele două curbe și-au armonizat mișcările descendente. Armonizarea nu a survenit după două săptămâni, cum era de așteptat din evoluțiile anterioare şi din alte ţări, ci după trei săptămâni, cea de a treia consemnând o surprinzătoare recrudescență a mortalității.

Voi, treziți-vă!

Cezar Victor Năstase este convins că: ”Dacă s-ar reintroduce pedeapsa capitală aceasta ar trebui aplicată în primul rând cozilor de topor și...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.

Carti recomandate de Contributors.ro

 

„Pierre Hadot aduce filosofia antica in zilele noastre. Ce s-a spus candva redevine actual, urmand modelul exercitiului spiritual, mai exact al intelepciunii care este, inainte de orice, o optiune de a fi.” – Pascal Bruckner

 

„Demersul lui Hadot parcurge elegant traseul de la inceputurile filosofiei printre greci, apoi transformarea ei in timpul romanilor si intalnirea cu crestinismul, precum si relatia emotionanta dintre filosofia orientala si occidentala.” – Global and Mail

 

Pierre Hadot (1922–2010) a fost un filosof, istoric si filolog francez, bun cunoscator al perioadei elenistice si in special al neoplatonismului si al lui Plotin. Este autorul unei opere dezvoltate in special in jurul notiunii de exercitiu spiritual si al filosofiei ca mod de viata.

 

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro