joi, februarie 13, 2025

Monstrul

Un tată binișor trecut de prima tinerețe, dar care încă arată bine și- ce e și mai important- lasă impresia că ar face orice spre a-și păstra tinerețea spirituală și ca totul să fie ok în viața de familie,abia ieșit de la serviciu- omul este pompier, iar slujba sa care nu e tocmai banală îl ajută să fie perceput de semeni drept o ființă dincolo de orice îndoială- își însoțește fiica la megaconcertul unei mari vedete. Pe nume Lady Raven. Un veritabil idol al adolescenților care, asemenea mai tuturor idolilor, provine dintr-o familie modestă, însă a și știut, a și avut forța de a-și depăși condiția, a alungat gândurile rele așa că, între două hituri, le dă fanilor săi sfaturi. Primite de aceștia, în specificul adolescenței și al atmosferei electrizante specifice marilor show-uri, cu entuziasm și aplauze delirante  Viața va vrea ca sfaturile vedetei să se transforme foarte curând în fapte. Fapte dintre cele mai dramatice așa că și mai sus numita Lady Raven (Saleka, în viața civilă fiica regizorului) va deveni eroină în lege. Cârcotașii au numărat și au ajuns la concluzia că în film Saleka cântă nu mai puțin de 14 cântece cu dansurile și efectele scenotehnice aferente, așa că Trap nu este tocmai departe de condiția de film-concert.

Biletul la sus-menționatul concert la care iau parte în jur de 40.000 de spectatori reprezintă cadoul pe care tatăl în chestiune (Josh Hartnett) și mama, profesoară de teatru (Alison Pill), i-l fac fiicei lor, Riley (Ariel Donoghue) care nu doar că a luat în vremea din urmă numai note bune, ci pare-se și că a învins atitudinea nu tocmai prietenoasă a noilor sale colege de clasă. Pentru moment, tatăl și fiica se întrec în zâmbete. Că multe dintre cele ale tatălui se dovedesc a fi de la o poștă false, că sunt excesiv de ciocolatii, că ceva omul mai mult ca sigur că ascunde, că e evident neliniștit pentru moment puțin contează. Bărbatul e, cum e zice, cool, e simpatizat de toată lumea, cam prea de toată lumea, de oamenii de ordine și de vânzătorii de suveniruri așa că deocamdată nu oferă nici un motiv de suspiciune. Suspect e doar că toți ce fac parte din stafful concertului îi furnizează bărbatului informații despre care fuseseră notificati că sunt și trebuie să rămână secrete.

E drept că intervine o secvență care nu are cum să nu te pună, pe tine, spectator, pe gânduri. În ansamblul de fericire generală, un fel de luxe, calme și volupté de extracție post-modernă și în care calmul este garantat de forțele de poliție își face apariția (apariție cu repetiție) o femeie în vârstă. Nimeni alta decât mama lui Cooper. Pe care însă nu o vede decât fiul. Cu mulți, mulți ani în urmă femeia îi depistase acestuia tulburările comportamentale. Care cu timpul se accentuaseră și îl transformaseră în ucigaș în serie. În cel pe care mai tot orașul îl numea Măcelarul. Și căruia nimeni nu îi cunoștea chipul.

FBI-iul primise un indiciu (de abia către finalul filmului vom afla și de la cine) că Măcelarul cumpărase bilete la concertul lui Lady Raven. Căreia i s-a solicitat sprijinul în vederea prinderii nelegiuitului. Cu ajutorul unor impresionante forțe de ordine, al unui profiler care nu are cum să dea rateuri, avându-i în vedere cv- ul și a cărui profesie actrița Hailey Mills o trădează încă din prima secundă a apariției sale.

De aici încolo totul se va desfășura ca la carte. Adică extrem de previzibil. Cu un exces de locuri comune. Scenaristul și regizorul filmului, M. Night Shayamalan (care, după binecunoscutul model al lui Hitchcock, va avea și el o scurtă apariție) amestecă extazul prilejuit de concert (accepabil totuși plasate în ansamblui momentele muzicale și dansante,aproximativ bine jucat sângele rece al vedetei, însă pentru asta ar fi fost totusi nevoie de o actriță mai cu experiență,  ni se mai arată câte ceva din mofturile ca și din eforturile pe care le incumbă nedezmințit mai toate aceste mega-show-uri), cu inocența și bucuriile tipic americane ale lui Riley, cu spaimele și capacitatea de a păcăli mai pe toată lumea ale lui Cooper și imensele desfășurări de forțe ale poliției. Povestea va fi măcar dorit dacă nu și realizat din ce în ce mai trepidantă și, evident, mai complicată, cu răsturnări de situație ca-n filme. Când ești foarte aproape de a dobândi credința că ba FBI-ul, ba Lady Raven i-au venit de hac lui Cooper acesta preia din nou conducerea. De aici vreo trei sau patru finaluri.

A doua jumătate a filmului mi se pare a fi dacă nu net superioară, oricum ceva mai convingătoare. Trap nu e nici pe departe ceea ce aș numi un produs premium, însă nici definitiv lânced nu este. Jocul actoricesc nu impresionează, însă nici foarte prost nu este. Atunci cum e, de fapt, filmul Trap? Cum să fie? Merge! Chiar și fără gluma din final care mie mi s-a părut un fel de autoironie de mic calibru a regizorului.       

WARNER BROS. PRODUCTIONS

TRAP (CAPCANĂ MISTERIOASĂ)

Regia: M. Night Shayamalan

Scenariul: M. Night Shayamalan

Producători: Mark Bienstock, Ashwin Rajan

Imaginea: Sayombhu Mukdeprom

Costume: Caroline Duncan

Coloana sonoră: Herdis Stefansdottir

Design de producție: Debbie deVilla

Decoruri: Brittany Morrison

Cu: Josh Hartnett (Cooper), Saleka (Lady Raven), Ariel Donoghue(Riley),Haylei Mills (dr. Grant), Alison Pill (Mama)

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. 14,99EUR pe Apple TV+ Este interesant de vazut cum artista (Lady Raven) incearca sa-l prinda pe criminal. Asta este o chestie incredibila. Poate il chema pe scena? Cred ca este interesant filmul. Multumim!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro