luni, decembrie 9, 2024

Noul gospel politic: credința ca marfă electorală în diaspora neoprotestantă. În pregătirea celor patru tururi de scrutin din 2024 în România

Gospelul politic (sau social), așa cum scriam într-o analiză recentă pentru Labirintul Magazin, are o istorie dureroasă și lungă, care poartă stigmatul suferinței umane în fața privării de Drepturile elementare ale Omului. Gospelul nu este un banal cântec care îi adună pe credincioși la biserică în zilele de odihnă. Ințial, a fost un cântec care a permis sclavilor să se regăsească, o armă pacifistă împotriva rasismului și intoleranței în Statele Unite ale Americii, un instrument de mobilizare a persoanelor de culoare în căutarea drepturilor lor socio-politice. După al doilea război mondial, Martin Luther King se va folosi de gospel pentru revendicarea unor drepturi fundamentale ale populației de culoare în contextul segregării rasiale. Gospelul devine un simbol socio-politic pentru a lupta împotriva autorităților guvernamentale, statale și publice, împotriva represaliilor care îngrădesc libertăți civile fundamentale. Cu timpul, gospelul politic se transformă într-un fenomen specific lumii seculare. El se îmbracă haina militantismului politic prin Evanghelie.

Dacă inițial gospelul politic a fost o formă de expresie politică prin folosirea muzicii creștine din bisericile neoprotestante de către cântăreții religioși pentru a comunica nevoia de libertate și egalitate social-politică și pentru a cere drepturi în contexte sociale inegalitare, cu timpul raporturile s-au răsturnat, devenind o armă de atragere a voturilor și favorurilor electorale. Politicul, sub formele sale clasice și moderne de organizare, de la partidul politic la asociații și ONG-uri militante în afara bisericilor sau pe lângă acestea și influenceri social media mai mult sau mai puțin religioși, a început să îl folosească ca instrument de influență politică și de advocacy. Astăzi, gospelul politic este utilizat la scară largă și reprezintă o strategie electorală pe care partidele politice și alte organizații militante (nu neapărat religioase) o folosesc în lumea seculară pentru viziblitate și putere politică. Din acest punct de vedere, observăm în România, în iminenta apropiere a anului 2024, un an electoral care va reuni 4 runde electorale de importanță maximă pentru destinul țării – alegerile locale, parlamentare, europene și prezidențiale –, derularea unor campanii de gospel politic cu scop electoralist în care protagoniști sunt chiar instituții ale statului, biserici (neoprotestante și nu numai !), asociații militante, influenceri religioși, etc. 

Diaspora română a găzduit recent două manifestații de acest fel. Despre una dintre ele am scris deja aici. Doar pentru reamintire, să notăm că este vorba despre evenimentul organizat de Ambasada României în Statele Unite ale Americii cu participarea Orchestrei Operei Naționale din București şi a Procred Music, transmis de Antena 3 CNN, partener media, în data de 10 septembrie 2023, la Kennedy Center din Washington DC, capitala federală a Statelor Unite ale Americii (SUA). Concertul s-a numit Amazing Grace. Celebrating religious freedom. A Romanian tribute to America. Am prezentat cum acest model de gospel politic made în România, sub aparența unor obiective de promovare a libertății religioase și de conștiință, este o formă de combat electoral, susținut financiar chiar de o instituție care reprezintă statul român în SUA și promovând o agendă electorală care servește direct și indirect coaliției actuale aflată la guvernare.

Tot în context neoprotestant, în perioada 25-26 noiembrie, o altă manifestație de gospel politic inundă grupurile și rețele social media ale diasporei. De această dată sub forma unui festival intitulat “Festivalul de muzică și poezie religioasă româneasca din Spania” sub egida Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, organizat într-o comunitate diasporică creștină adventistă de ziua a șaptea. Participanții sunt coruri ale diasporei lărgite, din Spania, Franța, Austria…, pastori adventiști (laureați a unui obscur concurs de poezie organizat ad hoc și răsplătiți cu tablete, unii foști colaboratori ai securității cum este cazul speaker-ului principal din program), credincioși din diaspora europeană și oameni politici evident. Amfitrionul acestui eveniment a fost Daniel Țecu, fost candidat al Partidului Mișcarea Populară pentru Senatul României în circumscripția Diaspora, fost consul al României în Uruguay și liderul unei asociații diasporice din Spania, asociație militantă politic – Federația de asociații ale românilor din Europa (FADERE).

De notat: cu câteva zile înainte de acest eveniment la care a fost prezent și Ambasadorul României în Spania, în data de 19 noiembrie, Secretarul de stat Gheorghe Cârciu a participat la o reuniune cu reprezentanții comunității adventiste românești din Spania, la Biserica Adventistă Română de Ziua a Șaptea, Calatrava Madrid, renovată din bani publici prin Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.

Sub aparența unor obiective legate de prezervarea culturii românești și de promovarea limbii române printr-un discurs de non combat politic, acest festival (ca și cel anterior și altele de gen care au fost și vor urma) reunește, nu numai prin prezențe simbolice dar și prin finanțare, forțele politice care își prezintă agendele și interesele. Credința religioasă individuală devine în acest context o marfă politică electorală pe care organizațiile religioase de conivență cu forțele politice o pun la bătaie în campania pentru 2024.

Este vorba despre un pact care pune importante probleme etice din punctul de vedere al manifestării credinței individuale în biserici și al raporturile politicului cu religiosul. În cadrul acestor concerte și festivaluri religioase, organizațiile religioase își asumă un pact cu politicul tacit, dar care ar trebui asumat explicit pentru că este vorba despre acțiuni care transformă credința individuală într-o marfă electorală. În plus, este vorba despre un demers care se bazează pe o deturnare insidioasă a banului public și a celui colectat pentru scopuri ce țin de domeniul credinței. Mai limpede, nici banul public și nici cel religios nu sunt utilizați in scopul destinat, ci ca mijloace într-un comerț electoral.

În cazul concertului religios sau gospelul politic, atât instituțiile Statului cât și cele religioase își trădează misiunea: pe de o parte, pentru Stat, aceea de a-i reprezenta pe toți cetățenii și nu partidele sau voințele politice partinice sau asociative și, pe de altă parte, pentru instituțiile religioase, aceea de a apăra libertatea de conștiință și drepturile credincioșilor în colaborare cu politicul și nu într-un joc partizan în care acționează pentru acumularea de capital electoral pentru politic. Să nu uităm : credincioșii sunt și cetățeni. In calitate de cetățeni și de credincioși afiliați unui cult religios, ei nu sunt o marfă electorală.

Conștientizarea acestui fenomen și vigilența sporită atunci când este vorba despre evenimentele de gospel politic, care nu sunt simple concerte religioase sau festivaluri inocente, reprezintă o miză importantă în prezervarea sănătății vieții politice românești, diasporice și interne.

Un concert religios poate ascunde o campanie electorală. Mai ales în această perioadă premergătoare alegerilor din 2024.

Distribuie acest articol

34 COMENTARII

  1. Cu gospel, fără gospel, cu ”credință” de orice fel, fără nicio credință, cu oricâte ”runde”, eu nu mai merg la vot: de ce? Nu mai votez pentru că, de fapt, nu votez și nu aleg nimic; de votat votează doar șefii de partid care fac listele, ei aleg de fapt, ei vând locurile pe liste, nu eu. Toată democrația din România e o farsă și un circ. Eu, la urne, doar îi autorizez să mă reprezinte, adică ei ar urma hotărască în numele meu ce se mai poate face cu țara asta. În realitate ei nu fac decât să mă înșele, să-mi promită ca la copiii idioți jucărele, să mă păcălească și, cât pot, să mă fure – toți! Voi merge la vot când se va trece în Constituția României că pagubele dovedite ca făcute de politicieni în funcție, pagubele sunt plătite cu dobândă grea de șefii de partid, de partide și nu de contribuabilul de rând, adică de mine. Voi vota când va dispărea pentru hoții din politică ”greșelile de procedură” și ”prescrierea”, dovadă că justiția și hoții sunt mână în mână. Deci să plătească partidul pagubele făcute de membrii lor. Apoi n-are decât să se judece partidul cu aleșii lui, să-și să recupereze pagubele. Știu, e o utopie de disperat, dar eu nu mai ”votez” niciodată; n-au decât să se aleagă mafioții între ei, cu membrii lor, cu clienții lor, cu familiile lor cu tot, fără să mai fiu complicele lor moral la infracțiuni. Sun prea naiv, prea cinstit pentru politicienii aceștia și nici nu vreau să mă educ…
    Și de unde până unde ideea că apropierea politicianului de vreuna din Biserici îl face pe ministru, pe parlamentar, pe președinte, pe prim ministru mai cinstit? Văd că jură cu o mână pe Biblie și mă fură cu amândouă.
    Mă tem ca acest comentariu nici nu se va publica sub pretextul că un naiv ca mine e subversiv!

    • Cumva de acord, numai ca absenta la vot nu rezolva deloc problema! Cred ca pentru a reusi sa-ti formezi un mod mai eficient de abordare, este necesar sa renunti la vizionarea posturilor TV patronate de mafia de origine securisto-comunista( sau sa le vizionezi in mod critic si rational, depistand astfel imensa manipulare ordinara practicata de acestea), pe care evident, trebuie sa le depistezi singur, pentru ca doar asa ai putea dovedi ca esti posesorul unui minim nivel de inteligenta! Daca nu esti in stare, atunci da, e mai bine sa nu mergi la vot!….in sensul ca e mai bine pentru cei care sunt constienti ca raul vine din cauza partii ROSII si NEEDUCATE a societatii romanesti, si deci, prin neprezentarea la vot a celor care voteaza comunistoizi aiurea, ar avea de castigat!

      Daca nu ai inteles ce am scris mai sus, atunci cu siguranta e foarte bine sa stai acasa si sa nu votezi!

  2. Poate că ar fi bine să aduceți și argumente dacă tot vorbiți de etică. Adică să arătați cum și în ce fel se implică politicul folosind anumite evenimente religioase. Să spuneți clar ce și cum organizatorul sau reprezentantul Ambasadei României în Spania prin anumite fapte sau printr-un anumit discurs sprijină o anumită agendă politică. Dar nu a fost nimic de acest fel în afara unor gesturi care nu au depășit nivelul protocolar.
    De altfel nici nu era timp de discursuri politice câtă vreme Festivalul a avut mai mult de 20 de coruri venite din Paris, Londra, Viena, din România, și alte câteva orașe din Spania. Numai Madridul a fost reprezentat de peste 10 coruri și/sau ansambluri muzicale.
    De altfel ați prefera ca românul care se afla in diaspora să fie lăsat singur. Cinste Ambasadei României că ia în seamă niște amărâți și o minoritate religioasă la rarele evenimente care însoțește o viață plină de multă muncă, altfel nu supraviețuiești.
    Sau ați prefera sa nu mai știm nimic de limba noastră ,de cultura noastră, – apropo – Corul Ortodox a cântat niste frumoase colinde tradiționale cum numai la sat se cântă, acum puteți accesa video. Dar preferați să dezinformați.
    Copiii noștri au putut să ia contact cu spiritualitatea autentic românească. Sau ați prefera sa vorbească numai castellano. Pentru că sunt copii care nu mai vorbesc limba română. Iar cu ocazia acestor evenimente limba română este din nou vorbită. Copii noștrii când se întâlnesc între ei nu mai vorbesc limba română.

    Apropo de lipsa de argumente. Cum vi se pare dacă eu va spun că instigați la ură , intoleranță religioasă sub masca unui așa zis articol jurnalistic. Numai jurnalism nu este acesta, în realitate fumigene care exacerbează intoleranța religioasă. Aș putea să spun că este un articol făcut la comanda. Nu e de mirare discursul ultra-naționalist care se tot întinde prin toată Europa, inclusiv în Spania. Nu ajungea faptul că datorită acestui tip de discurs imigranții sunt văzuți rău
    Folosiți o veche rețetă. Loviți o minoritate religioasă aducând niscaiva mașinațiuni politice printr-un proiect cultural
    In realitate proiectul a adus numai beneficii asupra cărora nu voi insista. Am arătat cate ceva mai sus. Cinste organizatorului.
    Altceva.
    La Madrid nu s -a cântat Gospel. S-a cântat muzică sacră. Cu participarea inclusiv a unui cor ortodox. Iată minciuna.
    Adică minciunile că sunt mai multe.
    Ar fi mai mult de spus despre cine ar avea interes care sa propage astfel de minciuni.
    Despre acest demers de a murdări un proiect, și despre cine ar avea de câștigat din această defăimare. Cunoaștem însă rețeta dezinformării pe care o folosiți bine. Dovada unui jurnalism autentic.

    • Problema delicata aici este ca tot ce se numeste ortodoxie romaneasca este strans legat de grupuri infractionale ( unele dintre ele se numesc partide politice – de exemplu PSD sau AUR) provenite din mizeria nationalisto-securisto-comunista! Si cum majoritatea participantilor la astfel de „evenimente” sunt votanti PSD sau AUR, cred ca articolul e binevenit si reprezinta exact adevarul gol golut!

  3. Exista numeroase astfel de culte religioase sau secte în diaspora romana care primesc finanțări uriașe și lacase de cult in marile orașe europene. Probabil ca acum a venit timpul ca aceste culte sa „ajute” la campania electorala și sa sprijine anumite partide extremiste. Fenomenul se poate observa la partidele de extrema stânga mai ales (progresiste), care se folosesc de voturile comunităților de musulmani, celor de alte orientări sexuale sau ecologiștilor radicali care incep sa formeze „biserica verde”. Fiecare partid se folosește de „adeptii” sai din diferite părți ale lumii și va cauta cât mai multe voturi în alegerile din 2024. „Terenul” trebuie pregătit încă de pe acum. Sa vedeți ce gospel de jale vom canta noi după 2024, atunci când lumea va începe sa vireze către autoritarism.

  4. Mie imi place muzica religioasa, dar imi place in biserica unde are un anumit ecou, produce o anumita emotie.
    Muzica religioasa ca marfa, la radio, in masina, in sura, pe scena e ca si cum ai face sex in Piata Rosie. Lipseste acea intimitate, acel ceva care te infioara.
    Cind mai apar si secretari de stat, consuli, ambasadori, pai atunci chiar imi vine sa vomit!

  5. Foarte corecta abordarea fenomenului care nu este deloc nou.
    Doamna profesoara a studiat cu certitudine originile acestuia si mai ales complicitatea politicului in perioada comunismului cu gruparile religioase finantate de RFG si SUA.
    Bisericile ortodoxe au fost daramate, nu casele de rugaciune.
    Imi amintesc faptul ca in Institutul de Cercetare in care lucram aveam colegi care nu veneau sambata la servici fara a fi sanctionati, acestia avand obligatia sa mearga la reuniunile cultului adventist.
    Prozelitismul era permis , medicii baptisti incercau sa atraga adepti carora le promiteau ” ajutor menajer”, ” pachete” cu produse alimentare din Germania, zile de concediu medical..
    Trebuie sa recunoastem ca romanii se vindeau confesional cu acordul politicienilor si al Securitatii. Este foarte plauzibil ca racolatorii dadeau si note informative despre racolati.
    Nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut in occident dupa ’90 corale consistente numeric de baptisti romani interpretand foarte corect cantece de Craciun in supermarcheuri si impartind pliante in care se detaliau avantajele aderarii la cult : ajutoare materiale, asistenta medicala , asigurare de sanatate, scoli acreditate, calatorii peste ocean .
    La momentul respectiv nu m-am intrebat daca respectivii coristi erau si sustinatori ai unor anumite Partide din Romania. Acum stiu ca erau.
    Am inteles ca la reuniunile religioase ale adeptilor cultelor in discutie se explica textele biblice pasaj cu pasaj, catehizarea fiind dominanta, nu oficierea sacramentala .
    Ma intreb ce inteles dau pastorii pasajului evanghelic in care cel prin care vine pacatul , ispititorul , este mai aspru judecat decat cel cazut sub ispita.
    Problema cu romanii din Spania la care se face referire in articol este ca nu l-au citit si nici nu sunt sanse sa il citeasca in viitor pe Marin Sorescu.

  6. Lipsește Terhes… Totodată, fenomenul a debutat cu practici prozelite acum vreo 15 ani, cu note conspiraționiste și chiar subversive… Tema de actualitate, din păcate prea puțin documentată… Aveam pretenții mai mari de la autoare…

  7. Felicitări pentru aceste semnalări care au trecut neobservate in media romanească. In sfârșit se găsesc contributori care nu sunt preocupați doar de probleme globale. Acum înțeleg de ce ați scris fără autocenzura acest articol, dvs nu sunteți profesor la Universitatea din București sau la SNSPA.
    Treaba trebuie sa fie groasa daca coaliția curenta, care are deja prin PSD susținerea BOR, simte nevoia sa-si facă propagandă si prin cultele neoprotestante din diaspora.

  8. 1. Constat cu tristețe că Iluminismul și Modernitatea nu au ajuns prin unele zone ale iubitei noastre țări. Din nefericire chiar prin zone așa zis articulate cultural/academic .
    Simplul fapt de a avea alte convingeri este privit ca o culpă.

    Spiritul uman este încă bântuit de fiara care zace în el.

    Și macar dacă ar fi dragostea de Biserică aș înțelege pentru că știu că omul credincios, creștinul cu temere de Dumnezeu indiferent de orientarea creștină este străin de acest spirit. Vechea ură însă nu are granițe această boală grea ce ne macină oasele.

    2. Dorința sinceră de a face ceva pentru societate- in cazul nostru un segment din Diaspora este din start murdărită de interese și mașinațiuni politice că tot au avut ghinionul să coincidă, sa fie calendaristic vorbind in proximitatea alegerilor. De când suntem din start vinovați doar pentru că ne însoțim? O simplă alăturare sau apropiere nu dau automat o vină, sau o posibilă faptă gravă. Trebuie arătat în ce constă faptul grav, unde și cum politicul a murdărit religiosul. De când întâlnirea dintre un preot și un senator este vinovată? Desigur, intâlnirea lor înseamnă neapărat o imixtiune in domeniul celuilalt.

    Apoi

    O persoană care are convingerile ei politice are dreptul la a dezvolta proiecte sociale, culturale, etc. In acest sens nu ar fi mai bine sa nu se facă nimic pentru a nu leza suspiciunile unora?

    Personal felicit pe cei ce au avut această idee , este benefică pentru cei ce trăiesc în Diaspora, ne mai vedem și noi unii cu alții, român cu român, plus necesitatea unei supape de tip cultural care te scoate benefic din cotidian. Oricum vechea vorba se confirmă, se dă tot în boul care trage.

    4. Constat cu tristețe cum energii și talente sunt îndreptate în direcții greșite. Sunt consternat să observ cum cineva din mediul academic se obosește să ne bage în seamă, pe noi amărâții diasporei.

    Stimabililor marile mașinațiuni politice nu se petrec la Madrid sau Paris, nici măcar în State ci la București. Îndreptați -va toată atenția și inteligența să scăpați de corupții care sunt prin sălile Senatului, printre Judecători, printre Deputați, printre Miniștrii. Acolo se trag sforile. Aici e ultima verigă. Noi aici suntem victime.
    Dacă tot va duce capul desface acest nod gordian.
    5. Biserica este in acest sens o victimă colaterală. Este prinsă in aceasta ecuație care nu e deloc simplă. E ușor să vii cu texte din acestea. E chiar simplu și gâdilă plăcut urechile. Cred că academiciana noastră- Lenuța adică -se trezește din când în când din mormânt și începe să posede anumite trupuri nevinovate, Doamne ferește.

    • Proiecte politice care incalca poruncile lui Dumnezeu ….
      Proiecte sociale ? Proiecet sociale ( puse in practica ) sint Vasiliadele ( de exemplu ) . Sa cheltui bani pe distractii in timp ce pe alta strada sau in alt catun sint oameni care sufera de foame , de frig , de boala ( trupeasca si/sau sufleteasca ) …..

  9. „organizațiile religioase își asumă un pact cu politicul tacit”

    Într-adevăr, cultele neoprotestante au încheiat acest pact cu politicienii-marionete ale cleptocrației aflate la guvernare. Iar Antena 3, sub masca inexplicabilă a CNN, aduce argumente în acest sens prin demersurile sale.

    Nu spun că legăturile catolicilor, sau mai ales ale ortodocșilor, cu toate forțele politice, în funcție de disponibilitatea lor financiară, ar fi de lăudat. Dar, susținerea fățișă a cleptocrației este un atentat la securitatea națională și la dezvoltarea României pe termen lung.

    De asemenea, aceasta reprezintă o apropiere de poziția și interesele Rusiei, asemenea celei pe care o manifestă comunitatea neoprotestantă din cadrul curentului politic republican din Stale Unite. … Cel care ar pune capăt războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina în 24 de ore.

  10. Stimată doamnă,
    codul deontologic al unui jurnalist care se respectă pe sine și își respectă și profesia impune consultarea (măcar) a organizatorilor și a celor pe care îi menționați. Un consultant media cu un rezumat cu care vă lăudați în public ar fi trebuit măcar să contrasteze zvonurile.
    A judeca intențiile participanților și al spectatorilor și a le pune pe seama politicii, sună a jurnalism de Can-Can.
    Fiecare dă din preaplinul a ceea ce este.
    Oricum N-A FOST NICIODATĂ SĂ NU FIE NICICUM!

    • Locul romanilor plecati din tara este pe meleagurile natale . Toti cei plecati din tara slabesc puterea poporului ( ca numar dar si calitativ ) in lupta cu tilharii si mincinosii de le guvernare . E nefiresc faptul ca fiii unei natiuni sa dezerteze in acest fel . Dezbinarea e sataniceasca .

    • Dragă Ștefan ,înțeleg poziția dumitale de la înălțimea la care te afli dar să nu uităm că după revoluție poporul advent român a primit sugestia de la (înălțime ) susținerea candidaturi domnului Iliescu , care promitea libertate religioasă în schimb , lucru care reprezintă un drept fundamental în democrație și prea mulți îmbracă falsa inocență . Vă rog cu respect ,nu puneți preșul pe țambal .

  11. Sectarismul este din ce in ce mai caracteristic societatii moderne. In fine, societatii Occidentale, ce le permite existenta in numele libertatii de gindire si de exprimare; asta e bine! Suntem departe de Evul Mediu timpuriu, in care secte eretice au fost eradicate cu membrii lor cu tot de curentul dominant.
    Aceste secte au depasit cu mult domeniul religiei, in care coexista de la inceputurile ei, cu destine mai mult sau mai putin aventuroase. Avem acum in toate domeniiile: politic, grupulete de „extrema”, social, catégorii defavorizate ( chestiune de interpretare si de criterii alese), ecologic : Greenpeace, anti-nuclearii, anti-petrol, posesorii de masine electrice, pro sau anti-eoliene, etc).
    Revenind la articol, cel mai bine studiate si definite pina acum au fost sectele religioase. Celelalte au derivat din ele, folosind mai multe puncte pe care toate sectele le au in comun.
    O secta este in primul rind o societate comerciala, al carei scop este sa prospere. Pentru aceasta trebuie sa indeplineasca doua conditii : sa aiba un produs caracteristic si sa gaseasca un public consumator fidel.
    Mai departe totul este doar creativitate comerciala, marketing si consecventa. Atingind un anumit nivel de dezvoltare economica, secta poate sa aspire, ca orice societate comerciala sau organizatie mafiota, sa detina si o putere politica, aservind-o pentru a-si sustine interesele economice.
    Aplicind aceasta grila articolului de mai sus si folosindu-ne toata educatia si cultura noastra de contributors, putem prevedea ( si preintimpina) pericolul ce transpare printre rinduri.

  12. Cum spunea Martin Luther ” Popii sa se roage si nu faca politica”
    Stia ele ce stia si asta cu peste 500 de ani in urma.

    • Popii sint la carti in constructii sau in agricultura . Poate ati vrut sa spuneti preoti . Rostul lor nu se reduce numai la ceea ce ati mentionat . Rostul lor este sa pastoreasca ( cu sensul de a indruma de a calauzi ) pe crestini . Sa ii ajute pe calea mintuirii / indumnezeirii . Acesta este scopul vietii omului . Restul sint mizerii lumesti .

        • Exista . Va veni vremea cind o sa o observati si dumneavoastra . Necesita rabdare si putina deschidere sufleteasca .

      • „Rostul lor este sa pastoreasca ( cu sensul de a indruma de a calauzi ) pe crestini . Sa ii ajute pe calea mintuirii / indumnezeirii .”
        Evident pe bani chiar daca spunea Cineva ca harul/mintuirea sint gratuite…
        Si uite asa s-a adaptat biserica de-a lungul timpului la cerintele lumesti…Mai ales cind BOR pretinde ca detesta modernitatea care e dusmanul credintei dar capitalismul ca vector principal al modernitatii nu-l detesta,stie sa se adapteze…

        • Exista o vreme cind , in Romania , preotii nu erau platiti ( cu salariu adica ) nici din bani de la primarie , nici de la consiliul judetean nici de la guvern . In vremea aceea preotii primeau tot ce aveau nevoie pentru a se sustine ( nevoi lumesti adica ) direct de la obstea pastorita ( o casa de locuit , o pasare , o oaie , un ciine , o pisica , porumb , faina , oua , vin , struguri , prune , ……) Daca intrebati persoane cu virsta de peste 80 de ani va pot confirma .
          In ziua de astazi foarte putini din cei aflati in obste mai traiesc din agricultura ca sa aibe sa deie preotului asa ceva . Iar modernismul de care faceti vorbire i-a cuprins si pe enoriasi si pe preoti ( nici nii nici ceilalti nu sint ingeri ca sa nu se lipeasca de ei slabiciunile lumesti ) . Ceea ce punctati dumneavoastra este in fapt lupta fiecaruia ( de e preot sau nu ) cu propriile slabiciuni / patimi . Foarte multi dintre noi sint minati in lupta asta zilnica de invidie . Caci nu vrea sa ramina in urma la nou , la modernism , la fudulie . Cam nimeni nu se mai lupta sa fie cumpatat , sa nu isi doreasca mai mult decit este necesar traiului . Si din acest motiv am devenit ,,consumaci ” .
          Harul nu este gratuit . El vine de la Dumnezeu . Iar eu cred ( in sensul de convingere ) ca Dumnezeu nu il da unui ,,trintor ” din punct de vedere duhovnicesc ci unei albinute . Daca ati observat preotii invoca Harul lui Dumnezeu . Ceea ce au primit ei , gratuit daca vreti sa vorbim iconomic , este Duh Sfint . Acesta este altceva decit Harul . Si da , Iisus Hristos le-a spus ,, In dar ati primit in dar sa dati ” .
          Noi talpasii sintem cei care avem puterea si dreptul sa spunem ,,Nu ” atunci cind nu sintem de acord cu ceva ; inclusiv in ceea ce priveste BOR . Din pacate ne conformam ideilor venite de la guvernanti ( politici sau religiosi ) numai si numai de frica . Iar frica e a noastra si trebuie sa luptam cu ea .
          Modernitatea la care faceti referire este o arma cu doua taisuri . Un cutit poate fi folosit pentru a taia legumele puse la fiert in oala dar poate fi folosit si pentru a ucide ( oameni si animale ) . Nu cutitul are vreo vina . Un PC ( sau mai nou un telefon inteligent ) conectat la internet poate fi folosit pentru a trimite scrisori electronice ( in locul celor pe hirtie cu timbru ) dar si pentru a ,, mina ” monede virtuale sau pentru a ,,sparge ” baze de date . Nu internetul sau PC-ul sint de vina pentru asta . Noi oamenii ne adaptam rapid la pacat , la ceea ce este distructiv pentru suflet si pentru trup . Si ne justificam aceasta in mod fals . Ne mintim pe noi insine si unii pe altii .

  13. Cum ziceam, articolul își merită finalitatea, ați ridicat câteva mingi în vechiul meci al intoleranței religioase. Comentariile majoritare de sub articol surprind această trăsătură dureroasă a subteranei umane .
    Felicitări stimată doamnă, vorba aceea
    Ca românul nu-i niciunul
    Unde-i doi se vinde unul…
    Diaspora să fie tăcută, să nu se facă nimic, și așa sunt niște trădători de țară…
    Cât despre minorități nu s-ar putea și… fără!!

  14. @LS: „…tot ce se numeste ortodoxie romaneasca…”. Băi, dar chiar tot? În afară de faptul că la evenimentul citat a participat un singur cor ortodox.
    Ai profitat de ocazie sa te răfuiesti cu Biserica ortodoxă, că tot era scara pusă, nu?
    Altfel, ești un comentator obiectiv si riguros, nu?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihaela-Alexandra Tudor
Mihaela-Alexandra Tudor
Profesor univ. dr., specialist in media, politica si religie, Universitatea Paul Valéry Montpellier 3, Franța Consultant media: La Deutsche Welle, Le Nouveau Montpellier, Regards protestants, France 24, Le Canard Enchainé, TVRi, 20minutes etc

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro