sâmbătă, ianuarie 22, 2022

Oferta electorală pentru apărare şi securitate, un obiectiv ratat al partidelor politice parlamentare

Marian Zulean, în ziua de 11 decembrie 2016, a publicat un articol documentat şi de actualitate, cu privire le oferta electorală a partidelor pentru domeniul securitate şi apărare {1}.

Autorul scrie:

„m-am gândit să vedem cum s-a reflectat problema securităţii naţionale în documentele electorale ale principalelor partide politice, în această campanie electorală. Programul electoral al PSD, intitulat ”Îndrăzneşte să crezi în România”, nu prevede în niciuna din cele 8 direcţii principale de guvernare vreo direcţie legată de securitatea naţională sau de apărare”.

De altfel, domnul Zulean, constată aceeaşi lacună majoră la toate programele partidelor importante care au participat la recentele alegeri parlamentare.

Încă din 2009, scriam că partidele politice ar trebui să reconsidere oferta cu privire la securitate şi apărare, şi mai sugeram că, indiferent de domeniu, mesajele ar trebui să genereze încredere, optimism şi dorinţa de a face că lucrurile să se întâmple, iar obiectivele propuse să fie concrete, măsurabile şi verificabile în timp, sugerând că, acestea, trebuie să facă diferenţa dintre trecut şi ceea ce se propune în viitor.

Din păcate, şi anul acesta, mesajele pentru apărare ale liderilor politici au fost superficiale spre inexistente, în condiţiile situaţiei critice de la flancul de est al NATO. Recent, dar prea târziu, ministrul apărării, vorbea despre “o degradare constantă în climatul de securitate de-a lungul flancului estic al NATO, în ultimii doi ani”. Şi, adaug eu, doar invocarea Parteneriatului strategic cu SUA, nu rezolvă problemele apărării României.

Aş fi vrut să citesc în “oferta” partidelor,  preocuparea responsabilă pentru reconsiderarea domeniilor care ţin de: structura de forţe, înzestrare, instrucţie, participarea în teatrele de operaţii, respectarea angajamentelor faţă de structurile aliate, respectul pentru ierarhie şi gradele militare, calitatea vieţii militarilor,  modernizarea instituţiei militare, în general. Era de dorit să constat că partidele îşi propun, printre altele, să adopte o lege prin care ministrul apărării, la începutul fiecărui an, să elaboreze o directivă, în care să fie menţionate priorităţile, etapele, responsabilităţile, costurile pentru acţiunile care se vor iniţia şi rezultatul aşteptat pentru fiecare din acţiunile asumate.  Rectificările bugetare spun multe despre lipsa unui proiect credibil, coerent si de perspectiva, în care predicţia şi lucrul bine făcut, nu ar trebui să fie exceptii.

Eu nu mai cred în cifrele electorale. Aş fi preferat ca, în locul acelui promis doi la sută din PIB, invocat de toate partidele în programele lor, să ni se spună dacă se doreşte asumarea unui Nivel de ambiţie al României, ca membră a comunităţii euroatlantice, pentru că logic ar fi ca, din ceea ce ţara îşi propune să devină, să decurgă angajamentele şi nu invers. Iată de ce aş fi vrut să ştiu dacă există voinţă politică pentru elaborarea unui proiect fezabil, pe baza unui audit responsabil şi credibil, care pentru armata se numeşte Analiză Strategică a Apărării{2}.

Vă propun un exerciţiu minimal, în legătură cu ceea ce aş fi vrut eu să citesc în proiectele partidelor, despre o posibilă oferta pentru apărarea  naţională:

1.       Iniţierea Analizei Strategice a Apărării pentru stabilirea Nivelului de ambiţie, cu efecte în planul unei viziuni integrate, cuprinzătoare, şi credibile privind apărarea naţională a României.

2.       Proiectarea unui Strategii de înzestrare pe termen lung, de 30 de ani, în complementaritate cu forţele aliate;

3.       Asigurarea treptată a unui volum de 25% din cheltuielile de apărare, pe termen lung, în scopul implementării Strategiei de înzestrare a armatei şi angajarea prioritară a programelor de achiziţie a armamentului, tehnicii şi echipamentelor necesare asigurării protecţiei forţelor şi reducerii pierderilor de vieţi omeneşti dislocate în teatrele de operaţii, precum şi pentru reducerea treptată a dependenţei logistice faţă de aliaţi;

4.       Asigurarea graduală a 20% din bugetul apărării pentru finanţarea cheltuielilor de operare şi mentenanţă;

5.       În derularea programelor de achiziţii de tehnică militară, în afară operaţiunilor de offset, să fie asimilate în producţia internă unele echipamente, sau componente ale acestora şi să se asigure mentenanţa lor pe durata ciclului de viaţă de către firmele româneşti;

6.       Promovarea intereselor politice strategice şi industriale ale României în context euro atlantic pentru elaborarea Cărţii albe  europeane a apărării şi a Legii de planificare a apărării la nivel european, în scopul optimizării cheltuielilor pentru apărare si realizării unei diviziuni a muncii coerente în domeniul industriei de apărare;

7.       Dezvoltarea unor programe de achiziţii multinaţionale, derulate cu consultarea NATO sau a principalilor aliaţi, având drept scop accesul la tehnologii avansate care să crească competitivitatea industriei româneşti de apărare sau civile din perspectiva conceptului NATO/ “Smart Defence”;

8.       Dezvoltarea unor capabilităţi de nişă în domeniul cibernetic, prin valorificarea potenţialului uman şi tehnologic de care dispune România;

9.       Participarea la programele iniţiate de Agenţia Europeană de Apărare a UE prin promovarea intereselor şi sprijinirea implicării companiilor româneşti pentru finalizarea proiectelor din domeniul armamentelor, tehnicii şi echipamentelor de apărare;

10. Promovarea unui set de legi care să conducă la reconfigurarea structurii piramidale a organismului militar;

11. Prelungirea vârstei active a personalului militar numai pe baza unei evaluări anuale care să aibă în vedere potenţialul profesional, starea de sănătate, capacităţile fizice, inclusiv a militarilor angajaţi pe baza de contract;

12.Retragerea, prin măsuri administrative sau juridice, a gradelor militare, ordinelor, decoraţiilor şi medaliilor oferite ilegal clientelei politice;

13. Reconsiderarea cadrului legislativ cu privire la locul, rolul şi pregătirea cadrelor de rezervă;

14.Asigurarea unor condiţii decente de muncă şi viaţă pentru personalul Ministerului Apărării, prin continuarea modernizării infrastructurii şi dezvoltarea programului de achiziţii de locuinţe de serviciu şi proprietate privată.

În concluzie, partidele politice importante din România, au ratat şi de această dată şansă de a demonstra că problemele de apărare şi securitate ale României,  nu intră la categoria “şi altele”, dar sper că Programul viitorului Guvern, va corectă această lacună majoră din programele electorale ale partidelor parlamentare.

NOTE

{1} https://www.contributors.ro/editorial/securitatea-naţională-azi/

{2} https://www.contributors.ro/administraţie/armata/trei-răspunsuri-o-scrisoare-pierdută-şi-un-proiect-amânat-analiză-strategică-a-apărării/

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Oferta electorală pentru apărare şi securitate, un obiectiv ratat al partidelor politice parlamentare sau doar nostalgia doctorilor sMIOP ( știinte militare, ordine publică și informații ) de a avea mai multa putere si de controla intreaga societate ?

    „ Încă din 2009, scriam că partidele politice ar trebui să reconsidere oferta cu privire la securitate şi apărare, şi mai sugeram că, indiferent de domeniu, mesajele ar trebui să genereze încredere, optimism şi dorinţa de a face că lucrurile să se întâmple, iar obiectivele propuse să fie concrete, măsurabile şi verificabile în timp, sugerând că, acestea, trebuie să facă diferenţa dintre trecut şi ceea ce se propune în viitor.”

    Dincolo de aceste generalitati si truisme , inainte de a cere partidelor politice sa devina experte in problemele de securitate si aparare , ar fi foarte bine daca decidentii si factorii implicati in acest domeniu si-ar delimita mai exact aria lor de competenta pentru ca ce mai mare eroare pe care o poate face o societate democratica este aceea de a suprapune sectorul militar cu cel civil incalcand principiile statului de drept, logicii democratice , ba chiar si principiile hatrului Ion Creanga ( „daca-i copil, sa se joce ; daca-i cal, sa traga ; daca-i popa, sa ceteasca „).

    In al doilea rand , profesorul Marian Zulean are un articol foarte interesant pe tema securitatii nationale in care semnaleaza si marile ei probleme care ar trebui clarificate inainte de acordarea sprijinului politic :

    „…cea mai mare confuzie conceptuală, cu implicații asupra democrației românești, este cea dintre siguranță națională și securitate națională.”

    „Una dintre criticile acestei modificări ”semantice” este legată de faptul că ”securitatea națională” este conceptul integrator, scopul final al politicii de securitate națională, iar instituțiile care lucrează pentru acel scop sunt organizate într-un complex sistem de securitate națională, ce cuprinde atât leadershipul politic civil cât și armata, jandarmeria, poliția, serviciile de informații și contrainformații. Securitatea națională nu este doar apanajul serviciilor de informații, ele trebuie să rămână doar ”servicii”, să se ocupe de strategie și tactică și nu de politică de securitate națională. Pe scurt, înlocuirea cuvântului siguranță națională, din titlul legii, cu securitate națională generează oportunități pentru construirea statului-Leviathan. Prin această modificare simplă scopul final al statului modern- asigurarea securității cetățenilor săi- devine acum DOAR apanajul serviciilor de informații, fără a reglementa și contribuția decidenților politici civili, a armatei, a jandarmeriei sau a polițiștilor.”

    „Mai mult decât atât, instituții respectabile poartă pecetea acestui păcat originar. Astfel, există un respectabil institut al MApN cu denumirea Institutul pentru Studii Politice de Apărare şi Istorie Militară, a cărui denumire conține o înțelegere greșită a termenului ”defense policy”, situație generată de confuzia dintre cuvintele englezești ”politics” și ”policy”. Mai sunt și alte instituții neguvernamentale ce poartă denumiri cel puțin bizare, precum Centrul de Strategii Aplicate (de parcă scopul unei strategii nu ar fi acela de a fi pusă în practică) sau Centrul de Strategii Avansate, dar nimeni nu-și pune problema înțelesului clar a denumirii lor.”

    „Astfel, s-a construit Academia de Ştiinţe ale Securităţii Naţionale (despre care am scris anterior)[v] , a fost înființat domeniul de studii doctorale ”studii de securitate”, ce a înlocuit vechiul domeniul ”informații”, deși în Occident acesta este un subdomeniu al științelor politice/relațiilor internaționale (s.n.). Tot așa au apărut, la academiile militare, programe civile de licență, cum ar fi psihologie (s.n.)-la ANIMV, management și comunicare publică(s.n.)-la UNAp sau drept- la Academia de Poliție. În aceeași ordine de idei, aceste academii au început să deruleze și proiecte europene FSE în domenii ce greu pot fi asociate științelor militare sau studiilor de securitate (s.n.) , de exemplu combaterea violenței în familie, management preuniversitar etc. Nu-i așa că securitatea națională cuprinde tot ce mișcă-n țara asta? „

    „Acest lucru se petrece în contextul în care avem aproape 2000 (!) de doctori în știinte militare, ordine
    publică și informații (sMIOP), aproape 5000(!) de absolvenți ai colegiilor de apărare sau siguranță națională, câteva academii militare si o Academie de Ştiinţe ale Securităţii Naţionale, instituție publică de interes național ”fără seamăn în lume.”

    Marian Zulean – Puterea politică și securitatea națională: la început a fost cuvântul…
    (http://www.contributors.ro/administratie/puterea-politica-%C8%99i-securitatea-na%C8%9Bionala-la-inceput-a-fost-cuvantul/ ).

    Problema este ca si acest articol lasa multe intrebari fara raspuns ( http://www.contributors.ro/administratie/puterea-politica-%c8%99i-securitatea-na%c8%9bionala-la-inceput-a-fost-cuvantul/#comment-299453 ).

  2. ceausescu perora la nesfirsit preocupat fiind de pacea mondiala si dezarmarea nucleara ! singurele in masura sa submineze prosperitatea socialista si viitorul luminos al patriei ! astazi cind romanii fug care ncotro dintr o tara macinata de nepotism si analfabetism, de coruptie si incompetenta, salvarea vine de unde altundeva daca nu de la geostrategi si generalii izmana ?!

  3. Din păcate sunt lucruri care nu fac știri, deci, în continuare, ne vom concentra pe achiziția câtorva avioane, pentru că noi asta credem că înseamnă apărare – avioane.

  4. Mă bucur c[ mai sunt oameni care se gândesc la Armata țării, la asigurarea condițiilor necesare în vederea unei riposte, în caz de nevoie. Din păcate, situația este dificilă. Situația actuală a Armatei este dificilă. Intrarea în NATO a dimunuat substanțial Armata noastră. Am râmas fără forțe aeriene, acestea rămânând aproape ineoperante. Cu greu am reuși să le dotăm cu câteva F-16 la mâna a doua, iar forțele marine au fost dotate cu 2 fregate engleze de mâna a doua! Nproc că mai avem câteva nave de luptă mai vechi, dar apte de acțiune. În ce privește trupele de uscat, acestea există aproape numai prin cele 4-5 batalioane care au operat în străinătate! Prelungirea stagiului de serviciu al soldaților și gradaților până la vârsta de 45 de ani este o acțiune păguboasă. Din fericire, a fost pusă în funcție o lege privitoare la pregătirea militară benevolă, care a intrat în vigoare la începutul acestui an. În ce privește pozițiile partidelor față de apărarea națională, singura preocupare este de a asigura 2% din buget pentru cheltuieli de apărare. Se bune baza pe contribuția americanilor la apărarea României, fără a avea în vedere că acesastă chestiune generează un pericol major pentru noi. Ar trebui să luăm aminte că americanii au dislocat forțe militare în Polonia, că în România a fost dispus un sistem antirachetă, că în nordul Germaniei au fost dislocați câteva mii de militari americani. Dacă ne uităm și în istorie, vom observa că nici primul război mondial, nici cel de al doilea nu au fost provocate de ruși, ci de nemți! Totuși, trebuie să sperăm că, după alegerea lui Trump la președinția SUA și apropierea Turciei față de Rusia vor potoli pornirile agresive, favorabile pentru toată lumea, inclusiv pentru România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Iordache Olaruhttp://contributors.ro
Absolvent al Liceului Militar, al Scolii militare de ofiteri activi de artilerie, sef de promotie, al Academiei Militare si Colegiului National de Aparare. Trecut in rezerva in anul 2009, cu gradul de general maior, dupa 37 de ani de cariera militara. Cele mai importante functii indeplinite: lector in scoala militara, ofiter de stat major in Comandamentul artileriei si Statul Major General. Din 1995 pana in 2000 a lucrat in Biroul reprezentanti militari romani la NATO si UEO, consilier al sefului Statului Major General intre anii 2000 si 2003, apoi intre 2003-2006, a indeplinit functia de loctiitor al reprezentantului militar al Romaniei la NATO si UE. In noiembrie 2006, a fost numit sef al Directiei Planificare Strategica din Statul Major General. Dintre decoratiile si medaliile primite, cele mai importante sunt: Ordinul National “Pentru Merit” in Gradul de Cavaler (pentru militari), Ordinul "Sfanta Barbara" (SUA) si Medalia "Pentru Merit" (SUA). Este Cetatean de Onoare al Statului Alabama.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Vreau să dezleg două enigme

Scrisoare deschisă către concetățenii mei Dragi prieteni,            Ați observat,...

Povestea unui om leneș

«Întrebarea esențială e alta: Sunteți sau nu pe aceeași pagină cu conu’ Leonida? Dacă susțineți că statul ar trebui să răsplătească morții...

Opinie-răspuns la opinia vicepreședintelui PSD: putem aboli cota unică, dar cu asta ce-am rezolvat?

Percep opinia prezentată zilele trecute în ZF de dl. Sorin Grindeanu, vicepreședintele PSD, ca o binevenită deschidere la dialog privind oportunitatea renunțării...

Ce știm sigur despre planurile lui Putin privind Ucraina, între atâtea incertitudini

Există un număr considerabil de încercări de a găsi un răspuns la întrebarea dacă armata rusă va ataca...

Monitorizarea PNRR – examen de maturitate?

Autori: Dragoș Pîslaru și Tana Foarfă La vârsta de 15 ani începi să vezi lumea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro