Tinerii din societatea românească sunt un grup dinamic aparte datorită abilităților dobândite alert prin evoluția uimitoare a tehnologiei și inteligenței artificiale, dar și prin tendința de a dezvolta relații și rețele sociale mai extinse (Ciucurel 2024). În contextul fenomenului îngrijorător al sporului natural negativ, îmbătrânirii populației și migrației din România, generațiile tinere rămân speranța societății că actuala condiție socio-economică a populației poate fi dezvoltată.
Sub aceste auspicii, Institutul Național de Statistică a lansat la începutul lunii septembrie, Competiția Europeană de Statistică, o premieră de bun augur pentru promovarea datelor oficiale naționale atât în sistemul educației din România, cât și în societate.
Competiția vizează elevii din învățământul liceal, grupați pe două categorii de vârstă, respectiv categoria junior pentru clasele a IX-a și a X-a și categoria senior, mai exact clasele a XI-a și a XII-a, care vor participa în echipă la fază națională, urmând apoi etapa la nivel european unde fiecare țară poată să trimită până la două echipe din fiecare categorie. Datele arată că populația tinerilor cu vârstă cuprinsă între 15 și 18 ani este peste 915.000 persoane, reprezentând mai mult de 4% din totalul populației după domiciliu. Scopul principal general al acestei competiții este de a încuraja și promova interesul pentru statistică în rândul elevilor, dar și în rândul cadrelor didactice pentru a utiliza noi materiale de predare a programelor de studiu care conțin date reale furnizate de statisticile oficiale, conform ESC (European Statistics Competition).
Demararea și desfășurarea unui astfel de concurs la nivel național aduce avantaje semnificative atât pentru tineri și cadre didactice, cât și pentru populația autohtonă. În primul rând, cerințele competiției provoacă tinerii să își extindă orizonturile de cunoaștere pe diverse tematici construite în baza datelor statistice oficiale și ai indicatorilor specifici în diferite domenii de interes, dar și să fie creativi. Deși statistica oficială cu toate etapele caracteristice: colectare, analiză, interpretare și diseminare, poate fi un proces încărcat și anost, mai ales pentru tinerele generații, Eurostat a reușit să propună o modalitate de a capta atenția și de stârni curiozitatea elevilor. Echipele participante vor avea sarcina de a realiza un material video pe baza unui subiect propus în cadrul competiției, dar și un raport de tip „making of”, oferind informații despre tehnicile utilizate, publicul la care ar dori să ajungă și despre întreg procesul de creare a videoclipului. Astfel, participarea la competiție este una transparentă și implică un grad de responsabilitate necesar și semnificativ în evoluția tinerilor. Apoi, elevii participanți vor beneficia de oportunitatea de a experimenta leadershipul, sentimentul de apartenență la o echipă de lucru, ambiția de a ajunge în rândul tinerelor echipe internaționale, dar mai ales, vor avea privilegiul de a interacționa cu actori instituționali remarcabili din domeniul statisticii. Programele de studiu și catedrele cu specializări în acest domeniu sunt mai degrabă preponderente în universități, motiv pentru care pentru mulți dintre tinerii liceeni sau din gimnaziu, datele statistice reprezintă un tărâm necunoscut. Printre puținele oportunități de a avea contact cu statistica din România, se numără contextul desfășurării Recensământului Populației și al Locuințelor, însă nu prin participarea directă, ci prin eventuala interacțiune cu un recenzor sau participarea la discuții cu ceilalți membri adulți din gospodărie pe marginea acestui subiect. Datele statistice în rândul tinerilor ar trebui să reprezinte proeminență din numeroase motive. Un prim argument ar fi faptul că INS colectează date care creează profilul României din punct de vedere socio-economic. Dincolo de cunoașterea obișnuită generală, indicatorii INS pot fi utili pentru multiple studii de cercetare ale unor organizații de tineret sau non-guvernamentale care să stimuleze generațiile tinere să contribuie activ în societate prin implicare civică. Un alt argument este probabilitatea obținerii unui loc de muncă într-un domeniu care implică date statistice sau cercetare, iar familiarizarea prealabilă poate fi un avantaj.
În al doilea rând, impactul asupra cadrelor didactice și asupra instituțiilor de învățământ va fi remarcat nu doar prin prestigiul ca „școală trimițătoare” la o competiție internațională, dar și prin șansa de a avea contact cu un domeniu de studiu mai puțin abordat, cel al statisticii. În ceea ce privește cadrele didactice care participă ca tutori ai echipelor, o astfel de competiție poate fi un prilej de a ieși din zona de confort a disciplinelor predate, dar și o șansă de a întemeia o altfel de interacțiune cu elevii fără presiunea evaluării și notării obișnuite, ci împărtășirea de idei creative cu același scop.
În ceea ce privește extinderea orizontului de interes pentru populația majoritară, o astfel de competiție poate contribui la formarea unei atitudini colective pozitive pentru direcțiile de statistică, institut și statistica oficială. Un argument în favoarea acestei idei ar fi faptul că preocuparea tinerilor va fi, cel puțin pentru o perioadă scurtă de timp, una care implică cunoaștere, creare și timp petrecut în folosul dezvoltării personale. În plus, fiind o noutate pentru Institutul Național de Statistică, societatea poate încadra organele de statistică în tipologia actualului, a realității zilele noastre și mai puțin în vechiul sistem caracteristic doar prin numărarea istorică a populației.
În contextul lansării și desfășurării unui astfel de concurs național, INS încurajează toți tinerii din învățământul liceal și cadrele didactice să se înscrie și să ofere o primă șansă statisticii oficiale ca interes de cunoaștere și studiu. Etapa națională se va desfășura în perioada ianuarie-martie 2025, iar etapa europeană pentru echipele selectate în perioada aprilie/mai-iunie, ambele etape fiind în regim online fără obligativitatea prezenței fizice. Institutul Național de Statistică va premia echipele câștigătoare și profesorii coordonatori, iar în cazul în care echipele din România vor câștiga și etapa internațională se va desfășura o altă ceremonie de premiere online sau fizic într-o locație propusă de organizatori.