luni, iulie 22, 2024

Profetul, Aurul și Vladimir Pustan (Jr!) : un fapt divers și multă emoție populară în mediul evanghelic românesc

Un fapt divers, difuzat de media mainstream și, cu precădere, de familia media a Antenei 3-CNN, a creat în ultimele zile multă emoție, reacții și dezbateri în spațiul religios evanghelic din România și din diaspora. Faptul în sine nu este cu nimic ieșit din comun: este vorba despre o știre în legătură cu un presupus trafic de droguri (al nu știu câtelea în România!) în care este implicat Vladimir Pustan Jr., fost agent de poliție în București și apoi în Beiuș, fiul pastorului penticostal Vladimir Pustan din Beiuș. Pustan Jr. este arestat preventiv pentru suspiciune de trafic de droguri și substanțe interzise vândute mai ales minorilor.

Știrile de tip fapt divers inflamează în general media și cresc audiențele, dacă ar fi să ne gândim numai la formatul celebrului Jurnal de la ora 17, lansat de ProTV cu ani buni în urmă, după modelele de televiziune occidentale. Caracterul macabru, negru, ascuns al acestora dopează audiențele televiziunilor de România. Dacă tendința internațională a publicului este de a încerca să se dezintereseze de faptul divers negativ, în România este încă ora faptului divers negru, știind că, nu toate faptele diverse devin știre dacă ar fi să ne uităm la numărul cotidian de crime și infracționalitate. Atunci, de ce un caz că acesta devine știre pe agenda mediatică mainstream în România? Răspunsurile pot fi numeroase, iar unul pare să se profileze imediat: pentru că este vorba despre fiul unui pastor cunoscut, un copil de om „al lui Dumnezeu”, el însuși vlogger religios și creștin. Însă, dincolo de explicația că faptul acesta divers poate fascina publicul pentru că reflectă realitatea unor devianțe din lumea religioasă la care ne putem gândi că există sau care chiar există, sau că știrea rezumă problemele vieții în societate, a exceselor posibile ale omului în comunitate, perturbat de impulsurile sale, așa cum suntem cu toții, putem avansa un alt scenariu, foarte probabil, în contextul electoral al lui 2024 care va fi marcat puternic de prezența religiei în alegerile din România (am mai scris despre aceasta în Hotnews & Contributors și în Labirintul Magazin). Acest fapt divers devine deci excepțional pentru  că trezește o emoție puternică în mediul religios românesc, în contextul în care tatăl celui implicat este angajat direct în campanii de susținere a unor figuri politice în cursele electorale ale anului.

Pe scurt, Vladimir Pustan-tatăl este un predicator foarte mediatic, de succes, fondator al unui sistem de biserici de tip „big church” în România și Marea Britanie, cu un imperiu financiar și un capital de influență în mediul evanghelic foarte bine stabilizat. El este, de asemenea, proprietar de media, influent nu numai în sfera religioasă, dar și politică. Stăpânește foarte bine „Amvonul digital”, fiind o personalitate religioasă angajată, între altele, în susținerea liderului politic AUR, George Simion, dar și a acțiunilor „patrioților” populiști precum Mihail Neamțu, care promovează ideile populiste de identitate națională religioasă (creștină), construite însă pe un fond de speculație ideologică marxistă, așa cum rezultă ea chiar din analiza lui Marx: „Religia este suspinul făpturii asuprite, sufletul unei lumi fără inimă, la fel cum este spiritul condițiilor sociale din care spiritul este exclus. Ea este opiul poporului. Abolirea religiei ca fericire iluzorie a oamenilor este cererea formulată de fericirea lor reală. A cere să renunțe la iluzii despre situația lui înseamnă a-i cere să renunțe la o situație care are nevoie de iluzii. Critica religiei este așadar, în germen, critica acestei văi de lacrimi a cărei aureolă este religia” (Karl Marx, 1843).

Fiul lui Puștan senior este și el un influencer religios, un activist care a cochetat cu politica, candidând pentru funcțiile de consilier local și județean, fără rezultate însă.

Scandalul drogurilor în care este implicat fiul lui Vladimir Pustan a iscat o seamă de reacții de susținere din partea altor lideri religioși, care țin în mâna imperii financiare și „big churches” pentru că toți aceștia au ceva în comun: sunt implicați în promovarea unor partide, a unor politicieni și agenți de influență politică în viitoarele alegeri din România. Este vorba aici despre un fenomen similar cu cel din Statele Unite și din Brazilia, în care, pentru prima dată în mod foarte evident, prin media digitale, se experimentează vizibil în România explozia fenomenului predicatorilor evanghelici de succes care au obiective politice și infiltrează câmpul politic pentru a face campanie, direct sau indirect, actualilor sau viitorilor politicieni-candidați. Fenomenul acesta, născut în Statele Unite în a doua jumătate a secolului trecut și despre care am vorbit pe larg aici, este întâi importat în Brazilia prin figurile predicatorilor Jerry Falwell, Billy Graham și Pat Robertson. Brazilia dezvoltă mai apoi proprii lideri religioși, influenți politic, care l-au purtat la victorie, mai târziu, pe Jair Bolsonaro. Acest model neoprotestant, provenit din ecoul redeșteptării americane, exportat în Brazilia ca reacție la catolicism, ca nu cumva acesta să devină prea puternic politic (Gutwirth, 1988), este diseminat în timp și în Europa. În România, după 1989, el este puțin vizibil, dar existent prin inițiativele pastorului baptist timișorean Petru Dugulescu, deputat de Timiș în 1992 pe listele PNȚCD, susținător al lobby-ului politic pentru aderarea României la NATO, inițiator al unui ecumenism politic prin organizarea în 1990 a Marşului Învierii de la Timişoara. Fenomenul devine din ce în ce mai evident pe măsură ce se formează o „castă” a liderilor de influență religioși, adică pe măsură ce își fac apariția, mai ales în contextul dezvoltării consumului de media digitale, predicatori de succes, care construiesc adevărate fortărețe-biserici, în spatele cărora dezvoltă afaceri bănoase care le permit, mai presus de toate, să țeasă alianțe politice importante, mai mult sau mai puțin bazate pe interes personal. Dacă după 1989 figura lui Dugulescu era inspirantă prin conținut sociopolitic, religios și ținută morală, astăzi, devin vizibili cel puțin doi predicatori de talia celor americani și brazilieni pentru România și diaspora sa, care au, evident, carura vremurilor actuale, mai mediatică și mai edulcorată: este vorba despre Vladimir Puștan și Toni Berbece. Aceștia contează în alegerile viitoare pentru că puterea lor de influență este un real sprijin politic astăzi, de talia diferitelor personalități clericale ale Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Vladimir Puștan afișează o susținere netă pentru liderul AUR și acțiunile acestui partid populist. Toni Berbece face turul politicienilor, de la AUR la politicienii PSD, ultima opțiune fiind susținerea pentru senatorul în exercițiu Titus Corlățean, cunoscut pentru instrumentalizarea politico-populistă a religiei în mediul neoprotestant și pentru afișajul lui în bisericile neoprotestante ale tuturor denominațiunilor.

Acest context istoric larg, pune în evidență importanța viitoare pe care ar putea să o ia acest fapt divers legat de arestarea preventivă a fiului lui Vladimir Pustan, care a creat o iluzie demnă de o acțiune astroturfing: și anume că există o opinie publică puternică de susținere a fiului și tatălui, pe principiul erare humanum est, că subiectul este de maximă importanță fiind un atac la credință. Se ghicesc aici subteranele viitoarelor argumente în cazul în care ar ieși la suprafață lovituri politice îndreptate împotriva candidaților pe care îi susțin acești lideri religioși influenți. Este deci interesant de văzut care va fi impactul acestei non-știri în ceea ce privește evoluția angajamentelor politice viitoare ale seniorului Vladimir Pustan, precum și ale altor lideri carismatici din mediul evanghelic. În orice caz, această sumă de mesaje de susținere din partea unor pastori neoprotestanți face opinie pozitivă pe Internet în acest moment, iar mesajul pastorului Toni Berbece, foarte politic și orientat spre critica media mainstream, trădează nevoia de a apară citadelele convențiilor politice pe care le construiește în umbră și la vedere și de a prezerva locul de jucător cu șanse de câștig la Jocurile Olimpice Politice din România lui 2024.

Saga ponderii religioase, bazată pe construcția religie, politică, media continuă. Mediatizarea unui fapt divers religios în 2024, fie că este legat de BOR sau de o denominațiune neprotestantă, poate fi vector al unui joc politic căruia trebuie să îi acordăm toate mijloacele de a-l înțelege pentru că un cetățean care votează nu este un cetățean turmentat.

Referințe

Gutwirth, J. (1998). L’Eglise électronique. La saga des télévangélistes. Paris : Bayard.

Marx, K. (1843). Critique de la philosophie du droit de Hegel, https://gallica.bnf.fr/essentiels/anthologie/religion-opium-peuple#:~:text=%C2%AB%20La%20religion%20est%20l’opium%20du%20peuple%20%C2%BBKarl%20Marx,religion%20qui%20fait%20l’homme

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. Reprezentantii cultelor religioase trebuie sa nu se implice politic . Eu asa consider firesc . Preotul care procedeaza astfel pe mine m-a pierdut ; ca om , ca enorias ca fiu duhovnicesc . Fiecare primeste ceea ce merita .

    • Reprezentantii cultelor religioase sunt si ei cetateni. Asadar au dreptul sa se implice politic. Nu pot constrange pe nimeni sa voteze intr-un anumit mod. Dar isi pot spune parerea.

    • Depinde ce se intelege prin implicare politica.

      Oricum, de-a lungul anilor, sint tot felul de exemple.

      Miron Cristea, primul patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane (1925 – 1939), a fost in perioada 1 februarie 1938 – 6 martie 1939, cel de-al 38-lea prim-ministru al Romaniei.

    • Preotii nu ar trebui sa se implice partinic, ci politic national, suprapartinic, asa cum a facut BOR de-a lungul secolelor, in folosul tarii si al poporului roman. Dar unii preoti s-au implicat antinational, sprijinind strainii sau ruperea Ardealului, si au suferit rigorile legii. Din pacate si unii preoti nationalisti au avut de suferit pentru ca nu sprijineau partidul unic.
      Omul, ca zoon politicon (animal care face politica, cum il definea Aristotel) are acest drept, chiar daca este in Armata tarii sau in Armata Domnului. Dar conteaza cum exercitam acest drept.

  2. Pentru publicul romanesc nu stiu cat de importanta este apartenenta religioasa a acestui infractor, cat faptul grav ca un politist vindea droguri si elevilor. De altfel se spune ca traficul de droguri, inclusiv printre copii, nu ar putea sa fie atat de raspandit fara concursul interesat al autoritatilor, iata ca si al politiei. Daca politia si biserica nu mai contribuie la asanarea societatii, atunci cine? ca de politicieni ne-am cam lamurit…

  3. Este o greseala multipla: religioasa, protestanta, politica; nu putea sa nu fie exploatata. Mai ales ca toate gruparile respective fac mare caz de tinuta morala a cetateanului, in general, a liderilor oponenti si a depravarii aduse de „progresisti”; astfel de greseli(ca si violulul tinerei bete la o adunare de partid, scandaluri cu gay nationalisti sau preoti, alianta PSD -partid progresist in Europa sau considerat asa-/BOR) subrezesc doctrina grupurilor ce se vor traditionaliste. Si cand planeaza si banuieli ca sunt in legatura cu Moscova… cu atit mai mult.
    Un fapt banal, capata importanta prin calitatea membrilor care comit fapta reprobabila.(Penala sau nu.) Tipic pentru mass-media noastra. De toate orientarile politice.
    Asa a fost din ’90 incoace, asa continua sa fie.
    Dar parca e mai bine, decat sa se musamalizeze in spatele usilor inchise, fara sa afle si opinia publica. Caci, totusi, „Nimeni nu e mai presus de lege.”

  4. Si ce parere aveti de raspopitul de la A3 sau tatucul tuturor raspopitilor – Stalin?
    La universitatea Paul Valéry Montpellier 3 asta este subiect tabu?

    Ati vizitat subsolul de la catedrala Cantebury unde protestantilor francezi li s-a alocat o sectiune?

    Cine credeti ca sunt mai turmentati: cetatenii din Romania sau intreaga clasa politica din Franta?

    • Pana la Canterbury este cale lunga. Oricum daca vrem sa evidentiem inca o data defectele si crimele altora, ar fi corect sa recunoastem ce s-a intamplat si se intampla inca in Romania Mare. Ca punct de plecare propun o simpla data calendaristica care marcheaza o mare durere romaneasca, ignorata de marea majoritate a romanilor. In timp ce cetatenii Romaniei beneficiaza cat pot de mult de avantajele materiale ale integrarii europene, declarandu-se devotati practicanti ai principiilor si valorilor comunitatii, pastram in strafundul constiintei o aversiune stramoseasca – mostenita din secolele de vietuire in mediul bizantin – fata de fundamentul civilizatiei vestice. Stand la panda pentru a descoperi putreziciunea occidentului, orice roman ”mandru ca e Roman”, este gata ca in orice discutie sa serveasca stropsit printre dinti un argument de necontestat legate fara exceptie de monstruoasa Biserica catolica. Cum biserica noastra este animata de ecumenism selectiv afli iar si iar- de la opinca pana la vladica, despre crimele cruciatilor, despre desfranarea papilor, neaparat despre inchizitie, despre popii pedofili, despre internatele catolice ale mortii si multe alte teme care au character de generalitate “inconturnabila” si nu suporta discutii. O eventuala conversatie pe aceasta tema poate sa genereze cel mult observatia ca de sub sutana vladicii se itesc niste gurgui.
      De aceea inainte de a ridica piatra si de a arata spre paiul din ochiul vecinului sa ne deplasam la Sighet , iar apoi sa vedem ce se afla aici:
      2 IUNIE 2019.
      Cum articolul d-nei Prof se refera la ipocrizie, mercantilism si manipulare, cu gandul la aparitia intempestiva a celor doi mari si lat(a) patrioti racnitori, trebuie reamintite evenimentele care au permis propagarea pojarului nationalist crestin (?) din 2020.
      Pot fi amintite blestemele calaretului de pe cisterna, IPS Snagoveanu, afuriseniile si interdictiile unor episcopi, plerinajul la pestera Sfantului Andrei, vesnicele pelerinaje la moaste, organizate pe parohii, cartiere sau localitati precum cele ale preacuviosilor pandelica si consoarta sa la care se adauga antivaccinismul declarat al unor culte. In asemenea conditii, ordinul de lupta pe unitate, de sprijinire a unui partid , dat de la amvon s-a propagate cu viteza focului in gireada de paie.

    • Catedrala din Canterbury colț cu biserca cultului satanic situata pe o straduta ingusta si intortochiata pe care misuna aratari livide tatuate cu cranii incornorate…Cam asta-i atmosfera.
      Dupa ce te-au trecut oarece fiori pe sira spinarii scrutand templul crimei si al marilor compromisuri cu gandul la Burton si O’Tool, vrei Acasa, la Putna.

  5. Nu da bine amalgamul facut intre Simion si domnul Mihai Neamtu .
    Si vorba ” populism” suna a prostirea prostimii, or ‘ vous vous trompez de tous les points de vue . Filosoful teolog este un adevarat intelectual, patriot lucid, echilibrat, departe de curentul zemurist sau trumpist.
    Daca nu ati inteles ca pe domnul Neamtu nu il puteti asocia cu sfertodoctii atasati AUR inseamna ca nu putem conta pe o analiza impartiala pe subiectul invatamantului privat catolic de excelența din Franta unde studiaza copiii elitelor politice de toate orientarile.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mihail_Neam%C8%9Bu
    Traficul de cocaina coordonat prin intermediului secretarului Ministerului Educatiei al Belgiei Caroline Désir , o poate incrimina pe doamna ministru insasi?
    Asa si cu Vladimir Pustan.
    Daca vreti sa abordati un subiect interesant atunci aplecati-va asupra cazului Dan Voiculescu.
    De ce a avut patronul Antenei 3 CNN nevoie de o diploma in Theologie Orthodoxa?
    Impuscati trei iepuri dintr-o lovitura : politica , media, culte.

    • Si inca un subiect interesant pentru doamna Tudor. Limitele libertății religioase atunci când laicitatea împinsă la absurd tinde sa duca la distrugerea ultimilor instituții care mai conserva ceva valori tradiționale și o educație solida. Cred ca autoarea articolului este la curent cu persecuția la care este supus liceul Sanislas din Paris.

      • Daca doamna profesoara este o admiratoare a filosofului Michel Henry , va percepe corect sensul agresiunii falangei attalist libertine impotriva exigentelor educatiei catolice impuse prin normele aplicate in colegii precum Stanislas.
        Universitatea Catolica din Louvain ,Belgia , cu predare in limba flamanda, este modelul absolut de educatie conservator- catolica. Precizarea o fac pentru cei care vor sa faca o comparatie intre Montpellier si UKLouvain.
        Si ca un punct de onoare pentru clerul ortodox din diaspora, Mitropolia Ortodoxa Romana a Europei de Vest are doi tineri doctori in teologie licentiati la Louvain.
        La UKL pilele diplomatice, recomandarile ” asociatiilor culturale” si sustinerea Organelor MI nu au nicio valoare.
        Filiera protestant ecumenista are izvorul in Elvetia.
        https://www.univ-montp3.fr/fr/actualit%C3%A9s/michel-henry-une-pens%C3%A9e-radicale-et-toujours-vivante

  6. Pana acum nu s-a știut de Puștan, acum îl extrapolati cât puteți sa mai strângeți un like: mogul media, îl urmăresc săptămânal pentru ca are un mesaj creștin, sfaturi de bun simt și studiază Biblia, se străduie sa facă de peste 30 ani lucrarea lui Dumnezeu în mijlocul unui popor așa de greoi ca al nostru. Omul e implicat în multe proiecte, e perseverent dar niciodată nu a promovat în predicile sale vreun candidat politic. Din câte știu nu primește vreun ban din mediul politic dar așa cum ne-am obișnuit, preluați minciunile antenei1 fără vreun research de bun simț numindu-va totodată jurnaliști eco. În săptămâna asta, Puștanii sunt bătaia voastră de joc. La vremea cuvenită Însuși Dumnezeu va lua partea slujitorul Său, lăsându-vă cu gura căscată.

    • Aha, evident argumentu-i nestirbit. Dar pana la urma droguri a vandut? sau e o acuzatie pe care doar justitia divina o poate lamuri?

  7. Imediat dupa alegerile parlamentare din 2020 opinia publica romaneasca se declara uluita de afirmarea exploziva a unui partid cvasinecunoscut pana atunci. Cu foarte mare retinere am sugerat atunci germinarea lui in exterior si promovarea prin intermediul celei mai eficiente retele de mobilizare a national – bigotilor. Aceea actiune fulger poate fi considerata un model de manipulare si destabilizare, demn de a fi studiat in scolile de profil.
    Va felicit pentru capacitatea de a sesiza mobilul unor evenimente cu aparente de banalitate.

  8. Nu oricând ajungi să-l vezi pe Neamțu băgat cu arme și bagaje direct în tabăra marxiștilor. ROFL!!!
    O mutare îndrăzneață, ce să zic. Până-ți dai seama că articolul ăsta nu e decât o salvă într-o reglare de conturi între diverse facțiuni neo-protestante, și o altă modalitate de a amesteca religia în politică. Numai că facțiunea asta e cu „ăia bunii„, nu cu populiștii gen Bolsanaro…

  9. Cu sau fara toate subtilitatile religioase, urmatorul guvern se va forma din PSD, PNL si la nevoie UDMR pt ca nu exista alta optiune.

  10. Păi dacă religia este „opiumul popoarelor”, de ce să nu-i dăm poporului și droguri adevărate? În definitiv și tămâia, smirna,etc sunt tot un fel de droguri…
    Mai mult, și TV, telefonia mobilă, internetul, etc au ajuns tot un fel de droguri.
    Asta e! suntem o societate de drogați….

  11. Poate că este aşa cum afirmaţi, este vorba de o ştire cu bătaie lungă. Dar cred că nu sunteţi la curent cu un influencer mai vechi din mediul religios aşa-zis neoprotestant. El a fost numit şi chemat la Bucureşti ca să se implice în noua conducere a ţării (alături de Doinea Cornea, şi alţi dizidenţi) de către nimeni altul decît Ion Iliescu într-una dintre primele apariţii la TVR. Puteţi să vedeţi acelaşi personaj traducîndu-l pe preşedintele PNŢ la Congresul Partidului Conservator ( de la min 1:45 cu titlul discursul lui corneliu coposu la congresul partidului conservator din marea britanie ).

    Fenomenul conlucrării dintre religie şi politică nu este unul nou în România, el s-a manifestat şi în alte oraşe în care mediul neo-protestant a fost influenţat prin speech-uri ale politicienilor în timpul adunărilor din biserici. baptiste şi penticostale. În contextul absenteismului la vot aceşti politicieni şi-au aranjat un anumit număr de voturi care a contat foarte mult în succesul lor electoral (Vezi alegerea lui Falcă în Arad ca primar şi ca europarlamentar).

  12. Influenta neoprotestantilor e mare. Au reusit asta chiar in timpul perioadei comuniste. Putini stiu ca Billy Graham a fost in Ro in 1985. (Arad, Bucuresti, Sibiu, Suceava, Oradea, Timisoara si Cluj-Napoca). Faptul nu a fost mediatizat, a fost controlat strict, dar a avut loc. Dar atunci interesele erau altele, era in joc Clauza Natiunii Celei mai Favorizate.

  13. In regimurile autoritare (Rusia) și semiautoritare (România) biserica joaca un rol cheie în controlul societăților și uneori reprezinta o prelungire a serviciilor de informații. Înainte sa dați cu pietre, va rog sa citiți de doua ori: este vorba despre biserica, o instituție care tine de stat în fond, la fel ca orice alt minister sau agenție. Credinta și religia sunt lucruri total diferite. Poporul roman și credința sunt precum doua drepte paralele, iar asta se poate observa în biserica duminica dimineața sau în zilele de sărbătoare.

    • mike, biserica – prin definiţie – nu este o instituţie a statului. din păcate unii (din aparatul de stat) aşa o tratează, alţii (reprezentanţi ai bisericii, clerici) aşa se comportă. ambii cred că au de cîştigat, fără să vadă ce au de pierdut credincioşii exploataţi.

  14. Dragă doamnă,

    Ați lăsat niște link-uri către alte articole scrise de dumneavoastră pe aceeași temă ce vă macină: religia în politică.
    Un cititor simplu vă sfătuiește să faceți două lucruri înainte să scrieți și altele:

    Primul: studiați natura umană.

    Dumneavoastră nu aveți o scară de valori? nu iubiți unele lucruri mai mult decât altele? nu vă supuneți unor idei și respingeți altele? nu aveți un ideal, chiar și în ceață, a omului sau a societății ce transcede lumea pur materială? Este o viziune îngustă, ignorantă a istoriei și naturei umane cum că închinarea la supranatural este religie iar închinarea la natural și sentimente înalte se numește știință și umanism. Diferențe sunt multe și mari. Dar nu în faptul că unii se închină și alții nu, ci la ce se închină fiecare.
    Faptul că nu faceți mătănii și plecăciuni nu zice nimic despre faptul că gândurile dumneavoastră nu fac mătănii și plecăciuni, salturi în credință și părtiniri în emoții și judecăți morale în vorbe.
    Știința vă zice cum se comportă atomii de hidrogen, nu ce este moral și ce este imoral. Vă descrie ce face omul în anumite situații, nu ce *ar trebui* să facă omul, obligat fiind de…. nimic. Iar politicul și legea nu vă zice ce e bine și rău ci ce e legal și ilegal. Asta poate coincide cu ce e bine și rău, dar nu aveți acces la asta în pretinsa lume a neutralității religioase în primărie și parlament. Sigur că cu toții facem judecăți morale însă unii suntem mai onești decât alții în a recunoaște ce ne dă voie să facem asta. Unii o fac de pe stâncă iar alții cu picioarele bine plantate în aer.
    O cultură are un „cult”, un obiect al închinării ei. Dumneavoastra pare că faceți parte din același cult ce a produs revoluția franceză și mitul neutralității în spațiul public. Dar asta nu vă plasează decât în tabăra celor care îl pot cita pe Marx ca o sursă de înaltă moralitate și totuși să nu vadă ironia. Nu vă plasează în vreo tabără neutră în niciun sens, decât dacă porcii din Ferma Animalelor erau și ei neutri.

    Și al doilea lucru este să meditați la ideea de democrație. Eu unul nu am niciun ban în joc, dar știu că pentru neutrii ca dumneavoastra, această înaltă idee este unul din lucrurile ce cere închinare.
    Dacă o societate este deschis creștină, cum a fost întreaga europa până acum aprox. 150 de ani de altfel, și este și o societate organizată pe principii democratice, nu urmează că reprezentații votanților *trebuie* să fie și ei creștini în spațiul public, în judecăți, argumente și decizii? altfel nu îi reprezintă pe cei ce îi votează. Ar fi o democrație defectă dacă nu asta ar fi realitatea. Ar merita atenția, grija și toate intențiile dumneavoastră neutre de a pune kratos, puterea, în mânile demos-ului, populației. Altfel spus, ar trebui în acea societate să deplângeți „traficul neutralității” în politică. Oamenii fiind credincioși, dorind reprezentanți și dezbateri creștinești în parlament, ar trebui să le aibă, conform democrației în care participă. Sigur, veți putea argumenta pentru alte viziuni asupra lumii în privat, dar lupta publică va fi pentru o democrație sănătoasă.
    Ei bine, atunci nu vi se pare absurd să deplângeți că oameni cu alte idei decât cele ce vă caracterizează pe dumneavoastră vor să facă parte din dialogul public? Nu vi se pare absurd că deplângeți că cetățeni într-o democrație doresc să facă referire la sistemul lor de valor și nu al celui impus de dumneavoastră sau de Napoleon?
    Vă spun eu, este și absurd și arogant și nedemocratic.

    În loc să luptați public pentru slăbirea democrației, unde creștinul trebuie să fie reprezentat de necreștin în parlament, v-ați servi scopurile mai bine dacă v-ați predica zeitățile inimii în privat.

    PS: e „Pustan” nu „Puștan”.

  15. Pentru a actualiza, urmarind valtoarea din Franta pe subiectul scandaloasei pedagogii crestine promovate de colegiul privat catolic Stanislas , spre contrarierea doamnei profesoare Tudor, s-a votat atribuirea sumei de 900.000€ ca subventie din fonduri publice, a incriminatului colegiu.
    In conceptia liberticid stangistilor, un colegiu catolic nu trebuie sa tina un curs de studiere a Noului Testament si elevii nu trebuie sa aiba opinii personale prin prizma preceptelor biblice ,privind deviatiile comportamentale sexuale , promovarea avortului si dreptul la sinuciderea asistata ( proiect de lege).
    https://www.bfmtv.com/paris/lycee-stanislas-la-region-ile-de-france-vote-une-subvention-de-plus-de-900-000-euros-l-opposition-de-gauche-s-y-oppose_AN-202401310594.html
    Interesant, este faptul ca in scolile catolice din occident, studiul religiei crestine prin catehizare este absolut necesar pentru a nu rastalmaci cuvintele Evangheliilor, ale Apostolilor si a intelege ca mesajul Noului Testament este viu si aplicabil existentei omului actual si al celui din viitor.
    Cateheza nu este un curs de istoria crestinismului ci un program de transmiterea mesajului Hristic in centrul caruia sta Omul.
    Noi romanii ortodocsi, pacatuim prin supérficialitate ,avem Biserici multe, preoti cat sa acoperim toate parohiile dar puțina dorinta de a cunoaste si aprofunda intelesurile Legii celei Noi.
    Cazul tanarilui Pustin sa speram ca va ilustra intr-un viitor apropiat pilda fiului ratacitor , amagit de ispitele lumesti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihaela-Alexandra Tudor
Mihaela-Alexandra Tudor
Profesor univ. dr., specialist in media, politica si religie, Universitatea Paul Valéry Montpellier 3, Franța Consultant media: La Deutsche Welle, Le Nouveau Montpellier, Regards protestants, France 24, Le Canard Enchainé, TVRi, 20minutes etc

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro