Îndemnul din titlu este, de fapt, o reluare a titlului unui articol pe care l-am publicat cu trei zile înainte de șocul alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie anul trecut, pe platforma Centrulpolitic.ro: „Puneți-vă centurile! Aterizăm, la finalul Erei Iohannis. Ce facem când ajungem la sol, în decembrie?” Desigur, nu pot să spun că intuiam ce se va întâmpla la alegeri, căci surpriza a fost imensă pentru toată lumea, dar aveam încă de atunci suficiente motive să cred că suntem la finalul unei lungi perioade relativ predictibile și stabile a democrației românești, că totul va semăna cu o aterizare forțată după un zbor neglijent, dincolo de care vom constata că președintele și partidele au eșuat în ochii oamenilor, că direcția fundamentală este pusă din nou în discuție și nu avem soluții credibile la nivelul formațiunilor politice existente.
Așadar, pe 21 noiembrie, formulam următoarea prognoză pentru perioada următoare, pe termen scurt, din nefericire confirmată pe deplin: „Aterizarea va fi dură, la finalul Erei Iohannis. În decembrie ne vom trezi „la sol”, învinși politic, fără soluții politice pe termen scurt, cu o economie ce stă să se prăbușească sub povara deficitelor, cu un stat în care nu mai crede aproape nimeni ([cu deficite de credibilitate în] justiție, administrație, servicii secrete ale căror falange fantomatice își fac din când în când apariția în politică, educația în picaj, sănătatea sub presiunea scandalurilor și lipsurilor etc.), cu un populism kitschos care va închina ode din ce în ce mai agresive „suveranismului”, „nostalgiei comuniste” și „patriotismului” inept, în forme tot mai explicit antioccidentale. […] Partidele mainstream (n.a. PSD, PNL și USR, adică cele cu minim două legislaturi parlamentare și care nu depind de un electorat etnic specific) vor obține pe 1 decembrie a.c. rezultate mai slabe decât propriile lor rezultate din decembrie 2020. […]
Nu e greu de anticipat că ne vom simți copleșiți de valul de ignoranță, ură, prostie, frustrare, violență verbală (sperăm că doar atât, deocamdată), sau „succes politic” (mandate parlamentare) pentru figuri sinistre, rejectate profesional, civic sau cultural. Vom intra în contact cu realitatea politică dură a unei Românii care a involuat pe plan intelectual, educațional și moral.”[1] Este important, cred, să fixăm contextul în care încheiem în România furtunosul an 2024. Acesta este.
2024 a fost, la nivel global, un an foarte conflictual iar tensiunile sunt în creștere în mai multe regiuni ale lumii. Numărul persoanelor ucise în conflicte violente a crescut la 233597, cu 30% mai multe decât în 2023, după cum arată un raport recent al Armed Conflict Location and Event Data (ACLED)[2].
În ceea ce privește contextul extern și racordarea României la situația internațională tot mai tensionată, am conturat un tablou mai amplu în articolul „Al Treilea Război Mondial se apropie de sfârșit. Ce poate urma dacă Vestul pierde capacitatea de a reglementa lumea. România vulnerabilă”, articol care se încheia astfel: „…Timp de cel puțin 5-6 ani de acum înainte, Al Treilea Război Mondial, început de Putin în 2008, căruia i s-au alăturat China, Iranul și Coreea de Nord, în cea mai amenințătoare axă de după 1945 încoace, va cunoaște cele mai intense desfășurări de ostilități hibride, fără a exclude posibilitatea unei conflagrații militare. Orice derapaj al României în acești ani ne poate fi fatal. Cu cât vom ține mai aproape de nucleul euro-atlantic al lumii occidentale și cu cât vom fi mai responsabili în politica internă, cu atât șansele României de a scăpa nevătămată în acest teribil război vor crește. Dar să fim lucizi, mergem deja pe sârmă și, în acest context volatil, nu prea mai avem plasă de siguranță sub noi.”[3]
Revenind la prognoza mea de politică internațională și internă, publicată pe 1 ianuarie 2024 în grupajul de prognoze al ICDE[4], aș începe prin a evalua că toate cele 15 puncte s-au validat în principiu, începând cu faptul că Ucraina și Rusia și-au „redefinit în 2024 obiectivele victoriei” în acest război, de la cele maximale la unele atenuate, mai apropiate de realități, continuând cu victoria lui Donald Trump și a republicanilor în SUA (Președinție și Congres) sau a laburiștilor britanici, până la ascensiunea dreptei naționaliste suveraniste în alegerile europene din iunie și victoria extremei drepte în Austria în septembrie, de la eliminarea de către trupele israeliene IDF a liderilor Hamas, oriunde s-ar fi aflat aceștia, și intervenția militară în sudul Libanului (împotriva Hezbollah) sau realegerea Maiei Sandu și reușita referendumului pro-european din Republica Moldova, până la a formula explicit, la punctul 15, că „opțiunea anti-occidentală din România nu va depăși 30-35% din totalul populației. Orientarea politică postelectorală de la București va rămâne pro-UE, pro-SUA și pro-NATO, asigurată printr-o coaliție chinuită și instabilă de 3 partide, formată cel mai probabil din PSD, PNL și UDMR.”
…Dacă 2024 ni se pare că ne-a adus toate necazurile, tulburările și complicațiile politice posibile, ei bine, revin la îndemnul din noiembrie, de a ne lega centurile pentru 2024+1! Turbulențele vor continua puternic (inclusiv pe dimensiunea economică), unele chiar se vor accentua, dar, contrar așteptărilor celor mai pesimiști analiști din mediile internaționale, s-ar putea să avem și deznodăminte fericite în câteva situații importante. 2024+1 se profilează ca un an al paradoxurilor.
Așa cum arată lucrurile acum, 2025 se va contura ca o prelungire inevitabilă a pachetului de teme, crize, conflicte și tensiuni de care am vorbit în 2024. În esență, nu s-a rezolvat niciuna dintre ele, așa că toate turbulențele politice, militare, economice, ideologice, socio-culturale se vor regăsi din plin în anul care începe, din Ucraina până în Orientul Mijlociu și din Europa de Vest până în România și Republica Moldova, care vor avea din nou alegeri. Nu vor fi însă nicidecum numai necazuri, probleme și dificultăți în noul an, pentru că deja din 2024 au apărut indicii analitice că unele dintre crizele pe care le traversăm ar putea să-și găsească soluționări favorabile, pe fondul unui an în general agitat, încărcat cu tensiuni multiple. Dacă avem însă un ochi atent la unele evoluții care deja s-au declanșat, înțelegem că 2025 ar putea să ne aducă, dincolo de furtună, și câteva rezolvări bune pe plan global, european, regional sau național. Altfel spus, este posibil și ca unele schimbări de care ne temem acum să nu se producă în cele din urmă iar lumea să nu sufere o transformare radicală, așa cum indică unele voci care se așteaptă la „resetări totale”. În același timp, o serie de probleme, ca de fiecare dată, se vor translata nerezolvate spre viitorul an, 2026.
Pe scurt, caracteristicile anului 2025 ar putea fi (cel puțin) următoarele zece:
- Potențialul conflictual ridicat (risc de escaladare a războaielor existente dar și risc de izbucnire de noi conflicte, în regiunile de periferie geopolitică ale sistemului internațional);
- Instabilitatea sistemului relațiilor internaționale și a multor sisteme politice naționale (democratice și nedemocratice, atât din Occident cât și zona de tranziție Est-Vest, precum Georgia, Turcia, Belarus etc. sau din Sudul Global);
- Scăderea încrederii în sistemele politice, economice și instituționale actuale, ceea ce accentuează curentul revizionist;
- Volatilitatea contextelor interne și externe, care poate schimba peste noapte, radical, tabloul politic, economic și social într-o anumită parte a globului sau pe scară mare. Totuși, nu doar contextele pozitive sunt volatile, ci și cele negative, existând în mod cert o capacitate mai mare a sistemelor de a face față crizelor violente, de a stinge incendiile și de a reveni la parametrii inițiali sau asemănători (reziliență). Cu alte cuvinte, crizele de intensitate mare, deși mai frecvente ca în trecut, sunt de durată mai scurtă și de obicei pot fi limitate sau stopate cu instrumentele de autoritate de care se dispune în prezent;
- Perspective economice mai degrabă îngrijorătoare, cu multe deficite structurale acumulate în timp. Economiștii vorbesc insistent de o perspectivă economică globală mai degrabă mohorâtă pentru 2-3 ani de acum înainte, alimentată de încetinirea creșterii economice a Chinei, datoriile publice uriașe, revenirea inflației, îmbătrânirea populației în țările dezvoltate și iminența unui „război comercial și al tarifelor” vamale declanșat de administrația Trump II, pentru a reduce deficitul comercial astronomic al SUA în relațiile cu China și UE;
- Forța distructivă a rețelelor sociale, tot mai ușor de manipulat de către actori interesați de propagarea discursului urii, revizionismului și atitudinii contestatare;
- Impactul dual (pozitiv și negativ) al noilor tehnologii, în special al inteligenței artificiale, insuficient reglementată;
- Redefiniri impredictibile ale relațiilor între marile puteri (SUA, UE, China, Japonia, India, Rusia), determinate de schimbarea bruscă a condițiilor mediului internațional ce afectează direct interesele de stat și reconfigurează posturile;
- Încercarea UE de recâștigare a nivelului de competitivitate și relevanță globală, în continuarea Raportului Draghi din toamna lui 2024;
- Periferia devine noul centru al scenei. Creșterea presiunii politice, mizelor dar și oportunităților în zonele de periferie geopolitică din Europa (de Est), Asia-Pacific (Taiwan, Peninsula Coreeană, Asia Centrală, Asia de Sud-Est), Orientul Mijlociu (Siria, teritoriile palestiniene), America Centrală (vezi chestiunea Canalului Panama, impactul revenirii lui Donald Trump asupra Mexicului sau țărilor de migrație etc.), unde pot avea loc transformări mari și izbucniri violente.
Și pentru că am obișnuit cititorii grupajului anual al ICDE de prognoze, tendințe și perspective să oferim o viziune structurată pe puncte, iată, într-o versiune foarte succintă, la ce ne-am putea aștepta sau ce teme ar trebui să urmărim cu atenție în următoarele 12 luni:
- Încheierea războiului din Ucraina, promisă de președintele-ales Trump, nu este sigură. Este într-adevăr posibilă și probabilă, dar nu certă. Nu folosesc termenul „pace”, pentru că nu va fi curând o pace autentică între Rusia și Ucraina. În teoria relațiilor internaționale și în practica diplomatică, armistițiul nu înseamnă pace, ci doar un acord negociat pentru încheierea războiului. Conflictul rămâne. Până la un eventual Tratat de Pace între Kiev și Moscova, care să stingă definitiv conflictul dintre ele, va mai trece probabil o generație. După 20 ianuarie, vor începe discuțiile administrației Trump II cu aliații occidentali, cu Kievul și cu Moscova, fiind posibil, dar nu cert, ca până la sfârșitul anului 2025 luptele într-adevăr să înceteze. În niciun caz nu va fi o chestiune de zile, așa cum s-a lăudat în campanie Donald Trump, dar evident că nu asta contează. Mai interesant este însă că există și varianta ca, în cele din urmă, Putin să nu accepte planul de pace propus de Președintele Trump, care ar limita sau bloca posibilitatea ca Rusia să continue în viitor expansiunea teritorială în Ucraina, iar o asemenea respingere de către Rusia ar putea duce la continuarea sprijinului militar al SUA pentru Ucraina, dincolo de toate predicțiile din ultimele luni, legate de Donald Trump. Este de așteptat ca aliații europeni (cel puțin Marea Britanie, Germania cu noul cancelar de centru-dreapta peste câteva luni, Franța, Italia, Spania și Polonia, iar de preferat ar fi să fie inclusă și România în acest format, fiind țara cu cea mai lungă frontieră comună cu Ucraina) să susțină și în 2025 efortul militar al Ucrainei, apoi să se implice într-un format de menținere a acordului, care să meargă până la trimiterea de trupe europene de menținere a păcii în Ucraina, în apropierea liniei frontului înghețat, ca un sistem de garanții de securitate occidentale alternative, în situația destul de probabilă în care Ucraina nu va fi acceptată prea curând în NATO. Rămân însă o mulțime de aspecte juridice, politice, militare, economice, administrative sau decurgând din sensibilități istorice (inclusiv pentru ucraineni, nu doar pentru țările vecine din vestul Ucrainei) care vor trebui clarificate în etapa post-război, și care se vor dovedi mult mai complicate decât par acum. 2025 va fi, în principiu, un an de tranziție în acest dosar complicat al războiului ruso-ucrainean dar cred că ne mai putem aștepta încă la surprize mari.
- Pentru Rusia, vor începe să se simtă tot mai mult problemele economice și sociale provocate de războiul de invazie din Ucraina, care vor putea fi ascunse tot mai greu de propaganda triumfalistă a Kremlinului. Trei ani de război, de pierderi importante și sancțiuni, înseamnă mult chiar și pentru Rusia. Deși ocolite parțial prin duplicitatea unor țări ale Sudului Global sau prin ajutorul direct acordat de China, Iran și Coreea de Nord, sancțiunile economice occidentale împotriva Rusiei își vor face simțite efectele tot mai mult. În momentul în care afectarea directă a vieții rușilor va atinge clasa mijlocie sau chiar elitele din Moscova și Sankt Petersburg, marile orașe ferite până acum de regimul Putin pentru a nu simți costul războiului, stabilitatea politică a regimului nu va mai fi „de granit”.
- Pentru Ucraina, finalul anului 2025 ar putea aduce primele proiecte articulate de reconstrucție post-război la nivelul UE și al partenerilor occidentali, dar se va constata repede că lucrurile nu sunt chiar atât de simple și de consensuale pe cât se credea iar „punga Occidentului” pentru Ucraina nu este nici foarte generoasă, nici larg deschisă, vremurile fiind complicate. Vor reapărea calculele egoiste ale statelor și considerentele legate de protecționism și interese naționale. Va exista cu siguranță un ajutor economic al Vestului dar acesta nu va fi chiar atât de mare, de prompt și de necondiționat pe cât își imaginează probabil ucrainenii acum. Din punct de vedere politic, situația se va deteriora în Ucraina, cu un declin al suportului popular pentru președintele Zelenski, mai ales după compromisurile pe care acesta este posibil să le accepte pentru a încheia războiul cu Rusia. Dacă vor organizate la toamnă, alegerile prezidențiale nu vor fi deloc simple pentru Volodimir Zelenski (cu cât vor fi mai târziu, cu atât vor scădea șansele de a câștiga al doilea mandat) iar sentimentul ucrainenilor (real sau exagerat) că „Vestul abandonează Ucraina”, că „Ucraina nu va adera la NATO și la UE” sau că „victimele ucrainene au fost în zadar” ar putea duce treptat la creșterea partidelor naționaliste alimentate de frustrări puternice, deopotrivă antiruse și antioccidentale.
- Uniunea Europeană va începe procesul de adaptare internă și revizuire treptată a politicilor la valul protestatar, naționalist (suveranist) și protecționist manifestat în alegerile din 2024. La nivelul Consiliului vor fi discuții inevitabile legate de politica migrației, costurile pachetului Green Deal, competitivitate și protecționism economic, politicile comerciale și industriale, combaterea dezinformării și reglementarea rețelelor sociale etc., pe care Comisia nu le va putea ignora. Începând din vară, se va simți la Bruxelles rolul în creștere asumat de noua conducere de centru-dreapta a Germaniei, care va redefini inclusiv raporturile de influență în binomul Germania-Franța din nou în favoarea Germaniei, mai ales că Președintele Macron va intra în ultimii doi ani ai ultimului său mandat și este slăbit politic pe plan intern. Totuși, nu ne așteptăm încă la decizii și schimbări majore în strategiile și politicile UE, față de cele cunoscute din 2024. O poziție foarte așteptată este cea privind modalitatea de susținere a Ucrainei după eventualul acord de încetare a focului, dar și acomodarea UE cu administrația Trump II, în jumătatea a doua a anului. Față de ultimele două teme menționate, aș fi mai degrabă optimist decât pesimist, desigur în limitele unui optimism moderat.
- La Washington, va începe treptat să se contureze o diferență destul de semnificativă între Trump-candidatul și Trump-președintele, între așteptările celor mai înfocați dintre suporterii săi ideologici revizioniști din facțiunea MAGA și acțiunile propriu-zise ale guvernului american. Nu aș exclude tensiuni în echipa administrației Trump II și chiar noi retrageri (demiteri), după primele trei retrageri deja consemnate în decembrie în rândul nominalizaților. O figură tot mai controversată pe plan intern și internațional va fi Elon Musk, ministrul pentru eficientizarea guvernului american, care este posibil să părăsească guvernul mult înainte de încheierea mandatului. Câteva dintre nominalizările făcute pentru posturile-cheie (secretarul de stat, consilierul pentru securitate națională, emisarul pentru Ucraina etc.) arată că nu va exista o abordare radical-schimbată în relațiile internaționale și că va fi loc și pentru elemente de continuitate cu politicile tradiționale ale SUA. Desigur, Donald Trump va pune în aplicare o serie de promisiuni electorale în politica externă și mai ales în cea internă, dar nu pe toate și nu neapărat așa cum s-ar fi așteptat cei mai radicali dintre trumpiști. Estimarea mea este că SUA vor rămâne oficial angajate în respectarea art. 5 din Tratatul NATO, bineînțeles cu presiunea puternică a administrației Trump II în relația cu aliații europeni de a își crește cheltuielile militare mult dincolo de pragul de 2% convenit acum câțiva ani. Nu avem indicii suficient de credibile să credem că relațiile SUA-Rusia se vor îmbunătăți semnificativ sau, dimpotrivă, că relațiile transatlantice (SUA-UE sau SUA în cadrul NATO) se vor prăbuși dramatic în 2025, deși în primele luni ale mandatului vor exista cu certitudine unele asperități în relațiile cu țările vest-europene, concentrate în special pe chestiuni comerciale și financiare.
- China va căuta în 2025 să exploateze în beneficiul propriu primele asperități ale relațiilor SUA-UE, încercând o atragere a UE de partea sa sau cel puțin determinarea unei poziții de neutralitate a Europei în competiția sino-americană pentru supremație mondială. Beijingul se va folosi de sentimentul în creștere al europenilor, în special al țărilor din Europa de Vest, de independență față de SUA. „Războiul tarifelor comerciale” va conta de asemenea foarte mult, dacă administrația Trump II într-adevăr îl va declanșa. Regimul comunist chinez va continua să crească presiunea asupra Taiwanului și să semnaleze că „unificarea este inevitabilă”, deși SUA se vor arăta, la rândul lor, din ce în ce mai ferme în a susține democrația insulară. Crește potențialul conflictual al Strâmtorii Taiwan.
- Orientul Mijlociu va cunoaște deopotrivă soluționări ale unor conflicte mai vechi dar și apariția unor noi conflicte, semn că dinamica politică în regiune rămâne accelerată. Pe de o parte, ne putem aștepta la o încheiere a războiului din Fâșia Gaza, evident cu victoria Israelului și impunerea unei formule de administrare post-Hamas. Impresia multor specialiști din regiune este că, de fapt, războiul a fost câștigat de Israel încă din vara lui 2024, de când IDF controlează fâșia cvasi-total, dar Netanyahu a amânat declararea oficială a victoriei din cel puțin două motive – mai există încă ostatici în mâinile teroriștilor palestinieni (deci o presiune internă) și în același timp nu este clar cui ar putea trupele IDF să predea controlul politic și administrativ după încheierea războiului, atâta vreme cât palestinienii nu au încă o soluție acceptabilă și credibilă de guvernare post-Hamas, atât pentru ei cât și pentru Israel. Dar 2024 ne-a mai adus surpriza din Siria. Natura noului regim din Siria este încă o necunoscută (pe plan intern există suspiciuni privind un posibil regim fundamentalist sunnit), la fel cum va fi și relaționarea Damascului post-al-Assad cu țările din regiune (în special cu Israel, Turcia și Iran) dar și cu SUA, UE sau Rusia. Prima jumătate a anului va fi clarificatoare în acest sens. Războiul Hezbollah-Israel poate reîncepe oricând, armistițiul fiind fragil și instabil. Totuși, nu este previzibil ca Iranul să dorească o nouă deteriorare a relațiilor cu Israel, mai ales în condițiile revenirii lui Trump la Casa Albă, a cărui poziție dură față de Iran este cunoscută din primul mandat. Mai degrabă Teheranul ar putea fi tentat de un ton moderat și de o încercare de a ajunge la un acord privind dosarul nuclear. În Israel, îmi mențin predicția de anul trecut că premierul Netanyahu ar putea pierde șefia guvernului până la sfârșitul lui 2025 (în pofida marilor sale speranțe legate de revenirea lui Trump), fie din cauza destrămării coaliției, fie din cauza situației sale judiciare. Turcia va continua să se afirme puternic ca actor regional semnificativ, cu o strategie ambivalentă în relația Ucraina-Rusia dar și în balanța Occident-Sudul Global. Va fi extrem de important cum se vor reseta relațiile SUA-Turcia după inaugurarea lui Trump sau dacă Turcia va avansa cu candidatura la BRICS. Nu se vor realiza în 2025 progrese semnificative pe direcția „soluției cu două state”, maximul ce poate fi realizat fiind o guvernare de tranziție în Gaza și o reformă a Fatah (Autoritatea Palestiniană din Cisiordania), care să deschidă calea unor discuții mai substanțiale israeliano-palestiniene începând din 2026, mai ales dacă Israelul va avea, așa cum preconizăm, un nou premier. Organizațiile islamiste radicale și teroriste (majoritatea lor fiind proxy ale Iranului în Gaza, Liban, Siria și Iemen) își vor continua declinul în 2025, pe fondul succeselor militare și de intelligence ale Israelului dar și ca o consecință a scăderii fluxului de armament și a finanțărilor din Iran.
- Alegerile anticipate din Germania (23 februarie) vor fi câștigate de blocul CDU/CSU cu peste 30% iar Friedrich Merz va deveni cancelar, conducând o coaliție care va putea avea una din cele trei versiuni: „Coaliția Jamaica” (negru-galben-verde, adică CDU-FDP-Verzi, dacă FDP trece pragul de 5%, și care va fi extrem de greu de negociat din cauza neînțelegerilor între CDU și FDP pe de o parte și Verzi pe de altă parte), CDU/CSU-Verzi, dacă FDP nu trece pragul iar CDU și Verzii ating 50% împreună sau „Groko” (marea coaliție CDU-SPD, ultimul refugiu dintotdeauna al democrației germane, devenită între timp și ea la limită, de cca. 50%, în urma scăderii constante a social-democraților, în jur de 15-16%). Nu văd posibilă cooptarea la guvernare a partidelor extremiste, de dreapta (AfD) sau de stânga (BSW), indiferent dacă acestea vor obține rezultate bune pe 23 februarie, în jur de 20% AfD, respectiv 6-7% BSW.
- Republica Moldova va cunoaște o perioadă politică și economică foarte dificilă legată de alegerile parlamentare, atât înainte (când presupunem că Rusia va ataca din nou democrația de peste Prut, prin mijloace hibride, așa cum a făcut-o la alegerile prezidențiale și la referendum), cât și după, când PAS, partidul președintei Maia Sandu, va obține cel mult 25-30% în noul parlament (poate chiar mai puțin, dacă va fi o criză grea în această iarnă) și va fi în căutare disperată de aliați pentru o nouă majoritate parlamentară. În acest moment, nu se întrevede o soluție clară pentru o „majoritate pro-Vest curată”, neputând exclude varianta unei majorități-compromis, care să conțină și partidul populistului Renato Usatîi, al primarului Ceban al Chișinăului (dacă va fi în noul parlament) sau chiar Partidul Socialist al lui Dodon, ceea ce evident va îngreuna mult reformele necesare avansării rapide a negocierilor de aderare la UE. Din cauza atacului continuu al Rusiei, în diverse forme (nu exclud și o surpriză militară, legată sau nu de Transnistria în lunile următoare), Republica Moldova va avea un an 2025 cel puțin la fel de greu ca 2024.
- România va avea de trecut, la alegerile prezidențiale din martie-aprilie 2025, testul de maturitate democratică a societății, la 20 de ani de la integrarea occidentală a țării, de discernere între abordările realiste și cele delirante, antioccidentale, extremiste și proruse, precum și de funcționare eficientă a instituțiilor statului.În contextul reducerii foarte probabile a numărului de candidați (majoritatea celor înscriși anul trecut nu vor mai candida), departajarea pentru intrarea în turul al doilea se va face probabil la nivelul unui scor de minim 25%, mai mare așadar decât a fost pe 24 noiembrie 2024. Calificarea în finală va depinde de numărul candidaților din primul tur, atât pe partea extremistă (1-2-3 candidați, depinzând de validările sau invalidările unor candidați extremiști de către CCR) cât și pe partea democratică pro-Vest (de văzut dacă va mai candida și Elena Lasconi sau USR îl va susține pe independentul Nicușor Dan). Există o șansă reală ca Nicușor Dan să reușească să pornească un val de simpatie a societății democratice prooccidentale care detestă partidele compromise și să obțină în jur de 2,5 milioane de voturi, calificându-se astfel în turul al doilea, caz în care Nicușor Dan va fi ales Președinte al României, indiferent cine va fi al doilea finalist. O fragmentare prea mare a votului, dată de existența a trei sau mai mulți candidați care să se adreseze electoratului democratic pro-Vest în primul tur, ar fi o nouă dovadă de imaturitate politică a partidelor și liderilor, care ar putea compromite rezultatul alegerilor prezidențiale. Este însă posibil ca și opțiunea extremistă anti-sistem și antioccidentală să fie divizată în două sau chiar trei candidaturi. În cazul în care extremiștii naționaliști antioccidentali se vor prezenta cu trei candidați, este posibil să asistăm la surpriza ca niciunul dintre ei să nu depășească 20%, ratând astfel cu toții intrarea în turul al doilea. Așadar, ecuația alegerilor prezidențiale depinde în mare măsură de concentrarea de forțe din primul tur, în dreptul fiecărui pol politic – partidele tradiționale (coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR), extremiștii și, respectiv, electoratul reformist democratic pro-occidental, care respinge deopotrivă candidatul coaliției de guvernare și candidatul (candidații) extremiști, naționaliști și antioccidentali. Cele trei Românii politice se vor întâlni și concura la urne, pe 23 martie și 6 aprilie, în două voturi care vor decide tipul de reprezentare externă a statului român și anumite orientări transmise sistemului politic și societății românești de la Palatul Cotroceni în următorii cinci ani.
[1] https://centrulpolitic.ro/articole/puneti-va-centurile-aterizam-la-finalul-erei-iohannis-ce-facem-cand-ajungem-la-sol-in-decembrie/
[2] https://www.digi24.ro/stiri/externe/2024-anul-in-care-s-au-inmultit-conflictele-la-nivel-global-ce-este-de-asteptat-in-2025-3062263
[3] https://centrulpolitic.ro/articole/al-treilea-razboi-mondial-se-apropie-de-sfarsit-ce-poate-urma-daca-vestul-pierde-capacitatea-de-a-reglementa-lumea-romania-vulnerabila/
[4] https://roeu.org/2024/01/01/2024-tendinte-si-perspective/#naumescu
Nu înțeleg amestecul de luciditate și furie care a cuprins societatea românească și elitele ei. Practic, societatea românească a intrat într-un fel de negație absolută, nu-i mai place nimic, nu-i mai convine nimic, vrea altceva. Toți vor să distrugă ceea ce există deja, dar nu spun ce alte/noi soluții au. O situație internă absurdă și periculoasă.
Altminteri, textul vrea să fie o panoramă a situației internaționale și interne cu unele încercări de previziuni pentru 2025. Ca o observație, în această situație irațională este greu să-ți asumi riscul unor previziuni ….
Mă voi referi doar la două aspecte:
– despre Europa lăsați orice speranță pentru 2025. Înlemnită în propria Istorie, Europa este/va fi incapabilă de o politică globală proprie. Va fugi după trei iepuri- SUA, Rusia, China- și nu va prinde niciunul. În 2025 eu mă aștept la o scădere a relevanței globale a Europei. Iar a paria pe Europa este nu numai riscant, dar începe să fie periculos.
– despre România în 2025-numai de bine, pentru mine speranțele sunt în creștere. Degeaba elitele se văicăresc și-și smulg parul de pe cap de grija „țărișoarei” lor, situația este mult mai bună ca a altora. Fiindcă, nu-i așa?, noi suntem Gradina Maicii Domnului. Noroc am avut și noroc vom avea și în viitor.
La mulți ani! Și mai lăsați bocetele! La luptă!
@Lucifer _ „Nu înțeleg amestecul de luciditate și furie care a cuprins societatea românească și elitele ei. ”
România este statul membru al Uniunii Europene cu cel mai ridicat grad de sărăcie (nu Bulgaria). România este statul cu cei mai săraci cetățeni din Uniunea Europeană. Cu cem mai ridicat grad de anafalbetism funcțional, cu cel mai mare grad de abandon școlar, cu cel mai mare număr de mame minore la mia de locuitori, fără speranța de mai bine, cu un sfert din populație plecată în afara frontierelor, pentru un trai decent șamd.
…Și nu se întrevede nicio schimbare în viitorul previzibil. Tocmai am avut alegeri, iar cetățenii furioși au votat aceleși partide, astfel că avem același prim-ministru, cu aproximativ același guvern, care consolidează cleptocrația în statul eșuat care este România (conform declarațiilor președintelui său, cea mai bine informată persoană).
Mă bucur dacă v-am ajutat să înțelegeți mai bine „amestecul de luciditate și furie”.
A inceput de cativa ani o perioada/era noua in istorie, una in care Occidentul cedeaza teren in fata „celorlalti”, regimuri dictatoriale sau tari in curs de dezvoltare BRICS. Din pacate perioada care urmeaza va fi foarte instabila, dar nu cred totusi ca vor fi noi razboaie extinse.
China se remarca deja prin capital urias, investitii mari in Africa, Asia, S.America, Europa, si are o economie pe cale de a depasi SUA (daca nu au depasit-o deja). Prin trimiterea industriilor in tari ieftine Vestul si-a semnat propria condamnare. Chinezii, indienii, coreenii, turcii, indonezienii, etc, au preluat multe tehnologii vestice si s-au dezvoltat.
Rusia e un paria care merge pe metode depasite sovietice, pe calea razboiului, si va pierde in Ucraina. Chiar daca va castiga ceva teritoriu, economic si diplomatic va pierde. Sanctiunile isi vor face efectul, iar economia rusiei nu va reusi sa sustina efortul de razboi, asa cum s-a intamplat si cu URSS. Chiar daca Trump nu prea va mai ajuta Ucraina, totusi sunt optimist ca ucrainenii isi vor castiga independenta finala fata de rusi. Prin acest razboi oribil, rusii i-au facut pe ucraineni cei mai mari dusmani ai lor pe cel putin 100 de ani de acum inainte. Rusia va scadea din ce in ce mai mult, chiar daca propaganda lor tipa ce tari sunt ei..
SUA si China se vor dezvolta economic mai mult decat Europa si se vor lupta pt suprematie in lume, dar cred ca Europa isi va pastra democratia si un loc onorabil pe scena mondiala. Se vor ridica insa alte puteri din ce in ce mai mari, Brazilia, Turcia, India, Indonezia, S.Africa, Egipt, etc.
@Newton _ „A inceput de cativa ani o perioada/era noua in istorie, una in care Occidentul cedeaza teren in fata „celorlalti”…”
A început mai demult. Dacă Rusia ori/și China blochează rezoluții ale ONU prin „veto”, ele argumentează că același lucru este făcut de SUA în cazul războiului din Orientul Apropiat. Conflictul de acolo are de asemenea caracter genocidar, iar mai multe state din regiune au fost atacate [și parțial ocupate] de către forțe armate regulate, fără a putea fi adoptată vreo măsură de pace, ori de ajutor umanitar din partea organismelor ONU. (Nu zăbovesc acum asupra cauzelor și efectelor.)
Occidentul NU cedează teren, ci există un echilibru în plan geostrategic. Dezvoltarea Chinei, însă, va determina foarte probabil un viitor conflict al său cu Occidentul.
Dar nu elitele sunt cele furioase ci „pleava” societății: reapectivi votanții suveraniștilor Şoşoacă, Georgescu respectiv Simion. Aceşti votanți au aşa numitul „sense of entitlement” cum ar spune englezii. Se comportă ca şi cum li s-ar cuveni un tratament special. Probabil se cred „elite” (în sensul foarte rău al cuvântului ). Deci pleava societății: mercenari ucigaşi, interlopi, foşti sau actuali securişti-ceauşişti etc. e pe cale să comită un putch pe calea democratică a votului. Eu nu cred că trebuie să li se îngăduie să preia puterea și să ne nenorocească pe noi ceilalți…
Există deja elemente de război civil în paradigma de față sper din tot sufletul să mă înșel…
@Comentator _ „Dar nu elitele sunt cele furioase…”
Acesta este paradoxul de care se folosesc Georgescu, Simion, Șoșoacă & co., atunci când sunt încălcate principiile statului de drept avem motive să ne înfuriem cu toții. …Chiar dacă nu avem niciop treabă cu „suveraniștii” gen Simion, sau șarlatanii de tip Georgescu, folosiți de Rusia drept „idioți utili”, sau „cozi de topor”.
Stimate,
Lucifer,
,,Toți vor să distrugă ceeace există deja, dar nu spun ce alte/noi soluții au”?Ceeace trebuie distrus, este stagnarea economic-industrială de peste trei decenii, soluția există, fiind cea pe care a dezvăluit-o cîștigatorul premiului Nobel pe economie, în 2024!
Proiectul d ețară capabil de recontrucția economică a Romaniei există, este operațional și așteaptă imtelectualitatea din domeniu să-l cunoască evaluezwe și promoveze în economie!
Așa că, după cum î,ncheiați dvs. comentariul +––––-
Stimate,
Lucifer,
Toți vor să distrugă ce există deja, dar nu spun ce alte/noi soluții au ?Eu, care fac parte din acei toți, vreau să ,,distrugem” rădăcinile stagnării economice-industriale care a pus pecetea sărăciei și disperării pe Romania!Proiectul național există, el fiind expus ca ideologie și principii (noi) ale dezvoltării de cîștigătorii din 2024 a premiului Nobel pe economie.
Ar trebui să vorbim aici de noua etapă de evoluție a capitalismului către globalizare, care a creat o textură economică între țările lumii, prin care dezvoltarea economică radiază/difuzează către cele subdezvoltate economic.
Ar trebui să vorbim despre condiționalitatea instituțională care asigură accesul capitalului financiar-industrial către ,,prea înapoiata” Romanie.
Ar trebui să ieșim, așa cum spuneți dvs. din pesimismul general, să mai lăsăm bocetele față de măsurile lui Ciulacu, care in lipsa proiectului ,,instituționalismului normativ” nu are ce pune pe MASA REFORMELOR, afară de tăieri de cheltuieli și creșteri de taxe/impozite.La atît se reduce capacitatea ,,dezvoltatoare economic” a modelului economic bugetar, ,,între două legislaturi”.
Privitor la proiectul de țară, am publicat cartea ,,Incotro se îndreaptă Romania postcomunistă 2024?”, pe care aș dori s-o expediez autorului articolului (și nu numai), astfel ca în următorul articol, să aducă acea rază de speranță (economică) la toți cei speriați de cataclismul financiar și material anunțat…
De acord, trebuie să trecem de la o dezvoltare CANTITATIVĂ la una CALITATIVĂ, bazată bazată pe știință și tehnologie. Dar nu prea avem cu cine să facem asta. Speranța este nu statul ci capitalul privat.
Călin Georgescu dacă va fi lăsat să candideze, este un adversar politic redutabil pentru oricare dintre actualii candidați la președinție și va fi foarte greu de învins într-un potențial tur doi. Electoratul suveranist nu a dispărut nicăieri, dovezi clare pentru măsura anulării alegerilor din decembrie nu există, la putere se află în continuare aceleași partide și aceiași guvernanți care au generat antipatia și au declanșat votul anti-sistem din 24 noiembrie. Ba mai mult, acum avem și primele măsuri de austeritate economică, avem înghețări de pensii și salarii în sistemul bugetar, iar asta se traduce într-o dezamăgire și nemulțumire și mai mare în rândul populației.
Misiunea candidaților care sunt percepuți ca fiind parte din „sistem” este și mai dificilă acum decât a fost în toamnă.
“Suveranismul” lui Georgescu nu este decat o masca pentru scoaterea Ro de pe calea pro UE&NATO, pentru a indeparta scutul de aparare in fata paleo-imperialismului tarist. Argumentatia ajutatoare ventilata de holograma carunta a paleo-activistului comunisto-mangeorgian se foloseste de pseudo-conspiratii devenite deja leitmotive clasice: plandemia ca produs al PigPharma, neomarxismul UE (cu atat mai accentuat cu cat UE ajuta mai mult Ucraina), falimentarea UE din cauza Green Deal care evita cumpararea petrolului din Rusia, Biserica Verde, nocivitatea electromobilitatii, absurditatea si periculizitatea inacceptabile ale motorului cu hidrogen, etc…
In ceea ce priveste “suveranismul” votatilor lui Georgescu (Simion si Sisoaca), acesta are trei ramuri principale: credulii conspirationistilor, dependentii de galeti, pixuri colorate sau criptomonede or imprastiate in perioadele electorale, “deviationistii” directionati din partidele mari catre iepuri electorali. In proportie de aproximativ 1:1:1.
@ _ „…Green Deal care evita cumpararea petrolului din Rusia”
Georgescu este un șarlatan, o sperietoare pe care cleptocrații au confecționat-o cu ajutorul „serviciilor” pentru ca în turul al doilea al alegerilor prezidențiale să fie ales reprezentantul lor, M Ciolacu. …Așa cum în anul 2000 a câștigat Ilescu în fața lui Vadim Tudor.
…Doar că, așa cum spunea cineva, „au vrut să creeze o sperietoare și le-a ieșit un monstru”.
Cât privește gazul și petrolul din Rusia, n-are legătură nici cu neomarxismul, nici cu Green Deal, ci cu sancțiunile firești pe care lumea civilizată le impune statului care agresează sălbatic, ilegal, fără nici o justificare, un stat vecin, UCRAINA. …Și lumea occidentală, implicit.
Nu putem să finanțăm agresorul și războiul genocidar cumpărând energie de la el, oricât de mult am iubi Rusia, nu-i așa?!
Stimate domnule Naumescu,
Ne spuneti, spre exemplu, la punctul 10 ar enumerarii dumneavoastra ca România va avea de trecut, la alegerile prezidențiale din martie-aprilie 2025, testul de maturitate democratică a societății. Apoi fara sa definiti care sunt cerintele 1,2,3,…n ale testului de maturitate democratica si fara sa ne spuneti care este Delta identificata de analiza dumneavoastra intre cerintele testului de maturitate democratica si stadiul de pregatire al studentului Romania pentru a fi eligibil sa ia o nota de trecere va lansati intr-o pledoarie care, cu tot respectul, nu are rolul de a impinge studentul Romania sa intensifice pregatirea pentru test ci doar rolul de a i se sugera la modul brutal ca indiferent de prestatia sa pe timpul testului el va trece examenul daca voteaza ce indicati dumneavoastra cu degetul pe hartie. Inca o data domnule Naumescu, nimic din ceea ce imi comunicati nu raspunde rigorilor impuse de atributele intrinseci ale unui mesaj si prin urmare calitatea descrierilor, a explicatiilor, a interpretarilor si a formelor de concluzii expuse de dumneavoastra au de in sensul in carenu ma fac sa inteleg mai bine nimic ceea ce doriti sa spuneti. Poate nu ma duce mintea dar pentru a ma convinge ca ceea ce spuneti este de natura sa invinga ceea ce stiu trebuie un pic mai mult, iar mai multul trebuie sa fie mai riguros. Iar pentru a impresiona trebuie mult mai mult dar stiu sigur din productiile dumneavoastra anterioare ca va este la indemana si sa convingeti si sa impresionati.
Odată, copiii bandiților( chiaburi, burjui, legionari, etc) nici nu aveau voie să fie studenți. Unii regretă că nu mai funcționează discriminarea. Unele elite și instituții asta vor și fac: ești naționalist? N-ai dreptul să candidezi! Ai câștigat în alegeri bă banditule naționalist? CCR anulează alegerile! Totul în aplauzele elitelor progresiste.
Eu nu știu cum s-a ajuns să se accepte prin aplauze decizii dictatoriale ale instituțiilor. Continuând la fel, îl vom aplauda urlând pe Marele Frate orwellian. O fi nebunie sau iresponsabilitate ce se întâmplă în căpățânile unora? Ne mai mirăm de Ceaușescu, Hitler, Kim, Mao, etc…..
câteva profeții
2025 va rămâne in istorie ca anul de debut al Marii Crize Economice Europene. deși se manifestă de câțiva ani, criza va prinde viteză de-acum o dată cu falimentele și restructurările masive din insdustriile auto și siderurgică, apoi cu cele din transporturi. Din păcate marile companii auto rămase pe piață (căci multe au dat deja faliment sau au fost înghițite de conglomerate multinaționale) au in față 2 inamici aproape implacabili, anume guvernele ce aplică de zor Green Deal și propriul acționariat unde regăsim forțe retrograde și anticapitaliste precum Statul și Sindicatele. Incapabili să se restructureze și să se adapteze noilor condiții de piață (piață agresată sistematic de o Comisie preocupată se pare mai degrabă de dezindustrializarea continentului decât de soarta unor companii europene), acești giganți se vor prăbuși, fiind probabil preluați parțial, pe bucăți, de competitori asiatici (și astfel, paradoxal, statele europene democratice vor deveni asociate in structuri corporatiste cu state autocratice).
Criza economică generalizată treptat va contribui la ascensiunea extremelor; probabil că in 4 ani toate organele executive ale statelor europene vor intra pe mâna unor populiști inconștienți sau a unor birocrați (=așa-zișii tehnocrați) radicalizați chiar la locul de muncă. Aparatul de stat nu poate rămâne spectator la dezastrul in desfășurare, oamenii ce-l populează caută incă de pe acum vinovați și salvatori. Cei mai periculoși aliați ai extremelor vor fi acei inamovibili din structuri, adică oamenii din servicii, magistratură și agenții, indivizi care depind prea puțin de politic ca să mai răspundă comenzilor.
Deciziiile recente ale CCR au produs deja efecte asupra mentalității magistraților, efecte invizibile, desigur. Dar fractura s-a produs chiar dacă nu o vedem imediat, probabil mulți judecători trecînd mental in tabăra extremistă. Când vom avea și sentințe favorabile unor extremiști cred că va deveni foarte clar. Să nu uităm că in 26 mai 1925, deci in urmă cu o sută de ani, CZ Codreanu a fost achitat pentru asasinarea prefectului Manciu săvârșită anul anterior și astfel au fost legitimate violența și crimele politice.
Dacă la alegerile recente anulate de G9 (=CCR) Lasconi avea șanse reale de a câștiga, mi-e teamă că la următoarele alegeri prezidențiale candidatul extremist, oricare ar fi, va culege toate voturile nemulțumiților, necăjiților și scrântiților din țara asta, inclusiv ale celor ce nu au votat niciodată. Blocarea previzibilă a candidaturii lui CG (probabil prin decizie a G9) va înfuria și mai tare vizitii de oraș și stâlpii de cârciumă de la sate ce dirijează și influențează in mod real campaniile electorale. Sictirul și resemnarea mioritice vor fi înlocuite de febrilitate și spirit vindicativ, asta dacă nu cumva s-a întâmplat deja. In primul tur cel puțin Nicușor Dan va pierde.
Hai să dau și o profeție pozitivă. După ce Trump va ocupa Canalul Panama, considerînd că astfel va fi securizat Pacificul și va pune cu botul pe labe China (care va trebui să sară cu taxa ori de câte va dori să treacă cu mărfurile sale spre Europa), America se va întoarce către Europa, iar printre țările ce vor beneficia de atenția ei sporită se va număra și România. Nu că vor curge investițiile americane, nici vorbă, dar o să ne bucurăm de o nouă curățare a structurilor din apărare, de o prezență militară amplificată și de o accelerare a lucrurilor publice in desfășurare. Poate chiar și o reechilibrare politică, cu ceva debarcări ale unor politruci de calibru cu simpatii sau legături asiatice.
gata, m-am linistit, acum ca stim cu totii ca va fi nasol, e bine!
Imi mai cumpar o bicicleta, desi am deja patru, copii oricum nu mai fac, gradina e sapata si oricum maninc mai putin.
Mai ramine sa fac o provizie serioasa de tuica.
@euNuke _ „Hai să dau și o profeție pozitivă.”
Vă mărturisesc că sunt impresionat de clarviziunea predicțiilor dumneavoastră și vă apreciez foarte mult exactitatea.
În acest context, îndrăznesc să vă adresez rugămintea de a posta în cadrul acestei platforme, cu permisiunea autorului articolului, numerele care vor fi extrase la concursul „6 din 49” de săptămâna viitoare.
Vă mulțumesc mult.
Respect!
Buna ziua
In intregirea imaginii, mai ales la punctul 5, si reverberatii prognozate:
Fareed Zakaria
radiografie 2024: https://www.youtube.com/watch?v=6spSrC9c8WE
prognoze 2025: https://www.youtube.com/watch?v=GPOgwYdXruI
Interesante profetiile in contul lui euNuke! In ceea ce priveste articolul domnului Naumescu, ma ateptam sa fie referiri la influenta schimbarilor climatice (indiferennt de natura lor), mai ales asupra economiei la nivel mondial. De asemenea, in legatura cu volatilitatea UE, nu gasim, in acelasi articol, sublinieri in privinta inovatiilor, domeniu deficitar pentru europeni si ramanand la „mila” (mai alea) a SUA.
Pot să vă fac liste cu companiile europene mari care dau faliment sau sunt în “deep shit” economic și care sunt cumpărate pe bucăți de chinezi sau care abia așteaptă să le cumpere. Inverzire=faliment industrial. Măcar Georgel vroia să construiască o conductă de apă și s-o exporte; Comisia ce pune în loc? lol
@euNuke
Sunt un pic dezamăgit. Vad ca sunteți cam sceptic ca Marcel Ciolacu chiar va salva democrația (si economia!) romanesca. Nu i-ați dat o mică șansa nici candidatului unic al forțele democratice unite (un fel de Bloc al Partidelor Democrate din 1946), șomerului de lux, parașutat de la Bruxelles. Mai lipește Victor Ponta si ne-am întors 20 de ani înapoi.
De fapt chiar așa este trăim Restaurația 3.0, regimul Bourbonilor de stanga se întoarce insa cu o nouă generație de urmași ai lui Louis Philippe II, de data asta de smenari, analfabeți si cartofori.
Nu ne-ați spus daca AfD va avea dreptul sa candideze la alegerile federale din februarie 2025, daca Marine Le Pen va fi si ea interzisa la următoarele alegeri prezidențiale (posibil anticipate), si, mai ales, daca Iohanis chiar va locui in București sau in Monaco, Luxemburg sau Dubai. Ultimul subiect ma interesează direct, tare aș vrea sa ma întâlnesc cu el la piața.
„…înainte de șocul alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie…”
După cum vedem, dincolo de opinia unanimă a celor onești că a fost vorba despre un abuz al instituțiilor precum CCR, AEP (demonstrat de specialiștii în drept constituțional în mai multe texte publicate inclusiv în cadrul acestei platforme online), nu există nici un șoc. Nu se întâmplă nimic în urma evenimentelor „șocante”, nimeni nu este sancționat nicicum, ba, chiar avem același prim-ministru și aproximativ același guvern, iar CCR zburdă entuziastă prin democrația originală românească.
(Amintesc că, pentru lucruri mai puțin grave, pe data de 26 iunie 2019, toți membrii Curții Constituționale a Republicii Moldova au demisionat IN CORPORE, lăsând locul unor judecători care au o orientare pro-democratică… Ceea ce arată că din unele puncte de vedere R Moldova este un stat mai democratic decât România…https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/judecatorii-curtii-constitutionale-din-republica-moldova-au-demisionat-in-corpore-1151657)
Cel mai probabil, Iohannis (întrucât nu putem uita episodul „celor doi elefanți din încăpere”) a fost doar un om „învins de sistem”, precum Constantinescu, dar căruia i-a lipsit decența să se abțină de la al doilea mandat. Spre lauda lui, Constantinescu s-a oprit, deși ar fi câștigat alegerile „en fanfare”, pentru că a refuzat compromisul compromițător.
„…aveam încă de atunci suficiente motive să cred că suntem la finalul unei lungi perioade relativ predictibile și stabile a democrației românești”
Așadar, dacă era predictibilă și stabilă consolidarea cleptocrației în statul eșuat România (așa cum însuși Președintele a declarat, cea mai bine informată persoană), căci asta înseamnă „democrația românească”, atunci nu poate fi vorba despre nici o surpriză. Orice este posibil în România. CCR, instrumentul cleptocrației și instituția supremă în stat, poate decide orice în favoarea cleptocraților, chiar strivind sub bocancii lor firavele elemente ale democrației românești, fără a da socoteală nimănui, după cum tocmai am văzut.
În plus, acțiunile abuzive ale CCR și AEP le-au oferit șarlatanului C Georgescu și susținătorilor săi oportunități și argumente pentru a-și promova aberațiile. Astfel, cleptocrații vor putea acuza pe oricine observă abuzul CCR că este antieuropean, filorus și susținător al lui Georgescu, ori Simion, iar Georgescu și Simion vor putea spune la rândul lor că oricine vorbește despre abuzul CCR este susținătorul lor. ..Ceea ce, în ambele cazuri, este neadevărat, dar cleptocrația a reușit să construiască „sperietoarea” care să determine alegătorii să voteze pentru marionetele sale PSD/PNL.
…Și, desigur, Al Treilea Război Mondial se va încheia abia odată cu ocuparea Taiwanului de către China și confruntarea dintre China (cu vasalii săi) și SUA. Probabil, Al Patrulea Război Mondial, atunci când vor fi acestea, peste zeci ori sute de ani, va duce la înfrângerea Chinei și adoptarea de către cea mai mare parte dintre locuitorii planetei a unei forme de guvernare de tip deschis, democratic.
Stimate,
Lucifer,
1.Dezvoltare ,,calitativă” înseamnă atragerea capitalului și resurselor străine pentru edificarea unei economii industriale de a ,,treia” și a ,,patra” revoluții industriale, în locul celei de ,,primă revoluție industrială” cu muncă manuală, produse cu valoare adaugată mică, de genul cablajelor, volanelor, anvelope, cafetiere, etc., cu salarii mici și aport minor la buget.
Fără o ,,revoluție instituțională” care înseamnă funcționalitate instituțională de indicele 1 (al Coreii de Sud, Singapore, SUA) investitorul industrial major din aceste țări (sau altele) NU poate învesti în Romania, deoarece ar pierde banii!
Ca unul dintre cei mai activi comentatori în dezbaterile economice, trebuie să știți că premiul Nobel pe economie a fost cîștigat în nov. 2024 de trei cercetători americani, tocmai pe tema rolului instituțiilor, ca factor FUNDAMENTAL al dezvoltării!
Cercetarea pe această variantă a fost inițiată în 2000 de prof. Daniel Dăianu, în cartea ,,Incotro se îndreaptă țările postcomuniste?”
Continuînd timp de un sfert de secol această cercetare instituțională, am realizat un proiect de țară cu această (nouă) viziune și instrumentar, capabilă să rețină resursele naționale (bani, forță de muncă, invenție-inovație, etc.) în țară și totodată să atragă masiv investitorii industriali majori, pentru a realiza acea ,,dezvoltare industrială calitativă” de care vorbiți!
Pentru a promova această viziune și proiect de țară, am scris cartea ,,Incotro se îndreaptă Romania Postcomunistă 2024?”, pe care doresc să v-o trimit (nu numai dvs.) pentru a ieși din dezbaterile ,,vechii economii” (bugetare, între două legislaturi), deoarece instrumentele sale de dezvoltare (financiare și fiscale) nu mai au rezultate acum!(Cartea nu are ,,preț” și obiectivul său este promovarea noii teorii și proiect de dezvoltare, pentru a ieși din groapa economică și sărăcie în care băltește Romania de 35 de ani, solicitînd la tel 0721316019 o adresă poștală).
Odată cu globalizarea piețelor naționale, după al doilea război mondial, pacea instalată permite plecarea resurselor naționale din țările de proveniență, afectînd dezvoltarea țărilor înapoiate industrial, ca Romania. In lipsa oricărei cercetări ,,instituționale” și a bibliografiei în acest domeniu, programele de dezvoltare industrială nu pot fi construite, astfel că de 35 de ani asistăm la stagnarea economică-industrială în ,,dezvoltare cantitativă” redusă, limitată la orașele mai ori de plecarea firmelor ,,manuale” în țări și zone cu salarii mici!
Pentru a crea un cadru de dezbatere științific, adaptat noii epoci a capitalismului – diferită ca fundamente și tehnici de dezvoltare de epoca ,,capitalismului clasic”, fracționat de conflicte politice și militare pina în 1945 (și apoi după 1990, ca a doua etapă a globalizării) – se impune înțelegerea, asumarea și promovarea ,,instituționalismului normativ”, ca instrument de transformare a instituțiilor naționale în factori/motoare de dezvoltare economică națională.(Cu această viziune, Argentina a ieșit după 80 de ani, din starea de deficit bugetar!).
2.Romînii nu visează legionarism sau ieșire din UE. ci un proiect de țară și dezvoltare industrială majoră, pe care PSD si PNL nu le-au putut oferi nici după integrare, urmare a PEDALĂRII pe vechea economie micro și macroeconomică.Ea nu s-a ,,dezvoltat” în direcția reținerii resurselor naționale și atragerea resurselor straine pentru reindustrializare, datorită unor factori științifici ai dezvoltării greu de identificat, care au suportul în științele politice și sociale, economie politică, filosofia economică (determinism și structuralism al sistemelor mari), constituind ramurile diverse ale instituționalismului: filosofic, general și normativ.
In lipsa acestei ,,deplasări” a cercetarii catre soluțiilor concrete de reindustrializare, Guvernele nu pot oferi decît tăieri de cheltuieli bugetare (acolo unde ca țară înapoiată le avem mici) impreună cu creșteri de taxe și impozite (care sînt mult prea mari pentru a permite acumularea de capital de dezvoltare firmelor naționale).
In concluzie, RĂZBOIUL PE CARE-L INIȚIAZĂ mesianiștii georgești, simioni, ciocioiști sau pro-ruși nu poate fi cîștigat cu programul economic ciulacu sau altele de siderurgizare sau minerit, încît în martie președenția va apartine acestora!
Fără o ,,revoluție instituțională” care poate fi cîștigată numai cu ajutorul intelectualilor și instrumentelor de promovare a noii economii a dezvoltării (din care trebuie cu necesitate să facă parte și CONTRIBUTORS), va avea loc o revoluție însîngerată contra sărăciei, dusă în stradă, contra instituțiilor democratice, clasei politice și intelectuale , incapabile de a schimba sărăcia și înapoierea, cu progresul economomic și starea socială asteptată la 35 de ani de la Revoluție!Această prognoză este foarte realistă, dacă avem în vedere ,,instrumentele” de care se folosesc extremiștii, manipulînd și atrăgînd populația saracă și nemulțumită într-o luptă care nu aduce foloase decît noilor mîntuitori economici…
cu stimă,
prof. Căliman I. Eugen