joi, ianuarie 20, 2022

Șapte ani de ordine și liniște

„Pe 7 ani înseamnă să ne gândim la niște priorități fundamentale, pe care să le punem într-o înțelegere politică majoră și în funcție de asta, să vedem după aceea: cine câștigă alegerile poate să dea, de exemplu, premierul sau așa mai departe, adică se pot gândi mecanisme prin care să stabilim niște priorități. (…) Nu cred că va exista așa ceva – să fie același guvern, să fie miniștri care să fie pe 7 ani. Este imposibil. Dar să punem un pic de ordine în spațiul politic. Asta nu înseamnă că nu rămâne spațiu de dezbatere.”[1]

Vasile Dîncu, președinte al Consiliului Național al PSD

Cu motoarele turate PNL, PSD și UDMR negociază formarea noului guvern având, îndrăznesc să spun, numai două obiective care contează pe agendă: primul, pe termen scurt, este să bată în poartă la Cotroceni cu o propunere care să întrunească condițiile formulate de Klaus Iohannis la declarația de presă din 4 noiembrie[2]; al doilea, pe termen ceva mai lung, de înghețare a disputei politice și fixarea ei în termenii unui acord politic (de șapte ani), care să garanteze un armistițiu ce va permite accesul cât mai larg al clientelei la fondurile europene atrase în cincinalul PNRR.

Evident că, din această perspectivă, numele premierului practic nu mai contează, dar vor conta alte poziție cheie din guvern, în primul rând poziția de ministru de finanțe, apoi de ministru al justiției și ministru al investiților și proiectelor europene, de ministru al dezvoltării, secretar general al guvernului și tot așa, în funcție de rolurile pe care le vor îndeplini efectiv în punerea în operă a măsurilor din PNRR.

Dat fiind faptul că PNRR înseamnă reforme legislative, la fel de importante vor fi pozițiile de șefi ai Camerei Deputaților și Senatului, a anumitor comisii parlamentare, care trebuie să prioritizeze dezbaterile, multe în regim de urgență, pe marginea textelor de lege menite să reașeze cel puțin formal cadrul de legalitate în conformitate cu angajamentele luate.

Nu în cele din urmă, atât PNL, cât și PSD, respectiv UDMR vor trebui să-și mențină echipele de negociatori pregătite să netezească în orice moment asperitățile, pentru a păstra operant acordul de noncombat politic pentru un întreg cincinal, așa cum își doresc acum. Nu va fi simplu, dar să nu uităm că PNL (chiar și cu Florin Cîțu președinte), PSD și UDMR vorbesc aceeași limbă când vine vorba înțelegeri politice, așa că accidente de tipul celui care a subminat coaliția PNL – USR – UDMR sunt puțin probabile.

Acestea fiind spuse, mă tem că Vasile Dîncu nu formula doar „idei” în studioul Digi24, ci „vindea controlat” din culise ceea ce deja se conturase ca fiind obiectivul de negociere: pactul de noncombat pentru accesarea PNRR. De altfel, dacă este să analizăm puțin situația în perspectivă, ce altceva ar fi putut livra atractiv PNL și Klaus Iohannis celor din PSD, care la o adică puteau savura până la capăt zbuciumul liberalilor, aruncându-i în groapa alegerilor anticipate, din care cu siguranță ar fi ieșit cu un rezultat apropiat de USR?

CUM STĂM? ECONOMIC VORBIND…

În primul rând, Comisia Europeană a corectat previziunea de creștere economică a României în 2021 de la 7,4% la 7% pentru 2021, în timp ce previziunea de creștere economică pentru alte state din regiune a fost ușor majorată (Croația la 8,1% și Ungaria la 7,4%).

Vestea nu este în măsură să încurajeze derapajele din negocierile PNL – PSD pentru programul de guvernare al viitorului guvern, în condițiile în care, din afirmațiile lui Rareș Bogdan[3], impactul bugetar al listei de măsuri pe care social-democrații le-au pus pe masă este de 26 de miliarde de lei.

Singurele vești bune vin dinspre BNR, care în ultimul raport privind inflația[4] estimează o rată de 7,5% pentru finalul de an și de 8,6% pentru jumătatea anului; mai mult, unii analiști economici nu exclud ca inflația reală să ajungă la 10%[5]. La un astfel de nivel al inflației, cum nu am mai avut de 15 ani, promisiunile de creșteri pentru salarii și pensii de 7-8% (real negative) nu mai sunt chiar atât de dificil de angajat.

Estimările de creștere a economiei Românești se bazează pe consum și pe prognozatele investiții cu banii din PNRR, așa că pot fi înțelese și prioritățile negocierilor PNL – PSD pentru dialogul de la Cotroceni: (i) formarea unui guvern stabil, pentru ca fondurile europene să poată fi accesate cât mai rapid, dar și (ii) injecția de bani pentru stimularea consumului (creșteri de pensii, alocații pentru copii, a salariului minim etc.).

UNELE OBIECTIVE SUNT MAI GREU DE ACCEPTAT

Ne-am obișnuit și nu ni se mai pare că se face gaură-n cer dacă guvernul va spori cu încă două ministere, de la 18 la 20; am avut și vremuri cu 27 de ministere, pentru că nu există socialism fără birocrație și nici politică dâmbovițeană fără sinecuri ministeriale.

Nu mă miră nici afirmația aruncată războinic de Marcel Ciolacu, privind renegocierea PNRR cu Bruxellesul, pe care a servit-o pe gustul „patriotului” român, dar cu țintă în baza de aleși locali care încă mai speră că prăjitura PNRR se poate împărți ca PNDL-urile inventate de tandemul Udrea – Dragnea.

Doar că viitorul guvern PNL – PSD tatonează și alte măsuri care ridică semne de întrebare prin modul în care sunt formulate și îngrijorări reale privind impactul pe care l-ar putea avea: amendarea Constituției și impozitul progresiv.

Ideea amendării Constituției a fost plasată pe masa negocierilor de UDMR. N-aș spune surprinzător, pentru că nu este nicio surpriză aici. Actualul sistem constituțional favorizează tensiunile între Guvern și Președinție, chiar și atunci când liderii celor două palate provin din același partid, și nu este de mirare că partidele noastre politice își doresc o rezolvare a chestiunii; nicio surpriză că larga majoritate parlamentară ce se conturează și-a fixat o astfel de țintă.

De altfel Rozalia Biro, deputat UDMR, formulează exact în acești termeni propunerea cu care partidului său își ademenește partenerii de guvernare, în special PSD-ul: „Având în vedere acum această oportunitate de a forma o coaliție mare, între PNL, PSD și UDMR, o coaliție binevenită, introducem prioritatea de a discuta despre revizuirea Constituției, o reformă a Constituției. Știm cu toții foarte bine câte neclarități, semne de întrebare, chiar și, câteodată, contradicții există în Constituția noastră. Și considerăm că este o posibilitate, dacă va exista voința politică, să se facă o reformă pentru o republică parlamentară, în sensul adevărat al cuvântului.”[6]

UDMR este un partid de doctrină orbanistă, nici măcar nu încearcă să ascundă acest lucru, așa că formularea unei propuneri de trecere de la republică semi-prezidențială la republică parlamentară nu este surprinzătoare: practic orice luptă câștigată în Parlament nu mai poate fi întoarsă de Cotroceni și devine o victorie definitivă.

Pe de altă parte, PSD de la Iliescu încoace nu a reușit să mai aibă un locatar la Cotroceni, așa că ideea de amendare a Constituției pentru o republică parlamentară i-ar putea oferi din nou ocazia de a ocupa simultan palatul Victoria și Cotroceniul. Singura condiție este să câștige alegerile parlamentare, ceea ce în 2024 pare a fi foarte posibil.

Poate că în PNL mai există acum personaje politice care și-ar dori să ajungă la Cotroceni, dar cum la final de mandat Klaus Iohannis va dori probabil să se reîntoarcă în PNL și să preia poziția de lider, pare că miza cea mai importantă a liberalilor nu mai are de ce să fie obținerea președinției, ci mai degrabă a postului de la Palatul Victoria.

De aici deducem că miza acordului de șapte ani între PNL și PSD propus de Vasile Dîncu are avantaje absolut palpabile pentru toate părțile: un premier PNL până la jumătatea anului 2023, apoi un premier PSD care pregătește alegerile din 2024 și, în fine, din 2024 reîntoarcerea PNL la Palatul Victoria, lăsând Cotroceniul în seama PSD.

Dacă pentru a garanta acest aranjament amendarea Constituției se întrevede a fi utilă, atunci ea poate fi luată în considerare: de ce nu, referendumul de aprobare poate fi organizat odată cu alegerile parlamentare și prezidențiale, modificările Constituției urmând să intre în vigoare, pentru poziția de la Cotroceni, din 2029.

Când vine vorba de impozitare, PSD vrea impozit progresiv și impozitarea marilor averi, PNL respinge ideea, dar nici unul dintre cele două partide – de fapt trei, pentru că și UDMR trebuie luat în considerare la acest capitol – nu este de acord cu desființarea pensiilor speciale ale aleșilor, care în mod evident sunt tot un lux.

Mai mulți comentatori economici[7] și reprezentanți ai mediului de afaceri[8] s-au pronunțat deja în defavoarea ideii pe care Marcel Ciolacu a evocat-o, considerând că impozitarea progresivă nu este recomandată în România la acest moment. Dar despre ce impozitare progresivă vorbește Ciolacu?

Ca să ne facem o idee, ar trebui să aruncăm o privire pe proiectul de lege pe care în urmă cu fix un an îl depunea la Senat independentul (fost pesedist) Marius Sorin Ovidiu Bota privind „impozitarea progresivă a salariilor și taxarea diferențiată pentru pensii și sănătate”[9].

Potrivit proiectului Bota, schema de impozitare progresivă menține cota de 10% ca plafon maxim și crește contribuțiile CAS și CASS peste un anumit nivel al câștigurilor salariale. Un astfel de sistem permite o majorare a veniturilor salariale și pensiilor mai mici de 8000 de lei, stimulând consumul, și suprataxează salariile mari doar în zona contribuțiilor de asigurări sociale și asigurări de sănătate.

Dacă PSD va negocia cu PNL introducerea, pentru început, a unei astfel de scheme de impozitare/taxare progresivă a veniturilor, ar putea avea câștig de cauză și și-ar atinge scopul de renunțare la ideea de cotă unică de impozitare.

Inițial vor fi afectați doar salariații (din mediul public sau privat) care au la acest moment venituri salariale peste echivalentul a circa 1000 de euro net și, desigur, angajatorii din mediul privat care își permit contracte cu angajații plătind salarii brute de peste 10 mii de lei. Pentru PSD nicio pierdere.

DACĂ DUPĂ ÎNTÂLNIREA DE LA COTROCENI VOM AVEA UN GUVERN…

Nu văd deosebiri mari de doctrină între PNL, PSD și UDMR în chestiunile ce țin de guvernare. Este posibil ca PNL să insiste pe respingerea impozitului pe lux sau pe marile averi, dar să accepte o schemă de impozitate progresivă după schema propusă în noiembrie 2020 de Marius Bota în proiectul său de lege.

Nici majorările de pensii sau salarii de 7 sau 8% nu cred că vor fi o problemă, dimpotrivă sunt o oportunitate de mituire a electoratului cu anunțarea unei creșteri care va fi deja consumată de efectele inflației.

Dar dacă vom avea un guvern PNL – PSD – UDMR, cu premier liberal de tipul Nicolae Ciucă (adică nu tocmai un premier politic ca profil), înseamnă că, declarat sau nu, între cele trei formațiuni politice a intervenit un acord de tipul celui evocat de Vasile Dîncu. Un astfel de acord nu este „pentru liniștea noastră”, dimpotrivă, pentru cetățeanul obișnuit este o veste proastă.

Când evoc acest lucru mă gândesc mai puțin la faptul că cele trei partide vor face tot posibilul să-și împartă banii care vin la pachet cu PNRR-ul, pentru că indiferent ce formulă de guvernare am fi avut, banii sunt și rămân o țintă prioritară pentru politicieni, dată fiind poziția lor privilegiată în societate.

Dar deficitul de democrație pe care îl va aduce cu sine „ordinea” evocată de Vasile Dîncu, visul de aur al oricărui politician, mă îngrijorează profund. Este semnul sigur că se sapă cu osârdie la temelia și așa șubrezită a democrației românești.


NOTE

[1] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/vasile-dincu-sustine-o-coalitie-pentru-7-ani-cu-pnl-s-ar-putea-sa-lucram-in-etape-1729237

[2] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/klaus-iohannis-declaratii-dupa-negocierile-pnl-psd-1724465

[3] https://www.g4media.ro/rares-bogdan-putem-sa-mergem-spre-10-sau-11-crestere-la-pensii-despre-cota-progresiva-propusa-de-psd-chestiunile-egalitariste-tin-de-o-alta-perioada-tin-de-comunism-no.html

[4] https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-25172823-bnr-inflatia-reflecta-majorari-magnitudine-substantiala-vezi-cat-estimeaza-oamenii-lui-isarescu-vor-scumpi-energia-alimentele-dar-efecte-economice-are-inrautatirea-fara-precedent-crizei-sanitare.htm

[5] https://www.bursa.ro/mircea-cosea-profesor-de-economie-ne-asteptam-ca-inflatia-reala-sa-creasca-la-peste-10-procente-29018446

[6] https://www.g4media.ro/deputat-udmr-introducem-prioritatea-de-a-discuta-despre-revizuirea-constitutiei-daca-va-exista-vointa-politica-sa-se-faca-o-reforma-pentru-o-republica-parlamentara-in-sensul-adevarat-al-c.html

[7] https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-25172932-deja-cota-unica-progresiva-dezbaterea-psd-pacalit-data-viitoare.htm

[8] https://www.profit.ro/stiri/economie/alti-antreprenori-revolta-ideea-renuntarii-cota-unica-impozitare-intr-yo-yo-exasperant-declaratii-ne-tin-treji-noaptea-atentie-migrare-veniturilor-zona-gri-neagra-val-emigrare-escaladare-preturilor-20463577

[9] https://newsweek.ro/economie/proiect-de-lege-pentru-impozitarea-progresiva-a-salariului-si-taxare-diferentiata-a-pensiilor

Distribuie acest articol

25 COMENTARII

  1. O analiza pertinenta care ne arata ca de fapt democratia in Ro exista pe hartie, ete extrem de fragila, iar alegerile sunt un mare fas, doctrine si principii politice nu exista si totul este un fel de poker pe spatele natiunii. Prin urmare, nu conteaza ce doreste electoratul ci cum se vor impartii banii intre capii partidelor, cu familiile, prietenii lor. In acest context, reformele vor fi mimate ca si pana acum si banii se vor da pe niste investitii care nu vor aduce prea multa valoare adaugata si nici mii de locuri de munca noi. Si acum avem de multa vreme, legea mediului, codul silvic, legea apelor dar nu se aplica nici acum cum se cere.

  2. Deci majorarea CAS de la 10 la 25% și majorarea salariului cu 7%? Suprapreț cu reducere adică, sau de fapt majorarea impozitului cu (25-10+7) – 22%!!!
    Votați fraierilor PSD – că a furat de-a rupt, și acum nu mai are de unde, dar vă impozitează pe voi și o să aibă. O să aibă dacă mai rămâne vreun om cinstit în țara asta. Noroc cu internetul – lucrezi pe net pentru o firmă din afară, încasezi salariul prin Paypal sau un card non_RO, ș adio impozitaxe!

    • Scuze, n-am observat că impozitul pe venit se micșorează cu 10% – de la 10% la 0%.
      Deci majorarea impozitului este doar cu 22-10 – 12%. Ce generoși sunt pesedeii…!!!

  3. Din citatul lui Vasile Dancu intelege fiecare ceva vrea, ceva mai confuz n-am mai citit de mult, sa fie dansul eminenta cenusie a PSD-lui ? cu astfel de exprimari nu vom ajunge departe.
    Coalitia care se prefigureaza acum este una pe termen, daca rezista, pana la alegerile parlamentare urmatoare, atat si nu mai mult.
    Care vor putea fi majoritatile urmatoare decide votul, nimic altceva.
    In acest sens reviziurea constitutiei si schimbarea statului de republica semiprezindetiala intruna parlamentarea si eliminarea alagerii directe a presedintelui ar fi oportuna insa si aici, decide referendumul si daca romanii inteleg ce se doreste.
    In rest treburile sunt technice care tin de guvernarea unei tari, cum si unde ajung banii fiind alta poveste.
    „… banii sunt și rămân o țintă prioritară pentru politicieni, dată fiind poziția lor privilegiată în societate”
    Peste tot e vorba de bani, stim bine cum sunt banii invartiti in Romania insa aveti alta solutie ? cine sa-i imparta daca nu politicul ?
    Bugetul de stat este validat de parlament, parlament legitimitat prin alegeri, cum sa poata functiona altfel o tara ?
    Revin la eliminarea alegerii directe a presedintelui, numai un parlament si guvern lipsit de imixtiuni din partea altor institutii poate gestiona cu maximum de eficienta in conditiile date de spatiul politic romanesc resursele.
    Ce sa facem altceva ? se tot pune la indoila parlamentul intrega clasa politica, pe buna dreptate , inventam alt sistem politic , am fi primii din lume sau incercam sa-l perfectionam pe care il avem ?
    In orice caz, o coalitie care se prefigureaza poate schimba daca doreste ceva, constitutia in primul rand pt a pune capat conflictelor intre institutii si linistirea politicii romanesti oricum tumultoase.

  4. Incet, incet, se reface FSN-ul.
    Am citit astazi ca particul lui Basescu s-a intors la matca.
    Cred ca concluzia dvs este cat se poate de corecta, dar ce putem face pana la alegeri?
    Cine ne mai reprezinta pe noi, cei care nu ne dorim intoarcarea la vechile metehne?

  5. Domnilor !?Ne este din ce in ce mai clar ceea ce tandemul Iohannis – Citu la care a subscris rapid si seful PSD si cel al UDMR doresc a face pentru tara .Coaptarea UDMR la intelegerea intre PNL si PSD are scopul de a permite modificari legislative de amploare ba chiar modificari ele Constitutiei Romaniei (totul facut pe repede inainte ).Partidele, ce nu au intrat in parlament , se vor reintorce in partidele lor de bastina fie la PSD , fie la PNL .Daca vedem miscari de parlamentari USR ce doresc a parasi partidul si in acelasi timp vedem reintorceri ale celor care au parasit PNL , cu citeva exceptii , atunci anul 2024 ne va prinde in alta formula politica avnd doua mari partide ce se vor confrunta PSD si PNL. In momentul de fata ceea ce vedem din punct de vedere politic se aseaza de forma :Fiecare partid isi va numi seful de partid candidat la functia de premier desemnat. Probabil Presedintele Iohannis , in momentul in care cele trei partide vor veni impreuna la consultari cu premierii (sefii de partid )propusi, ce vor dori sa imparta mandatul de Premier , va numi in primul an pe candidatul PNL , in anul al doilea pe cel de la PSD si in anul al treilea an pe cel de la UDMR (acesta poate va renunta in favoarea premierului PNL).Astfel PNLeste partidul ce va gestiona alegerile din 2024 .Intelegerea punctuala a celor trei convine tuturor . Votantii raman fideli stiind foarte bine ca nu este o alianta politica ci o intelegere ca o necesitate de moment , neexistind alta solutie .USR si „fugarii ”din PNL au facut in asa fel ca nici o alta varianta politica sa nu poata avea majoritate (motivele probabil ca le stiti ).Pe masura trecerii timpului cetatenii vor vedea binefacerile unei guvernari PNL, PSD , ce aduce si UDMR alaturi doar in scopul de a exista o majoritate confortabila , ce poate modifica legi organice si chiar Constitutia , fiind in masura sa acceseze si banii din PNNR (chiar si cu modificarile inerente ce pot fi cerute la Bruxelles ) .

  6. O astfel de construcție politică garantează osificarea, încremenirea României în înapoierea cronică in care se află. Nicio șansă pentru modernizarea țării.
    Un triumvirat psd-pnl-udmr plus o puternică biserică afiliată natural puterii discreționare a statului capturat consacră modelul rusesc de autoritarism slab deghizat în „democrație”.

    Singura deosebire care ne salvează încă e lipsa unui țar, a unui vodă care să pună vârf mastodontului dominant și care să cârmuiască el – mândră corabia, meșter cârmaciul – spre gloria eternei înapoiate Românii.

    Atât mai așteaptă cetele de briganzi politici ca să se dezlănțuie – un Căpitan!

  7. Un impozit progresiv este democratic, se practica in multe tari, pana la urma e acceptabil. Cu totul altfel se pune problema cand e vorba de contributiile sociale. Nu te imbolnavesti mai des daca esti mai bogat, deci sub nicio forma nu e corect sa platesti mai mult. Unii ar dori eliminarea completa a contributiilor sociale, idee fantezista si aberanta, pentru ca majoritatea ar renunta complet, dar la nevoie tot de la stat ar cere bani (vezi cazul Colectiv – in care multi nu aveau asigurari). Solutia corecta si echitabila este plafonarea atat a contributiilor, cat si a idemnizatiilor. In acest fel se asigura un pachet de baza de servicii medicale, o idemnizatie de somaj minimala, si in acelasi timp se elimina idemnizatile de somaj sau maternale de mii de euro (care reprezinta si un risc major de frauda). Problema e ca pe ei nu-i intereseaza o solutie corecta, ci sa adune mai multi bani ca sa aiba ce toca. De-asta au nevoie si de liniste.

  8. Grea matematica asta! Unde au invatat sa calculeze asa un impozit progresiv? Conform tabelului, daca am 15000 salar, dupa impozitare iau 7.875 lei in mana. Daca am 15100 salar, dupa impozitare iau 7.550 lei in mana. Deci la un salar mai mare iau mai putini bani! E corect asa? Un impozit progresiv corect creste procentele, dar doar pentru transele superioare, nu pentru total, altfel se ajunge la aberatii ca asta.

  9. Vi se pare ca romanii se calca in picioare sa voteze pentru cea mai buna optiune? Nu. E o tara de sclavi indolenti, multumiti cu putin.

  10. Mai vorbim peste un an. Coalitiile la noi nu tin pentru ca sunt in general facute de oportunisti. Deja prevad uletele pesedistilor injunghiati pe la spate de penelisti si cele ale penelistilor arsi pe sticla de pesedisti.
    In Ro nu pot face alesii un plan pe 7 ani, ei nu pot fi congruenti in chestii minore pentru o perioada de 5 minute.

    Cat despre modificarea constitutiei, cred ca sunt mai degraba interesati ce asa-zisa regionalizare care in viziunea PSD-ului era cu baroni pusi sefi peste baroni (sau ma rog, grofi peste grofi in viziunea UDMR). Ii cam doare-n spate de presedinte, ca stiu ca ideea este nepopulara si n-ar trece un la un vot al boborului.

    De asemenea, abia astept tampeniile de genul impozite marite, justitie facuta si mai praf decat e, sa vedem cati o sa reuseasca sa scoata in strada. Iar partea naspa e ca AUR e deja acolo cu galeriile de fotbal si nu stiu de ce cred ca o sa iasa mult mai nasol decat data trecuta.

  11. La ce folos o sa mai fie sa organizeze alegeri? Îl numim pe Klaus împărat pe viata, ii luam toate puterile. Poate juca golf și merge la ski liniștit. Pt guvern și parlament, o data la doi ani se schimba PSD și PNL între ei.
    Pai asa se poate face un plan pe 70 sau 700 de ani.
    Oricum nu contează ce votezi, aranjează băieții totul după aia cum le convine.
    Si o sa curgă lapte și miere peste capul nostru.

  12. Un impozit progresiv se aplica la TOTALITATEA veniturilor din un an a unei persoane.
    Astfel un membru CCR care azi câștigă 1.000.000 lei noi pe an , ar trebui să restituie aceluiași stat care acorda aceste venituri , o parte consistentă din sumele de bani CUMULATE ca salarii, pensie , drepturi de autor , etc. ( Adică fondul de cheltuieli salariale și pensii ramane egal dar prin impozit progresiv se întorc mai multe miliarde la același stat care le achita. )
    Aceasta impozitare progresiva exista și funcționează în tot occidentul. Culmea , nici un bogat din vest nu cere domiciliu fiscal în RO pentru a fi impozitat cu ridicola cota de 10 %.

    Oricum e o propunere fantezistă din moment ce nu o aplici pe totalitatea veniturilor unei persoane.
    Discriminare în termen juritic.
    Unii cu impozit progresiv , alții scutiți sau anumite categorii de venituri scutite.

    7 ani guvernare fara probleme?
    Mai discutam prin primăvară când se certifică deficitul bugetar 2021. Și procentul de creștere a facturilor de energie , căldură , alimente . Inclusiv inflația și devalorizarea monedei naționale.
    Pina atunci mai e.
    PNRR e clar definit.
    Finanțare in rate de proiecte APROBATE SI IN FAZA DE LUCRU.
    Deci răbdare și tutun.
    Surprizele sunt ca buturuga mică.

  13. Dupa doi ani Faraon a visat un vis: se făcea că sapte vaci grase si laptose au iesit din rau dupa care au ieșit șapte vaci slabe și urâte. Iar vacile slabe și urâte le-au mâncat pe cele grase.

  14. PS
    Iată, vor fi şapte ani de mare belşug în toată ţara Egiptului. După ei vor veni şapte ani de foamete, aşa că se va uita tot belşugul acesta în ţara Egiptului, şi foametea va topi ţara.
    Foametea aceasta care va urma va fi aşa de mare că nu se va mai cunoaşte belşugul în ţară.
    Faraon să pună prefecţi în ţară, ca să ridice o cincime din roadele Egiptului în timpul celor şapte ani de belşug.
    Să se strîngă toate bucatele din aceşti ani buni cari au să vină; să se facă, la îndemîna lui Faraon, grămezi de grîu, provizii în cetăţi, şi să le păzească.
    Bucatele acestea vor fi provizia ţării, pentru cei şapte ani de foamete, cari vor veni în ţara Egiptului, pentru ca ţara să nu fie prăpădită de foamete.„
    Acum, Faraon să aleagă un om priceput şi înţelept, şi să -l pună în fruntea ţării Egiptului. Şi Faraon a zis slujitorilor săi: ,,Am putea noi oare să găsim un om ca acesta, care să aibă în el Duhul lui Dumnezeu?„
    Si a cugetat Faraonul si a zis lui Citu: ,,Uite, îţi dau stăpînire peste toată ţara Egiptului.
    Iar Citu a numit prefecți din tribul sau si dintr-un trib vrăjmaș sa strângă biruri sa le împartă celor de-o seminție cu ei.

  15. Recomand celor care sunt autori si repondenti pe acest blog, sa citeasca si articolul prof. Andrei Marga -„Ce ne uneste?” Publicat in Cotidianul de azi. Merita citit.

  16. Déjà vu

    „Blestemul Romaniei ar fi ca dupa 20-25 de ani FSN sa se afle si la stanga, si la dreapta esichierului politic“

    Corneliu Coposu
    Aprilie 1990
    https://adevarul.ro/locale/constanta/corneliu-coposu-blestemul-romaniei-20-25-ani-fsn-afle-stanga-dreapta-esichierului-politic-1_5ce26e3b445219c57ed628ac/index.html

    In esenta acest proiect politic certifica faptul ca unii actori politici au ramas captivi in mentalitatea de buncar
    , schimbarile sunt doar de ordin cosmetic, deci in realitate vorbim de un stat captiv (https://sergiusimion.blogspot.com/2021/11/sfarsitul-jocului-politic-caderea.html).

  17. „…se sapă cu osârdie la temelia și așa șubrezită a democrației românești”

    Cu cele mai multe articole ale domnului Cristian Felea sunt pe deplin de acord. Cu latele, parțial.

    Mă tem că în textul acesta autorul greșește fundamental. România NU este o democrație, iar faptul acesta a fost spus explicit la momentul adoptării MCV, încă în vigoare.

    România este o cleptocrație. Un stat eșuat, așa cum chiar Președintele Republicii recunoaște. Nu ne place să o spunem răspicat, nici să acceptăm, atunci când o spun alții? Ghinion! Pentru noi, contribuabilii, mare ghinion!

    PNL, PSD și UDMR nu au „numai două obiective care contează pe agendă”, ci un singur obiectiv, care este esența oricăror altele și decurge din statutul de cleptocrație al patriei noastre: extragerea unei cantități cât mai mari de resurse publice și transferul în mod fraudulos în proprietatea privată a membrilor cleptocrației și a apropiaților, fără a fi pedepsiți.

    Atât!

    • Sunt vrăbii care pot ciuguli si lăsa sterp un câmp întreg in mai puțin de o zi. Ma tem ca asta se va întâmpla in România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Vreau să dezleg două enigme

Scrisoare deschisă către concetățenii mei Dragi prieteni,            Ați observat,...

România se joacă de-a școala

Școala ar trebui să fie piatra de temelie a vieții. Rolul școlii nu este doar de a livra informație semestru după semestru...

Povestea unui om leneș

«Întrebarea esențială e alta: Sunteți sau nu pe aceeași pagină cu conu’ Leonida? Dacă susțineți că statul ar trebui să răsplătească morții...

Monitorizarea PNRR – examen de maturitate?

Autori: Dragoș Pîslaru și Tana Foarfă La vârsta de 15 ani începi să vezi lumea...

Ce știm sigur despre planurile lui Putin privind Ucraina, între atâtea incertitudini

Există un număr considerabil de încercări de a găsi un răspuns la întrebarea dacă armata rusă va ataca...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro