La sfarsitul saptamanii trecute Consiliul Director al Fondului Monetar International (FMI) a anuntat concluziile celei de a 14-a General Review of Quotas (GRQ), o analiza a economiei mondiale efectuata in general la fiecare cinci ani si care fusese inceputa in Octombrie 2009. Desi teoretic GRQ este de natura macroeconomica in practica concluziile si recomandarile au implicatii geo-politice semnificative. Nici de aceasta data nu a fost altfel. Dominique Strauss-Kahn, Director General al FMI, a declarat emfatic ca „acest acord istoric reprezinta cea mai importanta schimbare in mecanismul de functionare al FMI din istoria de 65 de ani a Fondului si cel mai mare transfer vreodata de influenta in favoarea pietelor emergente si a tarilor in curs de dezvoltare si recunoaste importanta lor crescanda in economia globala”.
Mecanismul de functionare
Procesul prin care s-au efectuat aceste schimbari este destul de tehnic si complex si merita o explicatie mai detaliata. In primul rand , Consiliul Director al FMI a decis dublarea capitalului FMI prin cresterea Special Drawing Rights (unitatea contabila a FMI) la echivalentul a 755.7 miliarde de dolari. O tara primeste o cota SDR in momentul in care devine membra FMI care este revizuita prin GRQ o data la cinci ani. In principiu, cota SDR este calculata pe baza unei formule proportionale care tine cont de PIB masurat la rata de schimb a monedei nationalei (30%), PIB ajustat la puterea de cumparare (20%), deschidere politica si economica (30%), stabilitate economica (15%) si rezerve monetare (5%). In practica, aceasta formula poate fi si este interpretata politic.
In al doilea rand, Consiliul Director a schimbat semnificativ cotele nationale SDR prin realocarea a 6% din capital de la tarile dezvoltate la cele in curs de dezvoltare si in special Chinei care urca trei locuri pana in pozitia a treia in clasamentul celor mai mari cote de SDR. Acest lucru este important pentru ca dreptul de vot din Consiliul Director, care are 24 de tari dar este practic controlat de primele 10, este proportional cu dimensiunea cotei nationale de SDR. In continuare Statele Unite ramane cel mai important membru al FMI cu 16.74% din voturi ceea ce ii da drept de veto asupra tuturor deciziilor importante care au nevoie de o supermajoritate de 85% din voturi. China devine a treia putere dupa Japonia dar inaintea Germaniei, Frantei si Marii Britanii. Brazilia, India si Rusia intra si ele in primele 10 natiuni care controleaza efectiv deciziile FMI. O alta consecinta a cotei SDR este capacitatea maxima teoretica de imprumut a unei tari care este de 200% din cota SDR pe an cu o limita maxima totala de 600% (desi aceste limite se pot modifica in cazuri exceptionale).
Consecinte geopolitice
Schimbarile anuntate nu sunt o supriza pentru observatorii avizati pentru ca nu fac decat sa consfiinteasca importanta crescanda a tarilor BRIC (acronim inventat de Goldman Sachs pentru grupul de economii emergente Brazilia, India, Rusia si China) in economia globala. Inevitabil aceasta importanta are deja si o componenta politica. Ea este observabila, de exemplu, prin recenta sustinere publica a Presedintelui Barack Obama pentru cererea Indiei de a deveni membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU (China si Rusia sunt deja membre).
Cateva statistici relevante: populatia BRIC totalizeaza mai mult de 40% din populatia globului, peste un sfert din suprafata iar PIB-ul combinat reprezinta 37% din PIB-ul global. Cel mai recent studiu BRIC publicat in Septembrie 2010 face preziceri pe termen mediu si lung (10 – 20 de ani) cu implicatii si mai semnificative dar care ies din scopul acestui articol. Pe termen scurt insa pare mult mai probabil ca toate controversele economice majore din prezent, de la rata de schimb a monedei chineze la programul de tiparire de dolari a Federal Reserve, vor fi rezolvate in favoarea tarilor BRIC.
Romania
In Septembrie 2010, Romania avea 0.48% din voturile FMI – la fel de mult ca Ungaria, mai putin ca Polonia si Ucraina dar mai mult ca Grecia si Portugalia. Pe termen scurt schimbarile discutate mai sus nu ar trebui sa afecteze relatia Romaniei cu FMI si acordul de Stand-By in desfasurare. Pe termen mediu si lung insa Romania trebuie sa isi re-evalueze relatiile economice si politice, in special cu China si India, care in prezent au dimensiuni relativ modeste. In practica acest lucru inseamna, macar partial, o aliniere a economiei romanesti la cererile viitoare ale Indiei si Chinei care vor include resurse naturale, logistica comertului, alimente si tehnologie. Daca in primul domeniu Romania nu mai poate fi un actor global, in restul domeniilor atat sectorul privat cat si cel public trebuie sa inceapa sa invete hindi si mandarin.
Click aici pentru a descarca raportul Global Economics Paper No: 204 – Goldman Sachs
[…] Schimbare de macaz la Fondul Monetar International […]