luni, mai 20, 2024

Scurtă reîntâlnire

Printre multe alte lucruri bune, teatrul românesc post-decembrist îi datorează marelui regizor Andrei Șerban reintroducerea în circuitul nostru teatral a marilor piese ale lui Ibsen (să ne reamintim magnificul spectacol cu Hedda Gabler de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca) ca și descoperirea scrierilor pentru scenă ale suedezului Ingmar Bergman.

După ce Andrei Șerban a dat la mai sus menționatul Teatru un memorabil spectacol cu Strigăte și șoapte, au urmat Scene dintr-o căsnicie, spectacol regizat de Radu Jude la Teatrul Național Mihai Eminescu din Timișoara, și Persona înscenat la Teatrul Odeon din București de Radu Alexandru Nica. În urmă cu aproape doi ani a venit rândul Sonatei de toamnă, text dramatic derivat din scenariul filmului omonim din anul 1978. Film cu Ingrid Bergman și Liv Ullman în rolurile principale.

Că teatrul românesc nu a știut să își arate recunoștința în vremea din urmă față de Andrei Șerban, că povestea demiterii din 1993 de la conducerea Naționalului bucureștean a îmbrăcat în ultimul timp forma omiterii deliberate și inconștiente de la nominalizările la premiile UNITER ori aceea a neselecționării la câteva ediții succesive ale FNT a spectacolelor regizorului nu este exclusiv vina cecității juriilor și a curatorilor, ci și a președintelui Uniunii. Al cărui principiu de conducere e tot mai mult ceva de genul Câinii latră, caravana trece.

Mă gândeam la toate acestea duminică, 17 decembrie 2023, după ce am urmărit transmiterea online a Sonatei de toamnă. Meritorie realizare a Teatrului Nottara, a regizorului Alexandru Mâzgăreanu și a actorilor Victoria Cociaș, Laura Vasiliu, Sorina Ștefănescu și Dan Bordeianu. Ca și a celorlaltor membri ai echipei de creație.  E vorba despre Ștefan Caragiu (decor), Alexandra Mâzgăreanu (costume), Alexandru Suciu (muzica de scenă) și Daniel Klinger (light-design).

La șapte ani distanță de la precedenta revedere, Charlotte, o pianistă celebră, vine să o revadă pe Eva. Una dintre cele două fiice. Căsătorită de ceva vreme cu un pastor pe nume Viktor. Charlotte are însă neplăcuta surpriză de a fi pusă față în față și cu cea de-a doua fiică. Cu Helena, de mulți ani bolnavă cronic.

Odată șocul inițial trecut, Charlotte se auto-distribuie iar, strategic,  în rolul de atâtea ori exersat și așa de bine știut de mamă iubitoare, generoasă, tandră pe care doar presiunea neiertătoare a timpului, rigorile profesiei, turneele trimfale și contractele mănoase au împiedicat-o să se manifeste ca atare. Numai că respectivul rol nu prea i se potrivește Charlottei , iar desfășurarea ulterioară a întâmplărilor, succesivele dezvăluiri din viața ei ca și din cea a Evei și a Helenei înseamnă procesul verbal al unui eșec. Eșec al unor persoane și al unei familii. Atmosfera se încinge, confruntările dintre Charlotte și Eva devin din ce în ce mai contondente, iar rezolvarea respectivei situații critice este una singură. Plecarea. Un simplu act de lașitate sau consecința firească a faptului că cel ce nu a avut niciodată parte de iubire este încapabil să o dăruiască?

Neîmpinirilor de toate felurile ale Charlottei, mascate în pozele de mare divă, în succese artistice și financiare, li se asociază cele ale Evei. Lipsită de dragoste părintească, interzicându-i-se cândva drastic o iubire din vremea adolescenței, căsătorindu-se cu pastorul Viktor, însă făcând asta fără să-l iubească, asumându-și responsabilitatea  existenței complicate a Helenei eminamente pentru a putea să aibă și ea de cineva grijă căci cei doi soți și-au pierdut unicul fiu cu o zi înainte ca acesta să împlinească 4 ani, Eva își decontează acum propriile eșecuri în confruntările cu Charlotte. Confruntări cărora Viktor le servește drept ecran.

Strălucit regizor de film, Ingmar Bergman a semnat și câteva regii de teatru. Vorbește despre ele în cele două cărți ale sale. Lanterna magică, scriere celebră,  și Imagini. Viața mea în film. În Imagini, volum apărut în anul 2022 în traducere românească la editura Nemira, marele artist mărturisește că, în vreme ce în teatru, a fost silit să meargă pe urmele altora, și-a dorit ca filmele să fie ale sale. Poate că decizia de a transfera filme în teatru își află originea chiar în această problemă, hai să-i zicem, de proprietate. Cu toate acestea, Bergman a admis întotdeauna că actorii sunt cei ce duc teatrul mai departe.

Indubitabil, afirmația aceasta a fost asumată  de Alexandru Mâzgăreanu, regizorul inspirat și sigur al spectacolului de la Nottara. Beneficiind de o traducere impecabilă a textului piesei, traducere datorată Monicăi Andronescu, Alexandru Mâzgăreanu a conferit substanță trioului disfuncțional Charlotte- Eva- Viktor, mizând, așa după cum trebuia să o facă pe talentul și profesionalismul actorilor Victoria Cociaș, Laura Vasiliu și Dan Bordeianu. Iar împreună cu Daniel Klinger, Alexandru Mâzgăreanu a identificat o formulă și originală, și viabilă pentru personajul Helenei, interpretat cu aplicație și fără excese de Sorina Ștefănescu.  

E foarte bine că în spectacolul de la Nottara Eva Laurei Vasiliu nu apare în exclusivitate drept omul bun, integru, resemnat. Care obligatoriu merită compasiune. Felul de a fi al femeii, eșecurile ei personale, exploziile sale de furie convingător jucate de actriță, poate chiar eșecurile Evei ca soție și ca mamă sunt tot atâtea tare născute la intersecția dintre vinile ei și cele ale Charlottei. Vinile Evei? Da, există. La loc de frunte fiind incapacitatea ei de a rezona cu dragostea, calmul, înțelegerea, umanitatea lui Viktor, admirabil concentrate în jocul cald, calm, rafinat al lui Dan Bordeianu. Viktor e omul bun, împăcat cu sine. Personajul de rangul al doilea. Acompaniatorul. Cel ce acceptă resemnat, discret o astfel de condiție.

Charlotte, omul negru din piesă, are în Victoria Cociaș o foarte bună interpretă. Jocul ei e situate foarte aproape de ideal. Entuziasmele mimate ale revederii, descumpănirea în fața întâlnirii nedorite cu fiica tarată, calculele financiare niciodată uitate, nici măcar atunci când vine vorba despre cadouri, fațetele multiple ale egolatriei și egoismului maladiv  al personajului, acerbul instinct de autoapărare și autoconservare, reacțiile față de interpretarea dată partiturilor din Chopin ale Evei, tentativele ei de a cerși înțelegere, amânare, dar nu reală iertare din partea Evei sunt puncte forte din interpretarea actriței. În fine, Sorina Ștefănescu convinge atât în aparițiile intermediate de camera video cât și în cea live. Rolul actriței nu e mare, evoluția se reține.

Ștefan Caragiu a propus un decor, după părerea mea, nu tocmai conform cu timpul în care se petrece acțiunea din Sonata de toamnă. Nu exclud însă nicidecum  ipoteza ca, în felul acesta, și scenograful, și regizorul să fi dorit să sugereze o anume ieșire din timp a Evei și a lui Viktor. Ipoteza este în bună măsură confirmată de costumele create de Alexandra Mâzgăreanu.     

Teatrul NOTTARA din București

SONATĂ DE TOAMNĂ de Ingmar Bergman

Traducerea: Monica Andronescu

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Scenografia: Ștefan Caragiu

Costumele: Alexandra Mâzgăreanu

Muzica originală: Alexandru Suciu

Light-design: Daniel Klinger

Distribuția

Charlotte – Victoria Cociaș; Eva – Laura Vasiliu; Helena – Sorina Ștefănescu; Viktor – Dan Bordeianu

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro